Går det att få till ljudet i detta rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav JonasB » 2018-01-21 22:40

Tjo!
Har tittat på ett hus med vardagsrum enligt nedan. Har ej några mått men skulle uppskatta att rummet är ca. 4×7 meter. Någon som har förslag på placering? Eventuellt går ingången från hallen att flytta.
Bilagor
15165671005821848977655.jpg
15165671005821848977655.jpg (832.09 KiB) Visad 779 gånger

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav Frisk » 2018-01-22 08:28

Vad menar du med att få till? Hur stor insats kan läggas?

I öppningen till köket går det ju att montera en dörr, inte så stor inverkan... fönstren går ju bygga igen, lite större inverkan;)

Måtten är väl ganska önskvärda, om en de uppakattade är ganska nära multipler på varandra, vilket ev kan ställa till det. Ä

Jag är för dålig själv på området, konsulterade expertis, men att det går få till är jag rätt övertygad om, hur stor insatsen är är svårare att säga.

Tror också frågor som hur resten av huset ser ut, väggmaterial och kanske inte minst, hur stort fokus som kan läggas på ljudet, ska rummet vara funktionellt till något annat och i så fall vad? Eller ska det byggas med plats för en fåtölj med bra ljud?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-22 09:22

Jag skulle nog prova att sätta dem på vardera sidan om ingången till hallen. Vill du/ni ha ett matbord i rummet också så står ju det också trevligast borta vid fönstren.

Önskas bildvisare mellan högtalarna blir det ju svårt på det viset självklart, men för ren ljudlyssning så skulle jag prova så först.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav Tangband » 2018-01-22 14:27

JonasB skrev:Tjo!
Har tittat på ett hus med vardagsrum enligt nedan. Har ej några mått men skulle uppskatta att rummet är ca. 4×7 meter. Någon som har förslag på placering? Eventuellt går ingången från hallen att flytta.


Jag skulle undvika att ställa någon av högtalarna bredvid en öppning eller dörr. Basen försvinner lätt och det kan bli konstiga ekon från rummet bredvid, speciellt om väggarna är hårda. Men prova och kolla vad som fungerar. Ibland måste man ju kompromissa med inredningen .

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav bassman » 2018-01-22 14:28

Tycker det är trevlig dimension på rummet. Det är är inte alla som har sådana generösa ytor all utgå ifrån :-)

Sen är det frågan om vad det är för material i väggar, enkelgips är en makalöst effektiv basätare. Hårda väggar är enklare att beräkna säger dom som förstår sig.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav Ted_B » 2018-01-22 14:56

Blir det stor skillnad om man har en vägg med dubbla gipsskivor bakom högtalarna?
Jag tänkte om man renoverar så kan man passa på att smälla upp dubbla skivor just bakom högtalarna.
Vill man ha en hård vägg bakom högtalarna?
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav Tangband » 2018-01-22 18:12

Ted_B skrev:Blir det stor skillnad om man har en vägg med dubbla gipsskivor bakom högtalarna?
Jag tänkte om man renoverar så kan man passa på att smälla upp dubbla skivor just bakom högtalarna.
Vill man ha en hård vägg bakom högtalarna?


Om du frågar mig, så svar ja.
Jag tycker det blir bättre ju hårdare vägg du har bakom högtalarna, betong är bra. Däremot kan du behöva dämpa lite mellan och högre frekvenser på en sån vägg.

Tunna ostabilt väggar med isolering bakom är lite förrädiskt eftersom de suger bas. Det kan även bli en ihålig bumlig mellanbas med enkelgips.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav Frisk » 2018-01-22 19:11

Tror inte du skrivit vilka högtalare som ska användas? Det beror också på högtalarkonstuktion om de ska ha väggstöd för basen eller inte.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav JonasB » 2018-01-22 20:25

Frisk skrev:Vad menar du med att få till? Hur stor insats kan läggas?

I öppningen till köket går det ju att montera en dörr, inte så stor inverkan... fönstren går ju bygga igen, lite större inverkan;)

Måtten är väl ganska önskvärda, om en de uppakattade är ganska nära multipler på varandra, vilket ev kan ställa till det. Ä

Jag är för dålig själv på området, konsulterade expertis, men att det går få till är jag rätt övertygad om, hur stor insatsen är är svårare att säga.

Tror också frågor som hur resten av huset ser ut, väggmaterial och kanske inte minst, hur stort fokus som kan läggas på ljudet, ska rummet vara funktionellt till något annat och i så fall vad? Eller ska det byggas med plats för en fåtölj med bra ljud?


Otydlig ämnesbeskrivning kanske. Vill ha åsikter om rummet och möbleringsförslag. Om vi skulle välja detta hus blir fönster och öppning till kök/matsal oförändrade, men ingången från hallen går troligtvis att flytta "nedåt".

Är osäker på väggmaterial. Enklare fix kanske jag kan åstadkomma men inte att bygga nya väggar. Rummet ska användas till vardagsrum med soffhäng, musiklyssnig och tvtittande.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav JonasB » 2018-01-22 20:37

Nattlorden skrev:Jag skulle nog prova att sätta dem på vardera sidan om ingången till hallen. Vill du/ni ha ett matbord i rummet också så står ju det också trevligast borta vid fönstren.

Önskas bildvisare mellan högtalarna blir det ju svårt på det viset självklart, men för ren ljudlyssning så skulle jag prova så först.


Matplats finns bortanför öppningen till köket. Absolut behövs en bildvisare mellan högtalarna. Om jag ska sträva efter optimalt förhållande mellan lyssningsplats och högtalate behövs kanske ett par meter från bakvägg till soffa. Sådan placering blir varken snygg eller praktisk :?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav JonasB » 2018-01-22 20:40

Tangband skrev:
JonasB skrev:Tjo!
Har tittat på ett hus med vardagsrum enligt nedan. Har ej några mått men skulle uppskatta att rummet är ca. 4×7 meter. Någon som har förslag på placering? Eventuellt går ingången från hallen att flytta.


Jag skulle undvika att ställa någon av högtalarna bredvid en öppning eller dörr. Basen försvinner lätt och det kan bli konstiga ekon från rummet bredvid, speciellt om väggarna är hårda. Men prova och kolla vad som fungerar. Ibland måste man ju kompromissa med inredningen .


Tyvärr blir det omöjligt att inte ställa någon av högtalarna nära en öppning.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav JonasB » 2018-01-22 20:47

Frisk skrev:Tror inte du skrivit vilka högtalare som ska användas? Det beror också på högtalarkonstuktion om de ska ha väggstöd för basen eller inte.


Just nu har jag Klipsch rf-62, men är sugen på något annat som inte har en höjning av diskanten (4-8 khz). Eventuellt kanske det blir bättre i nytt rum.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav Conan » 2018-01-22 22:03

Den naturliga placeringen av högtalare och bildvisare (TV?) är ju vid långa fönsterväggen där du har längsta sammanhängande väggen. Då får du ju också en vägg bakom lyssningsplatsen (soffan?) så slipper du känslan av att sitta "mitt i rummet" och lyssna/titta.

Jag skulle utgå från det. Kan du få in heltäckande matta? Kan du ha dämpning/diffusorer på väggarna? Kan du komplettera med subbasar? Det skulle nog underlätta intrimningen av förhållandet mellan bas & resten avsevärt i det rummet.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Går det att få till ljudet i detta rum?

Inläggav JonasB » 2018-01-22 23:06

Conan skrev:Den naturliga placeringen av högtalare och bildvisare (TV?) är ju vid långa fönsterväggen där du har längsta sammanhängande väggen. Då får du ju också en vägg bakom lyssningsplatsen (soffan?) så slipper du känslan av att sitta "mitt i rummet" och lyssna/titta.

Jag skulle utgå från det. Kan du få in heltäckande matta? Kan du ha dämpning/diffusorer på väggarna? Kan du komplettera med subbasar? Det skulle nog underlätta intrimningen av förhållandet mellan bas & resten avsevärt i det rummet.


Tyvärr blir det inte heltäckande matta, men jag har två gigantiska mattor med lång lugg som kanske kan göra någon nytta. Dämpning, diffusorer och subbasar går bra.

Jag har tänkt som du fast spegelvänt. Kan det bli tokigt med ena högtalaren nära stora öppningen tro?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Harryup och 12 gäster