Distorsionsfri ljudspridning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Distorsionsfri ljudspridning?

Inläggav JM » 2018-02-18 12:36

diff spalter.png
diff spalter.png (501.19 KiB) Visad 335 gånger


Kan spalter framför beamande högtalare sprida ljudet på ett distortionsfritt sätt? Hörbart?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Distorsionsfri ljudspridning?

Inläggav petersteindl » 2018-02-18 12:59

Vad är distorsionsfri spridning? Alltså, om förändringar inte är hörbara så skippa förändringarna. Ockhams rakkniv.

Olika konstruktörer vill styra spridningen på ett för konstruktionen gynnsamt sätt då högtalaren placeras i rum. Det är under förutsättning att de kommit till den kunskapsnivån. Därför är det inte applicerbart med viss given likadan spridning från olika högtalare. Jag gör på mitt sätt. Ingvar gör på sitt sätt och andra gör på sitt sätt.

För att spalter skall funka såsom tänkt i teorierna så bör inkommande ljudvåg vara plan och utgående ljudvåg blir då sfärisk.

En waveguide kan göra underverk om man beräknar den för att ge de parametrar som ger underverket.

Om du med distorsionsfri spridning menar den spridning som en pulserande sfär har, så är jag tveksam till det arrangemang som bilden visar. Det finns nog väsentligen bättre lösningar. Men lösningen på bild kan vara optimal för just det elementet i den konstruktionen med just de tankar som den konstruktören vill åstadkomma.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster