Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 01:21

Morello skrev:Mja, toppnivån, som eventuellt skickar nålen ur spåret höjs inte - bara medelnivån!
Men detta är inte så intressant. Det producerades trots allt kompaktskivor i närmare tio år innan vansinnet började omkring 1990 för populärmusiken och cirka tio år senare för kommersiell jazz.

Tyvärr har det gått så lång tid att de som är yngre är så indoktrinerade av eländet att de inte verkar reflektera över hur djävligt det låter om nästan all populärmusik producerad efter cirka 1990. Hur får man dessa människor att vinna insikten att det de lyssnat på under åren är helt saboterat?


Ofta räcker det med att spela "icke-saboterad" musik för dem som inte upplevt sådan, så infinner sig insikten genast.
I synnerhet om det är musikintresserade eller musicerande ungdomar. De är generellt inte alls dumma.

En konkret reaktion efter en sådan föreläsning för musikeleverna vid Södra Latin var:
"– Varför har ingen tidigare berättat eller visat detta för oss. Det är ju en brist i vår utbildning."

Kunde man sudda ut allehanda vansinniga " default presets" i produktionsprogram som ProTools och Logic m.fl, skulle också mycket vara vunnet.
På produktionssidan handlar det om utbildning.
På mottagarsidan är det nog egentligen inget problem. Jag har hittills inte mött någon som tycker att bra återgivning är dålig.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10955
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Laila » 2020-01-21 02:19

Ogjort skrev:....
På mottagarsidan är det nog egentligen inget problem. Jag har hittills inte mött någon som tycker att bra återgivning är dålig.


8) . . .typer.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav music4ever » 2020-01-21 03:49

Ett tips till folk är att använda funktion "ignorera användare". Så slipper man se och bli förbannad över någon/någras inlägg.


Ogjort skrev:Jo jag var just skämtsam.
Men samtidigt hävdar de vinylgraverare som jag talat med att det är omöjligt att skicka upp nivåerna så högt som i den digitala domänen.
Dels för att det då får plats så lite på varje skivsida och dels för att pick-upen far åt pipan vid avspelning.
(gravera går nog - men avspelning blir ett problem)
Att de alla märkte en märkbar förändring vid övergången till CD.


Jag har flera LPs som är lika vansinneskomprimerade som CD utgåvan. De graverar de lite svagare.
Jag tror det som särskiljer 1980 och säg 1990 talet är intåget av digital mastering där man kunde lättare komprimera ljudet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 04:07

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Du sitter och ljuger om vad jag sagt, och du driver det vidare vilket får det att likna förtal.


Jag frågade inte om "att" - det har du redan sagt.
Jag frågade om VAD?
Alltså vad det är jag ljuger om?


Har du allvarliga problem med din läsförståelse, ärlig fråga?

Jag ska ge dig en chans, läs följande av dina egna ihop-fantiserade påståenden och hänvisa sedan till var jag sagt något som ens i närheten kan tolkas som det du påstår att jag menar eller tycker?

Och klipp heller inte bort den väsentliga informationen från mina texter där jag varje gång varit noga med att jag endast talar om musik med sin fulla dynamik intakt.
Det fetmarkerade innebär att musiken INTE har påverkats negativt med någon medelnivåhöjning under mastring om du inte har fattat det.

Ogjort skrev:Den stora skillnaden är att du menar att man pragmatiskt bör förhålla sig till de senaste 30 årens allt ökande medelnivåhöjning och utforma standarden så att DEN musiken inte påverkas nämnvärt.

VA? Hur går det där påståendet ihop med mitt "musik med sin fulla dynamik intakt"?

Ogjort skrev:Du tycker att redan existerande musik bör få plats inom en ny standard.
Självklart tycker du då att en standard där den inte får det, är dålig.

Och VAD menar du med att jag tycker att existerande musik "bör få plats" inom en ny standard?
Musik med sin fulla dynamik intakt får plats inom vilken standard som helst, den kan inte ta mer plats än den ÄR!

goat76 skrev:Innan du fortsätter göra bort dig så vill jag påpeka för dig att det kan vara flera hundra personer som läser tråden och alla har möjlighet att gå tillbaka i tråden och se vad jag verkligen skrivit i mina inlägg.


Ja det är en himla tur.

Betänk också att du ganska ofta utelämnar relevant information, som du iofs ibland fyller på med senare.
Men som jag skrev i inlägget där du "glömde" peaknivån. Jag kan inte bemöta det du tänker, bara det du skriver.[/quote]
Vadå ganska ofta? Jag befann mig i Miami och kunde inte bistå dig med all information vid ETT tillfälle i tråden eftersom jag inte hade all min musik, min dator eller program med mig på resan.
Sluta förvränga, överdriva och hitta på egna saker hela tiden, jag är helt transparent och ärlig i min kommunikation med dig, visa mig samma respekt är du snäll.

Ogjort skrev:Men åter - eftersom du kommer med en så allvarlig anklagelse, så tycker jag det tarvar en förklaring. Vad - i mitt, som du säger "långa inlägg", är lögn?


Ja, jag vill väldigt gärna att du gräver fram den text där jag skulle menat att man pragmatiskt bör förhålla sig till de senaste 30 årens allt ökande medelnivåhöjning?

Det jag sagt genom hela den här diskussionen är att man ska förålla sig till en medelnivå av allt musikmaterial som har sin fulla dynamik intakt, ingenstans har jag påstått att man ska förhålla sig till något material som utsatts för någon medelnivåhöjning.

-----------------------------------------------------------

Ogjort skrev:Jamen, säger du. Det finns ju mycket musik som inte ens platsar inom -23LUFS.
Att i så fall borde standarden läggas ännu lägre.
Just DET har jag väldigt svårt för att förstå som argument för en standard på -14LUFS. (eftersom det är högre)
Men någon annan kanske kan förklara just den argumentationen?

Ogjort skrev:Du säger också att -23 inte är tillräckligt, men använder det som argument FÖR att -14 är utmärkt.
Det är den argumentationen som är väldigt svår att förstå.
Inte för att man inte kan läsa, eller begripa vad som står - utan för att det som står är motsägelsefullt.

Har du verkligen inte förstått detta fortfarande, trollar du hårt eller förstår du verkligen inte följande text som beskriver två olika normaliseringar, VERKLIGEN???

1. Om man använder en nivåhöjande variant så räcker inte -23 LUFS. Material under den gränsen tar skada.

2. Om man väljer att inte använda den nivåhöjande varianten i punkt ett så går det bra med -14 LUFS. Eftersom inga nivåhöjningar sker överhuvudtaget så tar absolut inget material skada oavsett om materialet ligger så lågt som -50 LUFS.

goat76 skrev:...ifall Spotify fortsätter envisas med sin tokiga idé att höja och limitera den mest dynamiska musiken för att möta deras normaliseringsnivå så räcker det inte med -23 LUFS, då bör de isåfall gå ner till -40 LUFS för att säkerställa att absolut ingen musik blir reducerad i sin fulla dynamik.

Med den normalisering som TIDAL använder sig av så räcker det med -14 LUFS för att totalt döda Loudness War och eftersom de aldrig höjer den musik som underskrider deras normaliseringsnivå så kommer all den musik som ligger på -14 och betydligt lägre som exempelvis-28 LUFS eller liknande förbli orörd.

Ovanstående beskrivning har du fått chansen att försöka förstå ända sedan denna diskussions början. Det är totalt häpnandsväckande att du inte förstått det än? Helt ofattbart!!!

---------------------------------------

Ogjort skrev:Du tycker det är bra med medelnivåskillnader mellan olika musik.
Vi tycker det är dåligt. Vilket inte är hela sanningen eftersom skillnader kommer upplevas ändå, även med EBU R 128.
(en låt som t.ex. börjar väldigt svagt, trots ett medelvärde på -23, kommer upplevas som om den börjar väldigt svagt - vilket den gör)

Vad yrar du om här då?
Det är väl självklart att låten i sig självt inte modifieras av normaliseringen och att de svagare delarna inte påverkas på ett annat sätt än låtens starkaste delar. Låtarna sänks i sin helhet om de överstiger normaliseringsnivån.

Den normalisering vi pratar om här handlar enbart om låt mot låt alternativt album mot album, varför skriver du ens det där?

Ogjort skrev:Initialt så reagerade du mot Lasses optimism över den nya standarden i podden.
(även om det egentligen kanske var en reaktion på Spotifys höjning av låga medelvärden?)
Men det satte igång hela den här diskussionen.
Lasse är ju en person med ett helt yrkesliv på en mycket hög nivå nationellt och internationellt, som äntligen ser en möjlig lösning på ett PROBLEM som hela branschen brottats med i årtionden. Med kunskaper och erfarenhet i ämnet långt över din och min nivå.
Jag kan tycka det är klädsamt med en viss ödmjukhet inför sådan erfarenhet och kunskap. Att man kanske borde LYSSNA och lära.

Så du tycker inte jag skulle ha påpekat det enorma felsteget med Spotifys normalisering för att du ser det som en icke ödmjukhet mot Lasse?
Har du enorma problem att skilja på vad som är viktigt och oviktigt i mitt påpekande, tror du att jag ville belysa ett problem med Spotifys normalisering, eller tror du att jag ville anfalla Lasse på något vis? Är du på riktigt inne på att jag skulle vilja Lasse något ont?

Ogjort skrev:Och... sist men inte minst: Det är inte JAG som hittat på och utformat standarden.
Det är resultatet av en närmast global rörelse för att försöka förhindra att "utvecklingen" fortsätter åt fel håll.
Och ja, hela denna verksamhet går stick i stäv mot vad du önskar och tycker är bra.
Men... även där kanske det vore på plats med en smula ödmjukhet - och försöka förstå VARFÖR så många, som inte gör annat än att arbeta med ljudproduktion, med utbildningsnivåer i ämnet skyhögt över dina, slitit fram en standard som DU tycker är korkad.

Fy helvete vilka absurda påståenden du kommer med!

Varför kommer du med sånna idiotiska påståenden att en normalisering skulle "gå stick i stäv" med vad jag önskar eller att jag skulle tycka den var "korkad"?
Jag tycker att en normalisering på -23 är bättre än ingen normalisering, men jag tycker att en normalisering på -14 är mer passande för en ren musiktjänst än en nivå på -23. Där har du det jag tycker, ingenting annat och är absolut inget som överenstämmer med dina egna fantasier du presenterar här ovan.

En normalisering ska såklart döda den kvalitetsförstörande nivåmaximeringen, vad annars?
Det är därför jag vill att du ska leta upp några exempel på musik som är markant skadad men som fortfarande ligger på nivåer mellan -14 och -23 LUFS.
Om du kan hitta några exempel där man med tydlighet hör att denna musik, som efter mastring fortfarande ligger på en nivå mellan -14 och -23 LUFS, och trots den nivå är hörbart skadad av mastringen så får du gärna visa dessa.

-------------------------------------

P.S. Jag har andvänt några så kallade "kraftord" i detta inlägg för att markera hur missnöjd jag är med ditt sätt att förvrida saker jag sagt så till den grad att det inte är i närmelsevis representerande för något jag sagt.
Om/när du i fortsättningen vill diskutera något jag sagt, förstärk/förvrid inte mina ord och gör inga egna extrema tolkningar, håll dig istället ordagrant till vad jag verkligen sagt för annars är det inte representativt för vad jag verkligen sagt, använd inga överdrifter, använd de exakta meningarna jag sagt, ingenting annat för det är ett oärligt sätt att använda i en argumentation/diskussion!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 04:12

music4ever skrev:Ett tips till folk är att använda funktion "ignorera användare". Så slipper man se och bli förbannad över någon/någras inlägg.


Tack för tipset, det är inte speciellt kul att läsa en massa påhitt och förvrängningar som sedan påstås att jag har sagt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22929
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-21 09:50

goat76 skrev:Jag tycker att en normalisering på -23 är bättre än ingen normalisering, men jag tycker att en normalisering på -14 är mer passande för en ren musiktjänst än en nivå på -23.


Så tycker du och andra tycker inte likadant. Jag håller inte med dig om att Tidals normalisering är jättebra. Det är fortfarande språng i ljudnivån som kan vara störande om man växlar från en musikgenre till en annan. Varför ska en musiktjänst ska hålla fast vid ett mer eller mindre "halvt" loudness war?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-01-21 10:14

Jag vill inte bli indragen i denna diskussion utan vill bara säga att även jag tycker att -23LUFS är en betydligt bättre nivå än -14.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35219
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 10:16

music4ever skrev:
Jag har flera LPs som är lika vansinneskomprimerade som CD utgåvan. De graverar de lite svagare.
Jag tror det som särskiljer 1980 och säg 1990 talet är intåget av digital mastering där man kunde lättare komprimera ljudet.


Tror jag med samt att masteringgubbarnas arbetsuppgift (att gravera vinyl) försvann och då hittade man på en ny; nämligen att vansinneskomprimera.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35219
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 10:17

AndreasArvidsson skrev:Jag vill inte bli indragen i denna diskussion utan vill bara säga att även jag tycker att -23LUFS är en betydligt bättre nivå än -14.


Du behöver inte bli indragen eftersom du på eget bevåg just gav dig in i mötet. Välkommen och hoppas du skall trivas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35219
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 10:22

Ni, Ingvar, Ojort med flera, som förespråkar en standard - hur skall det realiseras? Har ni tänkt att relevanta parter i branschen skall skriva på ett dokument och därmed förbinda sig att följa standarden eller skall det rentav lagstiftas på EU-nivå? Det är ju ingen större vits med att bara prata om standarden (EBU R128) om man inte har en aning hur den skall implementeras.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15367
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav DVD-ai » 2020-01-21 12:40

Genom kärleksfulla möten? :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 13:44

AndreasArvidsson skrev:Jag vill inte bli indragen i denna diskussion utan vill bara säga att även jag tycker att -23LUFS är en betydligt bättre nivå än -14.


Då är det väl bara för dig att hoppas att alla världens plattformar övergår till -23 istället för -13 till -16,5 LUFS, kanske blir det så, kanske inte?

Oavsett nivå så är det väldigt bra att normalisering införs överallt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 14:37

I tråden om Billie Eilish så har det diskuterats ganska mycket om den distande basen i låten Xanny och om den är medvetet gjord så eller inte. I den här videon går Ian Shepherd igenom detta och vad som sker när man streamar den på Spotify jämnfört med att spela den lossless så det kanske är förklaringen till oenigheterna, de som tycker sig höra att det inte är medvetet "trasigt" kanske har lyssnat på Spotify?

Sen tar han även upp vad som sker med låten på diverse plattformars normaliseringar, därför postar jag det även här p.g.a den nuvarande diskussionen.


Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35219
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 15:03

Hela albumet är vansinneskomprimerat - den som inte hör det måste tvätta öronen genom att lyssna på äldre populärmusik, dvs sådan som producerades före cirka 1990; helst före 1980 då 1980-talspopen ofta är höjd i det nedre diskantregistret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2215
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2020-01-21 15:24

music4ever skrev:Ett tips till folk är att använda funktion "ignorera användare". Så slipper man se och bli förbannad över någon/någras inlägg.

Tycker iofs sånt är dumt, trådar o diskussioner kan bli väldigt märkliga att följa då, där man ibland har turen att kunna se vad den ignorerade skrivit genom quotes. Så personligen ska det myyycket till innan man ska ignorera nån. Sen bara för man inte håller med nån om en sak i en tråd så kan den personen skriva vettiga saker i en annan. Var lite vuxna nu vetja :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48468
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 15:33

Man kan ignorera utan hjälp också, men det gör ju inte att en dumbom inte förtsätter att skada en diskussion för alla de andra.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2020-01-21 15:41, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 15:35

Morello skrev:Hela albumet är vansinneskomprimerat - den som inte hör det måste tvätta öronen genom att lyssna på äldre populärmusik, dvs sådan som producerades före cirka 1990; helst före 1980 då 1980-talspopen ofta är höjd i det nedre diskantregistret.


Vi alla vet väl att det inte är något högdynamiskt album, vad är det du vill berätta egentligen? :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48468
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 15:39

goat76 skrev:...därför har jag i varenda inlägg varit noga med att påpeka på vilken LUFS-nivå som det mesta av den musik med sin fulla dynamik intakt hamnar, därför bör normaliseringsnivån hamna på en medelnivå av dessa.

Okej, jag tror att vi kan konstatera att det är dags att ge upp försöka utbilda dig, man får acceptera att du inte kan förstå hur dessa saker hänger ihop, och hoppfullt tänka att det du inte förstår är något som alla andra eller i varje fall de allra flesta förstår - att en medelvärdesnormering till den nivån som medelvärdet av alla inspelningar hamnar på, stympar/drabbar hälften av dem! :(

Alltså: Om medelvärdet för ett stort antal inspelningar är -14 LUFS så betyder det (lite förenklat) att hälften av dem har en dynamik större än så(!) och hälften mindre.

Vill man fånga in en överväldigande majoritet (tillse att mycket få blir dynamiskt stympade eller förlorar medelnivå) så är -23 LUFS en ganska bra nivå att sikta på. Det är därför den nivån har valts.

Konstigare än så är det inte.

- - -

Jo kanske lite... man kan kanske vilja förklara varför man inte valt -50 LUFS istället för -23 också?

Det beror på:

1. Att mediernas dynamikområde är begränsat. Men det är också så att de programmaterial med störst dynamikområde (har de största topparna över medelvärdet) också normalt har de största tysta perioderna, och det är då systemets lågnivåegenskaper kommer in. Kort sagt - problemet läser sig mer eller mindre av sig själv! De programmaterial som är odynamiska och inte utnyttjar dynamikområdet uppåt om medelvärdet läggs på -23, är också de som är okänsliga för mediets lågnivåbegränsningar! :lol:

2. Att de senaste 20-40 årens negativa utveckling av dynamik (p g a jakt på nivåfördelar mot annan musik) har lett till att tillverkarna av hifi-/audioutrustning har börjat göra apparater med otillräcklig gain.

3. Att en oförståndig/felinformerad byråkrati har lagstadgat om maxnivåbegränsningar för att skydda brukarnas hörsel. De tokiga metoder man har valt har resulterat i motsatsen (ökade hörselskador) samt även hjälpt till att få loudness war att eskalera.

Punkt 2 och 3 har vi/branschen nu (efter R-128) att arbeta på, så vi kan komma tillbaka till de bättre egenskaper därvidlag som hifi-appraterna hade fram till för typ 40 år sedan. Det är ett bra sent skede att vända båten i, men imorgon är det å andra sidan ännu mera för sent...

Så istället för att propagera för ett sämre system än R-128, ett som gör att båten kan fortsätta sin obromsade färd mot bryggan, så varför inte applådera R-128 och hjälpa det framåt så fort det går! Ju förr R-128 införs på alla plan (utom förstås för filmljud som är absolutnivå-kodat) desto förr kommer saker att kunna bli bra och fungera tillsammans - läs musik och anläggningar! :lol:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 15:45

IngOehman skrev:Man kan ignorera utan hjälp också, men det gör ju inte att en dumbom inte förtsätter att skada en diskussion för alla de andra.


Vh, iö


Har du helt plötsligt drabbats av självinsikt? :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 15:50

Morello skrev:
music4ever skrev:
Jag har flera LPs som är lika vansinneskomprimerade som CD utgåvan. De graverar de lite svagare.
Jag tror det som särskiljer 1980 och säg 1990 talet är intåget av digital mastering där man kunde lättare komprimera ljudet.


Tror jag med samt att masteringgubbarnas arbetsuppgift (att gravera vinyl) försvann och då hittade man på en ny; nämligen att vansinneskomprimera.


Ungefär så säger jag/vi i P2-dokumentären "Vad är det som låter, del 2 Loudness War"
Det är sannolikt en mycket stor orsak till eskaleringen.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48468
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 15:59

Visst är det så, men fördelen med Vinylmediet är att man inte KAN gravera (det handlar inte om avspelningen utan primärt om graveringen) programmaterial som är komprimerat och diskanthöjt, på stark nivå. Då brinner nämligen graverhuvudet upp.

Så det finns ingen tydlig gräns för hur illa man kan få det att låta på vinyl, men det finns en gräns för hur starkt det går att gravera sådant!

Därför eskalerade loudness war först efter CDns ankomst. Trots att det är ett bättre medium så är det också ett medium som fungerar som skådeplats för kriget. Utan R-128 vill säga.

Av samma skäl låter inte programmaterialet per automatik bättre på vinyl. Men om den som gör produktionen förstår vinylens begränsningar, och anpassar produktionen till det, så kan det leda till en mera välljudande vinylutgåva. Och lägger man samma produktion på CD så låter det potentiellt ännu bättre! Men det gör man tyvärr sällan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-21 16:08

Morello skrev:Ni, Ingvar, Ojort med flera, som förespråkar en standard - hur skall det realiseras? Har ni tänkt att relevanta parter i branschen skall skriva på ett dokument och därmed förbinda sig att följa standarden eller skall det rentav lagstiftas på EU-nivå? Det är ju ingen större vits med att bara prata om standarden (EBU R128) om man inte har en aning hur den skall implementeras.


Det är redan en kombination av frivillighet här o där, och lagstiftning här och där.
Intressant är att USA var först med lagstiftning (vid tv-distribution) medan Europa "lobbat" för frivillighet.
Men t.ex. Italien har också lagstiftat när det gäller tv. (överraskande med tanke på hur det i övrigt låter i etermedier i det landet)
Andra "lagstiftare" är t.ex. Japan.
I Sverige är det numera "standard" för svt/sr. All produktion SKALL levereras enl. EBU R 128.
Om inte så normaliseras den vid mottagandet.
Det vanligaste är fortfarande att "tjock korv", blir "tunn korv". Men jag tycker mig se fler och fler exempel på ökad dynamik,
även om det fortfarande är sällsynt.
Till och med i reklamvärlden kan det plötsligt dyka upp R-128-produktioner med hyfsad dynamik. (kors i taket)
Jag har sprungit på åtminstone EN.

Möjligen kan lagstiftning vara en väg, men det borde inte behövas.

Branschen bör kunna komma överens på sikt. (fast helst fortare än så).
Större under har skett, t.ex. MIDI.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48468
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 16:14

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Jag tycker att en normalisering på -23 är bättre än ingen normalisering, men jag tycker att en normalisering på -14 är mer passande för en ren musiktjänst än en nivå på -23.


Så tycker du och andra tycker inte likadant. Jag håller inte med dig om att Tidals normalisering är jättebra. Det är fortfarande språng i ljudnivån som kan vara störande om man växlar från en musikgenre till en annan. Varför ska en musiktjänst ska hålla fast vid ett mer eller mindre "halvt" loudness war?

Ja, det är verkligen idiotiskt!

Men folk är rädda för förändringar, hur hemska saker som man än motarbetar och vill bli av med så finns det de som vill bromsa och moderera förändringsarbetet. :(


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35219
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 16:31

IngOehman skrev:Visst är det så, men fördelen med Vinylmediet är att man inte KAN gravera (det handlar inte om avspelningen utan primärt om graveringen) programmaterial som är komprimerat och diskanthöjt, på stark nivå. Då brinner nämligen graverhuvudet upp.


Vh, iö


Mja,det finns som sagt gott om testskivor med mycket hög utstyrning samt vansinneskomprimerad pop på vinyl.
Lyssna tex på RHCP "caliufornication" - ett konkret exemepl på en vansinneskomprimerad popskiva med såväl hög topp- som medelnivå - på vinyl!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35219
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 16:34

goat76 skrev:
Morello skrev:Hela albumet är vansinneskomprimerat - den som inte hör det måste tvätta öronen genom att lyssna på äldre populärmusik, dvs sådan som producerades före cirka 1990; helst före 1980 då 1980-talspopen ofta är höjd i det nedre diskantregistret.


Vi alla vet väl att det inte är något högdynamiskt album, vad är det du vill berätta egentligen? :)


Jag lyssnade på snubben i filmen; antingen är han för feg att säga som det är eller så hör han inte hur djävligt det låter.
Så, jag undrar varför du tycker det är värt att spilla tid på honom?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 16:39

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Jag tycker att en normalisering på -23 är bättre än ingen normalisering, men jag tycker att en normalisering på -14 är mer passande för en ren musiktjänst än en nivå på -23.


Så tycker du och andra tycker inte likadant. Jag håller inte med dig om att Tidals normalisering är jättebra. Det är fortfarande språng i ljudnivån som kan vara störande om man växlar från en musikgenre till en annan. Varför ska en musiktjänst ska hålla fast vid ett mer eller mindre "halvt" loudness war?


Skumt att du störs så mycket av nivåskillnaden, du måste lyssna på extremt varierande musik där du byter friskt mellan disco-dunk och försiktiga stråkkvartetter. :)

Personligen har jag ingen normalisering aktiverad vid lyssning på ljudsystemet hemma, dock lyssnar jag i regel på musik som ligger någonstans mellan -12 till -20 LUFS, så inte ens utan normalisering tycker jag det är speciellt störande nivåskillnader.

Det finns inget musikmaterial på -14 LUFS som ens är nära att vara något Loudness War-material. :)

På Tidal på min iPhone har jag normaliseringen påslagen och det funkar jättebra.
Senast redigerad av goat76 2020-01-21 17:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2020-01-21 16:51

Morello skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Hela albumet är vansinneskomprimerat - den som inte hör det måste tvätta öronen genom att lyssna på äldre populärmusik, dvs sådan som producerades före cirka 1990; helst före 1980 då 1980-talspopen ofta är höjd i det nedre diskantregistret.


Vi alla vet väl att det inte är något högdynamiskt album, vad är det du vill berätta egentligen? :)


Jag lyssnade på snubben i filmen; antingen är han för feg att säga som det är eller så hör han inte hur djävligt det låter.
Så, jag undrar varför du tycker det är värt att spilla tid på honom?


Han är en av världen mest aktiva personer vad gäller att sprida vikten av att normaliseringar införs, ge honom den respekten för det är väldigt viktigt att vi får ett framtida slut på vansinnes-komprimeringen.

Han visar med tydlighet att det det partiet i låten som det råder så splittrade meningar om, troligtvis låter extra dåligt om man lyssnar på en komprimerad version som den på Spotify eller youtube där jag antar att du lyssnat på låten, eller har du lyssnat på den på Tidal, Qobuz, Amazon Music eller rent av köpt den i fysiskt format, så att du hört den med sitt original-utförande?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48468
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-21 17:04

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Jag tycker att en normalisering på -23 är bättre än ingen normalisering, men jag tycker att en normalisering på -14 är mer passande för en ren musiktjänst än en nivå på -23.


Så tycker du och andra tycker inte likadant. Jag håller inte med dig om att Tidals normalisering är jättebra. Det är fortfarande språng i ljudnivån som kan vara störande om man växlar från en musikgenre till en annan. Varför ska en musiktjänst ska hålla fast vid ett mer eller mindre "halvt" loudness war?


Skumt att du störs så mycket av nivåskillnaden, du måste lyssna på extremt varierande musik där du byter friskt mellan disco-dunk och försiktiga stråkkvartetter. :)

Om du inte gör det så kanske du kan lämna debatten till dem som gör det?

För den som bara lyssnar på komprimerat odynamiskt mög är detta ju inte en viktig fråga. Inte heller för den som av något skäl bara lyssnar på musik inom ett snävt dynamikintervall. Så låt den som bryr sig föra debatten istället!

Det blir bättre.

Om discodunk och strålkvartetter är så främmande för dig (var för sig eller att båda förekommer) så har du liksom diskvalificerat dig, reducerat dig till att bli en störning i en debatt som har ett värde för andra.

goat76 skrev:Personligen har jag ingen normalisering aktiverad vid lyssning på ljudsystemet hemma, dock lyssnar jag i regel på musik som ligger någonstans mellan -12 till -20 LUFS, så inte ens utan normalisering tycker jag det ör soeciellt störande nivåskillnader.

Det finns inget musikmaterial på -14 LUFS som ens är nära att vara något Loudness War-material. :)

På Tidal på min iPhone har jag normaliseringen påslagen och det funkar jättebra.

Spännande. :roll: Tack för att du ville berätta om ditt +/-4 spann.

Själv har jag inte med LUFS-nivån som en faktor, alls.

Jag lyssnar på den musik jag älskar. Ibland ligger den på -4 LUFS (då låter det oftast illa, men jag väljer inte bort musik jag tycker om av sådana skäl, jag drar ned volymen till något utståmedbart istället) och ibland så ligger den på -25 dB (vilket är sällsynt) och då behöver man oftast höja ordentligt.

Men frågan är varför du vill ha ett system som duger för dig men inte för andra? Det är bättre att utforma det så det blir bra för alla.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2020-01-21 17:15, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35219
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 17:05

Jag har lyssnat på slumpmässigt utvalda delar av olika spår - det låter apa genomgående i alla avseenden; inte bara dynamiskt.
Jag tycker albumet helt saknar relevans i kontexten.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35219
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Morello » 2020-01-21 17:08

IngOehman skrev:
Jag lyssnar på den musik jag älskar. Ibland ligger den på -4 LUFS (då låter det oftast illa, men jag väljer inte bort musik jag tycker om av sådana skäl, jag drar ned volymen till något utståmedbart istället) och ibland så ligger den på -25 dB (vilket är sällsynt) och då behöver man oftast höja ordentligt.


Vh, iö


Intressant - sådant vansinneskomprimerat mög spiller jag faktiskt inte min tid på - jag har upptäckt att det finns så mycket bra musik av anständig kvalitet att man kan kosta på sig att bokstavligen talat slänga sådana fonogram i soptunnan, vilket jag iofs bara gjort några enstaka gånger.

När vansinneskompressionen gått så långt som till - 4 dB kan man fråga sig om det som blev kvar faktiskt kan klassificeras som musik.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster