Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav dewpo » 2020-01-22 22:16

Ino-Lab podden har övertygat mig, Att...
E2FC48DA-C4F8-427A-B9C7-CD450C73AD15.jpeg
E2FC48DA-C4F8-427A-B9C7-CD450C73AD15.jpeg (169.44 KiB) Visad 5063 gånger

.
.
.
.
.
”Vackert” ljud och ”Naturtroget” ljud inte har något med varannat att göra :evil:
Grattis :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav dewpo » 2020-01-22 23:31

Nu har jag lyssnat klart, Och förutom att podden lät riktigt burkigt och flåsigt :evil:
Så var den faktiskt innehållsmässigt mycket intressant :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav DVD-ai » 2020-01-23 08:07

Hmm burkig och fläskig är inget jag känner igen alls från när jag lyssnade på poden... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-23 16:31

Upplevelsen beror förstås på summan av alla länkar i kedjan.

Sen är ju allt sådant subjektivt också. Rummet kan ju någon tycka vara precis det han skriver. Det är onekligen ett litet rum. ”Flåsigt” är en lite oklar beskrivning dock, tycker han att vi låter andfådda?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Tell » 2020-01-23 16:36

Flåsigt är väl ganska självklart? Det andas klart o tydligt i micen vilket är lite distraherande.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav philipbtz » 2020-01-24 17:55

Jag tycker inspelningen är cool. Det låter liksom som att alla sitter som en halvmåne kring ett runt bord i ett litet rum. Även på min laptop låter det som att jag har tre högtalare som är utanför laptopen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav petersteindl » 2020-01-24 18:22

philipbtz skrev:Jag tycker inspelningen är cool. Det låter liksom som att alla sitter som en halvmåne kring ett runt bord i ett litet rum. Även på min laptop låter det som att jag har tre högtalare som är utanför laptopen.


Det blir ett intressant ljud i lurar. Undrar hur det skulle bli med ekvivalensstereoinspelning?
petersteindl skrev:
philipbtz skrev:Ljudkvaliteten på podd:arna är väldigt fin - jag uppskattar det mycket.


Det är intressant att lyssna i lurar. Jag lyssnar och väljer att ha IÖ i höger hemisfär. Oavsett om det är korrekt vänt mellan höger och vänster kanal så vill jag ha det så. Då IÖ är hemma hos mig sitter han alltid till höger om mig så det är gammal vana. Senast var på nyårsafton och Classe Wettebrandt sitter alltid till vänster.

Då IÖ pratar så låter han något utanför huvudet d v s till höger om mitt högra öra och med viss rumsakustik.
Om jag då gör experimentet att fjärma vänster lur något från örat så hoppar IÖ fram till höger öra. Förfärligt. Det betyder att ljudet i vänster kanal är så beskaffat att då det tillföres vänster öra så kommer fantomljudkällan till höger upplevas vara längre bort till höger.

Samma resultat uppnås vice versa. :D Kul fenomen.

Om det hade varit koincidensmikrofonteknik så hade resultatet med största säkerhet blivit tvärtom då man tillför ljudet i andra örat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav philipbtz » 2020-01-24 20:11

petersteindl skrev:
philipbtz skrev:Jag tycker inspelningen är cool. Det låter liksom som att alla sitter som en halvmåne kring ett runt bord i ett litet rum. Även på min laptop låter det som att jag har tre högtalare som är utanför laptopen.


Det blir ett intressant ljud i lurar. Undrar hur det skulle bli med ekvivalensstereoinspelning?
petersteindl skrev:
philipbtz skrev:Ljudkvaliteten på podd:arna är väldigt fin - jag uppskattar det mycket.


Det är intressant att lyssna i lurar. Jag lyssnar och väljer att ha IÖ i höger hemisfär. Oavsett om det är korrekt vänt mellan höger och vänster kanal så vill jag ha det så. Då IÖ är hemma hos mig sitter han alltid till höger om mig så det är gammal vana. Senast var på nyårsafton och Classe Wettebrandt sitter alltid till vänster.

Då IÖ pratar så låter han något utanför huvudet d v s till höger om mitt högra öra och med viss rumsakustik.
Om jag då gör experimentet att fjärma vänster lur något från örat så hoppar IÖ fram till höger öra. Förfärligt. Det betyder att ljudet i vänster kanal är så beskaffat att då det tillföres vänster öra så kommer fantomljudkällan till höger upplevas vara längre bort till höger.

Samma resultat uppnås vice versa. :D Kul fenomen.

Om det hade varit koincidensmikrofonteknik så hade resultatet med största säkerhet blivit tvärtom då man tillför ljudet i andra örat.

Mvh
Peter


Dt där inlägget hade jag helt missat Peter. Kul läsning! Det var just lurar jag lyssnade på innan jag skulle sova och allt var helt tyst och svart i rummet och så hör man dessa herrar utanför huvudet :lol:

Jag kan i princip ingenting om inspelningsteknik men jag hör direkt att det inte är det gamla vanliga platta ljudet man får vid podcast lyssning. Vilken teknik som anses vara bra eller dålig har jag ingen aning om. Jag vet inte heller vad som egentligen skiljer dom åt :) Nu blev jag sugen på att lyssna på det på riktiga högtalare för att få en riktig uppfattning om hur ljudet "egentligen" låter.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-01-24 21:21

philipbtz skrev:
petersteindl skrev:
philipbtz skrev:Jag tycker inspelningen är cool. Det låter liksom som att alla sitter som en halvmåne kring ett runt bord i ett litet rum. Även på min laptop låter det som att jag har tre högtalare som är utanför laptopen.


Det blir ett intressant ljud i lurar. Undrar hur det skulle bli med ekvivalensstereoinspelning?
petersteindl skrev:
Det är intressant att lyssna i lurar. Jag lyssnar och väljer att ha IÖ i höger hemisfär. Oavsett om det är korrekt vänt mellan höger och vänster kanal så vill jag ha det så. Då IÖ är hemma hos mig sitter han alltid till höger om mig så det är gammal vana. Senast var på nyårsafton och Classe Wettebrandt sitter alltid till vänster.

Då IÖ pratar så låter han något utanför huvudet d v s till höger om mitt högra öra och med viss rumsakustik.
Om jag då gör experimentet att fjärma vänster lur något från örat så hoppar IÖ fram till höger öra. Förfärligt. Det betyder att ljudet i vänster kanal är så beskaffat att då det tillföres vänster öra så kommer fantomljudkällan till höger upplevas vara längre bort till höger.

Samma resultat uppnås vice versa. :D Kul fenomen.

Om det hade varit koincidensmikrofonteknik så hade resultatet med största säkerhet blivit tvärtom då man tillför ljudet i andra örat.

Mvh
Peter


Dt där inlägget hade jag helt missat Peter. Kul läsning! Det var just lurar jag lyssnade på innan jag skulle sova och allt var helt tyst och svart i rummet och så hör man dessa herrar utanför huvudet :lol:

Jag kan i princip ingenting om inspelningsteknik men jag hör direkt att det inte är det gamla vanliga platta ljudet man får vid podcast lyssning. Vilken teknik som anses vara bra eller dålig har jag ingen aning om. Jag vet inte heller vad som egentligen skiljer dom åt :) Nu blev jag sugen på att lyssna på det på riktiga högtalare för att få en riktig uppfattning om hur ljudet "egentligen" låter.


Jo, det där med positionering av ljudhändelser har mycket med "svaret" i den andra kanalen att göra.
Men kan göra mycket mer än att vrida på en panoreringskran. (om det handlar om panorerad mono)
Extra tydligt vid surroundmixning. Och knepigt, innan det bär sig åt som man önskar.

Men i podden är det "bara" A/B-stereo. Inget fix.
Två LineAudio rundtagande OM1 + Jecklin-skiva.
Finns en bild på mikuppställningen tidigare i tråden: download/file.php?id=12568

philipbtz skrev: " Det låter liksom som att alla sitter som en halvmåne kring ett runt bord i ett litet rum."

Det är ju kul - för det är precis så vi sitter. (fast bordet är fyrkantigt :) )
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav hifikg » 2020-01-24 22:36

Kanske måste lyssna en gång till, jag lyssnade med bara en lur...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav philipbtz » 2020-01-25 14:36

Attans jag som tänkte skriva fyrkantigt bord först :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav IngOehman » 2020-01-25 23:52

Då hade du haft rätt.

Vi sitter i en halvcirkel - runt ett fyrkantigt bord!

Och nu är kanalerna rättvridna också!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2020-02-04 18:09

Ibland springer man på intressanta ut-stickare.

I generell jämförelse har den norska serien om Utøya ett förträffligt ljudarbete.
(delvis imponerande)

https://www.svtplay.se/video/25395967/2 ... start=auto



/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav hifikg » 2022-05-02 18:30

Något nytt avsnitt på g?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav AndersP » 2022-05-03 14:09

+1
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-05-03 23:08

hifikg skrev:Något nytt avsnitt på g?


Ja faktiskt!
Efter pandemitystnad har vi börjar rulla igen, så ett nytt avsnitt är inspelat.
Sen är det lite mojs med migrering till annan podd-hosting, och lite annat praktiskt etc...
Men strax en nytt knastertorrt avsnitt ute - (no jumping / no fun)

Ryktet säger att det handlar om mikrofoner...

/ Procenten
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav hifikg » 2022-05-03 23:41

Ogjort skrev:
hifikg skrev:Något nytt avsnitt på g?


Ja faktiskt!
Efter pandemitystnad har vi börjar rulla igen, så ett nytt avsnitt är inspelat.
Sen är det lite mojs med migrering till annan podd-hosting, och lite annat praktiskt etc...
Men strax en nytt knastertorrt avsnitt ute - (no jumping / no fun)

Ryktet säger att det handlar om mikrofoner...

/ Procenten


Spännande, ser fram mot länk :)
Sitter nöjd :)

Forello
Semesterfirare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2021-12-15

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Forello » 2022-05-04 12:02


Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Rydberg » 2022-05-04 12:12

Forello skrev:
[ YouTube ]

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Kraniet » 2022-05-04 14:37

Rydberg skrev:
Forello skrev:
[ YouTube ]

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

+1 :mrgreen:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav hifikg » 2022-05-04 14:50

Ha, ha :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-05-06 00:11

"Forello"

:D
Men hur fick du in oss i hissen?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2022-05-06 00:19

Man ska inte snåla med komprimeringen! :lol:

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ted_B » 2022-05-07 01:10

"Det smäller inte"
Haha, roligt!!!
:D
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav Ogjort » 2022-06-03 00:08

Men NU smäller det...
Ino5startbild.jpg
Ino5startbild.jpg (39.31 KiB) Visad 2128 gånger

Världens knastertorraste podd presenterar ett nytt avsnitt.

5. Mikrofoner

http://ino-lab.com/podcast1/podcast-se

Just nu bara via hemsidan, men snart kommer snålkodsversionen ut till en poddspelare nära dig.
"Hostas" nu av Acast och Mp3:an är nu INTE enl. EBU R 128 utan rejält ihoptryckt. (av pragmatiska skäl bäst att göra det själv...)
Den som vill njuta hejdlöst av "full dynamic recording" får masa sig till hemsidan.

Ris och ros mottages tacksamt.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav goat76 » 2022-06-05 20:41

Inga kommentarer än? Här kommer iallafall några... :)



För en sångare kan valet av mikrofon vara ganska känsligt, hur många av oss tycker inte att våran egen röst låter aningen konstigt när vi hör den på en inspelning? I många fall handlar det därför inte alltid om att hitta den mikrofon som låter mest korrekt, utan snarare mer om hur sångaren själv upplever att hans/hennes röst låter "i det egna huvudet" (eller ännu bättre).
En för alla andra lyssnare tydligt färgande mikrofon kan därmed mycket väl vara den som låter mer naturlig och ge ett mer önskvärt resultat för sångaren själv, det till skillnad från inspelningen av exempelvis en gitarr där de allra flesta lyssnare, inklusive gitarristen själv, kan vara mer överens om att det inspelade resultatet ger en bra representation av hur instrumentet faktiskt låter i verkligheten.



En sak till angående "raka" vs "färgade" mikrofoner...

Jag kan inte riktigt se vitsen med att låsa sig till att använda en "rakt" mätande mikrofon i precis alla lägen bara för att den mäter just så, det blir ju egentligen lite mer av ett onödigt självändamål istället för att direkt ta sikte mot ett önskat resultat, detta oavsett om målet är ett så verklighetslikt ljud som möjligt eller ett önskat "sound". Om mikrofonen med den mer färgande karaktären kommer närmare och bättre avspeglar det ljud så som det på plats uppfattas låta så behöver man inte manipulera det lika mycket i efterhandsarbetet. Vilken mikrofon som passar bäst är ju helt avhängt på var mikrofonerna behöver placeras för att ge det inspelade instrumentet både dens upplevda "kropp", samt vilken som bäst lyckas fånga den tonala karaktären, så som ljudet i verkligheten upplevs låta från bästa lyssningsplats.

Kanske låter det mer verklighetslikt med valet av mikrofonen med basförhöjningen, eller kanske behövs det en viss diskanthöjning för att slutresultatet inte ska låta mer slätstruket än hur det låter i verkligheten?
En riktigt bra studioingenjör med goda kunskaper om sin mikrofon-arsenal kan med hyfsat god precision välja rätt mikrofon utifrån lokalens karaktär, önskat avstånd och önskad balans mot övriga ljudinslag. Att så tidigt som möjligt i kedjan nå närmare ett önskat slutresultat är en mycket bättre strategi, istället för att skjuta besluten framför sig i hopp om att man i efterhandsproduktionen ska lyckas forma ljudet till det man hoppades uppnå från början.



Å vänta jag har en till kommentar...

De "boundary" mikrofonerna ni tog upp är intressanta, men jag har hört att man lika gärna kan lägga en vanlig runtagande mikrofon på exempelvis golvet för att uppnå liknande resultat, man får då samma halvsväriska upptagningsmönster och slipper även med "vanlig" mikrofon golvreflexen vilket kan vara bra för rumsljudsupptagningar.


Bra och intressant ämne, jag ser verkligen fram emot erat nästa avsnitt då ni ska fördjupa er i mikrofonernas placeringar!

Här är en liten tjuvstart som visar att det i vissa fall kan vara nödvändigt med fler mikrofoner än en(1) bara för att fånga det "kompletta" ljudet av ett ensamt gitarrkabinett... :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav music4ever » 2022-06-05 22:47

Ogjort skrev:
Ris och ros mottages tacksamt.

/Anders O.


Kul att ni är tillbaka. Det var intressant och hoppas att ni fortsätter.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav shifts » 2022-06-06 07:42

Ekar här, men japp, fantastiskt kul. Har mysstund här på nationaldagsmorgonen. Håller tummarna för fler avsnitt.

Vilken var den klassiska inspelning Ingvar nämner med mysiga bakgrundsljud från artilleri/luftvärnsrobotar? Lät som han sa "geesy king" eller "geezer king", men verkar svårsökt på de stavningarna. :wink:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-06 10:12

goat76 skrev:För en sångare kan valet av mikrofon vara ganska känsligt, hur många av oss tycker inte att våran egen röst låter aningen konstigt när vi hör den på en inspelning? I många fall handlar det därför inte alltid om att hitta den mikrofon som låter mest korrekt, utan snarare mer om hur sångaren själv upplever att hans/hennes röst låter "i det egna huvudet" (eller ännu bättre).
En för alla andra lyssnare tydligt färgande mikrofon kan därmed mycket väl vara den som låter mer naturlig och ge ett mer önskvärt resultat för sångaren själv, det till skillnad från inspelningen av exempelvis en gitarr där de allra flesta lyssnare, inklusive gitarristen själv, kan vara mer överens om att det inspelade resultatet ger en bra representation av hur instrumentet faktiskt låter i verkligheten.


Nja, vi lyssnare hur ju aldrig hur utövaren upplever det inne hos sig själv. Vi hör alltid det personen presterar från vårt håll. Skulle artisten vara missnöjd med hur vi andra uppfattar denne, får han väl syssla med annat eller hålla till på sin kammare?

shifts skrev:Vilken var den klassiska inspelning Ingvar nämner med mysiga bakgrundsljud från artilleri/luftvärnsrobotar? Lät som han sa "geesy king" eller "geezer king", men verkar svårsökt på de stavningarna.


Walter Gieseking heter han nog. Vill minnas att någon påtalat att det inte är korrekt det där med artilleri/luftvärn i bakgrunden.

Gieseking's 1944 performance of Beethoven's "Emperor" Concerto, in which anti-aircraft fire is audible in the background,[4] is one of the earliest stereo recordings,[citation needed] following a rendition of the same work in 1934 for Columbia, with Bruno Walter conducting the Vienna Philharmonic.


Här kan man lyssna: https://youtu.be/EY7lvuVjjX4 eller https://tidal.com/browse/track/31857401

Lite märkligt att det är en lucka med inspelningar 1940-1950 hos discogs. Här är ännu en gammal inspelning i mono av samma pianist men med Karajan som dirigent. Den låter helt annorlunda. Verkar som den inspelningen är gjord 1951.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Inläggav shifts » 2022-06-06 11:15

Tack. Inte lätt för en illitterat inom klassisk musik.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster