Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav joakimfors » 2018-02-20 11:17

Kanske jag skulle bygga en liten webapp som man kan langa in en fil i och som spottar ut en FLAC som är EBU R 128 justerad till -23 LUFS.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Frisk » 2018-02-20 12:13

joakimfors skrev:
Frisk skrev:Det är extremt lätt att bli lurad...
Var tvungen att jämföra låtarna som diskuterats.
Började med bad den gamla versionen. Lät bra och trevligt och drog upp volymen en del. När nya versionen kom efter lät den ju bättre!? Högre och med bättre tryck. Efter att ha lyssnat någon minut tappade jag dock fokus och intresse. Bytte tillbaka till gamla igen intresset kom tillbaka och trycket fanns ju där, på ett trevligare sätt med volymkontrollen lite högre ställd. Inga konstigheter, hade dock inte förväntat mig gå på det. Vet ju till viss del teorin bakom och räknade med att direkt kunna genomskåda att det var ökad medelnivå som gjorde det.

Finns det något bra gratisprogram att normalisera wav eller flac mot ebu r 128? vill alltså konvertera filen självt (i utvärderingssyfte) kanske för att praktiskt också förstå vad standarden faktiskt är.

Hoppas ks-kampanjen vaknar till liv på allvar snart!


https://github.com/jiixyj/loudness-scanner

OBS att det dock kör med -18 LUFS och inte -23 LUFS som är definerat i EBU R 128. Iofs väldigt enkelt att ändra på om man är lite bevandrad.

Edit: Kanske inte uppfyller kraven då det bara kör med taggar och inte konverterar.

Tack för tipset:) gått igenom min musik, rippat en del skivor av både mina och tjejens jag inte hade på fil tidigare och framförallt satt replayGain med foobar2000. Nu funkar det ganska fint att jämföra med androidlådan med kodi:) tyvärr förstår inte WXC-50-spelaren RG-taggen, men den har flyttat från ljudrummet till sin tänkta plats så inget problem så längre... även om det vore kul med någorlunda lika ljudnivå även i vardagsrummet...
Men det var väl halvt off topic...
Håller tummarna för en ordentlig slutspurt på kampanjen nu! utbildning i området behövs!

Mina mamma tyckte det var så svårt att höra vad de sjung "nu för tiden" sen hade hon hört en gammal låt på radion där det hördes så tydligt. Jag visade något Youtubeklipp och förklarade loudness war lite snabbt och ett ljus gick upp... fler än vad som är medvetna om det är nog drabbade av det.

Lite kul pods kan nog göra susen och få massan förestående, förhoppningsvis också krävande. Jag tror dock inte de som inte insett problemet än är de som kommer stödja kampanjen utan de som redan insett problemet och vill ha en förändring.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav mrGaskill » 2018-02-20 20:33

Det skulle behöva anammas av utbildningsradion eller nåt. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-02-22 17:56

Vill bara berätta att pga. det uppmuntrande stora svenska intresset så kommer våra poddar och videor att göras även i svenska versioner.

http://ino-lab.com/podcast1/podcast-se

Mvh

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-09 12:28

Ni som har Facebook, gilla och dela så mycket det går.

https://www.facebook.com/mikael.strombe ... nref=story

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav AndersP » 2018-03-10 08:14

Prioritera aktiviteter mot remastering av historisk musik innan originalinspelningarna är borta. Band och artister som vill mastra sin egen musik kan inte få vara prio 1 hur mycket man än gillar att upptäcka ny musik.

Sen tycker jag det blir dråpligt att jämföra Linnea Henriksson med typ "Absolut Croumata" i form av musikexemplel. Det bör ju vara samma inspelning som jämförs.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Harryup » 2018-03-10 11:08

Personligen så tycker jag att påverka kulturjournalister är viktigare än att göra poddar för redan frälsta. Att komma med på kulturnyheterna på SVT kan göra skillnad. På faktiskt händer inget mer.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Tangband » 2018-03-10 12:27

Tja, det har ju tjatats i var och varannan tråd sedan forumet började i början, om söndermastringens elände.
Jag tror däremot att ”faktiskt ” har rätt tung status bland hifiintresserade i Sverige. Finns väl knappast någon entusiast som inte hört talas om forumet. Men vi entusiaster är väl bara kanske 2% av befolkningen- ? de andra 98% vill nog bara höra talet och musiken tydligt genom sin köks-player. :D

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Belker » 2018-03-10 14:44

Tangband skrev:Tja, det har ju tjatats i var och varannan tråd sedan forumet började i början, om söndermastringens elände.
Jag tror däremot att ”faktiskt ” har rätt tung status bland hifiintresserade i Sverige. Finns väl knappast någon entusiast som inte hört talas om forumet. Men vi entusiaster är väl bara kanske 2% av befolkningen- ? de andra 98% vill nog bara höra talet och musiken tydligt genom sin köks-player. :D


Inte tung nog känns det som. Titta bara på Hifi Forum på Facebook, som väl seglat upp som ”den andra” mötesplatsen för hifi-intresserade. Go-to-lösningen vid frågor om förbättringar är fortfarande ”ny DAC för 50k som åker åttor” eller ny nätkabel.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Tangband » 2018-03-10 16:17

Belker skrev:
Tangband skrev:Tja, det har ju tjatats i var och varannan tråd sedan forumet började i början, om söndermastringens elände.
Jag tror däremot att ”faktiskt ” har rätt tung status bland hifiintresserade i Sverige. Finns väl knappast någon entusiast som inte hört talas om forumet. Men vi entusiaster är väl bara kanske 2% av befolkningen- ? de andra 98% vill nog bara höra talet och musiken tydligt genom sin köks-player. :D


Inte tung nog känns det som. Titta bara på Hifi Forum på Facebook, som väl seglat upp som ”den andra” mötesplatsen för hifi-intresserade. Go-to-lösningen vid frågor om förbättringar är fortfarande ”ny DAC för 50k som åker åttor” eller ny nätkabel.


Det finns ju en bransch som vill sälja detdär till de som inte vet bättre. Stora avanser på dacar och kablar.
Så om en entusiast går in i en butik så blir svaret alltid automatiskt: dyrare är bättre . Hifitidningarna är likadana

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-03-12 03:31

AndersP skrev:Sen tycker jag det blir dråpligt att jämföra Linnea Henriksson med typ "Absolut Croumata" i form av musikexemplel. Det bör ju vara samma inspelning som jämförs.


Självklart!
Och det pågår ett arbete med att åstadkomma detta. Vilket är centralt för hela den här idén.
Men det är sannerligen inte enkelt. (underdrift)

Delar av problemet kan åskådliggöras genom jämförelser med originalutgåvor och senare re-masteringar.
Men det når inte hela vägen.
Det håller inte heller att spela in ny musik i en välljudande och en medvetet förstörd version. (... vaddå ni har ju bara medvetet sabbat den)
Framkomligaste vägen, som jag ser det, är att: 1. få tillstånd att mixa om en hit, som då också: 2. har ett grundmaterial som inte är demolerat redan vid inspelning.
Men det stöter lätt på vissa hinder...

"Hej, tjenare Beyonce, är du bussig å skicka originalfilerna från senaste plattan till en fullkomligt okänd no-name gammal gubbe i Sweden, som bara vill visa hur
taskigt omdöme du har och att ditt skivbolag består av idioter. Nej nej, i morgon behövs inte. Det räcker om jag får dem nästa vecka."
:roll:
Mvh
Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Nattlorden » 2018-03-12 07:59

Ogjort skrev:"Hej, tjenare Beyonce, är du bussig å skicka originalfilerna från senaste plattan till en fullkomligt okänd no-name gammal gubbe i Sweden, som bara vill visa hur
taskigt omdöme du har och att ditt skivbolag består av idioter. Nej nej, i morgon behövs inte. Det räcker om jag får dem nästa vecka."


Jag har en känsla att det finns något minimalt ytterligare att slipa på den sales-pitchen... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav jonasp » 2018-03-12 08:25

Nattlorden skrev:
Ogjort skrev:"Hej, tjenare Beyonce, är du bussig å skicka originalfilerna från senaste plattan till en fullkomligt okänd no-name gammal gubbe i Sweden, som bara vill visa hur
taskigt omdöme du har och att ditt skivbolag består av idioter. Nej nej, i morgon behövs inte. Det räcker om jag får dem nästa vecka."


Jag har en känsla att det finns något minimalt ytterligare att slipa på den sales-pitchen... 8)

Ha ha! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav mrGaskill » 2018-03-12 08:38

Ogjort, testa och skriv någonstans “Vi har kontaktat t.ex. Beyonce och inväntar svar” Nejmen, testa att kontakta en
massa svenska artistet, kanske på dekis. Det kan ju vara flera som tycker det borde låta bättre, men aldrig haft tid eller kunakap att styra över ljudkvaliteten. Plura? IA Eklund? Roine Stolt? Jens och Anders? Man vet inte, eller? 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-12 10:04

mrGaskill skrev:Ogjort, testa och skriv någonstans “Vi har kontaktat t.ex. Beyonce och inväntar svar” Nejmen, testa att kontakta en
massa svenska artistet, kanske på dekis. Det kan ju vara flera som tycker det borde låta bättre, men aldrig haft tid eller kunakap att styra över ljudkvaliteten. Plura? IA Eklund? Roine Stolt? Jens och Anders? Man vet inte, eller? 8)


Låter som en mycket bra ide'. Kent har en del på att vinna på att släppa en mer dynamisk version av sin katalog tex.

Har masserat gruppen Jono en del så det känns som att de skulle släppa en ny version (master) av senaste plattan om finansiering fanns. Har föreslagit Crowdfounding. Kanske skulle funka på fler artister.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Harryup » 2018-03-12 10:05

Tangband skrev:Tja, det har ju tjatats i var och varannan tråd sedan forumet började i början, om söndermastringens elände.
Jag tror däremot att ”faktiskt ” har rätt tung status bland hifiintresserade i Sverige. Finns väl knappast någon entusiast som inte hört talas om forumet. Men vi entusiaster är väl bara kanske 2% av befolkningen- ? de andra 98% vill nog bara höra talet och musiken tydligt genom sin köks-player. :D


Det råder det nog delade meningar om. Känner många välljudsentusiaster som inte känner sig hemma här alls och inte bryr sig om vad som händer på faktiskt. Stämningen här får många att rygga här ifrån.

/Harryup

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav mrGaskill » 2018-03-12 11:17

Jag vet ju inte, jag är ju Kalle Anka, men det kanske behövs lite kända namn och något sorts kommersiellt intresse med i ekvationen. Jag skulle gärna köpa progrockplattor med riktigt bra ljud, om det var bra musik alltså. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Almen » 2018-03-12 11:19

mrGaskill skrev:Jag skulle gärna köpa progrockplattor med riktigt bra ljud, om det var bra musik alltså. :-)

Tänker osökt på Philemon Arthur and the Dung.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav joakimfors » 2018-03-12 13:09

Närmast man kommer med direkt jämförelse är väl Metallica - Death Magnetic där man har tillgång till officiella versionen men även den betydligt mer dynamiska från Guitar Hero III.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Nattlorden » 2018-03-12 13:33

Det är väl ett kanonexempel!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav mrGaskill » 2018-03-12 13:43

Almen skrev:
mrGaskill skrev:Jag skulle gärna köpa progrockplattor med riktigt bra ljud, om det var bra musik alltså. :-)

Tänker osökt på Philemon Arthur and the Dung.

Tack för tipset. Kan youtubea.
När jag tänker efter så är nog progrockgenren en genre med väljljudamedvetna musiker och producenter. “Dark side..” t.ex.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Bill50x » 2018-03-12 13:49

mrGaskill skrev:
Almen skrev:
mrGaskill skrev:Jag skulle gärna köpa progrockplattor med riktigt bra ljud, om det var bra musik alltså. :-)

Tänker osökt på Philemon Arthur and the Dung.

Tack för tipset. Kan youtubea.
När jag tänker efter så är nog progrockgenren en genre med väljljudamedvetna musiker och producenter. “Dark side..” t.ex.

Nu är ju det som internationellt kallas för prog inte alls samma sak som det vi benämner samma sak i Sverige. I Sverige handlade den mer eller mindre bara om texterna, i andra delar av världen var det musiken. Och det blev lite kollisioner här hemma också, många grupper/musiker hamnade mellan stolarna. Ta bara en sådan grupp som Kebnekaise tex. Eller John Holm.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav distad » 2018-03-12 13:54

Tangband skrev:Tja, det har ju tjatats i var och varannan tråd sedan forumet började i början, om söndermastringens elände.
Jag tror däremot att ”faktiskt ” har rätt tung status bland hifiintresserade i Sverige. Finns väl knappast någon entusiast som inte hört talas om forumet. Men vi entusiaster är väl bara kanske 2% av befolkningen- ? de andra 98% vill nog bara höra talet och musiken tydligt genom sin köks-player. :D

"tung status och knapppast hört talas om det " Knappast tung status bland den breda massan av Hifi intresserade, det är så många mer än som är aktiva här. Visst det är många medlemmar, men hur många är aktiva? Har hört det sååå många gånger folk som reggat sig och sedan när det läst lite så har de tagit ett steg tillbaka och avslutat sin medverkan pga samtalsklimatet inte alltid är så snyggt här jämfört emot hur det är på andra forum. Och jag vet att en del inte alls håller med om detta, men så är det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav mrGaskill » 2018-03-12 14:02

Bill, nej så sant så. Progg och progrock är ju inte riktigt samma grejor vad jag vet heller. Genesis och Blå Tåget är ju inte så likt. Men på Wiki listas Kaipa och Trettioåriga Kriget som progg. Åtminstone Kaipa trodde jag var Genesis/Yes-progressiv rock. Men kag vet inte. :-)

Wiki: Trettioåriga Kriget är ett svenskt progressivt rockband, bildat i Saltsjöbaden söder om Stockholm 1970. Bandet brukar räknas till proggrörelsen. :|

F-n vad det ska krånglas. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-12 14:56

Google annonser som dyker upp lite här och var kanske? Finansierat via Crowdfounding.

Typ: Hello Adele!
Why hide your beautiful voice behind distortion? We can help you, contact xxxxxx.

Eller: Less is more, end the loudnesswar. (Skulle funka på en t-shirt)
och så en bild på en eländig ljudkorv och en snygg från kända låtar.

Osv, kanske skapar det lite uppmärksamhet.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-03-12 17:41

joakimfors skrev:Närmast man kommer med direkt jämförelse är väl Metallica - Death Magnetic där man har tillgång till officiella versionen men även den betydligt mer dynamiska från Guitar Hero III.



Den använder jag ju i loudness war-avsnittet av "Vad är det som låter?".
Också pga kringhistorien. Dvs konsumentreaktionen.

Så visst är det ett fungerande exempel - men också helt med fokus på loudness war.
Viktigt visserligen.
Men helst vill man nå ännu längre.

Guitar Hero-versionen är visserligen klart bättre - men inte kan man med fog påstå att den låter bra.

Men åter igen - jag/vi jobbar på det här. Håll lite tummar så kanske det pluppar upp oanade öppningar...

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Nattlorden » 2018-03-12 18:02

Ogjort skrev:men inte kan man med fog påstå att den låter bra.


Du är säkert känsligare än de flesta... men exemplet måste inte låta bra... bara illustrera skillnaden om "bättre"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Bill50x » 2018-03-12 19:22

Lyssnade på El Perro del mar's senaste (We are history), snacka om ljudgröt. Hennes tidigare album har ju faktiskt låtit riktigt bra men denna senaste var bara för bedrövlig. Visserligen bara lyssnad på i Spotify, kanske någon med "riktiga filer" kan berätta hur det låter?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav joakimfors » 2018-03-12 19:36

Bill50x skrev:Lyssnade på El Perro del mar's senaste (We are history), snacka om ljudgröt. Hennes tidigare album har ju faktiskt låtit riktigt bra men denna senaste var bara för bedrövlig. Visserligen bara lyssnad på i Spotify, kanske någon med "riktiga filer" kan berätta hur det låter?

/ B


Verkar nog bero på annat än att någon skruvat upp kompressorn till 11 det då.

Spoiler:
Visa
Bild
Bild

Kanske snarare att någon rattat bl.a. EQn lite onödigt i de högre registren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Bill50x » 2018-03-12 19:41

joakimfors skrev:
Bill50x skrev:Lyssnade på El Perro del mar's senaste (We are history), snacka om ljudgröt. Hennes tidigare album har ju faktiskt låtit riktigt bra men denna senaste var bara för bedrövlig. Visserligen bara lyssnad på i Spotify, kanske någon med "riktiga filer" kan berätta hur det låter?
Verkar nog bero på annat än att någon skruvat upp kompressorn till 11 det då.

Spoiler:
Visa
[ Bild ]
[ Bild ]

Kanske snarare att någon rattat bl.a. EQn lite onödigt i de högre registren.

Ljudgröt kan det bli av olika anledningar. Men det låter märkbart sämre än tidigare skivor som var slutmixade på riktigt en bra anläggning hos producenten. Tror tom att han berättade om processen här på Faktiskt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster