Digitalt Eko

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Digitalt Eko

Inläggav dewpo » 2018-02-08 20:42

Jag skulle mäta lite efter att ändrat akustiken i rummet lite men fick väldigt konstiga mätningar =>
Eko.jpg
Eko.jpg (13.06 KiB) Visad 453 gånger

EkoDist.jpg
EkoDist.jpg (20.09 KiB) Visad 453 gånger

Så jag provade att kopla om så ljudet gick en annan väg till DAC'n och plötsligt såg det riktigt ut.
NoEko.jpg
NoEko.jpg (11.55 KiB) Visad 453 gånger

NoEkoDist.jpg
NoEkoDist.jpg (19.59 KiB) Visad 453 gånger

Men det löser inte mina problem riktigt då översta kopplingen vore önskvärd av praktiska själ.
Vad kan dylikt Eko i signalen bero på? Kabelbrott i optikkabel? Finns det Någon här på Faktiskt som kan lösa problemet?
Vore tacksam för hjälp.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Digitalt Eko

Inläggav Svante » 2018-02-08 23:04

Skalorna på axlarna syns inte, men kan det vara så att signalen letar sig in direkt analogt elektriskt från ut- till ingång. Du beskriver inte utrustning, rum eller mikplacering så det är lite svårt att komma med tips.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Digitalt Eko

Inläggav dewpo » 2018-02-08 23:30

Ekot får jag när jag kopplar in DAC'n med en tio meters optisk kabel och mäter med en miniDSP Umik.
Om jag delar ut en usb kontakt på en liten dator som står närmre och använder USB anslutning via nätverket till DAC'n slipper jag Ekot på signalen,
Men då måste jag ha en liten dator som surrar lite igång hela tiden och det vill jag inte.
Jag har haft liknade problem innan men jag trodde jag hade löst dom men det hade jag tydligen inte :oops:
De två översta graferna borde alltså vara idet närmsta identiska med de två nedre.
Om jag inte trodde att det var ett verkligt problem vid uppspelning skulle jag inte bry mig, men jag tror att ljudet är korrupt :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Digitalt Eko

Inläggav Svante » 2018-02-09 00:29

Ok, vad är det för:

-operativsystem?
-mätprogramvara?
-DAC?

-Är det samma mikrofon i de två mätningarna?

-miniDSP Umik, är det en USB-mikrofon helt enkelt eller är det ett DSP-kort med en mikrofon och USB-anslutning?

-Samma mätobjekt och samma placering av mikrofon och högtalare i rummet?

-Och vad står det på axlarna i graferna? Specifikt: Hur lång tid är det mellan pulserna?

Det verkar tämligen riskabelt att inte ha samma ljudkort (=kombinerad AD och DA som går på samma klocka) i de där mätningarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Digitalt Eko

Inläggav dewpo » 2018-02-09 11:51

Svante skrev:Ok, vad är det för:

-operativsystem?
-mätprogramvara?
-DAC?

-Windows 10
-REW
-DAC X9
Svante skrev:-Är det samma mikrofon i de två mätningarna?

Ja
Svante skrev:-miniDSP Umik, är det en USB-mikrofon helt enkelt eller är det ett DSP-kort med en mikrofon och USB-anslutning?

Det är en USB-mikrofon
Svante skrev:-Samma mätobjekt och samma placering av mikrofon och högtalare i rummet?

Ja
Svante skrev:-Och vad står det på axlarna i graferna? Specifikt: Hur lång tid är det mellan pulserna?

Det verkar var 0,7 ms
Här är bättre bilder, inte samma mätning utan återskapad =>
Eko.png
Eko.png (73 KiB) Visad 317 gånger

EkoDist.png
EkoDist.png (205.89 KiB) Visad 317 gånger

Svante skrev:Det verkar tämligen riskabelt att inte ha samma ljudkort (=kombinerad AD och DA som går på samma klocka) i de där mätningarna.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Digitalt Eko

Inläggav dewpo » 2018-02-09 12:28

Att koppla direkt till receivern gör ingen skillnad.
EkoR.png
EkoR.png (71.39 KiB) Visad 302 gånger

EkoDistR.png
EkoDistR.png (202.15 KiB) Visad 302 gånger

Men koppling via USB ser riktigt ut men är inte praktiskt fungerande :(
Riktigt.png
Riktigt.png (201.16 KiB) Visad 302 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster