Ogjort skrev:Jahapp.
In från ingenstans kommer så några rader om "att-göra-musik-mix-ljudteknik-poddar".
Jag anar och gissar att Musikproddpodden (
http://musikproducent.se/podd/), är, om inte först så i alla fall störst i riket.
Hörde något avsnitt för länge sedan, men har inte följt med på minsta vis. Men nu kastade jag åter ett getöra på företeelsen.
Här utgås mycket utifrån folk med credd och etablering, hippfaktor och coola snubbar o snubbor.
Det är ambitiöst och säkert välmenande. Rätt trevlig attityd. Sympatiskt intryck i många stycken.
Ibland sägs vettiga saker - ibland helt tossiga. Men också många kvalificerade gissningar och antaganden.
Högt o lågt i en salig blandning - men i mångt o mycket inte SÅ knasigt som jag förväntat.
Själva podden finns troligen också för ambitionen att sprida know how och för att hjälpa till att göra världen lite bättre.
Jag tror man verkligen vill det.
Men...
På kul lyssnade jag på ett avsnitt med en i raden av våra etablerade artister/musiker/producenter.
En timmes prat om detaljer i rum o lyssning, mikrofoner, plug-ins, vad som är bäst här o bäst där o mittemellan.
Ett väldigt seriöst samtal om hur uppnå det ena eller andra. Vad som är viktigt. Hur sång blir riktigt bra. Hur "kicken" bör behandlas.
Alltså det här är inga pellejönsar som sitter o svamlar utan eftertanke. Det är på blodigt allvar - om än lättsamt presenterat.
Så lyssnar jag därefter på en produktion från nämnda gäst.
Den låter apa!
Med tanke på samtalet så trodde jag i alla fall att den skulle befinna sig i någon slags välljudande härad.
Eller åtminstone intressant ur någon eller några ljudmässiga aspekter. (i alla fall prodd-tekniskt givande/spännande/tankeväckande)
Men det var helt tvärtom. Nära nog lika illa som skräckexemplet Henriksson.
Häpnadsväckande!
Men... har man man alltså valt varenda pinal o manick i sin studio med stor omsorg hela vägen, för att lyckas uppnå just det ljud man sedan presenterar?
Som alltså låter fruktansvärt illa.
Ibland börjar jag tro att det är just så. Att man gillar det. Hur i helskotta skulle det annars kunna bli på det viset?
Eller har branschen vandrat fel väg för länge, så att ett ljudideal etablerats - som vi helt enkelt får leva med?
Eller kan det vara så att man därigenom missat hur det egentligen skulle kunna låta. Att man har helt kocko referenser?
Eller försöker man sträva mot ett "sound" som är giltigt för artister med stor kommersiell framgång - typ "det rätta"?
Om jag lyssnar på samtalet och sedan på musiken, blir det fullkomligt obegripligt(*) att det låter som det gör.
Det här är en gåta som ni gärna får hjälpa till att fundera kring.
/Anders O.
(*=reservation för mindre välvillig tolkning)
Jag måste få fråga. Vad hade du egentligen förväntat dig och varför föll valet på just det avsnittet?
Har du en förkärlek till den ytligaste typen av musik som existerar, och som består av artister vars högsta önskan är att vinna melodifestivalen?
Jag hade aldrig ens hört talas om den podden innan den nämdes här, men om man ska välja ett avsnitt så kanske det är bättre att först leta efter ett där de pratar med någon gäst man på förhand respekterar och som man förhoppningsvis tycker är duktig på det hon/han gör och skapar.
Om det inte finns något sånt avsnitt så är det väl ingen idé att lyssna alls, för vi vet ju på förhand att 90% av musiken som produceras idag låter dåligt. Då är det också lätt att på förhand lista ut att den populäraste podden i Sverige består utav 90-100% gäster som man inte bör lyssna på. Att sitta och försöka sålla fram något bra ur den skiten är bara en massa bortkastad tid. Om du tycker det är kul så får du naturligtvis fortsätta med det.
Du vill ha hjälp med att fundera över denna gåta över varför det låter apa så här kommer mitt försök till hjälp. Ta till dig den eller släng bort den.
Om man tar den där producenten/låtskrivaren/artisten du valde att lyssna på som exempel. Tror du på fullaste allvar att hennes musikproduktioner inte kommer låta apa bara för att man ger henne bättre lyssning i kontrollrummet? Troligtvis endast marginellt bättre isåfall.
Det jag tidigare i tråden har sagt är att jag fullt ut tycker som er vad gäller god lyssning, det är ett VIKTIGT verktyg för att höra vad man gör.
Men vad som också framgår av eran podd är att man inte heller förr i tiden hade optimal lyssning i kontrollrummet, så hur kunde musikproduktionerna låta bättre då?
Om man ska felsöka vad som har gått snett så måste man titta på saker som i stort har förändrats tidsenligt och i takt med att det blivit sämre och det är uppenbarligen INTE lyssningen i kontrollrummet.
Vad har då hänt rent tidsenligt med när det har blivit sämre?
Jag har sagt det flera gånger tidigare i denna tråd men jag säger det igen. Musikproduktionen har gått över från det analoga till det digitala och detta har möjliggjort och medfört att man nu har lättare att manipulera ljudet i efterhandsproduktionen och det är det man till största grad också gör.
Det är alltså inte det digitala i sig som är det dåliga, det har gjort allt mycket enklare, men den enkelheten har också medfört att man oftare väljer att snickra ihop ljud och skapa en artificiell verklighet i efterhand istället för att spela in det rätt från början.
Som du sa och refererade från i avsnittet du lyssnade på, "hur bör kicken behandlas".
Om man istället spelar in kicken rätt från början så är det inte mycket man behöver behandla.
Dessa saker jag nämner är inte några små inspelningsdetaljer. Det är en total förändring i hela produktionstänket.
En idag vanlig musikproduktion kan se ut som följande:
Trummisen spelar in låten i takt med en klicktrack eller på egen hand.
Basisten spelar in till de inspelade trummorna.
Gitarristen spelar in till de tidigare intrumenten eller endast trummorna.
Övriga instrument och sång spelas in på samma sätt ett efter ett.
Det finns i detta skede ingen som hittills har hört hur allt låter tillsammans. Musikerna har gått miste om dynamiken, timingen och samklangen sinsemellan som de normalt har när de spelar live eller i replokalen.
Nu sätter sig producenten sig ned och mixar ihop allt.
Han kommer kanske märka att kicken ljudmässigt är helt begravt under basen för att de är inspelade med kanske för likartade mikrofoner, så han behöver manipulera fram den. Kanske genom att använda en sidechain-kompression för att få basen att "ducka" för kicken till exempel. Eller varför inte hitta några samples på nätet han kan ersätta den med?
Han märker ytterligare en sak. Kanske var det fel typ av mikrofon även på gitarrförstärkaren, den bråkar också med basens frekvenser. Här kanske han väljer att strypa omfånget av de båda instrumenten med hög/lågpassfilter för att de inte ska överlappa varandra så mycket.
Denna efterhandsbearbetning fortsätter genom hela produktionen och den kommer i bästa fall att låta/se ut som Mona Lisa ihopbyggd av legobitar.
En vanlig och väldigt enkel produktion från förr när Beatles, Pink Floid, AC/DC m fl. spelade in kunde se ut så här:
Musikerna satt i ett och samma rum eller separerade rum om det krävdes att minska "blödningar" mellan instrumenten, men med insyn och möjligheten att höra varandra för att inte gå miste om dynamik/timing/samklang sinsemellan.
Mikrofoner riggades upp och bandet spelade "live" tillsammans och man kunde i kontrollrummet redan i det skedet avgöra om något lät fel, eller om en mikrofon bara behövde flyttas eller bytas ut mot en annan. "Var är kicken? Testa att byta ut mikrofonen!". Samma sak med övriga mikrofoner.
Sen gjorde man en testinspelning och när alla var nöjda så var det bara att spela in.
I det skedet var i stort sett 90% av mixen klar och nästan inget manipulerande krävdes i efterhand eftersom man hörde felen i realtid och rättade till det innan inspelning. Mona Lisa var 90% färdigmålad och såg ut/lät rätt.
Jag är ingen inspelningsguru och jag räknar kallt med att mitt tänk bara representerar en liten minoritet. Men det är också bara en minoritet av dagens musikproduktioner som låter bra tyvärr.
Jag tror precis som dig Ogjort att branchen har gått vilse för länge sen men min syn på det hela är att musikproduktionen har skiftat till att manipulera fram ljud i efterhand istället för att göra det rätt från början.
Med vänliga hälsningar,
Mathias