Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Frisk » 2018-01-31 21:00

Mycket kul initiativ! Vore intressant med jämförelser av om(sönder)mastrade releaser i EBU R 128 mot en tidigare mindre komprimerad releas i någon pod. Slängde in en slant som 10e backer.

Detta är något som borde undervisas i musikundervisningen på skolorna! Men kanske svårt att framföra med deras undermåliga (enligt min erfarenhet) uppspelningsutrustning.

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Bagaget » 2018-01-31 21:56

hifikg skrev:
Bagaget skrev:
Tell skrev:Vaddå att Bad låter "ganska" "hyggligt" bra? Med undantag för för mycket diskant så låter orginal-CDn ju väldigt fint. Men verkar som folk här enbart tycker grejer med dynamik på 20dB+ duger..


Beror på utgåva också...

Quincy Jones vann en stämning mot ”estate of Michael Jackson” för att de komprimerat sönder senare utgåvor och remixer.

https://www.analogplanet.com/content/i- ... on-lawsuit

[ Bild ]


Vad innebar det att han vann? Blev de tvungna att destruera tillverkade skivor? Återkalla sålda? Betala skadestånd? Hoppas min BAD är från tiden det begav sig, det bör den vara.

Quincy sued for $30,000,000 and was awarded by the jury $9.4 million

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-31 22:49

ante_77 skrev:
Kalejdokom skrev:I somras träffade jag en fransyska på ett hotell i England. Hon trodde att jag var local. Jag tackade för komplimangen och svarade artigt att hennes engelska också var bra (trots att hon lät som Renée i Allo allo, emliga armén). Hon svarade då att hon var engelskalärare... :)


Jag jobbade i Korea och där trodde dom att även jag var engelsman. Det slår inte direkt högt på språkskalan ändå

Jag inser att jag var otydlig i mitt inlägg eftersom flera kommenterat som ni gjort. Min poäng var inte att framhäva min egna goda engelska, utan att jag efteråt var oerhört tacksam att jag gett henne komplimang tillbaka istället för att skoja till det om franskar och tyskar som har svårt med det engelska uttalet. Det hade inte varit lika trevligt att då få höra att hon var språklärare :oops: ...


egonsmannen
Semesterfirare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2013-10-03

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav egonsmannen » 2018-01-31 23:37

Men titta, det finns en till version av samma video med gubbarna!!!


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav petersteindl » 2018-01-31 23:44

8O :D Snubben längst till höger har lite ljus röst. Undrar vem det kan vara? Är det någon som känner igen honom? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-01 07:58

hifikg skrev:Vad innebar det att han vann? Blev de tvungna att destruera tillverkade skivor? Återkalla sålda? Betala skadestånd? Hoppas min BAD är från tiden det begav sig, det bör den vara.


Precis som redan nämnts av Ogjort så ligger bara de stympade versionerna på Tidal och Spotify.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav music4ever » 2018-02-01 08:14

PekkaJohansson skrev:
Tell skrev:Vaddå att Bad låter "ganska" "hyggligt" bra? Med undantag för för mycket diskant så låter orginal-CDn ju väldigt fint. Men verkar som folk här enbart tycker grejer med dynamik på 20dB+ duger..


Den som bara är ute efter hög toppfaktor skulle välkomna diskantlyft eftersom det höjer just toppfaktorn. Problemet är att den ljusa klangen på "Bad", förutom att ge en felaktig bild av stämmorna på inspelningen, ganska snabbt sätter gränsen för hur starkt man kan spela trots att produktionen är hyggligt dynamisk och ren. Som Morello skriver startade det överdrivet ljusa klangidealet någon gång omkring 1983-1984. Till och med cirka 1982 låter det ofta påtagligt bättre om produktionerna.

Med vänlig hälsning

Pekka

Vissa hävdar att det hänger ihop med det nya CD-formatet. Att det formatet kunde styra ut diskanten mycket mer än LPn och därför kunde man öka energin där. Samt att man då kunde lättare visa en skillnad mot LPn och 70-talets mer "mörka" (naturliga) klang. Dock så låter många 80-tals LPs lika ljust och jobbigt som CD-utgåvan.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav nuffe » 2018-02-01 14:46

Har slantat upp :!:

Henrik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Strmbrg » 2018-02-01 15:20

Med all respekt!
Men, jag är rädd att problemet som adresseras är föga uppmärksammat av ”populasen.”
Jag kan självklart ha fel, men jag tror att allmänheten inte överhuvudtaget har reflekterat över ljudmisshandeln.
Här handlar det -i så fall - om att:
1 Nå ut brett med budskapet
2 Få folk att bli varse vad det handlar om
3 Få folk att börja UPPLEVA problemet som ett problem
4 Få en bred acceptans på att problemet är värdefullt att lösa

Det vill säga: Att plantera ett bekymmer bland dem som spontant aldrig överhuvudtaget störts av tillkortakommandena.
Det vill säga: Allmänheten måste nog engagera sig i att jämföra ”skiten” de oreflekterat lyssnar på med hur bra det faktiskt kan låta. Och först DÄREFTER avgöra hur stor roll skillnaden spelar. Och DÄREFTER om det är något de tänker bry sig om.

Många steg, men jag hoppas på framgång!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Morello » 2018-02-01 17:14

music4ever skrev:
PekkaJohansson skrev:
Tell skrev:Vaddå att Bad låter "ganska" "hyggligt" bra? Med undantag för för mycket diskant så låter orginal-CDn ju väldigt fint. Men verkar som folk här enbart tycker grejer med dynamik på 20dB+ duger..


Den som bara är ute efter hög toppfaktor skulle välkomna diskantlyft eftersom det höjer just toppfaktorn. Problemet är att den ljusa klangen på "Bad", förutom att ge en felaktig bild av stämmorna på inspelningen, ganska snabbt sätter gränsen för hur starkt man kan spela trots att produktionen är hyggligt dynamisk och ren. Som Morello skriver startade det överdrivet ljusa klangidealet någon gång omkring 1983-1984. Till och med cirka 1982 låter det ofta påtagligt bättre om produktionerna.

Med vänlig hälsning

Pekka

Vissa hävdar att det hänger ihop med det nya CD-formatet. Att det formatet kunde styra ut diskanten mycket mer än LPn och därför kunde man öka energin där. Samt att man då kunde lättare visa en skillnad mot LPn och 70-talets mer "mörka" (naturliga) klang. Dock så låter många 80-tals LPs lika ljust och jobbigt som CD-utgåvan.



Mja, den ljusa klangen kom på 1980-talet då vinyl fortfarande dominerade fonogramförsäljningen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Svante » 2018-02-01 17:39

Morello skrev:
music4ever skrev:
PekkaJohansson skrev:
Den som bara är ute efter hög toppfaktor skulle välkomna diskantlyft eftersom det höjer just toppfaktorn. Problemet är att den ljusa klangen på "Bad", förutom att ge en felaktig bild av stämmorna på inspelningen, ganska snabbt sätter gränsen för hur starkt man kan spela trots att produktionen är hyggligt dynamisk och ren. Som Morello skriver startade det överdrivet ljusa klangidealet någon gång omkring 1983-1984. Till och med cirka 1982 låter det ofta påtagligt bättre om produktionerna.

Med vänlig hälsning

Pekka

Vissa hävdar att det hänger ihop med det nya CD-formatet. Att det formatet kunde styra ut diskanten mycket mer än LPn och därför kunde man öka energin där. Samt att man då kunde lättare visa en skillnad mot LPn och 70-talets mer "mörka" (naturliga) klang. Dock så låter många 80-tals LPs lika ljust och jobbigt som CD-utgåvan.

Mja, den ljusa klangen kom på 1980-talet då vinyl fortfarande dominerade fonogramförsäljningen.

Jag tänker på hela tiden från 50-talet till 80-talet en ständig förljusning. Alltså, i början var det ju svårt att få ett tillräckligt stort frekvensområde, och mer diskant var per definition bättre, eftersom man inte klarade att få tillräckligt mycket. Med det i ryggmärgen korsade man "det rätta" nånstans på 70-talet och så blev 80-talet för ljust?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav sprudel » 2018-02-02 07:15

Ett album som är typiskt för den trenden är Fleetwood Mac ”Tango in the Night”. Fantastiskt album egentligen men jag bläddrar vidare i min katalog över musik från artisten pga den hemska obalansen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Harryup » 2018-02-02 18:17

Ogjort skrev:
Harryup skrev:Utmärkt fast en sak skulle då jag ändra på och det är musikexemplen.
Man byter inte musiksmak för att få bättre ljudåtergivning om man tillhör den yngre generationen i vart fall.
SÅ sämst-bättre-bäst inom varje genre för sig. En för många människor konstig jazz är inte lyssningsbart oavsett ljudkvalité som man nu faktiskt enbart gillar pop och den är den man skall sparka på främst.

/Harryup


Instämmer verkligen. Det där är ett ständigt aber. Fast samtidigt behöver man inte byta musiksmak för att förstå ljudkvalitet.
Men att någon skulle byta musiksmak enbart för att något annat låter bättre... - det hoppas jag aldrig sker.
Men tar vi den riktigt breda populärmusiken, så är det hart när omöjligt att hitta något som verkligen låter bra.
Till o med svårt att hitta något som låter mindre dåligt - på ett tydligt vis.
Och väldigt många har svårt att skilja på musiksmak och ljudkvalitet - jag vet. (finns ju en from förhoppningspassus om det på sajten)
Jag har verkligen letat - delvis avlönat - i 35 år... Fått massor med tips. Men då är det antingen bra musik, eller för att tipsaren inte
vet hur det låter, när det verkligen är bra. Men tips är fortsatt innerligt välkomna.

Men även sådana trådar här i detta förmodat så upplysta forum, pekar ibland på vax som låter gräsligt illa.
Och DET är sannerligen märkligt. (min gissning är också då, att det är MUSIKEN som gillas)

Inför en föreläsning på Södertörn idag letade jag febrilt på strömsajterna efter originalutgåvan av Jacksons "Bad".
För mitt minne säger att den lät g a n s k a bra. Gick inte att hitta. Allt var utbytt mot remastringen.
Men det landar hyfsat hos studenterna om man samtidigt visar på den grafiska representationen. Och t.ex. också visar på välgjord biograffilm,
jämfört med tidspressad löpandebandtvproduktion. Då kringgår man "musiksmak" och landar mer i själva ljudens förtjänster o brister.
Jag brukar också föreslå att man koncentrerat lyssnar på alldeles vardagliga akustiska ljud - ute, hemma, inne, borta.

Men är man extra intresserad så... Min musicerande och ljudindoktrinerade dotter, kommer ofta å visar på kanonmusik som hon är grymt
besviken på - att den låter så illa. Så visst går det att begripa skillnaden, bara man stöter på någon som pekar på den.

Men i detta "poddande", riktar vi oss betydligt mer mot produktionsledet än konsumtionsditot. (som om det skulle vara någon tröst...)

/Anders O.


Javisst det håller jag med om. Men man kanske skulle mera tänka på kompaktheten mellan exemplen. Att grötig söndermastrad musik låter uselt är ju helt klart, men jazz exemplen har också den skillnaden att det är lite för gles musik för att kunna låta lika uselt om man mastras hårt den.
Tror man kan vinna lite på att även ta med exempel där man inte längre hör vad det är för instrument som spelar. Inom pop kan man ju alltid slänga in lite Pink Floyd, Dire Straits, Mark Knopler och liknande. Annars så är risken att man inte riktigt snappar budskapet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Nattlorden » 2018-02-02 20:16

Ogjort skrev:Men att någon skulle byta musiksmak enbart för att något annat låter bättre... - det hoppas jag aldrig sker.


Det har nog skett oräkneliga gånger i hifikretsar redan... Många som är "demomusikskadade". 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-02-02 21:04

Frisk skrev:Mycket kul initiativ! Vore intressant med jämförelser av om(sönder)mastrade releaser i EBU R 128 mot en tidigare mindre komprimerad releas i någon pod. Slängde in en slant som 10e backer.

Detta är något som borde undervisas i musikundervisningen på skolorna! Men kanske svårt att framföra med deras undermåliga (enligt min erfarenhet) uppspelningsutrustning.


lång väg...
Det undervisas inte om detta ens på musikskolor
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav PekkaJohansson » 2018-02-02 23:04

Med andra ord - internet, musikskolor, musikhögskolor, radiostationer och andra relevanta miljöer borde gödslas med bilder som denna, kombinerat med lyssningsjämförelse:

AbbaThe Day.png.jpg
AbbaThe Day.png.jpg (296.95 KiB) Visad 5464 gånger

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Frisk » 2018-02-03 13:50

Det är extremt lätt att bli lurad...
Var tvungen att jämföra låtarna som diskuterats.
Började med bad den gamla versionen. Lät bra och trevligt och drog upp volymen en del. När nya versionen kom efter lät den ju bättre!? Högre och med bättre tryck. Efter att ha lyssnat någon minut tappade jag dock fokus och intresse. Bytte tillbaka till gamla igen intresset kom tillbaka och trycket fanns ju där, på ett trevligare sätt med volymkontrollen lite högre ställd. Inga konstigheter, hade dock inte förväntat mig gå på det. Vet ju till viss del teorin bakom och räknade med att direkt kunna genomskåda att det var ökad medelnivå som gjorde det.

Finns det något bra gratisprogram att normalisera wav eller flac mot ebu r 128? vill alltså konvertera filen självt (i utvärderingssyfte) kanske för att praktiskt också förstå vad standarden faktiskt är.

Hoppas ks-kampanjen vaknar till liv på allvar snart!

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav BORIS » 2018-02-03 14:51

Antar att initiativet är lovvärt(iaf ur initiativtagarnas perspektiv). Men att så grundligt underskatta sin omvärld att man tror att en tafflig video med en tillhörande problembeskrivning få (förutom redan invigda) känner igen sig i ska generera engagemang och/eller pengar är så naivt att det är häpnadsväckande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Nattlorden » 2018-02-03 15:14

BORIS skrev:Antar att initiativet är lovvärt(iaf ur initiativtagarnas perspektiv). Men att så grundligt underskatta sin omvärld att man tror att en tafflig video med en tillhörande problembeskrivning få (förutom redan invigda) känner igen sig i ska generera engagemang och/eller pengar är så naivt att det är häpnadsväckande.


Skiljer sig inte från mängden direkt, såg en som ville dra in pengar för att han skulle kunna prova ut olika sätt att göra svart vitlök på olika sätt för att sedan därefter välja var som skulle erbjudas.... förutom då att få lite färdig svart vitlök åt de som slantade in... :roll:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav PekkaJohansson » 2018-02-03 15:28

Frisk skrev:Finns det något bra gratisprogram att normalisera wav eller flac mot ebu r 128? vill alltså konvertera filen självt (i utvärderingssyfte) kanske för att praktiskt också förstå vad standarden faktiskt är.


I MasVis kan du anpassa nivån under spelning utan att konvertera eller spara om filerna. Hämtas på http://lts.a.se/lts/masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Adhoc » 2018-02-03 15:55

BORIS skrev:Antar att initiativet är lovvärt(iaf ur initiativtagarnas perspektiv). Men att så grundligt underskatta sin omvärld att man tror att en tafflig video med en tillhörande problembeskrivning få (förutom redan invigda) känner igen sig i ska generera engagemang och/eller pengar är så naivt att det är häpnadsväckande.


Tips: Korrekturläs vad du skriver, före du trycker på skicka-knappen. -Snyggt (ord)skal runt giftpillret i din sågning men när du skriver "underskatta" istf "överskatta" i inlägget, så placerar du pajashatten på eget huvud.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Frisk » 2018-02-03 16:08

PekkaJohansson skrev:
Frisk skrev:Finns det något bra gratisprogram att normalisera wav eller flac mot ebu r 128? vill alltså konvertera filen självt (i utvärderingssyfte) kanske för att praktiskt också förstå vad standarden faktiskt är.


I MasVis kan du anpassa nivån under spelning utan att konvertera eller spara om filerna. Hämtas på http://lts.a.se/lts/masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag skrev nog med lite dålig meningsbyggnad.
Vill alltså konvertera filen självt för att kunna spela upp den från valfri spelare. Jag har ingen dator i lyssningsrummet och känner med mig att det inte bara är att koppla i displayportkabeln till stereon, alltid något med asio eller annat som krånglar.
Det vore kul att ha en samling filer som låter ungefär lika starkt med original och "remastrade" inspelningar för att kunna spela när man har besök. Det bästa vore ju att ha färdigklippta med tydligaste delarna eller växlande mellan, men det är lite för stor arbetsinsats.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-03 16:31

Frisk skrev:
PekkaJohansson skrev:
Frisk skrev:Finns det något bra gratisprogram att normalisera wav eller flac mot ebu r 128? vill alltså konvertera filen självt (i utvärderingssyfte) kanske för att praktiskt också förstå vad standarden faktiskt är.


I MasVis kan du anpassa nivån under spelning utan att konvertera eller spara om filerna. Hämtas på http://lts.a.se/lts/masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag skrev nog med lite dålig meningsbyggnad.
Vill alltså konvertera filen självt för att kunna spela upp den från valfri spelare. Jag har ingen dator i lyssningsrummet och känner med mig att det inte bara är att koppla i displayportkabeln till stereon, alltid något med asio eller annat som krånglar.
Det vore kul att ha en samling filer som låter ungefär lika starkt med original och "remastrade" inspelningar för att kunna spela när man har besök. Det bästa vore ju att ha färdigklippta med tydligaste delarna eller växlande mellan, men det är lite för stor arbetsinsats.


Foobar2000 taggar flac med Replay Gain baserad på R128. Använder både Album och track RG.

Wav går inte att tagga har jag för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-02-04 00:56

BORIS skrev:Antar att initiativet är lovvärt(iaf ur initiativtagarnas perspektiv). Men att så grundligt underskatta sin omvärld att man tror att en tafflig video med en tillhörande problembeskrivning få (förutom redan invigda) känner igen sig i ska generera engagemang och/eller pengar är så naivt att det är häpnadsväckande.


Intressant.
Man väljer förstås mellan 47 olika vägar och osäkerheten är stor.
(iofs är målgruppen huvudsakligen de redan insatta - i professionen)
Men:
1. I vad består det taffliga?
2.Hur tycker du vi borde ha gjort istället? (för att generera engagemang)

Mvh
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Harryup » 2018-02-04 01:20

PekkaJohansson skrev:Med andra ord - internet, musikskolor, musikhögskolor, radiostationer och andra relevanta miljöer borde gödslas med bilder som denna, kombinerat med lyssningsjämförelse:

AbbaThe Day.png.jpg

Med vänlig hälsning

Pekka


Det där var ett riktigt bra inlägg. Det kan folk ta till sig som att det är ett problem som man inte ännu har upptäckt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Laila » 2018-02-04 01:27

Ironi . . . typ ? :wink:
(Captain obvious) :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Harryup » 2018-02-04 01:35

Laila, kommenterar du mitt inlägg?

I så fall verkligen inte. Pekkas inlägg med grafer över låtens utveckling gör att folk kan förstå vad som händer med befintlig musik.
Att jämföra söndermastrad pop med spretig modern jazz kommer ingen förstå.

Ingen normal icke-hifi-människa har ens upptäckt problemet.(Jo, kanske nån) Och då är det inte helt lätt att förklara att de skall vara missnöjda med musiken de gillar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Laila » 2018-02-04 02:44

. . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ekkove
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: Hägersten

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav ekkove » 2018-02-20 10:43

Många har lovordat detta men få har bidragit. 132050 kronor kvar till målet.
Får vi se en slutspurt så det blir nåt av detta?

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav joakimfors » 2018-02-20 11:14

Frisk skrev:Det är extremt lätt att bli lurad...
Var tvungen att jämföra låtarna som diskuterats.
Började med bad den gamla versionen. Lät bra och trevligt och drog upp volymen en del. När nya versionen kom efter lät den ju bättre!? Högre och med bättre tryck. Efter att ha lyssnat någon minut tappade jag dock fokus och intresse. Bytte tillbaka till gamla igen intresset kom tillbaka och trycket fanns ju där, på ett trevligare sätt med volymkontrollen lite högre ställd. Inga konstigheter, hade dock inte förväntat mig gå på det. Vet ju till viss del teorin bakom och räknade med att direkt kunna genomskåda att det var ökad medelnivå som gjorde det.

Finns det något bra gratisprogram att normalisera wav eller flac mot ebu r 128? vill alltså konvertera filen självt (i utvärderingssyfte) kanske för att praktiskt också förstå vad standarden faktiskt är.

Hoppas ks-kampanjen vaknar till liv på allvar snart!


https://github.com/jiixyj/loudness-scanner

OBS att det dock kör med -18 LUFS och inte -23 LUFS som är definerat i EBU R 128. Iofs väldigt enkelt att ändra på om man är lite bevandrad.

Edit: Kanske inte uppfyller kraven då det bara kör med taggar och inte konverterar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster