goat76 skrev:Morello skrev:goat76 skrev:CD-utgåvan är nu och i all framtid ett sekundärt format som kommer fasas ut, därför läggs det av de flesta skivbolag inga extrapengar för att göra en anpassad mastring för just det formatet. Det innebär att om streamingtjänsternas normalisering blir något som alla skuvbolag anpassar sina utgåvor till så kommer denna utgåva med allra trolighet även användas till CD-utgåvan.
Vi får väl hoppas att normaliseringarna får detta genomslag inom de närmsta åren, så får nog även du bättre mastringar på dina plastbitar.
Mja, en kamrat i branschen som driver en större studio berättade att han inte sällan förser bolagen (de stora bolagen) med flera utgåvor/"masteringar" - en för CD, en annan för Spotify och kanske en tredje för någon annan tjänst - detta i kombination med att strömningstjänsterna aldrig anger katalognummer gör att konsumenten inte har en aning om vad som lyssnas på.
Jag tror nog det i första hand handlar om rätt små tekninska anpassningar för att klara de krav som streamingtjänstena har, de har ju ofta en gräns att låtarna högst ska peaka runt -1 dB och dylikt.
Men du kan ju ta och fråga honom om det brukar röra sig om några större ingrepp på dynamiken, vissa skivbolag ger nog ut mycket musik som mer tillalar en äldre publik och då fokuserar dessa säkert mer på de fysiska formaten än andra. Men överlag så är väl tyvärr ditt favoritformat närmare döden än en återuppståndelse, helst med tanke på materialet som kanske inte riktigt rimmar väl med framtiden.
Här är möjligen en ny liten ingång till förståelse av tanken med EBU R 128.
En medveten tekniker mastrar material optimerat för den distributionsplattform det är tänkt att hamna på.
Det är inte minst därför som det finns jämförelsesajter som den du, i senaste videon, pekat på.
-Vad händer med materielet på Spotify, Tidal, iTunes, YouTube etc..?
Om "målbilden" är -23LUFS, så tillåter du högre dynamik än om "målbilden" är -14LUFS.
Jag sätter INTE "målbilden" -23LUFS på mina poddproduktioner, eftersom de då kommer uppfattas som svaga jämfört med andra.
Helt enkelt för att det inte finns någon poddplattform idag som valt EBU R 128 som normaliseringsnivå.
Jag anpassar mig helt enkelt till rådande förutsättningar.
Skulle plattformarna köra R 128, skulle materialet bli mer dynamiskt, eftersom jag då skulle förhålla mig till det.
Det är DEN effekten som ett generellt införande av R 128 som standard skulle få.
Alltså - den påverkar (i bästa fall) produktionen.
Undantaget är just Ino-Lab-podden, som
är R 128. Men det var ett omdiskuterat beslut eftersom den kommer att uppfattas som svagare.
Och som jag sagt här tidigare, lätt kan leda till uppfattningen att gubbgänget, som är så stora i truten, inte ens kan spela in en podd så den hörs.
Alltså jag sitter hela tiden och dynamikbegränsar material mot min vilja, för att förutsättningarna för något annat saknas.
Beställaren skulle helt enkelt bli missnöjd. vilket är fullt förståeligt.
(ofta skulle du heller inte se några begränsningar via MasVis eller liknande utan skulle tro att just här har vi material i, som du säger, "sin fulla dynamik",
det finns andra sätt att höja medelnivån än med kompression och/eller limitering - bara mer tidskrävande)Förstår du då liiiite av själva "grejen" med EBU 128?
Alltså att det påverkar PRODUKTIONEN.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---