Ni som kan detta med att mäta rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2010-01-28

Ni som kan detta med att mäta rör

Inläggav Fralle » 2018-01-27 12:39

Hej,

Jag fick dessa 12ax7 GE rör med dessa mätningar. Jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med. Någon som kan säga mellan tummen och pekfingret vad ett par nya rör "ska" mätas upp till?

Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6840
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Ni som kan detta med att mäta rör

Inläggav Jax » 2018-02-17 15:36

Fralle skrev:Hej,

Jag fick dessa 12ax7 GE rör med dessa mätningar. Jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med. Någon som kan säga mellan tummen och pekfingret vad ett par nya rör "ska" mätas upp till?

[ Bild ]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Sent svar kanske men det som syns i bilden är ett par ganska välbalanserade 12AX7 (ekvivalent ECC83) med lite högre transkonduktans än spec men inget att hänga sig för. Normalt ligger de på 1,6 mA/V, dessa på drygt 1,8 mA/V. (1000 uMHOS = 1 mA/V, tokiga amerikaner med sina konstiga enheter).
- Militant slacker

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ni som kan detta med att mäta rör

Inläggav peterh » 2018-02-17 16:39

Jax skrev:
Fralle skrev:Hej,

Jag fick dessa 12ax7 GE rör med dessa mätningar. Jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med. Någon som kan säga mellan tummen och pekfingret vad ett par nya rör "ska" mätas upp till?

[ Bild ]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Sent svar kanske men det som syns i bilden är ett par ganska välbalanserade 12AX7 (ekvivalent ECC83) med lite högre transkonduktans än spec men inget att hänga sig för. Normalt ligger de på 1,6 mA/V, dessa på drygt 1,8 mA/V. (1000 uMHOS = 1 mA/V, tokiga amerikaner med sina konstiga enheter).



Ett pass ECC83/12ax7 skall vara i närheten av :
Typical characteristic: ( dvs uppmätta vid 250V och -2V på galler )
Ua =250V Ug =-2V
Ia =1,2mA
S = 1,6mA/V Ri = 62,5 kΩ
μ = 100

Dock varierar alla rör ganska mycket, +-20% är inte ovanligt, det är ingen skillnad mellan NOS och nytillverkat.
Mindre spridning får man genom selektion, dvs man kastar ( eller säljer billigt) rör som mäter en bit från mitten.

Se phillips datablad som också innehåller enkla krestar för att mäta upp röret :
https://frank.pocnet.net/sheets/030/e/ECC83.pdf
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster