Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-23 13:23

Ogjort skrev:
Zappa skrev:
Har nu i alla fall förhoppningar om att få till bättre ljudkvalitet. Hittade nämligen en kompressorfunktion som heter glue, den stod i vissa spår på max :roll:. Ska prova att göra ny version nästa vecka.


Instämmer med föregående talare... Det är nog rätt unken kvalitet på syntsamplingarna, från början så att säga.
Men det där kan man ju aldrig veta. Det kan ju vara ett medvetet val och egen "skruvning". Men kan ju vilja ha det så helt enkelt.
Men...

Lite intressant kanske med tanke på vår senaste hörlurspodd. Har du mixat i hörlurar eller i högtalare?
Det är en väldigt smal mono-aktig ljudbild. Typiskt hörlursmixningseffekt. (även om så inte är fallet)
Och ibland tappas "motstående kanals svar" vid panoreringar. Vilket gör att ljudet känns snörpt.


Så där :!: Nu har jag bearbetat soundet för att få mer liv, spänst, rymd samt mindre bumlighet. Ljuden i DAW:en är ju inte av högsta kvalitet men jag har gjort så gott jag förmår med de ingredienserna och den lyssning jag har. Nya versionen finns i länken nedan, vad sägs, bu eller bä :?: Med min lyssning låter det skapligt och klart trevligare än tidigare :). Hur panoreringen blev har jag dock av naturliga skäl svårt att avgöra :oops: .

https://soundcloud.com/user-577929701/e ... de-remix-2
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-24 22:11

Hmmm... I DAW:en hittade jag nu en till kompression :? 8O. By default förefaller precis alla ljud ha kraftig kompression men det går i alla fall att slå av den om man vet hur, vilket trots allt är positivt. Förstår allt bättre hur tokigt det kan gå vid mixning och mastring även om man försöker undvika allt vad kompression innebär :evil:. Blir till att göra ett nytt försök men jag kommer inte att plåga er med ny länk, åtminstone inte till den här låten :D.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2018-07-26 14:00

Zappa skrev:Hmmm... I DAW:en hittade jag nu en till kompression :? 8O. By default förefaller precis alla ljud ha kraftig kompression men det går i alla fall att slå av den om man vet hur, vilket trots allt är positivt. Förstår allt bättre hur tokigt det kan gå vid mixning och mastring även om man försöker undvika allt vad kompression innebär :evil:. Blir till att göra ett nytt försök men jag kommer inte att plåga er med ny länk, åtminstone inte till den här låten :D.


Vad är det för kompressorer du hittar egentligen? För Ableton lägger inte in några såna by default som "gömmer sig", utan det skulle väl vara om du använder färdiga presets där man använder kompressorer för att forma enskilda ljud lite som man vill. Sådana kompressorer är alltså inget man ska vara rädd för sålänge det låter najs. Det stora problemet med loudness war osv är ju när kompressorer/limiters läggs på hela spåret bara för att få hela allting att enbart låta högre.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-26 15:05

Tell skrev:
Zappa skrev:Hmmm... I DAW:en hittade jag nu en till kompression :? 8O. By default förefaller precis alla ljud ha kraftig kompression men det går i alla fall att slå av den om man vet hur, vilket trots allt är positivt. Förstår allt bättre hur tokigt det kan gå vid mixning och mastring även om man försöker undvika allt vad kompression innebär :evil:. Blir till att göra ett nytt försök men jag kommer inte att plåga er med ny länk, åtminstone inte till den här låten :D.


Vad är det för kompressorer du hittar egentligen? För Ableton lägger inte in några såna by default som "gömmer sig", utan det skulle väl vara om du använder färdiga presets där man använder kompressorer för att forma enskilda ljud lite som man vill. Sådana kompressorer är alltså inget man ska vara rädd för sålänge det låter najs. Det stora problemet med loudness war osv är ju när kompressorer/limiters läggs på hela spåret bara för att få hela allting att enbart låta högre.


I Ableton är kompression aktiverad på många av de ljuden/instrumenten som följer med. Nedan har du exempelvis ”Tension Rock Guitar”. By default visas inte vilka effekter som är påkopplade för ljudet/instrumentet, se bilden nedan.
Ableton 1.jpg
Ableton 1.jpg (53.58 KiB) Visad 5260 gånger


Men om jag trycker på show/hide som bilden nedan visar så syns effekterna och t ex kompressorn är aktiverad. Den går att stänga av och på så sätt går det att få högre dynamik i ljudet/instrumentet.
Ableton 2.jpg
Ableton 2.jpg (46.28 KiB) Visad 5260 gånger


Envis som jag är har jag gjort ytterligare en version av min låt och flera av ljuden är nu hyggligt dynamiska (men andra är fortfarande komprimerade). Tycker det blev acceptabelt faktiskt, det går ju åt rätt håll :). Här är några värden:
DR Electric Ride Remix 3.jpg
DR Electric Ride Remix 3.jpg (87.14 KiB) Visad 5260 gånger


Håller med dig om att loudness war huvudsakligen handlar om att lägga på kompression över alla spår för att maximera medelnivån. Jag tycker att kompression kan funka på enskilda spår så helt militant är jag inte :lol: .
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2018-07-26 16:15

Jamen om du nu bara är ute efter dynamik o inte bryr dig om hur ljuden låter så finns det säkert fler effekter du kan stänga av där ;)
.. men som sagt, kompressorer kan användas för att forma ljud också, så stäng inte av enbart för att det är en kompressor. Det är ju ändå summan av alla ljud i låten som skapar dynamik i en låt, inte nödvändigtvis hur dom enskilda ljuden låter.
Sen behöver man inte haka upp sig på dynamikmätare heller imo, det kan låta najs trots "låga" siffror. Jag gjorde tillomed nån låt för ett tag sen utan några kompressorer eller limiters alls som ändå bara hamnade på 9dB i dynamikmätaren i foobar. Tror det kan bli så om man har en basgång som ligger o mysmullrar genom hela låten.

Du ville ha samples förresten, på http://remixpacks.ru finns det massa uppdelade spår till diverse musik som man kan testa o mixa o leka med själv, väldigt lärorikt. Själv tankade jag ner alla spår som fanns till Bob Marley - One Love och gjorde en egen mix och master som låter myycket bättre än nåt av det som finns officiellt släppt. Kul o nyttigt att leka med, dock osäker på hur lagligt det är :P

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-26 16:41

Tell skrev:Jamen om du nu bara är ute efter dynamik o inte bryr dig om hur ljuden låter så finns det säkert fler effekter du kan stänga av där ;)
.. men som sagt, kompressorer kan användas för att forma ljud också, så stäng inte av enbart för att det är en kompressor. Det är ju ändå summan av alla ljud i låten som skapar dynamik i en låt, inte nödvändigtvis hur dom enskilda ljuden låter.
Sen behöver man inte haka upp sig på dynamikmätare heller imo, det kan låta najs trots "låga" siffror. Jag gjorde tillomed nån låt för ett tag sen utan några kompressorer eller limiters alls som ändå bara hamnade på 9dB i dynamikmätaren i foobar. Tror det kan bli så om man har en basgång som ligger o mysmullrar genom hela låten.

Du ville ha samples förresten, på http://remixpacks.ru finns det massa uppdelade spår till diverse musik som man kan testa o mixa o leka med själv, väldigt lärorikt. Själv tankade jag ner alla spår som fanns till Bob Marley - One Love och gjorde en egen mix och master som låter myycket bättre än nåt av det som finns officiellt släppt. Kul o nyttigt att leka med, dock osäker på hur lagligt det är :P


Jaaa, stems, fasen vad kul!! Tack så mycket för tipset Tell! Håller med om flera saker du skriver om ovan :). Jag har också fått låga siffror på vissa spår men de låter ändå ok. Det behöver så klart inte betyda att kompression har använts, även okomprimerade ljud kan vara naturligt odynamiska.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-28 16:47

Är det verkligen ingen som vill skälla på oss om hörlursavsnittet i poddarna?
Är det ett gott eller illavarslande tecken..? :)

https://www.acast.com/ino-lab-education ... s/horlurar

http://ino-lab.com/podcast1/podcast-se

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Zappa » 2018-07-28 16:56

Ogjort skrev:Är det verkligen ingen som vill skälla på oss om hörlursavsnittet i poddarna?
Är det ett gott eller illavarslande tecken..? :)

https://www.acast.com/ino-lab-education ... s/horlurar

http://ino-lab.com/podcast1/podcast-se

/Anders O.


Jag tycker hörlursavsnittet var både intressant och kul :) .
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-07-28 17:22

Bäst stämning hittills, tycker jag. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-07-28 22:04

Ogjort skrev:Är det verkligen ingen som vill skälla på oss om hörlursavsnittet i poddarna?
Är det ett gott eller illavarslande tecken..? :)

https://www.acast.com/ino-lab-education ... s/horlurar

http://ino-lab.com/podcast1/podcast-se

/Anders O.


Att ingen skäller är nog för att de flesta förstår hur dålig ide det är att använda hörlurar vid mixning av musik. :)
Sen hade väl några av oss redan tjuvstartat ämnet lite på sidan 19-20 i denna tråd.

Det goda resultat du fick vid mixning i dina lurar var väl som du också beskrev i avsnittet, att du redan på förhand visste vilka panoreringar och nivåer som fungerar bra utanför dina lurar.
Jag misstänker att du fick finjustera dessa parametrar lite i den riktiga lyssningen senare, för varje låt är unik och man ska ha ganska tur om samma nivåer fungerar rakt av från spår till spår, om låtarna inte är extremt likartade det vill säga.

En intressant sak ni tog upp var det med crossfeed. Om ljudet uppfattas komma mer framför lyssnaren så kanske en sån funktion kan ge en aning mer korrekt uppfattning om panoreringar?

En hörlur kan dock spela en väldigt viktig roll i ett tidigt skede av en musikproduktion.
Om en inspelning ska göras där man inte har tillgång till ett separat och ljudisolerat kontrollrum, exempelvis vid mikrofonplaceringar där man måste kunna höra det mikrofonen hör utan för stor inblandning av det man själv hör. Det är då mer i rent isolerande syfte än något annat.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-29 01:55

goat76 skrev:Jag misstänker att du fick finjustera dessa parametrar lite i den riktiga lyssningen senare, för varje låt är unik och man ska ha ganska tur om samma nivåer fungerar rakt av från spår till spår, om låtarna inte är extremt likartade det vill säga.


Det var dramaproduktion. Jag mindes inte riktigt i poddögonblicket. Mumlade något om film...
(det är ju mycket ljud som görs om inte är "låtar" :) )

Den här var det: http://app1.osteraker.se/husaro/Lotsgarden.mp3


plus två till, plus samtliga i engelsk version.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-29 02:04

goat76 skrev:En intressant sak ni tog upp var det med crossfeed. Om ljudet uppfattas komma mer framför lyssnaren så kanske en sån funktion kan ge en aning mer korrekt uppfattning om panoreringar?


Om det är något tänkt för högtalarlyssning ger det långt mer än en aning mer "korrekt".
Väsensskilt bättre möjligheter skulle jag vilja säga.

Får du möjlighet att testa någon gång finns risk att du genast inhandlar en crossfeedmanick :-)
(sällsynta dock - och av olika kvalitet)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav JB » 2018-07-29 03:58

Ogjort skrev:
goat76 skrev:En intressant sak ni tog upp var det med crossfeed. Om ljudet uppfattas komma mer framför lyssnaren så kanske en sån funktion kan ge en aning mer korrekt uppfattning om panoreringar?


Om det är något tänkt för högtalarlyssning ger det långt mer än en aning mer "korrekt".
Väsensskilt bättre möjligheter skulle jag vilja säga.

Får du möjlighet att testa någon gång finns risk att du genast inhandlar en crossfeedmanick :-)
(sällsynta dock - och av olika kvalitet)

/Anders O.


Provade att installera "Meier Crossfeed" till Foobar, känns lite ovant när man inte är van (testade med HD650). Man kan ändra styrka 1-100 och jag kör den på 15 nu till att börja med.. stereobilden blir lite smalare, men jag hade nästan hoppas att den skulle lyckas skapa illusionen att ljudbilden skulle hamna lite längre framför en också, men det kanske var lite för mycket att hoppas på =P

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-29 04:13

JB skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:En intressant sak ni tog upp var det med crossfeed. Om ljudet uppfattas komma mer framför lyssnaren så kanske en sån funktion kan ge en aning mer korrekt uppfattning om panoreringar?


Om det är något tänkt för högtalarlyssning ger det långt mer än en aning mer "korrekt".
Väsensskilt bättre möjligheter skulle jag vilja säga.

Får du möjlighet att testa någon gång finns risk att du genast inhandlar en crossfeedmanick :-)
(sällsynta dock - och av olika kvalitet)

/Anders O.


Provade att installera "Meier Crossfeed" till Foobar, känns lite ovant när man inte är van (testade med HD650). Man kan ändra styrka 1-100 och jag kör den på 15 nu till att börja med.. stereobilden blir lite smalare, men jag hade nästan hoppas att den skulle lyckas skapa illusionen att ljudbilden skulle hamna lite längre framför en också, men det kanske var lite för mycket att hoppas på =P


Det finns flera olika idéer om hur en "korrekt" crossfeed bör göras. En del försök är som jag förstår tämligen usla.
Och det här med "framföreffekten" beror även mycket på inspelningen.
Jag kan för lite för att närmare reda ut saken. Men vi snuddar vid detta krux i hörlurspodden.
Kanske vill Ingenjör Öhman rycka in och berätta mera..?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav shifts » 2018-07-29 06:27

Det blir lite tandlös feedback igen: Skittrevligt avsnitt! Lät bra gjorde det också – avlyssnat i lurar (har inte lyssnat via högtalare denna gång som jag gjorde med de tidigare avsnitten.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-07-30 16:43

Berätta mera, säger ogjort...

Det kan jag väl, lite. Dessa är mina uppfattningar:

1. Ingen generell crossfeed kan någonsin ersätta högtalarlyssning.

2. Många crossfeedlösningar är riktigt dåliga, men de goda är så bra att man faktiskt kan träffa i princip rätt med alla panoreringar.

3. Bra crossfeedlösningar är enkla. De emulerar den saknade diffraktionen runt huvudet (frekvensberoende självklart) och det finns i princip bara ett sätt att göra det på. Många crossfeedlösningar använder äkta (frekvensoberoende) delay mellan kanalerna, och det ger mycket stora klangliga färgningar = en dålig ide..

4. På grund av tillkortakommandena så behövs minst två olika överföringsfunktioner, en som man använder när man mixar eller t ex titta på film med hörlurar som ljudkälla, och en när man lyssnar på ljud av rent njutningsskäl. I det senare fallet kan (och bör?) man kompensera tillkortakommandena hos hörlurslyssningen således att man får en bättre storleks-(inte att förväxla med bredd-)uppfattning av ljudproduktionen. Att använda sådan lyssning vid produktionen resulterar dock i en snäv och trost produktion. Och gör man det när man tittar på film så uppstår störande kognitiv dissonans mellan syn- och hörselintryck.

5. De två överföringsfunktioner jag tagit fram heter "Öhman Crossfeed A" respektive "Öhman Crossfeed S". De kostar inget att använda om man är en tillverkare som frågat om lov och fått ja. A betyder angle och ger en stereobild med korrekt öppningsvinkel. S betyder size och ger en större ljudbild, som stämmer bättre med storleksintrycket från högtalarlyssning.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav JB » 2018-07-30 18:03

Ett problem med crossfeeden jag testar nu är att basen blir lägre av någon anledning, dessutom lyssnar jag mest på modern musik som redan har ganska smal stereobild så jag vet inte om jag tycker jag får ut speciellt mycket glädje av den här crossfeeden iaf.

När det gäller mixning så mixar jag nästan bara i hörlurar när jag gör musik (tror mina grannar skulle bli ganska less på mig annars), men man måste ju såklart testa även med högtalare på slutet, och några grejer jag brukar märka då är att dynamiken blir större i högtalarna, så instrument som hördes rätt tydligt i hörlurarna låter för lågt när man sedan lyssnar i högtalare. En till grej jag också märkt är att effekter som ändrar tonhöjden (detune tex) på instrument blir mindre tydliga i hörlurar, så jag antar att en lite ostämd gitarr skulle låta mindre ostämd i hörlurar.. kanske? :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-07-30 18:35

Nästa generation av Holographic Audios hörlursförstärkare kommer att ha både A- och S-crossfeeden!

Vet inte när den kommer att finnas att köpa dock.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-07-30 18:37

Jag tror ta mig tusan att jag skall ringa honom och förbeställa en! Något pinsamt att jag kommer på det först nu. :oops:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav PerStromgren » 2018-07-30 18:51

Be Andreas ta fram överföringsfunktionen i mjukvara så kan den användas av mycket fler! Om inte annat för att enkelt skapa demostycken som reklam åt HA.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-07-30 20:44

JB skrev:Ett problem med crossfeeden jag testar nu är att basen blir lägre av någon anledning, dessutom lyssnar jag mest på modern musik som redan har ganska smal stereobild så jag vet inte om jag tycker jag får ut speciellt mycket glädje av den här crossfeeden iaf.

När det gäller mixning så mixar jag nästan bara i hörlurar när jag gör musik (tror mina grannar skulle bli ganska less på mig annars), men man måste ju såklart testa även med högtalare på slutet, och några grejer jag brukar märka då är att dynamiken blir större i högtalarna, så instrument som hördes rätt tydligt i hörlurarna låter för lågt när man sedan lyssnar i högtalare. En till grej jag också märkt är att effekter som ändrar tonhöjden (detune tex) på instrument blir mindre tydliga i hörlurar, så jag antar att en lite ostämd gitarr skulle låta mindre ostämd i hörlurar.. kanske? :roll:


Du kan väl mixa på en nivå som inte stör grannarna och bara då och då höja till lämplig nivå (referensnivå :D) för att kontrollera helheten? För som du säger så är det svårt att få en korrekt uppfattning av hur högt/lågt diverse instrument låter i förhållande till varandra om man lyssnar i hörlurar.
Har du lyssnat på hörlursavsnittet? Där tar herrarna upp lite varför det är svårt att i hörlurar avgöra exempelvis basljud när man inte längre rent fysiskt känner av vibrationerna från dessa låga toner.

Av vilken orsak ändrar du tonhöjden på gitarren, vill du få den ostämd eller stämd? Har du spelat in gitarren ostämd?

Vilken musiktyp är det du gör, finns det något exempel du vill dela med dig av? Skulle vara riktigt intressant att höra!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-07-31 10:14

Du mssförstår honom. Han talar inte om att stämma gitarren fel med avsikt.

Det han skriver är att en gitarr som råkar vara ostämd, kan råka slippa igenom med hörlurslyssning.

I moderna produktioner så är det ju inte ovanligt att man sätter en gitarrinsats med hörlurar på gitarristen dessutom. Gitarren som enskildhet kan alltså låta bra men inte stämma med det förinspelade. Har både gitarrist och producent/tekniker hörlurar så är risken större att felet slipper igenom produktionen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-07-31 13:51

Vid en modern inspelning så ser jag det som väldigt osannolikt att man inte använder sig av stämapparater. :)

När jag gör mina inspelningar så kontrollerar jag hela tiden att alla instrumenten är rätt stämda till 440Hz.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-31 15:14

goat76 skrev:Vid en modern inspelning så ser jag det som väldigt osannolikt att man inte använder sig av stämapparater. :)

När jag gör mina inspelningar så kontrollerar jag hela tiden att alla instrumenten är rätt stämda till 440Hz.


Det b o r d e vara en självklarhet, men ibland undrar man.
Eller som i Rusta-reklamen, där jag gissar att men med just stämapparat stämt gitarren åt pipan fel, just för att vi skall lägga märke till den.
Men det är som sagt en gissning - det kan ju vara klanterier också, men jag tror inte det.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-07-31 17:56

Kanske ska man sikta in sig på 432 Hz istället för 440 Hz?

Det finns iallafall en del roliga teorier varför vi borde använda 432 Hz. Vad tycker ni, STÄMMER detta? :)

https://www.collective-evolution.com/20 ... -to-432hz/


Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2018-07-31 19:51

goat76 skrev:Kanske ska man sikta in sig på 432 Hz istället för 440 Hz?

Det finns iallafall en del roliga teorier varför vi borde använda 432 Hz. Vad tycker ni, STÄMMER detta? :)

https://www.collective-evolution.com/20 ... -to-432hz/

[youtube_quote]https://www.youtube.com/watch?time_continue=69&v=74JzBgm9Mz4[/youtube_quote]


Självklart stämmer det. På samma sätt som att Mars är så nära oss nu - så då blir det pasta till middag. :D

Toners magi har avhandlats om och om igen genom historien. Och tonhöjders absoluta frekvens har varierat av både praktiska och celesta skäl.
Kul är att i det gamla Kina så bestämde varje ny Kejsarepok sitt eget "normal-a". Som sedan låg till grund för både mängd, vikt och längdsystem.
Eller krönikören som skrev: "Inte konstigt att DEN dynastin gick under, Musiken var ju så dålig."

Men... att normal-a 432 FYLLER ett rum bättre än 440, bör nog undersökas innan man basunerar ut det 8)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-08-02 15:10

Det är förstås rent nonsens.

Dålig vetenskap helt enkelt. Däremot kan ett givet INSTRUMENT passa bättre för en viss stämning än för en annan. Det är en självklarhet och beror på att instrumentindivider har specifika resonanser som inte har med stämningen att göra (de påverkas inte av stämningen), men som samverar med stämningen och därför kan påverka resultatet kombinationsresultatmässigt.

Instrument är ofta rent av med avsikt byggda för att passa en viss stämning därvidlag.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2018-08-02 22:42

PS. Det ovanstående sagt med reservation för att människor med absolut gehör kan uppleva saken annorlunda (kan tycka att en stämning låter klart annorlunda än en annan). De behöver dock ingalunda ha en samstämmig uppfattning.

Det kan även nämnas att skillnaden mellan 432 och 440 Hz är rätt liten. En mindre än en kvartston. Så liten att inte ens alla med abolut gehör tycker att det låter olika, om det råder lite tystnad emellan. En halvton ned från 440 Hz (A) är 415,3 Hz(Giss).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2018-08-04 09:47

Jag har lyssnat lite på olika exempel mellan 432Hz och 440Hz och i de jämnförelsetester där de spelas tätt efter varandra så är det nog för de allra flesta lätt att höra skillnaden, tystnaden mellan exemplen är för korta och den/de första tonerna låter alltid falskt jämnfört med föregående exempel. Sen acklimatiseras man till den nya tonhöjden.

Jag provade göra ett litet och högst ovetenskapligt test med gitarr-videon i mitt förra inlägg. Jag lyssnade på det första korta stycket, 0:24 in i videon som spelas i 440Hz, sen pausade jag videon vid 0:30 och spelade sen upp nästa korta stycke stämt till 432Hz.
Ungefär 30 sekunder behöver jag vänta mellan exemplen för att inte uppfatta det som tydligt falskt från föregående exempel. Detta förutsatt att jag inte fortsätter "nynna" på melodin i mitt huvud mellan exemplen, annars kan det nog pågå nästan hur lång tid som helst.
Jag har inte absolut gehör och jag gjorde testet med högtalare.

I en modern inspelning där instrumenten spelas in vart för sig så är det i de flesta fall så att man hör de instrument som spelats in före. I en basic rockuppsättning trummor, bas, gitarr så är just den inspelningsordningen den vanligaste.
Det ska mycket till att gitarristen inte hör att hans instrument råkar vara stämd till 432Hz om basen är stämd till 440Hz, om han inte är tondöv det vill säga.

Är detta alltså svårare att avgöra om man lyssnar i hörlurar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Nattlorden » 2018-08-04 14:45

I just den videon ovan... uppspelat via min dator och dess inbyggda högtalare, med alla fel det kan introducera.... så skulle jag nog säga att 432 resonerar bättre med min själ än vad 440 gör.... 440 uppfattas mer ljus/lyrisk och det kände jag i alla fall inte för just nu. Har inte absolut gehör (på gott och ont) däremot ett mycket bra relativt gehör... så jag anpassar mig fort, men skulle något vara ostämt inom den skalan så stör det mig. ( chockade en ABF-gitarrlärare en gång i tiden när vi skulle som läxa ta ut och skriva ned Luciasången och jag har ett antal tonarter "off" men för övrigt helt rätt om man transponerade det tillbaka... berodde helt enkelt på vilken ton jag hade råkat börja på... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster