Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-09 20:35

goat76 skrev:
Jag måste få fråga. Vad hade du egentligen förväntat dig och varför föll valet på just det avsnittet?
Har du en förkärlek till den ytligaste typen av musik som existerar, och som består av artister vars högsta önskan är att vinna melodifestivalen?


Jag utgår självklart inte utifrån mina val o preferenser om jag ska betrakta världen ur allmän synvinkel.
(jag är nog en av de få som fortfarande INTE ens hört svenska bidraget till Mello)
Men det är väl motiverat att titta på den dominerande musikproduktionen av idag, om man vill bedöma hur det låter idag.
Och i det här fallet utgick jag helt från hur samtalet i podden tedde sig - och hur allt detta de talade om sedan lät.
Det var DET som förvånande mig - inte att genren vanligtvis låter väldigt illa.
Talar vi ljudkvalitet är det dessutom helt irrelevant vilken genre det handlar om. Banal pop-musik kan väl också få låta bra?
(sådan kan ju också vara hur bra som helst - för sitt ändamål)

Själv lyssnar jag företrädesvis på helt andra sorter.
Här är t.ex. några snuttar som jag tycker är VÄLDIGT bra musik:
https://tidal.com/track/17469169
eller
https://tidal.com/track/7886994
eller
https://tidal.com/track/6043302
eller...
https://www.youtube.com/watch?v=M2G_Pqu ... quyIco&t=6

:roll:


goat76 skrev:Jag hade aldrig ens hört talas om den podden innan den nämdes här, men om man ska välja ett avsnitt så kanske det är bättre att först leta efter ett där de pratar med någon gäst man på förhand respekterar och som man förhoppningsvis tycker är duktig på det hon/han gör och skapar.


Nja, det jag tycker är intressant i sammanhanget är att hon ANSES vara duktig och en av de främsta på det hon gör o skapar.
En auktoritet alltså: Så här BÖR man göra. De är ju de framgångsrika som sprider "idealen".

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Nattlorden » 2018-06-09 21:27

mrGaskill skrev:Och varför heter det egentligen just Ino-lab?


Gissningsvis... adressen var bokad sedan tidigare av annan anledning som aldrig blev av, så "lika gärna nyttja den" ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Nattlorden » 2018-06-09 21:37



Kan inte kolla tidal-länkarna, så jag vet inte vad som finns där..

Men just denna... skulle jag säga at 90-95% av svenska befolkningen inte orkar lyssna fram till sången börjar och att 75% av de kvarvarande inte lyssnar en minut till. Och då gäller det svenskar... internationellt stängs det nog av tidigare....
Inte av ljudkvalitéskäl... men för att musiken är huvudsakligen ointressant i dagens läge.

Skall det hittas bra exempel.... hitta dem inom MODERN musik..... inte något som kanske platsar på en hifimässa en kort stund i ett litet rum...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Laila » 2018-06-09 23:37

Nattlorden skrev:


Kan inte kolla tidal-länkarna, så jag vet inte vad som finns där..

Men just denna... skulle jag säga at 90-95% av svenska befolkningen inte orkar lyssna fram till sången börjar och att 75% av de kvarvarande inte lyssnar en minut till. Och då gäller det svenskar... internationellt stängs det nog av tidigare....
Inte av ljudkvalitéskäl... men för att musiken är huvudsakligen ointressant i dagens läge.

Skall det hittas bra exempel.... hitta dem inom MODERN musik..... inte något som kanske platsar på en hifimässa en kort stund i ett litet rum...

Nu var det välan fråga om vad Ogjort själv tycker om att lyssna på . . . eller ?
Att du kanske inte gillar musiken är välan helt ointressant i sammanhanget.
Själver så tror jag mig inte om att ha någon speciellt udda musiksmak, men
måste säga att jag vill tacka Ogjort för ett prima musiktips . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav mrGaskill » 2018-06-10 00:28

Nattlorden, låter inte orimligt. Tack.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-10 00:54

Nattlorden skrev:


Kan inte kolla tidal-länkarna, så jag vet inte vad som finns där..

Men just denna... skulle jag säga at 90-95% av svenska befolkningen inte orkar lyssna fram till sången börjar och att 75% av de kvarvarande inte lyssnar en minut till. Och då gäller det svenskar... internationellt stängs det nog av tidigare....
Inte av ljudkvalitéskäl... men för att musiken är huvudsakligen ointressant i dagens läge.

Skall det hittas bra exempel.... hitta dem inom MODERN musik..... inte något som kanske platsar på en hifimässa en kort stund i ett litet rum...


Intressant: Du menar således att Snarky Puppy inte är modern musik?
(ett av få band vid sidan av mainstream som rusar mot global uppmärksamhet)
Som korsbefruktar musik från hela planeten - även i avknoppningen Bokanté.
Halva världens musikelit står i kö för att få medverka...

Nåja.

Vad menar då du är modern musik?

(PS: Snarkys ljudkvalitet är väl ok . men platsar knappast på hifi-mässa)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-10 13:48

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Jag måste få fråga. Vad hade du egentligen förväntat dig och varför föll valet på just det avsnittet?
Har du en förkärlek till den ytligaste typen av musik som existerar, och som består av artister vars högsta önskan är att vinna melodifestivalen?


Jag utgår självklart inte utifrån mina val o preferenser om jag ska betrakta världen ur allmän synvinkel.
(jag är nog en av de få som fortfarande INTE ens hört svenska bidraget till Mello)
Men det är väl motiverat att titta på den dominerande musikproduktionen av idag, om man vill bedöma hur det låter idag.
Och i det här fallet utgick jag helt från hur samtalet i podden tedde sig - och hur allt detta de talade om sedan lät.
Det var DET som förvånande mig - inte att genren vanligtvis låter väldigt illa.
Talar vi ljudkvalitet är det dessutom helt irrelevant vilken genre det handlar om. Banal pop-musik kan väl också få låta bra?
(sådan kan ju också vara hur bra som helst - för sitt ändamål)

Själv lyssnar jag företrädesvis på helt andra sorter.
Här är t.ex. några snuttar som jag tycker är VÄLDIGT bra musik:
https://tidal.com/track/17469169
eller
https://tidal.com/track/7886994
eller
https://tidal.com/track/6043302
eller...
https://www.youtube.com/watch?v=M2G_Pqu ... quyIco&t=6

:roll:


Jag tycker att du har trevliga och bra exempel på din musiksmak, även om allt naturligtvis inte faller just mig i smaken.

Jag vet att dina exempel var baserade på din smak och inte på produktionskvalitet, men det var några intressanta exempel på när bra musik har blivit drabbad av överdriven efterhandsproduktion.

Ditt första exempel, Lachenmann: "...zwei Gefühle...", Musik mit Leonardo (1992) är en häftigt ljudande skiva, inte min typ av musik men jag kan tänka mig att det kan vara en upplevelse att lyssna på den, ensam i ett helt mörklagt rum med stark ljudnivå. :)
Inget att klaga på rent ljudmässigt tycker jag.

Ditt andra exempel, Smells Like Teen Spirit med Nirvana gillar jag starkt musikmässigt. Den skivan låter ganska bra men i mitt tycke är den överproducerad. Producenten Butch Vig erkänner själv (i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=KRK6c7uXvJE ) att han till och med ljög för Kurt Cobain under inspelningen för att få skivan att låta som Butch själv ville. 7 lager gitarr! :?
Nirvana tyckte inte att den skivan representerade hur de själva lät och letade sig till en mer dokumenterande inspelning som de hört på PJ Harvey's skiva Rid Of Me.
För mig blev resultatet klart bättre. Albumet In Utero låter mer som ett rockband låter på riktigt. https://listen.tidal.com/track/22302347

Tredje exemplet, låten Dust Bowl Children låter fint men maken till mer komprimerad sång får man leta efter. Hur starkt eller svagt den mannen än sjunger så uppfattas det precis lika starkt. Det gör låten tråkig att lyssna på.

Vilket lustigt framträdande i Youtube videon med Snarky Puppy. Det kan inte ha låtit speciellt bra "live" eftersom alla i publiken lyssnar i hörlurar. Är detta vanligt förekommande nu för tiden eller har det gått så långt att folk tycker det låter konstigt när ett band spelar live i ett rum? :D


Ogjort skrev:
goat76 skrev:Jag hade aldrig ens hört talas om den podden innan den nämdes här, men om man ska välja ett avsnitt så kanske det är bättre att först leta efter ett där de pratar med någon gäst man på förhand respekterar och som man förhoppningsvis tycker är duktig på det hon/han gör och skapar.


Nja, det jag tycker är intressant i sammanhanget är att hon ANSES vara duktig och en av de främsta på det hon gör o skapar.
En auktoritet alltså: Så här BÖR man göra. De är ju de framgångsrika som sprider "idealen".

/Anders O.


Aktoritet?
Av det jag hittar om henne så verkar hon bara producera sin egen musik ( http://www.idaredig.com/ ) , och sen lite musik till diverse reklamfilmer ( http://www.madebygirl.se/ ).
Det verkar inte vara en stor ström av människor som anlitar henne. Vad är det som visar på att hon ANSES vara en av de främsta på det hon gör?

/Mathias

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Belker » 2018-06-10 14:37

Heja Ogjort och goat76! Konstruktiva inlägg när Faktiskt är som bäst.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Conan » 2018-06-10 20:39

Fick hem senaste albumet Ruins med First Aid Kit i dag. Köpte skivan på vinyl men laddade hem mp3-filerna enligt kupongen för att kunna se hur tusan det ser ut i MasVis. Här är andra spåret It´s a Shame:
FAK Its a shame_masvis.JPG
FAK Its a shame_masvis.JPG (175.27 KiB) Visad 5124 gånger


Hur i hela f.. kan man släppa ifrån sig sånt här jä..a mög ut till betalande kunder? Hade det varit en reklamjingel från donken så OK (knappt) men det här är ju helt horribelt. Och låter fördj..a illa låter det också. Nästan värre än vad det ser ut som på MasVis. Röster som man inte hör ett sk*t vad de sjunger. Ligger långt bak i ljudbilden och det "duckar" och pumpar hela tiden. Ett insjunket diskantregister och en bas som bara brummar & mumlar... Trummorna måste man ha mickat upp i rökan på trummisen och det låter allmänt som nån setat med en mobil och spelar av monitorhögtalarna i studion! :evil: Förba.... jäv... smet... Kan knappt skriva... :x

Sony tydligen som ansvarar för det här sk**en... Nu skriver jag ett mail och frågar vad f*n de håller på med! Återkommer!!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Conan » 2018-06-10 21:22

Var tvungen att lugna nerverna lite genom att slänga på Confrontation med Bob Marley & The Wailers. Inspelad tidigt 80-tal i Tuff Gong Studio på Jamaica av ungefär ett sånt här gäng:
tuff gong.jpg
tuff gong.jpg (52.41 KiB) Visad 5112 gånger


Hur kan det låta så överdjävligt mycket bättre här än på First Aid Kits skiva från 2018!?

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav beyond » 2018-06-10 23:00

För att det inte är mastrat av en idiot…

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Conan » 2018-06-10 23:04

beyond skrev:För att det inte är mastrat av en idiot…


Jag gissar att det är inspelat av idioter också. Så mycket kan man rimligen inte ställa till med bara i mastring.

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Bagaget » 2018-06-10 23:31

Conan skrev:
beyond skrev:För att det inte är mastrat av en idiot…


Jag gissar att det är inspelat av idioter också. Så mycket kan man rimligen inte ställa till med bara i mastring.

Lyssningsjämfört med LPn?

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-11 02:43

goat76 skrev:

Jag tycker att du har trevliga och bra exempel på din musiksmak, även om allt naturligtvis inte faller just mig i smaken.

Jag vet att dina exempel var baserade på din smak och inte på produktionskvalitet, men det var några intressanta exempel på när bra musik har blivit drabbad av överdriven efterhandsproduktion.


Precis - de är inte valda utifrån ljudkvalitet alls.
Bara ett litet försök att lite grand peka på bredd i musiksmak och att "sorten" spelar väldigt liten roll.
För att ge en någotsånär heltäckande bild så lär det gå åt några tusen spår :)

goat76 skrev:Vilket lustigt framträdande i Youtube videon med Snarky Puppy. Det kan inte ha låtit speciellt bra "live" eftersom alla i publiken lyssnar i hörlurar. Är detta vanligt förekommande nu för tiden eller har det gått så långt att folk tycker det låter konstigt när ett band spelar live i ett rum? :D


Det är ju inte en konsert utan en "studioinspelning". Ter sig rätt självklart att man inte vill ha PA-läck med på inspelningen.

goat76 skrev:Aktoritet?
Av det jag hittar om henne så verkar hon bara producera sin egen musik ( http://www.idaredig.com/ ) , och sen lite musik till diverse reklamfilmer ( http://www.madebygirl.se/ ).
Det verkar inte vara en stor ström av människor som anlitar henne. Vad är det som visar på att hon ANSES vara en av de främsta på det hon gör?
/Mathias


Det är min tolkning (och mina ord) av hela upplägget och samtalet i podden.
Man har t.ex. försökt få med henne länge, till och med gjort en inspelning en gång tidigare som sket sig - och därför gör man om hela millevitten.
Varför skulle hon medverka om hon ansågs medioker eller dålig?
Men det betyder ju inte alls att den ansedda skickligheten har ett dugg med verkligheten att göra.

Men oavsett vad, så är det fortfarande märkligt att lyssna på musikresultatet i relation till hur det pratas om saken i podden.
En fundering som bara snurrar i huvudet sedan dess. HUR går det till? Hur är det överhuvudtaget möjligt?

Hon måste ju ha talat med någon människa någon gång, eller diskat eller gått i en trappa - kanske hört en bil passera..?

Kan det vara så att man tänker att spela in musik är någonting annat, en egen värld som är helt avskild från den övriga?
Jag är verkligen förbryllad.

(kanske bör tilläggas att jag inte uppfattar Redig som ett särfall, utan snarare som väldigt vanlig)

Och - möjligen den stora frågan: Om man spelade något som låter riktigt bra. Skulle då de här människorna tycka att det låter väldigt illa?
Å nu blir det ännu konstigare - för jag tror INTE det.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Conan » 2018-06-11 05:40

Bagaget skrev:
Conan skrev:
beyond skrev:För att det inte är mastrat av en idiot…


Jag gissar att det är inspelat av idioter också. Så mycket kan man rimligen inte ställa till med bara i mastring.

Lyssningsjämfört med LPn?


Jag lyssnade på vinylen och reagerade kraftigt på hur illa det lät. Kan lyssna lite på mp3:an i kväll och se om det möjligen skulle kunna låta sämre. Grader i helvetet i.s.f... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Nattlorden » 2018-06-11 07:42

Ogjort skrev:Vad menar då du är modern musik?


Något som hamnar på mest lyssnat på Spotify gjort de senaste tio åren, nysläppt musik/nya artister som dyker upp på de större festivalscenerna, något som skickas in till Melodifestivalet, något som kan tänkas få spelning på RixFM/MixMegapol.... etc. Som exemplifierande jämförelse... oavsett hur bra de var/är, så är inte Twice a man ett bra exempel för att påvisa vad synthpop är.

Modern är kanske inte bästa ordet. Contemporary, nutida,...?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Harryup » 2018-06-11 09:14

Skall man få med det "stora massan" så är nog till och med Pink Floyd för okända och svåra i sin stil.
Är det skavradion man vill åt så bör man ta populära skvallåtar och påvisa deras brister och går det att hitta en som är bra mastrad så är ju det bra och inte jämföra med kanske en EST skiva eller så.

/Harryup

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-11 21:27

Nattlorden skrev:
Ogjort skrev:Vad menar då du är modern musik?


Något som hamnar på mest lyssnat på Spotify gjort de senaste tio åren, nysläppt musik/nya artister som dyker upp på de större festivalscenerna, något som skickas in till Melodifestivalet, något som kan tänkas få spelning på RixFM/MixMegapol.... etc. Som exemplifierande jämförelse... oavsett hur bra de var/är, så är inte Twice a man ett bra exempel för att påvisa vad synthpop är.

Modern är kanske inte bästa ordet. Contemporary, nutida,...?


Nu var ju Snarky inget jämförande ljudexempel, utan bara ett exempel på vad jag tycker om.
Åsså tycker jag det är lite kul att det är ett gäng svenska musiker med på inspelningen. (Roger Tallroth, Olov Johansson och André Ferrari)
Bandet är bildat 2004, låten är från 2016 och de vann en Grammy både 2014 och 2016.
2016 för "Best Contemporary Instrumental Album".
Så jag bara tänkte att just "omodern" var en lite missvisande beteckning :)

Men visst, ett huvudsakligen instrumentalmusikband, är ju så oerhört konstigt så Billboard-etta lär de aldrig bli.
För de allra flesta är musik något som består av en text sjungen till någon form av komp. Musik utan sång är i sig en väldigt liten genre.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav sprudel » 2018-06-11 22:53

Ogjort skrev:
beyond skrev:Ogjort: hur vet du att det låter apa? Det kanske är din uppfattning som är skev?


Jo, så kan det förstås vara.
Det jag lyssnade på kanske låter kanon - egentligen.

https://tidal.com/track/83924563


Vaffö lyssnar ni på detta?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-12 09:03

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Vilket lustigt framträdande i Youtube videon med Snarky Puppy. Det kan inte ha låtit speciellt bra "live" eftersom alla i publiken lyssnar i hörlurar. Är detta vanligt förekommande nu för tiden eller har det gått så långt att folk tycker det låter konstigt när ett band spelar live i ett rum? :D


Det är ju inte en konsert utan en "studioinspelning". Ter sig rätt självklart att man inte vill ha PA-läck med på inspelningen.


Orsaken till att jag reagerar är att Snarky Puppy kallar den skivan för ett "live album". Det är snarare en studioinspelning med några inbjudna gäster som bevittnar inspelningen.
Albumet The Weirdness (2007) med The Stooges är inspelat på precis samma sätt men inte kallar Iggy Pop den för ett "live album" bara för det, oberoende av hur många som bevittnade inspelningen i studion.
Samma sak kan sägas om albumet In Utero med Nirvana (minus sången som spelades in i efterhand).
Det är denna typ av studioinspelningar som jag förespråkar när det kommer till ett band som ska spelas in. Alltså att alla instrument spelas in samtidigt för att bibehålla dynamiken/timingen/samklangen mellan musikerna.

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Aktoritet?
Av det jag hittar om henne så verkar hon bara producera sin egen musik ( http://www.idaredig.com/ ) , och sen lite musik till diverse reklamfilmer ( http://www.madebygirl.se/ ).
Det verkar inte vara en stor ström av människor som anlitar henne. Vad är det som visar på att hon ANSES vara en av de främsta på det hon gör?
/Mathias


Det är min tolkning (och mina ord) av hela upplägget och samtalet i podden.
Man har t.ex. försökt få med henne länge, till och med gjort en inspelning en gång tidigare som sket sig - och därför gör man om hela millevitten.
Varför skulle hon medverka om hon ansågs medioker eller dålig?
Men det betyder ju inte alls att den ansedda skickligheten har ett dugg med verkligheten att göra.

Men oavsett vad, så är det fortfarande märkligt att lyssna på musikresultatet i relation till hur det pratas om saken i podden.
En fundering som bara snurrar i huvudet sedan dess. HUR går det till? Hur är det överhuvudtaget möjligt?

Hon måste ju ha talat med någon människa någon gång, eller diskat eller gått i en trappa - kanske hört en bil passera..?

Kan det vara så att man tänker att spela in musik är någonting annat, en egen värld som är helt avskild från den övriga?
Jag är verkligen förbryllad.

(kanske bör tilläggas att jag inte uppfattar Redig som ett särfall, utan snarare som väldigt vanlig)

Och - möjligen den stora frågan: Om man spelade något som låter riktigt bra. Skulle då de här människorna tycka att det låter väldigt illa?
Å nu blir det ännu konstigare - för jag tror INTE det.


Jag ställde en fråga i ett tidigare inlägg som du verkar ha missat så här kommer den igen:

Tror du att Ida Redigs musikinspelningar kommer få ett markant lyft bara för att man ger henne bättre lyssning i kontrollrummet?

/Mathias

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-06-12 09:59

Jag har flera skivor hemma som använder epitetet "live" (inklusive citattecken) om sin inspelning, pga av att alla musiker var närvarande i studion samtidigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-12 10:40

PerStromgren skrev:Jag har flera skivor hemma som använder epitetet "live" (inklusive citattecken) om sin inspelning, pga av att alla musiker var närvarande i studion samtidigt.


Visst är det lustigt att den mest naturliga inspelningsformen historiskt sett går under namnet "live" nu för tiden . Vilka kriterier är det som måste uppfyllas egentligen?

Per, visst lyssnar du mestadels på konstmusik/klassisk musik?
I så fall så är nästan alla dina skivor inspelade "live", men inte kategoriserar man alla dessa som Live Album för det.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-12 12:57

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:Vilket lustigt framträdande i Youtube videon med Snarky Puppy. Det kan inte ha låtit speciellt bra "live" eftersom alla i publiken lyssnar i hörlurar. Är detta vanligt förekommande nu för tiden eller har det gått så långt att folk tycker det låter konstigt när ett band spelar live i ett rum? :D


Det är ju inte en konsert utan en "studioinspelning". Ter sig rätt självklart att man inte vill ha PA-läck med på inspelningen.


Orsaken till att jag reagerar är att Snarky Puppy kallar den skivan för ett "live album". Det är snarare en studioinspelning med några inbjudna gäster som bevittnar inspelningen.
Albumet The Weirdness (2007) med The Stooges är inspelat på precis samma sätt men inte kallar Iggy Pop den för ett "live album" bara för det, oberoende av hur många som bevittnade inspelningen i studion.
Samma sak kan sägas om albumet In Utero med Nirvana (minus sången som spelades in i efterhand).
Det är denna typ av studioinspelningar som jag förespråkar när det kommer till ett band som ska spelas in. Alltså att alla instrument spelas in samtidigt för att bibehålla dynamiken/timingen/samklangen mellan musikerna.

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Aktoritet?
Av det jag hittar om henne så verkar hon bara producera sin egen musik ( http://www.idaredig.com/ ) , och sen lite musik till diverse reklamfilmer ( http://www.madebygirl.se/ ).
Det verkar inte vara en stor ström av människor som anlitar henne. Vad är det som visar på att hon ANSES vara en av de främsta på det hon gör?
/Mathias


Det är min tolkning (och mina ord) av hela upplägget och samtalet i podden.
Man har t.ex. försökt få med henne länge, till och med gjort en inspelning en gång tidigare som sket sig - och därför gör man om hela millevitten.
Varför skulle hon medverka om hon ansågs medioker eller dålig?
Men det betyder ju inte alls att den ansedda skickligheten har ett dugg med verkligheten att göra.

Men oavsett vad, så är det fortfarande märkligt att lyssna på musikresultatet i relation till hur det pratas om saken i podden.
En fundering som bara snurrar i huvudet sedan dess. HUR går det till? Hur är det överhuvudtaget möjligt?

Hon måste ju ha talat med någon människa någon gång, eller diskat eller gått i en trappa - kanske hört en bil passera..?

Kan det vara så att man tänker att spela in musik är någonting annat, en egen värld som är helt avskild från den övriga?
Jag är verkligen förbryllad.

(kanske bör tilläggas att jag inte uppfattar Redig som ett särfall, utan snarare som väldigt vanlig)

Och - möjligen den stora frågan: Om man spelade något som låter riktigt bra. Skulle då de här människorna tycka att det låter väldigt illa?
Å nu blir det ännu konstigare - för jag tror INTE det.


Jag ställde en fråga i ett tidigare inlägg som du verkar ha missat så här kommer den igen:

Tror du att Ida Redigs musikinspelningar kommer få ett markant lyft bara för att man ger henne bättre lyssning i kontrollrummet?

/Mathias


Japp.
Skulle nästan vilja säga att jag VET det, snarare än tror.
Orsaken är att jag aldrig varit med om att det inte blir så.
Sen i vilken grad kan förstås diskuteras.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-06-12 13:00

goat76 skrev:
PerStromgren skrev:Jag har flera skivor hemma som använder epitetet "live" (inklusive citattecken) om sin inspelning, pga av att alla musiker var närvarande i studion samtidigt.


Visst är det lustigt att den mest naturliga inspelningsformen historiskt sett går under namnet "live" nu för tiden . Vilka kriterier är det som måste uppfyllas egentligen?

Per, visst lyssnar du mestadels på konstmusik/klassisk musik?
I så fall så är nästan alla dina skivor inspelade "live", men inte kategoriserar man alla dessa som Live Album för det.


Det är riktigt, men det var inte dom jag avsåg, utan plattor mer av pop-karaktär.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-12 15:55

PerStromgren skrev:
goat76 skrev:
PerStromgren skrev:Jag har flera skivor hemma som använder epitetet "live" (inklusive citattecken) om sin inspelning, pga av att alla musiker var närvarande i studion samtidigt.


Visst är det lustigt att den mest naturliga inspelningsformen historiskt sett går under namnet "live" nu för tiden . Vilka kriterier är det som måste uppfyllas egentligen?

Per, visst lyssnar du mestadels på konstmusik/klassisk musik?
I så fall så är nästan alla dina skivor inspelade "live", men inte kategoriserar man alla dessa som Live Album för det.


Det är riktigt, men det var inte dom jag avsåg, utan plattor mer av pop-karaktär.


Jag förstod att du inte menade att det står "live" på dina konstmusik-skivor. För den typen av musiker så är "live-sättet" helt enkelt det normala och vanliga sättet att spela in sin musik på, därför är det ingenting de skryter om på skivomslaget. :)
Om du har några klassiska skivor där det står live, så är nog dessa med stor sannorlikhet inspelade i en konserthall full med publik.

Jag har ganska tur när det kommer till min musikstil Noise Rock. Precis som inom konst/klassisk musik, så är det gamla "live"-inspelningssättet fortfarande det rådande och vanligaste sättet att spela in musiken på.
Det är också därför jag tjatar så mycket om det här. För mig är det väldigt tydligt var de största problemen ligger och varför dagens populärmusik låter som den gör.

1. Man spelar in instrumenten avskilt ett och ett och går miste om den gemensamma dynamiken/timingen/samklangen.
2. Föregående punkt tvingar fram enormt mycket efterhandsproduktion för att fixa problem man inte hör och inte vet finns där eftersom man inte hört helheten i kontrollrummet innan man tryckte på inspelningsknappen.
3. Loudness-war.

Att epitetet "live" (inklusive citattecken) används på endel nygjorda skivor av pop-karaktär visar väl tydligt på hur långt dagens populärmusik har kommit ifrån att alla instrument spelas in samtidigt i en och samma tagning. Citattecknet visar väl på att de innerst inne vet att det inte är någon riktig live-inspelning det handlar om.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-12 16:28

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Jag ställde en fråga i ett tidigare inlägg som du verkar ha missat så här kommer den igen:

Tror du att Ida Redigs musikinspelningar kommer få ett markant lyft bara för att man ger henne bättre lyssning i kontrollrummet?

/Mathias


Japp.
Skulle nästan vilja säga att jag VET det, snarare än tror.
Orsaken är att jag aldrig varit med om att det inte blir så.
Sen i vilken grad kan förstås diskuteras.


I vilken grad hennes musik skulle få ett lyft av en bättre lyssning är det jag hela tiden diskuterat om. :D

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-06-12 22:52

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Jag ställde en fråga i ett tidigare inlägg som du verkar ha missat så här kommer den igen:

Tror du att Ida Redigs musikinspelningar kommer få ett markant lyft bara för att man ger henne bättre lyssning i kontrollrummet?

/Mathias


Japp.
Skulle nästan vilja säga att jag VET det, snarare än tror.
Orsaken är att jag aldrig varit med om att det inte blir så.
Sen i vilken grad kan förstås diskuteras.


I vilken grad hennes musik skulle få ett lyft av en bättre lyssning är det jag hela tiden diskuterat om. :D


Nja... jag har bara sett frågan ställd som "om". Inte hur mycket.

Men det är lätt att räkna ut.
I Redigs fall handlar det om 14,6 grader, vilket motsvarar 22,37 %.
Masteringskoefficienten brukar vara minus 88, så slutresultatet förblir negativt, dock med ett större värde än innan.

8)

(jag gissade att du med frågan avsåg ljudkvalitet - för musiken blir inte bättre av förbättrad lyssning)
Senast redigerad av Ogjort 2018-06-12 22:56, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Nattlorden » 2018-06-12 22:53

Ogjort skrev:Men det är lätt att räkna ut.
I Redigs fall handlar det om 14,6 grader, vilket motsvarar 22,37 %.
Masteringskoefficienten brukar vara minus 88, så slutresultatet förblir negativt, dock med ett större värde än innan.


:lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Conan » 2018-06-13 04:12

Ogjort skrev:Men det är lätt att räkna ut.
I Redigs fall handlar det om 14,6 grader, vilket motsvarar 22,37 %.
Masteringskoefficienten brukar vara minus 88, så slutresultatet förblir negativt, dock med ett större värde än innan


Även Masteringskoefficienten kan påverkas positivt av den bättre lyssningen i studion. Som i exemplet med det Bangladeshiska bandet "Wowuzela and the Asskickers" där man, efter att ha fått till en riktigt bra studiomix, fick tillfälle att lyssna på det mastade materialet. Bandmedlemmarna gick nu taket över hur förstört musiken var efter mastring, och uppdraget gick tillbaka till mastringsstudion (tillsammans med ett rätt blodigt exemplar av det avhuggna huvudet från en bangladeshisk vattenbuffel). Mastringsstudion fattade vinken och därför låter deras senaste ("sista" säger vissa) platta Back from the Union Meeting at the Death Star alldeles utmärkt faktiskt.io.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-06-13 09:54

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Ogjort skrev:


Japp.
Skulle nästan vilja säga att jag VET det, snarare än tror.
Orsaken är att jag aldrig varit med om att det inte blir så.
Sen i vilken grad kan förstås diskuteras.


I vilken grad hennes musik skulle få ett lyft av en bättre lyssning är det jag hela tiden diskuterat om. :D


Nja... jag har bara sett frågan ställd som "om". Inte hur mycket.

Men det är lätt att räkna ut.
I Redigs fall handlar det om 14,6 grader, vilket motsvarar 22,37 %.
Masteringskoefficienten brukar vara minus 88, så slutresultatet förblir negativt, dock med ett större värde än innan.

8)

(jag gissade att du med frågan avsåg ljudkvalitet - för musiken blir inte bättre av förbättrad lyssning)


Ida Redigs studiohögtalare är B&W 802D.

Du får gärna berätta hur kassa dessa högtalare är och vilka högtalare hon bör uppgradera till för att uppnå din standard av välljud.
Dessa högtalare verkar duga i några av världens bästa musikstudios som t ex. Abbey Road.

Eftersom du VET så kan du gärna göra en fördjupning i hur det låter i hennes studio och hur akustiken är, för du VET ju att det finns stora förbättringar att göra där.

/Mathias

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], sammel och 19 gäster