Okej, jag kör repris så någon ser det.
Detta är ett kärnpunktinlägg nämligen:
Morello skrev:På en pop-platta vill nog de flesta ha det ljud/klang som mikrofoner i närfältet medför -även på pukor.
Ja, eller också inte.
Hur kan folk veta vad de vill ha när de inte vet vad man kan välja mellan?
Och varför bry sig om vad de tror att de vill ha om det leder till att de fråntas det som det skulle ha föredragit?
- - -
Det finns ingen poäng med att skapa tumregler om vad folk vill ha. Sådana omhuldas bara av "följare" som tror att vägen till framgång är att härma det som är populärt.
Nyskapande människor bryter trender, och därför ändrar sig soundet på pop-produktioner hela tiden.
Problemet med följare är att de följer ALLT, urskillningslöst, som kan associeras med en framgångsrik produktion.
I verkligheten är det dock självklart så att produktioner blir framgångsrika på grund av den ena eller andra komponenten i produktionen, men de kan även beskrivas som framgångsrika TROTS de dåliga komponenter i produktionen!
De som bara försöker härma kopierar både det som är bra och det som är dåligt, och oftast så gäller det bara ytan. Grunden, själva låten, har dessutom en tendens att alltid bli sämre då den härmar en annan som är bra.
- - -
Kort sagt - det finns inga enkla svar på varken hur man skall göra, eller vad som gör saker dåliga!
Man EN sak kan man säga - vill man ha kreativ frihet behöver man höra vad man gör! Alltså podens ämne.
- - -
Att säga/tro att lyssningen inte är problemet utan att specifika saker i produktionen skapar den dåliga ljudkvaliteten är att leva i förnekelse. Det är rent av dumheter! Hör man vad man gör så gör man inte usla produktioner, för man hör ju att det blev fel!
Det finns inget receptens recept, det enda som finns är att höra vad man gör OCH att ha bra omdöme.
Varken det ena eller andra är saker som man kan skaffa genom att bara knäppa med fingrarna, men att
tala om problemen är i varje fall det första steget. Därför finns podden! Att då mötas av oförstånd och förnekande är nedslående. Men å andra sidan är det heller inte alldeles oväntat.
Att dessa saker ÄR svåra att förstå och tro på för många, och att många därför föreställer sig att det finns andra saker som orsakar problemen - är ju skälet till att problemen är så stora!
Så igen: DEN SOM HÖR DET SOM SKAPAS SLIPPER (fundera över) FÄRDIGA RECEPT, DET ÄR BARA ATT LYSSNA OCH ÄNDRA TILLS DET BLIR BRA! Tills man tycker att det blir bra.
Bra lyssning och R128 löser ALLA systematiska problem. Det betyder inte att alla produktioner kommer att låta bra, i... t ex mina öron, ty alla som producerar musik får inte automatiskt gott omdöme (sett från mitt perspektiv) men det är okej! Jag VILL inte styra över ljudkvaliteten på DET viset, jag vill att alla skall skapa musik som DE vill att det skall låta, hur illa det än låter, i mina öron!
Men för att de skall kunna göra det så behöver de ha bra lyssning! Men de behöver inte färdiga recept för hur man INTE skal göra respektive hur man SKALL göra.
Och R128 behöver finnas för att medelnivån inte skall vara en destruktiv konkurrensfaktor.
- - -
Konstigare än så är det faktiskt inte.
Målet är inte att jag skall gilla alla produktioner som görs i hela världen - målet är att alla skall skapa
det de vill.
Capice? Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).