Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:Jag tycker inspelningen är cool. Det låter liksom som att alla sitter som en halvmåne kring ett runt bord i ett litet rum. Även på min laptop låter det som att jag har tre högtalare som är utanför laptopen.
petersteindl skrev:philipbtz skrev:Ljudkvaliteten på podd:arna är väldigt fin - jag uppskattar det mycket.
Det är intressant att lyssna i lurar. Jag lyssnar och väljer att ha IÖ i höger hemisfär. Oavsett om det är korrekt vänt mellan höger och vänster kanal så vill jag ha det så. Då IÖ är hemma hos mig sitter han alltid till höger om mig så det är gammal vana. Senast var på nyårsafton och Classe Wettebrandt sitter alltid till vänster.
Då IÖ pratar så låter han något utanför huvudet d v s till höger om mitt högra öra och med viss rumsakustik.
Om jag då gör experimentet att fjärma vänster lur något från örat så hoppar IÖ fram till höger öra. Förfärligt. Det betyder att ljudet i vänster kanal är så beskaffat att då det tillföres vänster öra så kommer fantomljudkällan till höger upplevas vara längre bort till höger.
Samma resultat uppnås vice versa. Kul fenomen.
Om det hade varit koincidensmikrofonteknik så hade resultatet med största säkerhet blivit tvärtom då man tillför ljudet i andra örat.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:philipbtz skrev:Jag tycker inspelningen är cool. Det låter liksom som att alla sitter som en halvmåne kring ett runt bord i ett litet rum. Även på min laptop låter det som att jag har tre högtalare som är utanför laptopen.
Det blir ett intressant ljud i lurar. Undrar hur det skulle bli med ekvivalensstereoinspelning?petersteindl skrev:philipbtz skrev:Ljudkvaliteten på podd:arna är väldigt fin - jag uppskattar det mycket.
Det är intressant att lyssna i lurar. Jag lyssnar och väljer att ha IÖ i höger hemisfär. Oavsett om det är korrekt vänt mellan höger och vänster kanal så vill jag ha det så. Då IÖ är hemma hos mig sitter han alltid till höger om mig så det är gammal vana. Senast var på nyårsafton och Classe Wettebrandt sitter alltid till vänster.
Då IÖ pratar så låter han något utanför huvudet d v s till höger om mitt högra öra och med viss rumsakustik.
Om jag då gör experimentet att fjärma vänster lur något från örat så hoppar IÖ fram till höger öra. Förfärligt. Det betyder att ljudet i vänster kanal är så beskaffat att då det tillföres vänster öra så kommer fantomljudkällan till höger upplevas vara längre bort till höger.
Samma resultat uppnås vice versa. Kul fenomen.
Om det hade varit koincidensmikrofonteknik så hade resultatet med största säkerhet blivit tvärtom då man tillför ljudet i andra örat.
Mvh
Peter
philipbtz skrev:petersteindl skrev:philipbtz skrev:Jag tycker inspelningen är cool. Det låter liksom som att alla sitter som en halvmåne kring ett runt bord i ett litet rum. Även på min laptop låter det som att jag har tre högtalare som är utanför laptopen.
Det blir ett intressant ljud i lurar. Undrar hur det skulle bli med ekvivalensstereoinspelning?petersteindl skrev:
Det är intressant att lyssna i lurar. Jag lyssnar och väljer att ha IÖ i höger hemisfär. Oavsett om det är korrekt vänt mellan höger och vänster kanal så vill jag ha det så. Då IÖ är hemma hos mig sitter han alltid till höger om mig så det är gammal vana. Senast var på nyårsafton och Classe Wettebrandt sitter alltid till vänster.
Då IÖ pratar så låter han något utanför huvudet d v s till höger om mitt högra öra och med viss rumsakustik.
Om jag då gör experimentet att fjärma vänster lur något från örat så hoppar IÖ fram till höger öra. Förfärligt. Det betyder att ljudet i vänster kanal är så beskaffat att då det tillföres vänster öra så kommer fantomljudkällan till höger upplevas vara längre bort till höger.
Samma resultat uppnås vice versa. Kul fenomen.
Om det hade varit koincidensmikrofonteknik så hade resultatet med största säkerhet blivit tvärtom då man tillför ljudet i andra örat.
Mvh
Peter
Dt där inlägget hade jag helt missat Peter. Kul läsning! Det var just lurar jag lyssnade på innan jag skulle sova och allt var helt tyst och svart i rummet och så hör man dessa herrar utanför huvudet
Jag kan i princip ingenting om inspelningsteknik men jag hör direkt att det inte är det gamla vanliga platta ljudet man får vid podcast lyssning. Vilken teknik som anses vara bra eller dålig har jag ingen aning om. Jag vet inte heller vad som egentligen skiljer dom åt Nu blev jag sugen på att lyssna på det på riktiga högtalare för att få en riktig uppfattning om hur ljudet "egentligen" låter.
hifikg skrev:Något nytt avsnitt på g?
Ogjort skrev:hifikg skrev:Något nytt avsnitt på g?
Ja faktiskt!
Efter pandemitystnad har vi börjar rulla igen, så ett nytt avsnitt är inspelat.
Sen är det lite mojs med migrering till annan podd-hosting, och lite annat praktiskt etc...
Men strax en nytt knastertorrt avsnitt ute - (no jumping / no fun)
Ryktet säger att det handlar om mikrofoner...
/ Procenten
Forello skrev:[ YouTube ]
Rydberg skrev:Forello skrev:[ YouTube ]
Ogjort skrev:
Ris och ros mottages tacksamt.
/Anders O.
goat76 skrev:För en sångare kan valet av mikrofon vara ganska känsligt, hur många av oss tycker inte att våran egen röst låter aningen konstigt när vi hör den på en inspelning? I många fall handlar det därför inte alltid om att hitta den mikrofon som låter mest korrekt, utan snarare mer om hur sångaren själv upplever att hans/hennes röst låter "i det egna huvudet" (eller ännu bättre).
En för alla andra lyssnare tydligt färgande mikrofon kan därmed mycket väl vara den som låter mer naturlig och ge ett mer önskvärt resultat för sångaren själv, det till skillnad från inspelningen av exempelvis en gitarr där de allra flesta lyssnare, inklusive gitarristen själv, kan vara mer överens om att det inspelade resultatet ger en bra representation av hur instrumentet faktiskt låter i verkligheten.
shifts skrev:Vilken var den klassiska inspelning Ingvar nämner med mysiga bakgrundsljud från artilleri/luftvärnsrobotar? Lät som han sa "geesy king" eller "geezer king", men verkar svårsökt på de stavningarna.
Gieseking's 1944 performance of Beethoven's "Emperor" Concerto, in which anti-aircraft fire is audible in the background,[4] is one of the earliest stereo recordings,[citation needed] following a rendition of the same work in 1934 for Columbia, with Bruno Walter conducting the Vienna Philharmonic.
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 16 gäster