Grimm audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-07 20:52

Grimm audio verkar vara innovativa högtalare.
Det mest intressanta som jag läst om dessa är att de valt en väldigt bred baffel för att få ned baffelstegskompensationen under 300 hz. De flesta moderna ”designade” högtalare är ju ofta väldigt smala och måste därför baffelstegskompenceras betydligt högre i frekvens.

Har Grimm audio rätt i att man bör få ned kompensationen under 300 Hz och att högtalare kan låta bättre med en sådan konstruktion ?
Subwoofern verkar vara en Peerless xls på dryga 20 litern med LT, sluten låda. Övrigt kör de med aktiva dsp-filter.
Jag tycker de är snygga :)

Från deras white paper:

”The LS1 is designed as a transportable compact system. Dipole or cardioid cabinets are therefore out of the ques- tion. Accepting that the LS1 will be omnidirectional at low frequencies, we can not make high-frequency direc- tivity too strong. What we can do is decide where to put the baffle-step frequency. Psychoacoustics tells us that below about 300Hz the ear will no longer clearly discern direct sound, first reflections or reverberant sound. Pre- sumably the evolutionary background of this is that the vocal range starts here. Anyhow, we can live with a transition to omni below 300Hz. If we can get reason- able, constant directivity above that, we have a design spec”!

Läs mer här:

https://www.grimmaudio.com/site/assets/ ... eakers.pdf

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-07 21:07

Lite mer bilder.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Grimm audio

Inläggav NADifierad » 2018-02-08 07:10

Håller med om att de är snygga :) .
De ser dessutom välbyggda ut.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 07:46

NADifierad skrev:Håller med om att de är snygga :) .
De ser dessutom välbyggda ut.


Ja. Det ser ut som att de använder fårull som dämpmaterial (?).
Tror du att det är en god idé med breda bafflar? Man blir ju lite byggsugen eftersom de tre elementen kan köpas på hifikit.
De där aluminiumprofilerna på sidorna kanske är svåra att göra DIY.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 08:08

”I don’t think I’ve made any controversial assumptions so far. Yet, many commercial designs must be definitely wrong when held against this light. I once gave a talk about this where the slide show contained a photograph of such an obviously flawed design. I can’t reproduce it here because it’s actually on the market. I can describe it though. It looks perfectly normal by audiophile stan- dards: a pair of 8” woofers in a 9” wide cabinet with a ribbon tweeter between them. Vertically, the wide spac- ing of the woofer results in strong lobing. The ribbon might have good horizontal dispersion (never omitted in data sheets), it is very directive vertically (never pub- lished). The narrow cabinet places the baffle step fre- quency in the middle of the vocal range, resulting in a dry top end and woolly low-mids.”

Grimm audio sticker ut hakan i sin whitepaper och visar med mätningar att högtalare med smala bafflar mäter och låter sämre än optimalt, även om DSP-filter används.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Grimm audio

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-08 08:30

Fast den tumregeln kring baffelbredden tror jag är en förenkling. Det är ju ingenting nytt i sig, äldre högtalare hade breda bafflar. Blev sedan mode med höga smala bafflar och då blir det att ta hänsyn till det vid konstruktionen, titta på t.ex. Ino. Ingvar har vid flera tillfällen förklarat varför bafflarna ser ut som de gör.

Nu tycker jag det är lite slöseri med utrymmet när man gör som Grimm och ställer högtalaren på "styltor" och inte utnyttjar utrymmet hela vägen ner till golvet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Grimm audio

Inläggav Almen » 2018-02-08 08:55

Tangband skrev:Grimm audio sticker ut hakan i sin whitepaper och visar med mätningar att högtalare med smala bafflar mäter och låter sämre än optimalt.

Förutom att man bör definiera "smala" och "optimalt", hur visar man entydigt med mätningar att en viss konstruktionsprincip låter sämre?

Det går säkert att hitta en högtalare med smal baffel som i något avseende mäter sämre än en annan med bred baffel, men det omvända är förmodligen heller inget problem.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 09:22

RogerGustavsson skrev:Fast den tumregeln kring baffelbredden tror jag är en förenkling. Det är ju ingenting nytt i sig, äldre högtalare hade breda bafflar. Blev sedan mode med höga smala bafflar och då blir det att ta hänsyn till det vid konstruktionen, titta på t.ex. Ino. Ingvar har vid flera tillfällen förklarat varför bafflarna ser ut som de gör.

Nu tycker jag det är lite slöseri med utrymmet när man gör som Grimm och ställer högtalaren på "styltor" och inte utnyttjar utrymmet hela vägen ner till golvet.


De förklarar varför: minskad diffraktion från diskanten med avrundningen nedåt, samt att det är ett modulsystem som ska vara lätt att ta med.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 09:25

Almen skrev:
Tangband skrev:Grimm audio sticker ut hakan i sin whitepaper och visar med mätningar att högtalare med smala bafflar mäter och låter sämre än optimalt.

Förutom att man bör definiera "smala" och "optimalt", hur visar man entydigt med mätningar att en viss konstruktionsprincip låter sämre?

Det går säkert att hitta en högtalare med smal baffel som i något avseende mäter sämre än en annan med bred baffel, men det omvända är förmodligen heller inget problem.


Hmm... jag undrar hur stort problemet egentligen är med en baffelstegskompensation vid mera normala 600 hz ?
( med en smal högtalarbaffel ).

De nämner ju att det är önskvärt att trycka ned baffelsteget nedanför 300 Hz pga utstrålningsmönstret

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Grimm audio

Inläggav paa » 2018-02-08 09:52

RogerGustavsson skrev:Fast den tumregeln kring baffelbredden tror jag är en förenkling. Det är ju ingenting nytt i sig, äldre högtalare hade breda bafflar. Blev sedan mode med höga smala bafflar och då blir det att ta hänsyn till det vid konstruktionen, titta på t.ex. Ino. Ingvar har vid flera tillfällen förklarat varför bafflarna ser ut som de gör.

Nu tycker jag det är lite slöseri med utrymmet när man gör som Grimm och ställer högtalaren på "styltor" och inte utnyttjar utrymmet hela vägen ner till golvet.

Men jag kan komma att tänka på flera andra högtalare som också ska stå på stativ.
F.ö. spelade dom på Grimm-högtalarna på HEM-mässan i Stockholm för två år sedan tror jag det var, i den stora hörsalen på Lundqvist & Lindqvist.
Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!
Så här såg det ut:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Grimm audio

Inläggav UrSv » 2018-02-08 10:26

Dessutom kan det ju vara intressant att Bruno Putzeys som konstruerat flera av Hypex produkter (bl a NCore) var en del av gruppen som startade Grimm och att deras produkter till stor del är baserade på hans arbete där.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Grimm audio

Inläggav Almen » 2018-02-08 10:54

paa skrev:Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!


Hur lät de, då?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Grimm audio

Inläggav oivavoi » 2018-02-08 11:41

Grimm LS1 är bland dom högtalarne jag har hört som jag har tyckt mest om, ever. Tycker dom var extremt imponerande. Mitt enda problem med dom var att jag tyckte dom hade en relativt begränsad sweetspot, både horisontalt och vertikalt. Men om man tänker lägga så här med pengar på hifi och inte gör DIY, ser jag i dag ingen anledning till att köpa något annat än kompletta aktiva system som Grimm LS1, Beolab 50, etc.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 11:57

oivavoi skrev:Grimm LS1 är bland dom högtalarne jag har hört som jag har tyckt mest om, ever. Tycker dom var extremt imponerande. Mitt enda problem med dom var att jag tyckte dom hade en relativt begränsad sweetspot, både horisontalt och vertikalt. Men om man tänker lägga så här med pengar på hifi och inte gör DIY, ser jag i dag ingen anledning till att köpa något annat än kompletta aktiva system som Grimm LS1, Beolab 50, etc.


Oj, nu blir jag sugen på att lyssna på dessa. :)
Ja, de är ju inte billiga och ska konkurrera med många andra konstruktioner . De verkar dock vara tekniskt imponerande eftersom dsp:n de använder kompenserar för fasgången också om jag fattat det hela rätt. Högtalarna kostar 179000:- utan subbasar. Köper man två standardsubbar kostar det 69000:- till.
Subbasen finns visst även i en servo-version med Seas R0y istället för peerless.


Just subbasen verkar vara en klar kompromiss i vart fall på en punkt eftersom man kan nog få ned låddisten dramatiskt med dubbelt så stora lådor än de som används. Originallådorna verkar bara vara på drygt 20 liter styck. Men det kanske är en god idé att ha elementet uppåtriktat ?
Här en bild på servo-versionen som enligt GRIMM spelar med lägre distorsion än standardsubben.
Senast redigerad av Tangband 2018-02-08 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 12:22

Almen skrev:
paa skrev:Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!


Hur lät de, då?


Ja, hur lät det ?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Grimm audio

Inläggav bassman » 2018-02-08 12:40

Tangband skrev:
Almen skrev:
paa skrev:Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!


Hur lät de, då?


Ja, hur lät det ?



Jag har hört dom vid tre olika tillfällen. Jag har alltid stannat upp en längre stund på deras demos för dom funkar och spelar riktigt jävla bra. Gräver dessutom djup ner i frekvens. Säkert ingen högspelande konstruktion men nivån räcker för mig.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Grimm audio

Inläggav paa » 2018-02-08 14:14

Tangband skrev:
Almen skrev:
paa skrev:Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!


Hur lät de, då?


Ja, hur lät det ?

Jag skulle säga att de lät riktigt bra, det är inte många som lyckats så bra på mässdemo.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 15:11

paa skrev:
Tangband skrev:
Almen skrev:
Hur lät de, då?


Ja, hur lät det ?

Jag skulle säga att de lät riktigt bra, det är inte många som lyckats så bra på mässdemo.


Ingen kompression i basen pga liten lådvolym ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 15:15

Grimm har även en billigare variant med Seas vävda polypropylenkon, en 8-tummare. Verkar vara samma element som Linkwitz använder i sina lx521.

Den dyraste Grimm varianten har en seasdiskant med beryllium-membran.

Någon som lyssnat på båda ?

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Grimm audio

Inläggav i » 2018-02-08 15:20

Intressanta konstruktionsideer men ointressant prisnivå.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Grimm audio

Inläggav Max_Headroom » 2018-02-08 16:38

Varför så liten basburk? Den tar ju upp lika mycket golvyta lik förbannat, men man får alla dom problem som en liten baslåda innebär.
Annars gillar jag breda bafflar, dock av helt andra skäl än baffelstegskompensationen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Grimm audio

Inläggav oivavoi » 2018-02-08 18:10

i skrev:Intressanta konstruktionsideer men ointressant prisnivå.


Själv har jag användt typ så här mycket pengar på mina högtalare, och min lön är helt genomsnittlig. Sparade upp i 19 månader för att ha råd med dom jag ville ha. Beror lite på vad för slags tidsperspektiv man har: Mina förra högtalara bodde hos mig i 17 år. Jag räknar med att dom jag har köpt nu (två olika högtalarar för två olika rum) kommer att stå där minst lika länge. I et sådant tidsperspektiv blir det inte så jättemycket pengar ändå.

I allmänhet tycker jag att man i våra dagar köper för många billiga prylar som man blir av med alldeles för snabbt. Bättre att köpa riktig bra kvalité som man kan ha i många många år.

Men så klart, det här är oavsett för mycket pengar för rätt många av oss. Det skall också sägas att jag av klimatskäl inte kör bil och inte flyger utomlands på semester, och på toppen av det hela är nykterist. Så jag sparar en del på det sättet. Vem jag, tråkig? Nehei! ;)

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Grimm audio

Inläggav i » 2018-02-08 18:47

oivavoi skrev:
i skrev:Intressanta konstruktionsideer men ointressant prisnivå.


Själv har jag användt typ så här mycket pengar på mina högtalare, och min lön är helt genomsnittlig. Sparade upp i 19 månader för att ha råd med dom jag ville ha. Beror lite på vad för slags tidsperspektiv man har: Mina förra högtalara bodde hos mig i 17 år. Jag räknar med att dom jag har köpt nu (två olika högtalarar för två olika rum) kommer att stå där minst lika länge. I et sådant tidsperspektiv blir det inte så jättemycket pengar ändå.

I allmänhet tycker jag att man i våra dagar köper för många billiga prylar som man blir av med alldeles för snabbt. Bättre att köpa riktig bra kvalité som man kan ha i många många år.

Men så klart, det här är oavsett för mycket pengar för rätt många av oss. Det skall också sägas att jag av klimatskäl inte kör bil och inte flyger utomlands på semester, och på toppen av det hela är nykterist. Så jag sparar en del på det sättet. Vem jag, tråkig? Nehei! ;)


Det är klart att sånt här är personliga ställningstaganden. Själv vill jag ha outstanding dynamik och maxvolym för de här pengarna. Förutom sådant som låg distorsion och andra välljudsegenskaper förstås.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Grimm audio

Inläggav paa » 2018-02-08 18:53

Tangband skrev:
paa skrev:
Tangband skrev:
Ja, hur lät det ?

Jag skulle säga att de lät riktigt bra, det är inte många som lyckats så bra på mässdemo.


Ingen kompression i basen pga liten lådvolym ?

Alltså, det är klart att det inte spelade bas som på Cosmonova, det var ju en väldigt stor hörsal dom demade i, men inte desto mindre så imponerade helheten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 19:15

Max_Headroom skrev:Varför så liten basburk? Den tar ju upp lika mycket golvyta lik förbannat, men man får alla dom problem som en liten baslåda innebär.
Annars gillar jag breda bafflar, dock av helt andra skäl än baffelstegskompensationen.


Jag antar att största anledningen är portabiliteten, att grejerna ska kunna bäras till olika inspelningstillfällen.

Varför gillar du breda bafflar ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 19:17

i skrev:
oivavoi skrev:
i skrev:Intressanta konstruktionsideer men ointressant prisnivå.


Själv har jag användt typ så här mycket pengar på mina högtalare, och min lön är helt genomsnittlig. Sparade upp i 19 månader för att ha råd med dom jag ville ha. Beror lite på vad för slags tidsperspektiv man har: Mina förra högtalara bodde hos mig i 17 år. Jag räknar med att dom jag har köpt nu (två olika högtalarar för två olika rum) kommer att stå där minst lika länge. I et sådant tidsperspektiv blir det inte så jättemycket pengar ändå.

I allmänhet tycker jag att man i våra dagar köper för många billiga prylar som man blir av med alldeles för snabbt. Bättre att köpa riktig bra kvalité som man kan ha i många många år.

Men så klart, det här är oavsett för mycket pengar för rätt många av oss. Det skall också sägas att jag av klimatskäl inte kör bil och inte flyger utomlands på semester, och på toppen av det hela är nykterist. Så jag sparar en del på det sättet. Vem jag, tråkig? Nehei! ;)


Det är klart att sånt här är personliga ställningstaganden. Själv vill jag ha outstanding dynamik och maxvolym för de här pengarna. Förutom sådant som låg distorsion och andra välljudsegenskaper förstås.


Kan du ge exempel på ett sånt system som levererar detta ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 19:33

Test från positive feedback där testaren tycker GRIMM är världens bästa högtalare, med stor marginal.
https://positive-feedback.com/Issue75/grimm_ls1.htm

”My final impression of the Grimm LS1 is this: these are the most immersive, dynamic, detail-rich, nuanced, elegant, engaging, emotional, and yes, musical speakers I have ever heard. By far. This system has impressed me in every way. And I believe the Grimm LS1 is revolutionary on so many fronts. It's not just barrier breaking in terms of accuracy in the frequency, time, and phase domains, it also offers a tamper-proof purity in a complete package that will prove attractive to the next generation of audiophiles who may be intimidated by the never-ending rabbit hole of increasingly expensive esoteric equipment that may or may not integrate well and that may or may not end up reproducing anything close to what could be considered high fidelity.”

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Grimm audio

Inläggav i » 2018-02-08 20:02

Tangband skrev:
i skrev:
oivavoi skrev:
Själv har jag användt typ så här mycket pengar på mina högtalare, och min lön är helt genomsnittlig. Sparade upp i 19 månader för att ha råd med dom jag ville ha. Beror lite på vad för slags tidsperspektiv man har: Mina förra högtalara bodde hos mig i 17 år. Jag räknar med att dom jag har köpt nu (två olika högtalarar för två olika rum) kommer att stå där minst lika länge. I et sådant tidsperspektiv blir det inte så jättemycket pengar ändå.

I allmänhet tycker jag att man i våra dagar köper för många billiga prylar som man blir av med alldeles för snabbt. Bättre att köpa riktig bra kvalité som man kan ha i många många år.

Men så klart, det här är oavsett för mycket pengar för rätt många av oss. Det skall också sägas att jag av klimatskäl inte kör bil och inte flyger utomlands på semester, och på toppen av det hela är nykterist. Så jag sparar en del på det sättet. Vem jag, tråkig? Nehei! ;)


Det är klart att sånt här är personliga ställningstaganden. Själv vill jag ha outstanding dynamik och maxvolym för de här pengarna. Förutom sådant som låg distorsion och andra välljudsegenskaper förstås.


Kan du ge exempel på ett sånt system som levererar detta ?


Jag har inte personliga erfarenheter av det. Men jag kan tänka mig att de största modellerna i B&Ws Nautilus serie kan leverera i något i den stilen. Eller Ino i64s med basmoduler t ex. Eller för den delen Bo Bengtssons Megatrend. Eller kanske gamla Infinity Reference IRS.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Grimm audio

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-08 20:12

Tangband skrev:Test från positive feedback där testaren tycker GRIMM är världens bästa högtalare, med stor marginal.
https://positive-feedback.com/Issue75/grimm_ls1.htm

”My final impression of the Grimm LS1 is this: these are the most immersive, dynamic, detail-rich, nuanced, elegant, engaging, emotional, and yes, musical speakers I have ever heard. By far. This system has impressed me in every way. And I believe the Grimm LS1 is revolutionary on so many fronts. It's not just barrier breaking in terms of accuracy in the frequency, time, and phase domains, it also offers a tamper-proof purity in a complete package that will prove attractive to the next generation of audiophiles who may be intimidated by the never-ending rabbit hole of increasingly expensive esoteric equipment that may or may not integrate well and that may or may not end up reproducing anything close to what could be considered high fidelity.”



Det är det vanliga i skriverier om audioprodukter vare sig på nätet eller i tryckt form. Soundstage, The Audio Beat, Hifi Plus, Absolute Sound m.fl. gör likadana uppskrivningar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-08 20:29

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Test från positive feedback där testaren tycker GRIMM är världens bästa högtalare, med stor marginal.
https://positive-feedback.com/Issue75/grimm_ls1.htm

”My final impression of the Grimm LS1 is this: these are the most immersive, dynamic, detail-rich, nuanced, elegant, engaging, emotional, and yes, musical speakers I have ever heard. By far. This system has impressed me in every way. And I believe the Grimm LS1 is revolutionary on so many fronts. It's not just barrier breaking in terms of accuracy in the frequency, time, and phase domains, it also offers a tamper-proof purity in a complete package that will prove attractive to the next generation of audiophiles who may be intimidated by the never-ending rabbit hole of increasingly expensive esoteric equipment that may or may not integrate well and that may or may not end up reproducing anything close to what could be considered high fidelity.”



Det är det vanliga i skriverier om audioprodukter vare sig på nätet eller i tryckt form. Soundstage, The Audio Beat, Hifi Plus, Absolute Sound m.fl. gör likadana uppskrivningar.


Kanske därför de kallar sig positive feedback ? :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster