Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 17:19

Ingvar, du som känner dig extra viktig för debatten, vad kör du själv med för normalisering i ditt huvudsakliga ljudsystem?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 17:19

8) ? ? ?

Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget. Ditt trollande är åt h-e, och det blir bara värre och värre! Du vet uppenbart INGENTING om vad jag känner och att du kommer med sådana där påståenden är bara pinsamt. Du borde skämmas.

Jag har ingen normalisering i mitt system. Förstår inte ens vad du menar med frågan. Normalisering har, när allt är väl, inte med avspelningssystemen att göra överhuvudtaget. Det har med musikproduktion att göra, möjligen med distribution.

Men jag använder alltså min volymkontroll för att nå en uppspelningsvolym som jag tycker är bra.

Morello skrev:
IngOehman skrev:Jag lyssnar på den musik jag älskar. Ibland ligger den på -4 LUFS (då låter det oftast illa, men jag väljer inte bort musik jag tycker om av sådana skäl, jag drar ned volymen till något utståmedbart istället) och ibland så ligger den på -25 dB (vilket är sällsynt) och då behöver man oftast höja ordentligt.


Vh, iö

Intressant - sådant vansinneskomprimerat mög spiller jag faktiskt inte min tid på - jag har upptäckt att det finns så mycket bra musik av anständig kvalitet att man kan kosta på sig att bokstavligen talat slänga sådana fonogram i soptunnan, vilket jag iofs bara gjort några enstaka gånger.

När vansinneskompressionen gått så långt som till - 4 dB kan man fråga sig om det som blev kvar faktiskt kan klassificeras som musik.

Människor är så olika.

För mig är det rimligt att välja musik efter hur den berör mig. För andra kan tekniska egenskaper vara vägledande. Jag kan njuta en en fantastisk låt även spelad monofoniskt i en smalbandig (300-2500 Hz?) sprucken takhögtalare i ett parkeringsgarage, med en störnivå från parkera de bilar så hög att musiken halvt drunknar.

Men får jag välja så föredrar jag högsta möjliga ljudkvalitet.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2020-01-21 17:32, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 17:24

goat76 skrev:Ingvar, du som känner dig extra viktig för debatten, vad kör du själv med för normalisering i ditt huvudsakliga ljudsystem?


Varför normera alls? Jag spelar bara riktiga skivor och använder volymkontrollen för att justera in en adekvat nivå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 17:36

IngOehman skrev:
Jag lyssnar på den musik jag älskar. Ibland ligger den på -4 LUFS (då låter det oftast illa, men jag väljer inte bort musik jag tycker om av sådana skäl, jag drar ned volymen till något utståmedbart istället) och ibland så ligger den på -25 dB (vilket är sällsynt) och då behöver man oftast höja ordentligt.


En av mina absoluta favoritskivor låter jätteilla. (dock inte beroende på dynamik-komprimering, så LUFS-normalisering är långt ifrån lösningen på "allt").
Musiken är likförbenat fantastisk. Men man tänker alltid: Tänk om man/någon kunde mixa om alltsammans till välljud också.
En önskan som drabbar en alltför ofta.
En gång har jag fått loss material just för att ev. mixa om. I det fallet visade det sig att det mesta var förstört redan vid inspelningen
av respektive kanal. Så det var liksom ingen idé. Det fanns inget "ursprung" kvar att värna.

Istället gör jag ibland en nödlösning och pillar lite på materialet, så det åtminstone blir utståbart.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 17:41

Du Ogjort, vill bara säga att det blir väldigt konstiga radbyten när du skriver, vad är det för plattform du använder för det blir totalt fel i alla dina inlägg.

Och Ingvar, hur kommer det sig att du kan lägga dina inlägg före ett inlägg som Morello redan postat, har du tillgång till forumets verktyg?

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 17:47

Morello skrev:
Varför normera alls? Jag spelar bara riktiga skivor och använder volymkontrollen för att justera in en adekvat nivå.


För att du förhoppningsvis i framtiden ska få tillgång till fler "riktiga" skivor...
Det minskar incitamenten till medelnivåmaximering, eftersom det då inte ger några fördelar vid avlyssning i en flödande mängd.
Snarare tvärtom.

Jag använder heller aldrig t.ex. Tidals normaliseringsfunktion.
Men det är ju inte för "JAG" som standarden bör införas, det är ju för "alltet" liksom.
Men i bästa fall kan det förmodligen bli till gagn även för mig - så småningom. (eftersom man redan kan märka sådana tendenser)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 17:49

IngOehman skrev:8) ? ? ?

Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.


Du menar att alla bör tycka likadant som dig för att det ska vara en bra debatt?
Skapa en blogg vettja, där kan du godkänna de som tycker som du, och spärra de som inte gör det från att kommentera. Fiffigt va?

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 17:52

goat76 skrev:Du Ogjort, vill bara säga att det blir väldigt konstiga radbyten när du skriver, vad är det för plattform du använder för det blir totalt fel i alla dina inlägg.



Hmm... Jag tycker mina radbyten hamnar exakt där jag vill ha dem.
(Mac & Firefox)

Så om det upplevs som konstigt av vissa, handlar det nog mer om personliga preferenser, än plattform. (hoppas jag)
Alltså att det är jag som är "konstig" - inte verktygen.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 17:56

Dina radbyten är inte konstiga på något sätt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 18:04

goat76 skrev:
IngOehman skrev:8) ? ? ?

Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.


Du menar att alla bör tycka likadant som dig för att det ska vara en bra debatt?


Inget som jag skulle tillskriva Ingenjörn överhuvudtaget. Snarare väldigt mycket tvärtom.
Men en givande debatt behöver adekvata argument och en grundläggande förståelse för ämnet.
(eller en vilja att skaffa sig en sådan)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 18:22

Ogjort skrev:
Morello skrev:
Varför normera alls? Jag spelar bara riktiga skivor och använder volymkontrollen för att justera in en adekvat nivå.


För att du förhoppningsvis i framtiden ska få tillgång till fler "riktiga" skivor...
Det minskar incitamenten till medelnivåmaximering, eftersom sådan då inte ger några fördelar vid avlyssning i en flödande mängd.
Snarare tvärtom.

Jag använder heller aldrig t.ex. Tidals normaliseringsfunktion.
Men det är ju inte för "JAG" som standarden bör införas, det är ju för "alltet" liksom.
Men i bästa fall kan det förmodligen bli till gagn även för mig - så småningom. (eftersom man redan kan märka sådana tendenser)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 18:29

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
IngOehman skrev:8) ? ? ?

Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.


Du menar att alla bör tycka likadant som dig för att det ska vara en bra debatt?


Inget som jag skulle tillskriva Ingenjörn överhuvudtaget. Snarare väldigt mycket tvärtom.
Men en givande debatt behöver adekvata argument och en grundläggande förståelse för ämnet.
(eller en vilja att skaffa sig en sådan)


Så bara för att jag förespråkar en annan standard än er, den jag talat om hela tiden, så tycker du att det innebär att jag inte har tillräcklig kunskap i ämnet?

Jag har talat om för dig exakt hur den normaliseringen som jag förespråkar fungerar, och jag har förstått den varianten helt och hållet. Jag är även mer insatt i hur Spotifys normalisering fungerar än dig, som visade att du inte hade koll på deras höjande inslag.
Det du inte heller vekar veta är att Spotify inte ens använder LUFS som måttstock för deras normalisering, de använder ReplayGain istället vilket inte ger samma resultat, det ger ett ytterligare högre värde.

Nu finns det även en ny stor aktör på marknaden, Amazon Music. De har valt i princip samma typ av normalisering som Tidal använder sig av. -14 LUFS utan höjande inslag.

Hittills i tråden har jag visat att jag har större kännedom än dig om vad olika plattformar använder för normalisering, så varför är det jag som skulle behöva mer kunskap, kanske du istället borde uppdatera dina kunskaper i ämnet och hur verktygen har valts att användas för olika applikationer.

—————————————————

Felen som visar sig i dina texter ser ut att vara relaterade till att du gör radbyten där det på din skärm ser rätt ut. Det blir dock fel hos andra som har en annan upplösning på skärmen.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 18:35

goat76 skrev:
IngOehman skrev:8) ? ? ?

Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.


Du menar att alla bör tycka likadant som dig för att det ska vara en bra debatt?

Nej, nästan tvärtom! Du har missförstått igen!!! 8O

Om jag skall plocka upp din stil: Så du goat76 menar att alla som inte tycker du skall stenas?

Här kan du se en person som beter sig som du (utan själv begripa det): https://www.youtube.com/watch?v=nS9W-wlJHPA&app=desktop

- - -

Jag menar att de som inte har skäl att bry sig om en debatt - eftersom de varken påverkas av hur det blir, eller bryr sig om hur andra påverkas, kan lämna debatten till dem som påverkas och bryr sig.

Denna diskussion har dessutom inte handlat så mycket om åsikter. Den har inte lyckats komma så långt! Det har du sett till.

Den har på grund av ditt trollande handlat om hur dina påståenden och missförstånd brottas mot den fakta som du uppvisat extrem resistens mot. Det ger är inte en nyttig debatt. Sanningar som behöver stångas mot en ändlös serie av lögner och missförstånd, blir ju liksom blockerad. Det går inte att komma vidare när du struntar i om det du påstått falsifierats.

När du inte visar några tecken på att backa ens en millimeter, trots att det du påstår om och om igen visas vara fel och på vad sätt det är fel, så återstår bara att det du sysslar med är diskussionssabotage.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2020-01-21 18:48, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 18:44

IngOehman skrev:
goat76 skrev:
IngOehman skrev:8) ? ? ?

Nästan alla som deltar är bra för debatten. Du är undantaget.


Du menar att alla bör tycka likadant som dig för att det ska vara en bra debatt?

Nej, nästan tvärtom! Du har missförstått igen.

Om jag skall plocka upp din stil: Så du goat76 menar att alla som inte tycker du skall stenas?


Ska jag stenas, behöver jag anmäla dig för att du hotar mig med fysiskt våld?


Eftersom du är helt ointresserad av vare sig normalisering eller bra ljudkvalité, så bör du lämna debatten till oss andra som bryr oss dessa saker.

Och hur kommer det sig att du har tillgång till forumets verktyg, hör inte det till administratörer och moderatorer?
Senast redigerad av goat76 2020-01-21 20:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 18:54

Din läsförståelse är uppenbart extremt begränsad...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 19:02

IngOehman skrev:Din läsförståelse är uppenbart extremt begränsad...


Vh, iö


Du har rätt, jag hoppas också att alla tycker att jag inte ska stenas.
Blev det rätt nu?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 19:28

Ogjort skrev:
Morello skrev:Varför normera alls? Jag spelar bara riktiga skivor och använder volymkontrollen för att justera in en adekvat nivå.

För att du förhoppningsvis i framtiden ska få tillgång till fler "riktiga" skivor...
Det minskar incitamenten till medelnivåmaximering, eftersom sådan då inte ger några fördelar vid avlyssning i en flödande mängd.
Snarare tvärtom.

Jag använder heller aldrig t.ex. Tidals normaliseringsfunktion.
Men det är ju inte för "JAG" som standarden bör införas, det är ju för "alltet" liksom.
Men i bästa fall kan det förmodligen bli till gagn även för mig - så småningom. (eftersom man redan kan märka sådana tendenser)

Väldigt bra svar!

Alla som av olika skäl är ointresserade av R-128 för sin egen del - det beror väl på att ni inte tycker er vinna något på den. Men det finns många människor som lyssnar på musik. R-128 finns både för framtidens ljudkvalitet och för att ALLA skall kunna njuta av musik på bästa sätt. Inte bara de som ”bara lyssnar på extremt högdynamisk musik” eller för dem som ”bara lyssnar på musik inom ett snävt dynamikintervall”.

R-128 är till för alla.

Även dem som ibland lyssnar på den musik som idag oftast är sönderkomprimerad och för dem som lyssnar på mycket varierande musik, och för dem som arbetar med eller lyssnar på radio och för dem som tittar på TV och inte vill bli hörselskadade eller väcka grannarna då reklamfilmen börjar, och för...

Kort sagt - varför lägger man sig i debatten om den handlar om något man inte bryr sig om? Om man struntar i hurdetblir med saken eller inte tror att det av olika skäl kommer att kunna införas, varför säger man då inte just det och nöjer sig?

Inte så att jag ser någon poäng varken med nej-sägare eller folk som inte bryr sig, men om det är så viktigt för dem att annonsera sin oentusiasm så gör det, men låt sedan debatten vara, så de som bryr sig (men sannolikt har skilda åsikter) får chans att delta i en debatt som är konstruktiv.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 19:39

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Du Ogjort, vill bara säga att det blir väldigt konstiga radbyten när du skriver, vad är det för plattform du använder för det blir totalt fel i alla dina inlägg.



Hmm... Jag tycker mina radbyten hamnar exakt där jag vill ha dem.
(Mac & Firefox)

Så om det upplevs som konstigt av vissa, handlar det nog mer om personliga preferenser, än plattform. (hoppas jag)
Alltså att det är jag som är "konstig" - inte verktygen.

Skulle faktiskt tippa att det är platformsberoende, tyvärr och även beroende hur du håller plattformen om det är en iPhone eller läsplatta.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 19:59

Ogjort skrev:Jag använder heller aldrig t.ex. Tidals normaliseringsfunktion.
Men det är ju inte för "JAG" som standarden bör införas, det är ju för "alltet" liksom.
Men i bästa fall kan det förmodligen bli till gagn även för mig - så småningom. (eftersom man redan kan märka sådana tendenser)


Det kan ju redan nu ge dig lite gagn om du slår på normaliseringen i form av att du inte behöver skruva lika ofta och lika mycket på volymkontrollen.
Tidal använder sig ju ändå av en typ av normalisering som inte förstör något alls, den tar ner nivån på den sönderkomprimerade musiken till till en hyfsat nära genomsnittlig nivå, och lämnar musiken med mer dynamik orörd med sin naturligt lägre medelnivå ifall den är rakt igenom lugn, annars spelas de starkare partierna ungefär på en liknande nivå som den övriga musiken beroende på hur starkt den är mixad (Skaparna av verket måste ju fortfarande ha rätten och möjligheten att släppa en skiva med lägre nivå om de så finner det passande).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 20:21

petersteindl skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:Du Ogjort, vill bara säga att det blir väldigt konstiga radbyten när du skriver, vad är det för plattform du använder för det blir totalt fel i alla dina inlägg.



Hmm... Jag tycker mina radbyten hamnar exakt där jag vill ha dem.
(Mac & Firefox)

Så om det upplevs som konstigt av vissa, handlar det nog mer om personliga preferenser, än plattform. (hoppas jag)
Alltså att det är jag som är "konstig" - inte verktygen.

Skulle faktiskt tippa att det är platformsberoende, tyvärr och även beroende hur du håller plattformen om det är en iPhone eller läsplatta.


Men om Ogjort slutar trycka enter där han tycker att radbytet ska ske och istället låter skrivfältet han skriver i få bestämma när radbytet ska ske, så blir det rätt på alla plattformar oavsett hur skalning och antal pixlar olika skärmar har.
Endast Ogjorts texter visas fel och det blir olika fel beroende på vilken skärm och vilket håll man vrider på den. Om det bara var plattformsberoende så hade även alla andras texter visats lika fel, men så är inte fallet.
Som sagt, han får helt enkelt sluta göra egna radbyten mitt i meningarna. :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav gopnik » 2020-01-21 20:30

Jag har inte sett ogjort göra några radbyten mitt i meningar. Men du har väl säkert någon helt egen variant av radbrytningsstandard installerad som ställer till det. Med tanke på hur gärna du vill hitta på en egen standardnivå i stället för att hålla dig till R128 skulle det inte förvåna mig.

Det stora problemet med standarder är att en viss typ av människor alltid måste ha en helt egen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 20:38

gopnik skrev:Jag har inte sett ogjort göra några radbyten mitt i meningar. Men du har väl säkert någon helt egen variant av radbrytningsstandard installerad som ställer till det. Med tanke på hur gärna du vill hitta på en egen standardnivå i stället för att hålla dig till R128 skulle det inte förvåna mig.

Det stora problemet med standarder är att en viss typ av människor alltid måste ha en helt egen.


Så du hör också till mobbarklubben?

Jag har inte uppfunnit någon egen standard, de nivåer som Spotify, Tidal, Amazon Music, Youtube m.fl. använder har de nog kommit fram till själva.

Ta en titt på Ogjorts texter på olika skärmar så kommer även du upptäcka det samma. Ett tips är att du kollar efter väldigt korta ord som borde ha rymts på föregående rad så ser du att jag har rätt. Men du kanske hellre sitter och gossar bredvid Ingvar framför hans skärm???


P.S. Jag bemöter för tillfället Ingvar med hans egna spydiga och elaka sätt att skriva, du får naturligtvis svar på samma sätt om du gör det samma. Jag är jävligt trött på den attityden han tillåts köra med och den svärm av anhängare som bara väntar på att få håna hans offer. Detta är den absolut största anledningen till att så få orkar skriva något på det här forumet, den lilla slutna ryggdunkar-kretsen tar död på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 20:50

Jag tror eventuellt att Ingvar och Ogjort missuppfattat mig - det skulle självklart vara kalas om alla skivbolag etc anslöt sig till EBU 128 R - jag undrar bara hur det skall ske och hur formen skall se ut. Det är något helt annat än att reglera tex. medelnivå för marksänd radio.

Med normering avsåg jag linjär nivåjustering i uppspelningsledet - tex i strömningstjänsterna. Programmaterialet måste ju komma till distributionsledet utan att det har vansinneskomprimerats - oaktat om det är en strömningstjänst eller riktiga fonogram (CD, DVD-A etc).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 20:59

Morello skrev:Jag tror eventuellt att Ingvar och Ogjort missuppfattat mig - det skulle självklart vara kalas om alla skivbolag etc anslöt sig till EBU 128 R - jag undrar bara hur det skall ske och hur formen skall se ut. Det är något helt annat än att reglera tex. medelnivå för marksänd radio.

Med normering avsåg jag linjär nivåjustering i uppspelningsledet - tex i strömningstjänsterna. Programmaterialet måste ju komma till distributionsledet utan att det har vansinneskomprimerats - oaktat om det är en strömningstjänst eller riktiga fonogram (CD, DVD-A etc).


Förhoppningen är ju att normaliseringen på alla streamingtjänster ska få alla i produktionsleden att inse att det inte längre finns någon vinning i att försöka låta starkast, och i långa loppet (vilket vi får hoppas är relativt kort och väldigt snart) ska inse att det låter bättre om de låter den fullskaliga dynamiken istället kvarstå.

De streamingtjänster och liknande plattformar du ogillar så starkt är enda nyckeln/vapnet mot söndermastrad musik.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 21:00

Ogjort skrev:Men en givande debatt behöver adekvata argument och en grundläggande förståelse för ämnet.
(eller en vilja att skaffa sig en sådan)


Kan bara instämma!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 21:02

goat76 skrev:
Morello skrev:Jag tror eventuellt att Ingvar och Ogjort missuppfattat mig - det skulle självklart vara kalas om alla skivbolag etc anslöt sig till EBU 128 R - jag undrar bara hur det skall ske och hur formen skall se ut. Det är något helt annat än att reglera tex. medelnivå för marksänd radio.

Med normering avsåg jag linjär nivåjustering i uppspelningsledet - tex i strömningstjänsterna. Programmaterialet måste ju komma till distributionsledet utan att det har vansinneskomprimerats - oaktat om det är en strömningstjänst eller riktiga fonogram (CD, DVD-A etc).


Förhoppningen är ju att normaliseringen på alla streamingtjänster ska få alla i produktionsleden att inse att det inte längre finns någon vinning i att försöka låta starkast, och i långa loppet (vilket vi får hoppas är relativt kort och väldigt snart) ska inse att det låter bättre om de låter den fullskaliga dynamiken istället kvarstå.

De streamingtjänster och liknande plattformar du ogillar så starkt är enda nyckeln/vapnet mot söndermastrad musik.


Jag förstår vad du menar, men om alla distributionstjänster försågs med ickevandaliserat material och inte tilläts (via avtalet med resp. skivbolag) vandalisera materialet själva skulle resultatet bli detsamma, d.v.s. konsumenten kan avnjuta ickevandaliserat programmaterial.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 21:10

Morello skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Jag tror eventuellt att Ingvar och Ogjort missuppfattat mig - det skulle självklart vara kalas om alla skivbolag etc anslöt sig till EBU 128 R - jag undrar bara hur det skall ske och hur formen skall se ut. Det är något helt annat än att reglera tex. medelnivå för marksänd radio.

Med normering avsåg jag linjär nivåjustering i uppspelningsledet - tex i strömningstjänsterna. Programmaterialet måste ju komma till distributionsledet utan att det har vansinneskomprimerats - oaktat om det är en strömningstjänst eller riktiga fonogram (CD, DVD-A etc).


Förhoppningen är ju att normaliseringen på alla streamingtjänster ska få alla i produktionsleden att inse att det inte längre finns någon vinning i att försöka låta starkast, och i långa loppet (vilket vi får hoppas är relativt kort och väldigt snart) ska inse att det låter bättre om de låter den fullskaliga dynamiken istället kvarstå.

De streamingtjänster och liknande plattformar du ogillar så starkt är enda nyckeln/vapnet mot söndermastrad musik.


Jag förstår vad du menar, men om alla distributionstjänster försågs med ickevandaliserat material och inte tilläts (via avtalet med resp. skivbolag) vandalisera materialet själva skulle resultatet bli detsamma, d.v.s. konsumenten kan avnjuta ickevandaliserat programmaterial.


Men då sitter fortfarande skivbolagen på makten vilket hittills inte visat sig så lyckat.

Skivbolagen i överlag har aldrig tidigare visat någon förståelse eftersom det är pengarna som styr, inte kvalitén. Därför ör det bättre att några få plattformar där det för deras egenintresse existerar en vilja att allt material spelas med en jämnare nivå. Det är bara denna nivå det råder lite delade meningar om. :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav gopnik » 2020-01-21 21:29

goat76 skrev:Ta en titt på Ogjorts texter på olika skärmar så kommer även du upptäcka det samma.

Nej, det gör jag verkligen inte. Varken på dator eller telefon.

I sakfrågan vill jag bara ha sagt att det nu finns en standard och det vore trevligt om alla kunde fås att ansluta sig till den. Om några inte har gjort det är det inte ett argument för att uppfinna en till (pseudo-)standard. Att de ligger närmre den riktiga standarden men valt lite fel nivå gör det bara enklare att övergå till standarden på ett korrekt sett. Grovjobbet är ju då redan gjort.
Det finns absolut ingenting att vinna på att välja en högre medelnivå än vad R128 föreskriver. Mobiltelefoners dåliga maxljudnivå kan man rå på genom att låta den digitala volymkontrollen gå för högt i stället. Se VLC för exempel på mjukvara som redan gör så.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 21:41

goat76 skrev:
Morello skrev:
goat76 skrev:
Förhoppningen är ju att normaliseringen på alla streamingtjänster ska få alla i produktionsleden att inse att det inte längre finns någon vinning i att försöka låta starkast, och i långa loppet (vilket vi får hoppas är relativt kort och väldigt snart) ska inse att det låter bättre om de låter den fullskaliga dynamiken istället kvarstå.

De streamingtjänster och liknande plattformar du ogillar så starkt är enda nyckeln/vapnet mot söndermastrad musik.


Jag förstår vad du menar, men om alla distributionstjänster försågs med ickevandaliserat material och inte tilläts (via avtalet med resp. skivbolag) vandalisera materialet själva skulle resultatet bli detsamma, d.v.s. konsumenten kan avnjuta ickevandaliserat programmaterial.


Men då sitter fortfarande skivbolagen på makten vilket hittills inte visat sig så lyckat.

Skivbolagen i överlag har aldrig tidigare visat någon förståelse eftersom det är pengarna som styr, inte kvalitén. Därför ör det bättre att några få plattformar där det för deras egenintresse existerar en vilja att allt material spelas med en jämnare nivå. Det är bara denna nivå det råder lite delade meningar om. :)


Men det är ju skivbolagen som ger även de "riktiga" fonogrammen, så hur skall man säkerställa att CD-utgåvan är intakt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 21:52

Morello skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:
Jag förstår vad du menar, men om alla distributionstjänster försågs med ickevandaliserat material och inte tilläts (via avtalet med resp. skivbolag) vandalisera materialet själva skulle resultatet bli detsamma, d.v.s. konsumenten kan avnjuta ickevandaliserat programmaterial.


Men då sitter fortfarande skivbolagen på makten vilket hittills inte visat sig så lyckat.

Skivbolagen i överlag har aldrig tidigare visat någon förståelse eftersom det är pengarna som styr, inte kvalitén. Därför är det bättre att några få plattformar där det för deras egenintresse existerar en vilja att allt material spelas med en jämnare nivå. Det är bara denna nivå det råder lite delade meningar om. :)


Men det är ju skivbolagen som ger även de "riktiga" fonogrammen, så hur skall man säkerställa att CD-utgåvan är intakt?


CD-utgåvan är nu och i all framtid ett sekundärt format som kommer fasas ut, därför läggs det av de flesta skivbolag inga extrapengar för att göra en anpassad mastring för just det formatet. Det innebär att om streamingtjänsternas normalisering blir något som alla skuvbolag anpassar sina utgåvor till så kommer denna utgåva med allra trolighet även användas till CD-utgåvan.
Vi får väl hoppas att normaliseringarna får detta genomslag inom de närmsta åren, så får nog även du bättre mastringar på dina plastbitar. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster