Etik mot "lurade" audiofiler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 15:50

Tell skrev:
Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.

Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.

/Harryup


Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.

Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Emanuelgbg » 2018-01-24 16:05

Dags att ta fram en klassiker?

”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än hon gör, men först och främst förstå det hon förstår. Om jag inte kan det hjälper det inte om jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och vill egentligen bli beundrad av den andra istället för att hjälpa henne. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att härska utan att tjäna. Kan jag inte detta kan jag heller inte hjälpa någon."

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav oivavoi » 2018-01-24 16:06

jansch skrev:
Det finns massor av undersökningar och studier på köpbeteenden gjorda under de senaste 50 åren och man kan konstatera att köpbeslutet sällan tas på RATIONELLA grunder. Intressant är att trots inköp som är dyra för de flesta människor - typ bilköp är det inte faktabaserade underlag som styr beslutet. Bilar är speciellt intressant då faktaunderlagen ofta är väldigt utförliga.
Selektiv perception och inte minst våra grundläggande prioriteringar/behov (Maslow) styr hårt våra beslut.

Ännu mer komplext blir det när man gör ALLT MAN KAN för att ta ett rationellt beslut. Detta gäller för B2B affärer och främst om LOU krävs (Lagen om offentlig upphandling för Verk och Myndigheter). Det visar sig då att köpbesluten ibland blir SÄMRE, d v s vi har inte förmågan att definiera alla FORMELLA/rationella krav korrekt i form av en helhetsbild. Lite "vanlig känsla" hade räddat många sådana affärer. Alltså typ: "det här känns inte rätt" eller "jag tror mer på..."


Interessant. Du har jo helt rätt i att köpbeslut som oftast inte är rationella. Her är en enkel artikel om det: https://www.psychologytoday.com/blog/in ... l-consumer
Men just därför måste vi ställa krav på institutionerna och strukturerna, inte på individerna. I Norge har vi lag mot vilseledande marknadsföring, t.ex. Tyvärr har den aldri blivit användt på hifi. Jag förstår inte helt varför. Men målet måste vara att ha ett system som gör at konsumenterna blir lurade i så liten grad som möjligt. Är ju bland annet därför man ställer så många krav till bilproducenter.

Har du någon referens till at köpbeslut kan bli sämre när man försöker att vara rationell?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Conan » 2018-01-24 17:00

Tell skrev:
Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.

Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.

/Harryup


Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.


Men om målet för dig är att hon ska göra ”det perfekta hifi-köpet” så lär vi väl inte stanna vid kablarna. Elektronik från Moon och högtalare från Dynaudio... det kan väl aldrig vara optimalt. Nä lämna tillbaka hela klabbet till handlaren och börja shoppa riktigt prisvärda grejer istället! Du kommer säkert att kunna hitta en anläggning som kostar en tredjedel av vad hon nu betalade och som ger t.o.m. bättre ljud. Och sen frågar du mig om valet och jag kommer ner ytterligare 10 lakan med några begagnade prylar också och det borde ju bli ännu bättre ljud. Nu är hon upplyst ända in till märgen...

Nä, vad som kommer att hända efter hon lämnat tillbaka de nyinköpta prylarna är att hon köper en månads solsemester från alla inskränkta hifi-nördar och tar med sig nya ljudanläggningen också som är en blåtandhögtalare för en femhundring. Det där med hifi var nog inte riktigt hennes grej ändå... :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav jonasp » 2018-01-24 17:09

Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.

Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.

/Harryup


Håller absolut med om att man inte ska göra livet surt för andra. Med det sagt kan man ju lägga fram saker på olika sätt - jag föreslår inte att man ska vara otrevlig.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Tell » 2018-01-24 17:11

Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad :)

Men kom igen, du tror väl inte att ett par kablar för massssa pengar kan ta bort vinylknaster?

Conan skrev:
Tell skrev:Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.


Men om målet för dig är att hon ska göra ”det perfekta hifi-köpet” så lär vi väl inte stanna vid kablarna. Elektronik från Moon och högtalare från Dynaudio... det kan väl aldrig vara optimalt. Nä lämna tillbaka hela klabbet till handlaren och börja shoppa riktigt prisvärda grejer istället! Du kommer säkert att kunna hitta en anläggning som kostar en tredjedel av vad hon nu betalade och som ger t.o.m. bättre ljud. Och sen frågar du mig om valet och jag kommer ner ytterligare 10 lakan med några begagnade prylar också och det borde ju bli ännu bättre ljud. Nu är hon upplyst ända in till märgen...

Nä, vad som kommer att hända efter hon lämnat tillbaka de nyinköpta prylarna är att hon köper en månads solsemester från alla inskränkta hifi-nördar och tar med sig nya ljudanläggningen också som är en blåtandhögtalare för en femhundring. Det där med hifi var nog inte riktigt hennes grej ändå... :wink:

Ja klart att det alltid går att få bättre anläggning för resten av pengarna också, men det är ändå en betydligt svårare frågan än skillnaden mellan apdyra placebokablar o ekk från Classes. Tycker det är rätt uppenbart. Men iom att du verkar vara helt okej med bedrägeri så förstår jag att du inte ser det lika uppenbart..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:14

Tell skrev:
Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.

Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.

/Harryup


Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.


Kan aldrig vara oärligt att inte framföra sina egna subjektiva åsikter. Finns fortfarande inget bevis för att hon är lurad, bara att en del nöjer sig med att inte ha fakta och dömmer ändå. Istället så tyder ju allt på att hon är nöjd och det irriterar en del.

Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?
Finns ju inget som säger att alla som vill hjälpa till verkligen har en bättre lösning enligt tjejen. Att alla riddare tror att deras lösningar är både objektivt bättre och att dom absolut skulle uppskattas av tjejen är att kanske ta lite i överkant.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Nattlorden » 2018-01-24 17:16

Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?


Påstås det att maten botar din sjukdom och den inte gör det, så är det väl läge att klaga?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:19

jonasp skrev:
Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.

Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.

/Harryup


Håller absolut med om att man inte ska göra livet surt för andra. Med det sagt kan man ju lägga fram saker på olika sätt - jag föreslår inte att man ska vara otrevlig.


Frågan är hur man skall ta upp saken då hon som ägare är nöjd om hon inte har för avsikt att diskutera om hon inte skall vara nöjd.
Jag ser det som att innan man blir tillfrågad så skall man inte säga något, däremot blir man tillfrågad så skall man ju säga precis det man vill säga.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:21

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?


Påstås det att maten botar din sjukdom och den inte gör det, så är det väl läge att klaga?


Nu förstår jag inte alls din fråga då vi inte har en aning om något har lovats överhuvudtaget ifrån handlaren. Kunden har testat och lyssnat på alternativ och är nöjd.
Jag tror att kablarna fungerar för annars så hade det varit tyst.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Nattlorden » 2018-01-24 17:28

Harryup skrev:Nu förstår jag inte alls din fråga då vi inte har en aning om något har lovats överhuvudtaget ifrån handlaren. Kunden har testat och lyssnat på alternativ och är nöjd.
Jag tror att kablarna fungerar för annars så hade det varit tyst.


Så handlaren bara kopplade upp kablarna och frånrådde ett dyrare (bättre?) högtalarköp utan att lova något? Sällan hostar hackspetten!

Kablarna lär bara funka på personen, inte på musikanläggningen. De skall säljas under devisen "köper du dessa så kommer du att tro att det låter bättre".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:44

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Nu förstår jag inte alls din fråga då vi inte har en aning om något har lovats överhuvudtaget ifrån handlaren. Kunden har testat och lyssnat på alternativ och är nöjd.
Jag tror att kablarna fungerar för annars så hade det varit tyst.


Så handlaren bara kopplade upp kablarna och frånrådde ett dyrare (bättre?) högtalarköp utan att lova något? Sällan hostar hackspetten!

Kablarna lär bara funka på personen, inte på musikanläggningen. De skall säljas under devisen "köper du dessa så kommer du att tro att det låter bättre".



Jag ser det som att det finns en del här inte skulle kvala in som nämndemän om ni skall lägga till egen information som passar er och sedan hävda att det är på det viset.
Man får nog utgå ifrån den information som finns tillgänglig om man vill diskutera sakligt.

/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav jonasp » 2018-01-24 18:03

Nu tycker jag du tar det lite långt. Vi diskuterar en person som de flesta av oss här inte har mött. Det gör resonemanget högst hypotetiskt. Det är rimligen så att i verkligheten blir det lättare att avgöra hur man ska agera. Vi kan väl framföra lite olika synpunkter utan att gå in på våra inbördes lämplighet i olika avseenden? Typ sakfrågan, liksom.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav DVD-ai » 2018-01-24 18:30

Hmm

Jag gillar kablar som tar bort knaster från vinyl, kanske man kan använda vinyl nu ?!
Vad va det för kablar ? Sådana ska jag ha ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 19:22

Tell skrev:
Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad :)

Men kom igen, du tror väl inte att ett par kablar för massssa pengar kan ta bort vinylknaster?

Nä det förefaller helt otroligt, möjligtvis kan upplevelsen av dem ändras genom att andra delar av musiken blir mer framträdande, vad vet jag. Min kommentar avsåg snarare den bombsäkra uppfattning som många verkar ha här på faktiskt, kablar kan inte göra någon skillnad och en digital transport ger samma ljud så länge det är bitperfekt, för att nämna ett par exempel. Uttalanden som dessa visar bara på att man har väldigt dålig koll på sakernas tillstånd. Läste för övrigt en artikel av Ingvar Öhman nu ikväll där han påstod att man i blindtest hört tvärimpedansmodulation från flerkardeliga kablar, distorsionskomponenter som ligger 80dB under nyttosignalen.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav gopnik » 2018-01-24 19:30

jansch skrev:gopnik, Du skrev: "Till skillnad från dyrkablar köps de på uttalade status- eller designvärden".

Menar du då att kunder alltid köper "dyrkablar" för att de har en klar bild av att ljudet i anläggningen kommer bli bättre...

Ja. Ditt eget inlägg är belägg för det. Det som dryftas är eventuella ljudkvalitetsfördelar. Inte övriga, mjuka värden. Se ↓
jansch skrev:Nyfiken fråga: Hur tar man ett köpbeslut på dyrkablar som inte har någon spec? Lyssnar på en ljudmässa, selekterar ur alla hörselintryck som inte kommer från resten av anläggningen? Eller något annat sätt?

I övrigt, om din fru verkligen trodde att den dyra klockan skulle vara en 'klocka för livet' i betydelsen hålla bättre, länge eller visa tiden mer exakt än en enklare märkesklocka så tänker jag definitivt påstå att hon bedrog sig själv. Eller blev bedragen. Men det var naturligtvis de mjuka värdena som avgjorde. Alltså, vad fan försöker du rättfärdiga egentligen?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav hifikg » 2018-01-24 19:43

Harryup skrev:
hifikg skrev:
Conan skrev:Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.


Jopp, det gäller att rädda folk från att gå ner sig helt i ormoljegropen. En gång är ingen gång, men vem vet vad som händer nästa gång en sådan person kommer in till en samvetslös handlare. Svarta koner... jo jo... o jordlådor... och nätpluggar... o varför inte lite kristaller när vi ändå håller på? Klart vi som är upplysta har ett visst ansvar att hjälpa våra medmänniskor. Tycker du inte det?


Innan köp ja om man nu verkligen har något att bidra med, efter köp som man är nöjd med, nej.

/Harryup


Inte ens om din vän kan befaras ramla ner i ett djupt missbruk av kabellyftare, kristaller och belt-tejp?
Sitter nöjd :)

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-24 20:26

Rydberg skrev:Läste för övrigt en artikel av Ingvar Öhman nu ikväll där han påstod att man i blindtest hört tvärimpedansmodulation från flerkardeliga kablar, distorsionskomponenter som ligger 80dB under nyttosignalen.

Med nyttosignalen närvarande (odämpad)?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 21:04

Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav hifikg » 2018-01-24 21:07

Rydberg skrev:...Läste för övrigt en artikel av Ingvar Öhman nu ikväll där han påstod att man i blindtest hört tvärimpedansmodulation från flerkardeliga kablar, distorsionskomponenter som ligger 80dB under nyttosignalen.


"man" vem då? eller var det han?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Conan » 2018-01-24 21:22

Tell skrev:
Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad :)

Men kom igen, du tror väl inte att ett par kablar för massssa pengar kan ta bort vinylknaster?

Conan skrev:
Tell skrev:Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.


Men om målet för dig är att hon ska göra ”det perfekta hifi-köpet” så lär vi väl inte stanna vid kablarna. Elektronik från Moon och högtalare från Dynaudio... det kan väl aldrig vara optimalt. Nä lämna tillbaka hela klabbet till handlaren och börja shoppa riktigt prisvärda grejer istället! Du kommer säkert att kunna hitta en anläggning som kostar en tredjedel av vad hon nu betalade och som ger t.o.m. bättre ljud. Och sen frågar du mig om valet och jag kommer ner ytterligare 10 lakan med några begagnade prylar också och det borde ju bli ännu bättre ljud. Nu är hon upplyst ända in till märgen...

Nä, vad som kommer att hända efter hon lämnat tillbaka de nyinköpta prylarna är att hon köper en månads solsemester från alla inskränkta hifi-nördar och tar med sig nya ljudanläggningen också som är en blåtandhögtalare för en femhundring. Det där med hifi var nog inte riktigt hennes grej ändå... :wink:

Ja klart att det alltid går att få bättre anläggning för resten av pengarna också, men det är ändå en betydligt svårare frågan än skillnaden mellan apdyra placebokablar o ekk från Classes. Tycker det är rätt uppenbart. Men iom att du verkar vara helt okej med bedrägeri så förstår jag att du inte ser det lika uppenbart..


Varför skulle det vara mer bedrägligt att sälja kablar för 15 000:- än en CD-spelare för 30 000:-? Vem vet, du kanske får samma ljud med en begagnad Rotel från Rehifi för 5 000:-. Då är ju bedrägeriet i pengar räknat större med CD-spelaren än det nånsinn kan bli med kablarna. Och ta Skogaholmslimpan som kostar en tia mer än ICA Basics limpa. För en familj med tre hungriga ungar kanske det blir 30 spänn extra i veckan och över 20 år så blir det ju för tusan över 30 000:-.

Man blir alltså dubbelt så bedragen på limpan som på kablarna. Varför är det ingen som gör nåt åt det här begrägeriet som pågår dagligen i bröddisken!? Så ska vi förbjuda alla högtalarkablar som kostar mer än el-sladd på Classe så får du förbjuda Skogaholmsbröd att tillverka och sälja limpor också!

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-24 21:46

Rydberg skrev:Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.

Men det stod inte att kabeln genererade distorsion som låg 80 dB under nyttosignal (väl)?
Vad bestod nyttosignalen av?
-På självvald "semester".

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav jansch » 2018-01-24 21:56

gopnik - "Alltså, vad fan försöker du rättfärdiga egentligen?" skriver du.

Jag måste vara ruggigt otydlig i vad jag skriver. Jag försöker igen.

Mer än 50 års forskning om köpbeteende och köpbeslut visar att människan inte bygger sina beslut på enbart rationella fakta. Dessutom att vi efter inköpet försöker motivera beslutet genom att hitta nya rationella argument och som då hjälper oss att bli mer nöjda över beslutet.
Detta RÄTTFÄRDIGAR ingenting och jag ser heller inget behov av varför det skall rättfärdigas då det är så människan fungerar.

Det är helt ointressant VARFÖR människor köper "dyrkablar" eller vad som helst . Det viktiga är att köparen inte efteråt ångrar sig pga information och/eller erfarenheter efter köpet. Varken du eller jag vill väl att människor skall bli besvikna över sina inköp.
Dessutom ställde jag en öppna frågor till dej, citat : "Hur tar man beslut.....? och ytterligare en öppen fråga: "eller på något annat sätt?" Jag frågar alltså efter det du kallar "mjuka värden" då alla som är pålästa om köpbeteenden/beslut vet att det påverkar besluten.

När JAG köper kablar FÖRSÖKER jag fokusera på fakta vilket inte alltid styr mitt beslut ... för ett tag sedan köpte jag en röd kabel till en mätmikrofon - den var snyggare tyckte jag än den mörkgråa.
Slutligen - Vad "klocka för livet" betyder för min fru har varken du eller jag aning om och sannolikt har hon färgats av information EFTER köpet (se ovan) så varför spekulera eller gissa och dessutom dra slutsatser utifrån det. Det viktiga att hon är nöjd efter köpet.
Alltså en nöjd kund mår bra, spelar ingen roll hur beslutet togs (rationella och/eller irrationella argument) eller hur det motiverades i efterhand. Det finns inga patentsvar på vilka argument som gör att en kund tar ett köpbeslut

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 22:05

RogerJoensson skrev:
Rydberg skrev:Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.

Men det stod inte att kabeln genererade distorsion som låg 80 dB under nyttosignal (väl)?
Vad bestod nyttosignalen av?

Jo det stod det, har rapporten på en annan dator men kan dra ur ett citat imorgon. Nyttsignalen var inte av statisk karaktär som jag förstod det (du får läsa själv helt enkelt).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav jonasp » 2018-01-24 22:09

Conan skrev:
Varför skulle det vara mer bedrägligt att sälja kablar för 15 000:- än en CD-spelare för 30 000:-? Vem vet, du kanske får samma ljud med en begagnad Rotel från Rehifi för 5 000:-. Då är ju bedrägeriet i pengar räknat större med CD-spelaren än det nånsinn kan bli med kablarna. Och ta Skogaholmslimpan som kostar en tia mer än ICA Basics limpa. För en familj med tre hungriga ungar kanske det blir 30 spänn extra i veckan och över 20 år så blir det ju för tusan över 30 000:-.

Man blir alltså dubbelt så bedragen på limpan som på kablarna. Varför är det ingen som gör nåt åt det här begrägeriet som pågår dagligen i bröddisken!? Så ska vi förbjuda alla högtalarkablar som kostar mer än el-sladd på Classe så får du förbjuda Skogaholmsbröd att tillverka och sälja limpor också!


:mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav petersteindl » 2018-01-24 22:32

Tell skrev:
Rydberg skrev:Ni verkar utgå från att ni har den rätta informationen, frågan är vem som är lurad :)

Men kom igen, du tror väl inte att ett par kablar för massssa pengar kan ta bort vinylknaster?


Pengarna kommer inte in i den fysikaliska ekvationen. Det är dock ingen konst att sätta upp en avspelningskedja där en specifik kabel påverkar det hörbara knastret från vinyl. Om RIAA ingången är känslig för HF-störningar och överstyrs av knaster inklusive dessa så kan verkligen korrekt jordning och bra skärm vara helt avgörande för hur man upplever skivknaster. I ena fallet bryr man sig inte, i andra fallet förstör det musikupplevelsen. RIAA förr i världen som hade filtret i motkopplingen kunde ligga på upp till + 20 dB en bit över 20 kHz och dessa tålde inte knaster speciellt bra. Lägg på HF och du får en kakafoni av knastret. En väl skärmad kabel kan se till att detta inte uppstår. Detta fenomen mätte vi på hos Stig Carlsson på 70-talet. Gammal skåpmat. Jag säger inte detta som exempel på hur caset var i trådämnet. Men jag vill nämna det för att visa på att saker kan vara betydligt mer mångdfacetterade än man först kan tro.

Hur flickebarnet upplevde ljudet och varför är hennes sak. Att saker kan påverka på helt annat sätt än man först trott händer ibland. Att låta en kund lyssna själv i lugn och ro brukar för det mesta räta ut första intryck till att manifestera det eller till att ge nya intryck som kan vara motsatt mot första intryck.

Ett problem uppstår då man försöker omvända nyfrälsta. Ens logiska resonemang förkastas och man missar målet. Det är hon som skall spänna bågen mot tavlan, inte någon annan åt henne. Sen kan man hjälpa till att låta henne spänna bågen själv.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Svante » 2018-01-25 01:58

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?


Påstås det att maten botar din sjukdom och den inte gör det, så är det väl läge att klaga?


Hunger är en dödlig sjukdom som botas med mat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav pingvinen » 2018-01-25 13:12

Svante skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Säger du alltid exakt vad du tycker om maten om du blir bjuden på middag? Kommer du bli bjuden på fler middagar om du fullständigt sågar mat som värdinnan är nöjd med?


Påstås det att maten botar din sjukdom och den inte gör det, så är det väl läge att klaga?


Hunger är en dödlig sjukdom som botas med mat.


Inte hunger, men väl svält. Hungern är också en dödlig sjukdom, som inte alltid botas med mat. Det är fler som dör av överätande än av svält.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav paa » 2018-01-25 13:45

petersteindl skrev:...
Hur flickebarnet ...
Mvh
Peter

Oavsett, så tror jag du har fel approach där!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Rydberg » 2018-01-25 15:00

RogerJoensson skrev:
Rydberg skrev:Ja precis och det sades även att den hörs trots sin låga nivå på grund av sin karaktär.

Men det stod inte att kabeln genererade distorsion som låg 80 dB under nyttosignal (väl)?
Vad bestod nyttosignalen av?


Hela dokumentet: http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf
Bilagor
flerkardelig.JPG
flerkardelig.JPG (110.22 KiB) Visad 1049 gånger
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster