Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 21:59

goat76 skrev:
Morello skrev:
goat76 skrev:
Men då sitter fortfarande skivbolagen på makten vilket hittills inte visat sig så lyckat.

Skivbolagen i överlag har aldrig tidigare visat någon förståelse eftersom det är pengarna som styr, inte kvalitén. Därför ör det bättre att några få plattformar där det för deras egenintresse existerar en vilja att allt material spelas med en jämnare nivå. Det är bara denna nivå det råder lite delade meningar om. :)


Men det är ju skivbolagen som ger även de "riktiga" fonogrammen, så hur skall man säkerställa att CD-utgåvan är intakt?


CD-utgåvan är nu och i all framtid ett sekundärt format som kommer fasas ut, därför läggs det av de flesta skivbolag inga extrapengar för att göra en anpassad mastring för det formatet. Det innebär att om streamingtjänsternas normalisering blir något som alla skuvbolag anpassar sina utgåvor till så kommer denna utgåva med allra trolighet även användas till CD-utgåvan.
Vi får väl hoppas att normaliseringarna får detta genomslag inom de närmsta åren, så får nog även du bättre mastringar på dina plastbitar. :)


Vad menas med CD-utgåva? Är det synonymt med 44.1/16 format? Då du säger, anpassa sina CD-utgåvor, vad menar du? Menar du att CD-utgåvorna kommer/skall/måste vara normaliserade? I så fall, vilken streamingtjänsts normalisering bör det lagstiftas om skall vara på CD?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 22:33

petersteindl skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:Du Ogjort, vill bara säga att det blir väldigt konstiga radbyten när du skriver, vad är det för plattform du använder för det blir totalt fel i alla dina inlägg.



Hmm... Jag tycker mina radbyten hamnar exakt där jag vill ha dem.
(Mac & Firefox)

Så om det upplevs som konstigt av vissa, handlar det nog mer om personliga preferenser, än plattform. (hoppas jag)
Alltså att det är jag som är "konstig" - inte verktygen.

Skulle faktiskt tippa att det är platformsberoende, tyvärr och även beroende hur du håller plattformen om det är en iPhone eller läsplatta.


Så kan det vara. Inte minst telefoner visar ofta olika jämfört med, som i mitt fall, dator.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 22:37

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:
Men det är ju skivbolagen som ger även de "riktiga" fonogrammen, så hur skall man säkerställa att CD-utgåvan är intakt?


CD-utgåvan är nu och i all framtid ett sekundärt format som kommer fasas ut, därför läggs det av de flesta skivbolag inga extrapengar för att göra en anpassad mastring för det formatet. Det innebär att om streamingtjänsternas normalisering blir något som alla skuvbolag anpassar sina utgåvor till så kommer denna utgåva med allra trolighet även användas till CD-utgåvan.
Vi får väl hoppas att normaliseringarna får detta genomslag inom de närmsta åren, så får nog även du bättre mastringar på dina plastbitar. :)


Vad menas med CD-utgåva? Är det synonymt med 44.1/16 format? Då du säger, anpassa sina CD-utgåvor, vad menar du? Menar du att CD-utgåvorna kommer/skall/måste vara normaliserade? I så fall, vilken streamingtjänsts normalisering bör det lagstiftas om skall vara på CD?

Mvh
Peter


Med CD utgåvan menas det som släpps på det fysiska formatet CD och har inget direkt med att det råkar vara i 44.1/16-bit.

CD-utgåvorna kommer nog aldrig få någon normalisering, det jag menade är att det inte läggs några specifika resurser på det formatet eftersom det redan i dagsläget är ett näst intill utfasat format. Det som hamnar på CD är med största sannolikhet samma mastring som först och främst levereras till streamingtjänsterna då dessa är den i särklass största och gällande plattformen i nuläget.
Om de normaliseringar som streamingtjänsterna nu infört får fullt genomslag i hela produktionskedjan från och med nu, så kommer de framtida musikproduktionerna vara mindre komprimerade och limiterade vid mastring eftersom det inte längre finns någon vinning i att tokpressa mixarna för nivå-vinst.
Och som jag sa så kommer då CD-utgåvan troligtvis få i pricip samma mastring för det läggs knappast några exraresurser för en speciell mastring för det formatet, då försäljningen av fysiska format är på upphällningen och är extremt liten. Voila, CD-utgåvan får en lika fin utgåva som det digitala släppet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 22:46

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
CD-utgåvan är nu och i all framtid ett sekundärt format som kommer fasas ut, därför läggs det av de flesta skivbolag inga extrapengar för att göra en anpassad mastring för det formatet. Det innebär att om streamingtjänsternas normalisering blir något som alla skuvbolag anpassar sina utgåvor till så kommer denna utgåva med allra trolighet även användas till CD-utgåvan.
Vi får väl hoppas att normaliseringarna får detta genomslag inom de närmsta åren, så får nog även du bättre mastringar på dina plastbitar. :)


Vad menas med CD-utgåva? Är det synonymt med 44.1/16 format? Då du säger, anpassa sina CD-utgåvor, vad menar du? Menar du att CD-utgåvorna kommer/skall/måste vara normaliserade? I så fall, vilken streamingtjänsts normalisering bör det lagstiftas om skall vara på CD?

Mvh
Peter


Med CD utgåvan menas det som släpps på det fysiska formatet CD och har inget direkt med att det råkar vara i 44.1/16-bit.

CD-utgåvorna kommer nog aldrig få någon normalisering, det jag menade är att det inte läggs några specifika resurser på det formatet eftersom det redan i dagsläget är ett näst intill utfasat format. Det som hamnar på CD är med största sannolikhet samma mastring som först och främst levereras till streamingtjänsterna då dessa är den i särklass största och gällande plattformen i nuläget.
Om de normaliseringar som streamingtjänsterna nu infört får fullt genomslag i hela produktionskedjan från och med nu, så kommer de framtida musikproduktionerna vara mindre komprimerade och limiterade vid mastring eftersom det inte längre finns någon vinning i att tokpressa mixarna för nivå-vinst.
Och som jag sa så kommer då CD-utgåvan troligtvis få i pricip samma mastring för det läggs knappast några exraresurser för en speciell mastring för det formatet, då försäljningen av fysiska format är på upphällningen och är extremt liten. Voila, CD-utgåvan får en lika fin utgåva som det digitala släppet.


Ok, anser du att det även blir så med klassisk musik med exempelvis symfoniorkester eller solo piano eller opera?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 22:47

goat76 skrev:
CD-utgåvan är nu och i all framtid ett sekundärt format som kommer fasas ut, därför läggs det av de flesta skivbolag inga extrapengar för att göra en anpassad mastring för just det formatet. Det innebär att om streamingtjänsternas normalisering blir något som alla skuvbolag anpassar sina utgåvor till så kommer denna utgåva med allra trolighet även användas till CD-utgåvan.
Vi får väl hoppas att normaliseringarna får detta genomslag inom de närmsta åren, så får nog även du bättre mastringar på dina plastbitar. :)


Mja, en kamrat i branschen som driver en större studio berättade att han inte sällan förser bolagen (de stora bolagen) med flera utgåvor/"masteringar" - en för CD, en annan för Spotify och kanske en tredje för någon annan tjänst - detta i kombination med att strömningstjänsterna aldrig anger katalognummer gör att konsumenten inte har en aning om vad som lyssnas på.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 22:48

goat76 skrev:
Så bara för att jag förespråkar en annan standard än er, den jag talat om hela tiden, så tycker du att det innebär att jag inte har tillräcklig kunskap i ämnet?


Nej det tycker jag verkligen inte är anledningen. Troligen ingen annan heller.
Det är din argumentation som visar på bristande kunskap, inte att du förespråkar en annan standard.

Vem som helst kan ju förespråka vilken standard som helst, av alla möjliga skäl.
Men vill man påverka andra att tycka lika, vore det bättre med argument som talar FÖR ens uppfattning, än mot.
Och hoppa över sådana som, rent objektivt, är felaktiga.

Och om någon påpekar att något är direkt felaktigt, kanske man bör ta till sig den informationen.
(och i bästa fall även kontrollera informationen med några "oberoende" källor)
Alltså när det inte längre handlar om åsikt eller uppfattning, utan fakta.

T.ex. när någon påpekar att ett medelvärde är ett medelvärde, så kan man kolla via någon "studiesajt" och se att ett medelvärde är just ett... medelvärde.
Alltså bestående av värden både över och under medelvärdet.
Sen kan man fortsätta diskussionen med utökad kunskap att förhålla sig till.
Då kanske det leder någon vart.
----------------------

PS: Eftersom du troligen kommer säga att du aldrig har skrivit något som kan tolkas som att du inte förstår "medelvärde", så
tänkte jag att det är bäst att förekomma.

"goat76 skrev:
...därför har jag i varenda inlägg varit noga med att påpeka på vilken LUFS-nivå som det mesta av den musik med sin fulla dynamik intakt hamnar, därför bör normaliseringsnivån hamna på en medelnivå av dessa."


Vilket gör att själva yttrandet talar MOT det du tror att det talar för.
Senast redigerad av Ogjort 2020-01-21 23:22, redigerad totalt 3 gånger.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 23:07

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Vad menas med CD-utgåva? Är det synonymt med 44.1/16 format? Då du säger, anpassa sina CD-utgåvor, vad menar du? Menar du att CD-utgåvorna kommer/skall/måste vara normaliserade? I så fall, vilken streamingtjänsts normalisering bör det lagstiftas om skall vara på CD?

Mvh
Peter


Med CD utgåvan menas det som släpps på det fysiska formatet CD och har inget direkt med att det råkar vara i 44.1/16-bit.

CD-utgåvorna kommer nog aldrig få någon normalisering, det jag menade är att det inte läggs några specifika resurser på det formatet eftersom det redan i dagsläget är ett näst intill utfasat format. Det som hamnar på CD är med största sannolikhet samma mastring som först och främst levereras till streamingtjänsterna då dessa är den i särklass största och gällande plattformen i nuläget.
Om de normaliseringar som streamingtjänsterna nu infört får fullt genomslag i hela produktionskedjan från och med nu, så kommer de framtida musikproduktionerna vara mindre komprimerade och limiterade vid mastring eftersom det inte längre finns någon vinning i att tokpressa mixarna för nivå-vinst.
Och som jag sa så kommer då CD-utgåvan troligtvis få i pricip samma mastring för det läggs knappast några exraresurser för en speciell mastring för det formatet, då försäljningen av fysiska format är på upphällningen och är extremt liten. Voila, CD-utgåvan får en lika fin utgåva som det digitala släppet.


Ok, anser du att det även blir så med klassisk musik med exempelvis symfoniorkester eller solo piano eller opera?

Mvh
Peter


De produktionerna har väl aldrig lidigt av hård kompression och limitering så det blir väl ingen skillnad där.
Du som lyssnar på mer på den typen av musik, har du stött på något som uppenbart förstörts vid mastring?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav gopnik » 2020-01-21 23:19

Men varför ska de inte kunna avlyssnas blandat med annat material? Varför ska man behöva kasta sig över volymkontrollen bara för att man har ett körstycke i spellistan, som man skruvat upp för, när det tar slut? Får det inte finnas inslag av kör och orkester i popmusik? Eller rock för den delen.
Alltså, vad är det du förfäktar, men framför allt - varför i hela friden då?! Jag förstår inte vad du håller på med. Men det kanske bara är allmänt tramsande.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 23:23

Morello skrev:
goat76 skrev:
CD-utgåvan är nu och i all framtid ett sekundärt format som kommer fasas ut, därför läggs det av de flesta skivbolag inga extrapengar för att göra en anpassad mastring för just det formatet. Det innebär att om streamingtjänsternas normalisering blir något som alla skuvbolag anpassar sina utgåvor till så kommer denna utgåva med allra trolighet även användas till CD-utgåvan.
Vi får väl hoppas att normaliseringarna får detta genomslag inom de närmsta åren, så får nog även du bättre mastringar på dina plastbitar. :)


Mja, en kamrat i branschen som driver en större studio berättade att han inte sällan förser bolagen (de stora bolagen) med flera utgåvor/"masteringar" - en för CD, en annan för Spotify och kanske en tredje för någon annan tjänst - detta i kombination med att strömningstjänsterna aldrig anger katalognummer gör att konsumenten inte har en aning om vad som lyssnas på.


Jag tror nog det i första hand handlar om rätt små tekninska anpassningar för att klara de krav som streamingtjänstena har, de har ju ofta en gräns att låtarna högst ska peaka runt -1 dB och dylikt.

Men du kan ju ta och fråga honom om det brukar röra sig om några större ingrepp på dynamiken, vissa skivbolag ger nog ut mycket musik som mer tillalar en äldre publik och då fokuserar dessa säkert mer på de fysiska formaten än andra. Men överlag så är väl tyvärr ditt favoritformat närmare döden än en återuppståndelse, helst med tanke på materialet som kanske inte riktigt rimmar väl med framtiden.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 23:30

goat76 skrev:
De produktionerna har väl aldrig lidigt av hård kompression och limitering så det blir väl ingen skillnad där.
Du som lyssnar på mer på den typen av musik, har du stött på något som uppenbart förstörts vid mastring?


Det är inte helt ovanligt att terrassdynamiken har justerats inom konstmusiken.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 23:50

goat76 skrev:
Morello skrev:
goat76 skrev:
CD-utgåvan är nu och i all framtid ett sekundärt format som kommer fasas ut, därför läggs det av de flesta skivbolag inga extrapengar för att göra en anpassad mastring för just det formatet. Det innebär att om streamingtjänsternas normalisering blir något som alla skuvbolag anpassar sina utgåvor till så kommer denna utgåva med allra trolighet även användas till CD-utgåvan.
Vi får väl hoppas att normaliseringarna får detta genomslag inom de närmsta åren, så får nog även du bättre mastringar på dina plastbitar. :)


Mja, en kamrat i branschen som driver en större studio berättade att han inte sällan förser bolagen (de stora bolagen) med flera utgåvor/"masteringar" - en för CD, en annan för Spotify och kanske en tredje för någon annan tjänst - detta i kombination med att strömningstjänsterna aldrig anger katalognummer gör att konsumenten inte har en aning om vad som lyssnas på.


Jag tror nog det i första hand handlar om rätt små tekninska anpassningar för att klara de krav som streamingtjänstena har, de har ju ofta en gräns att låtarna högst ska peaka runt -1 dB och dylikt.

Men du kan ju ta och fråga honom om det brukar röra sig om några större ingrepp på dynamiken, vissa skivbolag ger nog ut mycket musik som mer tillalar en äldre publik och då fokuserar dessa säkert mer på de fysiska formaten än andra. Men överlag så är väl tyvärr ditt favoritformat närmare döden än en återuppståndelse, helst med tanke på materialet som kanske inte riktigt rimmar väl med framtiden.


Här är möjligen en ny liten ingång till förståelse av tanken med EBU R 128.
En medveten tekniker mastrar material optimerat för den distributionsplattform det är tänkt att hamna på.
Det är inte minst därför som det finns jämförelsesajter som den du, i senaste videon, pekat på.
-Vad händer med materielet på Spotify, Tidal, iTunes, YouTube etc..?
Om "målbilden" är -23LUFS, så tillåter du högre dynamik än om "målbilden" är -14LUFS.

Jag sätter INTE "målbilden" -23LUFS på mina poddproduktioner, eftersom de då kommer uppfattas som svaga jämfört med andra.
Helt enkelt för att det inte finns någon poddplattform idag som valt EBU R 128 som normaliseringsnivå.
Jag anpassar mig helt enkelt till rådande förutsättningar.
Skulle plattformarna köra R 128, skulle materialet bli mer dynamiskt, eftersom jag då skulle förhålla mig till det.
Det är DEN effekten som ett generellt införande av R 128 som standard skulle få.
Alltså - den påverkar (i bästa fall) produktionen.

Undantaget är just Ino-Lab-podden, som är R 128. Men det var ett omdiskuterat beslut eftersom den kommer att uppfattas som svagare.
Och som jag sagt här tidigare, lätt kan leda till uppfattningen att gubbgänget, som är så stora i truten, inte ens kan spela in en podd så den hörs.

Alltså jag sitter hela tiden och dynamikbegränsar material mot min vilja, för att förutsättningarna för något annat saknas.
Beställaren skulle helt enkelt bli missnöjd. vilket är fullt förståeligt.
(ofta skulle du heller inte se några begränsningar via MasVis eller liknande utan skulle tro att just här har vi material i, som du säger, "sin fulla dynamik",
det finns andra sätt att höja medelnivån än med kompression och/eller limitering - bara mer tidskrävande)


Förstår du då liiiite av själva "grejen" med EBU 128?
Alltså att det påverkar PRODUKTIONEN.
Senast redigerad av Ogjort 2020-01-22 01:30, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-22 00:16

Morello skrev:
goat76 skrev:
De produktionerna har väl aldrig lidigt av hård kompression och limitering så det blir väl ingen skillnad där.
Du som lyssnar på mer på den typen av musik, har du stött på något som uppenbart förstörts vid mastring?


Det är inte helt ovanligt att terrassdynamiken har justerats inom konstmusiken.


Det gör den t.ex. kontinuerligt via "superkompressorn" Cadenza om du lyssnar på P2.
Lite olika mycket över dygnet och mer eller mindre hörbart beroende på hur väl inställd manicken är.

Och ofta är så redan gjort (oftast för hand) på det ursprungliga fonogrammet.
Vissa skivbolag sticker ut genom att låta bli - men det är snarare undantag än regel.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-22 02:07

goat76 skrev:Du som lyssnar på mer på den typen av musik, har du stött på något som uppenbart förstörts vid mastring?

Oavsett vem frågan var riktad till så stämmer formuleringen på mig, jag lyssnar mycket på det du kallar ”den typen av musik”, alltså klassisk musik.

Och mer än 90% av sådana inspelningar är illa förstörd av mastring.

Från de flesta skivbolag är siffran 100% - de förstör alla sina produktioner dynamiskt. Det finns undantag, t ex Telarcs tidiga inspelningar/utgåvor och nästan allt eller allt utgivet på Bis. Man kan diskutera om den sortens musik är mera skadad eller mindre skadad än pop-musik. Relativt sett alltså. De har ju väldig olika mycket originaldynamik... Jag vill nog hävda att klassisk musik ofta är mera skadad. Och mera lättdefinierat skadad. Det finns ju ett akustiskt original. Den som skapat en popmusikproduktion kan ju hävda att den är oskadad hur komprimerad den än är, eftersom dynamikresucerande procedurer kan hävdas vara en del av produktionen av musiken, inte en process gjord på en redan gjord musik. Extra lätt är det att förstå det perspektivet om någon instrumentinsats dynamikreducerats medan det spelats, som t ex är faller med en distad gitarr eller en limande mikrofonförstärkare. Då är det DET ljudet som de som spelar/sjunger hör i sina hörlurar, det som ger dem återkoppling.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-22 12:53

För övrigt undrar jag varför ni kallar det "pod" - fungerar det bara med Apple's Ipod?

Internetradio borde det väl heta?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Bill50x » 2020-01-22 13:02

Morello skrev:För övrigt undrar jag varför ni kallar det "pod" - fungerar det bara med Apple's Ipod?

Internetradio borde det väl heta?

Har jag också funderat på. Men "pod" verkar vara ett radioprogram som man kan spela när man vill, typ som att titta på svt-play. För det är väl inte så enkelt att det är ett nyord för en gammal företeelse?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2020-01-22 13:33

Morello skrev:För övrigt undrar jag varför ni kallar det "pod" - fungerar det bara med Apple's Ipod?

Internetradio borde det väl heta?

Det var väl i iTunes som man kunde få tag på podcasts från början, så det var väl så Apple döpte det eftersom man kunde få in radioprogram på sin iPod. Så iPod + broadcast blev podcast. Sen har det växt till sig för att bli ett vedertaget ord för internetradio.


Angående normaliseringen så gillar jag det. Jag lyssnar oftast på egna playlists med låtar från diverse album och blandskivor o tycker det är grymt störigt att behöva justera volymen varje gång det byts låt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-22 13:54

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Med CD utgåvan menas det som släpps på det fysiska formatet CD och har inget direkt med att det råkar vara i 44.1/16-bit.

CD-utgåvorna kommer nog aldrig få någon normalisering, det jag menade är att det inte läggs några specifika resurser på det formatet eftersom det redan i dagsläget är ett näst intill utfasat format. Det som hamnar på CD är med största sannolikhet samma mastring som först och främst levereras till streamingtjänsterna då dessa är den i särklass största och gällande plattformen i nuläget.
Om de normaliseringar som streamingtjänsterna nu infört får fullt genomslag i hela produktionskedjan från och med nu, så kommer de framtida musikproduktionerna vara mindre komprimerade och limiterade vid mastring eftersom det inte längre finns någon vinning i att tokpressa mixarna för nivå-vinst.
Och som jag sa så kommer då CD-utgåvan troligtvis få i pricip samma mastring för det läggs knappast några exraresurser för en speciell mastring för det formatet, då försäljningen av fysiska format är på upphällningen och är extremt liten. Voila, CD-utgåvan får en lika fin utgåva som det digitala släppet.


Ok, anser du att det även blir så med klassisk musik med exempelvis symfoniorkester eller solo piano eller opera?

Mvh
Peter


De produktionerna har väl aldrig lidigt av hård kompression och limitering så det blir väl ingen skillnad där.
Du som lyssnar på mer på den typen av musik, har du stött på något som uppenbart förstörts vid mastring?


Jo, det har dom. jag har inte mycket i generene, men en del av det är rejält komprimerat (2-spårsmixen alltså). Har också blivit pålurad en skiva med gitarrmusk som påstods ha väldigt bra dynamik. Sanningen är att den inte har någon dynamik över huvudtaget. Allt låter exakt lika startk (toppnivå). Helt ospelbar skit. Användes tydligen som demo-skiva på någon mässa... Det enda jag kan komma på som jag har som låter lika jälva illa är en gammal platta med Ministry.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav music4ever » 2020-01-22 15:26

Morello skrev:
IngOehman skrev:Visst är det så, men fördelen med Vinylmediet är att man inte KAN gravera (det handlar inte om avspelningen utan primärt om graveringen) programmaterial som är komprimerat och diskanthöjt, på stark nivå. Då brinner nämligen graverhuvudet upp.


Vh, iö


Mja,det finns som sagt gott om testskivor med mycket hög utstyrning samt vansinneskomprimerad pop på vinyl.
Lyssna tex på RHCP "caliufornication" - ett konkret exemepl på en vansinneskomprimerad popskiva med såväl hög topp- som medelnivå - på vinyl!


Tror Ingvar menar att man är begränsad i nivå på vinyl formatet, men att man kan fortfarande gravera vansinneskomprimerad musik, fast på en lägre nivå.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav music4ever » 2020-01-22 15:30

Tell skrev:
music4ever skrev:Ett tips till folk är att använda funktion "ignorera användare". Så slipper man se och bli förbannad över någon/någras inlägg.

Tycker iofs sånt är dumt, trådar o diskussioner kan bli väldigt märkliga att följa då, där man ibland har turen att kunna se vad den ignorerade skrivit genom quotes. Så personligen ska det myyycket till innan man ska ignorera nån. Sen bara för man inte håller med nån om en sak i en tråd så kan den personen skriva vettiga saker i en annan. Var lite vuxna nu vetja :)


1. Finns ingen som helst anledning för mig att lägga tid och läsa texter från personer som har tidigare visat att de inte fixar det.
2. Det går att scrolla förbi deras texter även om de skulle råka va med i något quote eller dyl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-22 15:46

Morello skrev:För övrigt undrar jag varför ni kallar det "pod" - fungerar det bara med Apple's Ipod?

Internetradio borde det väl heta?

Internetradio är ett konstruerat idiotord. Radio heter det för att det transmitteras med radiovågor.

Att sedan radiokanaler kan avlyssnas ÄVEN via nätet är en sak, men då betyder radiokanal inte radio utan huvudordet är kanal, en kanal som är ursprungligt avsedd för etern.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-22 15:52

Om man nyttjar trådlöst bredband torde internetradio vara adekvat ordval. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-22 15:54

music4ever skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:Visst är det så, men fördelen med Vinylmediet är att man inte KAN gravera (det handlar inte om avspelningen utan primärt om graveringen) programmaterial som är komprimerat och diskanthöjt, på stark nivå. Då brinner nämligen graverhuvudet upp.


Vh, iö


Mja,det finns som sagt gott om testskivor med mycket hög utstyrning samt vansinneskomprimerad pop på vinyl.
Lyssna tex på RHCP "caliufornication" - ett konkret exemepl på en vansinneskomprimerad popskiva med såväl hög topp- som medelnivå - på vinyl!


Tror Ingvar menar att man är begränsad i nivå på vinyl formatet, men att man kan fortfarande gravera vansinneskomprimerad musik, fast på en lägre nivå.


Jag har som sagt exempel på vinyl med både hög toppnivå och medelnivå (samtidigt alltså).
Jag vet inte var Ingvars uppgift kommer från - datablad till graverdosa kanske?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-22 15:58

music4ever skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:Visst är det så, men fördelen med Vinylmediet är att man inte KAN gravera (det handlar inte om avspelningen utan primärt om graveringen) programmaterial som är komprimerat och diskanthöjt, på stark nivå. Då brinner nämligen graverhuvudet upp.


Vh, iö


Mja,det finns som sagt gott om testskivor med mycket hög utstyrning samt vansinneskomprimerad pop på vinyl.
Lyssna tex på RHCP "caliufornication" - ett konkret exemepl på en vansinneskomprimerad popskiva med såväl hög topp- som medelnivå - på vinyl!


Tror Ingvar menar att man är begränsad i nivå på vinyl formatet, men att man kan fortfarande gravera vansinneskomprimerad musik, fast på en lägre nivå.

Du tror helt rätt!

Vill även påpeka att jag skrivit det i klartext. Har absolut inte skrivit att man inte kan gravera usel ljudkvalitet i betydelsen komprimerat och diskanthöjt, på en låg nivå. Tvärtom - har skrivit motsatsen - att det sker ofta även på vinyl, men som väl inte på maxnivå då, eftersom graverhuvudet ju brinner upp då. Är diskanten inte maximerad så kan man till och med gravera starkt utan fara för graverhuvudet, även om ljudkvaliteten är usel i övrigt. .

Det kan nämnas att man för digitala medier, som alternativ till R-128 skulle kunna använda en annan ljudkvalitetsfrämjande och helt logisk lösning - diskanthöjd inspelning och diskantsänkt avspelning.

Det är logiskt att göra så eftersom det främjar S/N då det tillåter ett bättre (mera musikanpassat) format. En låda som passar grejen man lägger i lådan.

Lustigt nog ingick en sådan lösning i CD-systemet, men det var dessvärre frivilligt. Så efter några år började allt flera välja bort det. Och ljudkvaliteten fortsatte att rasa.

Fick jag bestämma skulle BÅDE R-128 och emphasis/deemphasis användas för alla framtida digitala medier. Deemphasis minskar inte bara upplevda brusnivån utan sänker även distorsionen, om det appliceras korrekt efter den DAC som används.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-22 16:08

Du skriver stark nivå och svag nivå, men hur starkt är starkt och hur svagt är svagt?
Senast redigerad av Morello 2020-01-22 16:20, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-22 16:18

Hur har bolagen hanterat de album som gavs ut på HDCD (satans påhitt) under 1990-talet och som sedermera hamnat på lågkvalitetstjänster som Spotify etc?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav petersteindl » 2020-01-22 16:46

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Med CD utgåvan menas det som släpps på det fysiska formatet CD och har inget direkt med att det råkar vara i 44.1/16-bit.

CD-utgåvorna kommer nog aldrig få någon normalisering, det jag menade är att det inte läggs några specifika resurser på det formatet eftersom det redan i dagsläget är ett näst intill utfasat format. Det som hamnar på CD är med största sannolikhet samma mastring som först och främst levereras till streamingtjänsterna då dessa är den i särklass största och gällande plattformen i nuläget.
Om de normaliseringar som streamingtjänsterna nu infört får fullt genomslag i hela produktionskedjan från och med nu, så kommer de framtida musikproduktionerna vara mindre komprimerade och limiterade vid mastring eftersom det inte längre finns någon vinning i att tokpressa mixarna för nivå-vinst.
Och som jag sa så kommer då CD-utgåvan troligtvis få i pricip samma mastring för det läggs knappast några exraresurser för en speciell mastring för det formatet, då försäljningen av fysiska format är på upphällningen och är extremt liten. Voila, CD-utgåvan får en lika fin utgåva som det digitala släppet.


Ok, anser du att det även blir så med klassisk musik med exempelvis symfoniorkester eller solo piano eller opera?

Mvh
Peter


De produktionerna har väl aldrig lidigt av hård kompression och limitering så det blir väl ingen skillnad där.
Du som lyssnar på mer på den typen av musik, har du stött på något som uppenbart förstörts vid mastring?


Jag vill först säga att IÖs inlägg med svar redovisar saker på ett bra sätt. På LP-tiden användes kompressorer och limiters rätt flitigt vid mastering och gravering av klassisk musik. Det var fåtal skivor och skivmärken som inte använde komprimering och limitering. Ett annat skivbolag som hade väldigt lite eller inget av sådant var Pro Prius förutom de som IÖ nämnde.

Det fanns även andra bolag. Vad gäller förstörts, så kan jag säga att alla som upplevt nasterband från inspelning kan intyga att det låter bättre med högre renhet och tryck i bas och transienter som på sätt och vis liter mindre d v s går odistat förbi. Det var ju då alla audiofiler var avundsjuka på de som hade tillgång till masterbanden. Det hördes ju även skillnad mellan masterband och bandkopian. Så är det inte på samma sätt gällande digitalt lagrad musik. Dock finns det andra saker man bör tänka på gällande digitalt lagrad musik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-22 17:05

Minns första gången jag hörde en bandinspelning (gjord med en revox) sida vid sida mot en gjord med en Sony PCM F1.

Jag trodde inte mina öron!

Allt jag hade hört talas om dessförinnan sade att digitala inspelningar är dåliga på en massa olika sätt, men den var totalt överlägsen på alla tänkbara sätt! Fyllig, närvarande, detaljerad, tredimensionell, genomsiktlig, lugn, ren men ändå mera klangligt rik!

Gick vidare med att spela in supertysta saker, testtoner, komplexa signaler... oavsett vad som spelades in framstod rullband som tämligen dåligt, trots att det (som Peter skriver) inte fanns något (annat än möjligen vissa direktgraveringar) som nådde upp till masterbandsnivå* på den tiden då dendigitala inspelningstekniken gjorde entre.

Extra spännande är att många senare digitala inspelningsutrustningar var avsevärt mycket sämre än den gamla Sonyn... 8O


Vh, iö

- - - - -

*För den som inte är riktigt insatt i terminologin så är ett masterband inte ett som innehåller den musiken efter mastring. Det är typiskt ett band med musiken före mastring. Ibland kallar man för att undvika förvirring bandet för studiomastern eller studiobandet eller studiostereobandet. Och ofta finns ett band före det i kedjan, nämligen flerspårs/kanalsbandet. Det är och har länge varit ytterst sällsynt med inspelningar som görs direkt till tvåspår.

Och tvärtom mot vad nog de flesta tror så var det ännu ovanligare i slutet av monotiden!

En dröm hos många stereoförespråkare på 50-talet var ju att man skulle kunna gå ifrån flerkanalsinspelningar (eller sound on sound-teknik i flera steg) för att få en mix till mono, till förmån för direktinspelning till två kanaler=stereo. Talar då om akustisk musik. Man talade då om ”äkta stereo”, som motsats till att mixa fram något från ett flerkanalsband.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav sprudel » 2020-01-22 19:08

IngOehman skrev:Minns första gången jag hörde en bandinspelning (gjord med en revox) sida vid sida mot en gjord med en Sony PCM F1.

Jag trodde inte mina öron!

Allt jag hade hört talas om dessförinnan sade att digitala inspelningar är dåliga på en massa olika sätt, men den var totalt överlägsen på alla tänkbara sätt! Fyllig, närvarande, detaljerad, tredimensionell, genomsiktlig, lugn, ren men ändå mera klangligt rik!

Gick vidare med att spela in supertysta saker, testtoner, komplexa signaler... oavsett vad som spelades in framstod rullband som tämligen dåligt, trots att det (som Peter skriver) inte fanns något (annat än möjligen vissa direktgraveringar) som nådde upp till masterbandsnivå* på den tiden då dendigitala inspelningstekniken gjorde entre.

Extra spännande är att många senare digitala inspelningsutrustningar var avsevärt mycket sämre än den gamla Sonyn... 8O


Vh, iö

- - - - -

*För den som inte är riktigt insatt i terminologin så är ett masterband inte ett som innehåller den musiken efter mastring. Det är typiskt ett band med musiken före mastring. Ibland kallar man för att undvika förvirring bandet för studiomastern eller studiobandet eller studiostereobandet. Och ofta finns ett band före det i kedjan, nämligen flerspårs/kanalsbandet. Det är och har länge varit ytterst sällsynt med inspelningar som görs direkt till tvåspår.

Och tvärtom mot vad nog de flesta tror så var det ännu ovanligare i slutet av monotiden!

En dröm hos många stereoförespråkare på 50-talet var ju att man skulle kunna gå ifrån flerkanalsinspelningar (eller sound on sound-teknik i flera steg) för att få en mix till mono, till förmån för direktinspelning till två kanaler=stereo. Talar då om akustisk musik. Man talade då om ”äkta stereo”, som motsats till att mixa fram något från ett flerkanalsband.


Intressant! tumme upp!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-22 19:41

Ogjort skrev:Här är möjligen en ny liten ingång till förståelse av tanken med EBU R 128.
En medveten tekniker mastrar material optimerat för den distributionsplattform det är tänkt att hamna på.
Det är inte minst därför som det finns jämförelsesajter som den du, i senaste videon, pekat på.
-Vad händer med materielet på Spotify, Tidal, iTunes, YouTube etc..?
Om "målbilden" är -23LUFS, så tillåter du högre dynamik än om "målbilden" är -14LUFS.


Jag har aldrig tyckt att EBU R 128 har varit svårt att förstå, det finns absolut ingenting komplicerat att försöka förstå med den. Jag tycker det är jättebra och kan vara väldigt viktigt att ha en målbild vad gäller nivå, speciellt för vissa typer av produktioner som exempelvis radio och podcasts där mycket prat ska samsas med andra ljud som musik, för att bibehålla en mer stabil och lika nivå som möjligt, tal har ett extremt omfång och varierar kraftigt p.g.a huvudrörelser med skiftande avstånd till mikrofonen.

För musik mot musik är jag inte lika vän med måttstocken/mätverktyget LUFS och jag tycker det är direkt fel att inom musikproduktion sätta en målbild vad gäller nivå, musiken får hamna där den hamnar, därför är jag bara intresserad av en övre ribba, en gräns för att stoppa nivåkriget, sen tycker jag musik ska få låta precis hur svag den vill och som skaparen tycker passar bäst för det specifika materialet.
En normalisering utan höjande inslag tillåter just det.

När jag suttit och mixat min egen musik som är rock så har jag bara för skojs skull testat materialets LUFS-värde och till en början låg låtarna på -18 till -19 LUFS, jag har dock mixat om musiken eftersom jag inte varit fullt nöjd och elbasen har fått ta ett ordentligt kliv upp i nivå vilket skapat en skön balans mot elgitarren och trummorna.
I går testade jag att kolla LUFS-värdet igen och nu ligger det på mellan -15 till -16 LUFS bara p.g.a att basen kommit upp i mixen, men jag upplever absolut inte att att låten i stort låter 3 dB starkare vilket den definitivt hade gjort om jag bara höjt hela låtens ursprungliga mix.
Jag tycker därmed inte att LUFS-värdet som måttstock är fullt representativt för den uppfattade ljudstyrkan, beroende på vad musiken består utav.

Hur som helst så ser jag det som en väldigt viktigt utveckling att normalisering blivit en norm och nivåer på -14 LUFS som i dagsläget är gällande är enormt mycket bättre än ingen gräns alls, helst med tanke på att dyngan på topplistorna som ligger uppe på nivåer omkring -4 till -9 LUFS!
Vi får väl se om de med tiden skruvar ner nivån till -23 LUFS men för att det ska fungera så är det ett flertal steg som först måste lösas, EUs nivåspärr måste först bort eftersom musiklyssning i dag mest görs i mobilen med hörlurar, sen gäller det att övertyga alla plattformar att skruva ner nivåerna igen. Framtiden får utvisa vad som sker.

—————————————————

Det där med att det sker komprimering inom konstmusiken, görs det för att öka ljudnivån eller görs det för att de som skapar verken tycker att det ger ljudliga fördelar?
Om det är det sistnämnda så får vi nog finna oss i hur det är och då hjälper det nog föga med en normalisering på -23 LUFS.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-22 20:31

goat76 skrev:Det där med att det sker komprimering inom konstmusiken, görs det för att öka ljudnivån eller görs det för att de som skapar verken tycker att det ger ljudliga fördelar?
Om det är det sistnämnda så får vi nog finna oss i hur det är och då hjälper det nog föga med en normalisering på -23 LUFS.


Jag tror det görs för att det ska låta mycket och den "fördelen" minskar med -23 LUFS. Har lyssnat på lite högst olika musik genom Tidals -14 LUFS. Det missgynnar ofta akustisk musik och framförallt körverk och klassisk musik. Jag menar om man bara byter från t.ex. en ihopkomprimerad kvinnlig trubadur med inte speciellt bra drag i pipan och därefter kör ett klassiskt orkesterstycke, då blir det en konstig balans. Den stora orkestern låter alldeles för liten. Det blir ändå att fippla med volymkontrollen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster