Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Conan » 2018-05-24 06:31

JB skrev:Jag tror att väldigt få idag försöker skapa en verklighetstrogen ljudbild, dom flesta vill nog snarare skapa ett speciellt sound...


Men varför lyckas dom så dåligt? Det mesta låter ju bara som helvete med en obefintlig ljudbild, hoptryckt dynamik och inget instrument/sång låter varken fett, naturtroget eller på nåt annat sätt som nån rimligen kan ha som mål. Det enda det låter är HÖGT.

Vad är ljudteknikerns roll egentligen? Är det bildvärldens motsvarighet till kameramannen eller som klippare/producent? Varför lägger sig förresten musikerna så mycket i hur det låter? Dolph Lundgren eller Cameron Diaz har väl knappast åsikter om hur deras senaste film är ljussatt eller klippt? Är det förresten nr 2 för många avdankade musiker som blir ljudtekniker?

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-05-24 08:43

Goat; Det du skriver om reverb kontra rum avslöjar att du inte är så insatt i inspelning/mixning...

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-05-24 09:24

beyond skrev:Goat; Det du skriver om reverb kontra rum avslöjar att du inte är så insatt i inspelning/mixning...


Intressant, det där får du gärna utveckla och förklara vad du menar i detalj, jag försöker alltid att vara prestigelös i mitt tänk och välkomnar alltid nya kunskaper. Ibland misslyckas jag med det såklart.
Kanske har vi helt enkelt olika syn och inställningar till det här och har tagit lärdom från helt skilda tänk?

Är det ordvalet reverb du kanske menar? Ambient eller room reverb, vilket namn passar bäst för dig?
Senast redigerad av goat76 2018-05-24 10:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2018-05-24 10:37

E skrev:Eller så får batteristen lära sig att lira rimligt balanserat. 8) Då kommer man långt med ett par överhängsmickar och kagge+virvel, eller ännu mindre än så, om rummet är ändamålsenligt. Ett vanligt problem är att plåtarna duschas för hårt och/eller placeras för högt (för nära OH-mickarna).

Mvh E*


På en pop-platta vill nog de flesta ha det ljud/klang som mikrofoner i närfältet medför -även på pukor.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav gopnik » 2018-05-24 14:07

Ogjort skrev:Det är blott så som DAW:en ritar upp dem. Men det är ändå intressant eftersom kontinuiteten aldrig bryts i representationen av en PCM-fil,
men mest hela tiden här o var i mp3-fallen.

Nä, alltså det är väl inte för snålkodningshörbarhetsdiskussionen intressant, annat än som tecken på att din mjukvara inte kan packa upp och/eller rita en MP3 korrekt. Vad representerar kurvorna, för inte är det väl rå vågform?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-05-24 14:20

Morello skrev:På en pop-platta vill nog de flesta ha det ljud/klang som mikrofoner i närfältet medför -även på pukor.

Ja, eller också inte. Hur kan folk veta vad de vill ha när de inte vet vad man kan välja mellan. Och varför bry sig om vad de tror att de vill ha om det leder till att de fråntas det som det skulle ha föredragit?

Det finns ingen poäng med att skapa tumregler om vad folk vill ha. Sådana omhuldas bara av "följare" som tror att vägen till framgång är att härma det som är populärt.

Nyskapande människor bryter trender, och därför ändrar sig soundet på pop-produktioner hela tiden.

Problemet med följare är att de följer ALLT, urskillningslöst, som kan associeras med en framgångsrik produktion.

I verkligheten är det dock självklart så att produktioner blir framgångsrika på grund av den ena eller andra komponenten i produktionen, men de kan även beskrivas som framgångsrika TROTS de dåliga komponenter i produktionen!

De som bara försöker härma kopierar både det som är bra och det som är dåligt, och oftast så gäller det bara ytan. Grunden, själva låten, har en tendens att alltid bli sämre då den härmar en annan som är bra.

- - -

Kort sagt - det finns inga enkla svar på varken hur man skall göra, eller vad som gör saker dåliga!

Man EN sak kan man säga - vill man ha kreativ frihet behöver man höra vad man gör! Alltså podens ämne.

Att säga/tro att lyssningen inte är problemet utan att specifika saker i produktionen skapar den dåliga ljudkvaliteten är att leva i förnekelse. Det är dumheter! Hör man vad man gör så gör man inte usla produktioner, för man hör ju att det blev fel!

Det finns inget recept, det enda som finns är att höra vad man gör OCH att ha bra omdöme.

Varken det ena eller andra är saker som man kan skaffa genom att bara knäppa med fingrarna, men att tala om problemen är i varje fall det första steget. Att då mötas av oförstånd och förnekande är nedslående. Men å andra sidan är det heller inte alldeles oväntat.

Att dessa saker ÄR svåra att förstå och tro på för många, och att många därför föreställer sig att det finns andra saker som orsakar problemen - är ju skälet till att problemen är så stora!

Så igen: DEN SOM HÖR DET SOM SKAPAS SLIPPER FÄRDIGA RECEPT, DET ÄR BARA ATT LYSSNA OCH ÄNDRA TILLS DET BLIR BRA!

Bra lyssning och R128 löser ALLA systematiska problem. Det betyder inte att alla produktioner kommer att låta bra, i t ex mina öron, ty alla som producerar musik får inte automatiskt gott omdöme (sett från mitt perspektiv) men det är okej! Jag VILL inte styra över ljudkvaliteten på det viset, jag vill att alla skall skapa musik som DE vill att det skall låta, hur illa det än låter, i mina öron!

Men för att de skall kunna göra det så behöver de ha bra lyssning!

Och R128 behöver finnas för att medelnivån inte skall vara en destruktiv konkurrensfaktor.

Konstigare än så är det faktiskt inte.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-05-24 14:28

Ett exempel på kaskadkodning kan vara detta. Även SVT kan fela.

https://www.svtplay.se/video/18046907/a ... ll-aka-hem

Lyssna på slutklämmen 1 min och 10 sekunder från slutet i detta program om Anna Holmlund* (kan endast ses till 18 nov 2018) där det är stillbilder på Anna Holmlund och det spelas musik.

Jag är ganska säker på att kaskadkodning inträffat i detta fall. Kommentera gärna hur ni uppfattar det! :!: (utan att jämföra med ett original). Detta exempel kan vara ett bra tips att lära sig att känna igen kaskadkodningsartefakter på. :wink:

Den vanliga ljudkodeken på SVT Play är HE-AAC i 96 kbit/s (stereo), men den kodeken låter normalt inte så här kan jag säga. Även i broadcast avlyssnat med AC-3 i 448 kbit/s (stereo) lät det på liknande vis. Min bedömning är därför att det kan ha rört sig om flera kaskadkodningar än bara en.

I SVT:s tekniska specifikationer för leverans av program till SVT står det att läsa i kapitlet "General Audio Quality":
"Audio that has previously been lossy bit reduced must not be used, due to causing cascade coding artefacts."

Problemet med kaskadkodning är välkänt i branschen (åtminstone bland ljudtekniker), men misstag sker ändå.


* Fantastisk duktig skidåkare
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav joakimfors » 2018-05-24 15:10

Låter som nån grävt fram en pirat-MP3 kodad med Xing anno 1997. Iofs är inte originalet så vackert heller men kanske inte fullt så besudlat av kompressionsartefakter.

Spoiler:
Visa
Bild

Kan nog tro att vissa kodare får problem med signal som har >1,3 dBTP och klippta toppar.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav RogerJoensson » 2018-05-24 15:35

Jag tycker effekten låter liknande även på Spotify, fast inte lika markerat. Förmodligen tyckte man att det lät "rätt" med en nypa komprimeringsrester. -Lite nyskapande sådär... Sen tålde det kanske nästa steg av komprimering sämre av den anledningen? -Eller så blev det rent av ännu härligare! :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-24 18:58

gopnik skrev:
Ogjort skrev:Det är blott så som DAW:en ritar upp dem. Men det är ändå intressant eftersom kontinuiteten aldrig bryts i representationen av en PCM-fil,
men mest hela tiden här o var i mp3-fallen.

Nä, alltså det är väl inte för snålkodningshörbarhetsdiskussionen intressant, annat än som tecken på att din mjukvara inte kan packa upp och/eller rita en MP3 korrekt. Vad representerar kurvorna, för inte är det väl rå vågform?


Nej - det är inte ett dugg intressant för "hörbarhetsdiskussionen" - knappt ens intressant för "omkodarnagörlikavarjegångdiskussionen".
"Rå vågform"? jo det är det nog - om jag gissar vad du menar med rå vågform. Men jag kanske gissar fel.

Det är bara "intressant" för att DAW:en gör konstiga grafer av Mp3, men alltså inte av PCM-filer i alla möjliga o omöjliga upplösningar.
Jag blir nyfiken varför den inte klarar att rita mp3:or. Ett isolerat Logic-fenomen måhända. Och bara intressant i den lådan - inte på andra vis.

Mvh

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-24 19:48

Johan_Lindroos skrev:Ett exempel på kaskadkodning kan vara detta. Även SVT kan fela.

https://www.svtplay.se/video/18046907/a ... ll-aka-hem

Lyssna på slutklämmen 1 min och 10 sekunder från slutet i detta program om Anna Holmlund* (kan endast ses till 18 nov 2018) där det är stillbilder på Anna Holmlund och det spelas musik.

Jag är ganska säker på att kaskadkodning inträffat i detta fall. Kommentera gärna hur ni uppfattar det! :!: (utan att jämföra med ett original). Detta exempel kan vara ett bra tips att lära sig att känna igen kaskadkodningsartefakter på. :wink:

Den vanliga ljudkodeken på SVT Play är HE-AAC i 96 kbit/s (stereo), men den kodeken låter normalt inte så här kan jag säga. Även i broadcast avlyssnat med AC-3 i 448 kbit/s (stereo) lät det på liknande vis. Min bedömning är därför att det kan ha rört sig om flera kaskadkodningar än bara en.

I SVT:s tekniska specifikationer för leverans av program till SVT står det att läsa i kapitlet "General Audio Quality":
"Audio that has previously been lossy bit reduced must not be used, due to causing cascade coding artefacts."

Problemet med kaskadkodning är välkänt i branschen (åtminstone bland ljudtekniker), men misstag sker ändå.


* Fantastisk duktig skidåkare


Jag har tänkt på det där ofta när det används typ Skype-intervjuer i tv-produktioner.
(eller radio för den delen)
Sådana kan ju vara väldigt snåla redan från början - å inte blir det bättre i sändning eller "on demand".
Oundviklig flerstegskodning.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-24 20:02

Johan_Lindroos skrev:Ett exempel på kaskadkodning kan vara detta. Även SVT kan fela.

https://www.svtplay.se/video/18046907/a ... ll-aka-hem

Lyssna på slutklämmen 1 min och 10 sekunder från slutet i detta program om Anna Holmlund* (kan endast ses till 18 nov 2018) där det är stillbilder på Anna Holmlund och det spelas musik.

Jag är ganska säker på att kaskadkodning inträffat i detta fall. Kommentera gärna hur ni uppfattar det! :!: (utan att jämföra med ett original). Detta exempel kan vara ett bra tips att lära sig att känna igen kaskadkodningsartefakter på. :wink:

Den vanliga ljudkodeken på SVT Play är HE-AAC i 96 kbit/s (stereo), men den kodeken låter normalt inte så här kan jag säga. Även i broadcast avlyssnat med AC-3 i 448 kbit/s (stereo) lät det på liknande vis. Min bedömning är därför att det kan ha rört sig om flera kaskadkodningar än bara en.

I SVT:s tekniska specifikationer för leverans av program till SVT står det att läsa i kapitlet "General Audio Quality":
"Audio that has previously been lossy bit reduced must not be used, due to causing cascade coding artefacts."

Problemet med kaskadkodning är välkänt i branschen (åtminstone bland ljudtekniker), men misstag sker ändå.


* Fantastisk duktig skidåkare


Jag uppfattar det som mitten körs genom ett plåtrör, typ.

Har du frågat Fredrik?
Känns långsökt att han skulle släppa igenom något så illa. Så hur har det gått till?

undrar
Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav gopnik » 2018-05-24 20:12

Ogjort skrev:"Rå vågform"? jo det är det nog - om jag gissar vad du menar med rå vågform.

Det kan det omöjligt vara eftersom det finns både avbrott, överlapp och dessutom två kurvor. Eller skulle de två vara h/v?
I vilket fall är det omöjliga vågformer, varför Michael reagerar som han gör.
Ogjort skrev:Det är bara "intressant" för att DAW:en gör konstiga grafer av Mp3, men alltså inte av PCM-filer i alla möjliga o omöjliga upplösningar.
Jag blir nyfiken varför den inte klarar att rita mp3:or.

Det kan ju bli väldigt ... intressant, om det är så att det på SR(?) används mjukvara med så svåra buggar att den inte kan hantera snålkodade filer korrekt. Speciellt om det drabbar material som sänds. Frågan är nu om det bara är den grafiska representationen som är väldigt, väldigt trasig eller om det även drabbar data-/signalhanteringen och därmed produktionen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav thiel » 2018-05-24 21:47

Dom sista minuterna på johan Lindroos exempel https://www.svtplay.se/video/18046907/a ... ll-aka-hem lät ju som en drunknande smurf som samtidigt sjunger och det kan ju aldrig vara rätt 8O

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-24 21:54

gopnik skrev:
Ogjort skrev:"Rå vågform"? jo det är det nog - om jag gissar vad du menar med rå vågform.

Det kan det omöjligt vara eftersom det finns både avbrott, överlapp och dessutom två kurvor. Eller skulle de två vara h/v?
I vilket fall är det omöjliga vågformer, varför Michael reagerar som han gör.
Ogjort skrev:Det är bara "intressant" för att DAW:en gör konstiga grafer av Mp3, men alltså inte av PCM-filer i alla möjliga o omöjliga upplösningar.
Jag blir nyfiken varför den inte klarar att rita mp3:or.

Det kan ju bli väldigt ... intressant, om det är så att det på SR(?) används mjukvara med så svåra buggar att den inte kan hantera snålkodade filer korrekt. Speciellt om det drabbar material som sänds. Frågan är nu om det bara är den grafiska representationen som är väldigt, väldigt trasig eller om det även drabbar data-/signalhanteringen och därmed produktionen.


Nja - internt på SR används inte Logic Pro.
Men det är ju väldigt vanligt i andra sammanhang.
(de två är hö/vä)
Men det är inte så att programmet är dåligt på att spela upp snålkodat - men uppenbarligen på att rita av...
Och det är ju lite intressant. Varför? (ritproblemet kvarstår även efter att mp3:an konverterats till wave/aiff)
Någon praktisk betydelse har det knappast - men lite märkligt är det, då wave/aiff alltid är kontinuerliga och utan konstigheter.

Snålkodning i produktion drabbar ju i vilket fall som helst, oavsett om det är välritat eller inte.

SR internt kör huvudsakligen snålkodat i DigAs. (tror det är Mpeg2 hög birate)
Men det gör t.ex. att du inte ens kan klippa där du vill, och hela SR till ett kaskadhögriskföretag.
Endast P2, drama och P1-dokumentär kör linjärt. (dock är all webb- och efterlyssning snålkodad)

Men som jag skrev tidigare någonstans - det verkar som om ambitionen är att så småningom gå över helt till 24/48 PCM i hela produktionskedjan.
(inte en sekund för tidigt i så fall)

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav gopnik » 2018-05-24 22:00

Ogjort skrev:Men det är inte så att programmet är dåligt på att spela upp snålkodat - men uppenbarligen på att rita av...

Så om man öppnar, inverterar och sparar en MP3 i LP - och sedan summerar med ett ickeinverterat original i annat program så blir det tyst?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-05-24 22:56

gopnik skrev:
Ogjort skrev:Men det är inte så att programmet är dåligt på att spela upp snålkodat - men uppenbarligen på att rita av...

Så om man öppnar, inverterar och sparar en MP3 i LP - och sedan summerar med ett ickeinverterat original i annat program så blir det tyst?


Åt det hållet troligen.
Jag kan testa vid tillfälle - å berätta...
(men inte just nu)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-05-25 16:50

Okej, jag kör repris så någon ser det.

Detta är ett kärnpunktinlägg nämligen:

Morello skrev:På en pop-platta vill nog de flesta ha det ljud/klang som mikrofoner i närfältet medför -även på pukor.

Ja, eller också inte.

Hur kan folk veta vad de vill ha när de inte vet vad man kan välja mellan?

Och varför bry sig om vad de tror att de vill ha om det leder till att de fråntas det som det skulle ha föredragit?

- - -

Det finns ingen poäng med att skapa tumregler om vad folk vill ha. Sådana omhuldas bara av "följare" som tror att vägen till framgång är att härma det som är populärt.

Nyskapande människor bryter trender, och därför ändrar sig soundet på pop-produktioner hela tiden.

Problemet med följare är att de följer ALLT, urskillningslöst, som kan associeras med en framgångsrik produktion. :?

I verkligheten är det dock självklart så att produktioner blir framgångsrika på grund av den ena eller andra komponenten i produktionen, men de kan även beskrivas som framgångsrika TROTS de dåliga komponenter i produktionen!

De som bara försöker härma kopierar både det som är bra och det som är dåligt, och oftast så gäller det bara ytan. Grunden, själva låten, har dessutom en tendens att alltid bli sämre då den härmar en annan som är bra.

- - -

Kort sagt - det finns inga enkla svar på varken hur man skall göra, eller vad som gör saker dåliga!

Man EN sak kan man säga - vill man ha kreativ frihet behöver man höra vad man gör! Alltså podens ämne.

- - -

Att säga/tro att lyssningen inte är problemet utan att specifika saker i produktionen skapar den dåliga ljudkvaliteten är att leva i förnekelse. Det är rent av dumheter! Hör man vad man gör så gör man inte usla produktioner, för man hör ju att det blev fel!

Det finns inget receptens recept, det enda som finns är att höra vad man gör OCH att ha bra omdöme.

Varken det ena eller andra är saker som man kan skaffa genom att bara knäppa med fingrarna, men att tala om problemen är i varje fall det första steget. Därför finns podden! Att då mötas av oförstånd och förnekande är nedslående. Men å andra sidan är det heller inte alldeles oväntat.

Att dessa saker ÄR svåra att förstå och tro på för många, och att många därför föreställer sig att det finns andra saker som orsakar problemen - är ju skälet till att problemen är så stora!

Så igen: DEN SOM HÖR DET SOM SKAPAS SLIPPER (fundera över) FÄRDIGA RECEPT, DET ÄR BARA ATT LYSSNA OCH ÄNDRA TILLS DET BLIR BRA! Tills man tycker att det blir bra.

Bra lyssning och R128 löser ALLA systematiska problem.

Det betyder inte att alla produktioner kommer att låta bra, i... t ex mina öron, ty alla som producerar musik får inte automatiskt gott omdöme (sett från mitt perspektiv) men det är okej! Jag VILL inte styra över ljudkvaliteten på DET viset, jag vill att alla skall skapa musik som DE vill att det skall låta, hur illa det än låter, i mina öron!

Men för att de skall kunna göra det så behöver de ha bra lyssning! Men de behöver inte färdiga recept för hur man INTE skal göra respektive hur man SKALL göra.

Och R128 behöver finnas för att medelnivån inte skall vara en destruktiv konkurrensfaktor.

- - -

Konstigare än så är det faktiskt inte.

Målet är inte att jag skall gilla alla produktioner som görs i hela världen - målet är att alla skall skapa det de vill.

Capice? ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-06-05 16:01

Vad tycks om detta då?

https://www.sonarworks.com/standard

"The same accurate studio reference sound on all speakers and headphones"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav RogerGustavsson » 2018-06-05 16:49

DSP kan inte lösa problemen med tokkomprimering. DSP kan heller inte "rädda" ett rum med galen akustik. Går säkert bra att optimera frekvensgången för en lyssnare men inte för den/de som sitter bredvid. Beroende på vilka lurar/högtalare som ska användas kan det bli stora skillnader i resultatet. Vet inte hur mätningen går till men mikrofoner är dåliga på att hålla isär direkt- och reflekterat ljud. När det gäller hörlurar finns ingen given målkurva.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2018-06-05 16:55

IngOehman skrev:Okej, jag kör repris så någon ser det.

Detta är ett kärnpunktinlägg nämligen:

Morello skrev:På en pop-platta vill nog de flesta ha det ljud/klang som mikrofoner i närfältet medför -även på pukor.

Ja, eller också inte.




Mja, det har varken med taskig lyssning eller med vansinneskompression (av framförallt mixen) att göra.

Däremot skapar upptagning i närfältet en större grad av frihet med avseende på framförallt inbördes nivåer.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Nattlorden » 2018-06-05 16:55

RogerGustavsson skrev:DSP kan inte lösa problemen med tokkomprimering.


Verkligen inte. I alla fall inte framtill man medkodar i datat var man gjort med den. Så länge data har blivit förstörd, så kan den inte återställas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2018-06-05 17:08

beyond skrev:Vad tycks om detta då?

https://www.sonarworks.com/standard

"The same accurate studio reference sound on all speakers and headphones"


Jösses.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Piotr » 2018-06-05 18:25

RogerGustavsson skrev: Beroende på vilka lurar/högtalare som ska användas kan det bli stora skillnader i resultatet.


I fallet hörlurar mäter upp på ett standardiserat testhuvud och tar sedan fram en korrektion efter det.
Hur lyckat det bli i slutändan beror på hur man ser på QC och toleranser i tillverkningen. :)

Vet inte hur mätningen går till men mikrofoner är dåliga på att hålla isär direkt- och reflekterat ljud.


Använder man flera mikrofoner och DSP så håller man reda på det. :)

När det gäller hörlurar finns ingen given målkurva.


Det kan det naturligtvis göra. :)

Att alla inte nödvändigtvis är ense om hur den ser ut är en annan sak, men det gäller ju även högtalare.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-06-05 18:34

Njae... Det finns avsevärda skillnader mellan koncepten. Hörlurar låter t ex, på grund av samverkanseffekter i det akustiska rum (volym) som bildas där örat är en väsentlig del, väldigt olika beroende på vem som har dem på sig. Talar då om frekvenser över ett par kHz.

Ett sådant samverkansrum finns inte vid högtalarlyssning.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav darkg » 2018-06-05 18:44

Jag såg den ganska osevärda Steve Martin and Martin Short: An Evening You Will Forget for the Rest of Your Life uppå Netflix. Steve spelar banjo, efter ett tag stämmer ett band in. Den andra banjon står bredvid Steve, men det låter det inte som. Även fiolen kommer in konstigt - kanske kul att lyssna på för nån som exempel på... något.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Piotr » 2018-06-05 18:52

IÖ, visst är det så. Men det gäller ju oavsett om man använder klangkorrektion eller ej. :)

Min poäng var att informera Roger (utifrån hur jag tolkade hans inlägg) om att man utformar korrektionen efter en referenslur ur en produktserie och hur väl man sedan kan kompensera/korrigera en random serietillverkad sådan lur beror på QC och toleranser vid tillverkning.

Skillnader ses ofta över i princip hela audioområdet när man tittar på olika individer. Men det beror naturligtvis (som du vet) på typ av lur, hur väl den tätar eller inte tätar m.m.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-05 18:53

beyond skrev:Vad tycks om detta då?

https://www.sonarworks.com/standard

"The same accurate studio reference sound on all speakers and headphones"


"We have invested more than 1000 hours in research and development to deliver the digital sound standard."

Helt sjukt så mycket tid dom har lagt ner på detta! :)

beyond skrev:Goat; Det du skriver om reverb kontra rum avslöjar att du inte är så insatt i inspelning/mixning...


När du ändå är här kan du kanske berätta lite mer om reverb kontra rum?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav RogerGustavsson » 2018-06-05 19:02

Piotr skrev:Använder man flera mikrofoner och DSP så håller man reda på det.


Om vi nu tänker oss ett amatörscenario hemma hos en faktistian, så tror jag det är så enkelt. Inte för att jag vet om de som står bakom Sonarworks kommer hem till folk och gör mätningar men det kanske skulle behövas? Du som verkar insatt, hur får man mikrofonerna att hålla koll på vilket ljud som studsat en eller flera gånger och var det studsat? Hur kompenserar man för det med hjälp av Sonarworks?

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Piotr » 2018-06-05 19:08

goat76 skrev:
beyond skrev:Vad tycks om detta då?

https://www.sonarworks.com/standard

"The same accurate studio reference sound on all speakers and headphones"


"We have invested more than 1000 hours in research and development to deliver the digital sound standard."

Helt sjukt så mycket tid dom har lagt ner på detta! :)


Det är ung. en halvtidstjänst ett år, eller 2.7 timmar varje dag under ett helt år, dvs. görbart vid sidan om ett heltidsjobb. Det kan väl inte anses vara mycket R&D om det resulterar i ett välmående företag med en populär väl fungerande och väl säljande produkt?

Marknadsavdelningens eventuella floskler kan man kanske ta med en nypa salt men det är ju en annan sak. :)

Har du använt produkten?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster