Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav music4ever » 2018-06-13 20:54

goat76 skrev:Ida Redigs studiohögtalare är B&W 802D.

Du får gärna berätta hur kassa dessa högtalare är och vilka högtalare hon bör uppgradera till för att uppnå din standard av välljud.
Dessa högtalare verkar duga i några av världens bästa musikstudios som t ex. Abbey Road.

Eftersom du VET så kan du gärna göra en fördjupning i hur det låter i hennes studio och hur akustiken är, för du VET ju att det finns stora förbättringar att göra där.

/Mathias


Man kan ha hur bra grejer som helst men fortfarande vara helt "blind" för bra ljudkvalité.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-13 21:23

music4ever skrev:
goat76 skrev:Ida Redigs studiohögtalare är B&W 802D.

Du får gärna berätta hur kassa dessa högtalare är och vilka högtalare hon bör uppgradera till för att uppnå din standard av välljud.
Dessa högtalare verkar duga i några av världens bästa musikstudios som t ex. Abbey Road.

Eftersom du VET så kan du gärna göra en fördjupning i hur det låter i hennes studio och hur akustiken är, för du VET ju att det finns stora förbättringar att göra där.

/Mathias


Man kan ha hur bra grejer som helst men fortfarande vara helt "blind" för bra ljudkvalité.


Det håller jag fullständigt med dig om! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Harryup » 2018-06-14 01:15

Kanske är det tack vare bra grejor som hon låter som hon gör. Med sämre grejor så hade hon inte fått fram hennes sound.
Men vet man att mer än slutlyssningen görs på bra grejor?

/Harryup

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-14 02:41

Conan skrev:
Ogjort skrev:Men det är lätt att räkna ut.
I Redigs fall handlar det om 14,6 grader, vilket motsvarar 22,37 %.
Masteringskoefficienten brukar vara minus 88, så slutresultatet förblir negativt, dock med ett större värde än innan


Även Masteringskoefficienten kan påverkas positivt av den bättre lyssningen i studion. Som i exemplet med det Bangladeshiska bandet "Wowuzela and the Asskickers" där man, efter att ha fått till en riktigt bra studiomix, fick tillfälle att lyssna på det mastade materialet. Bandmedlemmarna gick nu taket över hur förstört musiken var efter mastring, och uppdraget gick tillbaka till mastringsstudion (tillsammans med ett rätt blodigt exemplar av det avhuggna huvudet från en bangladeshisk vattenbuffel). Mastringsstudion fattade vinken och därför låter deras senaste ("sista" säger vissa) platta Back from the Union Meeting at the Death Star alldeles utmärkt faktiskt.io.



:)
Tilläggas kan att en hel del av Indiens populärmusik numera låter påtagligt bättre än annan sådan runt om i världen.
Bangladesh kanske håller på att springa i samma riktning.
(ska absolut kolla in "Back from the Union Meeting at the Death Star")

Tack för tipset.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-20 10:12

Jag har blivit alltmer besvärad av loudness war så jag provade helt sonika att för första gången producera egen musik :). Målet var att få till bättre ljudkvalitet och högre dynamik än vanligt. Lyssningen var inte förstklassig på något sätt och mina kunskaper om mixning och mastring är obetydliga. Möjligen uppnådde jag ändå målet, har definitivt hört sämre inspelningar (men även bättre musik). Låten hittar ni här:

https://soundcloud.com/user-577929701/e ... ride-remix
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav darkg » 2018-07-20 18:17

Zappa skrev:Jag har blivit alltmer besvärad av loudness war så jag provade helt sonika att för första gången producera egen musik :). Målet var att få till bättre ljudkvalitet och högre dynamik än vanligt. Lyssningen var inte förstklassig på något sätt och mina kunskaper om mixning och mastring är obetydliga. Möjligen uppnådde jag ändå målet, har definitivt hört sämre inspelningar (men även bättre musik). Låten hittar ni här:

https://soundcloud.com/user-577929701/e ... ride-remix


För den viktiga balansen i tillvaron vill jag berätta att jag nog har hört bättre produktioner och definitivt sämre musik!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-20 18:36

darkg skrev:För den viktiga balansen i tillvaron vill jag berätta att jag nog har hört bättre produktioner och definitivt sämre musik!


Tycker klangen blev för bumlig, det blev tydligt när jag drog upp volymen :?. Men jag har faktiskt inte testat med mina pi60 ännu :roll:.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-07-20 18:50

Helt okej på många sätt tycker jag. Skulle jag marknadsföra något som en huvudinvändning så är det nog att det låter som om de flesta av de använda syntljuden är naturligt avslagna och fadda.

Tror det är ett större ljudkvalitetsproblem än något som gjorts under produktionen. Man kan ju inte laga bättre mat än råvarorna tillåter. :)

Det låter kompressorskadat, men nog på grund av odynamiska ursprungsljud/signaler.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav darkg » 2018-07-20 19:24

Zappa skrev:
darkg skrev:För den viktiga balansen i tillvaron vill jag berätta att jag nog har hört bättre produktioner och definitivt sämre musik!


Tycker klangen blev för bumlig, det blev tydligt när jag drog upp volymen :?. Men jag har faktiskt inte testat med mina pi60 ännu :roll:.


Skillnaden vid olika volym var markant, men jag ska inte försöka beskriva den.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-20 19:42

IngOehman skrev:Helt okej på många sätt tycker jag. Skulle jag marknadsföra något som en huvudinvändning så är det nog att det låter som om de flesta av de använda syntljuden är naturligt avslagna och fadda.

Tror det är ett större ljudkvalitetsproblem än något som gjorts under produktionen. Man kan ju inte laga bättre mat än råvarorna tillåter. :)

Det låter kompressorskadat, men nog på grund av odynamiska ursprungsljud/signaler.


Vh, iö


Ja, det är frustrerande att ursprungsljuden är odynamiska men jag har inte medvetet tillfört kompression :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-20 19:44

darkg skrev:
Zappa skrev:
darkg skrev:För den viktiga balansen i tillvaron vill jag berätta att jag nog har hört bättre produktioner och definitivt sämre musik!


Tycker klangen blev för bumlig, det blev tydligt när jag drog upp volymen :?. Men jag har faktiskt inte testat med mina pi60 ännu :roll:.


Skillnaden vid olika volym var markant, men jag ska inte försöka beskriva den.


Jag tycker du ska försöka, är nyfiken :P
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-07-20 21:45

Zappa skrev:
IngOehman skrev:Helt okej på många sätt tycker jag. Skulle jag marknadsföra något som en huvudinvändning så är det nog att det låter som om de flesta av de använda syntljuden är naturligt avslagna och fadda.

Tror det är ett större ljudkvalitetsproblem än något som gjorts under produktionen. Man kan ju inte laga bättre mat än råvarorna tillåter. :)

Det låter kompressorskadat, men nog på grund av odynamiska ursprungsljud/signaler.


Vh, iö


Ja, det är frustrerande att ursprungsljuden är odynamiska men jag har inte medvetet tillfört kompression :)


Är det ett medvetet val att du inte panorerat något, allt är i mitten?

Mitt tips är att du försöker ge de olika ljudbitarna sin egen plats i mixen, men låt de mer basiga ljudsegmenten vara kvar i mitten, eller i alla fall hyfsat nära mitten. Sen tycker jag det saknas djup i ljudbilden, det kan du fixa med något reverbprogram och med olika tidsförskjutningar på de olika ljudsamplingarna. Fördröj vissa av dem med 8-20 millisekunder eller liknande så blir helheten mindre stel och man får då uppfattningen av en djupare ljudbild.

Det är nog som Ingvar säger, de ursprungsljud du valt att använda är nog väldigt odynamiska och kanske tok-komprimerade?
Det blir då svårt att få slutresultatet att bli speciellt dynamiskt.

Vilket program använde du dig av när du gjorde musiken? Kanske går det att importera bättre ljudsamplingar till det studioprogrammet om det var sånna du använde dig av?

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-21 01:08

goat76 skrev:Är det ett medvetet val att du inte panorerat något, allt är i mitten?

Mitt tips är att du försöker ge de olika ljudbitarna sin egen plats i mixen, men låt de mer basiga ljudsegmenten vara kvar i mitten, eller i alla fall hyfsat nära mitten. Sen tycker jag det saknas djup i ljudbilden, det kan du fixa med något reverbprogram och med olika tidsförskjutningar på de olika ljudsamplingarna. Fördröj vissa av dem med 8-20 millisekunder eller liknande så blir helheten mindre stel och man får då uppfattningen av en djupare ljudbild.

Det är nog som Ingvar säger, de ursprungsljud du valt att använda är nog väldigt odynamiska och kanske tok-komprimerade?
Det blir då svårt att få slutresultatet att bli speciellt dynamiskt.

Vilket program använde du dig av när du gjorde musiken? Kanske går det att importera bättre ljudsamplingar till det studioprogrammet om det var sånna du använde dig av?


Tack så mycket för tipsen :) Jag använder Ableton Live Lite, är nästan en absolut novis på DAW:er och är inte hemma på panorering ännu. Har både använt ljud från Ableton och spelat in egna, alla beats och slingor har jag skapat själv. I introt är brandkåren och bilningsmaskinen(!) inspelade med en Zoom H1n, dessa ljud är obearbetade förutom att ett flackt högpass filter användes för att ta bort vindljud då vindskyddet inte var med :oops: . Jag har lite reverb på gitarrljudet men resten saknar det. Är något trött på reverb som används typ jämt men jag ska prova alla dina tips. Jag ville ha en stramare produktion men håller med om att det blev FÖR livlöst. Har du några tips på högkvalitativa ljudsamplingar, är mycket intresserad av sådana. Min tanke är att producera elektronisk musik med inslag av naturljud som låter så bra som möjligt och kan avlyssnas vid höga ljudtryck utan att öronen blöder.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-21 01:30

Låten i Masvis, ganska betydande korvar :roll:
Masvis Eletric Ride remix.jpg
Masvis Eletric Ride remix.jpg (248.72 KiB) Visad 5034 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-07-21 09:58

Zappa skrev:
goat76 skrev:Är det ett medvetet val att du inte panorerat något, allt är i mitten?

Mitt tips är att du försöker ge de olika ljudbitarna sin egen plats i mixen, men låt de mer basiga ljudsegmenten vara kvar i mitten, eller i alla fall hyfsat nära mitten. Sen tycker jag det saknas djup i ljudbilden, det kan du fixa med något reverbprogram och med olika tidsförskjutningar på de olika ljudsamplingarna. Fördröj vissa av dem med 8-20 millisekunder eller liknande så blir helheten mindre stel och man får då uppfattningen av en djupare ljudbild.

Det är nog som Ingvar säger, de ursprungsljud du valt att använda är nog väldigt odynamiska och kanske tok-komprimerade?
Det blir då svårt att få slutresultatet att bli speciellt dynamiskt.

Vilket program använde du dig av när du gjorde musiken? Kanske går det att importera bättre ljudsamplingar till det studioprogrammet om det var sånna du använde dig av?


Tack så mycket för tipsen :) Jag använder Ableton Live Lite, är nästan en absolut novis på DAW:er och är inte hemma på panorering ännu. Har både använt ljud från Ableton och spelat in egna, alla beats och slingor har jag skapat själv. I introt är brandkåren och bilningsmaskinen(!) inspelade med en Zoom H1n, dessa ljud är obearbetade förutom att ett flackt högpass filter användes för att ta bort vindljud då vindskyddet inte var med :oops: . Jag har lite reverb på gitarrljudet men resten saknar det. Är något trött på reverb som används typ jämt men jag ska prova alla dina tips. Jag ville ha en stramare produktion men håller med om att det blev FÖR livlöst. Har du några tips på högkvalitativa ljudsamplingar, är mycket intresserad av sådana. Min tanke är att producera elektronisk musik med inslag av naturljud som låter så bra som möjligt och kan avlyssnas vid höga ljudtryck utan att öronen blöder.


Ja, man hör tydligt att introt är en stereoupptagning men sen blir det väldigt centrerat när själva låten sätter igång.

Jag är inte så hemma på elektronisk musik. Den musik jag gör och spelar in är baserad på analoga instrument som gitarr, bas, trummor m.m.
Där riggar jag upp mikrofoner för allt, inklusive upptagning av det naturliga rumsljudet.
Jag håller med om att reverbprogram används till överdrift men som sagt, jag har dålig koll på elektronisk musik och vet inte om man inom den typen av produktion använder sig av ett riktiga rumsljud.
Du kan ju alltid testa (ifall att du har ett välljudande rum) att spela upp enskilda samplingar mono genom en av dina pi60 och ta upp ditt eget rumsljud med din Zoom H1n. Nu vet jag inte hur optimal den mikrofonen är för ändamålet musikinspelning men det är bara att exprementera, prova lite olika avstånd och vilken riktning du pekar mikrofonen åt.
Sen kan du hålla lite koll på vilket avstånd du föredrar, en hårddragen tumregel av fördröjningen som blir är ungefär 1ms/fot. Sen kan du fördröja rumsinspelningen ytterligare som du behagar i ditt studioprogram.

Att använda reverb med måtta är en konst, det räcker ofta med väldigt lite bara för att bara skapa en lätt siluett för att få det att låta mer naturtroget. Om det bara låter skit, släng bort, tänk om och gör om. :)
Man lär sig alltid något nytt av alla fel och misstag man gör och bara för att det låter dåligt vid ett tillfälle så kan det bli helt rätt vid nästa.

Jag använder inte färdiga samplingar men jag tror denna sida är bra:
https://freesound.org/search/?q=synth

I den länken testade jag skriva in ordet synth i sökfältet och det gav mig 24579 st samplingar. Sen går det att begränsa sökresultatet ytterligare till type, samplerate, bitdepth m.m. i spalten till höger. En bra ide kan nog vara att hålla sig till samma samplerate och bitdepth i samplingarna i ditt projekt. Själv håller jag mig till 24/96 i mina inspelningar.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-21 15:14

Tack, ska kolla in sidan. Mitt rum är för tillfället inte optimalt, men jag kan testa förstås. Ja, reverb blir det lätt för mycket av men visst kan det bli riktigt bra. Går det att hitta din musik någonstans?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-21 18:13

goat76 skrev:Jag använder inte färdiga samplingar men jag tror denna sida är bra:
https://freesound.org/search/?q=synth


Kollade på sidan nu och hittade uteslutande färdiga loopar och beats. Sådana vill jag skapa helt själv, det är roligare att göra så mycket som möjligt ur eget huvud :). Tack ändå!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-07-21 19:47

Zappa skrev:Tack, ska kolla in sidan. Mitt rum är för tillfället inte optimalt, men jag kan testa förstås. Ja, reverb blir det lätt för mycket av men visst kan det bli riktigt bra. Går det att hitta din musik någonstans?


Min musik är inte upplagd någonstans än men det närmar sig.

Synd att det inte fanns samplingar som passar dig på den sidan jag länkade till, den såg bra ut. Du får leta vidare.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-21 20:01

Zappa skrev: Har du några tips på högkvalitativa ljudsamplingar, är mycket intresserad av sådana. Min tanke är att producera elektronisk musik med inslag av naturljud som låter så bra som möjligt och kan avlyssnas vid höga ljudtryck utan att öronen blöder.


Det är svårt att hitta "bra" samplingar.
Även där smyger sig ofta in en "sound-aspekt" - alltså att man vill visa sin förträfflighet/personlighet med någon form av process/bearbetning.
Ofta kanske man vill ha rena ljud, inspelade med bra mikrofoner, full dynamik och noll EQ.
Sen kan man själv välja att göra vad man vill med dem. Men det går liksom inte om mycket redan är gjort, tyvärr.
Ofta får man kompromissa av tidsskäl eller så. Annars är enda lösningen att spela in dem själv.

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-21 20:10

Och... taa-daaa

Nu finns ett spritt springande språngande nytt fenomenalt intressant, hejdlöst informativt, högklassiskt världsomdanande, litterärt briljant,
vansinnigt roligt, seriöst nördigt, brett folkligt, och Omega3-nyttigt avsnitt av Ino-Lab-Poddarna runt hörnet...

inocoverSE_003Faktiskt.jpg
inocoverSE_003Faktiskt.jpg (214.94 KiB) Visad 4899 gånger


Uppladdning pågår...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav gopnik » 2018-07-21 20:18

Hörlurar? Det här blir mumma. :D
Bilagor
bork_bork.png
bork_bork.png (438.6 KiB) Visad 4896 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-21 21:20

Ogjort skrev:
Zappa skrev: Har du några tips på högkvalitativa ljudsamplingar, är mycket intresserad av sådana. Min tanke är att producera elektronisk musik med inslag av naturljud som låter så bra som möjligt och kan avlyssnas vid höga ljudtryck utan att öronen blöder.


Det är svårt att hitta "bra" samplingar.
Även där smyger sig ofta in en "sound-aspekt" - alltså att man vill visa sin förträfflighet/personlighet med någon form av process/bearbetning.
Ofta kanske man vill ha rena ljud, inspelade med bra mikrofoner, full dynamik och noll EQ.
Sen kan man själv välja att göra vad man vill med dem. Men det går liksom inte om mycket redan är gjort, tyvärr.
Ofta får man kompromissa av tidsskäl eller så. Annars är enda lösningen att spela in dem själv.

Anders O.


Har nu i alla fall förhoppningar om att få till bättre ljudkvalitet. Hittade nämligen en kompressorfunktion som heter glue, den stod i vissa spår på max :roll:. Ska prova att göra ny version nästa vecka.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Frisk » 2018-07-21 21:23

Ogjort skrev:Och... taa-daaa

Nu finns ett spritt springande språngande nytt fenomenalt intressant, hejdlöst informativt, högklassiskt världsomdanande, litterärt briljant,
vansinnigt roligt, seriöst nördigt, brett folkligt, och Omega3-nyttigt avsnitt av Ino-Lab-Poddarna runt hörnet...

inocoverSE_003Faktiskt.jpg


Uppladdning pågår...

Trevligt! Jag som precis fick tummen ur och började lyssna på 2an... blir direkt uppföljning då!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-22 00:28

Nätkopplingen är seeeeeg i utlandet...

Men som mp3:a finns avsnittet nu här:

https://player.whooshkaa.com/episode/?id=257711
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-22 00:44

--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-22 03:04

Zappa skrev:
Har nu i alla fall förhoppningar om att få till bättre ljudkvalitet. Hittade nämligen en kompressorfunktion som heter glue, den stod i vissa spår på max :roll:. Ska prova att göra ny version nästa vecka.


Instämmer med föregående talare... Det är nog rätt unken kvalitet på syntsamplingarna, från början så att säga.
Men det där kan man ju aldrig veta. Det kan ju vara ett medvetet val och egen "skruvning". Men kan ju vilja ha det så helt enkelt.
Men...

Lite intressant kanske med tanke på vår senaste hörlurspodd. Har du mixat i hörlurar eller i högtalare?
Det är en väldigt smal mono-aktig ljudbild. Typiskt hörlursmixningseffekt. (även om så inte är fallet)
Och ibland tappas "motstående kanals svar" vid panoreringar. Vilket gör att ljudet känns snörpt.

Jag gjorde ett arr för Södra Latins slagverkselever för några år sedan.
Bara "färdiga" instrumentsamplingar. Inget jag egentligen skulle vara nöjd med. I synnerhet som det handlar om mallets, som ju har påtagliga transienter - egentligen.
Men det är bara en primär skiss för eleverna att hålla sig i - inför instudering. Inget tänkt att ge ut på något sätt.
Men som hastigast i alla fall placerade i ett rum, för att ge en liten "levande känsla". Och i lurar påtagligt "överpanorerat", just för att det är gjort för högtalarlyssning.
Om jag skulle gjort en samplingsbaserad produktion för utgivning, hade jag samplat instrumenten själv. Men t.ex. Superior Drummer är i alla fall hyfsat ok...

Dock distar mallet-instrumenten tydligt via SoundCloud, vilket inte är fallet i PCM versionen.
Sådana är känt svåra oavsett medium, men om det beror på SoundClouds snåla snålkodning eller ngt annat vet jag inte säkert.

Men trots att det är blott en skiss, så visar det nog ändå att resultatet kan bli hyggligt trots färdiga samplingar som har massor med övrigt att önska.

https://soundcloud.com/ogjort/proclamation-slagverk
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-22 07:50

Så...
Nu finns podden även på hemsidan http://ino-lab.com/podcast1/podcast-se i diverse format.
(kan vara intressant att få veta om ni hör någon skillnad? :roll: )

inocoverSE_003Faktiskt.jpg
inocoverSE_003Faktiskt.jpg (214.94 KiB) Visad 4810 gånger
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-22 11:14

Ogjort skrev:
Zappa skrev:
Har nu i alla fall förhoppningar om att få till bättre ljudkvalitet. Hittade nämligen en kompressorfunktion som heter glue, den stod i vissa spår på max :roll:. Ska prova att göra ny version nästa vecka.


Instämmer med föregående talare... Det är nog rätt unken kvalitet på syntsamplingarna, från början så att säga.
Men det där kan man ju aldrig veta. Det kan ju vara ett medvetet val och egen "skruvning". Men kan ju vilja ha det så helt enkelt.
Men...

Lite intressant kanske med tanke på vår senaste hörlurspodd. Har du mixat i hörlurar eller i högtalare?
Det är en väldigt smal mono-aktig ljudbild. Typiskt hörlursmixningseffekt. (även om så inte är fallet)
Och ibland tappas "motstående kanals svar" vid panoreringar. Vilket gör att ljudet känns snörpt.


Jag har faktiskt mixat främst i högtalare. Men högtalaren är bärbar och har därför minimal stereobredd om inte lyssningsavståndet är väldigt kort. Efter tidigare tips har jag nu börjat jobba en del med panorering. Jag lär mig hela tiden men har obetydlig erfarenhet av mixning & mastering. Bra poddar ni har gett ut förresten, ska lyssna på den senaste när tid ges :).
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-07-22 16:17

Zappa skrev:
Ogjort skrev:
Zappa skrev:
Har nu i alla fall förhoppningar om att få till bättre ljudkvalitet. Hittade nämligen en kompressorfunktion som heter glue, den stod i vissa spår på max :roll:. Ska prova att göra ny version nästa vecka.


Instämmer med föregående talare... Det är nog rätt unken kvalitet på syntsamplingarna, från början så att säga.
Men det där kan man ju aldrig veta. Det kan ju vara ett medvetet val och egen "skruvning". Men kan ju vilja ha det så helt enkelt.
Men...

Lite intressant kanske med tanke på vår senaste hörlurspodd. Har du mixat i hörlurar eller i högtalare?
Det är en väldigt smal mono-aktig ljudbild. Typiskt hörlursmixningseffekt. (även om så inte är fallet)
Och ibland tappas "motstående kanals svar" vid panoreringar. Vilket gör att ljudet känns snörpt.


Jag har faktiskt mixat främst i högtalare. Men högtalaren är bärbar och har därför minimal stereobredd om inte lyssningsavståndet är väldigt kort. Efter tidigare tips har jag nu börjat jobba en del med panorering. Jag lär mig hela tiden men har obetydlig erfarenhet av mixning & mastering. Bra poddar ni har gett ut förresten, ska lyssna på den senaste när tid ges :).


Den där bärbara högtalaren tror jag du bör undvika att använda om du ska få en trovärdig uppfattning om panoreringar, basdjup och egentligen allt annat.
Om du har möjlighet att koppla din dator till din stereo och dina pi60 så blir det iallafall lite lättare att höra vad som sker misstänker jag. Kanske kan du köpa en billig audio interface för ändamålet om du inte redan har en.

Jag och min dotter gjorde en liten kortfilm för två år sen, till den gjorde jag en liten låt med pianot hon precis fått i födelsedagspresent och hennes lilla akustiska gitarr hon fått i julklapp.
Inspelningen var snabb och inte speciellt seriös och långt ifrån den Noise Rock jag normalt sysslar med.
Jag är absolut inte någon pianist, jag hade bara spelat piano i en vecka så ni får ha lite överseende med det musikaliska. :D

Pianot är ett Roland FP-30 kopplat med usb till studioprogrammet där en gratis pianoinstrument-plugin användes. Pianot är panorerat i stereo över hela ljudbredden.
Gitarren är en liten stålsträngad Fender Sonoran, inspelad mono med en EV RE20 och ligger i mitten. Inte den optimala mikrofonen för ändamålet men det var den enda jag ägde vid inspelningstillfället.

Själva låten är kanske lite vemodig, småtråkig och är faktiskt lite lätt överstyrd (jag hade inte riktigt hunnit lära mig att hålla mig innanför rinken). Videon är dessutom riktigt långsam, men här är den iallafall. :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-22 17:16

Zappa skrev:
Ogjort skrev:
Instämmer med föregående talare... Det är nog rätt unken kvalitet på syntsamplingarna, från början så att säga.
Men det där kan man ju aldrig veta. Det kan ju vara ett medvetet val och egen "skruvning". Men kan ju vilja ha det så helt enkelt.
Men...

Lite intressant kanske med tanke på vår senaste hörlurspodd. Har du mixat i hörlurar eller i högtalare?
Det är en väldigt smal mono-aktig ljudbild. Typiskt hörlursmixningseffekt. (även om så inte är fallet)
Och ibland tappas "motstående kanals svar" vid panoreringar. Vilket gör att ljudet känns snörpt.


Jag har faktiskt mixat främst i högtalare. Men högtalaren är bärbar och har därför minimal stereobredd om inte lyssningsavståndet är väldigt kort. Efter tidigare tips har jag nu börjat jobba en del med panorering. Jag lär mig hela tiden men har obetydlig erfarenhet av mixning & mastering. Bra poddar ni har gett ut förresten, ska lyssna på den senaste när tid ges :).


goat76 skrev:Den där bärbara högtalaren tror jag du bör undvika att använda om du ska få en trovärdig uppfattning om panoreringar, basdjup och egentligen allt annat.
Om du har möjlighet att koppla din dator till din stereo och dina pi60 så blir det iallafall lite lättare att höra vad som sker misstänker jag. Kanske kan du köpa en billig audio interface för ändamålet om du inte redan har en.

Jag och min dotter gjorde en liten kortfilm för två år sen, till den gjorde jag en liten låt med pianot hon precis fått i födelsedagspresent och hennes lilla akustiska gitarr hon fått i julklapp.
Inspelningen var snabb och inte speciellt seriös och långt ifrån den Noise Rock jag normalt sysslar med.
Jag är absolut inte någon pianist, jag hade bara spelat piano i en vecka så ni får ha lite överseende med det musikaliska. :D

Pianot är ett Roland FP-30 kopplat med usb till studioprogrammet där en gratis pianoinstrument-plugin användes. Pianot är panorerat i stereo över hela ljudbredden.
Gitarren är en liten stålsträngad Fender Sonoran, inspelad mono med en EV RE20 och ligger i mitten. Inte den optimala mikrofonen för ändamålet men det var den enda jag ägde vid inspelningstillfället.

Själva låten är kanske lite vemodig, småtråkig och är faktiskt lite lätt överstyrd (jag hade inte riktigt hunnit lära mig att hålla mig innanför rinken). Videon är dessutom riktigt långsam, men här är den iallafall. :)
[ YouTube ]


Självklart ska jag använda pi60 för seriös lyssning! Jag ville ändå undersöka och bättre förstå hur svårt det blir med en lyssning som bländar ordentligt :D. Den bärbara högtalaren (som jag har byggt) är dock någorlunda klangneutral, har skapligt låg distorsion och står i ett (litet) rum med hyggligt kort efterklang. Som du säger saknas djupbas men framförallt stereobredd i den. Jag har lyssnat genom pi60 och det låter mindre bra, rummet har dock en del markanta, smalbandiga resonanser, t ex vid 63 Hz, + andra problem som bländar :) Problemet är att jag sällan kan lyssna genom pi60 då min sambo inte riktigt uppskattar min musik, särskilt inte på hög volym :). Hörlurar fungerar iaf riktigt dåligt, det är helt uppenbart.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Magnuz och 12 gäster