HEM 2018

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-01-19 13:41

Börjar det inte dra ihop sig till mässa? Hittade ingen annons i H&M december och ingen tråd i forat. Wazzup?

Edit:

http://highendmassan.se

Är intresset för mässan lika stort som tidigare, eller kommer det finnas gott om plats i lokalerna den här gången? Föredragen hålls på Sheraton, nota bene! Vilka föredrag framkommer inte. Någon som vet mer än den officiella hemsidan avslöjar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: HEM 2018

Inläggav Evil_Homer » 2018-01-19 16:12

Väntar in jönköpingsmässan istället, det är för stort på Stockholmsmässan och man missar massor av rum.
En bra mässkarta saknade jag, fick ingen överblick på vad som visades vart.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-01-26 19:34

Är det inte ovanligt tyst om mässan i år? Kommer den bli en flopp? Idag läste jag den första annonsen för den i H&M och i forat är det stilla. Kanske blir det ovanligt lätt att hamna i sweetspot i år?

Jag ska leta upp montern för Omnio. Det verkar vara en riktig revolution det. Den återger den information som finns på LP, CD och band, men som inte kunnat höras tidigare. Och så visar man ett imponerande diagram där den vanliga stereoanläggningen ser ganska trist ut, medan den med Omnio verkligen innehåller staplar i mängd och olika färger. Det måste verkligen vara bra. Borde jag kolla prisnivån redan före mässan, eller ska jag låta mig överraskas?

Tjuvtittade och blev bjuden till ett inflyttningsevent 9 juni för två år sedan... ingen vidare action på den hemsidan heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: HEM 2018

Inläggav shifts » 2018-01-26 20:35

Jag tänkte gå om jag känner att jag har tid och är i staden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2018

Inläggav paa » 2018-01-26 20:49

hifikg skrev:Är det inte ovanligt tyst om mässan i år? Kommer den bli en flopp? Idag läste jag den första annonsen för den i H&M och i forat är det stilla. Kanske blir det ovanligt lätt att hamna i sweetspot i år?

Jag ska leta upp montern för Omnio. Det verkar vara en riktig revolution det. Den återger den information som finns på LP, CD och band, men som inte kunnat höras tidigare. Och så visar man ett imponerande diagram där den vanliga stereoanläggningen ser ganska trist ut, medan den med Omnio verkligen innehåller staplar i mängd och olika färger. Det måste verkligen vara bra. Borde jag kolla prisnivån redan före mässan, eller ska jag låta mig överraskas?
...

Har du någon länk till den lovande produkten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-01-26 21:37

paa skrev:
hifikg skrev:Är det inte ovanligt tyst om mässan i år? Kommer den bli en flopp? Idag läste jag den första annonsen för den i H&M och i forat är det stilla. Kanske blir det ovanligt lätt att hamna i sweetspot i år?

Jag ska leta upp montern för Omnio. Det verkar vara en riktig revolution det. Den återger den information som finns på LP, CD och band, men som inte kunnat höras tidigare. Och så visar man ett imponerande diagram där den vanliga stereoanläggningen ser ganska trist ut, medan den med Omnio verkligen innehåller staplar i mängd och olika färger. Det måste verkligen vara bra. Borde jag kolla prisnivån redan före mässan, eller ska jag låta mig överraskas?
...

Har du någon länk till den lovande produkten?


tonkraft.se eller egentligen Musical Innovation, men du får inte veta så mycket på den sidan
http://www.tonkraft.se/musical-innovation.html
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: HEM 2018

Inläggav bassman » 2018-01-26 21:46

3 st Pitebor kommer iaf dit. Säkert några fler också från andra orter. Hoppas vi ses hifikg :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-01-26 21:56

paa skrev:
hifikg skrev:Är det inte ovanligt tyst om mässan i år? Kommer den bli en flopp? Idag läste jag den första annonsen för den i H&M och i forat är det stilla. Kanske blir det ovanligt lätt att hamna i sweetspot i år?

Jag ska leta upp montern för Omnio. Det verkar vara en riktig revolution det. Den återger den information som finns på LP, CD och band, men som inte kunnat höras tidigare. Och så visar man ett imponerande diagram där den vanliga stereoanläggningen ser ganska trist ut, medan den med Omnio verkligen innehåller staplar i mängd och olika färger. Det måste verkligen vara bra. Borde jag kolla prisnivån redan före mässan, eller ska jag låta mig överraskas?
...

Har du någon länk till den lovande produkten?


Här verkar det finnas mer...

https://www.teracom.se/om-teracom/magasinet-mhz/mhz-nr-1/psykoakustikern/

"Genom att till exempel klippa signalen med psykoakustisk distorsionsmarkering har jag kunnat göra stereogenreringen på ett mer effektiv sätt"
Leif Claesson

Och här med både ljud och bild...

https://www.youtube.com/watch?v=02GP78S6Hx0
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2018

Inläggav paa » 2018-01-27 00:28

Aha, det heter Omnia, det var därför det inte gick att hitta något vettigt på Omnio.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-01-27 00:41

paa skrev:Aha, det heter Omnia, det var därför det inte gick att hitta något vettigt på Omnio.


Hmm... mittåt... det svenska underverket heter Omnio. Det jag hittade var något utomländskt underverk som verkar avsett för radiosändning, men likväl något välljudsfixande magiskt och det heter Omnia.
Förvirring total. Mässan närmar sig. Kanske får vi veta ALLT då!
Sitter nöjd :)

makesrain
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: HEM 2018

Inläggav makesrain » 2018-01-29 10:38

Jag har tänkt gå, troligen på lördagen. Informationen på hemsidan är lite fattig så jag som inte varit där förut känner mig lite vilse men det är ju fortfarande ett tag kvar.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2018

Inläggav paa » 2018-01-29 11:45

När kartorna kommer upp så kommer det att klarna. Allt ligger inom några hundra meter från centralstationen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

makesrain
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: HEM 2018

Inläggav makesrain » 2018-01-29 12:19

Jo, så är det nog. Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men hoppas på flera "aha", "nämen, är det verkligen möjligt?" och några "en sån/ett par sådana måste jag ha!"
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-01-29 12:48

makesrain skrev:Jo, så är det nog. Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men hoppas på flera "aha", "nämen, är det verkligen möjligt?" och några "en sån/ett par sådana måste jag ha!"


Det beror på vad du sitter med i utgångsläget. Förutom att kunna spela (avsevärt) starkare än jag gör brukar det inte finnas några prylar att dregla över, men ett o annat musiktips och upplevelsen som helhet, en tradition lika stark som Kalle på julafton, gör det värt ett besök. Och ibland ser jag något bekant ansikte i strömmen av människor :)
Sitter nöjd :)

makesrain
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: HEM 2018

Inläggav makesrain » 2018-01-29 13:31

hifikg skrev:
makesrain skrev:Jo, så är det nog. Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men hoppas på flera "aha", "nämen, är det verkligen möjligt?" och några "en sån/ett par sådana måste jag ha!"


Det beror på vad du sitter med i utgångsläget. Förutom att kunna spela (avsevärt) starkare än jag gör brukar det inte finnas några prylar att dregla över, men ett o annat musiktips och upplevelsen som helhet, en tradition lika stark som Kalle på julafton, gör det värt ett besök. Och ibland ser jag något bekant ansikte i strömmen av människor :)

Ja, och det finns nog förbättringsmöjligheter både vad gäller utrustning och rum hos mig. Det största hindret hemma (min upplevelse) är nog att min sambo inte vill låta mig ha ett dedikerat musikrum, hon säger att vi aldrig skulle ses då. Om jag går ifrån mässan med några musiktips och en bra helhetsupplevelse kommer jag nog att känna mig nöjd även om jag inte uppnår mina tidigare uppsatta mål :D
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: HEM 2018

Inläggav Evil_Homer » 2018-01-29 21:08

makesrain skrev:Jo, så är det nog. Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men hoppas på flera "aha", "nämen, är det verkligen möjligt?" och några "en sån/ett par sådana måste jag ha!"


Det är det långt mellan gångerna då man har varit på mässa och man har fått någon sådan upplevelse, det jag kan rekommendera är att kika in Dynaudio och deras nya stativare, dom har låtit ok på mässor, och RIKTIGT bra i butik, hur dom sen skulle kunna låta i ett bra rum,MUMS!

Sen demo ifrån Patrik, kommer inte på vad hans leverantör heter nu igen, men lirar på bl.a. System Audio.
Lätt bästa demonstratören som jag hört/sett iaf!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

makesrain
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: HEM 2018

Inläggav makesrain » 2018-01-29 21:22

Evil_Homer skrev:
makesrain skrev:Jo, så är det nog. Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men hoppas på flera "aha", "nämen, är det verkligen möjligt?" och några "en sån/ett par sådana måste jag ha!"


Det är det långt mellan gångerna då man har varit på mässa och man har fått någon sådan upplevelse, det jag kan rekommendera är att kika in Dynaudio och deras nya stativare, dom har låtit ok på mässor, och RIKTIGT bra i butik, hur dom sen skulle kunna låta i ett bra rum,MUMS!

Sen demo ifrån Patrik, kommer inte på vad hans leverantör heter nu igen, men lirar på bl.a. System Audio.
Lätt bästa demonstratören som jag hört/sett iaf!

Stort tack för tips, de ska jag absolut kolla in/lyssna på!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2018

Inläggav paa » 2018-02-16 16:18

Nu är det nära, men jag måste akta mig för att dra på mig en förkylning inför en liten operation jag ska göra om en vecka, så jag håller mig borta från stad och folk i år.
Men ha det så trevligt ni som ska dit!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-02-16 18:08

Värmer upp med Muddy Waters, Folk Singer. Undrar om någon kommer kunna presentera den (eller något annat) bättre än det låter här och nu. Levande ljus o en skvätt rödtjut gör förstås sitt till för helhetsintrycket :). Vinet heter Vivaldi för övrigt. Ska nog riva av Våren också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: HEM 2018

Inläggav Zeeall » 2018-02-16 18:21

Bussbiljett är köpt, så man lär ju åka.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: HEM 2018

Inläggav Frisk » 2018-02-16 19:06

Verkar vara en del som det vore kul att få ett ansikte på som åker i år. Varit lätt förkyld och velat fram och tillbaka hela veckan, nu är jag tyvärr inte längre lätt förkyld så säkrast att hålla sig hemma. "Utan" hörsel eller ork ger det nog väldigt lite...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: HEM 2018

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-17 01:39

Frisk har blivit sjuk. :(

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: HEM 2018

Inläggav Laila » 2018-02-17 02:06

Kalejdokom skrev:Frisk har blivit sjuk. :(

Eller fake/alternative-Frisk* . . . typer. :( :wink:

*Hörru, kryapåsaj vettja . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: HEM 2018

Inläggav DVD-ai » 2018-02-17 11:05

Jag kommer att vara där, någonstans bland allt folk så gömmer sig lilla jag.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

makesrain
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: HEM 2018

Inläggav makesrain » 2018-02-17 11:35

Jag måste tyvärr prioritera annat idag. Kanske kan jag ändå hinna in under eftermiddagen. DVD-ai, om du vill gömma dig bör du nog lämna hatten hemma (den på profilbilden) :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: HEM 2018

Inläggav DVD-ai » 2018-02-17 20:08

makesrain skrev:Jag måste tyvärr prioritera annat idag. Kanske kan jag ändå hinna in under eftermiddagen. DVD-ai, om du vill gömma dig bör du nog lämna hatten hemma (den på profilbilden) :-)



Den lämnades hemma ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: HEM 2018

Inläggav CODY » 2018-02-17 22:08

Jag var där och blev mycket imponerad av tre uppsättningar: Arcam och PMC, Bryston & Bryston samt Rega och KEF.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: HEM 2018

Inläggav darkg » 2018-02-17 22:09

XTZ hade inte möjligtvis nya plate-ampen med sig?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: HEM 2018

Inläggav Zeeall » 2018-02-17 23:13

Ser ni en lätt vilsen, långhårig hårdrockare iförd svart skinnjacka av MC/punk/metal-stuk imorgon så är det antagligen jag.

Lystrar till David och bits sällan. :lol:
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: HEM 2018

Inläggav DVD-ai » 2018-02-18 13:55

Jag tyckte att det fanns fler rum detta år som lät skapligt, tre rum lät till och med rätt nice ! :)

Men följande rum nedan jtmärkte sig så pass att jag vill skriva om dom.

Bäst på mässan var:
1 Genelec - spelade som vanligt okomplicerat och njutbart, dock bottnade dom ena kanalen rätt mycket på en lå.
2: Buchardt - nykomling (för mig) och presterade bra, fina burkar för priset :)
3: JBL burkarna - Spelade tämligen neutralt men kändes lite "på", dock tror jag det har med det korta lyssningsavståndet att göra. Även ljudbilden var ej på topp, kanske av samma orsak ?

Överaskande dålig:
1: Guru - påträngande och tydligt skev energibalans i rummet, för mycket tidiga reflexer från sidoväggarna (som dessutom var obehandlade i kombo med en knapp invinkling).
2: Bryston - väldigt störande spridningsegenskaper på dessa, dom ändrade tonal balans mycket kraftigt med höjdledes förskjutning av lyssnaren. På exakt "rätt" höjd spelade dom dock övertygande, men huvudet i skruvstäd för att lyssna på musik ?! Njaaaa.
3: HiFi klubben (B&W) - diskanten ver verkligen ingen höjdare på deras nya flaggskepp... vad har dom gjort med den tidigare klart vettiga diskanten i äldre 800 modeller... ?!
Den nya upplevdes som både vass, liteessig och med för mycket energi i 4000Hz området.

Allt annat var en "smet" av ganska bra, okey hela vägen ner till bedrövligt men väntat, finns ingen anledning att skriva om dom :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster