Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Då kanske hon valde bort just en sådan kabel. Kan vi se det som löst?
mvh/Harryup
paa skrev:petersteindl skrev:...
Hur flickebarnet ...
Mvh
Peter
Oavsett, så tror jag du har fel approach där!
Härnäst? Den där artikeln måste ju vara 10-20 år gammal.adagio skrev:Jag blev verbalt krossad och hånad av de här på forumet som ”vet bäst”.
Nåväl ingen är gladare än jag att det finns en bekräftad grund till mina lyssningserfarenheter. Vad händer härnäst?
RogerJoensson skrev:...Om det var hela texten, så undrar jag var som var poängen med den eller var där mer?
Harryup skrev:Kan man ens säga att en störning ligger 80dB under nyttosignalen om nu man inte menar vid 0dB relativt något? Är det ljudtrycket ut som menas?
Är störningar garanterat linjära (även de olinjära) så att de alltid lägger 80dB ner oavsett storlek på nyttosignalen?
/Harryup
paa skrev:RogerJoensson skrev:...Om det var hela texten, så undrar jag var som var poängen med den eller var där mer?
Om du klickar på länken så finns hela artikeln där.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Kan man ens säga att en störning ligger 80dB under nyttosignalen om nu man inte menar vid 0dB relativt något?
jansch skrev:Mer än 50 års forskning om köpbeteende och köpbeslut visar att människan inte bygger sina beslut på enbart rationella fakta. Dessutom att vi efter inköpet försöker motivera beslutet genom att hitta nya rationella argument och som då hjälper oss att bli mer nöjda över beslutet.
Detta RÄTTFÄRDIGAR ingenting och jag ser heller inget behov av varför det skall rättfärdigas då det är så människan fungerar.
jansch skrev:Det är helt ointressant VARFÖR människor köper "dyrkablar" eller vad som helst . Det viktiga är att köparen inte efteråt ångrar sig pga information och/eller erfarenheter efter köpet. Varken du eller jag vill väl att människor skall bli besvikna över sina inköp.
jansch skrev:Alltså en nöjd kund mår bra, spelar ingen roll hur beslutet togs (rationella och/eller irrationella argument) eller hur det motiverades i efterhand. Det finns inga patentsvar på vilka argument som gör att en kund tar ett köpbeslut
gopnik skrev:jansch skrev:Mer än 50 års forskning om köpbeteende och köpbeslut visar att människan inte bygger sina beslut på enbart rationella fakta. Dessutom att vi efter inköpet försöker motivera beslutet genom att hitta nya rationella argument och som då hjälper oss att bli mer nöjda över beslutet.
Detta RÄTTFÄRDIGAR ingenting och jag ser heller inget behov av varför det skall rättfärdigas då det är så människan fungerar.
Vilket är både okontroversiellt och ovidkommande.jansch skrev:Det är helt ointressant VARFÖR människor köper "dyrkablar" eller vad som helst . Det viktiga är att köparen inte efteråt ångrar sig pga information och/eller erfarenheter efter köpet. Varken du eller jag vill väl att människor skall bli besvikna över sina inköp.
Det ser jag inte som ett allt annat överordnat mål. Det är bra att inte bli missnöjd med sina inköp. Det betyder inte att man ska undvika detta till varje pris. Särskilt inte om det riskerar att leda till fortsatt dåliga inköp. Det vill säga av mycket dyra produkter som inte har de egenskaper man tror. Vilket man riskerar att upptäcka förr eller senare, och hellre då förr. Innan det kostat för mycket pengar och/eller prestige.jansch skrev:Alltså en nöjd kund mår bra, spelar ingen roll hur beslutet togs (rationella och/eller irrationella argument) eller hur det motiverades i efterhand. Det finns inga patentsvar på vilka argument som gör att en kund tar ett köpbeslut
Ska vi säga det samma om guldsmycken köpta på bensinmackar eller ska vi upplysa folk om att dessas äkthet är lite tveksam? Vilken är en rätt bra liknelse till magiska kopparsnören, homeopatiska preparat, singlettsyremaskiner eller annat vidskepligt skit som folk luras på stora summor pengar för. Alltså, informationsövertagets motsvarighet är informationsunderläget. Det både kan och bör man göra något åt. Även om det riskerar drabba bilden av ett genomlyckat inköp. Av tveksamma guldarmband, exempelvis.
Så, igen, vad är det för sorts företeelser du skyndar till försvar för, egentligen?
hifikg skrev:Nu har jag läst artikeln och H&M är väldigt tydliga med att mellanpriskabeln, den för knappa 50.000 är helt undermålig den för dryga 100.000, så om tösen tråden handlar om har blivit lurad är det nog för att hon köpt en för billig kabel.
Så här skriver H&M om att byta ner sig från dyrkabeln, till den för bara 50.000:
"Herregud vad dåligt det blev, helt sanslöst!"
"rena rama pannkakan"
"Basen blir bluddrig, till synes/jämförelsevis helt utan styrsel eller kontur. Musiken återges kantigare, hårdare, ja kyligt, på gränsen till vasst"
"ljudbilden faller ihop nära på som ett korthus"
"Skillnaderna är otvetydiga"
Hifi & Musik, 1-2, 2018, s 77
Så akta er för 50.000 kronorskablar, det dubbla krävs för att komma i närheten av audio-nirvana.
Suck. Med sådana artiklar i den enda svenska hifi & musiktidningen är det lätt att förstå att konsumenten gör underliga prioriteringar emellanåt. Eller tittar snett på "audiofiler".
petersteindl skrev:De lyssnar och hör skillnader. Inget konstigt med det. Det finns väl 200 hifi-tidningar till som finner ungefär samma resultat.
hifikg skrev:Jag tycker att LTS borde utmana H&M i ett blindtest. Om H&M´s guldöron verkligen kan höra skillnad skulle jag bli djupt imponerad. Nu är jag iofs skeptisk till kablar med låda på magen, de kan innehålla något "fuffens" som skapar skillnader, men det är en påverkan som jag vill vara utan.
Conan skrev:hifikg skrev:Jag tycker att LTS borde utmana H&M i ett blindtest. Om H&M´s guldöron verkligen kan höra skillnad skulle jag bli djupt imponerad. Nu är jag iofs skeptisk till kablar med låda på magen, de kan innehålla något "fuffens" som skapar skillnader, men det är en påverkan som jag vill vara utan.
Varför skulle Hifi & Mystik gå med på det!? Dom har ju väldigt lite att vinna och en hel massa att förlora! Säger inte att det inte vore intressant som tusan, men verkligheten knackar på dörren och då kan det vara bra att öppna...
hifikg skrev:Nu har jag läst artikeln och H&M är väldigt tydliga med att mellanpriskabeln, den för knappa 50.000 är helt undermålig den för dryga 100.000, så om tösen tråden handlar om har blivit lurad är det nog för att hon köpt en för billig kabel.
Så här skriver H&M om att byta ner sig från dyrkabeln, till den för bara 50.000:
"Herregud vad dåligt det blev, helt sanslöst!"
"rena rama pannkakan"
"Basen blir bluddrig, till synes/jämförelsevis helt utan styrsel eller kontur. Musiken återges kantigare, hårdare, ja kyligt, på gränsen till vasst"
"ljudbilden faller ihop nära på som ett korthus"
"Skillnaderna är otvetydiga"
Hifi & Musik, 1-2, 2018, s 77
Så akta er för 50.000 kronorskablar, det dubbla krävs för att komma i närheten av audio-nirvana.
Suck. Med sådana artiklar i den enda svenska hifi & musiktidningen är det lätt att förstå att konsumenten gör underliga prioriteringar emellanåt. Eller tittar snett på "audiofiler".