Spotify i sig låter inte illa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur låter det?

Äh! Piss!
6
7%
Sådär...
27
30%
Riktigt bra!
56
63%
 
Antal röster : 89

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav shifts » 2018-01-20 10:10

Cortado skrev:.. och inte för att vara tjatig.. men de borde tillhandahålla material oremastrat där det är möjligt som ett alternativ. Finns nog de som vill ha superkomprimerad musik i lurar på tåget t.ex.


Spotify borde? Inte för att vara tjatig men de spelar upp vad skivbolagen levererar.
2021 maj på Spotify

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-01-20 13:46

Skivbolaget Earache (ironiskt nog) har en del släpp som dom kallar high dynamic range på Spotify vid sidan av deras normala utgåvor. Dom är dock inte märkta på något särskilt sätt så inte helt enkelt att veta vilka skivor det är, men bla Entombed - left hand path finns

Edit: Jo, jag mindes fel. Skivorna från Earache är märkta med (Full dynamic range edition)
Senast redigerad av WhereNextColumbus 2018-01-20 14:11, redigerad totalt 1 gång.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-20 14:04

Gjorde en Masvis-analys av en härligt dynamisk jazztrio: toppvärdesfaktor om hela 23 dB!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Cortado » 2018-01-20 15:13

shifts skrev:
Cortado skrev:.. och inte för att vara tjatig.. men de borde tillhandahålla material oremastrat där det är möjligt som ett alternativ. Finns nog de som vill ha superkomprimerad musik i lurar på tåget t.ex.


Spotify borde? Inte för att vara tjatig men de spelar upp vad skivbolagen levererar.


Ptja, du har säkert rätt. Men det fanns väl en tid då de hade olika versioner tillgängliga, känns som att de städat för att det skapade förvirring. Kan dock vara så att jag är ute och cyklar.

Man kanske skulle fråga skivbolagen vilka utgåvor de generellt tillhandahåller Spotify? :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Svante » 2018-01-20 18:49

WhereNextColumbus skrev:
Morello skrev:
WhereNextColumbus skrev:Det slutar alltid med att jag lyssnar spotify. Tycker det låter bra, de skivor som jag kör hemma på CD och Spotify har jag inte märkt någon skillnad på öht. men jag har inte gjort någon djupare utvärdering. Då lyssnar jag oftast inte via datorn dock utan inbyggd app i receivern och ibland från playstation, men kan tänka mig att det räcker med att dra upp volymen i windowsmixern på 100% som nämnt för att det inte ska bli allt för tossigt.


Problemet är att windowsmixern vill ha alla dataströmmar med samma samplingsfrkevns för att just kunna mixa. Om så spotify levererar 44,1kHz till windowsmixern så komemr den strömmen at samplas upp till 48 kHz - om jag fattat saken rätt.

Svante kan det här - var är du?


Men om man ställer in ljudkortet på 44,1 alt 88,2 då?


Ja, det är just så man får göra. 44,1 kHz alltså. Inte 88,2 kHz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav HenrikE » 2018-01-20 21:21

Svante skrev:
WhereNextColumbus skrev:
Morello skrev:
Problemet är att windowsmixern vill ha alla dataströmmar med samma samplingsfrkevns för att just kunna mixa. Om så spotify levererar 44,1kHz till windowsmixern så komemr den strömmen at samplas upp till 48 kHz - om jag fattat saken rätt.

Svante kan det här - var är du?


Men om man ställer in ljudkortet på 44,1 alt 88,2 då?


Ja, det är just så man får göra. 44,1 kHz alltså. Inte 88,2 kHz.

För bästa resultat under windows är det bara två saker som behövs:
-Ljudkortet ställs in på 44,1 kHz, 24 bitar i kontrollpanelen/ljud
-Windows volymkontroll ställs på 100%

Det är lockande att välja 44,1kHz 16bit, men då lägger mixern på dither. Det hörs som mer brus. Ställ det på 24bit så slipper man det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav petersteindl » 2018-01-21 02:33

Strmbrg skrev:Det är min absoluta ståndpunkt.
Däremot finns det en hel del musik där, som låter förjävligt. Fast då skall det inte förklaras med begränsningar i den teknik som Spotify använder.

Jag lyssnar just nu på detta med Spotify Premium:
https://open.spotify.com/track/5oDWQKv22Mxl2gIpOcF65e

Mycket god dynamik, stor rumslighet, god klarhet och fint tonomfång.

Däremot beklagar jag dem som vill lyssna på musikgenrer där misshandel är vanligt förekommande.
Och då syftar jag inte nödvändigtvis på gangsterrap. :-)


Jag tolkar dig som att bara det inte låter illa och fördjävligt så är det fantastisk bra även om det är helt uselt.

Är det så?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Strmbrg » 2018-01-21 14:19

petersteindl skrev:
Jag tolkar dig som att bara det inte låter illa och fördjävligt så är det fantastisk bra även om det är helt uselt.

Är det så?

Med vänlig hälsning
Peter


Absolut!
Fast, hur menar du?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Michael » 2018-01-21 17:31

Svante skrev:Ja, det är just så man får göra. 44,1 kHz alltså. Inte 88,2 kHz.

Men 44,1 är ju inte alltid 44,1... De olika ljuden kommer troligtvis från olika källor. Vem bestämmer hastigheten? Och hur gör mixern när ljuden inte kommer i samma fart? Omvandlas även 44,1 till 44,1?

Hur funkar det med Spotify, vilken klocka (fart) körs det med. Bestämmer Spotify-servern eller lokala klienten?

//Michael

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tell » 2018-01-21 17:39

Michael skrev:
Svante skrev:Ja, det är just så man får göra. 44,1 kHz alltså. Inte 88,2 kHz.

Men 44,1 är ju inte alltid 44,1... De olika ljuden kommer troligtvis från olika källor. Vem bestämmer hastigheten? Och hur gör mixern när ljuden inte kommer i samma fart? Omvandlas även 44,1 till 44,1?

Hur funkar det med Spotify, vilken klocka (fart) körs det med. Bestämmer Spotify-servern eller lokala klienten?

//Michael


Va?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav hifikg » 2018-01-21 17:39

Morello skrev:Gjorde en Masvis-analys av en härligt dynamisk jazztrio: toppvärdesfaktor om hela 23 dB!


Du vill inte berätta vilken? Har insett att Masvis och det DR program jag har är helt olika djur. Mitt "stämmer" inte alls, så jag har slutat tro på den typen av DR som det mäter, vad det nu är. Masvis har jag ingen erfarenhet av, utöver det jag läser i forat.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tell » 2018-01-21 17:58

Sitter just nu o lyssnar igenom Panda Dub - Shapes & Shadows på spottan där alla låtar ligger på 5-6dB enligt dynamikmätarn, o trots det låter det helt galet fint enligt mig. Spelar väldigt starkt utan att öronen tycker illa om det alls.
Så även fast jag själv ogillar viss musik som pumpar eller distar för mycket pga kompressorer så tycker jag inte att dynamikmätarna är nåt man ska haka upp sig alls på.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav music4ever » 2018-01-21 18:01

Spotify låter utmärkt och är en mycket bra tjänst. Att klaga på de för de inte har äldre utgångna utgåvor med annan mastering, är som att gå på en asiatisk restaurang och klaga de inte serverar schyssta pastarätter som den italienska restaurangen. För 99 kr i månaden så får man tillgång, på 1 sekund, till miljontals låtar. Man får en massa olika tips på ny och gammal musik som kan passa en.
Endast i en hifi-kretsar kan SET-rörstärkare och vinyl vara höjden av återgivning och spotify är junk. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Cortado » 2018-01-21 18:24

music4ever skrev:Att klaga på de för de inte har äldre utgångna utgåvor med annan mastering, är som att gå på en asiatisk restaurang och klaga de inte serverar schyssta pastarätter som den italienska restaurangen.


Det var en dålig jämförelse. :)

Snarare är det som att gå på en asiatisk restaurang och klaga på att de också bara har mat från McDonalds, precis som McDonalds.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav music4ever » 2018-01-21 21:56

Cortado skrev:
music4ever skrev:Att klaga på de för de inte har äldre utgångna utgåvor med annan mastering, är som att gå på en asiatisk restaurang och klaga de inte serverar schyssta pastarätter som den italienska restaurangen.


Det var en dålig jämförelse. :)

Snarare är det som att gå på en asiatisk restaurang och klaga på att de också bara har mat från McDonalds, precis som McDonalds.


Nej.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-01-26 13:38

music4ever skrev:Spotify låter utmärkt och är en mycket bra tjänst. Att klaga på de för de inte har äldre utgångna utgåvor med annan mastering, är som att gå på en asiatisk restaurang och klaga de inte serverar schyssta pastarätter som den italienska restaurangen. För 99 kr i månaden så får man tillgång, på 1 sekund, till miljontals låtar. Man får en massa olika tips på ny och gammal musik som kan passa en.
Endast i en hifi-kretsar kan SET-rörstärkare och vinyl vara höjden av återgivning och spotify är junk. :mrgreen:


Lyssnade nyss på Kristina från Duvemåla från min rippade skiva som ligger på en NAS. Bra musik, bra ljud.
Provade kort samma skiva på Spotify connect men det var i stort olyssningsbart. Vad håller Spotify på med ??
Tror nästan jag måste ändra mitt uttalande til skräpify precis som Morello :?

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tompa_39 » 2018-01-26 14:19

Nu har min eminenta Topping MX3 anlänt från Asien, så nu ska här jämföras....CD vs rippat från SB och Spotify....spela allt samtidigt och nivåmatchat och bara byta källa på stärkarn' :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav JB » 2018-01-26 16:13

Lite trist att Spotify får skit för vad som ligger där och inte när det är skivbolagen som väljer vilka utgåvor av album som ska finnas där, och ibland när det görs en ny remaster på en halvgammal platta så kan tillochmed orginalet plockas bort så bara remastern ligger där efteråt har jag sett, men som sagt det är skivbolaget som gör det, inte Spotify...

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-03 12:49

JB skrev:Lite trist att Spotify får skit för vad som ligger där och inte när det är skivbolagen som väljer vilka utgåvor av album som ska finnas där, och ibland när det görs en ny remaster på en halvgammal platta så kan tillochmed orginalet plockas bort så bara remastern ligger där efteråt har jag sett, men som sagt det är skivbolaget som gör det, inte Spotify...


[spotify]https://open.spotify.com/track/48Ej1CDmpsETlImicgiXWC?si=PW1BVCMLSFqb2ljUJGtd2w[/spotify]

Good enough, tycker ni inte?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-03 12:50

WhereNextColumbus skrev:
JB skrev:Lite trist att Spotify får skit för vad som ligger där och inte när det är skivbolagen som väljer vilka utgåvor av album som ska finnas där, och ibland när det görs en ny remaster på en halvgammal platta så kan tillochmed orginalet plockas bort så bara remastern ligger där efteråt har jag sett, men som sagt det är skivbolaget som gör det, inte Spotify...


https://open.spotify.com/track/48Ej1CDmpsETlImicgiXWC?si=PW1BVCMLSFqb2ljUJGtd2w

Good enough, tycker ni inte?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-02-03 13:00

WhereNextColumbus skrev:
WhereNextColumbus skrev:
JB skrev:Lite trist att Spotify får skit för vad som ligger där och inte när det är skivbolagen som väljer vilka utgåvor av album som ska finnas där, och ibland när det görs en ny remaster på en halvgammal platta så kan tillochmed orginalet plockas bort så bara remastern ligger där efteråt har jag sett, men som sagt det är skivbolaget som gör det, inte Spotify...


https://open.spotify.com/track/48Ej1CDmpsETlImicgiXWC?si=PW1BVCMLSFqb2ljUJGtd2w

Good enough, tycker ni inte?


Nja....just den skivan är väl hennes sämsta ?

Den här har både bra låtar och framförallt god ljudkvalitet.
Men den låter i sin tur tydligt sämre än den skiva jag har på min NAS.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-03 13:04

Nu blandar du ihop äpplen och päron. Vi snackar teknik, gör vi inte?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-03 13:15

Tangband skrev:
WhereNextColumbus skrev:


Nja....just den skivan är väl hennes sämsta ?

Den här har både bra låtar och framförallt god ljudkvalitet.
Men den låter i sin tur tydligt sämre än den skiva jag har på min NAS.


Nu har jag lyssnat, den låter skit i jämförelse med skivan jag länkade. Sen kan man ju tycka om musiken bättre, men det är väl inte det vi diskuterar nu?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-03 13:28

JB skrev:Lite trist att Spotify får skit för vad som ligger där och inte när det är skivbolagen som väljer vilka utgåvor av album som ska finnas där, och ibland när det görs en ny remaster på en halvgammal platta så kan tillochmed orginalet plockas bort så bara remastern ligger där efteråt har jag sett, men som sagt det är skivbolaget som gör det, inte Spotify...


Men har inte Spotify någon talan alls mot sina leverantörer? Varför ligger där t.ex. de versioner av Michael Jackson's "Bad" som dömdes ut vid rättstvisten i USA? Varför måste det "med automatik" vara de allra senaste mastringarna?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav darkg » 2018-02-03 14:06

RogerGustavsson skrev:
JB skrev:Lite trist att Spotify får skit för vad som ligger där och inte när det är skivbolagen som väljer vilka utgåvor av album som ska finnas där, och ibland när det görs en ny remaster på en halvgammal platta så kan tillochmed orginalet plockas bort så bara remastern ligger där efteråt har jag sett, men som sagt det är skivbolaget som gör det, inte Spotify...


Men har inte Spotify någon talan alls mot sina leverantörer? Varför ligger där t.ex. de versioner av Michael Jackson's "Bad" som dömdes ut vid rättstvisten i USA? Varför måste det "med automatik" vara de allra senaste mastringarna?


Det undrar jag också.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-02-03 14:29

WhereNextColumbus skrev:
Tangband skrev:
WhereNextColumbus skrev:


Nja....just den skivan är väl hennes sämsta ?

Den här har både bra låtar och framförallt god ljudkvalitet.
Men den låter i sin tur tydligt sämre än den skiva jag har på min NAS.


Nu har jag lyssnat, den låter skit i jämförelse med skivan jag länkade. Sen kan man ju tycka om musiken bättre, men det är väl inte det vi diskuterar nu?

...och jag tycker precis tvärtom !
Vem har rätt och vem har fel ? :wink:

På vilket sätt tycker du Nine objekt of Desire låter illa ?
Jag tycker skivan du länkade till låter komprimerat och tunt

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-03 15:35

Tangband skrev:
WhereNextColumbus skrev:
Tangband skrev:
Nja....just den skivan är väl hennes sämsta ?

Den här har både bra låtar och framförallt god ljudkvalitet.
Men den låter i sin tur tydligt sämre än den skiva jag har på min NAS.


Nu har jag lyssnat, den låter skit i jämförelse med skivan jag länkade. Sen kan man ju tycka om musiken bättre, men det är väl inte det vi diskuterar nu?

...och jag tycker precis tvärtom !
Vem har rätt och vem har fel ? :wink:

På vilket sätt tycker du Nine objekt of Desire låter illa ?
Jag tycker skivan du länkade till låter komprimerat och tunt


Absolut, du har rätt. Jag tycker den låter illa av samma anledning som du angav, fast tvärt om då. Kollade dynamic range db, bägge skivorna finns registrerade och jag blev inte förvånad över att nine objects of desire hade låg dynamic range och solitude standing riktigt bra för en popskiva.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-02-03 16:07

Jag är litet nyfiken på din anläggning eftersom resultatet blev så olika . Vad kör du för sorts högtalare? Jag kör ett 3-delat aktivt system.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-03 16:50

Tangband skrev:Jag är litet nyfiken på din anläggning eftersom resultatet blev så olika . Vad kör du för sorts högtalare? Jag kör ett 3-delat aktivt system.


Jag tror inte detta är en fråga om anläggning eller hörsel, jag misstänker att vi eventuellt åsyftar olika saker. Jag vill alltså vara tydlig med att jag inte syftar på musikalisk kvalitet (även om jag tycker att vissa låtar på solitude är riktigt bra, och den tidstypiska produktionen lite charmig) eller hur mixen är balanserad utan huruvida alstret har blivit behandlat i mastring och huruvida spotify är tillräckligt bra teknik för att återge det. Nine objects of desire kanske har en bättre balanserad ljudbild, men den låter i mina öron förstörd i mastringen. Titta här: http://dr.loudness-war.info/album/view/82075
Solitude standing har en kanske lite cheesy produktion som är rätt tidstypisk (men det gör inte mig så mycket), men den är hyggligt dynamiskt intakt och alla förutsättningar för att låta riktigt bra förutsett att man gillar musiken. Se här: http://dr.loudness-war.info/album/view/126345
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-03 17:33

Vi måste inte tycka lika. I detta fall är ju ”Nine objects of desire” rätt tillplattad.
Bild

”Luka” är tunn i basen och diskantrik men har bättre dynamik.
Bild

Någon lade upp ett spår från vinylen och den är väldigt lik det på Tidal. Lite diskanthöjt.
Bild

Möjligen tycker Tangband om lite tillplattad bas? Finns flera inlägg som tyder på det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster