Vad är en nätverksspelare bra för?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav sprudel » 2018-01-24 00:07

Rydberg skrev:
AndreasArvidsson skrev:Du får inte störningar i en digital signal på det sättet. En PCM ström består endast och endast av ettor och nollor och ordningen på dessa. Antingen kommer rätt värden i rätt ordning eller inte. Något annat existerar inte och kommer dessa i fel ordning så kommer du få störningar i ljudet. Det går inte att applicera ett analogt tänk på en digital överföring. Så nej en dator låter inte olika till och från.

:D

:mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad är en nätverksspelare bra för?

Inläggav matssvensson » 2018-01-24 00:23

Tangband skrev:Kortfattat tror jag att om du vill att hela ditt cd- bibliotek ska kunna hanteras lika enkelt som Spotify premium i din smartphone eller läsplatta - då skaffar du en nätverkspelare. Annars fungerar ju cd. :)

Min filsamling uppgår i dagsläget till runt 3 500 album. Med nätverksspelaren lyssnar jag synnerligen mer bekvämt och aktivt på ett väsentligt större urval i samlingen, än när filerna satt fast på runda plastskivor. Jag bestämmer nytt musikval och spelar på oavsett var jag är - vid arbetsbordet, i lyssningssoffan, sängen eller köket, styrt från kontrollpunkten på bekvämast avstånd - datorn, iPad, iPhone.

CD spelande för mig blev som med vinyl - man drog ut ett gäng ur förvaringshyllorna som man sen lyssnade om och om igen på tills man tröttnade, för att förhoppningsvis sen orka sortera in i hyllorna igen och göra ett nytt urval. Nu väljer jag fritt ur hela biblioteket och konstruerar nya låtlistor direkt medans jag lyssnar och andan faller på vad jag vill lyssna på härnäst. Utan att behöva sortera tillbaks skivorna när jag lyssnat klart :D :D.

Jag känner igen fenomenet med beslutsvåndan när jag ska strömma något nytt från Tidal - vilken version ska jag lyssna på? ... osäkert snuttlyssnande. Men det är som sagt från strömningstjänster, som jag för det mesta bara utnyttjar för att hitta ny musik. Med mina egna filer vet jag ju vad som väntar mig, så där finns ingen tveksamhet. Och jag har alltid gillat att lyssna på hela album, så jag har tålamod att inte hoppa i spellistan 8).

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster