Leta mygg bland kameler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Leta mygg bland kameler?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-17 20:33

Hm, kan det vara så, att många hifi-intresserade är så fokuserade på detaljer, småsaker och minimala förändringar, att de inte överhuvudtaget reagerar för de verkligt stora fel som kanske föreligger?

:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav dewpo » 2018-01-17 21:04

Visst man skulle egentligen behöva bygga om lyssnings rummet och göra akustik förbättringar för 100kkr,
Införskaffa 8*18" Basar Bygga 3 vägs högtalare med dubbla 8" midbasar och ett 6,5 coaxial element,
Men man intalar sig istället att ett byte från Spotify till Tidal magiskt skall fixa ljudet,

Fast du menar kanske myggan Hifi bland alla viktigare saker i Värden?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-17 21:36

dewpo skrev:Visst man skulle egentligen behöva bygga om lyssnings rummet och göra akustik förbättringar för 100kkr,
Införskaffa 8*18" Basar Bygga 3 vägs högtalare med dubbla 8" midbasar och ett 6,5 coaxial element,
Men man intalar sig istället att ett byte från Spotify till Tidal magiskt skall fixa ljudet,

Fast du menar kanske myggan Hifi bland alla viktigare saker i Värden?


Njä, jag menar exempelvis såhär:
Någon lyssnar efter skillnader mellan olika filter i en DAC och försöker utröna dels om det går att höra skillnad och dels vilken filtrering som låter bäst eller riktigast. Samtidigt har denne någon en rätt påtaglig basresonans vid lyssningsplatsen, vilken vederbörande inte ägnat någon uppmärksamhet.
Någon annan har ägnat mycket tid åt att justera tonarmen och även provat med andra tonarmar för att få fram "den optimala" lösningen. Samtidigt så låter ljudet väldigt platt och ganska hårt - oavsett tonarm och justering - men det har han inte tänkt på.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav dewpo » 2018-01-17 22:09

Men jag tror inte de flesta är så omedvetna om att de egentligen skulle krävas ganska omfattande ingrep för att göra deras Vardagsrum till ett Auditorium.
Något som skulle kosta både tid och pengar, Jag tror skygglapparna är mer eller mindre medvetet valda :(
Så här ser det till exempel ut hemma hos mig en ordentlig dipp vid 70 Hz och en vid 130 hz som skulle behöva tacklas men som i brist på pengar, kunskap och energi digitalbehandlas bort.
EQ.PNG
EQ.PNG (561.84 KiB) Visad 899 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Bill50x » 2018-01-17 22:13

Jo, och så finns det dom som tittar på frekvenser och andra mätningar men samtidigt glömmer musiken. Alltså, hur ligger det till i tidsdomänen, hänger det ihop alltsammans?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Morello » 2018-01-17 22:24

Å så tar vi det ett varv till: frekvens- respektive tidsdomän är två domäner från vilka ett system kan betraktas. Frekvens- och fasgång ger alltså exakt samma information som tex impulssvaret. Nyckeln till denna insikten finner man genom att studera matematik.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Bill50x » 2018-01-17 23:18

Morello skrev:Å så tar vi det ett varv till: frekvens- respektive tidsdomän är två domäner från vilka ett system kan betraktas. Frekvens- och fasgång ger alltså exakt samma information som tex impulssvaret. Nyckeln till denna insikten finner man genom att studera matematik.

Absolut. Eller så lyssnar man på musiken :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Svante » 2018-01-18 01:04

Bill50x skrev:
Morello skrev:Å så tar vi det ett varv till: frekvens- respektive tidsdomän är två domäner från vilka ett system kan betraktas. Frekvens- och fasgång ger alltså exakt samma information som tex impulssvaret. Nyckeln till denna insikten finner man genom att studera matematik.

Absolut. Eller så lyssnar man på musiken :-)

/ B


...medan man studerar matematiken.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Svante » 2018-01-18 01:05

Strmbrg skrev:Hm, kan det vara så, att många hifi-intresserade är så fokuserade på detaljer, småsaker och minimala förändringar, att de inte överhuvudtaget reagerar för de verkligt stora fel som kanske föreligger?

:?


Ja. Man räknar saker i stället för att väga saker.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-18 06:29

Svante skrev:
Bill50x skrev: Absolut. Eller så lyssnar man på musiken :-)
/ B


...medan man studerar matematiken.


Det där är ju också intressant:
Det vill säga, när jag ägnar mig åt annat, exempelvis att läsa samtidigt som musiken spelas upp.
Så fort jag lägger från mig boken eller datorn så upplever jag musiken som mer detaljrik och närvarande än då jag fokuserar på annat parallellt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Tangband » 2018-01-18 09:15

Strmbrg skrev:Hm, kan det vara så, att många hifi-intresserade är så fokuserade på detaljer, småsaker och minimala förändringar, att de inte överhuvudtaget reagerar för de verkligt stora fel som kanske föreligger?

:?


Tja, om man inte har möjlighet att bygga om rummet så är väl kamelen resonanser från rummet. Det kan hjälpa lite med att köra med aktiva dsp filter i ett sådant fall, men riktigt bra blir det inte. Men du kan ju ta ner stora peaker i området mellan 20-200 hz ganska hjälpligt.

Samtidigt är det jättekul att läsa om ny teknik i DA omvandlare och liknande, även om skillnaderna ofta är väldigt små.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav JM » 2018-01-18 13:19

Strmbrg skrev:Hm, kan det vara så, att många hifi-intresserade är så fokuserade på detaljer, småsaker och minimala förändringar, att de inte överhuvudtaget reagerar för de verkligt stora fel som kanske föreligger?

:?

Jag håller med att fokus ligger för mycket på mygg.
Vilka kameler tycker du sväljs alltför ofta?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-19 08:52

JM skrev:Jag håller med att fokus ligger för mycket på mygg.
Vilka kameler tycker du sväljs alltför ofta?

JM


Pja, jag vet inte riktigt.
Jag är i princip aldrig hemma hos andra och lyssnar numera, så jag är inte uppdaterad på vilka kameler som är på modet.

Men jag får intrycket av att mycket av forumdiskussionerna kretsar kring hur man optimerar tekniska metoder. Men inte speciellt mycket kring vad de olika metoderna - ofta på intrikat detaljnivå - ger för resultat ljudmässigt och hur stora skillnaderna mellan dessa detaljval egentligen är.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Tangband » 2018-01-19 08:59

Strmbrg skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev: Absolut. Eller så lyssnar man på musiken :-)
/ B


...medan man studerar matematiken.


Det där är ju också intressant:
Det vill säga, när jag ägnar mig åt annat, exempelvis att läsa samtidigt som musiken spelas upp.
Så fort jag lägger från mig boken eller datorn så upplever jag musiken som mer detaljrik och närvarande än då jag fokuserar på annat parallellt.


Du pratar om skillnaden mellan passiv och aktiv lyssning. Jag upplever att jag klarar mig med med betydligt sämre återgivning vid passiv lyssning då jag tex läser samtidigt. Då duger min Bose köks-radio.
Lyssnar jag aktivt vill jag bli gripen av musiken, spelar ofta starkare, och då kan jag inte göra andra saker samtidigt.
Är återgivningen inte tillräckligt bra då, så tappar jag intresset efter ett tag ( läs Spotify vs FLAC )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-19 09:25

Strmbrg skrev:
dewpo skrev:Visst man skulle egentligen behöva bygga om lyssnings rummet och göra akustik förbättringar för 100kkr,
Införskaffa 8*18" Basar Bygga 3 vägs högtalare med dubbla 8" midbasar och ett 6,5 coaxial element,
Men man intalar sig istället att ett byte från Spotify till Tidal magiskt skall fixa ljudet,

Fast du menar kanske myggan Hifi bland alla viktigare saker i Värden?


Njä, jag menar exempelvis såhär:
Någon lyssnar efter skillnader mellan olika filter i en DAC och försöker utröna dels om det går att höra skillnad och dels vilken filtrering som låter bäst eller riktigast. Samtidigt har denne någon en rätt påtaglig basresonans vid lyssningsplatsen, vilken vederbörande inte ägnat någon uppmärksamhet.
Någon annan har ägnat mycket tid åt att justera tonarmen och även provat med andra tonarmar för att få fram "den optimala" lösningen. Samtidigt så låter ljudet väldigt platt och ganska hårt - oavsett tonarm och justering - men det har han inte tänkt på.


Du skriver om det som något negativt tycker jag? Jag tycker det är en god egenskap... tänk om det vore tvärt om... då hade du aldrig kunnat förbättra anläggningen längre än det största problemet som du inte kan åtgärda i ditt rum.
Så nog är det bra att kunna lyssna förbi ett problem för vidare optimering av resten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Almen » 2018-01-19 09:28

Den enes mygga är den andres kamel.

Matt. 23:23-24 skrev:Ve eder, I skriftlärde och fariséer. I skrymtare, som given tionde av mynta och dill och kummin, men underlåten det som är viktigast i lagen, nämligen rätten och barmhärtigheten och troheten! Det ena borden I göra, men icke underlåta det andra. I blinde ledare, som silen bort myggan och sväljen kamelen!


Bild
Senast redigerad av Almen 2018-01-19 10:03, redigerad totalt 2 gånger.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-01-19 09:31

Laplacetransform, kameler med baspucklar och allt möjligt... Själv har jag allt det där tillsammans med en fläkt som livar upp
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Zeeall » 2018-01-19 09:36

Strmbrg skrev:
JM skrev:Jag håller med att fokus ligger för mycket på mygg.
Vilka kameler tycker du sväljs alltför ofta?

JM


Pja, jag vet inte riktigt.
Jag är i princip aldrig hemma hos andra och lyssnar numera, så jag är inte uppdaterad på vilka kameler som är på modet.

Men jag får intrycket av att mycket av forumdiskussionerna kretsar kring hur man optimerar tekniska metoder. Men inte speciellt mycket kring vad de olika metoderna - ofta på intrikat detaljnivå - ger för resultat ljudmässigt och hur stora skillnaderna mellan dessa detaljval egentligen är.



Akustik är nog den största kamelen. Mycket "prylbesatthet" inom hifi, mest fokus på tekniken.

Min erfarenhet är också att dom som har gjort akustiska åtgärder är även de som har bäst ljud.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-19 09:55

Almen skrev:Den enes mygg är den andres elefant.

Matt. 23:23-24 skrev:Ve eder, I skriftlärde och fariséer. I skrymtare, som given tionde av mynta och dill och kummin, men underlåten det som är viktigast i lagen, nämligen rätten och barmhärtigheten och troheten! Det ena borden I göra, men icke underlåta det andra. I blinde ledare, som silen bort myggan och sväljen kamelen!


[ Bild ]


A(l)men!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Perfector » 2018-01-19 10:19

Strmbrg skrev:
Almen skrev:Den enes mygg är den andres elefant.

Matt. 23:23-24 skrev:Ve eder, I skriftlärde och fariséer. I skrymtare, som given tionde av mynta och dill och kummin, men underlåten det som är viktigast i lagen, nämligen rätten och barmhärtigheten och troheten! Det ena borden I göra, men icke underlåta det andra. I blinde ledare, som silen bort myggan och sväljen kamelen!


[ Bild ]


A(l)men!

Det är godare med kamelkött än myggdito, och kliar inte i halsen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Leta mygg bland kameler?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-19 10:56

Oftast bättre att bli myggbiten än kamelbiten?
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster