Apple home pod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Apple home pod

Inläggav Belker » 2018-02-12 10:34


Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple home pod

Inläggav Morello » 2018-02-12 10:47

Vad handlar det om?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Apple home pod

Inläggav PerStromgren » 2018-02-12 10:57

Morello skrev:Vad handlar det om?


En liten högtalare som reagerar på tilltal. Modernt som tusan, serru!

Det som den länkade artikeln handlar om är en mätning av sagda högtalare och författaren är imponerad av dessa hifprestanda.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple home pod

Inläggav Morello » 2018-02-12 10:58

https://cdn57.androidauthority.net/wp-c ... 40x460.jpg

Som jag ser det är detta off-topic med stort O. Borde flyttas till övrigt/media etc.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Apple home pod

Inläggav Belker » 2018-02-12 10:59

Rumskorrigering, Fletcher-Munson kompensering osv. Rena flame batet för Faktiskt!

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Apple home pod

Inläggav joakimfors » 2018-02-12 10:59

För gemene man och faktisktianer som behöver något med skyhög WAF så tvivlar jag inte på att den ligger i topp i sitt segment. Finns mycket man kan göra när man sitter med några hundratals miljarder på banken, har tillgång till avancerad tillverkningsutrustning, kör mycket DSP och annan magi, och kan massproducera. Gissar dock att många kommer att jämföra den med massiva riggar i komorok-klass vilket är att jämföra äpplen och päronmos. ;)

Får se när de kommer hit till landet. Lite sugen är man på att skaffa en och jämföra med nuvarande köks/vardagsrums-apparaten som är en Marshall Stanmore.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple home pod

Inläggav Morello » 2018-02-12 11:01

Belker skrev:Rumskorrigering, Fletcher-Munson kompensering osv. Rena flame batet för Faktiskt!


Jag tycker faktiskt behöver mer fokus på kvalitetshifi samt återgivning i allmänhet snarare än slit-och-släng-produkter från tex Apple som sedan matas med bös från Spotify.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple home pod

Inläggav Morello » 2018-02-12 11:03

joakimfors skrev:För gemene man och faktisktianer som behöver något med skyhög WAF så tvivlar jag inte på att den ligger i topp i sitt segment. Finns mycket man kan göra när man sitter med några hundratals miljarder på banken, har tillgång till avancerad tillverkningsutrustning, kör mycket DSP och annan magi, och kan massproducera. Gissar dock att många kommer att jämföra den med massiva riggar i komorok-klass vilket är att jämföra äpplen och päronmos. ;)

Får se när de kommer hit till landet. Lite sugen är man på att skaffa en och jämföra med nuvarande köks/vardagsrums-apparaten som är en Marshall Stanmore.


Eller så köper man en beg receiver med en beg CD-spelare för 1 500 SEK samt ett par mindre kvalitetshögtalare och du har ett system som akterseglar alla monofoniska lösningar oaktat varumärke.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Apple home pod

Inläggav PerStromgren » 2018-02-12 11:08

Morello skrev:https://cdn57.androidauthority.net/wp-content/uploads/2017/06/Apple-HomePod-vs-Home-and-Echo-e1496825501356-840x460.jpg

Som jag ser det är detta off-topic med stort O. Borde flyttas till övrigt/media etc.


Med stort O? Nä, inte säkert. Inte förrän vi visat att de inte gjort något speciellt med återgivningen och att mediakopplingen är en större del än det ev välljudet.

Litet o, möjligen. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Apple home pod

Inläggav joakimfors » 2018-02-12 11:18

Morello skrev:
joakimfors skrev:För gemene man och faktisktianer som behöver något med skyhög WAF så tvivlar jag inte på att den ligger i topp i sitt segment. Finns mycket man kan göra när man sitter med några hundratals miljarder på banken, har tillgång till avancerad tillverkningsutrustning, kör mycket DSP och annan magi, och kan massproducera. Gissar dock att många kommer att jämföra den med massiva riggar i komorok-klass vilket är att jämföra äpplen och päronmos. ;)

Får se när de kommer hit till landet. Lite sugen är man på att skaffa en och jämföra med nuvarande köks/vardagsrums-apparaten som är en Marshall Stanmore.


Eller så köper man en beg receiver med en beg CD-spelare för 1 500 SEK samt ett par mindre kvalitetshögtalare och du har ett system som akterseglar alla monofoniska lösningar oaktat varumärke.


… och nu har du redan betalat mer än en HomePod kostar. Samt att du har en WAF som är infinitesimalt nära 0 när du väl lyckats samla på dig grejorna och placerat dom i rummet. Försök rigga upp det begagnade systemet på köksbänken eller byrån i vardagsrummet och få det att se ut för något eller låta acceptabelt… sen ska man försöka mata det med någon källa också. Du må kalla Spotify och andra streamingtjänster för mög men faktum är att det är så ~99% av alla lyssnar på musik nuförtiden och det är mot dom som Apple riktar sig med den här produkten. ;)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Apple home pod

Inläggav Belker » 2018-02-12 11:27

Om vi lämnar eventuella tjänster kopplade till burken och istället betraktrar den som en närfältsmonitor kanske diskussionen blir mer stringent och relevant för Faktiskt. Morello, läs länken i första inlägget innan du sågar produkten som monofonisk livsstilsmög.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple home pod

Inläggav Morello » 2018-02-12 11:32

"Apple’s limit on the woofer is to restrict excursion when the harmonic distortion approaches HALF the intensity of the primary sound, effectively meaning you will not hear it."

Som sagt, vad har detta med hifi att göra?



Här kommer en länk till en artikel om en hifi-högtalare:
Kan vara bra att ha som referens.

https://www.stereophile.com/floorloudspeakers/207/index.html
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple home pod

Inläggav Morello » 2018-02-12 11:38

joakimfors skrev:
Du må kalla Spotify och andra streamingtjänster för mög men faktum är att det är så ~99% av alla lyssnar på musik nuförtiden och det är mot dom som Apple riktar sig med den här produkten. ;)


Visst, men jag trode detta var ett forum för lyssnare med anspråk på god återgivning.

Vad vi talar om mu är samtida varianter av bergsprängare eller bärbar FM-radio.
Inget fel med det, men diskussionen hör inte hemma i ett hifi-forum.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Apple home pod

Inläggav mrGaskill » 2018-02-12 12:06

Med tanke på att bärbara högtalare brukar låta urk, så kan denna vara en välkommen nyhet om man vill ha relativt god återgivning som är bärbar. Om den låter ganska bra.
Min Sony x77 skulle jag av humana skäl gräva ner i skogen.
Eller dumstrut på kanske. Var den inte bärbar? :oops:
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Apple home pod

Inläggav joakimfors » 2018-02-12 13:01

Morello skrev:
joakimfors skrev:
Du må kalla Spotify och andra streamingtjänster för mög men faktum är att det är så ~99% av alla lyssnar på musik nuförtiden och det är mot dom som Apple riktar sig med den här produkten. ;)


Visst, men jag trode detta var ett forum för lyssnare med anspråk på god återgivning.

Vad vi talar om mu är samtida varianter av bergsprängare eller bärbar FM-radio.
Inget fel med det, men diskussionen hör inte hemma i ett hifi-forum.


Apple själva påstår i alla fall att just denna produkt är "hifi".

HomePod combines Apple-engineered audio technology and advanced software to deliver the highest-fidelity sound throughout the room, anywhere it’s placed.


Jämfört med bergsprängare och andra oljudslådor så verkar det iaf finnas lite eftertanke och ingenjörskonst inblandat i konstruktionen. Det är ju trots allt inte en lågdensitetsspånskivelåda med lite rymdskeppsliknande plast på framsidan, sprängtråd på baksidan och bottenskrapet av papperskonsdiskanter och fladderbasar som bestyckning samt total avsaknad av delningsfilter. ;)

Konkurrenterna finner man väl snarare bland Beoplay A6/M5, Devialet Phantom, och liknande.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Apple home pod

Inläggav JB » 2018-02-12 13:19

joakimfors skrev:Konkurrenterna finner man väl snarare bland Beoplay A6/M5, Devialet Phantom, och liknande.


Eller kanske den här som dom mer eller mindre kopierat rakt av? =P

https://store.google.com/ca/product/google_home

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Apple home pod

Inläggav joakimfors » 2018-02-12 13:32

JB skrev:
joakimfors skrev:Konkurrenterna finner man väl snarare bland Beoplay A6/M5, Devialet Phantom, och liknande.


Eller kanske den här som dom mer eller mindre kopierat rakt av? =P

https://store.google.com/ca/product/google_home


Då får man väl gå tillbaka till källan och säga att dom båda är en kopia av Amazon Echo. ;) Finns ju en mängd hemassistenter men HomePod ligger väl mer åt ljudåtergivningshållet och lite mindre mot assistans/automation. I alla fall för tillfället.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Apple home pod

Inläggav mrGaskill » 2018-02-12 13:52

Sån här vill jag nog köpa. :-) Bra tips !
"we have assumed control!"

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Apple home pod

Inläggav ante_77 » 2018-02-12 14:47

Det kommer nog att bli ett inköp av några st home poddar.
Verkar vara bra grejer

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Apple home pod

Inläggav Kribban » 2018-02-12 15:24

Morello skrev:
Belker skrev:Rumskorrigering, Fletcher-Munson kompensering osv. Rena flame batet för Faktiskt!


Jag tycker faktiskt behöver mer fokus på kvalitetshifi samt återgivning i allmänhet snarare än slit-och-släng-produkter från tex Apple som sedan matas med bös från Spotify.


Fast min uppfattning om Apple är att det är allt annat än slit och släng produkter :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Apple home pod

Inläggav Kribban » 2018-02-12 15:26

Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Apple home pod

Inläggav JB » 2018-02-12 17:50

joakimfors skrev:
JB skrev:
joakimfors skrev:Konkurrenterna finner man väl snarare bland Beoplay A6/M5, Devialet Phantom, och liknande.


Eller kanske den här som dom mer eller mindre kopierat rakt av? =P

https://store.google.com/ca/product/google_home


Då får man väl gå tillbaka till källan och säga att dom båda är en kopia av Amazon Echo. ;) Finns ju en mängd hemassistenter men HomePod ligger väl mer åt ljudåtergivningshållet och lite mindre mot assistans/automation. I alla fall för tillfället.


Sant, Amazon har ju även Echo Spot som ser riktigt trevlig ut med display, men jag antar att den fungerar bäst att ha som klockradio i sovrummet.

https://www.youtube.com/watch?v=sn5S30IgkC0

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Re: Apple home pod

Inläggav niclas » 2018-02-12 18:39

JB skrev:
joakimfors skrev:
JB skrev:
Eller kanske den här som dom mer eller mindre kopierat rakt av? =P

https://store.google.com/ca/product/google_home


Då får man väl gå tillbaka till källan och säga att dom båda är en kopia av Amazon Echo. ;) Finns ju en mängd hemassistenter men HomePod ligger väl mer åt ljudåtergivningshållet och lite mindre mot assistans/automation. I alla fall för tillfället.


Sant, Amazon har ju även Echo Spot som ser riktigt trevlig ut med display, men jag antar att den fungerar bäst att ha som klockradio i sovrummet.

https://www.youtube.com/watch?v=sn5S30IgkC0


Härligt med en kamera/videokamera i klockradion för sovrummet.. :)

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple home pod

Inläggav Tell » 2018-02-12 19:16

Morello: Dags för dig att sluta vara så tråkigt gubbig hela tiden? Visst att Apples Home Pod inte låter lika bra som ett par B&W Nautilus 801, men med tanke på att Apples produkter ÄR väldigt moderna o inne hos väldigt många människor så kommer det ändå resultera i att fler folk kommer få sig (enligt uppgift) väldigt bra ljud hemma ändå. Visst är det jävligt trist att det är mono om man inte köper sig två av dom o att dom kanske limitar basen vid högre volymer, men det är väl ändå en bra grej om fler får sig bra ljud där hemma inte sant?
Iofs tycker jag personligen att den tämligen platta tonkurvan ser jävligt trist ut, men intressant hur mycket o välfungerande teknik dom klämt in. Förutom iofs att Siri verkar funka skit för dom som är intresserad för röststyrning.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Apple home pod

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-02-13 19:30

Morello skrev:
Belker skrev:Rumskorrigering, Fletcher-Munson kompensering osv. Rena flame batet för Faktiskt!


Jag tycker faktiskt behöver mer fokus på kvalitetshifi samt återgivning i allmänhet snarare än slit-och-släng-produkter från tex Apple som sedan matas med bös från Spotify.

VERKLIGEN!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple home pod

Inläggav hifikg » 2018-02-14 00:44

Morello skrev:
Belker skrev:Rumskorrigering, Fletcher-Munson kompensering osv. Rena flame batet för Faktiskt!


Jag tycker faktiskt behöver mer fokus på kvalitetshifi samt återgivning i allmänhet snarare än slit-och-släng-produkter från tex Apple som sedan matas med bös från Spotify.


Apple driver sitt eget "spotify" vet du och det är hållbart och kommer bestå... i flera år
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple home pod

Inläggav hifikg » 2018-02-14 00:51

Morello skrev:
joakimfors skrev:
Du må kalla Spotify och andra streamingtjänster för mög men faktum är att det är så ~99% av alla lyssnar på musik nuförtiden och det är mot dom som Apple riktar sig med den här produkten. ;)


Visst, men jag trode detta var ett forum för lyssnare med anspråk på god återgivning.

Vad vi talar om mu är samtida varianter av bergsprängare eller bärbar FM-radio.
Inget fel med det, men diskussionen hör inte hemma i ett hifi-forum.


Vi diskuterar en hel del rena ormoljeprylar. Den här prylen har ändå fått följande omdöme av hifi-experterna på MacWorld:

"Med ljudkvalitet som knäcker högtalare som kostar betydligt mer, och kraft att fylla ett stort vardagsrum utan distortion, är Homepod ett enkelt val för den som framför allt är ute efter bra ljud."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Apple home pod

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-02-14 08:15

hifikg skrev:
Morello skrev:
Belker skrev:Rumskorrigering, Fletcher-Munson kompensering osv. Rena flame batet för Faktiskt!


Jag tycker faktiskt behöver mer fokus på kvalitetshifi samt återgivning i allmänhet snarare än slit-och-släng-produkter från tex Apple som sedan matas med bös från Spotify.


Apple driver sitt eget "spotify" vet du och det är hållbart och kommer bestå... i flera år

Ok men det var inte den aspekten som diskuterades, det var kvaliteten på musiken...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple home pod

Inläggav hifikg » 2018-02-14 08:37

sportbilsentusiasten skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:
Jag tycker faktiskt behöver mer fokus på kvalitetshifi samt återgivning i allmänhet snarare än slit-och-släng-produkter från tex Apple som sedan matas med bös från Spotify.


Apple driver sitt eget "spotify" vet du och det är hållbart och kommer bestå... i flera år

Ok men det var inte den aspekten som diskuterades, det var kvaliteten på musiken...


Musiken kan variera i kvalitet, men ljudets kvalitet behöver man inte oroa sig för. Om man ska tro MacWorld

"Med ljudkvalitet som knäcker högtalare som kostar betydligt mer, och kraft att fylla ett stort vardagsrum utan distortion, är Homepod ett enkelt val för den som framför allt är ute efter bra ljud."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Apple home pod

Inläggav Zeeall » 2018-02-14 13:47

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster