Vad är en nätverksspelare bra för?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 08:27

Ni får ursäkta en som inte hänger med i den så kallade "utvecklingen", och när ni slutat garva så svara gärna på frågan.
Alltså: Vad är SYFTET med en nätverksspelare?
Den kräver ju en dator. En DAC kanske man redan har. Att den kan styra datorn är väl en sak, men från fåtöljen ser man väl inte den lilla displayen så bra? Då behöver man ju en surfplatta eller en telefon i handen för att se vad man gör? Och då kan man väl lika gärna styra datorn direkt från sin handhållna enhet?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav UrSv » 2018-01-23 08:46

Syftet är att spela musik från ett nätverk oavsett var musiken finns lagrad (NAS, dator, Spotify, Last..fm, Internetradio mm).

Den kräver ingen dator.

DAC sitter oftast inbyggd så om man har en eller inte spelar ingen större roll.

Att den kan styra datorn har jag aldrig sett eller hört om. Hur menar du där och varför skulle man vilja styra datorn från en nätverksspelare? Det är ju möjligtvis tvärt om som är meningen. Som fjärrkontroll kan man använda antingen den medföljande eller valfri enhet som stöds dvs telefon, platta eller dator.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav matssvensson » 2018-01-23 08:59

Som jag ser syftet med nätverksspelaren är att den ska styra musikspelandet oavsett vad jag gör med min dator, vilka program som är aktiva eller om den ens är påslagen. Musikspelandet genom min nätverksspelare är mer stabilt och pålitligt än datoruppkopplingen i mitt nätverk och jag är inte en så driven IT-tekniker att jag skulle ”sova gott” om det hängde på mig att datorn/nätverket var rätt inställt för att spela musik på bästa sätt.

Det är vad jag vill att min nätverksspelare ska sköta hos mig.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-23 09:03

Det är nog primärt 2 anledningar:
1) Man behöver inte ha en dator i vardagsrummet
2) Man behöver inte ha ork och kunskapen som krävs för att korrekt ställa in en HTCP.

Är ju mer eller mindre bara att koppla in och börja spela musik och det är ju trevligt. Jag har själv ingen nätverksspelare, men jag förstår absolut varför folk har det.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav darkg » 2018-01-23 09:30

Vad gäller liten display så är den oftast bättre än på en cd-spelare eller radio, och vinylspelare brukar ju inte behöva nån alls. Så om man lyssnar som på radio eller på album behövs det ju varken mer eller mindre display och fjärr. Man kan gå dit och "lägga på" eller ställa in.

Brist på tangentbord är nog värre än pyttedisplay, förresten. Finns det nån som har ungefär som såna här videobandspelare, med nedfällbar lucka med tangentbord, det vore nog rätt najs!

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-23 09:42

Strmbrg skrev:Ni får ursäkta en som inte hänger med i den så kallade "utvecklingen", och när ni slutat garva så svara gärna på frågan.
Alltså: Vad är SYFTET med en nätverksspelare?
Den kräver ju en dator. En DAC kanske man redan har. Att den kan styra datorn är väl en sak, men från fåtöljen ser man väl inte den lilla displayen så bra? Då behöver man ju en surfplatta eller en telefon i handen för att se vad man gör? Och då kan man väl lika gärna styra datorn direkt från sin handhållna enhet?


Ta vårt fall som exempel.

Vi har ett antal Squeezebox-spelare i huset. En av dem står i matsalen ovanpå en en sån där liten förstärkare från Kjelle som driver våra popboxar. Squeezeboxen styr man direkt på dess skärm eller från en vanlig liten fjärrkontroll. Skärmen är inte jättestor, men vi tittar inte så ofta på den.

Bild

Om man vill kan man styra från surfplatta eller telefon också, men det gör vi bara då vi har Spotify-pingis, dvs skickar plattan fram och tillbaka och lirar favvolåtar. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 09:50

Jag tror att ni får acceptera min dum- och tröghet, ty jag hajar fortfarande i stort sett noll:

Var har man musiken? I sin dator? I ett sk "Moln"? I skivhyllan? På spotify? I en jättestor lagringsenhet?

Varför sprider man ut oändliga mängder musik på en himla massa olika lagringsplatser?
För mig är Spotify en fullständigt oöverskådlig mängd musik. Till och med min i sammanhanget ynkliga CD-samling innehåller ju plattor som jag har glömt att jag har...

Jag förstår nog vad nätverksspelaren kan göra, men jag förstår liksom inte VARFÖR.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav UrSv » 2018-01-23 09:55

Strmbrg skrev:Var har man musiken? I sin dator? I ett sk "Moln"? I skivhyllan? På spotify? I en jättestor lagringsenhet?


Ja. De i skivhyllan är dock svårspelade i en nätverksspelare. Resten kan spelas.

Strmbrg skrev:Varför sprider man ut oändliga mängder musik på en himla massa olika lagringsplatser?


För att det är så det fungerar. Viss musik äger man och har rippat eller laddat ned. Viss musik levereras via olika tjänster på nätet. Viss musik finns på kompisars servrar i andra städer. Viss musik sänds som radio på nätet. Då spelas musiken med fördel på en nätverksspelare.

Strmbrg skrev:För mig är Spotify en fullständigt oöverskådlig mängd musik. Till och med min i sammanhanget ynkliga CD-samling innehåller ju plattor som jag har glömt att jag har...


Det må så vara. YMMV.

Strmbrg skrev:Jag förstår nog vad nätverksspelaren kan göra, men jag förstår liksom inte VARFÖR.


Den löser ett behov eller önskemål från användaren att kunna spela sin eller annans musik. Du kanske inte har det behovet?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav paa » 2018-01-23 09:59

Den kan även spela radio, SR P2, kan det passa?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-23 10:11

paa skrev:Den kan även spela radio, SR P2, kan det passa?


Precis! Och en massa andra, liknande, kanaler ute i världen!

Våra Squeezeboxapparater används mesta tiden som radioapparater och tar emot SR P1, SR P2, Sr Klassiskt (när P2 inte sänder musik), DR Jazz och - den bästa av dem alla - Swiss Radio Jazz!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-23 10:11

Jag har min musik på bara ett ställe (två med backupen) men kommer åt den i stort sett överallt, i köket, sovrummet, på jobbet, bilen osv.

Syftet (för mig) med en nätverksspelare är att jag enkelt kan söka, spela upp, byta, bläddra, mixa med mera hela min musiksamling på ett enkelt och överskådligt sätt.

Jag styr spelaren med mobilen och får även omslag, texter, recensioner, biografi presenterat direkt på skärmen.

Kan även integrera med tex Spotify genom att välja en artist och få upp liknande artister eller kolla in senaste albumet.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav matssvensson » 2018-01-23 10:18

Strmbrg skrev:Var har man musiken? I sin dator? I ett sk "Moln"? I skivhyllan? På spotify? I en jättestor lagringsenhet?

Varför sprider man ut oändliga mängder musik på en himla massa olika lagringsplatser?
För mig är Spotify en fullständigt oöverskådlig mängd musik. Till och med min i sammanhanget ynkliga CD-samling innehåller ju plattor som jag har glömt att jag har...

Jag förstår nog vad nätverksspelaren kan göra, men jag förstår liksom inte VARFÖR.

Filerna med musiken som jag gillar och säkert vill ha tillgång till ligger på en egen lagringsenhet/miniserver. Ny musik använder jag Tidal för att försöka leta upp och provlyssna. Men jag har aldrig förstått poängen med att lagra favoriter i ett bibliotek där, utan gillar jag skivan köper jag filerna för att stötta konstnärsskapandet. Dessutom sjukt irriterande att man inte kan lägga hop sina bibliotek på olika medier i ett gemensamt ”master”-biliotek med den kontrollpunkten jag använder. Men det kommer säkert i framtiden.

Letar och väljer musik gör jag bekvämt från en iPad kontrollpunkt i lyssningssoffan. Vilket funkar alldeles utmärkt, när jag bara lärt mig komma ihåg vad mina favoritartister heter i förnamn. Det jag fortfarande kan sakna är välsorterad metainformation i alla mina filer som möjliggör kreativ omsortering/katalogisering av skivsamlingen. Plus integrerad artist/skivinformation i kontrollpunkten - som ersättning för de härliga gamla skivomslagen/texterna.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 10:46

Åååkej!

Jag lyssnar ju bara på musik på följande få vis, så då förstår jag nog varför jag inte förstår. Och varför nätverksspelare eller klämlåda inte är något nödvändigt för mig.

1 90% sittansdes i den nogsamt placerade fåtöljen i min ensamma ljudgrotta i källaren, spelandes CD och Spotify. (Mer och mer CD och allt mindre Spotify faktiskt.)
2 8% sittandes i bilen, spelandes FM-radio och kanske något nedladdat radioprogram. (P1, P2 och gamla Sommar-avsnitt.)
3 2% sittandes i båten, spelandes något nedladdat radioprogram.(Företrädesvis något gammalt Sommar-avsnitt till kaffet.)

I övrigt är det tyst.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-23 10:55

Strmbrg skrev:Åååkej!

Jag lyssnar ju bara på musik på följande få vis, så då förstår jag nog varför jag inte förstår. Och varför nätverksspelare eller klämlåda inte är något nödvändigt för mig.

1 90% sittansdes i den nogsamt placerade fåtöljen i min ensamma ljudgrotta i källaren, spelandes CD och Spotify. (Mer och mer CD och allt mindre Spotify faktiskt.)
2 8% sittandes i bilen, spelandes FM-radio och kanske något nedladdat radioprogram. (P1, P2 och gamla Sommar-avsnitt.)
3 2% sittandes i båten, spelandes något nedladdat radioprogram.(Företrädesvis något gammalt Sommar-avsnitt till kaffet.)

I övrigt är det tyst.
:D


Så, hur får du tips om ny musik? P2?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 11:14

PerStromgren skrev:
Så, hur får du tips om ny musik? P2?


Spotify ger mig väl en del tips, i beg-cd-handeln kan jag ju hitta plattor för struntsummor som jag chans-köper.
Visst, P2 i någon mån.
Annars kan man ju alltid lyssna på den musik man redan har.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Morello » 2018-01-23 11:17

Strmbrg skrev:

1 90% sittansdes i den nogsamt placerade fåtöljen i min ensamma ljudgrotta i källaren, spelandes CD och Spotify. (Mer och mer CD och allt mindre Spotify faktiskt.)

:D


HUr spelar du Spotify? Medelst PC?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-23 11:19

Strmbrg skrev:Åååkej!

Jag lyssnar ju bara på musik på följande få vis, så då förstår jag nog varför jag inte förstår. Och varför nätverksspelare eller klämlåda inte är något nödvändigt för mig.

1 90% sittansdes i den nogsamt placerade fåtöljen i min ensamma ljudgrotta i källaren, spelandes CD och Spotify. (Mer och mer CD och allt mindre Spotify faktiskt.)
2 8% sittandes i bilen, spelandes FM-radio och kanske något nedladdat radioprogram. (P1, P2 och gamla Sommar-avsnitt.)
3 2% sittandes i båten, spelandes något nedladdat radioprogram.(Företrädesvis något gammalt Sommar-avsnitt till kaffet.)

I övrigt är det tyst.
:D


Med en nätverksspelare blir det ju som med Spotify men med din musik.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Mirage » 2018-01-23 11:55

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Ni får ursäkta en som inte hänger med i den så kallade "utvecklingen", och när ni slutat garva så svara gärna på frågan.
Alltså: Vad är SYFTET med en nätverksspelare?
Den kräver ju en dator. En DAC kanske man redan har. Att den kan styra datorn är väl en sak, men från fåtöljen ser man väl inte den lilla displayen så bra? Då behöver man ju en surfplatta eller en telefon i handen för att se vad man gör? Och då kan man väl lika gärna styra datorn direkt från sin handhållna enhet?


Ta vårt fall som exempel.

Vi har ett antal Squeezebox-spelare i huset. En av dem står i matsalen ovanpå en en sån där liten förstärkare från Kjelle som driver våra popboxar. Squeezeboxen styr man direkt på dess skärm eller från en vanlig liten fjärrkontroll. Skärmen är inte jättestor, men vi tittar inte så ofta på den.

[ Bild ]

Om man vill kan man styra från surfplatta eller telefon också, men det gör vi bara då vi har Spotify-pingis, dvs skickar plattan fram och tillbaka och lirar favvolåtar. :)


Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-23 12:07

Mirage skrev:
PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Ni får ursäkta en som inte hänger med i den så kallade "utvecklingen", och när ni slutat garva så svara gärna på frågan.
Alltså: Vad är SYFTET med en nätverksspelare?
Den kräver ju en dator. En DAC kanske man redan har. Att den kan styra datorn är väl en sak, men från fåtöljen ser man väl inte den lilla displayen så bra? Då behöver man ju en surfplatta eller en telefon i handen för att se vad man gör? Och då kan man väl lika gärna styra datorn direkt från sin handhållna enhet?


Ta vårt fall som exempel.

Vi har ett antal Squeezebox-spelare i huset. En av dem står i matsalen ovanpå en en sån där liten förstärkare från Kjelle som driver våra popboxar. Squeezeboxen styr man direkt på dess skärm eller från en vanlig liten fjärrkontroll. Skärmen är inte jättestor, men vi tittar inte så ofta på den.

[ Bild ]

Om man vill kan man styra från surfplatta eller telefon också, men det gör vi bara då vi har Spotify-pingis, dvs skickar plattan fram och tillbaka och lirar favvolåtar. :)


Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?


Välj Nu spelas som skärmsläckare och bläddra mellan alternativen med knappen Now playing på fjärren. Tror jag, det var länge sedan jag använde orginal-fjärren.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 13:00

Morello skrev:
HUr spelar du Spotify? Medelst PC?


Medelst PC, optiskt in i Pro-ject Pre Box S2 Digital.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Morello » 2018-01-23 13:23

Strmbrg skrev:
Morello skrev:
HUr spelar du Spotify? Medelst PC?


Medelst PC, optiskt in i Pro-ject Pre Box S2 Digital.


En nätverksburk gör ingenting som inte din PC gör.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Harryup » 2018-01-23 13:40

Morello skrev:
Strmbrg skrev:
Morello skrev:
HUr spelar du Spotify? Medelst PC?


Medelst PC, optiskt in i Pro-ject Pre Box S2 Digital.


En nätverksburk gör ingenting som inte din PC gör.


Förutom fungerar väldigt mycket enklare för de flesta samt att den har förhållande vis mycket mindre strul med olika uppgraderingar etc.
Att det dessutom finns de apparater som är mera väljudande en PC/Mac är ingen nackdel.

/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-23 13:41

Harryup skrev:Förutom fungerar väldigt mycket enklare för de flesta samt att den har förhållande vis mycket mindre strul med olika uppgraderingar etc.
Att det dessutom finns de apparater som är mera väljudande en PC/Mac är ingen nackdel.

/Harryup

Det är bara sant om datorn är felaktigt inställd. En dator är fullt kapabel att återge ljudet bitperfekt till dacen. Bättre än så kan man inte få det om man med bättre menar så oförvanskat som möjligt.

Det finns inget som en nätverksspelare kan göra som en dator inte kan. Argumentet för en nätverksseplare är handahavande och eventuellt storlek. Inte möjligheter till funktioner för där vinner datorn.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-23 13:47

Mirage skrev:Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?


Vet inte, jag snodde bilden... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Harryup » 2018-01-23 13:49

Vi har väldigt olika åsikt i frågan.
Över tiden så kommer din dator att låta olika beroende på drivers, programversioner etc.
Att den är bitperfect är ju bra men det är inte det enda som påverkar. Störande nätdelar t.ex. är närmast legio i standard-pc.
Även nätverksspelare som är ger bitperfect återgivning låter olika. När jag pratade med Daniel Weiss menade han att bitperfect var just början, sen började arbetet med att få timingen riktig och en hel del andra påverkande faktorer.

/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-23 13:53

Du får inte störningar i en digital signal på det sättet. En PCM ström består endast och endast av ettor och nollor och ordningen på dessa. Antingen kommer rätt värden i rätt ordning eller inte. Något annat existerar inte och kommer dessa i fel ordning så kommer du få störningar i ljudet. Det går inte att applicera ett analogt tänk på en digital överföring. Så nej en dator låter inte olika till och från.

Analoga kretsar i ett ljudkort kan dock få störningar, men då är det en analog signal vi pratar om.

En nätverksspelare är också en dator så den dras isf av exakt samma problem.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Harryup » 2018-01-23 14:00

Då får du faktiskt läsa på på nätet om allt skit som händer vid nätverksuppspelning över tiden. Det är en del som håller med dig, och sen finns det väldigt många som inte delar din åsikt. Att nätverksuppspelning skulle innebära idealiska och statiska förhållanden vore en dröm. Du kan ju börja fråga Peter här som forskar massor om digitala överföringar om bitperfect räcker. Om spelare och daccar kan låta olika trots att de är väl fungerande. Personligen skiljer jag på teori och praktik i synnerhet över tiden.

/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-23 14:04

Ingen har väl dragit in krånglade nätverksuppkoppliongar och DACar i diskussionen? Det är ju samma för nätverksspelaren.

Om uppkopplingen inte har tillräckligt genomströmning så får du ju ett avbrott i uppspelningen. Det är uppenbart och att DACar skulle låta likadant är ju löjligt. Det har ingen påstått.
Du kan dock koppla de bästa DACarna i världen till din dator om du vill. Det är inget argument för att en nätverksspelare skulle ha bättre ljud.

Och vad får dig att tro att jag bara pratar om teori? Du tror inte jag spelat digitalt media strömmat via en dator i praktiken?
Majoriteten av alla problem folk har är dåliga inställningar och resten är bugger i mjuk och hårdvara. Problematiken med inställningar försvinenr ju till stor del på en nätverksspelare vilket gör dessa mycket enklare att använda. Det finns dock inga belägg för att en dator inte skall kunna prestera lika bra med rätt inställningar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Rydberg » 2018-01-23 14:07

AndreasArvidsson skrev:Du får inte störningar i en digital signal på det sättet. En PCM ström består endast och endast av ettor och nollor och ordningen på dessa. Antingen kommer rätt värden i rätt ordning eller inte. Något annat existerar inte och kommer dessa i fel ordning så kommer du få störningar i ljudet. Det går inte att applicera ett analogt tänk på en digital överföring. Så nej en dator låter inte olika till och från.

:D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 14:10

En PCM ström är analog. Ettorna och nollorna är binär kod och benämns digital. Den binära koden är för det mesta intakt men har man överföring med reflexer eller tight med timing kan bitfel uppstå d v s kod förändras. HF störningar på den analoga PCM strömmen kan fortplanta sig i systemet och påverka kretsar i D/A-omvandlingen. Det kan påverka den analoga signalen och det trista med HF är att det har en benägenhet att kontaminera hela utrustningen inklusive slutsteg.

Själv försöker jag eliminera HF-störningar så mycket som möjligt. Dessutom är min DAC med väldigt högfrekvent signal så där kan det bli etter värre, men det går att få HF-störningar under LF brusnivå eller i paritet. Ett kontaminerat jordplan är inget önskvärt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster