Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Harryup » 2018-02-09 00:00

Nu ändrar Spotify sin Connect och det gör inte alla leverantörer så att grejorna fortsätter att fungera som utlovat när de såldes. Samma kommer hända med TV-apparater också är min känsla.

http://feber.se/internet/art/377611/vissa_hgtalare_blir_av_med_std/

/Harryup

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Conan » 2018-02-09 09:20

”Smarta” prylar är som små datorer — då måste de kunna uppdateras som sådana för att fungera med nya versioner av programvara. Ändringen i Spotify Connect har säkert kommunicerats i god tid så att apparattillverkarna haft tid på sig att ordna med ny firmware. Hur villiga tillverkarnas ledning sen är på att satsa resurser och tid på gamla modeller kan nog variera...

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav faema » 2018-02-09 10:55

Tycker överlag att "intelligenta" grunkor är dummare än genomsnittet av typ samma vara, men igentligen är det ju människorna bakom grunkan som är dum, alltså de som uppfunnit grunkan.
Användarna kommer alltid i sista hand.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav peterh » 2018-02-09 11:12

Harryup skrev:Nu ändrar Spotify sin Connect och det gör inte alla leverantörer så att grejorna fortsätter att fungera som utlovat när de såldes. Samma kommer hända med TV-apparater också är min känsla.

http://feber.se/internet/art/377611/vissa_hgtalare_blir_av_med_std/

/Harryup

Jag undviker spotify så jag har inga som helst problem :-)
Detsamma gäller alla propetära lösningar ( MS office , microsoft, cloudlösningar över huvud taget)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Harryup » 2018-02-09 15:12

Vad jag menar är att vare sig det är SPotify, Netflix, Tidal, Cmore eller vad som helst så verkar det ju fullständigt otroligt att dessa leverantörer inte skall ändra i sina appar och uppkopplingsätt inom de närmaste 15 åren. Men köper man något idag så innehåller vilken apparat som helst programvaror för att hantera saker, uppkopplingar, inkoppling och diverse. Finns ju ingen leverantör som kan jobba gratis med att underhålla firmware ända fram till sista apparaten skrotas och det finns absolut inget löfte vid inköpet att vi lovar att ha en fungerande t.ex. Spotify connect i 5 år.
Är det nån som sätt något löfte att en apparat med appar ens kommer fungera om 5 år?

/Harryup

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav peterh » 2018-02-09 16:36

Harryup skrev:Vad jag menar är att vare sig det är SPotify, Netflix, Tidal, Cmore eller vad som helst så verkar det ju fullständigt otroligt att dessa leverantörer inte skall ändra i sina appar och uppkopplingsätt inom de närmaste 15 åren. Men köper man något idag så innehåller vilken apparat som helst programvaror för att hantera saker, uppkopplingar, inkoppling och diverse. Finns ju ingen leverantör som kan jobba gratis med att underhålla firmware ända fram till sista apparaten skrotas och det finns absolut inget löfte vid inköpet att vi lovar att ha en fungerande t.ex. Spotify connect i 5 år.
Är det nån som sätt något löfte att en apparat med appar ens kommer fungera om 5 år?

/Harryup

Jo, om den är OpenSource och går på Linux
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav gopnik » 2018-02-09 18:03

peterh skrev:Jo, om den är OpenSource och går på Linux

Verkligen inte, och det är bara att titta på mobiltelefonmarknaden, konsument-routers, TiVo-boxar eller i stort sett vad som helst för att se det. Smart-TVn tråden startades om bygger med stor sannolikhet på Linux+BB eller liknande. Det betyder inte att konsumenten kan överta underhåll och utveckling, eller att man ens kan uppdatera mjukvaran över huvud taget utan tillgång till tillverkarens nyckel. Se TiVo-kontroversen. Det var det hålet GPL3 skulle täppa till, men det togs inte så väl emot av tillverkare och vissa utvecklare. Linus, exempelvis.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav peterh » 2018-02-09 19:25

gopnik skrev:
peterh skrev:Jo, om den är OpenSource och går på Linux

Verkligen inte, och det är bara att titta på mobiltelefonmarknaden, konsument-routers, TiVo-boxar eller i stort sett vad som helst för att se det. Smart-TVn tråden startades om bygger med stor sannolikhet på Linux+BB eller liknande. Det betyder inte att konsumenten kan överta underhåll och utveckling, eller att man ens kan uppdatera mjukvaran över huvud taget utan tillgång till tillverkarens nyckel. Se TiVo-kontroversen. Det var det hålet GPL3 skulle täppa till, men det togs inte så väl emot av tillverkare och vissa utvecklare. Linus, exempelvis.

Att visa på misslyckandena betyder inte att OpenSource är fel väg. De "förpackade" exemplen kan vara förlorade ( eller så
kan de fixas). Men tittar man på ubuntu och andra pc-baserade system så sker ständiga uppdateringar. Framför allt
finns källkoden tillgänglig för modifieringar.
Mozilla/Firefox kan nämnas som exempel där OpenSource vida överträffar de kommersiella alternativen.

Förpackade appliances ( brandväggar, fileservers etc) som körs i en vanlig pc är exempel på lyckade lösningar där användaren
inte är inlåst i ett beroende av en leverantör som bara tänker på sina intäkter.
Opensource ersättare av office ( libreoffice etc) är märkligt lite utnyttjade av företag och kommuner, men borde
kunna utgöra en betydande potential för besparingar.
Listan kan göras mycket längre, men då halkar jag av ämnet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-09 21:59

Harryup skrev:...

Samma kommer hända med TV-apparater också är min känsla.

...

/Harryup


Harryup, kan du precisera dig? En TV av idag innehåller många olika sorters "mottagare" och vilken eller vilka av dessa avser du?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav UrSv » 2018-02-09 22:19

Han menar säkert de mjukvarustöd som fanns när man köpte sin TV som t.ex. Hitachis släppta Netflixstöd i Europa sen ett par månader eller LGs droppade Facebookstöd och mängder av liknande förlorad funktionalitet. Det är inget som kommer hända utan det har redan hänt hundratals gånger sen många år.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Bagaget » 2018-02-09 22:22

Tv4play som inte funkar med samsung sedan flera år etc...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Bill50x » 2018-02-10 00:41

Vi är idag lika beroende mjukvarumässigt som man var förr hårdvarumässigt. Kommer ni ihåg "TV2-förberedda apparater" från tidigt 70-tal? Dessa skulle bara kompletteras med en modul för att kunna ta emot TV2 som skulle sändas på högre frekvenser. Var det någon sådan modul som någonsin levererades? Tveksamt, folk köpte väl nya tv-apparater istället.

Idag är vi blåsta på mjukvaruförändringar, uppdateringar som aldrig sker. MS uppdaterar till Windows 8, helt plötsligt är Windows Media Center bara försvunnet (eller var det till W8.1?). Så helt plötsligt var man tvungen att jaga tredjepartsprogram för att få samma funktioner tillbaka. Om det ens gick.

Själv använde jag mig av ett externt ljudkort som fungerade till 100% och jag var helt nöjd. Å så kom en uppdatering av Windows och sedan var det bara att kasta ljudkortet och köpa nytt. Logitech tyckte det var för gammalt för att fixa drivrutinerna. Jag har kamrater som råkat ut för samma sak när det gäller skannrar.

Problemet är ju här, i vilken grad kan man kräva att
1) MS (tex) ska anpassa sitt OS till 7-8 år gamla konstruktioner
2) Tillverkare ska supporta 7-8 år gamla varor där MS har ändrat förutsättningarna?

Detta är ett bekymmer. Vi tvingas idag slänga fullt fungerande apparater bara för att mjukvaran som driver dem har förändrats. Känns inte speciellt miljövänligt eller ekonomiskt enligt mig.

OM man löser detta genom normerade gränssnitt kommer man säkert på sikt att begränsa prestandan. Så hur löser man detta?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-10 00:50

Logitech Media Server och Squeezebox
är bättre än någonsin och då la de ändå ner för flera år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Bill50x » 2018-02-10 00:59

ottovonkopp skrev:Logitech Media Server och Squeezebox är bättre än någonsin och då la de ändå ner för flera år sedan.

Ja, faktiskt. När jag köpte min Classic så var det ändlösa uppdateringar, varje sådan löste några problem och introducerade några nya. Jag hängde varje dag på deras forum för att hitta tips på hur man skulle komma tillrätta med trasslet.

Nu är det flera år sedan jag överhuvud behövde tänka på saken. Det bara fungerar. Tror inte jag varit inne på forumet sedan 2010.

All heder åt Logitech som fortfarande stöder LMS och Squeezeboxar!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Lazyworm » 2018-02-10 02:11

peterh skrev:
gopnik skrev:
peterh skrev:Jo, om den är OpenSource och går på Linux

Verkligen inte, och det är bara att titta på mobiltelefonmarknaden, konsument-routers, TiVo-boxar eller i stort sett vad som helst för att se det. Smart-TVn tråden startades om bygger med stor sannolikhet på Linux+BB eller liknande. Det betyder inte att konsumenten kan överta underhåll och utveckling, eller att man ens kan uppdatera mjukvaran över huvud taget utan tillgång till tillverkarens nyckel. Se TiVo-kontroversen. Det var det hålet GPL3 skulle täppa till, men det togs inte så väl emot av tillverkare och vissa utvecklare. Linus, exempelvis.

Att visa på misslyckandena betyder inte att OpenSource är fel väg. De "förpackade" exemplen kan vara förlorade ( eller så
kan de fixas). Men tittar man på ubuntu och andra pc-baserade system så sker ständiga uppdateringar. Framför allt
finns källkoden tillgänglig för modifieringar.
Mozilla/Firefox kan nämnas som exempel där OpenSource vida överträffar de kommersiella alternativen.

Förpackade appliances ( brandväggar, fileservers etc) som körs i en vanlig pc är exempel på lyckade lösningar där användaren
inte är inlåst i ett beroende av en leverantör som bara tänker på sina intäkter.
Opensource ersättare av office ( libreoffice etc) är märkligt lite utnyttjade av företag och kommuner, men borde
kunna utgöra en betydande potential för besparingar.
Listan kan göras mycket längre, men då halkar jag av ämnet.


Jag misstänker att du vet att Microsoft gick mot Open Source för många år sen och att de har det största opensource repositoryt på Github tillsammans med fler contributions än något annat bolag inkl Google och Facebook. Samt att fler än 30% av alla miljontals core i Azure körs med Linux. Det lät som att du satte Microsoft som motsats till Open Source och Linux.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Conan » 2018-02-10 08:33

UrSv skrev:Han menar säkert de mjukvarustöd som fanns när man köpte sin TV som t.ex. Hitachis släppta Netflixstöd i Europa sen ett par månader eller LGs droppade Facebookstöd och mängder av liknande förlorad funktionalitet. Det är inget som kommer hända utan det har redan hänt hundratals gånger sen många år.


Det där är ju lurigt - hur mycket förlorad "funktionalitet" ska man behöva acceptera på TV:n innan man kan anse att det är nåt faktiskt fel på den? Och hur lång tid från inköpet kan man kräva att TV:n fungerar som den ska?

Säg att jag tycker Netflix-appen på TV:n är väsentlig för min användning. Utan den funktionen hade jag inte köpt just den TV:n utan hade valt en annan. TV-tillverkaren droppar nu Netflix och har inte den funktionen längre. Om detta görs innan 3 år efter jag köpte TV:n så borde jag väl kunna att TV:n är behäftad med ett ursprungsfel och jag kan kräva att dom fixar problemet eller få köpet hävt?

En utökad "garanti" på säg 10 år för smartfunktioner kanske är sättet att få tillverkaren att fortsätta med mjukvarustödet även efter modellen är borta från marknaden?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav peterh » 2018-02-10 11:10

Lazyworm skrev:
peterh skrev:
gopnik skrev:Verkligen inte, och det är bara att titta på mobiltelefonmarknaden, konsument-routers, TiVo-boxar eller i stort sett vad som helst för att se det. Smart-TVn tråden startades om bygger med stor sannolikhet på Linux+BB eller liknande. Det betyder inte att konsumenten kan överta underhåll och utveckling, eller att man ens kan uppdatera mjukvaran över huvud taget utan tillgång till tillverkarens nyckel. Se TiVo-kontroversen. Det var det hålet GPL3 skulle täppa till, men det togs inte så väl emot av tillverkare och vissa utvecklare. Linus, exempelvis.

Att visa på misslyckandena betyder inte att OpenSource är fel väg. De "förpackade" exemplen kan vara förlorade ( eller så
kan de fixas). Men tittar man på ubuntu och andra pc-baserade system så sker ständiga uppdateringar. Framför allt
finns källkoden tillgänglig för modifieringar.
Mozilla/Firefox kan nämnas som exempel där OpenSource vida överträffar de kommersiella alternativen.

Förpackade appliances ( brandväggar, fileservers etc) som körs i en vanlig pc är exempel på lyckade lösningar där användaren
inte är inlåst i ett beroende av en leverantör som bara tänker på sina intäkter.
Opensource ersättare av office ( libreoffice etc) är märkligt lite utnyttjade av företag och kommuner, men borde
kunna utgöra en betydande potential för besparingar.
Listan kan göras mycket längre, men då halkar jag av ämnet.


Jag misstänker att du vet att Microsoft gick mot Open Source för många år sen och att de har det största opensource repositoryt på Github tillsammans med fler contributions än något annat bolag inkl Google och Facebook. Samt att fler än 30% av alla miljontals core i Azure körs med Linux. Det lät som att du satte Microsoft som motsats till Open Source och Linux.

Ja. Det ms demonstrerar är mest showworks. Jag ser inte office eller deras patetiska os "windows" på github.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Harryup » 2018-02-10 11:36

Precis så menar han.
Köper man en TV eller en hembioreceiver så står det en massa funktioner typ Spotify Connect, Netflix Chromecast osv.
Mig veterligen inget som sägs hur länge det lovas att det skall fungera. Opensource är ju trevligt i sig men vore ju en mardröm att supporta för tillverkaren då ingen har kontroll på hur just denna Tv's programvara fungerar.
Nån som vet vad det står finstilt, är en TV "trasig" om inga appar funkar men den går att köra som Tv?

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-10 15:24

Tyvärr är det alldeles för vanligt att de uppdateringar som sägs kunna göras nästan aldrig kommer. Det gäller inte bara Smart-TV utan även mjukvaruberoende audioprylar.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav peterh » 2018-02-10 16:42

RogerGustavsson skrev:Tyvärr är det alldeles för vanligt att de uppdateringar som sägs kunna göras nästan aldrig kommer. Det gäller inte bara Smart-TV utan även mjukvaruberoende audioprylar.

Ja detta är naturligtvis ett problem.
Och det talar för att man inte skall se sådana "finesser" som ett plus, utan tjänster gör man med datorer ( som kan uppdateras och modiferas om tjänsten ändras). Jag ser snarare "finesser" i en TV som något negativt och som ökar risken att det havererar
när man minst önskar det.
Se alltså tv'n som en stor bildskärm, låt datorn göra det den är bra på.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Bagaget » 2018-02-10 18:43

När jag började intressera mig för en bra platt-tv... plasmas/LED (6-8?) år sedan var jag inte intresserad av kabel/marksänd tv alls och tänkte naivt att jag borde kunna ha råd med en större eller bättre ”tv” om den saknade mottagare och smartfunktioner utan bara var just en överdimensionerad monitor.
Så var inte fallet då, och jag tvivlar på att det är mer logiskt nu ;)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Tangband » 2018-02-10 22:42

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Logitech Media Server och Squeezebox är bättre än någonsin och då la de ändå ner för flera år sedan.

Ja, faktiskt. När jag köpte min Classic så var det ändlösa uppdateringar, varje sådan löste några problem och introducerade några nya. Jag hängde varje dag på deras forum för att hitta tips på hur man skulle komma tillrätta med trasslet.

Nu är det flera år sedan jag överhuvud behövde tänka på saken. Det bara fungerar. Tror inte jag varit inne på forumet sedan 2010.

All heder åt Logitech som fortfarande stöder LMS och Squeezeboxar!

/ B


Ja det är hedrande. Men på den tiden de inte hade lagt ned var det somsagt ändlösa uppgraderingar och stabiliteten blev absolut inte bättre. Ibland blev det sämre, mycket frustrerande. Då logitech släppte touchen så fungerade det mesta och då de lagt ned verkar de blivit ännu bättre.

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Lazyworm » 2018-02-11 02:12

peterh skrev:
Ja. Det ms demonstrerar är mest showworks. Jag ser inte office eller deras patetiska os "windows" på github.


Vad menar du med showworks, det ligger massor av program bland open source repositoryt som används av väldigt många personer. Jag är relativt säker på att Outlook och Windows inte är open source och att det inte kommer bli det på en överskådlig framtid. Ända gången jag föredrar Linux framför Windows är när jag bygger containrar, för Linuxcontainer är fortfarande mindre och felfriare. Men nu för tiden kan man köra även linux-containrar på windows servrar :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav peterh » 2018-02-11 11:00

Lazyworm skrev:
peterh skrev:
Ja. Det ms demonstrerar är mest showworks. Jag ser inte office eller deras patetiska os "windows" på github.


Vad menar du med showworks, det ligger massor av program bland open source repositoryt som används av väldigt många personer. Jag är relativt säker på att Outlook och Windows inte är open source och att det inte kommer bli det på en överskådlig framtid. Ända gången jag föredrar Linux framför Windows är när jag bygger containrar, för Linuxcontainer är fortfarande mindre och felfriare. Men nu för tiden kan man köra även linux-containrar på windows servrar :)

Jag menar att det är typiska småappar utan större verkshöjd. Sådana som man kan både ha och mista. Förväxla inte
mängd med nytta !

Office program och kompletta operativsystem är inget MS bidrar med, inte heller kompiiatorer eller supportlib-ar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Tangband » 2018-02-11 11:18

Harryup skrev:Nu ändrar Spotify sin Connect och det gör inte alla leverantörer så att grejorna fortsätter att fungera som utlovat när de såldes. Samma kommer hända med TV-apparater också är min känsla.

http://feber.se/internet/art/377611/vissa_hgtalare_blir_av_med_std/

/Harryup


Det står i länken att Denon, Marantz och Yamaha är förberedda för den nya Spotify connect.
Jag antar att Sonos också förberett sig. Annars vore det nog självmord. Alla dessa märken har ju multirumsgrejor och det är säkert viktigt för dem att allt fungerar. Connect är ju smidigt.
Men vad händer med de mindre företagen ? Bluesound, B/O, Arcam mfl ?
Kanske de allra flesta ändå väljer att uppgradera så problemet kanske inte är stort?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav UrSv » 2018-02-11 13:06

Till och med min Marantz NR1504 fick en ny så Marantz verkar vara på banan.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Harryup » 2018-02-11 13:08

Ja, fast vad är det dom lovar? Någon som vet när det gäller appar.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Tangband » 2018-02-11 14:09

Följer man Harryups länk så verkar det vara många tillverkare som inte kommer klara spotify.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav dewpo » 2018-02-11 15:08

Det måst ju var konsumenterna som blir dummare och dummare med tiden,
Då de accepterar att man tvingar dem till att byta ut fult fungerade saker mot nya som kanske inte ens är bättre.
Ska man ha 2 års avskrivnings tid på allt man köper så får man aldrig råd med något riktigt.
7-10 år tycker jag att man borde kunna kräva att företag supportade sina produkter.
Sen kan förstås nya standarder vara omöjliga att stödja på gammal hårdvara,
Men man borde kunna kräva bakåt kompatibilitet även när det gäller standarder,
Man måste ju inte sluta stödja en gammalstandard för man börjar stödja en ny.

Framför allt borde man som ett minimum kunna förvänta sig att företag åtminstone inte gjorde allt som stod i deras makt för att hindra konsumenter att för länga livet på sitt elskrot genom att aktivt blockera tredje part lösningar :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vissa intelligenta grunkor blir dummare med tiden.

Inläggav Bill50x » 2018-02-11 16:26

Att Spotify Connect kommer ställa till problem när den uppdateras har jag förstått. Någon som vet när denna uppdatering är tänkt att ske?

Än så länge fungerar Triod-appen fortfarande till min Squeezebox vilket jag är mycket tacksam för. Bara undrar om jag kan få den att fungera om jag behöver installera om allt på min dator eller köper en ny?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster