Etik mot "lurade" audiofiler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nissling
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 2015-01-30
Ort: Ekerö (Stockholm)

Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav nissling » 2018-01-21 22:38

OK, kanske en lite väl opassande titel, men till saken är den att jag stod inför ett dilemma tidigare i veckan som jag tycker blev lite spännande...

I en diskussion med en kollega sa hon att hon nyligen hade spenderat lite drygt 100 000 kr på sin ljudanläggning. Började ana att det var i högsta laget men blev förstås nyfiken på hur uppdelningen var. Högtalarna var ett par Dynaudio Special Forty för cirka 30K. Förstärkaren var en Moon Neo Ace, även den för 30k. CD-spelaren var också någon Moon för 25k. Och sist högtalarkablar för 15k, vilka jag inte minns märket på. Utan att kolla upp vad CD-spelaren eller förstärkaren hade att erbjuda blev jag direkt nyfiken på varför högtalarkablarna var så dyra och fick då förklarat för mig...

"Jo men jag tänkte först köpa ett annat par högtalare, men en vän till mig tipsade om ett nytt par så när jag fick provlyssna på dem hade vi också möjligheten att jämföra högtalarkablarna. Och vilken skillnad! Allt knaster försvann från vinylskivorna och det blev verkligen kristallklart ljud!"

Detta är ju en rätt vanlig upplevelse tror jag, med reservation för minskat knaster (något sånt har jag aldrig hört talas om såvida de inte tvättade pressningarna). Men som gammal elektriker stod jag fast vid att säga att jag föredrar EKK, även om jag i dagsläget kör namnlösa högtalarkablar för kanske 25-40kr/m (har glömt bort exakt pris). Lika snabbt får man det klassiska svaret "Ja men vill man ha ut så bra ljud som möjligt måste man ha kablar som är av ren koppar och har tillräckligt bra isolering". De andra som satt vid bordet kunde ingenting om högtalarkablar och jag är rädd för att de litade för mycket på det hon sa.

Jag har ju tillräckligt med kunskaper för att motbevisa hennes teser, men kände att det inte var någon vidare bra idé. Inte för att jag ogärna sprider kunskap, utan för att vi nu pratar om ett läge där skadan redan är skedd och att då sabotera hennes bild av att de dyra högtalarkablarna gjorde en jättestor skillnad i ljudåtergivningen vore ju om något otrevligt gjort mot henne. Men samtidigt tycker jag inte om när personer som saknar information tar till sig osanningar, vilket det förmodligen gjorde i den omgivningen som jag befann mig i. Ljudupplevelser kanske inte alltid handlar fullt ut om fakta och fysik, lite fantasifull mentalitet får man väl ändå ha kan jag tycka om det får personen att känna sig mer nöjd. Men när det kommer till högtalarkablar för 15 000 kr vill man ju nästan gråta...

Hur tänker ni som har varit i liknande situationer? Eller hur tror ni att ni skulle agera om ni saknar erfarenheten?
Senast redigerad av nissling 2018-01-22 21:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Harryup » 2018-01-21 23:02

Skulle aldrig bry mig om vad folk har valt om dom inte ber om råd eller en utvärdering av deras val. Finns ingen poäng att rädda någon när dom redan har handlat.

/Harryup

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Zeeall » 2018-01-21 23:15

Kan köpa hela min anläggning 4 gånger för det. :|
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav AndersD » 2018-01-21 23:21

Nuförtiden försöker jag hålla mig så neutral som möjligt.
De flesta som frågar om råd har redan bestämt sig, mystik och fräcka material smäller högre än fysikprat hos de flesta.......

Min mest "lyckade" rådgivning var till en kollega som ville byta sin subwoofer pga "klen bas".
Precis som "generalrådet" här på faktiskt rådde jag honom att testa lite olika placeringar. Han verkade mycket skeptisk men lovade att testa.
Dagen efter kom han tillbaka med ett stort leende på läpparna och pratade vitt o brett om hur stor skillnaden var och hur bra det blev! :)
.....

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Belker » 2018-01-21 23:53

Måste väl gå att lämna tillbaka kablarna om de nyligen köptes. Särskilt eftersom hon verkar ha utsatts för en riggad demo. Det här bekräftar alla mina fördomar om fin-hifihandlare.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav AndersP » 2018-01-22 00:32

Jag har också slutat med att ge råd om jag inte är tillfrågad. Eftersom musikupplevelser är just upplevelser borde en eventuell placeboeffekt kanske kunna vara av godo?
Polarn har handlat Nordostkablar för fantasibelopp och han upplevde en klar skillnad till det bättre tom när han bytte nätverkskabeln från routern...
En sån kille snackar jag inte kablar med lilsom.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav darkg » 2018-01-22 01:22

AndersP skrev:Jag har också slutat med att ge råd om jag inte är tillfrågad. Eftersom musikupplevelser är just upplevelser borde en eventuell placeboeffekt kanske kunna vara av godo?
Polarn har handlat Nordostkablar för fantasibelopp och han upplevde en klar skillnad till det bättre tom när han bytte nätverkskabeln från routern...
En sån kille snackar jag inte kablar med lilsom.


Av godo, eller inte, men jag håller med - det kan på vissa områden vara så att man står så långt ifrån varandra att det inte är meningsfullt att ta i det. Man kan glida undan... förhoppningsvis nöjer sig den andre med det, alltså dealen att inte tala om det. På samma sätt som de flesta religiösa och ickereligiösa kan ha trevligt tillsammans, ibland med villkoret att det ämnet stryks.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav AndersP » 2018-01-22 01:34

darkg skrev:Av godo, eller inte, men jag håller med - det kan på vissa områden vara så att man står så långt ifrån varandra att det inte är meningsfullt att ta i det. Man kan glida undan... förhoppningsvis nöjer sig den andre med det, alltså dealen att inte tala om det. På samma sätt som de flesta religiösa och ickereligiösa kan ha trevligt tillsammans, ibland med villkoret att det ämnet stryks.

Det senaste som hände i det hushållet var att vägguttagen byttes till rhodiumbelagda. Inte lätt att hålla truten då.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav oivavoi » 2018-01-22 01:47

100 k! Och endast 30 procent på högtalare! Det är ju landsvägsröveri! För 100000 kan man köpa state of the art högtalare som Dutch & Dutch 8C, till exempel, eller man kan spara pengar och köpa jättebra högtalare som Linkwitz LX521 (eller andra bra saker). Men Dynaudio Special 40 har ju nestan ingen kapacitet i basen, och en off-axis respons som inte alls är bra (mätningar här: http://www.soundstage.com/index.php?opt ... Itemid=153 )

Till frågan: jag hade kollat om hon har möjlighet att göra om köpet av kablarna till exampel. Då kan du kanskje säga nåt. Jag vet inte om Sverige har någon lag mot vilseledance marknadsföring i butik, slik man har i Norge? Om det här hade hänt i Norge hade jeg gått strakt till affäran och sagt at jeg ville ta saken inför "forbrukerombudet" om de inte tok tillbaks kablarna på direkten.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav darkg » 2018-01-22 01:54

AndersP skrev:
darkg skrev:Av godo, eller inte, men jag håller med - det kan på vissa områden vara så att man står så långt ifrån varandra att det inte är meningsfullt att ta i det. Man kan glida undan... förhoppningsvis nöjer sig den andre med det, alltså dealen att inte tala om det. På samma sätt som de flesta religiösa och ickereligiösa kan ha trevligt tillsammans, ibland med villkoret att det ämnet stryks.

Det senaste som hände i det hushållet var att vägguttagen byttes till rhodiumbelagda. Inte lätt att hålla truten då.


:(

I teorin är det lättare än i praktiken att hitta förhållningssätt!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Harryup » 2018-01-22 03:17

För min egen del så får folk köpa precis vad dom vill för sina pengar. Mår folk bra av att köpa något så ser jag det inte som min uppgift att försöka få folk att må sämre.
Finns inte många som skulle vilja ha sin bil kritiserad av sin granne och dessutom så en dyr stereo är vad en bättre bil förlorar i värde första året. Skall man påpeka för nöjda bilköpare att det är idiotiskt att inte åka buss och försöka få dom att lämna tillbaka bilen?
Ligg lågt och gör inte folk missnöjda som inte redan är det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Conan » 2018-01-22 07:26

Harryup skrev:För min egen del så får folk köpa precis vad dom vill för sina pengar. Mår folk bra av att köpa något så ser jag det inte som min uppgift att försöka få folk att må sämre.
Finns inte många som skulle vilja ha sin bil kritiserad av sin granne och dessutom så en dyr stereo är vad en bättre bil förlorar i värde första året. Skall man påpeka för nöjda bilköpare att det är idiotiskt att inte åka buss och försöka få dom att lämna tillbaka bilen?
Ligg lågt och gör inte folk missnöjda som inte redan är det.

/Harryup


Kunde inte sagt det bättre själv!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Belker » 2018-01-22 10:03

Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Harryup » 2018-01-22 10:09

Belker skrev:Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?


Man har absolut inte utifrån berättelser i 3:e, 4:e hand en aning om vad som hände. Och kanske knastret försvann när man bytte till en bättre digitalkabel eller vad som helst. Kanske det inte ens var knaster i bemärkelsen skivknaster utan något annat som beskrev som det.

SÅ nej, finns inga bevis för att kunden verkligen är lurad. Just lurad är ju bara sant om handlaren medvetet vet om att det inte är sant. Många handlare må tro på märkliga saker men man blir inte rik på hifi och i synnerhet om man luras och får det ryktet. Hifi skiljer sig fortfarande ifrån bensinmacksförsäljning av högtalare.

/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav jonasp » 2018-01-22 10:13

Att handlaren själv tror på skiten står på inget vis i motsats till att även kunden blir lurad.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Nattlorden » 2018-01-22 10:14

Belker skrev:Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?


Att säljaren påpekade att knastret försvann? Där kanske inte var något innan heller, så om man inte bytte tillbaka igen för att verifiera att det kom tillbaka så är det lätt att bli lurad.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-22 10:18

Jag vill inte göra något köpare missnöjd om de redan är nöjda. Men denna typ av säljare gör mig riktigt förbannad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Harryup » 2018-01-22 10:53

Testa att ställ er bakom disken en dag i en HiFi-affär. Hälften av de som kommer tillbaka och och har synpunkter har helt missuppfattat saker och ting eftersom de helt enkelt inte kommer ihåg vad som sagts eller blandar ihop saker och ting. Eller det är inget fel utan att kunden förstår sig inte på apparaterna. Och det lär ju särskilt drabba alla inställningar i en hembioreceiver.
Det finns inget i denna berättelse som upprör mig innan man hört båda sidornas versioner.
3:e eller 4:e generationens sanning är nödvändigtvis inte lika med första generationens.

/Harryup

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Belker » 2018-01-22 11:07

Harryup skrev:
Belker skrev:Live and let live i all ära, men ser ni det inte som problematiskt att kunden uppenbarligen blev lurad? Hur förklarar man annars att ”knaster försvann”?


Man har absolut inte utifrån berättelser i 3:e, 4:e hand en aning om vad som hände. Och kanske knastret försvann när man bytte till en bättre digitalkabel eller vad som helst. Kanske det inte ens var knaster i bemärkelsen skivknaster utan något annat som beskrev som det.

SÅ nej, finns inga bevis för att kunden verkligen är lurad. Just lurad är ju bara sant om handlaren medvetet vet om att det inte är sant. Många handlare må tro på märkliga saker men man blir inte rik på hifi och i synnerhet om man luras och får det ryktet. Hifi skiljer sig fortfarande ifrån bensinmacksförsäljning av högtalare.

/Harryup


Självklart finns inga bevis här. Jag säger bara, som svar på nisslings dilemma, att jag inte skulle kunna tiga om jag fick höra en sådan historia. Jag skulle ställa följdfrågor, även om det kränker någons ”religion”.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav ante_77 » 2018-01-22 11:38

Hur nu kablarna tar bort knaster från vinylen, kan man nog tänka på.
Ett jävla filter i den kabeln. Den måste ju dessutom filtrera bort en hel del annat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Etik mot

Inläggav Harryup » 2018-01-22 11:53

ante_77 skrev:Hur nu kablarna tar bort knaster från vinylen, kan man nog tänka på.
Ett jävla filter i den kabeln. Den måste ju dessutom filtrera bort en hel del annat.


Eller så har kunden fattat helt fel och blandar ihop saker.
Inte ens en måndag morgon kan detta uppröra mig då man inte vet om det är sant eller missförstånd eller dåligt minne etc.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Svante » 2018-01-22 12:40

nissling skrev:Hur tänker ni som har varit i liknande situationer? Eller hur tror ni att ni skulle agera om ni saknar erfarenheten?


Jag undviker nog att kommentera, men om det blir diskussion säger jag min syn på saken. Det är en balansgång mellan att såra och att upplysa. Det trista med undvikandet är att personen i fråga antagligen sprider myterna vidare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Tell » 2018-01-22 12:47

Pick your battles. Kanske dumt att få nån på dåligt humör när man sitter på en trevlig middag med sina vänner :) Själv brukar jag vara väldigt försiktig vid dom tillfällena som dykt upp o vara lagom diplomatisk o inte lägga mer än en liten liten stund på den topicen.
Men det har ju hänt att jag försökt övertala min chef att hans kompis har slösat enorma summor när han hade köpt kabel för 200kkr. Speciellt som när han "uppgraderat" från en kabel som bara kostat 100kkro som nu ligger o samlar damm istället.
Oavsett så är det ändå väldigt svårt att övertala folk om sånt, inte många som vågar erkänna ens för sig själva att man kanske gjort ett felköp när det handlar om flera månadslöner.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Svante » 2018-01-22 13:37

Det finns ju olika sätt att uttrycka saker på också. Man kan prata i allmänna ordalag, och det är ju nästan alltid så att man inte har gjort ett seriöst lyssningstest på just den kabeln som man diskuterar. Man kan ju också väcka tanken att om man hör skillnad när man byter kabel så beror det antingen på att man har en dålig förstärkare eller att det är placebo... Eller inte :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav JM » 2018-01-22 14:44

Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.

Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.

Rimligt att branchorganisationen ha etiska riktlinjer i dessa frågor.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Morello » 2018-01-22 14:53

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav petersteindl » 2018-01-22 15:37

JM skrev:Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.

Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.

Rimligt att branchorganisationen ha etiska riktlinjer i dessa frågor.

JM


Vinstmarginal har inget med kriminalitet att göra, inte heller med etik.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav dewpo » 2018-01-22 15:46

petersteindl skrev:
JM skrev:Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.

Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.

Rimligt att branchorganisationen ha etiska riktlinjer i dessa frågor.

JM


Vinstmarginal har inget med kriminalitet att göra, inte heller med etik.

Med vänlig hälsning
Peter


Och girighet har aldrig varit, är inte och kommer aldrig vara en av de sju dödssynderna :lol:
https://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna

Ps Jag är inte religiös detta är bara ett försök att belägga att girighet historiskt sett setts som ett oetiskt/omoraliskt sätt att vara/agera.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav JM » 2018-01-22 15:49

petersteindl skrev:
JM skrev:Vet säljaren att kablarna inte har någon effekt och att vinstmarginalen är stor - finns ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Kriminellt och oetiskt.

Tror säljaren att olika kablar har olika effekt utan att det finns inga vetenskapliga stödjande studier - säljaren hävdar att dina öron kan höra skillnad - är bedrägligt beteende byggd på okunskap utan uppenbar uppsåt. Oetiskt.

Rimligt att branchorganisationen ha etiska riktlinjer i dessa frågor.

JM


Vinstmarginal har inget med kriminalitet att göra, inte heller med etik.

Med vänlig hälsning
Peter

Knappast någon förmildrande omständighet.
Lurar du på nån att köpa något som du vet är bluff och tjänar massa pengar - finns en kriminell uppsåt driven av pengabegär.
Självklart har mina förtag i slutändan en rimlig vinstmarginal.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav Beakungen » 2018-01-22 15:56

Kanske var det så att hon faktiskt upplevde skillnad på kablarna?


Jag förstår inte riktigt ni som tycker det är lurendrejeri och att personer blir lurade. Jag håller inte med där alls. Hade någon försökt "tjata" på mig att mina kablar är lurendrejeri och att jag borde spara pengarna hade jag nog blivit lite putt. Det är upp till var och en att avgöra och de flesta människor behöver inte någon som avgör om de blivit lurade eller ej. Sen brukar 99% av alla seriösa butiker vara väldigt snälla med öppet köp på kablar :)

Man kan alltid i all välmening säga att man själv inte tror det gör någon skillnad. Men att trycka på och då använda "vetenskapen" som slagträ för att få en att lyssna hade bara gjort en sjukt grinig.


Jag har själv hört skillnader flertalet gånger både under blindtest och utan blindtest. Ibland små skillnader man är osäker på om de verkligen finns där eller ej och ibland stora skillnader. Jag har dock inget intresse av att spendera dyra pengar på kablar då jag hellre lägger det på annat.

Det innebär dock inte att jag inte skulle vilja ha bättre kablar. Men tycker jag det är värt det? njae. Kommer jag tala om för folk att dyra kablar inte är värt det och att de tänker helt fel? Nä de får de avgöra själva :)

Så mao nej det är inte din uppgift att tala om för henne och de andra vad DU anser gäller :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], DorreN, juanth och 10 gäster