Vad är en nätverksspelare bra för?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-23 14:14

petersteindl skrev:En PCM ström är analog. Ettorna och nollorna är binär kod och benämns digital. Den binära koden är för det mesta intakt men har man överföring med reflexer eller tight med timing kan bitfel uppstå d v s kod förändras. HF störningar på den analoga PCM strömmen kan fortplanta sig i systemet och påverka kretsar i D/A-omvandlingen. Det kan påverka den analoga signalen och det trista med HF är att det har en benägenhet att kontaminera hela utrustningen inklusive slutsteg.

Själv försöker jag eliminera HF-störningar så mycket som möjligt. Dessutom är min DAC med väldigt högfrekvent signal så där kan det bli etter värre, men det går att få HF-störningar under LF brusnivå eller i paritet. Ett kontaminerat jordplan är inget önskvärt.

Mvh
Peter

Hur menar du med att en PCM är analog? Syftar du på hur den skiftar mellan nivåerna elektriskt? Ja det är ju inga avbrott per sig i signalen utan den är ju kontinuerlig men klockas in som ettor och nollar. Det är ju naturen i en digital överföring.

Precis vid för stora problem med överföringen så uppstår bitfel och störningar kan påverka DAC och den analoga signalen ut. Jag är helt enig där.

Att designa DACar är ett jättekomplicerat ämne. Att överföra en digital signal ifrån A till B är det inte.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 14:16

Morello skrev:
Strmbrg skrev:
Morello skrev:
HUr spelar du Spotify? Medelst PC?


Medelst PC, optiskt in i Pro-ject Pre Box S2 Digital.


En nätverksburk gör ingenting som inte din PC gör.


Nä, det var nog det jag misstänkte.
Och att ha tillgång till hundratusentals ”spår” via en himskans massa olika lagringsplatser skulle nog få mig att tappa fokus helt. Enbart med tillgång till Spotify så blir jag ofta hispig och zappar runt mer än jag lyssnar klart.
”Hm, det dyker upp 37 plattor med Beethovens Trippelkonsert... Den här Pentatone-inspelningen är nog bra... Eller, nä, lite trång ljudbild... Decca med Solti?.. Nä... Nästa då?..” Usch för FÖR MYCKET VALFRIHET!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-23 14:26

Strmbrg skrev:
Morello skrev:
Strmbrg skrev:
Medelst PC, optiskt in i Pro-ject Pre Box S2 Digital.


En nätverksburk gör ingenting som inte din PC gör.


Nä, det var nog det jag misstänkte.
Och att ha tillgång till hundratusentals ”spår” via en himskans massa olika lagringsplatser skulle nog få mig att tappa fokus helt. Enbart med tillgång till Spotify så blir jag ofta hispig och zappar runt mer än jag lyssnar klart.
”Hm, det dyker upp 37 plattor med Beethovens Trippelkonsert... Den här Pentatone-inspelningen är nog bra... Eller, nä, lite trång ljudbild... Decca med Solti?.. Nä... Nästa då?..” Usch för FÖR MYCKET VALFRIHET!


Med en nätverksspelare så ser du bara "din" musik om du vill, alltså de cd som du har rippat (spelat in) till datorn och det räcker med en lagringsplats (och en backup) dvs din dator (eller NAS).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Harryup » 2018-01-23 14:30

1.Och vad får dig att tro att jag bara pratar om teori? 2.Du tror inte jag spelat digitalt media strömmat via en dator i praktiken?
3.Majoriteten av alla problem folk har är dåliga inställningar och resten är bugger i mjuk och hårdvara. 4.Problematiken med inställningar försvinenr ju till stor del på en nätverksspelare vilket gör dessa mycket enklare att använda. 5.Det finns dock inga belägg för att en dator inte skall kunna prestera lika bra med rätt inställningar.
edit mina siffror:

1. Därför att du inte är öppen för att det du säger kanske inte stämmer. Man lär sig väldigt mycket vid tillverkning av ett antal enheter. Idealt är ju digitalt bara ettor och nollor som skall fram och vad kan gå fel.

2. Varför skulle jag inte tro det när du skriver om att du använder en HTPC?

3. Så det finns buggar i hårdvara och mjukvara som ändras över tiden i samband med uppgraderingar etc. ? Problemet i en dator att det är så oerhört mycket mera processer som pågår samtidigt som inte görs för att man skall spela upp musik att dte inte ens är lätt att ha rätt inställningar i en dator över tiden om man tar med både automatiska och manuella uppgraderingar.

4. Ja, så är det och det är vad jag skrivet.

5. En dator för mig är en ögonblickbild av hur den fungerar när man gör jämförelser. Låt den stå på över natten och något är uppgraderat som kanske inte är nödvändigt för ljudet är uppgraderat som nu påverkar skicket. Jag skulle aldrig påstå att en dator låter på ett visst sätt ihop med en viss programvara. Det är individer. Problemet finns för nätverksspelare också men i mycket mindre utsträckning.

För ett antal år sedan så testade vi några stycken upprepade gånger en hel del med nätverksuppspelning och vi jämförde identiska spelare med lite olika firmwares och ibland lite modifierade firmwares men samma version etc. etc. Vi hade aldrig ambitionen att göra ett vetenskapligt arbete men det var inga som helst svårigheter att nå konsensus att t.ex. den firmware som släckte displayen lät bättre. Att firmwaren som optimerade drivrutinen till nätverkskortet lät bättre. Och vi testade en del blint och eftersom vi hade flera likdana så ändrade vi inte nivåer annat än den ändring som gjordes av respektive firmware. En del gånger var det svårt att säga vad som verkligen var bättre utan kanske enbart olika. I en annan anläggning kanske man skulle föredragit en annan firmware. Men poängen var att det finns skillnader på väl fungerande apparater som är bitperfecta också tyvärr.
mvh/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Tangband » 2018-01-23 14:34

Strmbrg skrev:Ni får ursäkta en som inte hänger med i den så kallade "utvecklingen", och när ni slutat garva så svara gärna på frågan.
Alltså: Vad är SYFTET med en nätverksspelare?
Den kräver ju en dator. En DAC kanske man redan har. Att den kan styra datorn är väl en sak, men från fåtöljen ser man väl inte den lilla displayen så bra? Då behöver man ju en surfplatta eller en telefon i handen för att se vad man gör? Och då kan man väl lika gärna styra datorn direkt från sin handhållna enhet?


1. Man behöver ingen dator. Om man vill kan man istället ha en NAS i ett annat rum som svarar via wi-fi från din nätverkspelare där skivorna finns rippade.
2. Nätverkspelaren startar direkt. Ingen Windows-start..... :?
2. Man riskerar inte ” Windows helvetet ” . Med helvete menar jag att man nästan måste ha gått högskola i datakunskap för att säkert VETA att programmet inte samplar om eller gör annat otyg.
3. Man styr allting med en överskådlig app på iPad eller smartphone till nätverkspelaren, som fungerar som en gammaldags fjärrkontroll men med mycket högre flexibilitet, det är väldigt svårt att gå tillbaka till Cd efter man fått allting att fungera.
4. Med en nätverkspelare har du en apparat som trådlöst kan spela all din musik i din anläggning, du kan byta skivor och låtar med en knapptryckning och skivbytet går blixtsnabbt. Du behöver inte resa dig upp ur stolen även om du har 5000 skivor i din NAS !
5. Datorn behöver sladd för att skicka ljudet till en dac . Ska du dra kablar från lyssningsplatsen till stereon ?

Nackdelen med nätverkspelare är att du måste först rippa dina cd-skivor och skanna skivomslagen ( eller ta ned dem från nätet) Det behöver du en dator för att kunna göra. Det bästa är förstås om du har en vän som har 5000 färdigrippade skivor.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 14:44

5000 skivor... Den där mängden skivor kommer jag nog aldrig vilja ha.
Vi funkar väl olika och värderar och prioriterar olika.
Jag är väl lite av ”Minimalist”, andra funkar annorlunda.
Men, nu vet jag ju lite mer kring vad nätverksspelare handlar om och vad som kan vara syftet med dem. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Tangband » 2018-01-23 14:47

matssvensson skrev:Som jag ser syftet med nätverksspelaren är att den ska styra musikspelandet oavsett vad jag gör med min dator, vilka program som är aktiva eller om den ens är påslagen. Musikspelandet genom min nätverksspelare är mer stabilt och pålitligt än datoruppkopplingen i mitt nätverk och jag är inte en så driven IT-tekniker att jag skulle ”sova gott” om det hängde på mig att datorn/nätverket var rätt inställt för att spela musik på bästa sätt.

Det är vad jag vill att min nätverksspelare ska sköta hos mig.

mvh, mats


Detdär som du beskriver är viktigt för mig. Jag vill inte ens ha misstanken att det genom diverse Windows -uppgraderingar plötsligt fungerar sämre och kanske låter sämre. Jag har inte tid att hålla på med drivrutiner bara för att säkerställa att återgivningen är Bitkorrekt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Tangband » 2018-01-23 14:50

Strmbrg skrev:5000 skivor... Den där mängden skivor kommer jag nog aldrig vilja ha.
Vi funkar väl olika och värderar och prioriterar olika.
Jag är väl lite av ”Minimalist”, andra funkar annorlunda.
Men, nu vet jag ju lite mer kring vad nätverksspelare handlar om och vad som kan vara syftet med dem. :)


Kortfattat tror jag att om du vill att hela ditt cd- bibliotek ska kunna hanteras lika enkelt som Spotify premium i din smartphone eller läsplatta - då skaffar du en nätverkspelare. Annars fungerar ju cd. :)

På senare tid så har nätverkspelaren blivit både billigare och bättre. En dator med separat dac med samma kvalitet som en bluesound node 2 eller Yamaha wxc 50 blir troligen dyrare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 14:52

Tangband skrev:
matssvensson skrev:Som jag ser syftet med nätverksspelaren är att den ska styra musikspelandet oavsett vad jag gör med min dator, vilka program som är aktiva eller om den ens är påslagen. Musikspelandet genom min nätverksspelare är mer stabilt och pålitligt än datoruppkopplingen i mitt nätverk och jag är inte en så driven IT-tekniker att jag skulle ”sova gott” om det hängde på mig att datorn/nätverket var rätt inställt för att spela musik på bästa sätt.

Det är vad jag vill att min nätverksspelare ska sköta hos mig.

mvh, mats


Detdär som du beskriver är viktigt för mig. Jag vill inte ens ha misstanken att det genom diverse Windows -uppgraderingar plötsligt fungerar sämre och kanske låter sämre. Jag har inte tid att hålla på med drivrutiner bara för att säkerställa att återgivningen är Bitkorrekt.


Där funkar vi nog också olika: Jag störs bara av fel och brister som jag lägger märke till.
De fel och brister som jag inte lägger märke till störs jag inte av.
Som regel åtminstone.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Tangband » 2018-01-23 14:56

petersteindl skrev:
Själv försöker jag eliminera HF-störningar så mycket som möjligt. Dessutom är min DAC med väldigt högfrekvent signal så där kan det bli etter värre, men det går att få HF-störningar under LF brusnivå eller i paritet. Ett kontaminerat jordplan är inget önskvärt.

Mvh
Peter


Ja, det finns nästa inga datorer som har bra nätdelar som inte skickar ut hf-skräp som smutsar ned alla andra apparater på samma uttag. Visst kan man säkert köpa bättre nätdelar men en dator är aldrig tillverkad med specifikt hifi-återgivning i åtanke.
Kan sådana problem höras ? Kanske....
Senast redigerad av Tangband 2018-01-23 15:02, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Tangband » 2018-01-23 15:01

Strmbrg skrev:
Tangband skrev:
matssvensson skrev:Som jag ser syftet med nätverksspelaren är att den ska styra musikspelandet oavsett vad jag gör med min dator, vilka program som är aktiva eller om den ens är påslagen. Musikspelandet genom min nätverksspelare är mer stabilt och pålitligt än datoruppkopplingen i mitt nätverk och jag är inte en så driven IT-tekniker att jag skulle ”sova gott” om det hängde på mig att datorn/nätverket var rätt inställt för att spela musik på bästa sätt.

Det är vad jag vill att min nätverksspelare ska sköta hos mig.

mvh, mats


Detdär som du beskriver är viktigt för mig. Jag vill inte ens ha misstanken att det genom diverse Windows -uppgraderingar plötsligt fungerar sämre och kanske låter sämre. Jag har inte tid att hålla på med drivrutiner bara för att säkerställa att återgivningen är Bitkorrekt.


Där funkar vi nog också olika: Jag störs bara av fel och brister som jag lägger märke till.
De fel och brister som jag inte lägger märke till störs jag inte av.
Som regel åtminstone.


Jag håller med om att jag nog lider av låg tillit till Windows. Vista förstörde min uppväxt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Morello » 2018-01-23 15:02

Harrryup,

Om mjukvaran(foobar, stramingtjänst etc) använder tex ASIO, så kommunicerar mjukvaran direkt med ljudkortets drivare - bitarna komemr fram utan förvärngning. Thats it! Har man sedan en aynkron USB-DAC så är det enkom USB-DAC som dikterar timingen, dvs datorn påverkar över huvud taget inte jittret!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav petersteindl » 2018-01-23 15:04

AndreasArvidsson skrev:
petersteindl skrev:En PCM ström är analog. Ettorna och nollorna är binär kod och benämns digital. Den binära koden är för det mesta intakt men har man överföring med reflexer eller tight med timing kan bitfel uppstå d v s kod förändras. HF störningar på den analoga PCM strömmen kan fortplanta sig i systemet och påverka kretsar i D/A-omvandlingen. Det kan påverka den analoga signalen och det trista med HF är att det har en benägenhet att kontaminera hela utrustningen inklusive slutsteg.

Själv försöker jag eliminera HF-störningar så mycket som möjligt. Dessutom är min DAC med väldigt högfrekvent signal så där kan det bli etter värre, men det går att få HF-störningar under LF brusnivå eller i paritet. Ett kontaminerat jordplan är inget önskvärt.

Mvh
Peter

Hur menar du med att en PCM är analog? Syftar du på hur den skiftar mellan nivåerna elektriskt? Ja det är ju inga avbrott per sig i signalen utan den är ju kontinuerlig men klockas in som ettor och nollar. Det är ju naturen i en digital överföring.

Precis vid för stora problem med överföringen så uppstår bitfel och störningar kan påverka DAC och den analoga signalen ut. Jag är helt enig där.

Att designa DACar är ett jättekomplicerat ämne. Att överföra en digital signal ifrån A till B är det inte.


PCM är digital kod. Pulse Code Modulation. Koden är binär och digital. Men PCM-strömmen med dess modulation är analog och kan ses som en analog signal på ett oscilloskop. Till naturen är det en analog överföring av digital kod som strömmas.

Att överföra en digital kod från A till B är inte så lätt. Det beror på hastigheter och hur den analoga överföringen går till. Skall det vara in real time? Säg att fördräjningen specas till max 1 ps från punkt A till punkt B. Säg att dataströmmen är 1 miljard Tb/sekund. Det är 1 km mellan A och B. Du skall använda toslink. Lycka till. Väck mig då du är klar. :)

Det är kraven som sätter begränsningarna. I min DAC har jag satt kraven så snäva att det blir extraordinära lösningar. Det finns normalt sett alltid metoder att uppnå givna mål. Inom digital teknik behöver man oftast inte jobba i realtid, men grabbarna på TV som skall ha videolänkar globalt i realtid så är saken inte så lätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Tangband » 2018-01-23 15:04

Morello skrev:Harrryup,

Om mjukvaran(foobar, stramingtjänst etc) använder tex ASIO, så kommunicerar mjukvaran direkt med ljudkortets drivare - bitarna komemr fram utan förvärngning. Thats it! Har man sedan en aynkron USB-DAC så är det enkom USB-DAC som dikterar timingen, dvs datorn påverkar över huvud taget inte jittret!


Hur styr du allting ? Har du en bärbar dator på soffbordet i lyssningsplats och en lång kabel från den till dacen ?

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav JB » 2018-01-23 15:07

Tangband skrev:
Strmbrg skrev:
Tangband skrev:
Detdär som du beskriver är viktigt för mig. Jag vill inte ens ha misstanken att det genom diverse Windows -uppgraderingar plötsligt fungerar sämre och kanske låter sämre. Jag har inte tid att hålla på med drivrutiner bara för att säkerställa att återgivningen är Bitkorrekt.


Där funkar vi nog också olika: Jag störs bara av fel och brister som jag lägger märke till.
De fel och brister som jag inte lägger märke till störs jag inte av.
Som regel åtminstone.


Jag håller med om att jag nog lider av låg tillit till Windows. Vista förstörde min uppväxt.


Vista var faktiskt rätt bra efter att Service Pack 1 släpptes, men ja det var riktigt dåligt innan dess, och dom flesta hade ju gått tebax till XP igen innan SP1 till Vista släpptes och hoppade istället direkt på 7an när det kom, så få vet om det =D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-23 15:09

petersteindl skrev:PCM är digital kod. Pulse Code Modulation. Koden är binär och digital. Men PCM-strömmen med dess modulation är analog och kan ses som en analog signal på ett oscilloskop. Till naturen är det en analog överföring av digital kod som strömmas.

Att överföra en digital kod från A till B är inte så lätt. Det beror på hastigheter och hur den analoga överföringen går till. Skall det vara in real time? Säg att fördräjningen specas till max 1 ps från punkt A till punkt B. Säg att dataströmmen är 1 miljard Tb/sekund. Det är 1 km mellan A och B. Du skall använda toslink. Lycka till. Väck mig då du är klar. :)

Det är kraven som sätter begränsningarna. I min DAC har jag satt kraven så snäva att det blir extraordinära lösningar. Det finns normalt sett alltid metoder att uppnå givna mål. Inom digital teknik behöver man oftast inte jobba i realtid, men grabbarna på TV som skall ha videolänkar globalt i realtid så är saken inte så lätt.

Mvh
Peter

Jo då är jag med på hur du menar.

Ja nu pratade jag om vårt användnignsområde med att strömma musik. Att överföra en signal ifrån nätverket hemma eller ifrån en dator till en dac. Den typen av förhållandevis låga överföringshastigheter och korta avstånd är inget man behöver ligga sömnlös om natten över. Men man kan ofta hitta specialfall där det mesta är så gott som omöjligt :D

Ser mycket fram emot din DAC. Den verkar ha många intressantra lösningar så skall bli skoj att höra när dne finns tillgänglig :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Morello » 2018-01-23 15:10

Tangband skrev:
Morello skrev:Harrryup,

Om mjukvaran(foobar, stramingtjänst etc) använder tex ASIO, så kommunicerar mjukvaran direkt med ljudkortets drivare - bitarna komemr fram utan förvärngning. Thats it! Har man sedan en aynkron USB-DAC så är det enkom USB-DAC som dikterar timingen, dvs datorn påverkar över huvud taget inte jittret!


Hur styr du allting ? Har du en bärbar dator på soffbordet i lyssningsplats och en lång kabel från den till dacen ?


Om jag spelar filer från nätverket, vilket jag sällan gör, så har jag en laptop med foobar, ASIO-drivare och en aynskron DAC. Kabelns längd spelar ingen roll så länge paketen kommer fram - gör dom inte det kommer det att märkas.

Åter igen: Klockan i detta fall sitter i DAC.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Tangband » 2018-01-23 15:13

Morello skrev:
Tangband skrev:
Morello skrev:Harrryup,

Om mjukvaran(foobar, stramingtjänst etc) använder tex ASIO, så kommunicerar mjukvaran direkt med ljudkortets drivare - bitarna komemr fram utan förvärngning. Thats it! Har man sedan en aynkron USB-DAC så är det enkom USB-DAC som dikterar timingen, dvs datorn påverkar över huvud taget inte jittret!


Hur styr du allting ? Har du en bärbar dator på soffbordet i lyssningsplats och en lång kabel från den till dacen ?


Om jag spelar filer från nätverket, vilket jag sällan gör, så har jag en laptop med foobar, ASIO-drivare och en aynskron DAC. Kabelns längd spelar ingen roll så länge paketen kommer fram - gör dom inte det kommer det att märkas.

Åter igen: Klockan i detta fall sitter i DAC.


Jag tvivlar inte att överföringen fungerar som det ska med den metoden . Det var mera krånglet med en lång datakabel till dacen som ringlar över vardagsrumsgolvet (?) som jag undrar över .

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Morello » 2018-01-23 15:19

Aha, inget problem. Se bild.
Jag sitter i soffan till vänster om hifi-möbeln. DAC står längst ned till höger

Bild
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Tangband » 2018-01-23 15:53

Ok det verkar fungera adekvat :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Mirage » 2018-01-23 16:26

ottovonkopp skrev:
Mirage skrev:
PerStromgren skrev:
Ta vårt fall som exempel.

Vi har ett antal Squeezebox-spelare i huset. En av dem står i matsalen ovanpå en en sån där liten förstärkare från Kjelle som driver våra popboxar. Squeezeboxen styr man direkt på dess skärm eller från en vanlig liten fjärrkontroll. Skärmen är inte jättestor, men vi tittar inte så ofta på den.

[ Bild ]

Om man vill kan man styra från surfplatta eller telefon också, men det gör vi bara då vi har Spotify-pingis, dvs skickar plattan fram och tillbaka och lirar favvolåtar. :)


Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?


Välj Nu spelas som skärmsläckare och bläddra mellan alternativen med knappen Now playing på fjärren. Tror jag, det var länge sedan jag använde orginal-fjärren.


Nej, då kan jag bara växla mellan omslag, artist och titel samt ett par olika VU-mätare. Jag har sett flera bilder med den där skärmen, men aldrig kommit på hur man ställer in den. Tror att man kan behöva använda nån plugin för "Custom screen" eller nåt sånt... Tack för svar iaf!

PerStromgren skrev:
Mirage skrev:Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?


Vet inte, jag snodde bilden... :oops:


OK, misstänkte att det kunde vara så, men jag tänkte att jag frågar iaf! :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 16:29

Jag har datorn ett par meter bakom fåtuljen och DACen tre meter framför sagda fåtulj. Däremellan löper (eller nä, den ligger still) en fiberkabel diskret längs väggen.
Kan en bidragande orsak till att vilja ha en nätverksspelare möjligen vara att det är en ytterligare pryl som helt enkelt lockar rent ”prylmässigt”?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-23 16:34

Mirage skrev:
ottovonkopp skrev:
Mirage skrev:
Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?


Välj Nu spelas som skärmsläckare och bläddra mellan alternativen med knappen Now playing på fjärren. Tror jag, det var länge sedan jag använde orginal-fjärren.


Nej, då kan jag bara växla mellan omslag, artist och titel samt ett par olika VU-mätare. Jag har sett flera bilder med den där skärmen, men aldrig kommit på hur man ställer in den. Tror att man kan behöva använda nån plugin för "Custom screen" eller nåt sånt... Tack för svar iaf!

PerStromgren skrev:
Mirage skrev:Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?


Vet inte, jag snodde bilden... :oops:


OK, misstänkte att det kunde vara så, men jag tänkte att jag frågar iaf! :)


Jag har den skärmen på min SBT och använder ingen plugin för det.


Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Morello » 2018-01-23 16:40

Strmbrg skrev:Jag har datorn ett par meter bakom fåtuljen och DACen tre meter framför sagda fåtulj. Däremellan löper (eller nä, den ligger still) en fiberkabel diskret längs väggen.
Kan en bidragande orsak till att vilja ha en nätverksspelare möjligen vara att det är en ytterligare pryl som helt enkelt lockar rent ”prylmässigt”?


Å i databurken har du ett inbyggt ljudkort med stöd för ASIO?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav darkg » 2018-01-23 16:54

Det finns helt klart flera olika förhållningssätt. Precis som att eventuell dator har olika roll i sterion, och hur många och vilka funktioner som man har separat eller integrerat.

Jag har en liten Argon-streamer som uteslutande (eller till 98%) spelar Spotify. Datorn som skötte det var verkligen onödig på alla sätt. Tanken var att datorn skulle sköta film också, men det fungerade aldrig som tänkt, och lagrade musikfiler slutade jag att lyssna på.
Datorer är (imho) klöddigare att fjärrmanövrera.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Mirage » 2018-01-23 17:05

ottovonkopp skrev:Jag har den skärmen på min SBT och använder ingen plugin för det.

Märkligt! Det alternativ jag får med omslag är med det i mitten, och ingen information. Har även testat att tryck på skärmen, som de gör i filmen.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 17:16

Morello skrev:
Å i databurken har du ett inbyggt ljudkort med stöd för ASIO?


Inge Naning, dvs inte en blekaste susning.
Jag trodde att ljudkort i dator var en D/A-omvandlare i datorn som gav analog signal till 3,5mm jacket...

Jag tar ut datasignalen via datorns USB-uttag till USB/Toslink-omvandlare och vidare till DACen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Morello » 2018-01-23 17:17

Då är USB-enheten som skall ha stöd för ASIO eller WASAPI.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav Strmbrg » 2018-01-23 17:32

Morello skrev:Då är USB-enheten som skall ha stöd för ASIO eller WASAPI.

Kan jag skaffa något externt att häkta på så att stödet säkerställs? Jag vill inte bryta isär knädatorn och mickla in det där stödet inuti.
Fast kanske en väsentlig fråga INNAN denna operation:
Kan du säga något om den rent LJUDMÄSSIGA konsekvensen av att stödet saknas?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav JB » 2018-01-23 21:42

Strmbrg skrev:
Morello skrev:Då är USB-enheten som skall ha stöd för ASIO eller WASAPI.

Kan jag skaffa något externt att häkta på så att stödet säkerställs? Jag vill inte bryta isär knädatorn och mickla in det där stödet inuti.
Fast kanske en väsentlig fråga INNAN denna operation:
Kan du säga något om den rent LJUDMÄSSIGA konsekvensen av att stödet saknas?


Du kommer inte att behöva göra några fysiska ingrepp, har du installerat drivrutinerna som följde med DACen så behöver du bara välja WASAPI eller ASIO som uppspelningsenhet i de program som du spelar upp musik med, men det är inte alla program som har stöd för det, ASIO tex används mest i musikprogram (för att skapa musik) för att få ner latency, så när du tex trycker på en tangent på ett midi-keyboard så kommer ljudet nästan direkt utan hörbar fördröjning.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster