Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Nu har Linn äntligen släppt sin digitala riaa. Signalen digitaliseras direkt efter pickupen och all riaa-korrigering sker i den digitala domänen. På det sättet kan frekvenskorrigeringen skräddarsys individuellt för varje pickup. Än så länge enbart för MC-pickuper såvitt jag förstår. Utsignalen från riaa'n är digital och förblir digitalt intakt tills den omvandlas efter delningsfiltret till högtalaren. Signalen är alltså digital direkt efter pu tills den når högtalaren. Jag vet faktiskt inte om effektstegen är digitala, men i alla fall delningsfilterna är det.
Än så länge är produkten enbart tänkt för LP12:an och med Exakt-teknologin. Om det kommer någon generell riaa med vanlig digital utgång vet jag inte.
https://www.linn.co.uk/hifi-separates/turntables/phono-stages#urika-2
/ B
Morello skrev:Oj, hur rimmar det med Linns historiska digitalhat och hur skall detta landa hos kunderna som tror at digitalisering är som att hacka oxfilé?
poppop skrev:För mig handlar vinyl om det fysiska mediet, samlandet, samt experimenterandet kring hur bra man kan få helt mekanisk och analog teknik att låta. Därför förstår jag inte vitsen med ett digitalt riaa. Jag har testat att köra audacity som riaa med riaakurva digitalt, och det låter jättebra. Men vad är vitsen Med detta om det finns högupplöst ljudfil?
Jag gör musik med mjukvara, men ibland vill jag begränsa mig för att se vad jag kan åstadkomma med analog sequencer, monofonisk analogsynt och trummaskin.
Morello skrev:Oj, hur rimmar det med Linns historiska digitalhat och hur skall detta landa hos kunderna som tror at digitalisering är som att hacka oxfilé?
Tangband skrev:Morello skrev:Oj, hur rimmar det med Linns historiska digitalhat och hur skall detta landa hos kunderna som tror at digitalisering är som att hacka oxfilé?
Snygg apparat och säkert välkonstruerad.
Tangband skrev:Digitaliserad riaa är väl annars logiskt eftersom korrigeringen med dsp teknik kan göras betydligt noggrannare och troligen även billigare än ett analogt riaa steg?
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Digitaliserad riaa är väl annars logiskt eftersom korrigeringen med dsp teknik kan göras betydligt noggrannare och troligen även billigare än ett analogt riaa steg?
RIAA-korrektionen är standardiserad och förmodligen inte alltför svår att uppfylla. Däremot är pickupernas frekvensgång ofta långt ifrån den precisionen. Nu är det väl tänkt att korrektionen inbegriper även pickupens frekvensgång men det är ju ofta så att pickupernas frekvensgång som många vinylanhängare vill ha och inte en rak kurva.
dewpo skrev:En fördel med Digitalt borde ju kunna vara att man enkelt borde kunna använda en annan, äldre korrektion än RIIA från tiden innan RIIA standardiserades.
Men det verkar ju inte vara implementerat. Vore det inte just att kunna få rätt korrektion från 78 rpm skivor och tidiga LP genom att kunna välja vilken skiva som ska spelas i en databas?
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Digitaliserad riaa är väl annars logiskt eftersom korrigeringen med dsp teknik kan göras betydligt noggrannare och troligen även billigare än ett analogt riaa steg?
RIAA-korrektionen är standardiserad och förmodligen inte alltför svår att uppfylla. Däremot är pickupernas frekvensgång ofta långt ifrån den precisionen. Nu är det väl tänkt att korrektionen inbegriper även pickupens frekvensgång men det är ju ofta så att pickupernas frekvensgång som många vinylanhängare vill ha och inte en rak kurva.
RogerGustavsson skrev:dewpo skrev:En fördel med Digitalt borde ju kunna vara att man enkelt borde kunna använda en annan, äldre korrektion än RIIA från tiden innan RIIA standardiserades.
Men det verkar ju inte vara implementerat. Vore det inte just att kunna få rätt korrektion från 78 rpm skivor och tidiga LP genom att kunna välja vilken skiva som ska spelas i en databas?
Jag tror inte de korrektionerna var jättenoga speciferade. Dessutom kan det väl vara svårt att veta vilken korrektion som användes? Vanlig EQ kan göra underverk men det har blivit lite tabu i audiophil-kretsar. Kör man Spotify, Tidal etc. är EQ ibland nästan ett måste.
RIAA equalization is not a simple low-pass filter. It defines transition points in three places: 75 µs, 318 µs and 3180 µs, which correspond to 2122 Hz, 500 Hz and 50 Hz.
Special preamplifiers are also available for the various equalization curves used on pre-1954 records.
Bill50x skrev:.....
Vad Linn och andra tillverkare har sagt tidigare bryr jag mig inte om, det är vad de producerar idag som är det intressanta. All ny teknologi har sina brister i början, när Philips kom med sin första cd-spelare var ju det ljudande resultatet inte speciellt lysande. Det kan givetvis ha berott på tillkortakommanden senare i kedjan, att apparaterna/högtalarna till exempel var utvalda för att passa dåtidens vinylspelare. Att bara kasta in en cd-spelare i en befintlig rigg gav sällan något uppmuntrande resultat. Jag trodde själv starkt på den digitala tekniken och tänkte köpa en cd-spelare så fort det bara gick. Hur det nu var så var jag på några demos i början och det tog nästan 5 år innan jag på allvar övervägde att köpa en cd-spelare efter dessa demon.
Samma sak sker nu med Linns Exakt-teknik. Lovande i vissa fall, riktigt bra till och med med vissa saker blir bara inte bra. Där spelar ett gammalt analogt system bättre ibland.
/ B
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:dewpo skrev:En fördel med Digitalt borde ju kunna vara att man enkelt borde kunna använda en annan, äldre korrektion än RIIA från tiden innan RIIA standardiserades.
Men det verkar ju inte vara implementerat. Vore det inte just att kunna få rätt korrektion från 78 rpm skivor och tidiga LP genom att kunna välja vilken skiva som ska spelas i en databas?
Jag tror inte de korrektionerna var jättenoga speciferade. Dessutom kan det väl vara svårt att veta vilken korrektion som användes? Vanlig EQ kan göra underverk men det har blivit lite tabu i audiophil-kretsar. Kör man Spotify, Tidal etc. är EQ ibland nästan ett måste.
Den RIAA som användes för LP var noggrannt specificerad efter omkring år 1954. Man specade 3 tidskonstanter.
Harryup skrev:Måste vara något speciellt förhållande som folk i Sverige har till Linn. Faktum är att kulten/sekten inte funnits utomlands på alls samma sätt.
Och går man in i en Linnbutik idag så får man faktiskt köpa saker i vilken ordning man vill. Det gick inte förr. Så i varje tråd dras det upp gamla sanningar blandat med gamla floskler om Linn som jag inte ser som särskilt rättvist om man tittar på vad en butik säljer idag och hur man jobbar. Gamla siffror presenteras som om de gäller LP12 (vilket de ifs gör) men problemet är att de absolut inte gäller moderna konstruktioner utan kanske allt är bytt mellan testade modell och aktuell modell.
När det gäller digital Riaa så är varför man valt att göra det så beror det på att man vill köra digitalt ända fram till högtalarna likt Meridian med alla signalkällor. I princip behöver man inget försteg om man inte har flera signalkällor eller möjligen så har man en digital "växel". Men LP12 med denna riaa går annars att direkt kopplas till ett par högtalare. Vad som man lagt in kompenseringar för eller inte är ju fullt uppgraderingsbart framöver.
Men jag har inte intrycket att man vill bevara färgningar frekvensgångsmässigt mellan olika pickuper utan snarare kompensera bort dom så att man får mindre skillnader frekvensgångsmässigt mellan olika pickuper genom åren. Linn kan säkert ha offrat lite rakare frekvensgång för en större upplevd transientegenskap.
/Harryup
Frisk skrev:Produkten i tråden ser dock ut som något industriellt massproducerat med fokus på lågt pris. Bra industridesign att montera ett apparatskåp. Dock kan ju inte den där lådan klara EMC något vidare med så långa slitsar. I flera riktningar dessutom.
RogerJoensson skrev:Tangband skrev:Morello skrev:Oj, hur rimmar det med Linns historiska digitalhat och hur skall detta landa hos kunderna som tror at digitalisering är som att hacka oxfilé?
Snygg apparat och säkert välkonstruerad.
En låda av vikt plåt med reklamblaffa på. Jo, smaken är som baken...
Laila skrev:Bill50x . . . ärä Carl Bild(t) . . . han syns ju inte heller så möcke nuförtin . . . typ ?
Bill50x skrev:Nu har Linn äntligen släppt sin digitala riaa. Signalen digitaliseras direkt efter pickupen och all riaa-korrigering sker i den digitala domänen. På det sättet kan frekvenskorrigeringen skräddarsys individuellt för varje pickup. Än så länge enbart för MC-pickuper såvitt jag förstår. Utsignalen från riaa'n är digital och förblir digitalt intakt tills den omvandlas efter delningsfiltret till högtalaren. Signalen är alltså digital direkt efter pu tills den når högtalaren. Jag vet faktiskt inte om effektstegen är digitala, men i alla fall delningsfilterna är det.
Än så länge är produkten enbart tänkt för LP12:an och med Exakt-teknologin. Om det kommer någon generell riaa med vanlig digital utgång vet jag inte.
https://www.linn.co.uk/hifi-separates/turntables/phono-stages#urika-2
/ B
Svante skrev:Jag tycker iden verkar vettig. Idag är en ad lika bra som analogelektronik map snr. Det gör att en direktomvandling av pickupsignalen blir lika bra som att koppla signalen till ett analogsteg. Att man sedan ordnar filtreringen i digitalvärlden är ju trevligt. Man behöver inte tänka på komponenttoleranser och drift med digitala filter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster