Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Piotr » 2018-06-05 19:13

RogerGustavsson skrev:
Piotr skrev:Använder man flera mikrofoner och DSP så håller man reda på det.


Om vi nu tänker oss ett amatörscenario hemma hos en faktistian, så tror jag det är så enkelt. Inte för att jag vet om de som står bakom Sonarworks kommer hem till folk och gör mätningar men det kanske skulle behövas? Du som verkar insatt, hur får man mikrofonerna att hålla koll på vilket ljud som studsat en eller flera gånger och var det studsat? Hur kompenserar man för det med hjälp av Sonarworks?


Det har du rätt i, men den frågan svarade jag på generellt, inte med koppling till Sonarworks. Jag vet att dom tidigare använde sig utav en mikrofon och förmodligen fortfarande.

Min poäng i den frågan var tanken om att man/mikrofoner inte kan skilja direkt från reflekterat ljud. Kanske en annan tråd till det.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Piotr » 2018-06-05 19:15

Å lite mer on topic från mig:
Kul initiativ med podden. Har bara kollat nån enstaka med tycker intron var kul och att sådant här behövs mer utav i djungeln av mumbo-jumbo!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-05 20:56

Piotr skrev:
goat76 skrev:
beyond skrev:Vad tycks om detta då?

https://www.sonarworks.com/standard

"The same accurate studio reference sound on all speakers and headphones"


"We have invested more than 1000 hours in research and development to deliver the digital sound standard."

Helt sjukt så mycket tid dom har lagt ner på detta! :)


Det är ung. en halvtidstjänst ett år, eller 2.7 timmar varje dag under ett helt år, dvs. görbart vid sidan om ett heltidsjobb. Det kan väl inte anses vara mycket R&D om det resulterar i ett välmående företag med en populär väl fungerande och väl säljande produkt?

Marknadsavdelningens eventuella floskler kan man kanske ta med en nypa salt men det är ju en annan sak. :)

Har du använt produkten?


Tänk om alla 20 personerna på företaget har delat på dessa 1000 timmarna, hur många minuter per dag har de då lagt på denna revolutionerande produkt? :D

Jag har inte använt produkten. Jag blir ytterst tveksam när de pratar så mycket om mixning i hörlurar.
Av min erfarenhet (på endast intressenivå) så går det inte att få en realistisk uppfattning av diverse panoreringar eller balans mellan olika instrument i mixen med hörlurar, och jag ser inte riktigt hur en rakare responskurva ska hjälpa mig med just de problemen. Det enda hörlurar är bra till är att kritiskt lyssna efter små fel/detaljer i ljudet.

Sonarworks verkar dock tycka att hörlurar och deras program ordnar till alla problem:
https://www.sonarworks.com/mixing-on-headphones

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Piotr » 2018-06-05 21:01

Bara kort:

Faktum är att MASSVIS med material blir mixat eller producerat, helt eller delvis, med lurar.
Deras (SW) produkt - eller liknande - kan till en rimlig penning förbättra arbetssituationen för de som syndar på detta vis. :)

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Piotr » 2018-06-05 21:10

goat76 skrev: och jag ser inte riktigt hur en rakare responskurva ska hjälpa mig med just de problemen.


Finns inget som per automatik gör "en rakare" responskurva bättre. Det kan vara att det behövs en krokigare för bättre prestanda. Man kan i hörlurssammanhang inte egentligen prata om "rak" utan snarare "målkurva" eller liknande. Sen kan man iofs. prata om avsteg från denna kurva och prata om "rak" i förhållande till differensen mellan en aktuell felaktig kurva och optimal "målkurva". Typ!

Nu blir det inget mer off topic i denna tråden från mig och jag ber samtidigt trådstartaren om ursäkt. :oops: :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Belker » 2018-06-05 21:52

I senaste avsnittet av Musikproddpodden berättar Christoffer Berg om hörlurar han hittat som gör att han kan jobba mobilt utan högtalare. 2-3 min in i avsnittet. Lurarna heter Phonon SMB-02 om jag minns rätt. Någon som testat dessa?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-05 21:53

Piotr skrev:
goat76 skrev: och jag ser inte riktigt hur en rakare responskurva ska hjälpa mig med just de problemen.


Finns inget som per automatik gör "en rakare" responskurva bättre. Det kan vara att det behövs en krokigare för bättre prestanda. Man kan i hörlurssammanhang inte egentligen prata om "rak" utan snarare "målkurva" eller liknande. Sen kan man iofs. prata om avsteg från denna kurva och prata om "rak" i förhållande till differensen mellan en aktuell felaktig kurva och optimal "målkurva". Typ!

Nu blir det inget mer off topic i denna tråden från mig och jag ber samtidigt trådstartaren om ursäkt. :oops: :)


Ta och lyssna på hela podden så kommer du upptäcka att det här med rak och korrekt lyssning i kontrollrummet inte på något sätt är off topic. Det är vad avsnitt 2 i stora drag handlar om. :)

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Piotr » 2018-06-05 23:05

Va bra, då kan jag ju radera min skämsgubbe i förra inlägget. :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-06 02:40

Jahapp.
In från ingenstans kommer så några rader om "att-göra-musik-mix-ljudteknik-poddar".
Jag anar och gissar att Musikproddpodden (http://musikproducent.se/podd/), är, om inte först så i alla fall störst i riket.
Hörde något avsnitt för länge sedan, men har inte följt med på minsta vis. Men nu kastade jag åter ett getöra på företeelsen.

Här utgås mycket utifrån folk med credd och etablering, hippfaktor och coola snubbar o snubbor.

Det är ambitiöst och säkert välmenande. Rätt trevlig attityd. Sympatiskt intryck i många stycken.
Ibland sägs vettiga saker - ibland helt tossiga. Men också många kvalificerade gissningar och antaganden.
Högt o lågt i en salig blandning - men i mångt o mycket inte SÅ knasigt som jag förväntat.
Själva podden finns troligen också för ambitionen att sprida know how och för att hjälpa till att göra världen lite bättre.
Jag tror man verkligen vill det.

Men...

På kul lyssnade jag på ett avsnitt med en i raden av våra etablerade artister/musiker/producenter.
En timmes prat om detaljer i rum o lyssning, mikrofoner, plug-ins, vad som är bäst här o bäst där o mittemellan.
Ett väldigt seriöst samtal om hur uppnå det ena eller andra. Vad som är viktigt. Hur sång blir riktigt bra. Hur "kicken" bör behandlas.
Alltså det här är inga pellejönsar som sitter o svamlar utan eftertanke. Det är på blodigt allvar - om än lättsamt presenterat.

Så lyssnar jag därefter på en produktion från nämnda gäst.
Den låter apa!

Med tanke på samtalet så trodde jag i alla fall att den skulle befinna sig i någon slags välljudande härad.
Eller åtminstone intressant ur någon eller några ljudmässiga aspekter. (i alla fall prodd-tekniskt givande/spännande/tankeväckande)
Men det var helt tvärtom. Nära nog lika illa som skräckexemplet Henriksson.

Häpnadsväckande!

Men... har man man alltså valt varenda pinal o manick i sin studio med stor omsorg hela vägen, för att lyckas uppnå just det ljud man sedan presenterar?
Som alltså låter fruktansvärt illa.
Ibland börjar jag tro att det är just så. Att man gillar det. Hur i helskotta skulle det annars kunna bli på det viset?
Eller har branschen vandrat fel väg för länge, så att ett ljudideal etablerats - som vi helt enkelt får leva med?
Eller kan det vara så att man därigenom missat hur det egentligen skulle kunna låta. Att man har helt kocko referenser?
Eller försöker man sträva mot ett "sound" som är giltigt för artister med stor kommersiell framgång - typ "det rätta"?
Om jag lyssnar på samtalet och sedan på musiken, blir det fullkomligt obegripligt(*) att det låter som det gör.


Det här är en gåta som ni gärna får hjälpa till att fundera kring.

/Anders O.

(*=reservation för mindre välvillig tolkning)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Conan » 2018-06-06 07:32

Ogjort skrev:Med tanke på samtalet så trodde jag i alla fall att den skulle befinna sig i någon slags välljudande härad.
Eller åtminstone intressant ur någon eller några ljudmässiga aspekter. (i alla fall prodd-tekniskt givande/spännande/tankeväckande)
Men det var helt tvärtom. Nära nog lika illa som skräckexemplet Henriksson.

Häpnadsväckande!


Intressanta observationer och funderingar. Verkar ungefär som en finmöbelsnickare som verkar kunna sina tekniker, verktyg, träslag och ytbehandlingar, men ändå bara lyckas få till en Billy-bokhylla. Eller den sk mästerkocken med förstklassiga råvaror och en kunskap som verkar hämtad direkt från Paris, men som sen bara förmår slänga ihop nåt som smakar som Dr Oetker´s fryspizza.

Det måste bara handla om att ljudteknikern visserligen har kunskap om manickerna i studion och sen har "varit med" en hel del och skaffat sig en erfarenhet om hur man jobbar som ljudtekniker, men där det tyvärr finns stora luckor i akustik, psykoakustik och riktig kunskap om hur man spelar in för välljud i största allmänhet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Belker » 2018-06-06 09:04

Ogjort skrev:Jahapp.
In från ingenstans kommer så några rader om "att-göra-musik-mix-ljudteknik-poddar".
Jag anar och gissar att Musikproddpodden (http://musikproducent.se/podd/), är, om inte först så i alla fall störst i riket.
Hörde något avsnitt för länge sedan, men har inte följt med på minsta vis. Men nu kastade jag åter ett getöra på företeelsen.

[....]


/Anders O.


Oj, hoppsan! Jag ville bara höra om någon testat nämnda lurar och bifogade källhänvisning, men det var visst känsligt. Från ingenstans var det inte heller, för prodd med lurar diskuterades. Men visst, jag skulle kanske öppnat en egen tråd.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav petersteindl » 2018-06-06 10:14

Belker skrev:I senaste avsnittet av Musikproddpodden berättar Christoffer Berg om hörlurar han hittat som gör att han kan jobba mobilt utan högtalare. 2-3 min in i avsnittet. Lurarna heter Phonon SMB-02 om jag minns rätt. Någon som testat dessa?


Här är deras hemsida. :)

https://phonon-inc.com/products/?lang=en

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5786
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Michael » 2018-06-06 11:18

Ogjort skrev:Så lyssnar jag därefter på en produktion från nämnda gäst.
Den låter apa!

Var gästen (artist/musiker/producent) inblandad i masteringen?
Jag undrar om det kan va så att det faktiskt låter lite 'ok' vid mixningen, men pajas senare.

//Michael

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-06-06 12:20

Ogjort: hur vet du att det låter apa? Det kanske är din uppfattning som är skev?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-06 12:30

Michael skrev:
Ogjort skrev:Så lyssnar jag därefter på en produktion från nämnda gäst.
Den låter apa!

Var gästen (artist/musiker/producent) inblandad i masteringen?
Jag undrar om det kan va så att det faktiskt låter lite 'ok' vid mixningen, men pajas senare.

//Michael


För en person som Ogjort som arbetar med ljud så är det väldigt lätt att avgöra vad som skett vid mixning respektive mastering.

Den stora skillnaden är att vid mixningen arbetar man med alla enskilda kanaler och manipulerar eller ändrar dessa ljud till största del helt enskilt.
Vid mastering av en vanlig stereoinspelning så arbetar man endast med en tvåkanalig produkt. Man kan då ganska lätt höra om det har gjort förändringar som t ex. en diskanthöjning eller liknande då detta påverkar allt ljud i mixen vid de aktuella frekvenserna.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-06-06 12:57

Ogjort skrev:Om jag lyssnar på samtalet och sedan på musiken, blir det fullkomligt obegripligt(*) att det låter som det gör.

Det här är en gåta som ni gärna får hjälpa till att fundera kring.


Varför inte ta kontakt med dem och prata om saken. Det kan ju bli ett ännu intressantare samtal!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-06 16:41

PerStromgren skrev:
Ogjort skrev:Om jag lyssnar på samtalet och sedan på musiken, blir det fullkomligt obegripligt(*) att det låter som det gör.

Det här är en gåta som ni gärna får hjälpa till att fundera kring.


Varför inte ta kontakt med dem och prata om saken. Det kan ju bli ett ännu intressantare samtal!


Jo den tanken slog mig.
Men det gäller då att mötas positivt på något vis. Så det blir konstruktivt.
Just kanske med en stor nyfikenhet. Och med respekt för kunskap i de delar som de besitter.
Jag funderar o funderar... För, som du skriver, det borde kunna bli väldigt intressant.
För någonstans tror jag att vi egentligen har samma agenda - men på väldigt olika vis.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-06-06 16:45

Ogjort skrev:
PerStromgren skrev:
Ogjort skrev:Om jag lyssnar på samtalet och sedan på musiken, blir det fullkomligt obegripligt(*) att det låter som det gör.

Det här är en gåta som ni gärna får hjälpa till att fundera kring.


Varför inte ta kontakt med dem och prata om saken. Det kan ju bli ett ännu intressantare samtal!


Jo den tanken slog mig.
Men det gäller då att mötas positivt på något vis. Så det blir konstruktivt.
Just kanske med en stor nyfikenhet. Och med respekt för kunskap i de delar som de besitter.
Jag funderar o funderar... För, som du skriver, det borde kunna bli väldigt intressant.
För någonstans tror jag att vi egentligen har samma agenda - men på väldigt olika vis.


Jag tror att både ni och de är rätt nyfikna typer, så det kan bli väldigt konstruktivt av sig självt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-06 16:48

beyond skrev:Ogjort: hur vet du att det låter apa? Det kanske är din uppfattning som är skev?


Jo, så kan det förstås vara.
Det jag lyssnade på kanske låter kanon - egentligen.

https://tidal.com/track/83924563
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-06-06 17:17

Ha ha, du hade helt rätt. Mega-apa.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Belker » 2018-06-06 17:18

Cuica låter apa. Det där lät som vilken pop som helst.

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-06-06 17:37

Belker skrev:Cuica låter apa. Det där lät som vilken pop som helst.


Det var en väldigt dålig mix, så..näe.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav RogerGustavsson » 2018-06-07 07:38

Så här ser den ut i MasVis:

ida redig.gif
ida redig.gif (27.29 KiB) Visad 4963 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2018-06-07 10:37

Ida Redig - helt olyssningsbar, sönderkomprimerad smörja. Det låter även ganska smalbandigt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-08 12:40

Ogjort skrev:Jahapp.
In från ingenstans kommer så några rader om "att-göra-musik-mix-ljudteknik-poddar".
Jag anar och gissar att Musikproddpodden (http://musikproducent.se/podd/), är, om inte först så i alla fall störst i riket.
Hörde något avsnitt för länge sedan, men har inte följt med på minsta vis. Men nu kastade jag åter ett getöra på företeelsen.

Här utgås mycket utifrån folk med credd och etablering, hippfaktor och coola snubbar o snubbor.

Det är ambitiöst och säkert välmenande. Rätt trevlig attityd. Sympatiskt intryck i många stycken.
Ibland sägs vettiga saker - ibland helt tossiga. Men också många kvalificerade gissningar och antaganden.
Högt o lågt i en salig blandning - men i mångt o mycket inte SÅ knasigt som jag förväntat.
Själva podden finns troligen också för ambitionen att sprida know how och för att hjälpa till att göra världen lite bättre.
Jag tror man verkligen vill det.

Men...

På kul lyssnade jag på ett avsnitt med en i raden av våra etablerade artister/musiker/producenter.
En timmes prat om detaljer i rum o lyssning, mikrofoner, plug-ins, vad som är bäst här o bäst där o mittemellan.
Ett väldigt seriöst samtal om hur uppnå det ena eller andra. Vad som är viktigt. Hur sång blir riktigt bra. Hur "kicken" bör behandlas.
Alltså det här är inga pellejönsar som sitter o svamlar utan eftertanke. Det är på blodigt allvar - om än lättsamt presenterat.

Så lyssnar jag därefter på en produktion från nämnda gäst.
Den låter apa!

Med tanke på samtalet så trodde jag i alla fall att den skulle befinna sig i någon slags välljudande härad.
Eller åtminstone intressant ur någon eller några ljudmässiga aspekter. (i alla fall prodd-tekniskt givande/spännande/tankeväckande)
Men det var helt tvärtom. Nära nog lika illa som skräckexemplet Henriksson.

Häpnadsväckande!

Men... har man man alltså valt varenda pinal o manick i sin studio med stor omsorg hela vägen, för att lyckas uppnå just det ljud man sedan presenterar?
Som alltså låter fruktansvärt illa.
Ibland börjar jag tro att det är just så. Att man gillar det. Hur i helskotta skulle det annars kunna bli på det viset?
Eller har branschen vandrat fel väg för länge, så att ett ljudideal etablerats - som vi helt enkelt får leva med?
Eller kan det vara så att man därigenom missat hur det egentligen skulle kunna låta. Att man har helt kocko referenser?
Eller försöker man sträva mot ett "sound" som är giltigt för artister med stor kommersiell framgång - typ "det rätta"?
Om jag lyssnar på samtalet och sedan på musiken, blir det fullkomligt obegripligt(*) att det låter som det gör.


Det här är en gåta som ni gärna får hjälpa till att fundera kring.

/Anders O.

(*=reservation för mindre välvillig tolkning)


Jag måste få fråga. Vad hade du egentligen förväntat dig och varför föll valet på just det avsnittet?
Har du en förkärlek till den ytligaste typen av musik som existerar, och som består av artister vars högsta önskan är att vinna melodifestivalen?

Jag hade aldrig ens hört talas om den podden innan den nämdes här, men om man ska välja ett avsnitt så kanske det är bättre att först leta efter ett där de pratar med någon gäst man på förhand respekterar och som man förhoppningsvis tycker är duktig på det hon/han gör och skapar.
Om det inte finns något sånt avsnitt så är det väl ingen idé att lyssna alls, för vi vet ju på förhand att 90% av musiken som produceras idag låter dåligt. Då är det också lätt att på förhand lista ut att den populäraste podden i Sverige består utav 90-100% gäster som man inte bör lyssna på. Att sitta och försöka sålla fram något bra ur den skiten är bara en massa bortkastad tid. Om du tycker det är kul så får du naturligtvis fortsätta med det.



Du vill ha hjälp med att fundera över denna gåta över varför det låter apa så här kommer mitt försök till hjälp. Ta till dig den eller släng bort den.


Om man tar den där producenten/låtskrivaren/artisten du valde att lyssna på som exempel. Tror du på fullaste allvar att hennes musikproduktioner inte kommer låta apa bara för att man ger henne bättre lyssning i kontrollrummet? Troligtvis endast marginellt bättre isåfall.

Det jag tidigare i tråden har sagt är att jag fullt ut tycker som er vad gäller god lyssning, det är ett VIKTIGT verktyg för att höra vad man gör.
Men vad som också framgår av eran podd är att man inte heller förr i tiden hade optimal lyssning i kontrollrummet, så hur kunde musikproduktionerna låta bättre då?

Om man ska felsöka vad som har gått snett så måste man titta på saker som i stort har förändrats tidsenligt och i takt med att det blivit sämre och det är uppenbarligen INTE lyssningen i kontrollrummet.

Vad har då hänt rent tidsenligt med när det har blivit sämre?
Jag har sagt det flera gånger tidigare i denna tråd men jag säger det igen. Musikproduktionen har gått över från det analoga till det digitala och detta har möjliggjort och medfört att man nu har lättare att manipulera ljudet i efterhandsproduktionen och det är det man till största grad också gör.
Det är alltså inte det digitala i sig som är det dåliga, det har gjort allt mycket enklare, men den enkelheten har också medfört att man oftare väljer att snickra ihop ljud och skapa en artificiell verklighet i efterhand istället för att spela in det rätt från början.
Som du sa och refererade från i avsnittet du lyssnade på, "hur bör kicken behandlas".
Om man istället spelar in kicken rätt från början så är det inte mycket man behöver behandla.

Dessa saker jag nämner är inte några små inspelningsdetaljer. Det är en total förändring i hela produktionstänket.


En idag vanlig musikproduktion kan se ut som följande:

Trummisen spelar in låten i takt med en klicktrack eller på egen hand.
Basisten spelar in till de inspelade trummorna.
Gitarristen spelar in till de tidigare intrumenten eller endast trummorna.
Övriga instrument och sång spelas in på samma sätt ett efter ett.

Det finns i detta skede ingen som hittills har hört hur allt låter tillsammans. Musikerna har gått miste om dynamiken, timingen och samklangen sinsemellan som de normalt har när de spelar live eller i replokalen.

Nu sätter sig producenten sig ned och mixar ihop allt.
Han kommer kanske märka att kicken ljudmässigt är helt begravt under basen för att de är inspelade med kanske för likartade mikrofoner, så han behöver manipulera fram den. Kanske genom att använda en sidechain-kompression för att få basen att "ducka" för kicken till exempel. Eller varför inte hitta några samples på nätet han kan ersätta den med?
Han märker ytterligare en sak. Kanske var det fel typ av mikrofon även på gitarrförstärkaren, den bråkar också med basens frekvenser. Här kanske han väljer att strypa omfånget av de båda instrumenten med hög/lågpassfilter för att de inte ska överlappa varandra så mycket.
Denna efterhandsbearbetning fortsätter genom hela produktionen och den kommer i bästa fall att låta/se ut som Mona Lisa ihopbyggd av legobitar.


En vanlig och väldigt enkel produktion från förr när Beatles, Pink Floid, AC/DC m fl. spelade in kunde se ut så här:

Musikerna satt i ett och samma rum eller separerade rum om det krävdes att minska "blödningar" mellan instrumenten, men med insyn och möjligheten att höra varandra för att inte gå miste om dynamik/timing/samklang sinsemellan.
Mikrofoner riggades upp och bandet spelade "live" tillsammans och man kunde i kontrollrummet redan i det skedet avgöra om något lät fel, eller om en mikrofon bara behövde flyttas eller bytas ut mot en annan. "Var är kicken? Testa att byta ut mikrofonen!". Samma sak med övriga mikrofoner.
Sen gjorde man en testinspelning och när alla var nöjda så var det bara att spela in.
I det skedet var i stort sett 90% av mixen klar och nästan inget manipulerande krävdes i efterhand eftersom man hörde felen i realtid och rättade till det innan inspelning. Mona Lisa var 90% färdigmålad och såg ut/lät rätt.


Jag är ingen inspelningsguru och jag räknar kallt med att mitt tänk bara representerar en liten minoritet. Men det är också bara en minoritet av dagens musikproduktioner som låter bra tyvärr.
Jag tror precis som dig Ogjort att branchen har gått vilse för länge sen men min syn på det hela är att musikproduktionen har skiftat till att manipulera fram ljud i efterhand istället för att göra det rätt från början.

Med vänliga hälsningar,

Mathias

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav darkg » 2018-06-08 14:25

Intressant. Kanske bör intresserade parter lägga en del energi på att samla in döende kunskap om inspelning på det äldre viset.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-06-08 15:45

Men lajv funkar det väl hyggligt att balansera och dona så att det låter OK? Kan man inte göra samma sak i studion? Eller finns det andra begränningar att ta hänsyn till?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav darkg » 2018-06-08 17:28

PerStromgren skrev:Men lajv funkar det väl hyggligt att balansera och dona så att det låter OK? Kan man inte göra samma sak i studion? Eller finns det andra begränningar att ta hänsyn till?


Jag tänkte också på det, eftersom det bevisligen går att få trevligt ljud från konsert skulle man ju kunna inbilla sig att det vore kalasbra förutsättningar i studio. Men jag tror att det är som goat76 säger, det har blivit så man gör (alltså tar bitarna för sig och mekar ihop). Och väl rotad i det tänket blir det väl alldeles överväldigande att fånga allt på en gång...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Belker » 2018-06-08 19:00

Här verkar ju också förutsättas att musik forfarande görs av ”naturligt” låtande trummor, bas och gitarr. Inte så ofta fallet nuförtiden, tack och lov (jo, jag gillar rock också, men framförallt gillar jag framåtskridande).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav mrGaskill » 2018-06-09 10:11

Och varför heter det egentligen just Ino-lab?
"we have assumed control!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Belker, Conny och 11 gäster