Moderator: Redaktörer
Morello skrev:IngOehman skrev:Jag lyssnar på den musik jag älskar. Ibland ligger den på -4 LUFS (då låter det oftast illa, men jag väljer inte bort musik jag tycker om av sådana skäl, jag drar ned volymen till något utståmedbart istället) och ibland så ligger den på -25 dB (vilket är sällsynt) och då behöver man oftast höja ordentligt.
Vh, iö
Intressant - sådant vansinneskomprimerat mög spiller jag faktiskt inte min tid på - jag har upptäckt att det finns så mycket bra musik av anständig kvalitet att man kan kosta på sig att bokstavligen talat slänga sådana fonogram i soptunnan, vilket jag iofs bara gjort några enstaka gånger.
När vansinneskompressionen gått så långt som till - 4 dB kan man fråga sig om det som blev kvar faktiskt kan klassificeras som musik.
goat76 skrev:Ingvar, du som känner dig extra viktig för debatten, vad kör du själv med för normalisering i ditt huvudsakliga ljudsystem?
IngOehman skrev:
Jag lyssnar på den musik jag älskar. Ibland ligger den på -4 LUFS (då låter det oftast illa, men jag väljer inte bort musik jag tycker om av sådana skäl, jag drar ned volymen till något utståmedbart istället) och ibland så ligger den på -25 dB (vilket är sällsynt) och då behöver man oftast höja ordentligt.
Morello skrev:
Varför normera alls? Jag spelar bara riktiga skivor och använder volymkontrollen för att justera in en adekvat nivå.
IngOehman skrev:8) ? ? ?
Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.
goat76 skrev:Du Ogjort, vill bara säga att det blir väldigt konstiga radbyten när du skriver, vad är det för plattform du använder för det blir totalt fel i alla dina inlägg.
goat76 skrev:IngOehman skrev:8) ? ? ?
Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.
Du menar att alla bör tycka likadant som dig för att det ska vara en bra debatt?
Ogjort skrev:Morello skrev:
Varför normera alls? Jag spelar bara riktiga skivor och använder volymkontrollen för att justera in en adekvat nivå.
Ogjort skrev:goat76 skrev:IngOehman skrev:8) ? ? ?
Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.
Du menar att alla bör tycka likadant som dig för att det ska vara en bra debatt?
Inget som jag skulle tillskriva Ingenjörn överhuvudtaget. Snarare väldigt mycket tvärtom.
Men en givande debatt behöver adekvata argument och en grundläggande förståelse för ämnet.
(eller en vilja att skaffa sig en sådan)
goat76 skrev:IngOehman skrev:8) ? ? ?
Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.
Du menar att alla bör tycka likadant som dig för att det ska vara en bra debatt?
IngOehman skrev:goat76 skrev:IngOehman skrev:8) ? ? ?
Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.
Du menar att alla bör tycka likadant som dig för att det ska vara en bra debatt?
Nej, nästan tvärtom! Du har missförstått igen.
Om jag skall plocka upp din stil: Så du goat76 menar att alla som inte tycker du skall stenas?
IngOehman skrev:Din läsförståelse är uppenbart extremt begränsad...
Vh, iö
Ogjort skrev:Morello skrev:Varför normera alls? Jag spelar bara riktiga skivor och använder volymkontrollen för att justera in en adekvat nivå.
För att du förhoppningsvis i framtiden ska få tillgång till fler "riktiga" skivor...
Det minskar incitamenten till medelnivåmaximering, eftersom sådan då inte ger några fördelar vid avlyssning i en flödande mängd.
Snarare tvärtom.
Jag använder heller aldrig t.ex. Tidals normaliseringsfunktion.
Men det är ju inte för "JAG" som standarden bör införas, det är ju för "alltet" liksom.
Men i bästa fall kan det förmodligen bli till gagn även för mig - så småningom. (eftersom man redan kan märka sådana tendenser)
Ogjort skrev:goat76 skrev:Du Ogjort, vill bara säga att det blir väldigt konstiga radbyten när du skriver, vad är det för plattform du använder för det blir totalt fel i alla dina inlägg.
Hmm... Jag tycker mina radbyten hamnar exakt där jag vill ha dem.
(Mac & Firefox)
Så om det upplevs som konstigt av vissa, handlar det nog mer om personliga preferenser, än plattform. (hoppas jag)
Alltså att det är jag som är "konstig" - inte verktygen.
Ogjort skrev:Jag använder heller aldrig t.ex. Tidals normaliseringsfunktion.
Men det är ju inte för "JAG" som standarden bör införas, det är ju för "alltet" liksom.
Men i bästa fall kan det förmodligen bli till gagn även för mig - så småningom. (eftersom man redan kan märka sådana tendenser)
petersteindl skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:Du Ogjort, vill bara säga att det blir väldigt konstiga radbyten när du skriver, vad är det för plattform du använder för det blir totalt fel i alla dina inlägg.
Hmm... Jag tycker mina radbyten hamnar exakt där jag vill ha dem.
(Mac & Firefox)
Så om det upplevs som konstigt av vissa, handlar det nog mer om personliga preferenser, än plattform. (hoppas jag)
Alltså att det är jag som är "konstig" - inte verktygen.
Skulle faktiskt tippa att det är platformsberoende, tyvärr och även beroende hur du håller plattformen om det är en iPhone eller läsplatta.
gopnik skrev:Jag har inte sett ogjort göra några radbyten mitt i meningar. Men du har väl säkert någon helt egen variant av radbrytningsstandard installerad som ställer till det. Med tanke på hur gärna du vill hitta på en egen standardnivå i stället för att hålla dig till R128 skulle det inte förvåna mig.
Det stora problemet med standarder är att en viss typ av människor alltid måste ha en helt egen.
Morello skrev:Jag tror eventuellt att Ingvar och Ogjort missuppfattat mig - det skulle självklart vara kalas om alla skivbolag etc anslöt sig till EBU 128 R - jag undrar bara hur det skall ske och hur formen skall se ut. Det är något helt annat än att reglera tex. medelnivå för marksänd radio.
Med normering avsåg jag linjär nivåjustering i uppspelningsledet - tex i strömningstjänsterna. Programmaterialet måste ju komma till distributionsledet utan att det har vansinneskomprimerats - oaktat om det är en strömningstjänst eller riktiga fonogram (CD, DVD-A etc).
Ogjort skrev:Men en givande debatt behöver adekvata argument och en grundläggande förståelse för ämnet.
(eller en vilja att skaffa sig en sådan)
goat76 skrev:Morello skrev:Jag tror eventuellt att Ingvar och Ogjort missuppfattat mig - det skulle självklart vara kalas om alla skivbolag etc anslöt sig till EBU 128 R - jag undrar bara hur det skall ske och hur formen skall se ut. Det är något helt annat än att reglera tex. medelnivå för marksänd radio.
Med normering avsåg jag linjär nivåjustering i uppspelningsledet - tex i strömningstjänsterna. Programmaterialet måste ju komma till distributionsledet utan att det har vansinneskomprimerats - oaktat om det är en strömningstjänst eller riktiga fonogram (CD, DVD-A etc).
Förhoppningen är ju att normaliseringen på alla streamingtjänster ska få alla i produktionsleden att inse att det inte längre finns någon vinning i att försöka låta starkast, och i långa loppet (vilket vi får hoppas är relativt kort och väldigt snart) ska inse att det låter bättre om de låter den fullskaliga dynamiken istället kvarstå.
De streamingtjänster och liknande plattformar du ogillar så starkt är enda nyckeln/vapnet mot söndermastrad musik.
Morello skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Jag tror eventuellt att Ingvar och Ogjort missuppfattat mig - det skulle självklart vara kalas om alla skivbolag etc anslöt sig till EBU 128 R - jag undrar bara hur det skall ske och hur formen skall se ut. Det är något helt annat än att reglera tex. medelnivå för marksänd radio.
Med normering avsåg jag linjär nivåjustering i uppspelningsledet - tex i strömningstjänsterna. Programmaterialet måste ju komma till distributionsledet utan att det har vansinneskomprimerats - oaktat om det är en strömningstjänst eller riktiga fonogram (CD, DVD-A etc).
Förhoppningen är ju att normaliseringen på alla streamingtjänster ska få alla i produktionsleden att inse att det inte längre finns någon vinning i att försöka låta starkast, och i långa loppet (vilket vi får hoppas är relativt kort och väldigt snart) ska inse att det låter bättre om de låter den fullskaliga dynamiken istället kvarstå.
De streamingtjänster och liknande plattformar du ogillar så starkt är enda nyckeln/vapnet mot söndermastrad musik.
Jag förstår vad du menar, men om alla distributionstjänster försågs med ickevandaliserat material och inte tilläts (via avtalet med resp. skivbolag) vandalisera materialet själva skulle resultatet bli detsamma, d.v.s. konsumenten kan avnjuta ickevandaliserat programmaterial.
goat76 skrev:Ta en titt på Ogjorts texter på olika skärmar så kommer även du upptäcka det samma.
goat76 skrev:Morello skrev:goat76 skrev:
Förhoppningen är ju att normaliseringen på alla streamingtjänster ska få alla i produktionsleden att inse att det inte längre finns någon vinning i att försöka låta starkast, och i långa loppet (vilket vi får hoppas är relativt kort och väldigt snart) ska inse att det låter bättre om de låter den fullskaliga dynamiken istället kvarstå.
De streamingtjänster och liknande plattformar du ogillar så starkt är enda nyckeln/vapnet mot söndermastrad musik.
Jag förstår vad du menar, men om alla distributionstjänster försågs med ickevandaliserat material och inte tilläts (via avtalet med resp. skivbolag) vandalisera materialet själva skulle resultatet bli detsamma, d.v.s. konsumenten kan avnjuta ickevandaliserat programmaterial.
Men då sitter fortfarande skivbolagen på makten vilket hittills inte visat sig så lyckat.
Skivbolagen i överlag har aldrig tidigare visat någon förståelse eftersom det är pengarna som styr, inte kvalitén. Därför ör det bättre att några få plattformar där det för deras egenintresse existerar en vilja att allt material spelas med en jämnare nivå. Det är bara denna nivå det råder lite delade meningar om.
Morello skrev:goat76 skrev:Morello skrev:
Jag förstår vad du menar, men om alla distributionstjänster försågs med ickevandaliserat material och inte tilläts (via avtalet med resp. skivbolag) vandalisera materialet själva skulle resultatet bli detsamma, d.v.s. konsumenten kan avnjuta ickevandaliserat programmaterial.
Men då sitter fortfarande skivbolagen på makten vilket hittills inte visat sig så lyckat.
Skivbolagen i överlag har aldrig tidigare visat någon förståelse eftersom det är pengarna som styr, inte kvalitén. Därför är det bättre att några få plattformar där det för deras egenintresse existerar en vilja att allt material spelas med en jämnare nivå. Det är bara denna nivå det råder lite delade meningar om.
Men det är ju skivbolagen som ger även de "riktiga" fonogrammen, så hur skall man säkerställa att CD-utgåvan är intakt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster