Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2022-06-06 11:15

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:För en sångare kan valet av mikrofon vara ganska känsligt, hur många av oss tycker inte att våran egen röst låter aningen konstigt när vi hör den på en inspelning? I många fall handlar det därför inte alltid om att hitta den mikrofon som låter mest korrekt, utan snarare mer om hur sångaren själv upplever att hans/hennes röst låter "i det egna huvudet" (eller ännu bättre).
En för alla andra lyssnare tydligt färgande mikrofon kan därmed mycket väl vara den som låter mer naturlig och ge ett mer önskvärt resultat för sångaren själv, det till skillnad från inspelningen av exempelvis en gitarr där de allra flesta lyssnare, inklusive gitarristen själv, kan vara mer överens om att det inspelade resultatet ger en bra representation av hur instrumentet faktiskt låter i verkligheten.


Nja, vi lyssnare hur ju aldrig hur utövaren upplever det inne hos sig själv. Vi hör alltid det personen presterar från vårt håll. Skulle artisten vara missnöjd med hur vi andra uppfattar denne, får han väl syssla med annat eller hålla till på sin kammare?


Jag tror inte riktigt du förstod det jag beskrev...

Det vi hör är i många fall sångarens röst just genom dennes egna val av sångmikrofon, iallafall när det kommer till seriösa artister som bryr sig om hur de själva tycker att de låter och därmed sållat fram den/de mikrofoner som han/hon är till freds med. Valet av mikrofon handlar alltså sällan om att tillfredsställa någon annan än sig själv, sångaren själv kan ju knappast veta vilken mikrofon du hade föredragit för hans/hennes röst om just du fick välja. Med en mikrofon som i medhörningen under en inspelning inte låter rätt för sångaren kommer få honom/henne att över- eller under-kompensera sin röst på ett sätt som sällan kommer leda till det bästa möjliga slutresultatet.

Har du vid något tillfälle själv testat att sjunga i diverse olika mikrofoner och lyssnat hur olika du uppfattar din egen röst? Jag kan nästan lova dig att det val du själv gör med stor sannolikhet kommer skilja sig från vilken av mikrofonerna i urvalet dina närmaste vänner hade valt för dig.
Själv har jag ett gäng mikrofoner som är vanliga för sång, ett par av dem vet jag är några kända sångares favoritmikrofoner men för min röst (vilket jag bara kan basera på hur jag själv upplever den) så passar de inte alls.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-06 12:05

Jo, klart man testat att höra sig själv. Har även varit med i radio ett par gånger. Ännu värre är det att se själv på video! Men det är så andra hör en. Men därifrån att hitta en mikrofon som låter som man hör sig själv är en konstig väg men det kanske du inte menade, bara att hitta en som förskönar på något sätt? En del artister har varit noga med att nyttja just en typ av mikrofoner för sång, både vid inspelning och live på scen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2022-06-06 12:36

RogerGustavsson skrev:Jo, klart man testat att höra sig själv. Har även varit med i radio ett par gånger. Ännu värre är det att se själv på video! Men det är så andra hör en. Men därifrån att hitta en mikrofon som låter som man hör sig själv är en konstig väg men det kanske du inte menade, bara att hitta en som förskönar på något sätt? En del artister har varit noga med att nyttja just en typ av mikrofoner för sång, både vid inspelning och live på scen.


Det handlar om att hitta den mikrofon som inte på något vis framhäver just de aspeker av din röst som du själv tycker låter konstigt när du hör den inspelad. Det är nog i de flesta fall relativt små saker som att en viss mikrofon exempelvis tydliggör/framhäver något nasalt, eller att det låter för basigt eller kanske för tunt, eller liknande saker.
Den mikrofon som tydliggör dessa aspekter av din röst som faktiskt finns där för andra som är vana att höra dig, men som du själv inte hör den, då kommer du antagligen hellre välja en annan mikrofon som färgar ljudet, antingen att den förstärker det som du tycker saknas eller reducerar det som du inte alls känner igen i din röst, alltså i jämförelse med hur du uppfattar den låta ”i ditt huvud”. Alltså har valet med stor sannolikhet inte fallit på den ”sanna” representationen av hur andra hör din röst låta i verkligheten. Den önskade avvikelsen kan nog vara allt i från minimal till extremt stor.

Att slängas framför en mikrofon i en radiosändning är nog sällan en lika kritisk situation som det är för en sångare när hans/hennes verk ska spelas in.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Harryup » 2022-06-06 14:33

Har man hört sin egen röst under en idrottstillställning så förstår man vilka problem 30-40-talets tyska ingenjörer hade med intelligibiliet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav dewpo » 2022-06-06 15:40

Jag förstår inte varför en del har sådana problem med musik som befinner sig i högra ändan av skalan nedan?

<---Sant återgivet inspelat ljud/musik----------Modifierat inspelat ljud/musik----------Artificiellt/konstruerat ljud/musik--->

Visst det finnes lägen när det är att föredra naturtroget ljud :| Om man tar en bild analogi, Om jag ser ett produkt foto på ett plagg på nätet som jag är intresserad av så vill jag förstås att färgen är korrekt återgiven så att plagget när det kommer fram ser ut som det gjorde på skärmen när det inhandlades. Det är önskvärt med en förutsägbarhet. Men på ett konstnärligt foto på en utställning bryr jag mig föga om man förskönat verkligheten. Precis som att det i filmens värld finns både dokumentärer och spelfilm, Vilket inte ställer till några problem så länge man inte påskiner att en spelfilm eller dramatisering är en dokumentär. Så har jag inga problem med all musik inte är sant återgiven. Bra det svänger så är det okej, Och ibland även om det inte gör det :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-06-06 23:24

dewpo skrev:Jag förstår inte varför en del har sådana problem med musik som befinner sig i högra ändan av skalan nedan?

<---Sant återgivet inspelat ljud/musik----------Modifierat inspelat ljud/musik----------Artificiellt/konstruerat ljud/musik--->


Intressant. Vilka har det?
Är det många, några eller enstaka?
Jag har aldrig mött någon, så det vore intressant om du har någon slags "statistik" eller empiri för det påståendet?

Jag tror snarare att flertalet varken bryr sig eller har en aning om vilken som är vad.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-06-06 23:24

Ogjort skrev:
dewpo skrev:Jag förstår inte varför en del har sådana problem med musik som befinner sig i högra ändan av skalan nedan?

<---Sant återgivet inspelat ljud/musik----------Modifierat inspelat ljud/musik----------Artificiellt/konstruerat ljud/musik--->


Intressant. Vilka har det?
Är det många, några eller enstaka?
Jag har aldrig mött någon, så det vore intressant om du har någon slags "statistik" eller empiri för det påståendet?

Jag tror snarare att flertalet varken bryr sig eller har en aning om vilken musik som är vad.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-06-06 23:26

dewpo skrev:Jag förstår inte varför en del har sådana problem med musik som befinner sig i högra ändan av skalan nedan?

<---Sant återgivet inspelat ljud/musik----------Modifierat inspelat ljud/musik----------Artificiellt/konstruerat ljud/musik--->


Intressant. Vilka har det?
Är det många, några eller enstaka?
Jag har aldrig mött någon, så det vore intressant om du har någon slags "statistik" eller empiri för det påståendet?

Jag tror snarare att flertalet varken bryr sig eller har en aning om vilken musik som är vad.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Forello
Semesterfirare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2021-12-15

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Forello » 2022-06-07 10:55

dewpo skrev:Jag förstår inte varför en del har sådana problem med musik som befinner sig i högra ändan av skalan nedan?

<---Sant återgivet inspelat ljud/musik----------Modifierat inspelat ljud/musik----------Artificiellt/konstruerat ljud/musik--->



Så är det HELT klart. I hifivärlden.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Magnuz » 2022-06-07 21:28

goat76 skrev:
Det handlar om att hitta den mikrofon som inte på något vis framhäver just de aspeker av din röst som du själv tycker låter konstigt när du hör den inspelad.


Alla aspekter av ens röst låter konstiga när man hör den inspelad, i början. Man vänjer sig dock ganska fort.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-06-07 21:46

Forello skrev:
dewpo skrev:Jag förstår inte varför en del har sådana problem med musik som befinner sig i högra ändan av skalan nedan?

<---Sant återgivet inspelat ljud/musik----------Modifierat inspelat ljud/musik----------Artificiellt/konstruerat ljud/musik--->



Så är det HELT klart. I hifivärlden.


Eftersom jag inte mött någon, så kanske jag missförstår?
Det kanske är en definitionsfråga? Vad avses med de tre "sorterna"?

Var på skalan hamnar det här t.ex?
https://open.spotify.com/track/6BF9MFVJ ... 8f0c3c4649

eller det här?
https://open.spotify.com/track/3VLzRaIp ... aa975a4fb0

undrar

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2022-06-07 23:20

Magnuz skrev:
goat76 skrev:
Det handlar om att hitta den mikrofon som inte på något vis framhäver just de aspeker av din röst som du själv tycker låter konstigt när du hör den inspelad.


Alla aspekter av ens röst låter konstiga när man hör den inspelad, i början. Man vänjer sig dock ganska fort.


Visst kan vi grotta ner oss i detaljer och enskilda formuleringar av det jag skrivit men jag hoppas att du hänger med på vad jag talar om i stort? Alltså att de flesta vokalister har en eller ett par mikrofoner han/hon testat sig fram till och är tillfredsställd med, helt enkelt en mikrofon sångaren tycker om sin röst med, likt gitarristens val av gitarr och gitarrförstärkare. Valet av sångmikrofon har i väldigt få fall gjorts efter vilken mikrofon som mäter rakast om man säger så.

Klart man vänjer sig att höra sin inspelade röst, men det utesluter ju inte att man som sångare väljer den mikrofon man tycker sin egen röst låter bäst med, eller mest rätt i, detta är egentligen en ren självklarhet. Orsaken till att jag ändå påpekar detta är att det i podd-avsnittet verkar antydas att en rakt mätande mikrofon är något man borde utgå ifrån. Kanske övertolkar jag den biten? :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-06-08 00:35

goat76 skrev:
Magnuz skrev:
goat76 skrev:
Det handlar om att hitta den mikrofon som inte på något vis framhäver just de aspeker av din röst som du själv tycker låter konstigt när du hör den inspelad.


Alla aspekter av ens röst låter konstiga när man hör den inspelad, i början. Man vänjer sig dock ganska fort.


Visst kan vi grotta ner oss i detaljer och enskilda formuleringar av det jag skrivit men jag hoppas att du hänger med på vad jag talar om i stort? Alltså att de flesta vokalister har en eller ett par mikrofoner han/hon testat sig fram till och är tillfredsställd med, helt enkelt en mikrofon sångaren tycker om sin röst med, likt gitarristens val av gitarr och gitarrförstärkare. Valet av sångmikrofon har i väldigt få fall gjorts efter vilken mikrofon som mäter rakast om man säger så.

Klart man vänjer sig att höra sin inspelade röst, men det utesluter ju inte att man som sångare väljer den mikrofon man tycker sin egen röst låter bäst med, eller mest rätt i, detta är egentligen en ren självklarhet. Orsaken till att jag ändå påpekar detta är att det i podd-avsnittet verkar antydas att en rakt mätande mikrofon är något man borde utgå ifrån. Kanske övertolkar jag den biten? :)


Nja... i poddavsnittet understryks just att (i synnerhet) sångare närmast kan bli "beroende" av en specifik mikrofon.
Deras egen favvo.
Ibland placebo, ibland av reella skäl.
Hörde du inte det :)

Eller att man ibland "måste" spela in en instrumentalist med en synlig och specifik mikrofon. alltså den som önskas.
Annars presterar de sämre (tror de i alla fall)
Sen kan det vara en annan som de fakto spelar in - ett stereopar t.ex.

Jag rekommenderar i podden att - om man har en begränsad budget, och bara kan köpa en eller några få mikrofoner,
så är en så rak tonkurva som möjligt EN bra utgångspunkt. Ev. önskade färgningar kan man åstadkomma i efterproduktionen, efter subjektivt tycke och smak. Det är svårare att eliminera eller minimera en av mikrofonen redan gjord tydlig färgning.

Ingvar instämde i att en rak tonkurva är bra utgångspunkt för val av mikrofon, men att de myriader av olika sammanhang som uppstår,
kan berättiga alla möjliga val av olika mikrofoner av olika skäl. Så det går inte att säga att en rak mik alltid är att föredra.

Ett konkret exempel är att Thorbjörn Samuelsson använde en absolut INTE rak Sony-mikrofon för inspelning av orgelns djupbas, på
skivan "Låtar". Väl medveten om att den är rätt usel som generell mikrofon, men... jäkligt bra på låga frekvenser.
Övriga frekvensområden får andra mikar som användes i sammanhanget hantera.
(Jag gjorde en redogörelse för hela mikrofonuppställningen i en MoLt i samband med att "Låtar" fick Guldnoten).

Personligen har jag jagat raka mikrofoner halva livet, och blivit rejält glad åt Pearl TL44 och LineAudio CM3/CM4 och OM1.
De senare inte minst pga av priset.
Ändå gör jag de flesta av mina radioprator med en gammal Sennheiser MD 21, eftersom jag tycker den färgar mitt tal på ett bra sätt.
Men annars; Rakt gör att jag får med mig de mesta möjliga "hem", sen kan jag skära o pula efter behov om jag vill, men har hela tiden
kvar det "ursprungliga" att återutgå ifrån om jag går vilse.

En annan sak värd att notera: Jag bytte puffskärmar, vilket nästan var som att byta mikrofon.

Sen kan jag tillägga att jag mött sångare (och talare) som absolut fördrar en specifik färgande mik, men som direkt bytt åsikt när de, för första gången,
hört sig själva rakt inspelade. (ganska vanligt faktiskt) Så det finns alla möjliga ytterligheter "därute".

/Anders O.
Senast redigerad av Ogjort 2022-06-08 01:03, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav I-or » 2022-06-08 00:50

Ogjort skrev:
Jag rekommenderar i podden att - om man har en begränsad budget, och bara kan köpa en eller några få mikrofoner,
så är en så rak tonkurva som möjligt EN bra utgångspunkt. Ev. önskade färgningar kan man åstadkomma i efterproduktionen, efter subjektivt tycke och smak. Det är svårare att eliminera eller minimera en av mikrofonen redan gjord tydlig färgning.



En nästan unikt rationell utgångspunkt i den generellt sett allt annat än vettiga inspelningsvärlden. Man ser allsköns knasiga mikrofoner (och monitorer) i snart sagt vilken högprofilerad studio som helst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-06-08 01:14

I-or skrev:
Ogjort skrev:
Jag rekommenderar i podden att - om man har en begränsad budget, och bara kan köpa en eller några få mikrofoner,
så är en så rak tonkurva som möjligt EN bra utgångspunkt. Ev. önskade färgningar kan man åstadkomma i efterproduktionen, efter subjektivt tycke och smak. Det är svårare att eliminera eller minimera en av mikrofonen redan gjord tydlig färgning.



En nästan unikt rationell utgångspunkt i den generellt sett allt annat än vettiga inspelningsvärlden. Man ser allsköns knasiga mikrofoner (och monitorer) i snart sagt vilken högprofilerad studio som helst.


Tackar! 8)

Inte bara "knasiga" - utan som vi påpekar i podden även rimordet "trasiga".

Gäller även monitorer.
Var på en miktestmarknadsföringsgrej i en Studio med typ 30 närvarande ljudtekniker (?) där INGEN
utom jag och två till noterade att höger monitor var trasig och helt saknade sitt diskantelement.

"Vi" hör det vi vill höra uppenbarligen - eller det som någon säger till oss att vi hör...

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2022-06-08 06:42

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Magnuz skrev:
Alla aspekter av ens röst låter konstiga när man hör den inspelad, i början. Man vänjer sig dock ganska fort.


Visst kan vi grotta ner oss i detaljer och enskilda formuleringar av det jag skrivit men jag hoppas att du hänger med på vad jag talar om i stort? Alltså att de flesta vokalister har en eller ett par mikrofoner han/hon testat sig fram till och är tillfredsställd med, helt enkelt en mikrofon sångaren tycker om sin röst med, likt gitarristens val av gitarr och gitarrförstärkare. Valet av sångmikrofon har i väldigt få fall gjorts efter vilken mikrofon som mäter rakast om man säger så.

Klart man vänjer sig att höra sin inspelade röst, men det utesluter ju inte att man som sångare väljer den mikrofon man tycker sin egen röst låter bäst med, eller mest rätt i, detta är egentligen en ren självklarhet. Orsaken till att jag ändå påpekar detta är att det i podd-avsnittet verkar antydas att en rakt mätande mikrofon är något man borde utgå ifrån. Kanske övertolkar jag den biten? :)


Nja... i poddavsnittet understryks just att (i synnerhet) sångare närmast kan bli "beroende" av en specifik mikrofon.
Deras egen favvo.
Ibland placebo, ibland av reella skäl.
Hörde du inte det :)

Eller att man ibland "måste" spela in en instrumentalist med en synlig och specifik mikrofon. alltså den som önskas.
Annars presterar de sämre (tror de i alla fall)
Sen kan det vara en annan som de fakto spelar in - ett stereopar t.ex.


Jag rekommenderar i podden att - om man har en begränsad budget, och bara kan köpa en eller några få mikrofoner,
så är en så rak tonkurva som möjligt EN bra utgångspunkt. Ev. önskade färgningar kan man åstadkomma i efterproduktionen, efter subjektivt tycke och smak. Det är svårare att eliminera eller minimera en av mikrofonen redan gjord tydlig färgning.

Ingvar instämde i att en rak tonkurva är bra utgångspunkt för val av mikrofon, men att de myriader av olika sammanhang som uppstår,
kan berättiga alla möjliga val av olika mikrofoner av olika skäl. Så det går inte att säga att en rak mik alltid är att föredra.

Ett konkret exempel är att Thorbjörn Samuelsson använde en absolut INTE rak Sony-mikrofon för inspelning av orgelns djupbas, på
skivan "Låtar". Väl medveten om att den är rätt usel som generell mikrofon, men... jäkligt bra på låga frekvenser.
Övriga frekvensområden får andra mikar som användes i sammanhanget hantera.
(Jag gjorde en redogörelse för hela mikrofonuppställningen i en MoLt i samband med att "Låtar" fick Guldnoten).

Personligen har jag jagat raka mikrofoner halva livet, och blivit rejält glad åt Pearl TL44 och LineAudio CM3/CM4 och OM1.
De senare inte minst pga av priset.
Ändå gör jag de flesta av mina radioprator med en gammal Sennheiser MD 21, eftersom jag tycker den färgar mitt tal på ett bra sätt.
Men annars; Rakt gör att jag får med mig de mesta möjliga "hem", sen kan jag skära o pula efter behov om jag vill, men har hela tiden
kvar det "ursprungliga" att återutgå ifrån om jag går vilse.

En annan sak värd att notera: Jag bytte puffskärmar, vilket nästan var som att byta mikrofon.

Sen kan jag tillägga att jag mött sångare (och talare) som absolut fördrar en specifik färgande mik, men som direkt bytt åsikt när de, för första gången,
hört sig själva rakt inspelade. (ganska vanligt faktiskt) Så det finns alla möjliga ytterligheter "därute".

/Anders O.


Nej, jag måste ha missat det, eller så kanske ni ”betonade” lite mer att favoriseringen var av andra skäl än det ljudmässiga?

Själv har jag ett gäng bra mikrofoner som passar för röster och sång, däribland den dynamiska mikrofonen EV RE20 som är både vanlig inom radio-sammanhang och även för ”kraftfull” sång. Den är sångaren Tom Yorke i Radioheads favorit och användes även för Kurt Cobain på Nirvanas skiva In Utero. Den mikrofonen har jag bra användning för på många sätt men den fungerar helt enkelt inte alls för just min röst, trots att den fungerar så väl för många andra, istället är det en relativt billig WA 47Jr som passar mig bättre.

Här låter RE20 riktigt bra för den här skönsångaren. :)

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav bomellberg » 2022-06-09 11:00

Har just avnjutit senaste avsnittet. Tack!

Eftersom ni spånade om att prata om mick-placering i nästa avsnitt, försök gärna hitta lite ljudklipp
på hur det kan låta mellan olika mickar och placeringar. Ju fler desto bättre. Det är alltid kul att höra
teorin om varför det låter som det gör och sedan få ett exempel (eller tvärtom).
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2022-06-09 12:46

bomellberg skrev:Har just avnjutit senaste avsnittet. Tack!

Eftersom ni spånade om att prata om mick-placering i nästa avsnitt, försök gärna hitta lite ljudklipp
på hur det kan låta mellan olika mickar och placeringar. Ju fler desto bättre. Det är alltid kul att höra
teorin om varför det låter som det gör och sedan få ett exempel (eller tvärtom).


Tittade du på videon jag la upp på föregående sida, i den var det flera ljudexempel på hur stor skillnad det blir med olika mikrofonavstånd till en gitarrförstärkare.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-06-09 20:23

bomellberg skrev:Har just avnjutit senaste avsnittet. Tack!

Eftersom ni spånade om att prata om mick-placering i nästa avsnitt, försök gärna hitta lite ljudklipp
på hur det kan låta mellan olika mickar och placeringar. Ju fler desto bättre. Det är alltid kul att höra
teorin om varför det låter som det gör och sedan få ett exempel (eller tvärtom).


Du tog orden ur munnen på mig :)
Har funderat i just de banorna för just DET kommande avsnittet.
Det borde gå att få till några tydliga exempel.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav music4ever » 2022-06-13 00:58

Det låter riktigt intressant. Inkludera gärna några bilder på placeringen så man lätt kan se också när man lyssnar på vad ni säger.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster