Lyssningsstolens betydelse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Lyssningsstolens betydelse

Inläggav rajapruk » 2018-01-23 21:19

Jag förundras ofta av fina system som har lyssningsstol eller soffa med höga nackstöd som går upp över huvudet. Det måste ju sabba ljudet rejält i många lägen?

Speciellt förundras jag när det är sådana stolar i påkostade surroundsystem.

(borde finnas liknade gammal tråd, men hittar ingen vid sökning)
Bilagor
eames-lounge-chair-and-ottoman-13.jpg
eames-lounge-chair-and-ottoman-13.jpg (43.53 KiB) Visad 772 gånger

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav BORIS » 2018-01-23 21:33

Själv förundras jag över hur mycket förutfattade meningar det finns. Om det mesta. T.ex. att Eames Lounge chair går upp över huvudet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav shifts » 2018-01-23 21:34

Bär på samma förvåning. En bra lyssningsplats bör ha antingen lågt ryggstöd eller väldigt smalt nackstöd. Fåtöljen på bilden har inte särskilt högt ryggstöd däremot.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav Nattlorden » 2018-01-23 21:36

Nackdelen är gällande ljudet framifrån, fördelen är gällande ljudet bakifrån ( som reduceras till det som diffraktionsböjer runt kanterna ).

Har man ingen sådan så kan man ju göra ett partiellt test med en kudde bakom huvudet och tycka till sen.

Själv har jag det varierande i de olika anläggningarna...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav rajapruk » 2018-01-23 21:37

BORIS skrev:Själv förundras jag över hur mycket förutfattade meningar det finns. Om det mesta. T.ex. att Eames Lounge chair går upp över huvudet.


Hehe, ok då misstog jag mig där :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav Adhoc » 2018-01-23 22:52

rajapruk skrev:
BORIS skrev:Själv förundras jag över hur mycket förutfattade meningar det finns. Om det mesta. T.ex. att Eames Lounge chair går upp över huvudet.


Hehe, ok då misstog jag mig där :)


Inte nödvändigtvis, det finns ju inget i bilden som ger dig uppfattning om stolsrygghöjden för den som sitter i fåtöljen. Om du snott bilden från Sprudels tråd så är hans stol inte en Eames Lounge Chair, utan en efterapning. Förutfattade meningar kan alltså vara helfel men eftersom Sprudel är en lång och ståtlig person så går efterapningsstolsryggen bara upp till ca skulderbladen på honom.

Jag tycker låg stolsrygg eller ett smalt huvudstöd, typ tandläkarstol eller på bilstol, ger fördelar både för ljud framifrån och snett från sidan bakifrån. Med huvudstöd lika breda som soffdynan, nås du inte av godartade senare reflektioner som går via bakvägg => sidovägg => lyssningsplats. Huvudstöden jag hade tidigare på reclainersoffan gick över huvudhöjd men gick också cirkus 30 cm utanför öronen så dom eftersträvansvärda reflektionerna blockades bort helt. Rummet uppfattades få en betydligt större "rymd" när dom åbäkiga orginalhuvudstöden plockades bort och ersattes av ett par tjusiga, (rent av rasande tjusiga!) smala DIY-huvudstöd i ek och fusklädur.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav sprudel » 2018-01-23 23:56

Adhoc skrev:
rajapruk skrev:
BORIS skrev:Själv förundras jag över hur mycket förutfattade meningar det finns. Om det mesta. T.ex. att Eames Lounge chair går upp över huvudet.


Hehe, ok då misstog jag mig där :)


Inte nödvändigtvis, det finns ju inget i bilden som ger dig uppfattning om stolsrygghöjden för den som sitter i fåtöljen. Om du snott bilden från Sprudels tråd så är hans stol inte en Eames Lounge Chair, utan en efterapning. Förutfattade meningar kan alltså vara helfel men eftersom Sprudel är en lång och ståtlig person så går efterapningsstolsryggen bara upp till ca skulderbladen på honom.

Jag tycker låg stolsrygg eller ett smalt huvudstöd, typ tandläkarstol eller på bilstol, ger fördelar både för ljud framifrån och snett från sidan bakifrån. Med huvudstöd lika breda som soffdynan, nås du inte av godartade senare reflektioner som går via bakvägg => sidovägg => lyssningsplats. Huvudstöden jag hade tidigare på reclainersoffan gick över huvudhöjd men gick också cirkus 30 cm utanför öronen så dom eftersträvansvärda reflektionerna blockades bort helt. Rummet uppfattades få en betydligt större "rymd" när dom åbäkiga orginalhuvudstöden plockades bort och ersattes av ett par tjusiga, (rent av rasande tjusiga!) smala DIY-huvudstöd i ek och fusklädur.


Sorry Adhoc! Fel där.

När C. Eames konstruerade stolen 1956 var människor i snitt inte så långa idag så ursprungsstolen har ett lågt ryggstöd.
De som har licens att tillverka ursprungsstolen är Herman Miller i USA, och den tillverkas idag i två varianter, en ursprunglig och en högre, anpassad för den längre generationen. I Europa och mellanöstern är det Vitra som har licens att tillverka Eames prylar. Det finns ett otal kopior på marknaden, sämre och bättre. Vilka som är minst lika bra som Vitras kan man forska länge på, men de finns. Jag har en sådan, med originalhöjd på ryggstödet, just för att ha fritt blås kring huvudet. Därtill är den d-t snygg och skön att sitta i.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav petersteindl » 2018-01-24 01:33

Det är nu mer än 2 miljoner treåringar som setat i stolen och lyssnat på nalle Puh. Ingen än så länge har haft huvudet ovanför nackstödet. Hur menar ni? :? 8) Dessutom tyckte de att Nalle Puh var jättebra. Enligt vetenskapen beror det på att förhållandet mellan antal armar på benen, mellan fotpallen och stjärtpallen är 0,8. Därom råder absolut konsensus.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav Adhoc » 2018-01-24 02:27

sprudel skrev:
Adhoc skrev:
rajapruk skrev:
Hehe, ok då misstog jag mig där :)


Inte nödvändigtvis, det finns ju inget i bilden som ger dig uppfattning om stolsrygghöjden för den som sitter i fåtöljen. Om du snott bilden från Sprudels tråd så är hans stol inte en Eames Lounge Chair, utan en efterapning. Förutfattade meningar kan alltså vara helfel men eftersom Sprudel är en lång och ståtlig person så går efterapningsstolsryggen bara upp till ca skulderbladen på honom.

Jag tycker låg stolsrygg eller ett smalt huvudstöd, typ tandläkarstol eller på bilstol, ger fördelar både för ljud framifrån och snett från sidan bakifrån. Med huvudstöd lika breda som soffdynan, nås du inte av godartade senare reflektioner som går via bakvägg => sidovägg => lyssningsplats. Huvudstöden jag hade tidigare på reclainersoffan gick över huvudhöjd men gick också cirkus 30 cm utanför öronen så dom eftersträvansvärda reflektionerna blockades bort helt. Rummet uppfattades få en betydligt större "rymd" när dom åbäkiga orginalhuvudstöden plockades bort och ersattes av ett par tjusiga, (rent av rasande tjusiga!) smala DIY-huvudstöd i ek och fusklädur.


Sorry Adhoc! Fel där.

När C. Eames konstruerade stolen 1956 var människor i snitt inte så långa idag så ursprungsstolen har ett lågt ryggstöd.
De som har licens att tillverka ursprungsstolen är Herman Miller i USA, och den tillverkas idag i två varianter, en ursprunglig och en högre, anpassad för den längre generationen. I Europa och mellanöstern är det Vitra som har licens att tillverka Eames prylar. Det finns ett otal kopior på marknaden, sämre och bättre. Vilka som är minst lika bra som Vitras kan man forska länge på, men de finns. Jag har en sådan, med originalhöjd på ryggstödet, just för att ha fritt blås kring huvudet. Därtill är den d-t snygg och skön att sitta i.


Va (!) hur menar du nu? Har jag tagit fel på person :oops: , -att du inte är en lång och ståtlig person utan snarare kort och satt och därför var nödgad köpa en licenskopia av det låga originalet från 50-talet? :wink: Bara inse tydligen, man börjar bli senil och minnet är numera lika kort som näsan på en groda är lång.

Megophrys nasuta:

Bild

Å den där kallas alltså även för långnosad korna groda ...

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav NADifierad » 2018-01-24 07:10

Jag har tagit bort huvudstöden på min recliner lyssningssoffa.
Det "känns" som om det låter bättre så :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-24 10:08

Jag tycker det låter bäst när jag ligger i hörnsoffan med huvudet på två kuddar i hörnet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav Perfector » 2018-01-24 10:31

ottovonkopp skrev:Jag tycker det låter bäst när jag ligger i hörnsoffan med huvudet på två kuddar i hörnet.

Dito :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav dewpo » 2018-01-24 14:56

Jag har hör en del lovorda åskbollen som lyssningsstol...
Bild
Helt avskärmad från rums-ljud påstås man höra direktljudet som det var tänkt :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav ottovonkopp » 2018-01-24 15:04

dewpo skrev:Jag har hör en del lovorda åskbollen som lyssningsstol...
[ Bild ]
Helt avskärmad från rums-ljud påstås man höra direktljudet som det var tänkt :|


Och en sån här. https://www.jbl.se/horlurar-tradlosa/JB ... nt#start=1
JBL-Soundgear.jpg
JBL-Soundgear.jpg (10.26 KiB) Visad 470 gånger


Har testat och de låter helt ok.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Lyssningsstolens betydelse

Inläggav ChristianAndersson » 2018-01-24 15:20

Provar nya fria lyssningspositioner i en

Bild

Lyssningsbäddsoffa med utdragbara lådor,
när decimetertjock matta inte är fett nog.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90349326/
Shatterer of words


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster