Apple home pod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Apple home pod

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-02-14 17:53

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
hifikg skrev:
Apple driver sitt eget "spotify" vet du och det är hållbart och kommer bestå... i flera år

Ok men det var inte den aspekten som diskuterades, det var kvaliteten på musiken...


Musiken kan variera i kvalitet, men ljudets kvalitet behöver man inte oroa sig för. Om man ska tro MacWorld

"Med ljudkvalitet som knäcker högtalare som kostar betydligt mer, och kraft att fylla ett stort vardagsrum utan distortion, är Homepod ett enkelt val för den som framför allt är ute efter bra ljud."

"kvaliteten på musiken" = menas att man får skitkvalitet (remastrade&remixade utgåvor tex) Att det ljudmässigt kanske låter bra...spelar ingen roll om de förstört orginalmusiken.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple home pod

Inläggav Morello » 2018-02-14 19:05

Apropå källkritik och sådant. :mrgreen:

" Om man ska tro MacWorld

"Med ljudkvalitet som knäcker högtalare som kostar betydligt mer, och kraft att fylla ett stort vardagsrum utan distortion, är Homepod ett enkelt val för den som framför allt är ute efter bra ljud.""
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple home pod

Inläggav hifikg » 2018-02-14 19:11

Morello skrev:Apropå källkritik och sådant. :mrgreen:

" Om man ska tro MacWorld

"Med ljudkvalitet som knäcker högtalare som kostar betydligt mer, och kraft att fylla ett stort vardagsrum utan distortion, är Homepod ett enkelt val för den som framför allt är ute efter bra ljud.""


Jag hoppas att alla förstår att jag är lika ironisk som när Råd & Rön testar högtalare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple home pod

Inläggav hifikg » 2018-02-14 19:15

sportbilsentusiasten skrev:
hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ok men det var inte den aspekten som diskuterades, det var kvaliteten på musiken...


Musiken kan variera i kvalitet, men ljudets kvalitet behöver man inte oroa sig för. Om man ska tro MacWorld

"Med ljudkvalitet som knäcker högtalare som kostar betydligt mer, och kraft att fylla ett stort vardagsrum utan distortion, är Homepod ett enkelt val för den som framför allt är ute efter bra ljud."

"kvaliteten på musiken" = menas att man får skitkvalitet (remastrade&remixade utgåvor tex) Att det ljudmässigt kanske låter bra...spelar ingen roll om de förstört orginalmusiken.


Med kvalitet på MUSIKEN avser jag framförandet av densamma och det kan variera något alldeles väldigt vill jag lova. Välspelad musik som kraschas vid inspelning, mixning, mastring, lagring osv osv renderar i dåligt ljud. I min enkla värld alltså. Och vad som är värst, dålig musik, perfekt återgiven, eller riktigt bra musik som försämrats i efterarbetet... tja...

Och än en gång, MacWorld är INTE sanningssägare och knappast särskilt objektiva när det gäller ljudprodukter (från Apple). Jag var ironisk.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Apple home pod

Inläggav Kribban » 2018-02-14 19:37

Det kanske är så att denna tråd ligger i fel forumdel? Jag tror inte heller att detta är en Hifi-
högtalare utan jag ser den mer som en produkt med flera användningsområden som passar mig. Kan jag då även använda den som t.ex en köksradio så blir det en bonus :D

/Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Apple home pod

Inläggav darkg » 2018-02-14 19:50

För MacWorld-läsare är det kanske just ett enkelt val, då man om fördomen ursäktas inte egentligen beaktar icke-mac. Eller mer än tre år gammal-mac, om det finns nyare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple home pod

Inläggav hifikg » 2018-02-14 21:44

Kribban skrev:Det kanske är så att denna tråd ligger i fel forumdel? Jag tror inte heller att detta är en Hifi-
högtalare utan jag ser den mer som en produkt med flera användningsområden som passar mig. Kan jag då även använda den som t.ex en köksradio så blir det en bonus :D

/Kribban


Jag tror att de uppfyller DIN-normen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Apple home pod

Inläggav jonasp » 2018-02-16 12:34

Arstechnica har en rätt bestämd uppfattning i frågan:


"Apple’s HomePod: Paying $350 for a speaker that says “no” this much is tough"

https://arstechnica.com/gadgets/2018/02 ... -thats-it/
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Apple home pod

Inläggav Kribban » 2018-02-16 13:04

jonasp skrev:Arstechnica har en rätt bestämd uppfattning i frågan:


"Apple’s HomePod: Paying $350 for a speaker that says “no” this much is tough"

https://arstechnica.com/gadgets/2018/02 ... -thats-it/


Tack för en mycket bra artikel :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Apple home pod

Inläggav Fostex » 2018-02-16 13:47

Tycker att detta är en klok och underhållande artikeln om Apple's upphaussning av produkten i fråga:
https://thenextweb.com/apple/2018/01/24 ... -home-max/
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple home pod

Inläggav hifikg » 2018-02-16 15:23

Fostex skrev:Tycker att detta är en klok och underhållande artikeln om Apple's upphaussning av produkten i fråga:
https://thenextweb.com/apple/2018/01/24 ... -home-max/


Det verkar inte vara någon som är van att fundera över ljud och hur det ska låta. Han verkar på fullt allvar tro att Homepod ska förstärka ljudet av hans diskmaskin. En pajas med en agenda.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Apple home pod

Inläggav JB » 2018-02-16 15:54


Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Apple home pod

Inläggav jonasp » 2018-02-16 16:00

Och så en obligatorisk nedmontering:

https://www.ifixit.com/Teardown/HomePod ... own/103133
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Apple home pod

Inläggav joakimfors » 2018-02-16 17:22


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple home pod

Inläggav hifikg » 2018-02-16 17:30



Man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg. Lite får man offra :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Apple home pod

Inläggav rqu » 2018-02-20 23:09


Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Apple home pod

Inläggav JB » 2018-02-20 23:36

Man kan även bygga en egen Google högtalare om man har en Raspberry PI och lite andra delar över. Jag har faktiskt varit lite sugen på att testa då jag har några Raspberry PI's över :)

https://becominghuman.ai/turn-your-raspberry-pi-into-homemade-google-home-9e29ad220075

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Apple home pod

Inläggav shifts » 2020-01-31 18:30

Blev för nyfiken på hur dålig HomePod är och har beställt en, allt för Faktiskts medlemmars höga nöjes skull. Kommentarer om ljudet kommer!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Apple home pod

Inläggav Kribban » 2020-01-31 18:51

spännande!! Vill själv ha en i köket så jag kan slänga ut google. Kör ju homekit så den hade varit ett bra komplement (trpr jag)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Apple home pod

Inläggav shifts » 2020-01-31 22:15

Har inget smart i hemmet förutom mig själv och min flickvän, så här blir det mest fokus på ljud och handhavande. Men kanske blir det någon lampa jag kan prata med när jag känner mig ensam så småningom. :D
2021 maj på Spotify

Eargasm
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2014-10-17

Re: Apple home pod

Inläggav Eargasm » 2020-02-17 01:23

shifts skrev:Har inget smart i hemmet förutom mig själv och min flickvän, så här blir det mest fokus på ljud och handhavande. Men kanske blir det någon lampa jag kan prata med när jag känner mig ensam så småningom. :D


Har du fått någon leverans?
Hade vart trevligt med ett omdöme, letar köksradio..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Apple home pod

Inläggav shifts » 2020-02-17 18:36

Den står på jobbets kontor för tillfället. Den har ännu inte uppgraderats till senaste firmwareversionen och knasar när den befinner sig på delat nätverk (vilket den gör nu), så väntar med utlåtande om handhavande.

Ljudet är alldeles för uppskruvat i basen för att kunna användas på rimligt sätt. Spelar man något med syntetiska trum- eller basljud tar de helt överhanden. Helt orimligt. Den ska kunna anpassa sitt ljud efter omgivningen, men basen verkar inte justeras ner alls. Med den firmwareversion jag kör så ska den tydligen vara avsevärt mattare i basen än med tidigare versioner. Just nu känner jag mig som tonåringarna som glider runt macken på byn och stilar med sin nya bilstereo med basen på max.

Trots detta är den rätt rolig och i lämpligt rum kan det nog fungera hyfsat ok, men på ett kontor med kontorsgrannar gör man sig snabbt impopulär. :lol:

Kommer prova den hemma igen och se om jag kan få den att spela på en rimlig nivå efter lite uppgraderingar osv. Men just nu har den inte en suck mot mina Ino Audio piMx när det kommer till ljudkvalitet. De har å andra sidan jättedålig integration till Apple Music som jag använder i HomePod. :wink:

Här är någon som mätt upp en: https://www.reddit.com/r/audiophile/com ... confidence
2021 maj på Spotify

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: FalloutBoy och 20 gäster