Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav joakimfors » 2018-04-06 15:55

Nattlorden skrev:
joakimfors skrev:
shifts skrev:Edit: Du länkar in ett liveframträdande från Youtube nu, vilket inte på något sätt representerar vad som finns i albumspåret. Vad var syftet med det? :)


Är nog bara musikvideon som innehåller klipp från något liveframträdande. Iofs något annan master (eller så extra ljudeffekter till videon som blandats in) samt att YT kört sin normaliseringsprocess.

[ Bild ]

Edit: Gjorde mina öron en björntjänst och lyssnade på hela YT versionen nu. Är nog samma skit i botten men ett lager publikjubel strösslat över som gör att det verkar mer dynamiskt samt lite riktigt live-ljud i slutet.


Udda form på histogrammet.... någon som har en förklaring över hur det blir så?


Det är ljudeffekterna/publikjublet som kryddar lite i kanterna. Dvs först är originalspåret nivåsänkt sen har man satt till ett jubelspår lite här och där som då pepprat med lite sampel över/under tidigare klippta toppar sen har man även på slutet en videosnutt med ljud från en livespelning gjort med någon sunkig mobiltelefonmikrofon eller dylikt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav IngOehman » 2018-04-06 22:27

Adhoc skrev:Har lagt drygt 2 h på podden och videon. Och ... plus för båda :) . Podden var lite mer givande, kanske för att videon gav intrycket att ett mer uppstyrt manus (i brist på bättre ord) givit ett bättre "flyt". För folk som redan har hyfsad koll och engelska var det nog inga problem att hänga med, svårare för dom som börjar från noll och det är kanske dom som ni vill väcka.

Tack för alla snälla ord i tråden!

Och även tack för kritiska synpunkter. Jag delar din uppfattning om att det finns utrymme för förbättring - mycket till och med! Och det finns naturligtvis ett skäl till att det blev som det blev: Den ni ser var aldrig avsett att visas! :o

Det ni ser är HELT orepeterat (jag är lika förvirrad som det ser ut, hade ingen koll på vad vi skulle prata om när jag kommer in i bild) som gjordes för att undersöka om kameraplaceringen blev bra. Jag glömde dock bort det hela och fortsatte prata eftersom Anders fortsatta att fråga saker.

Även detta med korspratandet blev lite tokigt eftersom Anders ju inte hade en aning om vart jag var på väg i resonemangen (jag visste det ju knappt själv) vilket ledde till att det blev lite hackat och malet.

Jag är förvisso van vid att hålla helt orepeterade föreläsningar, men oftast får jag ändå veta vad jag skall tala om i varje fall några minuter i förväg så jag kan fundera lite på upplägg och skriva upp lite nyckelord som kan vara till hjälp.

Så inte denna gång. Vi startade inspelningen BARA för att skapa något VI skulle titta på - för att se om kameraplacering mm blev bra. Resultatet skulle slängas, inspelningen var ju avsedd som slask.

H1:an hade jag stort förtroende för att den skulle ta upp ljudet på bra sätt, då jag fick ställa den som jag ville. Anders enda önskemål var att den inte skulle synas i bild. I brist på stativ så använde jag ett puffskydd som Anders hade med sig! 8)

IMG_8978.JPG
IMG_8978.JPG (1.83 MiB) Visad 5484 gånger

Notera även Anders' mössa som säkerställer att inte för mycket skräpljud från vibrationer i bordet skulle förpesta inspelningen. :)

Det kan även nämnas att H1:an modifierats på ett sätt som jag egentligen tycker den borde ha varit utförd från början. En så enkel modifikation som ökar kvaliteten i diskantområdet mångfaldigt! :D

Några små skumplastabsorbenter bakom kapslarna motverkar helt enkelt de intrinsiska problemen som beror på att formgivningen styrts av ögat snarare än örat. Har till sags dato modifierat ett tjugotal H1:or. Och fått många att modifiera sina egna.

- - -

Så, sammanfattningsvis är det Anders tjusiga redigering som gör inspelningen så pass ousel som den kanske kan verka. Man kan nästan få intrycket att ett tvåkaneraformar har användts, genom Anders snygga klipp mellan originalfilm och samma film inzoomad!

Som superprofessionell dunderkamera användes... Anders gamla knappt vid livvarande mobiltelefon.

Så se denna första lilla youtubesnutt som ett första försök, något som inte ens var avsett att ses av några andra än Anders och mig. Vi hoppas att vi kan göra mindre dåliga saker i framtiden.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav darkg » 2018-04-06 23:24

Så länge det är odåligt är det bättre med halvbra som blir av än helgjutet som inte blir gjort :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Laila » 2018-04-06 23:46

Exaktemente . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-04-07 06:32

IngOehman skrev:
Adhoc skrev:Har lagt drygt 2 h på podden och videon. Och ... plus för båda :) . Podden var lite mer givande, kanske för att videon gav intrycket att ett mer uppstyrt manus (i brist på bättre ord) givit ett bättre "flyt". För folk som redan har hyfsad koll och engelska var det nog inga problem att hänga med, svårare för dom som börjar från noll och det är kanske dom som ni vill väcka.

Tack för alla snälla ord i tråden!

Och även tack för kritiska synpunkter. Jag delar din uppfattning om att det finns utrymme för förbättring - mycket till och med! Och det finns naturligtvis ett skäl till att det blev som det blev: Den ni ser var aldrig avsett att visas! :o

Det ni ser är HELT orepeterat (jag är lika förvirrad som det ser ut, hade ingen koll på vad vi skulle prata om när jag kommer in i bild) som gjordes för att undersöka om kameraplaceringen blev bra. Jag glömde dock bort det hela och fortsatte prata eftersom Anders fortsatta att fråga saker.

Även detta med korspratandet blev lite tokigt eftersom Anders ju inte hade en aning om vart jag var på väg i resonemangen (jag visste det ju knappt själv) vilket ledde till att det blev lite hackat och malet.

Jag är förvisso van vid att hålla helt orepeterade föreläsningar, men oftast får jag ändå veta vad jag skall tala om i varje fall några minuter i förväg så jag kan fundera lite på upplägg och skriva upp lite nyckelord som kan vara till hjälp.

Så inte denna gång. Vi startade inspelningen BARA för att skapa något VI skulle titta på - för att se om kameraplacering mm blev bra. Resultatet skulle slängas, inspelningen var ju avsedd som slask.

H1:an hade jag stort förtroende för att den skulle ta upp ljudet på bra sätt, då jag fick ställa den som jag ville. Anders enda önskemål var att den inte skulle synas i bild. I brist på stativ så använde jag ett puffskydd som Anders hade med sig! 8)

Bilagan IMG_8978.JPG finns inte längre

Notera även Anders' mössa som säkerställer att inte för mycket skräpljud från vibrationer i bordet skulle förpesta inspelningen. :)

Det kan även nämnas att H1:an modifierats på ett sätt som jag egentligen tycker den borde ha varit utförd från början. En så enkel modifikation som ökar kvaliteten i diskantområdet mångfaldigt! :D

Några små skumplastabsorbenter bakom kapslarna motverkar helt enkelt de intrinsiska problemen som beror på att formgivningen styrts av ögat snarare än örat. Har till sags dato modifierat ett tjugotal H1:or. Och fått många att modifiera sina egna.

- - -

Så, sammanfattningsvis är det Anders tjusiga redigering som gör inspelningen så pass ousel som den kanske kan verka. Man kan nästan få intrycket att ett tvåkaneraformar har användts, genom Anders snygga klipp mellan originalfilm och samma film inzoomad!

Som superprofessionell dunderkamera användes... Anders gamla knappt vid livvarande mobiltelefon.

Så se denna första lilla youtubesnutt som ett första försök, något som inte ens var avsett att ses av några andra än Anders och mig. Vi hoppas att vi kan göra mindre dåliga saker i framtiden.


Vh, iö


:D :) 8)
Jag vill nog modifiera Herr Ingenjörns inlägg en smula...
Som radio-, konsert- och musik-producent sedan mer än 30 år, vill jag understryka att jag inte skulle vara SÅ oförberedd inför en inspelning.
Däremot är inledningens ord "jag har glömt bort vad vi skulle prata om" väldigt sanna :D

Men det är också sant att vi hade för avsikt att göra om alltsammans. Men att tidsnöd inför utlovad publicering gjorde att vi enades om att det
ändå klarar sig med några nödklipp och lite andra, förhoppningsvis omärkliga trix. Jag och vi är ju heller inga bildkunniga personer, så vi får se det här med bild-delen som en skola. Vi blir förhoppningsvis bättre med tiden och övning.
(bara så ingen tror att vi sitter nöjda och självbelåtna)
Men det är både roligt och en tröst att många ändå verkar tycka att videon är givande och informativ. Och en sporre att verkligen försöka bli bättre.
Tack för det.

Och Ingvar är ju alltid bra - pånåvis, ändå lixom.
Och det är också sant att min mössa gjorde en närmast perfekt insats.

Och som sagt tidigare. Den lilla billiga H1:an är anmärkningsvärt bra.
Jag använder den till i princip all "fältinspelning" för radioproduktion sedan många år.
Hellre än t.ex. Nagra Ares med en 10 ggr högre prislapp.
Lite plastig o skör - men med försiktighet så håller den.

Här kommer lite tydligare bilder på den enkla modifieringen:
H1_mod_s.jpg
H1_mod_s.jpg (196.89 KiB) Visad 5432 gånger


H1_mod2_s.jpg
H1_mod2_s.jpg (186.92 KiB) Visad 5432 gånger


(tyvärr hittar jag inte just nu de mätkurvor vi gjorde före och efter mod. som båda är överraskande raka)

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Kronkan » 2018-04-07 11:13

Nu lyssnat på hela podden och delar av videon.

Det hela är ju sorgerligt på många sätt. Ännu mera sorgerligt än vad jag trott. Sitter vi nu fast i saken genom att den genomsnittlige musikapparaterna inklusive de enkla hörlurarna inte en förmår bättre, lite grovt uttryckt?

Men jag skrev tidigare om referensens betydelse för lyssnaren. Sökte hitta någon forskning som stödjer detta antaganden och fann detta:

"Trained versus untrained listeners indicated a significant difference in only one genre, pop. This was in contrast to the other
four genres. It was evident that untrained listeners prefera higher amount of compression than those that aretrained
concerning this genre. It was suggested thiscould be a result of constant exposure to hypercompressionand without
production experience, considering this as ‘normal’. Trained listeners bycontrast could prefer a lower degree of compression as a
result of being trained as ‘active’ listeners".


https://s3.amazonaws.com/academia.edu.d ... ion_Li.pdf

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav IngOehman » 2018-04-07 11:42

Ogjort skrev:
IngOehman skrev:
Adhoc skrev:Har lagt drygt 2 h på podden och videon. Och ... plus för båda :) . Podden var lite mer givande, kanske för att videon gav intrycket att ett mer uppstyrt manus (i brist på bättre ord) givit ett bättre "flyt"...

...Jag delar din uppfattning om att det finns utrymme för förbättring - mycket till och med! Och det finns naturligtvis ett skäl till att det blev som det blev:

Den ni ser var aldrig avsett att visas! :o

Det ni ser är HELT orepeterat (jag är lika förvirrad som det ser ut, hade ingen koll på vad vi skulle prata om när jag kommer in i bild) som gjordes för att undersöka om kameraplaceringen blev bra. Jag glömde dock bort det hela och fortsatte prata eftersom Anders fortsatta att fråga saker.

Även detta med korspratandet blev lite tokigt eftersom Anders ju inte hade en aning om vart jag var på väg i resonemangen (jag visste det ju knappt själv) vilket ledde till att det blev lite hackat och malet.

:D :) 8)
Jag vill nog modifiera Herr Ingenjörns inlägg en smula...
Som radio-, konsert- och musik-producent sedan mer än 30 år, vill jag understryka att jag inte skulle vara SÅ oförberedd inför en inspelning.
Däremot är inledningens ord "jag har glömt bort vad vi skulle prata om" väldigt sanna :D

Men det är också sant att vi hade för avsikt att göra om alltsammans.

Alltså, om det jag skrev kan uppfattas som att jag säger att Anders inte visste ämnet, så måste jag be om ursäkt. Han hade full kontroll på vad frågan skulle gälla. Det borde ju även framgå av videon då han berättar det för mig.

Så problemen var:

1. Jag visste det inte (och hade därför ingen möjlighet att förberera någonting, vilket ju inte vara något problem eftersom tagningen inte var avsedd att visas).

2. Anders, som visste vad frågan var, visste p g a punkt 1 ändå inte vart jag var på väg när jag pratade. :) Vilket i sin tur ledde till att svar som inte ännu nått fram till sitt slut, avbröts av frågor om något nytt. Det blev lite hackat och malet helt enkelt. Men det gjorde ju inget, tänkte vi då, eftersom detta ju bara var en kameratest!

Kommande viddeor kommer (i varje fall som vi tänker just nu) ha ett justerat format som förhoppningsvis leder till att jag kommer att tala mera direkt till en publik där kameran blir som en i publiken. Precis som Anders blir det.


Ogjort skrev:Men att tidsnöd inför utlovad publicering gjorde att vi enades om att det ändå klarar sig med några nödklipp och lite andra, förhoppningsvis omärkliga trix.

Ja, Anders lyckades övertyga mig om att han skulle se om det hela gick att rädda, EFTER att vi spelat in. Jag var försiktigt skeptisk, men det blev mycket bättre än jag trodde var möjligt. :)

Trodde ju inte ens att han visste något om videoredigering alls, eftersom han sa att han inte kunde sådant. Men det kunde han! Jag som trodde att försöken att rädda skulle bli några klipp bara.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

makesrain
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav makesrain » 2018-04-07 13:07

Lyssnat på podden och sett videon. Jag gillar upplägget av båda, det var intressant och upplysande. Jag lärde mig mycket och kommer att sprida länkarna till bekanta. Tack.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav MichaelG » 2018-04-07 13:34

Såg videon i morse. Väldigt bra tycker jag! Tack för detta.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav IngOehman » 2018-04-07 14:13

Evil_Homer skrev:Roligt, detta skall såklart tittas på!
Ingvar, när ni spelade in videon, erkänn visst hade du på dig dina tofflor till kostymen? :D

Är frestad att erkänna detta, men då jag inte kan sova om jag talat osanning så erkänner jag ingenting i den riktningen!

Jag var nämligen barfota, alltså i betydelsen sko- och toffellös.

Skälet till detta var att vi gick på ett rullband och att gå på ett sådant (som man kan slå sig illa om man ramlar av från) samtidigt som man skall fokusera på kameran OCH även komma ihåg vad man skall säga, är inte en nådig uppgift. :?

Barfota kändes det säkrare, eftersom man då kan greppa kanten med tårna. 8)

- - -

Dock hade jag såklart tofflor både omedelbart före och efter inspelningen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav IngOehman » 2018-04-07 14:32

Svante skrev:Jag tycker att dialogformatet är bra och tror att ett manus bara skulle göra det stelt. Alltså, man kan ju ha några stolpar om vad man ska täcka ungefär, men det tror jag att de hade? Det sista man vill ha är inövade eurovisionsskämt på beställning.

Inget manus, inga stolpar.

Jag förstår dem som ser problem med sättet som vi arbetade på. Men jag ser också en poäng med det - att Anders faktiskt blir en sorts realtidscheck på begripligheten. Han kan ju ställa en helt oväntad fråga, vars innehåll och formulering berättar, för mig, att jag behöver förtydliga något.

Tycker det är väldigt bra faktiskt.

Är även van vid det från föreläsningar då jag oftast, nästan alltid*, välkomnar undervägsfrågor från publiken.

Dock kan sådana lätt komma olyckligt i tiden, vilket förstås hanteras om den som har en fråga anmäler det (med handuppräckning) istället för att ställa den rakt ut. Ser jag en anmäld fråga så kan jag ta den strax, utan att det interfererar med en pågående förklaring.


Vh, iö

- - - - -

*Med en lite större publik, säg fler än 50 personer, kan det vara lämligt att hålla frågorna till efter, det vill säga avsluta med publikfrågor.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-04-08 17:56

Bästa faktiskt-besökare och medlemmar.
Jag vill be er om en tjänst.

Även om ni lyssnat på ljudpodden så vore det tacknämligt om så många som möjlig kan tänka sig att "lyssna" på den igen via "Whooshkaa".
Då det blir spridning på IP-adresserna. (ljudet kan ju stängas av och den kan puttra i bakgrunden)
Detta kommer underlätta - och snabba på överföringen till aktörer som iTunes och Acast.

inocoverSE_001_faktiskt.jpg
inocoverSE_001_faktiskt.jpg (63.53 KiB) Visad 5189 gånger


https://player.whooshkaa.com/shows/ino- ... l-podcasts



Mvh

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Belker » 2018-04-09 09:22

Gärna, om det tar er närmare itunes!

En annan fråga, jag lyssnade på avsnittet genom högtalare häromdan. Kul att höra Ingvar sitta i sin egen högtalare (i14) och snacka! Min fråga gäller dock ljudet av Lasse(?) som satt till vänster i stereobilden. Jag upplevde ljudet som lite ofokuserat. Som att hans röst swoschade runt lite och ändrade karaktär och placering hela tiden (inom sitt snäva område till vänster). Jag kan ju ingenting om mickar och inspelningsteknik, så du får ursäkta den fummiga beskrivningen! Och jag överdriver såklart effekten för att illustrera. Är detta något bara jag hör? Ska jag börja jaga problemet hos mig eller är det fler som känner igen sig?

Riktigt fint initiativ för övrigt! Ser fram emot nya avsnitt. Bonus att höra riktigt välinspelade röster genom stereon.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-04-09 09:40

Han satt säkert på gränsen för mikrofonens upptagningsområde och när han rörde på sig lite för mycket så blev det så, kanske?

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Kronkan » 2018-04-09 09:57

Hej ni ljudpoddare!

Jag tog mig frihet för att dels sprida och förhoppningsvis ge er fler klick att länka er podd på två trådar om loudness war. Detta på Euphonia och på MinHemmabio forum. Jag är ju bara aktiv här men har medlemskap i dessa två fora. Bör väl finnas en del andra fora som kan vara lämpliga?

Hoppas att ni inte har något emot detta?

Men är det ljusare eller mörkare nu gällande denna fråga. Var finns problemets bas? Är det klassisk radio eller typ Spotify. Eller är det musiker eller tekniker. Lyssnarens roll vilken är den.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-04-09 17:47

Kronkan skrev:Hej ni ljudpoddare!

Jag tog mig frihet för att dels sprida och förhoppningsvis ge er fler klick att länka er podd på två trådar om loudness war. Detta på Euphonia och på MinHemmabio forum. Jag är ju bara aktiv här men har medlemskap i dessa två fora. Bör väl finnas en del andra fora som kan vara lämpliga?

Hoppas att ni inte har något emot detta?



All spridning är mycket välkommen.

Tack för sådan!

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Frisk » 2018-04-09 20:10

Lyssnade igenom streamade varianten igår. Eller lät den i alla fall spela igenom, hoppas det hjälper för vidare genomslag! Men jag hoppas även i fortsättningen ha möjligheten att ladda ner de kommande podarna som Flac.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-04-10 02:27

Frisk skrev:Lyssnade igenom streamade varianten igår. Eller lät den i alla fall spela igenom, hoppas det hjälper för vidare genomslag! Men jag hoppas även i fortsättningen ha möjligheten att ladda ner de kommande podarna som Flac.


Lokalt på sajten kommer det alltid finnas både pcm wave och lossless FLAC.

Ute "i världen" tvingas mp3 128 kbps fram oavsett om vi vill det eller inte. Men det är ju också en poäng i sammanhanget.
Så ser det ut.
Och det är gräsligt hur talet skitas ner i mp3:orna.
Det var faktiskt en reaktion på just detta som fick mig att göra "Vad är det som låter?" om snålkodning.

hälsar vänligt

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Frisk » 2018-04-10 07:30

Det låter bra, jag föredrar att ha filerna jag lyssnar på lokalt när det går :) Men hjälper självklart gärna till att sprida information som denna vidare och gör den så tillgänglig som möjligt.

Ett sånt exempel får ni gärna ta med i någon kommande POD, nivåmatchat växla mellan förlust-komprimerat och förlustfritt ljud, gärna lite längre så man hinner jämföra ordentligt. Eller kanske som fristående exempel-fil.

Ogjort skrev:
Frisk skrev:Lyssnade igenom streamade varianten igår. Eller lät den i alla fall spela igenom, hoppas det hjälper för vidare genomslag! Men jag hoppas även i fortsättningen ha möjligheten att ladda ner de kommande podarna som Flac.


Lokalt på sajten kommer det alltid finnas både pcm wave och lossless FLAC.

Ute "i världen" tvingas mp3 128 kbps fram oavsett om vi vill det eller inte. Men det är ju också en poäng i sammanhanget.
Så ser det ut.
Och det är gräsligt hur talet skitas ner i mp3:orna.
Det var faktiskt en reaktion på just detta som fick mig att göra "Vad är det som låter?" om snålkodning.

hälsar vänligt

Anders O.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-04-10 11:13

Belker skrev:Gärna, om det tar er närmare itunes!

En annan fråga, jag lyssnade på avsnittet genom högtalare häromdan. Kul att höra Ingvar sitta i sin egen högtalare (i14) och snacka! Min fråga gäller dock ljudet av Lasse(?) som satt till vänster i stereobilden. Jag upplevde ljudet som lite ofokuserat. Som att hans röst swoschade runt lite och ändrade karaktär och placering hela tiden (inom sitt snäva område till vänster). Jag kan ju ingenting om mickar och inspelningsteknik, så du får ursäkta den fummiga beskrivningen! Och jag överdriver såklart effekten för att illustrera. Är detta något bara jag hör? Ska jag börja jaga problemet hos mig eller är det fler som känner igen sig?

Riktigt fint initiativ för övrigt! Ser fram emot nya avsnitt. Bonus att höra riktigt välinspelade röster genom stereon.

Det du beskiver är mycket tydligt och beror på att Lasse rör sig, det ingår i hans stajl. Kan vattar fram pch åter och viftar en del med armarna. :)

Jag tycker det är ostörande (men väldigt hörbart) i högtalare. I hörlurar är det lite störande tycker jag, men inspelningen är ju gjord för högtalare.

Det är en "äkta stereoinspelning", alltså gjord med två mikrofoner rakt in. Inga mix å trix. Mikrofonerna är rundtagande (A-B konfigurerade) så ingen proximity-effekt. De är även försiktigt åtskilda med en liten absorberande skiva.

- - -

Vinklar är valda således att full stereobredd skall upplevas, men det finns även en viss stereoöverbredd på rumsljuden.

Det är även så att vi alla tre faktiskt hörs via båda högtalarna. Man bara uppfattar det inte så när man lyssnar på båda högtalarna samtidigt. :)

Så även om det kan uppfattas som att jag kommer från bara höger högtalare så hörs jag via båda, dock fördröjd, försvagad och lite LP-filtrerad i den vänstra.

Vi valde ett riktigt stereoformat för att det skulle vara lättare att urskilja allt som sägs, även när vi talar i munnen på varandra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-04-10 14:53

Belker skrev:Gärna, om det tar er närmare itunes!

En annan fråga, jag lyssnade på avsnittet genom högtalare häromdan. Kul att höra Ingvar sitta i sin egen högtalare (i14) och snacka! Min fråga gäller dock ljudet av Lasse(?) som satt till vänster i stereobilden. Jag upplevde ljudet som lite ofokuserat. Som att hans röst swoschade runt lite och ändrade karaktär och placering hela tiden (inom sitt snäva område till vänster). Jag kan ju ingenting om mickar och inspelningsteknik, så du får ursäkta den fummiga beskrivningen! Och jag överdriver såklart effekten för att illustrera. Är detta något bara jag hör? Ska jag börja jaga problemet hos mig eller är det fler som känner igen sig?

Riktigt fint initiativ för övrigt! Ser fram emot nya avsnitt. Bonus att höra riktigt välinspelade röster genom stereon.


Ingvar förekom mig. Men jag tänkte också: det ÄR för att han rör på sig, Det är ju en stereoinspelning.
Vi är så ovana vid sådant. Det sker ju i princip aldrig i "vanliga" sammanhang. Är ett samtal i stereo så är det i 999 fall av 1000 panorerad mono.
Kan hålla med om att det i lurar gör att han ibland hamnar nästan bakom lyssnaren.
Jag gillar det.
Men vi kan laborera lite med placering av både folk o mikrofoner, så det mildras en smula - kanske...

Prommis! :-)

Och Tack för hjälpen - nu finns vi även på iTunes (det gick mycket snabbare än det brukar)
https://itunes.apple.com/se/podcast/vad ... 30054&mt=2

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav JB » 2018-04-10 15:45

Ogjort skrev:
Frisk skrev:Lyssnade igenom streamade varianten igår. Eller lät den i alla fall spela igenom, hoppas det hjälper för vidare genomslag! Men jag hoppas även i fortsättningen ha möjligheten att ladda ner de kommande podarna som Flac.


Lokalt på sajten kommer det alltid finnas både pcm wave och lossless FLAC.

Ute "i världen" tvingas mp3 128 kbps fram oavsett om vi vill det eller inte. Men det är ju också en poäng i sammanhanget.
Så ser det ut.
Och det är gräsligt hur talet skitas ner i mp3:orna.
Det var faktiskt en reaktion på just detta som fick mig att göra "Vad är det som låter?" om snålkodning.

hälsar vänligt

Anders O.


Man får ju tänka på att inte alla som lyssnar har 100 mbps fiber uppkoppling, för att inte tala om dom som lyssnar på mobilen som skulle bränna sin månadsförbrukning rätt snabbt om dom lyssnade på Flac poddar.
128 kbps bör räcka och bli över till tal kan jag tycka, men om materialet har låg nivå (dvs ingen kompressor som trycker upp det) så kanske det krävs högre bitrate för att det ska låta vettigt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-04-10 15:51

Hur ser en masvis-analys för ett podavsnitt ut?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-04-10 16:05

PerStromgren skrev:Hur ser en masvis-analys för ett podavsnitt ut?


Väldigt dynamiskt eftersom någon av herrarna sitter i gungstol. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-04-10 16:41

Det påverkar inte dynamiken nämnvärt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-04-10 16:47

Jag har aldrig sett någon masvisanalys av "omastrat" tal. Kan någon som har masvis under fingrarna göra en?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Belker » 2018-04-10 16:54

Tack Ingvar och Ogjort, då bygger jag inte om grottan riktigt än.

I väntan på Masvis, så här säger Roon:
Bilagor
69B1F2F3-1A79-4BE9-A1D0-6FA09398354E.jpeg
69B1F2F3-1A79-4BE9-A1D0-6FA09398354E.jpeg (114.26 KiB) Visad 4739 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-04-10 16:54

Tal i sig är ganska dynamiskt, men inte jätte.

Det kan dock rendera väldigt stor crestfaktor om rikligt med invävda tystnader råder.

Sådant behöver dock inte påverka bedömningen enligt R-128. Det beror på.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-04-10 18:10

JB skrev:
Man får ju tänka på att inte alla som lyssnar har 100 mbps fiber uppkoppling, för att inte tala om dom som lyssnar på mobilen som skulle bränna sin månadsförbrukning rätt snabbt om dom lyssnade på Flac poddar.
128 kbps bör räcka och bli över till tal kan jag tycka, men om materialet har låg nivå (dvs ingen kompressor som trycker upp det) så kanske det krävs högre bitrate för att det ska låta vettigt.


Jo det var det som också framkom när jag talade med många ungdomar i samband med Vad är det som låter? del1.
Alltså att man väljer lägre kvalitet på uppspelningen i telefonen för att spara "surf". Inte för att man har problem med uppkopplingsfart eller inte bryr sig.
Sen... om man åtminstone levererade i mp3 320 kbps... Jag menar minsta youtubevideo har ju betydligt högre bitrate än så.
FLAC lossless är ungefär dubbelt så "tung" bara. ( ca en tredjedel av wave 16/48) Så det är egentligen inte något problem det heller.
Jag ser på tv-program med 2Mbit smalband. Så åtminstone i Sverige är klena mp3:or ett "kostnadsproblem" inte ett uppkopplingsfart-sådant.

Tal vimlar av ljud som är svårkodade. Men det beror förstås på vad man menar med "vettigt".
Bra låter 128 kbps inte. Skulle snarare säga förvånansvärt illa.
Men nivåer i sig, har föga med saken att göra. Ihoptryckt dynamik eller inte låter lika illa.

Jag vill påstå att "alla" som kan se video i sina mobiler kan lyssna på FLAC - eller en wave-fil, utan problem.
Men... det drar surfpott. Det är där skon klämmer.
Problemet idag är att man inte kan välja. Strömföretagen utgår från minsta/sämsta lyssningsmöjlighet. Så även med 4 eller 5 g i fånen, så får du 128.
Där BORDE det gå att ändra så att de som vill o kan, har möjlighet till bättre ljud. Som på vår hemsida alltså: Varsågod å välj! 8)

Mvh

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2018-04-10 18:57

Haha vafan, hur känsliga är ni egentligen? 128kbps kanske inte är transparent på tal, men det går utan några som helst problem att höra allt som sägs utan att störa sig på några små fjuttiga komprimeringsartefakter. Oavsett så är det snuskigt overkill med ens flac för lite prat :)

.. fast ni borde köra Opus istället för wav, flac o mp3 btw. Då klarar ni er med typ gamla modem-hastigheter för att få finfint tal.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster