Moderator: Redaktörer
NADifierad skrev:Håller med om att de är snygga .
De ser dessutom välbyggda ut.
Tangband skrev:Grimm audio sticker ut hakan i sin whitepaper och visar med mätningar att högtalare med smala bafflar mäter och låter sämre än optimalt.
RogerGustavsson skrev:Fast den tumregeln kring baffelbredden tror jag är en förenkling. Det är ju ingenting nytt i sig, äldre högtalare hade breda bafflar. Blev sedan mode med höga smala bafflar och då blir det att ta hänsyn till det vid konstruktionen, titta på t.ex. Ino. Ingvar har vid flera tillfällen förklarat varför bafflarna ser ut som de gör.
Nu tycker jag det är lite slöseri med utrymmet när man gör som Grimm och ställer högtalaren på "styltor" och inte utnyttjar utrymmet hela vägen ner till golvet.
Almen skrev:Tangband skrev:Grimm audio sticker ut hakan i sin whitepaper och visar med mätningar att högtalare med smala bafflar mäter och låter sämre än optimalt.
Förutom att man bör definiera "smala" och "optimalt", hur visar man entydigt med mätningar att en viss konstruktionsprincip låter sämre?
Det går säkert att hitta en högtalare med smal baffel som i något avseende mäter sämre än en annan med bred baffel, men det omvända är förmodligen heller inget problem.
RogerGustavsson skrev:Fast den tumregeln kring baffelbredden tror jag är en förenkling. Det är ju ingenting nytt i sig, äldre högtalare hade breda bafflar. Blev sedan mode med höga smala bafflar och då blir det att ta hänsyn till det vid konstruktionen, titta på t.ex. Ino. Ingvar har vid flera tillfällen förklarat varför bafflarna ser ut som de gör.
Nu tycker jag det är lite slöseri med utrymmet när man gör som Grimm och ställer högtalaren på "styltor" och inte utnyttjar utrymmet hela vägen ner till golvet.
paa skrev:Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!
oivavoi skrev:Grimm LS1 är bland dom högtalarne jag har hört som jag har tyckt mest om, ever. Tycker dom var extremt imponerande. Mitt enda problem med dom var att jag tyckte dom hade en relativt begränsad sweetspot, både horisontalt och vertikalt. Men om man tänker lägga så här med pengar på hifi och inte gör DIY, ser jag i dag ingen anledning till att köpa något annat än kompletta aktiva system som Grimm LS1, Beolab 50, etc.
Almen skrev:paa skrev:Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!
Hur lät de, då?
Tangband skrev:Almen skrev:paa skrev:Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!
Hur lät de, då?
Ja, hur lät det ?
Tangband skrev:Almen skrev:paa skrev:Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!
Hur lät de, då?
Ja, hur lät det ?
paa skrev:Tangband skrev:Almen skrev:
Hur lät de, då?
Ja, hur lät det ?
Jag skulle säga att de lät riktigt bra, det är inte många som lyckats så bra på mässdemo.
i skrev:Intressanta konstruktionsideer men ointressant prisnivå.
oivavoi skrev:i skrev:Intressanta konstruktionsideer men ointressant prisnivå.
Själv har jag användt typ så här mycket pengar på mina högtalare, och min lön är helt genomsnittlig. Sparade upp i 19 månader för att ha råd med dom jag ville ha. Beror lite på vad för slags tidsperspektiv man har: Mina förra högtalara bodde hos mig i 17 år. Jag räknar med att dom jag har köpt nu (två olika högtalarar för två olika rum) kommer att stå där minst lika länge. I et sådant tidsperspektiv blir det inte så jättemycket pengar ändå.
I allmänhet tycker jag att man i våra dagar köper för många billiga prylar som man blir av med alldeles för snabbt. Bättre att köpa riktig bra kvalité som man kan ha i många många år.
Men så klart, det här är oavsett för mycket pengar för rätt många av oss. Det skall också sägas att jag av klimatskäl inte kör bil och inte flyger utomlands på semester, och på toppen av det hela är nykterist. Så jag sparar en del på det sättet. Vem jag, tråkig? Nehei!
Tangband skrev:paa skrev:Tangband skrev:
Ja, hur lät det ?
Jag skulle säga att de lät riktigt bra, det är inte många som lyckats så bra på mässdemo.
Ingen kompression i basen pga liten lådvolym ?
Max_Headroom skrev:Varför så liten basburk? Den tar ju upp lika mycket golvyta lik förbannat, men man får alla dom problem som en liten baslåda innebär.
Annars gillar jag breda bafflar, dock av helt andra skäl än baffelstegskompensationen.
i skrev:oivavoi skrev:i skrev:Intressanta konstruktionsideer men ointressant prisnivå.
Själv har jag användt typ så här mycket pengar på mina högtalare, och min lön är helt genomsnittlig. Sparade upp i 19 månader för att ha råd med dom jag ville ha. Beror lite på vad för slags tidsperspektiv man har: Mina förra högtalara bodde hos mig i 17 år. Jag räknar med att dom jag har köpt nu (två olika högtalarar för två olika rum) kommer att stå där minst lika länge. I et sådant tidsperspektiv blir det inte så jättemycket pengar ändå.
I allmänhet tycker jag att man i våra dagar köper för många billiga prylar som man blir av med alldeles för snabbt. Bättre att köpa riktig bra kvalité som man kan ha i många många år.
Men så klart, det här är oavsett för mycket pengar för rätt många av oss. Det skall också sägas att jag av klimatskäl inte kör bil och inte flyger utomlands på semester, och på toppen av det hela är nykterist. Så jag sparar en del på det sättet. Vem jag, tråkig? Nehei!
Det är klart att sånt här är personliga ställningstaganden. Själv vill jag ha outstanding dynamik och maxvolym för de här pengarna. Förutom sådant som låg distorsion och andra välljudsegenskaper förstås.
Tangband skrev:i skrev:oivavoi skrev:
Själv har jag användt typ så här mycket pengar på mina högtalare, och min lön är helt genomsnittlig. Sparade upp i 19 månader för att ha råd med dom jag ville ha. Beror lite på vad för slags tidsperspektiv man har: Mina förra högtalara bodde hos mig i 17 år. Jag räknar med att dom jag har köpt nu (två olika högtalarar för två olika rum) kommer att stå där minst lika länge. I et sådant tidsperspektiv blir det inte så jättemycket pengar ändå.
I allmänhet tycker jag att man i våra dagar köper för många billiga prylar som man blir av med alldeles för snabbt. Bättre att köpa riktig bra kvalité som man kan ha i många många år.
Men så klart, det här är oavsett för mycket pengar för rätt många av oss. Det skall också sägas att jag av klimatskäl inte kör bil och inte flyger utomlands på semester, och på toppen av det hela är nykterist. Så jag sparar en del på det sättet. Vem jag, tråkig? Nehei!
Det är klart att sånt här är personliga ställningstaganden. Själv vill jag ha outstanding dynamik och maxvolym för de här pengarna. Förutom sådant som låg distorsion och andra välljudsegenskaper förstås.
Kan du ge exempel på ett sånt system som levererar detta ?
Tangband skrev:Test från positive feedback där testaren tycker GRIMM är världens bästa högtalare, med stor marginal.
https://positive-feedback.com/Issue75/grimm_ls1.htm
”My final impression of the Grimm LS1 is this: these are the most immersive, dynamic, detail-rich, nuanced, elegant, engaging, emotional, and yes, musical speakers I have ever heard. By far. This system has impressed me in every way. And I believe the Grimm LS1 is revolutionary on so many fronts. It's not just barrier breaking in terms of accuracy in the frequency, time, and phase domains, it also offers a tamper-proof purity in a complete package that will prove attractive to the next generation of audiophiles who may be intimidated by the never-ending rabbit hole of increasingly expensive esoteric equipment that may or may not integrate well and that may or may not end up reproducing anything close to what could be considered high fidelity.”
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Test från positive feedback där testaren tycker GRIMM är världens bästa högtalare, med stor marginal.
https://positive-feedback.com/Issue75/grimm_ls1.htm
”My final impression of the Grimm LS1 is this: these are the most immersive, dynamic, detail-rich, nuanced, elegant, engaging, emotional, and yes, musical speakers I have ever heard. By far. This system has impressed me in every way. And I believe the Grimm LS1 is revolutionary on so many fronts. It's not just barrier breaking in terms of accuracy in the frequency, time, and phase domains, it also offers a tamper-proof purity in a complete package that will prove attractive to the next generation of audiophiles who may be intimidated by the never-ending rabbit hole of increasingly expensive esoteric equipment that may or may not integrate well and that may or may not end up reproducing anything close to what could be considered high fidelity.”
Det är det vanliga i skriverier om audioprodukter vare sig på nätet eller i tryckt form. Soundstage, The Audio Beat, Hifi Plus, Absolute Sound m.fl. gör likadana uppskrivningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster