Moderator: Redaktörer
oivavoi skrev:Jag har läst en del akustisk forskning, och aldri hört talas om nåt sådant. I allmänhet är jag skeptisk til information från Acoustic Geometry. Har kollat på några av videoene, och jag tycker det är ytligt och förenklat. Finns mycket forskning som visar at hjärnen faktiskt anpassar sig till rummet man lyssnar i, och kompenserar för rumskaustiken (till en viss gräns, då). Det skulle man aldri gissa när Acoustic Geometry docerar. Om man har högtalare som sprider ljuden jamnt med frekvens kommer man långt, åtminstone om rummet inte är jättelite, det inte är minimalistisk möblerat, och man har möjlighet att placera högralarne på ett bra sätt.
Quote:
Originally Posted by thomlin View Post
With a risk of being executed in this thread, I wanna share my own experience and thoughts regarding basstraps vs. Helmholtz and also that Matts have given me some really practical and useful tips to treat my 3x4m room.
Mod hat on:
Thomlin,
Thanks for sharing your experience, but as a mod here I can't let that kind of thing go through:
Quote:
Originally Posted by Quote within SMT/Matts deleted post
”One "radical" point of view that I took away from this work was that it is not "modes" that are a problem, it's the lack of modes that is the problem. It is simply not true that one does not want to excite the modes, one actually wants to excite as many modes as possible, which will result in a notably smoother response. This is quite different from (virtually the opposite of) the usual dogma in audio”
The density of BS displayed in these three sentences alone is absolutely appalling.
I simply cannot accept that such a conversation be sustained on the forum. This is not the usual "parochial dispute" about various concepts still relying on solid, shared understanding of the physics of sound. It's wrong from A to Z. It's polluting the forum. It's Spam.
No one ever said Helmholtz don't work - to witness they use Helmholtz in the cargo hold of ESA Ariane 5 space launchers to mitigate vibrations and pressure issues. They work. They get more or less "practical" love depending on who you're talking to here, but no one will claim they don't work. Issue here is that there is a vast discrepancy between what is claimed by Matts and what is actually happening. Same with his "forest sound" claims and "second chance" claims.
So, as a moderator, I am simply not ready to give an audience to this and yet again let a conversation derail because of some crazy, mislead claims. If I let that through, then I have to allow this kind of BS too:
BlackBox - Synergistic Research
Which, aside from being technically really sad, makes me laugh to no end.
It is also very weird that every single time Matts gets in trouble, a client of his will come to the rescue immediately. It does not look good.
So, all things considered, I'm going to be pretty hard line with anything that's obviously rewriting laws of physics and the generally accepted, tested and peer reviewed last 200 years of evolution in the understanding of the physics of sound for the sole purpose of making a profit out of gullible people.
__________________
Thomas Jouanjean
Northward Acoustics - Engineering & Design
Northward on Facebook
Dennis emc2 skrev:Men (för och vända på steken) vilka youtube kanaler/hemsidor är vettiga för någon som vill sätta sig in i akustik, och gärna också hur hjärnan bearbeta ljud intryck?
Bok rekommendationer är inte heller fel.
makesrain skrev:Dennis emc2 skrev:Men (för och vända på steken) vilka youtube kanaler/hemsidor är vettiga för någon som vill sätta sig in i akustik, och gärna också hur hjärnan bearbeta ljud intryck?
Bok rekommendationer är inte heller fel.
Jag ställde en liknande fråga om bokrekommendationer ganska nyligen i min medlemspresentation och fick mycket bra svar av bl a paa och Cortado. Länk: viewtopic.php?f=16&t=66627
Dennis emc2 skrev:Ok, då så är det inget man bör lägga någon energi på. :/
jansch skrev:Oivavoi har nog rätt i sin syn på din fråga.
Vi (människor) anpassar oss rätt bra till olika miljöer så länge dom är någorlunda naturliga. Och inte nog med det, vi förväntar oss att ljudupplevelsen skall motvara miljön vi vistas i.
T.ex. en kyrka har ju en akustisk miljö som är svår för både tal och musik men vi förstår att ljudet är OK OMEDVETET efter de förutsättningar som finns. Om du lyssnar på en "amatörinspelning" av ett piano i en kyrka låter det ofta för jäkligt (alltså en inspelning som t.ex. är gjord med en telefon eller liknande, inte av en ljudtekniker som är van att placera ut mikrofoner).
Om du själv sitter i kyrkan kommer du att UPPLEVA MUSIKEN RÄTT även om ljudet inte känns perfekt i form av t.ex. efterklang.
Onaturliga miljöer , som vi inte är vana vid, kan dock skapa stress då vi inte kan relatera rummet till upplevelsen. Typiskt är t.ex. "ekofria rum"(frifälts rum) eller rum byggda för 2 fokalpunkter (heter det väl) typ vad man kan uppleva på Tom Titt i Södertälje eller i Ulriksdals slottspark. Hörlurar skapar i viss mån en sådan miljö men nu är ju "folk" så vana vid hörlurar att anpassning har skett.
Hur skulle det kännas att sitta i en stor kyrka och uppleva en efterklang motsvarande ett normalt 25kvm vardagsrum?
Sundskepsis skrev:Värstans va känsligt det verkar att snacka diffusor. Wing-Matts får på pälsen på Gearslutz av modsen.Quote:
[i]Originally Posted by thomlin View Post
Wings är väl poppis på faktiskt?
paa skrev:Har hittat en PDF med "Handbook for Sound Engineers", den verkar innehålla en del smått och gott:
http://brujic.gradjevinans.net/HiFi/Gle ... ineers.pdf
makesrain skrev:Dennis emc2 skrev:Men (för och vända på steken) vilka youtube kanaler/hemsidor är vettiga för någon som vill sätta sig in i akustik, och gärna också hur hjärnan bearbeta ljud intryck?
Bok rekommendationer är inte heller fel.
Jag ställde en liknande fråga om bokrekommendationer ganska nyligen i min medlemspresentation och fick mycket bra svar av bl a paa och Cortado. Länk: viewtopic.php?f=16&t=66627
Dennis emc2 skrev:paa skrev:Har hittat en PDF med "Handbook for Sound Engineers", den verkar innehålla en del smått och gott:
http://brujic.gradjevinans.net/HiFi/Gle ... ineers.pdf
Tack, där fanns det en hel del och läsa.makesrain skrev:Dennis emc2 skrev:Men (för och vända på steken) vilka youtube kanaler/hemsidor är vettiga för någon som vill sätta sig in i akustik, och gärna också hur hjärnan bearbeta ljud intryck?
Bok rekommendationer är inte heller fel.
Jag ställde en liknande fråga om bokrekommendationer ganska nyligen i min medlemspresentation och fick mycket bra svar av bl a paa och Cortado. Länk: viewtopic.php?f=16&t=66627
Får ta och plöja igenom den.
oivavoi skrev:Om man köper eboken är den inte så dyr.
Cortado skrev:oivavoi skrev:Om man köper eboken är den inte så dyr.
Tvärtom.
Eboken är dyrare en den tryckta, häftade. Köpte den häftade nu från adlibris eftersom jag bara har den förra utgåvan som jag dessutom bara lånat..
Jag rekommenderar dock "the master handbook of acoustics" som en förstabok, eftersom den mer går in på hur ljud/akustik fungerar. Där pratas det ju om diffusorer hyffsat ingående som ju var anledningen till tråden..
oivavoi skrev:Galet! Då jag köpte den fanns inte den häftade versionen, säkert därför.
oivavoi skrev:Jag har inte läst nåt i master handbook of acoustics. Tack för tipset! Man kan jo tänka olika. Själv är jag pragmatisk anlagd, och tänker primärt på min egen musiklyssning. Derför försöker jag först förstå vad det är sannolikt att jag vill uppfatta som problemer vid lyssning - altså psykoakustisk forskning. Och så försöker jag att ta reda på hur jag kan få just det fixat. Medan andra kanskje har ett större interesse för hur ljud fungerar i sig!
Cortado skrev:
Akustik och psykodito är ju båda bra saker att sätta sig in i om man har ett intresse för ljud och musiklyssning. Tycker nog att det är sundare att rikta sig till forsning för svar på sådana frågor än en hifihandlare.
paa skrev:Har hittat en PDF med "Handbook for Sound Engineers", den verkar innehålla en del smått och gott:
http://brujic.gradjevinans.net/HiFi/Gle ... ineers.pdf
dennis skrev:Master handbook of acoustics, fungerar den för noviser eller behövs det förkunskaper (förutom lite grundläggande matematik)?
//Fd Dennis emc2
Cortado skrev:dennis skrev:Master handbook of acoustics, fungerar den för noviser eller behövs det förkunskaper (förutom lite grundläggande matematik)?
//Fd Dennis emc2
Fungerar den för mig och så fungerar den även för noviser!
Tänkte plöja den en gång till nån gång snart tror jag, se hur mycket man snappar upp som man missade första gången..
dennis skrev:Cortado skrev:dennis skrev:Master handbook of acoustics, fungerar den för noviser eller behövs det förkunskaper (förutom lite grundläggande matematik)?
//Fd Dennis emc2
Fungerar den för mig och så fungerar den även för noviser!
Tänkte plöja den en gång till nån gång snart tror jag, se hur mycket man snappar upp som man missade första gången..
Då så slänger jag nog i väg en beställning på den.
JM skrev:dennis skrev:Cortado skrev:
Fungerar den för mig och så fungerar den även för noviser!
Tänkte plöja den en gång till nån gång snart tror jag, se hur mycket man snappar upp som man missade första gången..
Då så slänger jag nog i väg en beställning på den.
Problemet med "Master handbook of acoustics" är att den huvudsakligen tar upp det som är mätbart.
Allt mätbart är inte hörbart och allt hörbart är inte mätbart.
Bra ljud handlar primärt det som är hörbart. I små rum räcker det inte alls med att bara förstå akustiken. Hur vi uppfattar akustiken är nyckeln. Hörandets psykologi i små rum är betydligt mer komplicerat än vad många sk "psyko-akustiker" hävdar.
Förstår du delar av "Master handbook of acoustics " har du en grund för att förstå delar av Flooyds " Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms (Audio Engineering Society Presents) ". I gamla upplagan var hans sammanfattningar av vissa studier inte helt korrekt och nyare forskning saknades. Har i skrivande stund inte fått senaste upplagan.
Moore i " An Introduction to the Psychology of Hearing " behandlar hur vi hör på ett mer korrekt sätt och har med en del senare publikationer. Men boken är inte primärt inriktad på hur vi hör bäst i små rum. Läsaren får själv extrapolera de relevanta guldkornen.
Moore är självkritisk.
https://books.google.se/books?id=LM9U8e ... ng&f=false
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster