Moderator: Redaktörer
JM skrev:Flera gånger har jag noterat att flera är av uppfattningen att direktljudet i ett litet rum låter annorlunda än ljudet i ett ekofritt rum.
Dvs att uppmätt kurva i ekofritt rum inte kan användas till uppskattning av direktljudets tonkurva.
Kan någon förklara hur detta hänger ihop?
Kan någon förklara var undre frekvensen för direktljudet ligger och varför?
JM skrev:1.) Flera gånger har jag noterat att flera är av uppfattningen att direktljudet i ett litet rum låter annorlunda än ljudet i ett ekofritt rum.
2.) Dvs att uppmätt kurva i ekofritt rum inte kan användas till uppskattning av direktljudets tonkurva.
3.) Kan någon förklara hur detta hänger ihop?
4.) Kan någon förklara var undre frekvensen för direktljudet ligger och varför?
JM
Svante skrev:Enda sättet att få direktljudet annorlunda i olika rum är att fylla dem med olika gas. Då blir löptiden till högtalarens kant olika och baffelsteget en aning annorlunda. Men inte brukar man ha olika gas i rum? Olika temperatur kanske iofs. Däremot kan det tidiga ljudet vara annorlunda, om man i det tidiga ljudet inkluderar tex reflexen från väggen bakom högtalaren.
In the world of acoustics, there are many terms that are used to describe the acoustic field around a sound emitting object. Four of the most important are listed below:
•Near Field
•Far Field
•Free Field
•Diffuse Field
JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
petersteindl skrev:Svante skrev:Enda sättet att få direktljudet annorlunda i olika rum är att fylla dem med olika gas. Då blir löptiden till högtalarens kant olika och baffelsteget en aning annorlunda. Men inte brukar man ha olika gas i rum? Olika temperatur kanske iofs. Däremot kan det tidiga ljudet vara annorlunda, om man i det tidiga ljudet inkluderar tex reflexen från väggen bakom högtalaren.
Hur definierar du begreppet tidigt ljud? Det begreppet är nytt för mig. Tidiga reflexer är ett känt begrepp även om många missförstått det.
Vad gäller direktljud är det väl bara att se på definitionen av direktljud.
Vi skippar resonemanget med olika gaser.
Vad jag förstår anser du att högtalarbaffelns påverkan skall räknas in i direktljudet. Baffelsteget är inräknat i direktljudet. Men det är enbart under vissa betingelser, eller?
Tag exempelvis en plan baffel som är 2,5 meter hög och 6 meter bred och sätt mätmiken på 4 meters avstånd från högtalaren där högtalarelementen sitter försänkta i mitten på baffeln. Någonstans på frekvensskalan finns ett frekvensberoende mellan direktljud från membran och där baffelverkan kommer in och formar direktljudet.
Anser du det vara skillnad på en högtalares direktljud beroende på mikrofonavstånd till högtalaren?
<Sverkersnip>
JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
Dvs samma ljud du hör/mäter (inom hörbart frekvensområde) i ett ekofritt rum från identisk ljudkälla.
JM
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:Enda sättet att få direktljudet annorlunda i olika rum är att fylla dem med olika gas. Då blir löptiden till högtalarens kant olika och baffelsteget en aning annorlunda. Men inte brukar man ha olika gas i rum? Olika temperatur kanske iofs. Däremot kan det tidiga ljudet vara annorlunda, om man i det tidiga ljudet inkluderar tex reflexen från väggen bakom högtalaren.
Hur definierar du begreppet tidigt ljud? Det begreppet är nytt för mig. Tidiga reflexer är ett känt begrepp även om många missförstått det.
Vad gäller direktljud är det väl bara att se på definitionen av direktljud.
Vi skippar resonemanget med olika gaser.
Vad jag förstår anser du att högtalarbaffelns påverkan skall räknas in i direktljudet. Baffelsteget är inräknat i direktljudet. Men det är enbart under vissa betingelser, eller?
Tag exempelvis en plan baffel som är 2,5 meter hög och 6 meter bred och sätt mätmiken på 4 meters avstånd från högtalaren där högtalarelementen sitter försänkta i mitten på baffeln. Någonstans på frekvensskalan finns ett frekvensberoende mellan direktljud från membran och där baffelverkan kommer in och formar direktljudet.
Anser du det vara skillnad på en högtalares direktljud beroende på mikrofonavstånd till högtalaren?
<Sverkersnip>
Alltså, som jag svarade JM så kan direktljud nog betyda lite olika saker, men det betyder i huvudsak det ljud som kommer direkt från ljudkällan utan att ha reflekterats. Det som är tveksamt är vad som är ljudkällan. Beroende på vad som diskuteras kan det vara lite olika.
"Direktljud" är ett ord. Man använder ordet i kommunikation, och när gränsfallen uppstår, när man kan mena lite olika så förtydligar man sig. Att dra gränser vid ett visst antal centimeters löptidsskillnad är inte meningsfullt. Visst kan det vara bra med tydliga definitioner, men det kan också vara bra med ord som man får använda lite olika.
Tidigt ljud är ljud som kommer tidigt. Jag hittade möjligen på det uttrycket nu, men andra har säkert använt det före mig. Det tidiga ljudet innehåller direktljudet och de tidiga reflexerna. De sena reflexerna ger efterklang. Gränsen mellan tidig och sen är flytande, men 1 ms är tidigt, 100 ms är sent.
Direktljudet kan vara olika på olika ställen i rummet, beroende på källans strålningsegenskaper. Direktljudet från en dipol är tex väldigt svagt i 90-gradersriktningen.
Wiki skrev:DirectSound is a deprecated software component of the Microsoft DirectX library for the Windows operating system. DirectSound provides a low-latency interface to sound card drivers written for Windows 95 through Windows XP and can handle the mixing and recording of multiple audio streams.
JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
Dvs samma ljud du hör/mäter (inom hörbart frekvensområde) i ett ekofritt rum från identisk ljudkälla.
JM
rajapruk skrev:JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
Dvs samma ljud du hör/mäter (inom hörbart frekvensområde) i ett ekofritt rum från identisk ljudkälla.
JM
Jag får inte ihop detta. Du räknar alltså med vissa reflexer i direktljud i vissa fall, och menar att det blir samma som i ett ekofritt rum?
Detta kanske man snarare skulle kunna benämna "upplevt direktljud"? Jag tänker ofta på direktljud som i bemärkelsen upplevt direktljud. Tex som i att vid låga frekvenser kan reflexen från väggen som subwoofern står vid betraktas som ingå i direktljudet (det upplevda direktljudet) pga stora våglängden relativt reflexens ankomst.
petersteindl skrev:JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
Dvs samma ljud du hör/mäter (inom hörbart frekvensområde) i ett ekofritt rum från identisk ljudkälla.
JM
Alltså, du vill definiera direktljudet från en högtalare såsom det ljud som når lyssningspositionen inom tidsintervallet 0 till 1 ms gällande lead och lag mellan öronen.
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:
Tex som i att vid låga frekvenser kan reflexen från väggen som subwoofern står vid betraktas som ingå i direktljudet (det upplevda direktljudet) pga stora våglängden relativt reflexens ankomst.
jonasp skrev:JM, jag tror att det du menar med direktljud inte är vad vi andra menar med direktljud, vilket ger upphov till viss begreppsförvirring.
JM skrev:jonasp skrev:JM, jag tror att det du menar med direktljud inte är vad vi andra menar med direktljud, vilket ger upphov till viss begreppsförvirring.
Jag avser upplevt/hörbart direktljud och inte annat.
petersteindl skrev:JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
Dvs samma ljud du hör/mäter (inom hörbart frekvensområde) i ett ekofritt rum från identisk ljudkälla.
JM
Alltså, du vill definiera direktljudet från en högtalare såsom det ljud som når lyssningspositionen inom tidsintervallet 0 till 1 ms gällande lead och lag mellan öronen.
[ Bild ]
Jag är ledsen, men du hänvisar till begreppet summing localization och inte till det som begreppet direct sound/direktljud syftar på.
Det är två separata skilda fenomen och bör behandlas helt åtskilt. Jag har visat denna bild förut och jag visar den nu igen.
Denna bild visar inte endast direktljud utan även varje första reflex. Jo, varje första reflex från begränsningsytor i ett rum har en viss infallsvinkel mot lyssnaren. Denna infallsvinkel från direktljudet, men även från respektive 1a reflex från begränsningsytor ger varje inkommande ljudvåg dess specifika lead och lag inom 1 ms. Det betyder att hörseln kan detektera skillnad på första reflexers infallsvinkel i förhållande till direktljudets infallsvinkel och hörseln integrerar helheten inom precedenceområdet.
Om jag skall säga vad jag tror så är det så att du hör direktljudet såsom en betydande del inom precedence området beroende på frekvens och inte inom summing localization området.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:rajapruk skrev:
Tex som i att vid låga frekvenser kan reflexen från väggen som subwoofern står vid betraktas som ingå i direktljudet (det upplevda direktljudet) pga stora våglängden relativt reflexens ankomst.
Som jag ser det finns det en flytande undre gräns för direktljud i rummet där upplevt direktljudet upphör att existera. Vid låga frekvenser bestämmer rummet under vilka frekvenser det inte finns något hörbart direktljud. När hörbara stående vågor uppträder upphör direktljudet att "stråla" i rummet vid denna frekvens. Under 80 Hz finns inget direktljud. Även hörbara resonanser under ca 300 Hz påverkar upplevelsen av direktljudet.
JM
rajapruk skrev:
Högtalarkonstruktioner som har mer än 1 ms interna ”tidsfel” är inte bra ur lokaliserings-aspekten med andra ord? Det kanske inte är helt ovanligt i stora hornsystem och högt delade basmoduler etc?
Det kanske även sabbar förutsättningarna för att efterkommande precedence skall fungera väl?
(Vill minnas att JM inte anser att fasgång är viktigt/hörbart för högtalare)
Svante skrev:"Upplevt direktljud" blir ju en verkligt knepig term.
Om man lyssnar både på direktljud och reflekterat ljud är det ohyggligt svårt att plocka isär dem i huvudet.
JM skrev:Svante skrev:"Upplevt direktljud" blir ju en verkligt knepig term.
Om man lyssnar både på direktljud och reflekterat ljud är det ohyggligt svårt att plocka isär dem i huvudet.
Du kan mäta att det finns ljudreflexer med löptid kortare än 1 ms som når lyssningspositionen. Dessa reflexer kan du särskilja från direktljudet mätmässigt.
Samma ljudreflexer med löptid kortare än 1 ms kan hjärnan inte särskilja från direktljudet. Så direktljudet och ljudreflexer med löptid under 1 ms ger "upplevt direktljud" skapat i hjärnan.
Kunskapen om hjärnans tillkortakommanden gör att det är viktigt att skapa ett direktljud i högtalarnas konstruktion så att potentiella reflexkällor under 1 ms undviks.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster