Linn - nu med digitalt riaa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Bill50x » 2018-02-01 23:58

Nu har Linn äntligen släppt sin digitala riaa. Signalen digitaliseras direkt efter pickupen och all riaa-korrigering sker i den digitala domänen. På det sättet kan frekvenskorrigeringen skräddarsys individuellt för varje pickup. Än så länge enbart för MC-pickuper såvitt jag förstår. Utsignalen från riaa'n är digital och förblir digitalt intakt tills den omvandlas efter delningsfiltret till högtalaren. Signalen är alltså digital direkt efter pu tills den når högtalaren. Jag vet faktiskt inte om effektstegen är digitala, men i alla fall delningsfilterna är det.

Än så länge är produkten enbart tänkt för LP12:an och med Exakt-teknologin. Om det kommer någon generell riaa med vanlig digital utgång vet jag inte.

https://www.linn.co.uk/hifi-separates/turntables/phono-stages#urika-2

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Morello » 2018-02-02 00:10

Oj, hur rimmar det med Linns historiska digitalhat och hur skall detta landa hos kunderna som tror at digitalisering är som att hacka oxfilé?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav hifikg » 2018-02-02 01:28

Det e ju en sån RIAA jag behöver, jag löste det med en femhundrakronorspryl mellan RIIA o DAC... inte särskilt analogt det heller, men det kommer ljud.

Googlade Urika 2 för att se vad den bellar... det här hittade jag
Bilagor
Skärmklipp 2018-02-02 00.29.55.png
Skärmklipp 2018-02-02 00.29.55.png (916.23 KiB) Visad 2103 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav darkg » 2018-02-02 02:28

Ser ju ut att verka riskera att kunna ha benägenheten att knäppa rejält :roll:
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Tangband » 2018-02-02 09:56

Bill50x skrev:Nu har Linn äntligen släppt sin digitala riaa. Signalen digitaliseras direkt efter pickupen och all riaa-korrigering sker i den digitala domänen. På det sättet kan frekvenskorrigeringen skräddarsys individuellt för varje pickup. Än så länge enbart för MC-pickuper såvitt jag förstår. Utsignalen från riaa'n är digital och förblir digitalt intakt tills den omvandlas efter delningsfiltret till högtalaren. Signalen är alltså digital direkt efter pu tills den når högtalaren. Jag vet faktiskt inte om effektstegen är digitala, men i alla fall delningsfilterna är det.

Än så länge är produkten enbart tänkt för LP12:an och med Exakt-teknologin. Om det kommer någon generell riaa med vanlig digital utgång vet jag inte.

https://www.linn.co.uk/hifi-separates/turntables/phono-stages#urika-2

/ B


Var det inte Ivor som tog miste på LP 12 analogt vs LP 12 inspelad på Sony PCM 1 i blindtest, redan 1984 ? http://www.bostonaudiosociety.org/bas_s ... sting2.htm
Digitaliserad riaa är väl annars logiskt eftersom korrigeringen med dsp teknik kan göras betydligt noggrannare och troligen även billigare än ett analogt riaa steg? . I PA- världen använder man digitala filter sedan länge för att det är billigare och ibland även bättre. Vad kostar det ?

Såhär såg kopplingen ut vid blindtestet

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Tangband » 2018-02-02 10:14

Morello skrev:Oj, hur rimmar det med Linns historiska digitalhat och hur skall detta landa hos kunderna som tror at digitalisering är som att hacka oxfilé?


Snygg apparat och säkert välkonstruerad.
Senast redigerad av Tangband 2018-02-02 10:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
poppop
 
Inlägg: 452
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Hägersten

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav poppop » 2018-02-02 10:14

För mig handlar vinyl om det fysiska mediet, samlandet, samt experimenterandet kring hur bra man kan få helt mekanisk och analog teknik att låta. Därför förstår jag inte vitsen med ett digitalt riaa. Jag har testat att köra audacity som riaa med riaakurva digitalt, och det låter jättebra. Men vad är vitsen Med detta om det finns högupplöst ljudfil?
Jag gör musik med mjukvara, men ibland vill jag begränsa mig för att se vad jag kan åstadkomma med analog sequencer, monofonisk analogsynt och trummaskin.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Tangband » 2018-02-02 10:16

poppop skrev:För mig handlar vinyl om det fysiska mediet, samlandet, samt experimenterandet kring hur bra man kan få helt mekanisk och analog teknik att låta. Därför förstår jag inte vitsen med ett digitalt riaa. Jag har testat att köra audacity som riaa med riaakurva digitalt, och det låter jättebra. Men vad är vitsen Med detta om det finns högupplöst ljudfil?
Jag gör musik med mjukvara, men ibland vill jag begränsa mig för att se vad jag kan åstadkomma med analog sequencer, monofonisk analogsynt och trummaskin.


Kanske vitsen är att kunna spela sin LP- skivor som är mastrade med mindre kompression än de digitala motsvarigheterna som ofta är tok-komprimerade ?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Almen » 2018-02-02 10:20

Morello skrev:Oj, hur rimmar det med Linns historiska digitalhat och hur skall detta landa hos kunderna som tror at digitalisering är som att hacka oxfilé?

Jomen allting som inte Linn gör är ju jättedåligt tills Linn gör det, fattar du väl.

Det är ju till och med så att allting som Linn gör är ju superbäst tills Linn har gjort en ny modell eller en förbättring, då är ju helt plötsligt den gamla versionen inte alls så bra längre.

bra är Linn!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-02 10:34

Tangband skrev:
Morello skrev:Oj, hur rimmar det med Linns historiska digitalhat och hur skall detta landa hos kunderna som tror at digitalisering är som att hacka oxfilé?


Snygg apparat och säkert välkonstruerad.

En låda av vikt plåt med reklamblaffa på. Jo, smaken är som baken... :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-02 10:58

Tangband skrev:Digitaliserad riaa är väl annars logiskt eftersom korrigeringen med dsp teknik kan göras betydligt noggrannare och troligen även billigare än ett analogt riaa steg?


RIAA-korrektionen är standardiserad och förmodligen inte alltför svår att uppfylla. Däremot är pickupernas frekvensgång ofta långt ifrån den precisionen. Nu är det väl tänkt att korrektionen inbegriper även pickupens frekvensgång men det är ju ofta så att pickupernas frekvensgång som många vinylanhängare vill ha och inte en rak kurva.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav dewpo » 2018-02-02 11:33

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Digitaliserad riaa är väl annars logiskt eftersom korrigeringen med dsp teknik kan göras betydligt noggrannare och troligen även billigare än ett analogt riaa steg?


RIAA-korrektionen är standardiserad och förmodligen inte alltför svår att uppfylla. Däremot är pickupernas frekvensgång ofta långt ifrån den precisionen. Nu är det väl tänkt att korrektionen inbegriper även pickupens frekvensgång men det är ju ofta så att pickupernas frekvensgång som många vinylanhängare vill ha och inte en rak kurva.

En fördel med Digitalt borde ju kunna vara att man enkelt borde kunna använda en annan, äldre korrektion än RIIA från tiden innan RIIA standardiserades.
Men det verkar ju inte vara implementerat. Vore det inte just att kunna få rätt korrektion från 78 rpm skivor och tidiga LP genom att kunna välja vilken skiva som ska spelas i en databas?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-02 12:08

dewpo skrev:En fördel med Digitalt borde ju kunna vara att man enkelt borde kunna använda en annan, äldre korrektion än RIIA från tiden innan RIIA standardiserades.
Men det verkar ju inte vara implementerat. Vore det inte just att kunna få rätt korrektion från 78 rpm skivor och tidiga LP genom att kunna välja vilken skiva som ska spelas i en databas?


Jag tror inte de korrektionerna var jättenoga speciferade. Dessutom kan det väl vara svårt att veta vilken korrektion som användes? Vanlig EQ kan göra underverk men det har blivit lite tabu i audiophil-kretsar. Kör man Spotify, Tidal etc. är EQ ibland nästan ett måste.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Bill50x » 2018-02-02 13:05

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Digitaliserad riaa är väl annars logiskt eftersom korrigeringen med dsp teknik kan göras betydligt noggrannare och troligen även billigare än ett analogt riaa steg?

RIAA-korrektionen är standardiserad och förmodligen inte alltför svår att uppfylla. Däremot är pickupernas frekvensgång ofta långt ifrån den precisionen. Nu är det väl tänkt att korrektionen inbegriper även pickupens frekvensgång men det är ju ofta så att pickupernas frekvensgång som många vinylanhängare vill ha och inte en rak kurva.

Om jag spelar en vinyl av bra kvalité och en CD av samma utgåva, där jag på goda grunder kan anta att mastern är densamma, så hör jag oftast ingen klangskillnad mellan båda dessa media. Eftersom frekvensgång (bla) är en av cd's starka sidor så tar jag det för att min vinylavspelning är relativt korrekt. Så nej, jag önskar ingen klangförändring. Jag är nöjd med min setup på vinylsidan. Och jag välkomnar alla lösningar som kan ge en ännu mer korrekt återgivning/riaa-kompensering än med dagens tekniker.

Vad Linn och andra tillverkare har sagt tidigare bryr jag mig inte om, det är vad de producerar idag som är det intressanta. All ny teknologi har sina brister i början, när Philips kom med sin första cd-spelare var ju det ljudande resultatet inte speciellt lysande. Det kan givetvis ha berott på tillkortakommanden senare i kedjan, att apparaterna/högtalarna till exempel var utvalda för att passa dåtidens vinylspelare. Att bara kasta in en cd-spelare i en befintlig rigg gav sällan något uppmuntrande resultat. Jag trodde själv starkt på den digitala tekniken och tänkte köpa en cd-spelare så fort det bara gick. Hur det nu var så var jag på några demos i början och det tog nästan 5 år innan jag på allvar övervägde att köpa en cd-spelare efter dessa demon.

Samma sak sker nu med Linns Exakt-teknik. Lovande i vissa fall, riktigt bra till och med med vissa saker blir bara inte bra. Där spelar ett gammalt analogt system bättre ibland.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav petersteindl » 2018-02-02 13:52

RogerGustavsson skrev:
dewpo skrev:En fördel med Digitalt borde ju kunna vara att man enkelt borde kunna använda en annan, äldre korrektion än RIIA från tiden innan RIIA standardiserades.
Men det verkar ju inte vara implementerat. Vore det inte just att kunna få rätt korrektion från 78 rpm skivor och tidiga LP genom att kunna välja vilken skiva som ska spelas i en databas?


Jag tror inte de korrektionerna var jättenoga speciferade. Dessutom kan det väl vara svårt att veta vilken korrektion som användes? Vanlig EQ kan göra underverk men det har blivit lite tabu i audiophil-kretsar. Kör man Spotify, Tidal etc. är EQ ibland nästan ett måste.


Den RIAA som användes för LP var noggrannt specificerad efter omkring år 1954. Man specade 3 tidskonstanter.

RIAA equalization is not a simple low-pass filter. It defines transition points in three places: 75 µs, 318 µs and 3180 µs, which correspond to 2122 Hz, 500 Hz and 50 Hz.

Special preamplifiers are also available for the various equalization curves used on pre-1954 records.


RIAA standardiserades kring år 1953 och det tog ungefär 2 år att få med i princip alla aktörer på marknaden. Det var ett standardiseringskrig under några år i den perioden, men det enades till slut.

År 1976, föreslogs en alternativ version av RIAA kurvan för uppspelning (OBS! inte för inspelningsled) av IEC, the International Electrotechnical Commission, som skilde sig från den normerade RIAA återgivningskurvan genom att införa ett tillägg till RIAA-kurvan genom att införa en till pol vid 7950 µs (ungefär 20 Hz). Orsaken var för att reducera infrabas från försteg som skulle minska rumble från skivspelare och infrastörningar från buckliga LP-skivor. I Juni år 2009 togs detta IEC tillägg till RIAA-kurvan bort.

Det kan vara så att DMM från Teldec kan ha en modifierad RIAA. Det var rykten men jag såg aldrig något offentliggörande om detta.

Personligen undrar jag om det är bra med digital RIAA-kurva? Det betyder att man styr ut diskanten till 0 dB, men basen blir betydligt svagare och får sämre/dålig upplösning. Det skiljer kring 40 dB mellan 20 kHz och 20 Hz. jag skulle nog överväga att köra halva RIAA passivt genom att ha 3180 µs och 318 µs passivt och 75 µs i den digitala domänen. Att gå från en MC-pickup rakt in i en A/D-omvandlare känns inte spännande. På ingången till A/D kan man fixa lite som man vill. Sedan skulle jag nog optimera samplingen för mediet och använda SRC på slutet. Jag har dock inte funderat klart på den lämpligaste konverteringen från LP till digitalt. Jag har haft det i åtanke sedan 90-talet men aldrig fokuserat på just den typen av problematik med fördelar/nackdelar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Laila » 2018-02-02 13:56

Bill50x skrev:.....
Vad Linn och andra tillverkare har sagt tidigare bryr jag mig inte om, det är vad de producerar idag som är det intressanta. All ny teknologi har sina brister i början, när Philips kom med sin första cd-spelare var ju det ljudande resultatet inte speciellt lysande. Det kan givetvis ha berott på tillkortakommanden senare i kedjan, att apparaterna/högtalarna till exempel var utvalda för att passa dåtidens vinylspelare. Att bara kasta in en cd-spelare i en befintlig rigg gav sällan något uppmuntrande resultat. Jag trodde själv starkt på den digitala tekniken och tänkte köpa en cd-spelare så fort det bara gick. Hur det nu var så var jag på några demos i början och det tog nästan 5 år innan jag på allvar övervägde att köpa en cd-spelare efter dessa demon.

Samma sak sker nu med Linns Exakt-teknik. Lovande i vissa fall, riktigt bra till och med med vissa saker blir bara inte bra. Där spelar ett gammalt analogt system bättre ibland.

/ B

Så du menar att vi skulle följt krämarnas råd å köpt "digitalanpassade" stärkare, lurar
å högisar . . . typ ? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-02 14:07

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
dewpo skrev:En fördel med Digitalt borde ju kunna vara att man enkelt borde kunna använda en annan, äldre korrektion än RIIA från tiden innan RIIA standardiserades.
Men det verkar ju inte vara implementerat. Vore det inte just att kunna få rätt korrektion från 78 rpm skivor och tidiga LP genom att kunna välja vilken skiva som ska spelas i en databas?


Jag tror inte de korrektionerna var jättenoga speciferade. Dessutom kan det väl vara svårt att veta vilken korrektion som användes? Vanlig EQ kan göra underverk men det har blivit lite tabu i audiophil-kretsar. Kör man Spotify, Tidal etc. är EQ ibland nästan ett måste.


Den RIAA som användes för LP var noggrannt specificerad efter omkring år 1954. Man specade 3 tidskonstanter.


Javisst men det var innan dess jag syftade på. Innan standarden var spikad användes väl ett flertal korrektioner? Dessutom efterlysdes korrektioner för 78-varvare men det känns galet när det gäller Linn som från början var gjord för 33⅓-varvare. Långt senare fick den även möjlighet till 45-varv/minut. 78-varvare kräver dessutom en annan pickup.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Harryup » 2018-02-02 16:40

Måste vara något speciellt förhållande som folk i Sverige har till Linn. Faktum är att kulten/sekten inte funnits utomlands på alls samma sätt.
Och går man in i en Linnbutik idag så får man faktiskt köpa saker i vilken ordning man vill. Det gick inte förr. Så i varje tråd dras det upp gamla sanningar blandat med gamla floskler om Linn som jag inte ser som särskilt rättvist om man tittar på vad en butik säljer idag och hur man jobbar. Gamla siffror presenteras som om de gäller LP12 (vilket de ifs gör) men problemet är att de absolut inte gäller moderna konstruktioner utan kanske allt är bytt mellan testade modell och aktuell modell.

När det gäller digital Riaa så är varför man valt att göra det så beror det på att man vill köra digitalt ända fram till högtalarna likt Meridian med alla signalkällor. I princip behöver man inget försteg om man inte har flera signalkällor eller möjligen så har man en digital "växel". Men LP12 med denna riaa går annars att direkt kopplas till ett par högtalare. Vad som man lagt in kompenseringar för eller inte är ju fullt uppgraderingsbart framöver.
Men jag har inte intrycket att man vill bevara färgningar frekvensgångsmässigt mellan olika pickuper utan snarare kompensera bort dom så att man får mindre skillnader frekvensgångsmässigt mellan olika pickuper genom åren. Linn kan säkert ha offrat lite rakare frekvensgång för en större upplevd transientegenskap.

/Harryup

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Frisk » 2018-02-02 18:17

Harryup skrev:Måste vara något speciellt förhållande som folk i Sverige har till Linn. Faktum är att kulten/sekten inte funnits utomlands på alls samma sätt.
Och går man in i en Linnbutik idag så får man faktiskt köpa saker i vilken ordning man vill. Det gick inte förr. Så i varje tråd dras det upp gamla sanningar blandat med gamla floskler om Linn som jag inte ser som särskilt rättvist om man tittar på vad en butik säljer idag och hur man jobbar. Gamla siffror presenteras som om de gäller LP12 (vilket de ifs gör) men problemet är att de absolut inte gäller moderna konstruktioner utan kanske allt är bytt mellan testade modell och aktuell modell.

När det gäller digital Riaa så är varför man valt att göra det så beror det på att man vill köra digitalt ända fram till högtalarna likt Meridian med alla signalkällor. I princip behöver man inget försteg om man inte har flera signalkällor eller möjligen så har man en digital "växel". Men LP12 med denna riaa går annars att direkt kopplas till ett par högtalare. Vad som man lagt in kompenseringar för eller inte är ju fullt uppgraderingsbart framöver.
Men jag har inte intrycket att man vill bevara färgningar frekvensgångsmässigt mellan olika pickuper utan snarare kompensera bort dom så att man får mindre skillnader frekvensgångsmässigt mellan olika pickuper genom åren. Linn kan säkert ha offrat lite rakare frekvensgång för en större upplevd transientegenskap.

/Harryup

Linnbutiken i Västerås är tyvärr nedlagd sen några år men när jag var där senast var det mer fokus på att välja rätt kablar och dyra cd-spelare än bra högtalare, som jag var inne i butiken för att lyssna på.
Tappade förtroendet med säljaren, men att det är snygga saker med ordentlig kvalitetskänsla kan jag inte förneka. Produkten i tråden ser dock ut som något industriellt massproducerat med fokus på lågt pris. Bra industridesign att montera ett apparatskåp. Dock kan ju inte den där lådan klara EMC något vidare med så långa slitsar. I flera riktningar dessutom.

Spelare verkar ju smidigt för att flytta över vinylsamlingen till en nas och arkivera skivorna, men det känns som en omväg i många fall. En produkt för en restaureringsfirma av gamla skivor?

Kanske en skiva med enbart " streckkod" Vore något, man lägger skiva på tallriken och snurrar upp, rätt skiva väljs från nasen och spelar 3-4 låtar sen får man vända skivan för att spela vidare. Inga tvättar inga knäpp möjlighet till full dynamik och stämningskänslan av vinyl med pyssel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Bill50x » 2018-02-02 19:04

Frisk skrev:Produkten i tråden ser dock ut som något industriellt massproducerat med fokus på lågt pris. Bra industridesign att montera ett apparatskåp. Dock kan ju inte den där lådan klara EMC något vidare med så långa slitsar. I flera riktningar dessutom.

Den där "lådan" sitter inuti LP12:an, monterad ovanpå bottenplattan. Det är inget du ser.

Så här ser det ut:

Bild

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2018-02-02 19:09, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Harryup » 2018-02-02 19:04

RogerJoensson skrev:
Tangband skrev:
Morello skrev:Oj, hur rimmar det med Linns historiska digitalhat och hur skall detta landa hos kunderna som tror at digitalisering är som att hacka oxfilé?


Snygg apparat och säkert välkonstruerad.

En låda av vikt plåt med reklamblaffa på. Jo, smaken är som baken... :)


Den sitter fast monterad inuti spelaren på bottenplattan.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Laila » 2018-02-02 19:22

Bill50x . . . ärä Carl Bild(t) . . . han syns ju inte heller så möcke nuförtin . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Bill50x » 2018-02-03 01:47

Laila skrev:Bill50x . . . ärä Carl Bild(t) . . . han syns ju inte heller så möcke nuförtin . . . typ ? :wink:

Du menar att det som inte syns finns inte men ändå kan ha stor betydelse? Rätt i så fall...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Svante » 2018-02-03 02:07

Jag tycker iden verkar vettig. Idag är en ad lika bra som analogelektronik map snr. Det gör att en direktomvandling av pickupsignalen blir lika bra som att koppla signalen till ett analogsteg. Att man sedan ordnar filtreringen i digitalvärlden är ju trevligt. Man behöver inte tänka på komponenttoleranser och drift med digitala filter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Harryup » 2018-02-03 08:33

En minianläggning apparatmässigt men inte prismässigt kan då ifrån Linn bestå av en signalkälla och ett par högtalare.
Och signalkällan kan alltså vara en CD eller en vinylspelare och aktiva högtalare med inbyggda digitalingångar, aktiva filter och rumsanpassning och fjärrstyrt ifrån en app.
Prislappen är marknadsledande men målgruppen verkar finnas och grejorna får bra betyg i tester i olika länder så det säljs inte bara genom väckelsemöten.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Tangband » 2018-02-03 09:08

Bill50x skrev:Nu har Linn äntligen släppt sin digitala riaa. Signalen digitaliseras direkt efter pickupen och all riaa-korrigering sker i den digitala domänen. På det sättet kan frekvenskorrigeringen skräddarsys individuellt för varje pickup. Än så länge enbart för MC-pickuper såvitt jag förstår. Utsignalen från riaa'n är digital och förblir digitalt intakt tills den omvandlas efter delningsfiltret till högtalaren. Signalen är alltså digital direkt efter pu tills den når högtalaren. Jag vet faktiskt inte om effektstegen är digitala, men i alla fall delningsfilterna är det.

Än så länge är produkten enbart tänkt för LP12:an och med Exakt-teknologin. Om det kommer någon generell riaa med vanlig digital utgång vet jag inte.

https://www.linn.co.uk/hifi-separates/turntables/phono-stages#urika-2

/ B


Det vore ju praktiskt för de som inte har ett exakt system att kunna koppla in skivspelaren till en vanlig dac-ingång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Tangband » 2018-02-03 09:12

Svante skrev:Jag tycker iden verkar vettig. Idag är en ad lika bra som analogelektronik map snr. Det gör att en direktomvandling av pickupsignalen blir lika bra som att koppla signalen till ett analogsteg. Att man sedan ordnar filtreringen i digitalvärlden är ju trevligt. Man behöver inte tänka på komponenttoleranser och drift med digitala filter.


Många LP skivor från 70-talet går inte att få tag på heller utan att de tok-komprimerats på cd i efterhand. Kul att de som lyssnar på vinyl för att undvika den komprimeringen på många skivor nu kan ta hjälp av digitaltekniken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn - nu med digitalt riaa

Inläggav Harryup » 2018-02-03 09:46

Står inte så mycket om den har ju en optisk sp/dif som inte är en Exakt-utgång. Så möjligen kan den mer än vad man skriver direkt.
Har faktiskt en PS-Audio Nuwave phono converter som kan köra digitalt ut också. Dock har jag inte provat den så ännu.

/Harryup


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster