Tell skrev:Ogjort skrev:Tell skrev:Eller så är det kanske bara bra att alltid arbeta vid ungefär samma volym, o då en hyfsat lagom volym utan att trötta ut öronen för mycket för det kanske råkar vara för högt.
.. jag vet inte var exakt ifrån rekommendationen kommer ifrån, men det är väl ingen DÅLIG rekommendation eller? Du verkar ju tycka det mesta i ljudvärlden är FEL och DÅLIGT så..
Jo det är en dålig rekommendation. Av flera skäl.
Den har ingen som helst relevans.
Läs gärna Ingvars längre kommentar om detta tidigare i tråden.
Sen kan man tillägga att oavsett rekommendation eller inte så riskerar man hörselskador om man längre tidsperioder utsätts för en medelnivå på 85 dB.
Vilka är dom "flera" själen då? Enda jag sett Ingvar skriva är att det inte finns nån motsvarande referensnivå i musikvärlden som i filmvärlden, o det går jag med på. Men annars så kan jag väl återigen skriva att det är ju vettigt att alltid lyssna på ungefär samma volym när man jobbar, men samtidigt inte spela för högt för att inte TRÖTTA UT öronen (o inte riskera hörselskador).
Lyssnade förresten på ditt mp3-avsnitt igen idag. Fortfarande lika överdrivet, om inte mer. Typ alla dina mp3-exempel är ju EXTREMT låga alternativt EXTREMT kaskadkomprimerade. Den där sågtanden lär väl max ligga på 32kbps? Testade iaf själv att göra en 128kbps sågtand o den lät nästan lika bra som en okomprimerad. Gjorde också en 64kbps o den hade en del missljud, men inget som lät så illa som ditt. Kaskadexemplet du hade lät förjävligt ja, men jag har ALDRIG hört nåt sånt när jag själv lyssnat på musik på youtube. Så ja, du överdriver nåt extremt i ditt program, speciellt när det börjar med nån femminutersgrej med enbart domedagsljud, o sen säger att det ändå låter VÄRRE än det du precis målat ut...
Det vettigaste jag hör nån säga i programmet är nån tjej som gillar spotify i hörlurar som säger "jag har hört att det är högtalarna eller hörlurarna som spelar roll". Helt rätt! För jag menar, hennes spotify lirar ju 320kbps ogg om man vill det, vilket ÄR transparent. Snubben du interjuvar senare i programmet säger också nåt om att ogg vid 256kbps ska vara så gott som transparent, och aac vid nån liknande nivå (vilket jag tror spotify kör om man inte kör max-kvalle?).
Ganska uppenbart också att alla dom eleverna du frågar inte haft nåt problem med ljudkvalle med det dom kör, o sen när du spelar dina exempel så håller dom med att det låter illa. Kaaanske kan betyda att dina exempel inte motsvarar det som låter i den riktiga världen där folk faktiskt lyssnar?
Sorry för ranten, men har lite svårt att ta överdrivna grejer på nåt vidare allvar. Lite som att läsa framsidan på Hänt-extra eller nåt sånt, bara massa ickenyheter..
Tror egentligen att anledningen till att mp3 har så dåligt rykte är för att det i början enkodades vid låga bitrates som lät lite sisodär. Men sen har folk glömt bort att bitraten har ökat samtidigt som LAME-codecen också har uppgraderats ett antal gånger vilket gjort den betydligt effektivare.
Nej i normalfallet har bitraten inte ökat, snarare så att det typiska är att den minskar eftersom kodarna har blivit effektivare vid lägre bithastigheter.
Sen är det så konstigt:
Jag har berättat för dig att t.ex. ALLA större "podproviders" därute (som jag känner till) kör med mp3 128 kbps. Att även Sveriges Radio lägger
sina poddar på 128 kbps. Att de flesta som använder strömmande nätmusik till sina mobiler väljer så låg bitrate som möjligt för att spara pengar. Att t.ex. SoundCloud nu går ner till 64 kbps.
Ändå säger du att låga bithastigheter inte är ett problem eftersom de knappast existerar numera.
Kan du då berätta via vilken "provider" jag ska lyssna på t.ex. P3-dokumentär (sveriges mest avlyssnade podd) för att slippa 128 kbps?
Därefter kan vi resonera vidare...
Det är ju inte så att man skvätter ihop ett program ur antaganden i sitt eget huvud.
Ett program av de här typen innebär en väldigt omfattande research innan man säger något om något överhuvudtaget.
Och jag vill nog hävda att det inte finns något som sägs i programmet som är felaktigt.
Problemet med att göra radioprogram är att man aldrig vet hur det landar hos mottagaren.
Något man själv kan tycka är övertydligt, kan mycket väl missas. Men det känns som du lyssnar på programmet så som fan läser bibeln
”Domedagsavsnittet” är ju tänkt som en nyfikenhetsväckande inledning som är lite skämtsamt
gjord. Det borde framgå, tänker man, av att våra politiker yttrar sig i frågan. Vilket dom då
uppenbart inte gör. Det borde framgå att kommentarerna är hämtade ur helt andra sammanhang,
och därför skämtsamt inlagda. Men…
Det jag sedan säger är: Är det verkligen då här illa? Nej det är värre. Men mer om det SENARE i programmet.
och
I slutet av programmet undrar jag om ”ni” minns vad jag sa tidigare: Och då kommer det där
”värre uttalandet” inklippt igen. Och så säger jag att snålkodning visserligen är ett problem som det är viktigt att vara medveten om, men egentligen väldigt litet jämfört med det STORA (alltså det som avses med ”värre”) problemet som är Loudness War, som jag hoppas vi kan återkomma till. (vilket jag gör i program 2)
Sen att någon missar att ”värre” inte avser snålkodningen, trots att jag säger det, är ju trist
men för de flesta torde det vara uppenbart.
Precis som Nattlorden skriver här ovan, så finns det en poäng med att vara tydlig i vad som kan
hända med snålkodat materiel per se, och i synnerhet vid kaskadkodning. Kaskadeffekter är
mycket vanliga även om just du (kanske) lyckats undvika dem.
Hela tanken med programmet är just att informera om att snålkodning finns och att man bör vara
medveten om detta för att kunna undvika de sämsta utfallen av tekniken.
Och precis som du säger så kan någon som intervjuas i programmet välja att lyssna på nättjänster
i högre bitrate och därigenom nå närmare full transparens. Men - som också var fallet - om någon inte vet att bithastighet spelar roll. Inte ens vet vad bithastighet är. Inte ens vet att snålkodning existerar. Varför ska man då välja att betala för att lyssna, när man ändå kan få det reklamfinansierat.
(vilket brukar tolkas som gratis). Om man inte vet att det innebär en skillnad.
Det är ju så att de flesta, i synnerhet unga utan inkomst, lyssnar på lägsta möjliga bitrate, för att
spara ”surfpengar”. Och det kan man ju göra om man vill, men jag tror det är bra att informera om att de då missar något.
Jag skulle gissa att minst 90% -98% av befolkningen inte vet att det ÄR skillnad på en CD och en mp3.
Och jag kan inte direkt se någon nackdel med att informera om detta. Sen kan ju var och en avgöra om de tycker det spelar roll för just dem eller inte.
Det är ju ett konsumentupplysningsprogram.
Be gärna människor i din omgivning som INTE arbetar med ljud, att redogöra för snålkodning.
Eller vilken bitrate de väljer att lyssna på i sina mobiler. Eller om de vet att videoupplösningsinställningarna på t.ex. Youtube, även påverkar ljudkvaliteten.
Fråga grannen om denne föredrar AAC eller Ogg?
Fråga - och berätta sedan vad de svarar…
Jag är också mycket noga med att i programmet säga att exemplen är övertydliga och gjorda i
låga bithastigheter för att visa på vilken karaktär av fel som genereras, men att de felen även
finns i högre bithastigheter om än inte alls lika tydligt.
Programmet är i huvudsak riktat till dem som inte vet ett vitten om de här sakerna. Inte till dem
som är medvetna om vad snålkodning är. De behöver inget program.
Jag kan också berätta att programmet numera används i undervisning av blivande ljudtekniker.
Just för att det anses pedagogiskt och tydligt.
Sen finns det alltid folk som inte gillar programmen. Så är det alltid.
Men den samlade reaktionen är överväldigande positiv och båda programmen har fått en
spridning långt utöver vad gängse P2-program har. (faktiskt bredast spridning av alla P2-program
sedan starten av kanalen 1955 - alltså om man avser utanför kanalens gängse lyssnargrupp)
Så jag tror inte jag är helt fel ute i upplägget. Men det vore ju konstigt om ingen reagerar negativt.
Du säger också att du inte störs av snålkodning i fm-radio. (eller app/webb-lyssning)
Hur har du kunnat jämföra med
samma program tillverkat utan snålkodning i produktionsledet?
Vad jämför du med?
Nåja, det här är en diskussion som finns på annan plats här på Faktiskt.
Det har ju egentligen inget med Ino-Lab-poddarna att göra.
Mvh
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---