Vi måste tala om Orgonit!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Vi måste tala om Orgonit!

Inläggav Belker » 2018-01-28 00:13

Hur är det möjligt att detta mirakelmaterial inte omnämns oftare i hifisammanhang? Det är ju bäst! Nu såg jag just en entusiast på fejjan som lagt små koner under den remdrivna cd-transporten. De var misstänkt orgonitiga, både i form och sammansättning, så man fattar ju att det måste blivit enormt bra ljud!

Ni som inte är bekanta med Orgonit är in for a treat... :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vi måste tala om Orgonit!

Inläggav petersteindl » 2018-01-28 01:20

Med orgonit i trädgården lär de sfäriska balanserna homogeniseras och entropin når sin optimala jämnvikt.

Synnerligen värdefullt då man ställer in kabellyftarna.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Vi måste tala om Orgonit!

Inläggav Max_Headroom » 2018-01-28 01:25

Kände inte till detta, så jag var tvungen att kolla på wikipedia. Verkar vara bra grejjor. Här tar wikipedia upp materialet från en klassisk bok:

Say, why don’t you fellows try my orgone accumulator? Put some juice in your bones. I always rush up and take off ninety miles an hour for the nearest whorehouse, hor-hor-hor!' said Bull Lee…


Verkar vara justa prylar alltså. Märkligt att jag inte hört om detta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vi måste tala om Orgonit!

Inläggav darkg » 2018-01-28 03:53

Lustigt (och samtidigt inte) att det uppenbarligen smyger omkring "aktivister" och med utplacerad Organit räddar oss från stråldöden. Lite trist att energi och äventyrslust läggs på sådan spökjakt, ehuru mycket bättre än att di sitter och koker bomber, med förlov.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vi måste tala om Orgonit!

Inläggav Conan » 2018-01-28 10:28

Verkar ju vara riktigt schyssta grejer det där:

Knäppgök på Flashback skrev:Om jag gjort en felaktig analys så får någon rätta mig men följande är min egen tolkning av vad orgon är: Det sägs vara en slags livsgivande energi som genomsyrar hela universum. Att en sådan energis existens förefaller trolig kan vi exempelvis stödja i det faktum att liv ofta följer snarlika mönster. Phi! Gyllene snittet! Allt liv tycks följa ett visst mönster! Allt liv tycks sträva efter samma ideal! Positiv orgon är då alltså den symmetriska variationen och negativ orgon är den asymmetriska. Desto mindre motstånd orgon möter i miljön desto lättare har den att fullfölja sin uppgift.. att skänka liv till ett i övrigt dött universum.

Orgonit bygger vi alltså för att göra omvärlden mindre resistant mot orgon-energin. Förhoppningen är att orgon ska kunna flöda så fritt som det bara går. För om det nu finns en sådan livskraft, förefaller det då inte troligt att 3G-master och WiFin m.m. skulle störa dess spridningsförmåga ganska radikalt? Jag är inte så djupt insatt i detta ämne men finner du det intressant så föreslår jag att du öppnar någon av de länkar jag lade ut i mitt första inlägg!

Mina egna erfarenheter hittils då:
Nog känner jag av en viss effekt. Håller jag handen ovanför orgoniten känns det som ett slags magnetfält omger den och jag har faktiskt lättare att sova nu än vad jag brukar ha. Grannarna har varit trevligare än vanligt och det känns som att jag rör mig mer obehindrat här hemma. Att städa, diska och övrigt är inte lika ansträngande som det varit tidigare. Framöver ska jag bygga ännu större och kraftigare orgonit-pjäser och se om de ger ännu mer effekt.


Kan tydligen stänga av mobilmaster också och molnen ovanför masten löser upp sig och det blir klart & fint.

Är ju relativt lätt att koka ihop själv också:

Annan knäppgök på Orgonise Yourself skrev:Orgonite is based on these two principles. It is a 50-50 mix of resin (organic, due to the fact that it is based on petrochemicals), and metal shavings (inorganic). A quartz crystal is also added to the orgonite mix. This is because of its piezoelectric properties, which means that it gives off a charge when it is put under pressure (resin shrinks when it is cured, so constant pressure is put on the quartz crystal).


Sådär... nu tror jag att jag vet det jag behöver veta om orgonit. Frågan är ju varför inte t.ex. kabelflätarna plockat upp detta förträffliga material än?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vi måste tala om Orgonit!

Inläggav Belker » 2018-01-28 11:53

Conan skrev:...

Sådär... nu tror jag att jag vet det jag behöver veta om orgonit. Frågan är ju varför inte t.ex. kabelflätarna plockat upp detta förträffliga material än?


Jag menar det! Det är ju den perfekta ormoljan att packa lite snyggt i ett lyxigt objekt. Jag tror som sagt att det redan görs, dock. Se bara på apparatfötterna jag nämnde i förstainlägget. Bara det att man inte uttyttjar den fulla potentialen i Kraften som orgonit sitter på.

Kuriosa: Jag och mina kollegor på ett Telefonaktiebolag har länge haft (skämt-)planer att kuppa in orgonit i våra produkter i stället för någon vanlig plastdetalj. Det vore rent poetiskt om vi som orsakar denna dödsstrålning samtidigt är dem som placerar ut orgoniten optimalt på mobilsiterna! :twisted:


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], eljulio, Google [Bot] och 8 gäster