Spotify i sig låter inte illa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur låter det?

Äh! Piss!
6
7%
Sådär...
27
30%
Riktigt bra!
56
63%
 
Antal röster : 89

egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav egonsmannen » 2018-01-17 16:56

Spotify premium på en mac då? Låter bättre va? Med ett fint ljudkort från t.ex T.C Electronics.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav PerStromgren » 2018-01-17 17:22

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Morello skrev:
Vilket bör vara adekvat, men problemet kavrstår: tjänsten erbjuder till stor del sönderkomprimerat mög (s.k. remasters) för den som vill lyssna på populärmusik producerad innan cirka 1995. Därtill saknas möjlighet att på ett kontrollerat sät få ut datat till ljudenheten pga avsaknad av stöd för WASAPI och ASIO.


Men - som vi berört tidigare i tråden - det första har väl inte med den tekniska delen av Spotify att göra och det andra gäller väl bara om du använder Windows?

Jag spelar samma typ av musik som Strmbrg - dvs primärt jazz och konstmusik - och kan inte skilja FM från CD från Spotify (256 kbit/s AAC via Squeezebox). Kan du?


FM som i FM-radio?


Just det! Mina tennöron är inte bättre än så!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav dewpo » 2018-01-17 18:46

Jag vet inte om det beror på min DAC men jag hör inte enkelt skillnad på Spotify <-> Cd
Men däremot är det stor skillnad mellan Spotty@LMS=>Squeezelite=>DAC@44.1 och 'Spotty@LMS configurerat med Sox resampling'=>Spueezelite=>DAC@192.0
Ljudet bli mycket luftigare om datorn omsamplar än om DAC'n får 44100 signal jag antar att Sox resampling är bättre än den DAC'n gör internt.

Just nu ser min digitala-ljudkedja ut såhär Dezzer@Ickstream@LMS=>Foobar2000(DSP-kedja 'Resampler-V'=>'MathAudio Room EQ'=>'Smart Dither')=>DAC@192

Men det är mycket tråkigt att Spotify med flera väljer mjukvarulösningar som omöjliggör för en att processa ljudet som man vill...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav darkg » 2018-01-17 19:26

Jag lyssnar idag lite på 50-tals Harry Belafonte @ Spotify. Låtarna är tyvärr inte riktigt i min smak, men ljudet är verkligen jämförelsevis utmärkt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Strmbrg » 2018-01-17 20:21

Pja, av "omröstningen" att döma så tycker en klar majoritet att vaxet låter bra.
Nu behöver ju inte det betyda att det faktiskt låter bra. Folk kan ju ha dåligt omdöme, rösta utan att lyssna, följa den allmänna opinionen eller något annat.

Vad jag vill komma till är egentligen detta:

BORTSE från de tekniska aspekterna på hur systemen fungerar och vad detta borde få för inverkan på ljudet!
LYSSNA bara.

Annars kanske vi har ett exempel på vad jag vill kalla för "Teknisk placebo".
Med det menar jag att ens upplevelse av ljudet kan påverkas av ens tekniska kunskaper om hur tekniken fungerar och vad det borde (eller "måste") innebära för hur det låter.

Sedan har vi ju en annan intressant fråga, kanske den riktigt intressanta:
Är det svårt att betygsätta ljudet utan att blanda in jämförelser?
Exempelvis:
"Det lät ju bra! Fast nu när jag jämfört med något bättre så låter det nog kanske inte så bra egentligen..."
"Åfan! Var det bitreducerat! Nä, det kan aldrig bli bra... Få lyssna igen hörrö!.."
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav BosseS » 2018-01-17 20:49

Inspelningen av Schuberts symfonier visar väl att det fortfarande går att göra inspelningar med god dynamik och klarhet som passerar spotify nöjaktigt ut i min anläggning. Hur många bitar jag har har jag ingen aning om... Vad jag sedan tycker om inspelningen och musiken är en helt annan historia.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-17 21:21

PerStromgren skrev:
Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Men - som vi berört tidigare i tråden - det första har väl inte med den tekniska delen av Spotify att göra och det andra gäller väl bara om du använder Windows?

Jag spelar samma typ av musik som Strmbrg - dvs primärt jazz och konstmusik - och kan inte skilja FM från CD från Spotify (256 kbit/s AAC via Squeezebox). Kan du?


FM som i FM-radio?


Just det! Mina tennöron är inte bättre än så!


Jag undrar hur man genomför ett seriöst test mellan FM-radio och tex CD.

Har du en egen FM-sändare som du kopplar till CD-maskinens utgång, så att du kan göra FE-test? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tangband » 2018-01-18 09:24

Mirage skrev:Ja, i dagsläget så är det så. Förändringen gjordes dock rätt nyligen av Spotify, så det är svårt att lasta tillverkarna av hårdvara för detta. Som tidigare nämnts i tråden så kan detta var en del av en strategi för att marknadsföra ett förlustfritt Spotify.


Det är fula knep de använder :?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav PerStromgren » 2018-01-18 10:11

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Morello skrev:
FM som i FM-radio?


Just det! Mina tennöron är inte bättre än så!


Jag undrar hur man genomför ett seriöst test mellan FM-radio och tex CD.

Har du en egen FM-sändare som du kopplar till CD-maskinens utgång, så att du kan göra FE-test? :mrgreen:


Nu skrev jag ju inte att jag gjort ett seriöst test, eller hur? :)

Min poäng var att jag inte hör skillnad på väl fungerande hyggliga överföringar. Det är normalt programmaterialet och mina öron som utgör begränsningen. Och anläggningen i rummet, förstås. Men alltså inte överföringsmekanismen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Mirage » 2018-01-18 10:47

Kanske lite utanför ämnet, men eftersom det är ändå är uppe....

Vilket ska teoretiskt låta bäst, FM-radio eller strömmat? Vad jag vet så är det bästa Sveriges Radio erbjuder i dag 192 kbit/s, går det att säga att det är mindre information än det som sänds ut i FM-nätet? Kan en felfri FM-sänding återge precis det som finns på en CD, 1411 kbit/s?

Hemma har jag aldrig lyckats få perfekt FM-signal, trots antenn på skorstenen riktad mot Blåbärskullen, det blir alltid lite störningar. Så hos mig låter strömmat genom Squeezeboxen bättre än FM-mottagaren i försteget.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav JB » 2018-01-18 11:34

Mirage skrev:Kanske lite utanför ämnet, men eftersom det är ändå är uppe....

Vilket ska teoretiskt låta bäst, FM-radio eller strömmat? Vad jag vet så är det bästa Sveriges Radio erbjuder i dag 192 kbit/s, går det att säga att det är mindre information än det som sänds ut i FM-nätet? Kan en felfri FM-sänding återge precis det som finns på en CD, 1411 kbit/s?

Hemma har jag aldrig lyckats få perfekt FM-signal, trots antenn på skorstenen riktad mot Blåbärskullen, det blir alltid lite störningar. Så hos mig låter strömmat genom Squeezeboxen bättre än FM-mottagaren i försteget.


En 192 kbps Mp3 har betydligt mindre hörbara förluster än en FM signal, men det blir ju en annan typ av förluster, så det beror väl lite på vilken färgning man gillar bäst kanske, själv skulle jag iaf välja 192 kbps alla dagar i veckan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Bill50x » 2018-01-18 11:40

Mirage skrev:Kanske lite utanför ämnet, men eftersom det är ändå är uppe....

Vilket ska teoretiskt låta bäst, FM-radio eller strömmat? Vad jag vet så är det bästa Sveriges Radio erbjuder i dag 192 kbit/s, går det att säga att det är mindre information än det som sänds ut i FM-nätet? Kan en felfri FM-sänding återge precis det som finns på en CD, 1411 kbit/s?

Hemma har jag aldrig lyckats få perfekt FM-signal, trots antenn på skorstenen riktad mot Blåbärskullen, det blir alltid lite störningar. Så hos mig låter strömmat genom Squeezeboxen bättre än FM-mottagaren i försteget.

Nu kanske din fm-mottagare i försteget (vilket?) inte är det bästa. Det bästa fm-ljud jag hört är genom en Tandberg 3011, allt annat har låtit skräp i jämförelse. Jag ägde en sådan men trodde att jag behövde något som kunde lagra fler stationer än 8, då när reklamradion kom. Snacka om blåst, jag bytte till mig en Cyrus som var totaldålig och inte f-n fanns det fler än åtta kanaler att lyssna på heller (reklamradio suger verkligen). Ett av mina sämsta beslut någonsin. I alla fall inom hifi :-)
Viktigt är dock en bra antenn och även kabel från denna till tunern. När jag hade min 3011 så bytte jag kabel och kontakt i tunern till en kabel för satellit-tv och en F-kontakt och det gjorde stor skillnad.

The way to go :-)

Bild

Fast denna lär vara ännu bättre (Tandberg 3001)

Bild

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2018-01-18 11:47, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-18 11:47

Mirage skrev:Kanske lite utanför ämnet, men eftersom det är ändå är uppe....

Vilket ska teoretiskt låta bäst, FM-radio eller strömmat? Vad jag vet så är det bästa Sveriges Radio erbjuder i dag 192 kbit/s, går det att säga att det är mindre information än det som sänds ut i FM-nätet? Kan en felfri FM-sänding återge precis det som finns på en CD, 1411 kbit/s?

Hemma har jag aldrig lyckats få perfekt FM-signal, trots antenn på skorstenen riktad mot Blåbärskullen, det blir alltid lite störningar. Så hos mig låter strömmat genom Squeezeboxen bättre än FM-mottagaren i försteget.



FM-radio har till och börja med inte tillräckligt hög övre gränsfrekvens för att tävla med spotify etc. Därtill är signal/stör-förhållandet för dåligt.

Jag har en QUAD FM4 med takantenn och det låter väldigt fint för att vara radio.

Bill50: Mer än två förval behövs ej då endast P1 och P2 erbjuder kvalitetsradio. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Mirage » 2018-01-18 11:57

JB: OK, tack för svaret!

Bill50x: Försteget är ett Meridian G68ADV och jag har fått för mig att det sitter en rätt bra radiodel i det, men det vet jag inte säkert. Tidigare hade jag Sony TA-E1000ESD och det hade inte inbyggd radio, så då hade jag en separat radiodel Sony ST-S311 (har kvar dessa grejer än på annan plats i huset).
Men det kan säkert vara stor skillnad på olika radioapparater, finns ju en del riktigt dyra från t.ex. Magnum Dynalab. De kan kanske trolla fram mer välljud ur FM?

Morello: OK, tack för svaret!
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav shifts » 2018-01-18 12:15

Bara reglagen i Tandberg 3001 är att dö för. Det är precis så alla hifiapparatur borde kännas när man använder dem.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Bill50x » 2018-01-18 12:17

Morello skrev:Bill50: Mer än två förval behövs ej då endast P1 och P2 erbjuder kvalitetsradio. :)

Man känner sina löss på gången... :mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Bill50x » 2018-01-18 12:27

Mirage skrev:Men det kan säkert vara stor skillnad på olika radioapparater, finns ju en del riktigt dyra från t.ex. Magnum Dynalab. De kan kanske trolla fram mer välljud ur FM?

Det finns en viss tro att alla gamla apparater låter likadant. Man pratar om "rör-ljud" eller att alla FM-mottagare låter likadant. Många tror tex ju att alla vinylspelare går att dra över en kam...

För den som tycker att man kan spendera några tusen dollar på en 40 år gammal apparat finns ju alltid denna:

Bild

Det är absolut stor skillnad på olika fm-mottagare!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-18 12:35

Bill50x skrev:Viktigt är dock en bra antenn och även kabel från denna till tunern.

Ja, utan kabel är det rätt onödigt med en bra antenn. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Cortado » 2018-01-18 14:24

Empa skrev:
Morello skrev:Därtill saknas möjlighet att på ett kontrollerat sät få ut datat till ljudenheten pga avsaknad av stöd för WASAPI och ASIO.


Prova en annan klient som man kan köra WASAPI med :)
http://fidelify.net

Fidelify uses Spotify Core to deliver streaming content directly to the soundcard, using either ASIO or WASAPI. This enables the user to easily avoid sampling conversion or mixing, ensuring a bit perfect stream.

Fidelify also supports convolution of the audio stream, to allow real time FIR filtering for active crossovers or room correction, and a VST plugin socket to apply third party DSP effects.



+1

Googlade helt random, utan att ha sett Empas inlägg, på "spotify wasapi" och hittade det där.


Tillägg: Den har ingen volymkontroll.. borde väl vara ett tydligt tecken.. :)
Senast redigerad av Cortado 2018-01-18 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav joakimfors » 2018-01-18 14:25

Att diskutera bithastighet och samplingsfrekvenser i Spotify är lite att sila mygg och svälja kameler då källmaterialet innan Spotify ens fått nys om det oftast är totalt misshandlat (som vanligt). Man kan ju enkelt prova om man blint kan detektera skillnaden på uppspeliningen av en Vorbis 320 kbps 44,1 kHz uppsamplad till 48 kHz och samma källmaterial i valfritt turbo super HD format du jour.

Bara att ansluta sig till "EBU R 128 or GTFO"-tåget för att få slut på idiotin. ;)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Cortado » 2018-01-18 15:31

joakimfors skrev:Att diskutera bithastighet och samplingsfrekvenser i Spotify är lite att sila mygg och svälja kameler då källmaterialet innan Spotify ens fått nys om det oftast är totalt misshandlat (som vanligt). Man kan ju enkelt prova om man blint kan detektera skillnaden på uppspeliningen av en Vorbis 320 kbps 44,1 kHz uppsamplad till 48 kHz och samma källmaterial i valfritt turbo super HD format du jour.

Bara att ansluta sig till "EBU R 128 or GTFO"-tåget för att få slut på idiotin. ;)


+7. Minst.

Dock så kan man med Fidelify och dess wasapi/asio-stöd bortse från alla funderingar kring vad Spotifyklienten och/eller Windows gör med strömmen innan den kommer till ljudkortet. Liksom en bit på vägen.. mot det perfekta ljudet. :)

Volymkriget måste Spotify göra något åt och de verkar vara väldigt envisa med att inte göra något åt det. Det finns en del loudnesswartrådar i deras forum (där Spotify själva tittar på vad communityt önskar och upvotar) men det verkar vara svårt. Jag har pushat lite för det med att Spotify endast erbjuder den senaste, mest sönderkomprimerade versionen av ett album utan att erbjuda de gamla. Det skulle vara ett bra steg också, att erbjuda ursprungsutgåvan OCKSÅ.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-18 16:24

Vill dom hjälpta till så är det ju bara att skruva ned medelnivån till cirka -25dB och såklart upphöra med ytterligare kompression som införs med den idiotiska "nivånormeringen".
Samt givetvis rekvirera icke remastrat material från skivbolagen. Därtill måste skivbolagen släppa nya, ickevandaliserade utgåvor av all popmusik producerad efter cirka 1990.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Bill50x » 2018-01-18 17:34

Morello skrev:Samt givetvis rekvirera icke remastrat material från skivbolagen. Därtill måste skivbolagen släppa nya, ickevandaliserade utgåvor av all popmusik producerad efter cirka 1990.

Tror du på tomten också?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Morello » 2018-01-18 17:47

Bill50x skrev:
Morello skrev:Samt givetvis rekvirera icke remastrat material från skivbolagen. Därtill måste skivbolagen släppa nya, ickevandaliserade utgåvor av all popmusik producerad efter cirka 1990.

Tror du på tomten också?

/ B


Jag kanske borde ha avslutat med: "Detta komemr givetvis aldrig att hända", men det kändes onödigt negativt.

Tack för påpekandet :)

Ska strax promenera till skivbörsen på Sveavägen och köpa lite härligt dynamiska fonogram.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Tell » 2018-01-18 18:28

Cortado skrev:
joakimfors skrev:Att diskutera bithastighet och samplingsfrekvenser i Spotify är lite att sila mygg och svälja kameler då källmaterialet innan Spotify ens fått nys om det oftast är totalt misshandlat (som vanligt). Man kan ju enkelt prova om man blint kan detektera skillnaden på uppspeliningen av en Vorbis 320 kbps 44,1 kHz uppsamplad till 48 kHz och samma källmaterial i valfritt turbo super HD format du jour.

Bara att ansluta sig till "EBU R 128 or GTFO"-tåget för att få slut på idiotin. ;)


+7. Minst.

Dock så kan man med Fidelify och dess wasapi/asio-stöd bortse från alla funderingar kring vad Spotifyklienten och/eller Windows gör med strömmen innan den kommer till ljudkortet. Liksom en bit på vägen.. mot det perfekta ljudet. :)

Volymkriget måste Spotify göra något åt och de verkar vara väldigt envisa med att inte göra något åt det. Det finns en del loudnesswartrådar i deras forum (där Spotify själva tittar på vad communityt önskar och upvotar) men det verkar vara svårt. Jag har pushat lite för det med att Spotify endast erbjuder den senaste, mest sönderkomprimerade versionen av ett album utan att erbjuda de gamla. Det skulle vara ett bra steg också, att erbjuda ursprungsutgåvan OCKSÅ.

Dom gör redan nånting åt det, dom har ju normaliserat allt till -14dB. Kanske inte optimalt, men en bit på vägen.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav dewpo » 2018-01-18 18:32

Den normaliseringen som görs görs den på låt eller album basis?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav darkg » 2018-01-18 18:32

dewpo skrev:Den normaliseringen som görs görs den på låt eller album basis?


Spotify per låt, Tidal per album
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav dewpo » 2018-01-18 18:39

Per låt tycker jag riktigt illa om, Det blir väldigt fel om ett album har en stillsamt intro och sen brakar det 'inte' löst i låt två...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Cortado » 2018-01-18 18:44

Tell skrev:Dom gör redan nånting åt det, dom har ju normaliserat allt till -14dB. Kanske inte optimalt, men en bit på vägen.


Jo, man får hoppas att det är rätt att tolka det som att de har en steg-för-steg plan till EBU R128.

.. och inte för att vara tjatig.. men de borde tillhandahålla material oremastrat där det är möjligt som ett alternativ. Finns nog de som vill ha superkomprimerad musik i lurar på tåget t.ex.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-01-19 23:31

Inte riktigt Spotify, och har säkert postats förr men alla gillar sånt https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster