Zappa skrev:goat76 skrev:Är det ett medvetet val att du inte panorerat något, allt är i mitten?
Mitt tips är att du försöker ge de olika ljudbitarna sin egen plats i mixen, men låt de mer basiga ljudsegmenten vara kvar i mitten, eller i alla fall hyfsat nära mitten. Sen tycker jag det saknas djup i ljudbilden, det kan du fixa med något reverbprogram och med olika tidsförskjutningar på de olika ljudsamplingarna. Fördröj vissa av dem med 8-20 millisekunder eller liknande så blir helheten mindre stel och man får då uppfattningen av en djupare ljudbild.
Det är nog som Ingvar säger, de ursprungsljud du valt att använda är nog väldigt odynamiska och kanske tok-komprimerade?
Det blir då svårt att få slutresultatet att bli speciellt dynamiskt.
Vilket program använde du dig av när du gjorde musiken? Kanske går det att importera bättre ljudsamplingar till det studioprogrammet om det var sånna du använde dig av?
Tack så mycket för tipsen
Jag använder Ableton Live Lite, är nästan en absolut novis på DAW:er och är inte hemma på panorering ännu. Har både använt ljud från Ableton och spelat in egna, alla beats och slingor har jag skapat själv. I introt är brandkåren och bilningsmaskinen(!) inspelade med en Zoom H1n, dessa ljud är obearbetade förutom att ett flackt högpass filter användes för att ta bort vindljud då vindskyddet inte var med
. Jag har lite reverb på gitarrljudet men resten saknar det. Är något trött på reverb som används typ jämt men jag ska prova alla dina tips. Jag ville ha en stramare produktion men håller med om att det blev FÖR livlöst. Har du några tips på högkvalitativa ljudsamplingar, är mycket intresserad av sådana. Min tanke är att producera elektronisk musik med inslag av naturljud som låter så bra som möjligt och kan avlyssnas vid höga ljudtryck utan att öronen blöder.
Ja, man hör tydligt att introt är en stereoupptagning men sen blir det väldigt centrerat när själva låten sätter igång.
Jag är inte så hemma på elektronisk musik. Den musik jag gör och spelar in är baserad på analoga instrument som gitarr, bas, trummor m.m.
Där riggar jag upp mikrofoner för allt, inklusive upptagning av det naturliga rumsljudet.
Jag håller med om att reverbprogram används till överdrift men som sagt, jag har dålig koll på elektronisk musik och vet inte om man inom den typen av produktion använder sig av ett riktiga rumsljud.
Du kan ju alltid testa (ifall att du har ett välljudande rum) att spela upp enskilda samplingar mono genom en av dina pi60 och ta upp ditt eget rumsljud med din Zoom H1n. Nu vet jag inte hur optimal den mikrofonen är för ändamålet musikinspelning men det är bara att exprementera, prova lite olika avstånd och vilken riktning du pekar mikrofonen åt.
Sen kan du hålla lite koll på vilket avstånd du föredrar, en hårddragen tumregel av fördröjningen som blir är ungefär 1ms/fot. Sen kan du fördröja rumsinspelningen ytterligare som du behagar i ditt studioprogram.
Att använda reverb med måtta är en konst, det räcker ofta med väldigt lite bara för att bara skapa en lätt siluett för att få det att låta mer naturtroget. Om det bara låter skit, släng bort, tänk om och gör om.
Man lär sig alltid något nytt av alla fel och misstag man gör och bara för att det låter dåligt vid ett tillfälle så kan det bli helt rätt vid nästa.
Jag använder inte färdiga samplingar men jag tror denna sida är bra:
https://freesound.org/search/?q=synthI den länken testade jag skriva in ordet synth i sökfältet och det gav mig 24579 st samplingar. Sen går det att begränsa sökresultatet ytterligare till type, samplerate, bitdepth m.m. i spalten till höger. En bra ide kan nog vara att hålla sig till samma samplerate och bitdepth i samplingarna i ditt projekt. Själv håller jag mig till 24/96 i mina inspelningar.