MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav hifikg » 2018-03-17 19:21

IngOehman skrev:
hifikg skrev:Hmm... så det här är en felkonstruktion då, från självaste vdH. Tänka sig. Lyssnar till Humlans Flykt.

IMG_8941.PNG


Vad menar du med att den skulle vara felkonstruerad?

Menar du att det finns en entydig sanning om vilken induktans som är "rätt"? :o :?

Olika kabeltillverkare har olika uppfattningar om vad som är lagom. Det kan också röra sig om att man vill att karakteristiska impedansen skall vara hög, så reflektionsenergin skall bli låg. Naims förstärkare kräver kablar med lite extra separerade ledare.

Att en kabel har lite avsiktigt separerade ledare är ju heller inte alls samma sak som att plus och minus är separata, vilket leder till att det blir hur som helst, som funktion av hur ägaren av kabeln råkar lägga den. Den som köper en sådan kabel är ju troligen dessutom lika okunnig som kabeltillverkaren, så risken att det blir tokigt (t ex klart olika till höger och vänster) är stor.


Vh, iö


Jag får nog erkänna att jag inte förstår. Att ha separerade +/- lät som något dåligt några inlägg upp. Mina högtalarkablar är sådana. Och de låter inte alls. De ser ut som den på bilden och borde alltså vara en dålig konstruktion. Du skriver att både köpare (jag) och kabeltillverkare (vdH) är lika okunniga och att jag är det och var det när den där kabeln inköptes för snart 30 år sedan må väl vara hänt. Alla ledare är lika långa så hur tokigt kan det bli? De hamnar lite som de hamnar när det städas och någon gång möbleras om. Den vänstra högtalaren får en hel del slack medan den högra behöver hela längden. Ibland har jag skarvat ena kabeln med en sockerbit o någon meter lampsladd, eller vad jag nu haft hemma. Och det har alltid fungerat det med. Humlan flyger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav darkg » 2018-03-17 19:22

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:Nej, du föreslog säkerhetsbananer som ett (bästa) alternativ...

Nej? 8O

Jag förstår inte dina inlägg. Menar du att jag INTE förespråkar säkerhetsbananer i högtalaränden, när jag skriver att det är det bästa alternativet?

Jag vet inte vad jag skall säga. Ditt inlägg är väldigt konstigt.

Du får helt enkelt tro mig när jag berättar om vad jag förespråkar. Jag vet ju min egen åsikt i frågan. Du kan lita på det. Att förespråka något betyder att man talar för det.

RogerJoensson skrev:...och inte ens den där världens bästa högtalarsladd är väl försedd med sådana..

Om du med "världens bästa högtalarsladd" menar LTS' lågimpedanskabel som Anders hittade på, så vet jag inte vilka kontakter Anders valde för den.

Jag tänkte t ex på den kabel som du la ut ett förarbete till säljtext här på faktiskt, som nu används i kraftigt redigerad version, som du är upphovsman till och som nu saluförs med vanliga knivbananer. Att då babbla om risk för kortslutning med Speakon, samtidigt förorda, använda och sälja sladdar med knivbananer. Tja... Jovisst är det bra att nämna alternativet säkerhetsbananer (en bra nödlösning till en kass standard), men om det inte är det som säljs med världens (näst) bästa högtalarkabel är det då rimligt att spy galla över Speakon i kortslutningsfrågan?


Tja och tja, speakon innebär en annan kortslutningsrisk som det väl är rimligt att belysa, särskilt om man har upplevt att det är ett inte sällsynt problem [att sladden åker loss och därför lätt kortsluter].
Att det inte sitter säkerhetsbananer på Guru solid har inte så mycket med speakon att göra, jag gissar att det dels saknas lämpliga kontakter, dels är lite mindre nödvändigt eftersom trådarna hålls isär ganska bra av läderbiten och sin styvhet. (Jag har inte sett den i verkligheten, men det ser så ut). ("Babbla" förresten, varför så stridslysten?)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Laila » 2018-03-17 19:52

darkg skrev:...
Tja och tja, speakon innebär en annan kortslutningsrisk som det väl är rimligt att belysa, särskilt om man har upplevt att det är ett inte sällsynt problem [att sladden åker loss och därför lätt kortsluter]. .....

Håller just nu en speakOn kabelkontakt i handen å har svårt att förstå hur den skulle kunna orsaka kortslutning i en hemma-anläggning. I allafallen inte med enkelhet . . . typ. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Svante » 2018-03-17 19:59

Man kan ju tänka helt fritt också. Hur borde en högtalarkabel, inklusive kontakter, vara konstruerad anno 2018?

Jag skulle ställa upp en spec utifrån egenskaper och inte hur man ska göra den. Den ska förstås ha en rimligt låg resistans och induktans, den ska vara mjuk och böjlig, och den ska i båda ändar ha kontakter som inte glappar och inte går att vända fel. Kontakten bör vara en hane i förstärkaränden och en hona i högtalaränden. På så sätt blir förstärkaren skyddad mot kortslutning, och man kan även skarva ihop flera kablar om man behöver extra längd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-17 20:03

Om banankontaktsladdarna åker ut så kan de komma i kontakt med annat än varandra. En fungerande lösning finns dock på detta, som Ingvar också föreslog.

Att Speakon skulle vara ett värre problem än vanliga- eller kniv-banaer i hemmiljö vad gäller kortslutningsrisk, det köper jag inte. Jo det går så klart att skapa eller finna fall där man t ex lyckats att inte skruva ihop kontakten korrekt (eller där en hel PA-stack vält), men sådana fall eller motsvarande misslyckanden kan man säkert hitta oavsett kontakt bara letar ordentligt. Själv har jag lyckats orsaka kortslutning många gånger med labbkontakter av banantyp, men aldrig med speakondon.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav jonasp » 2018-03-17 20:08

Svante skrev:Man kan ju tänka helt fritt också. Hur borde en högtalarkabel, inklusive kontakter, vara konstruerad anno 2018? .


Vi måste definiera kabeln först. EKK är för mesigt. Jag föreslår 30x5mm rektangulär kopparprofil. Då ansluter man lämpligast med mutter och pinnbult.

Skål!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 20:19

Skål, skål!
"we have assumed control!"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-17 20:21

jonasp skrev:
Svante skrev:Man kan ju tänka helt fritt också. Hur borde en högtalarkabel, inklusive kontakter, vara konstruerad anno 2018? .


Vi måste definiera kabeln först. EKK är för mesigt. Jag föreslår 30x5mm rektangulär kopparprofil. Då ansluter man lämpligast med mutter och pinnbult.

Skål!

Nej, det är dåligt pga kabelns plastiska egenskaper...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav dennis » 2018-03-17 20:22

Svante skrev:Man kan ju tänka helt fritt också. Hur borde en högtalarkabel, inklusive kontakter, vara konstruerad anno 2018?

Jag skulle ställa upp en spec utifrån egenskaper och inte hur man ska göra den. Den ska förstås ha en rimligt låg resistans och induktans, den ska vara mjuk och böjlig, och den ska i båda ändar ha kontakter som inte glappar och inte går att vända fel. Kontakten bör vara en hane i förstärkaränden och en hona i högtalaränden. På så sätt blir förstärkaren skyddad mot kortslutning, och man kan även skarva ihop flera kablar om man behöver extra längd.

Mjuk ock böjlig, samtidigt som den gärna får vara styv nog för att ligga där den ligger, lösa kablar osv + glada katter och liknande gör att det snabbt ser rörigt ut om sådant inte kläms eller klamras fast i vägg eller golv. :)

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-17 20:25

Svante skrev:Man kan ju tänka helt fritt också. Hur borde en högtalarkabel, inklusive kontakter, vara konstruerad anno 2018?

Är det något fel den redan existerande Speakonkontakten förutom att den är ful och klumpig?
-För lågt kontakttryck (med ev dist etc som följd)?
-Den dåligt avlastningen (vilket med en någorlunda normal kabel förutsätter att man inte skruvat ihop den ordentligt)?
-Att den låser så att den inte åker ut om man drar i sladden?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav petersteindl » 2018-03-17 20:29

Jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Kabeln skall ju naturligtvis vara supraledande. Förslagsvis med flytande helium. Tippar att det går att tillverka och sälja en dylik kabel långt billigare än de flesta highend-kablar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 20:54

Ja, varför acceptera några milliohm alldeles i onödan? ;)

jonasp skrev:
Svante skrev:Bananer är ju mindre dåligt i förstärkaränden, trillar de ur där så blir det iaf inte kortis. Men de går förstås att vända fel.

Speakon i högtalarroefven och banan i förstärkarroefven är ju en utmärkt kompromiss! Pyramidalt, som Morello hade sagt!


Fast Bananer i bägge ändar är bättre, men gärna säkerhetsbananer i högtalaränden.

Det sitter ju redan banankontakter i högtalaren. Att byta är bara dumt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 21:19

hifikg skrev:
IngOehman skrev:
hifikg skrev:Hmm... så det här är en felkonstruktion då, från självaste vdH. Tänka sig. Lyssnar till Humlans Flykt.

IMG_8941.PNG


Vad menar du med att den skulle vara felkonstruerad?

Menar du att det finns en entydig sanning om vilken induktans som är "rätt"? :o :?

Olika kabeltillverkare har olika uppfattningar om vad som är lagom. Det kan också röra sig om att man vill att karakteristiska impedansen skall vara hög, så reflektionsenergin skall bli låg. Naims förstärkare kräver kablar med lite extra separerade ledare.

Att en kabel har lite avsiktigt separerade ledare är ju heller inte alls samma sak som att plus och minus är separata, vilket leder till att det blir hur som helst, som funktion av hur ägaren av kabeln råkar lägga den. Den som köper en sådan kabel är ju troligen dessutom lika okunnig som kabeltillverkaren, så risken att det blir tokigt (t ex klart olika till höger och vänster) är stor.


Vh, iö


Jag får nog erkänna att jag inte förstår. Att ha separerade +/- lät som något dåligt några inlägg upp. Mina högtalarkablar är sådana. Och de låter inte alls. De ser ut som den på bilden och borde alltså vara en dålig konstruktion. Du skriver att både köpare (jag) och kabeltillverkare (vdH) är lika okunniga och att jag är det och var det när den där kabeln inköptes för snart 30 år sedan må väl vara hänt. Alla ledare är lika långa så hur tokigt kan det bli? De hamnar lite som de hamnar när det städas och någon gång möbleras om. Den vänstra högtalaren får en hel del slack medan den högra behöver hela längden. Ibland har jag skarvat ena kabeln med en sockerbit o någon meter lampsladd, eller vad jag nu haft hemma. Och det har alltid fungerat det med. Humlan flyger.

Ledtråd: Separata och separerade är två olika ord, inte samma sak. Separat är "var för sig", separerade är "med ett avstånd" (till ett avstånd)*. X antal mm.

Alla parledare har ett avstånd mellan + och -, annars blir det ju kortslutning.

Med separata ledare så är avståndet odefinerat och det kan bli mycket svårt att få vänster och höger kanals kabel lika. Kabeln (som utgörs av de två separata halvorna) får inga definierade egenskaper.

Så igen - vad är det som gör att du menar att avståndet som din kabel har, är dåligt? Eller som gör att du menar att någon annan skall tycka det?


Vh, iö

- - - - -

*Betyder i det här fallet alltså. Självklart kan man hävda att separerade kan betyda gjorda separata.

Separation är inte alldeles entydigt, men det handlar alltså inte om separerade i betydelsen isärdragna till två disparata delar, när separeringen görs av ett hölje som är i ett stycke och ger ett givet avstånd mellan ledarna. Man kan ju lika gärna säga att ett sådan hölje håller ihop ledarna som att det håller isär dem. Hänger du med?
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-17 21:25, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav darkg » 2018-03-17 21:23

Laila skrev:
darkg skrev:...
Tja och tja, speakon innebär en annan kortslutningsrisk som det väl är rimligt att belysa, särskilt om man har upplevt att det är ett inte sällsynt problem [att sladden åker loss och därför lätt kortsluter]. .....

Håller just nu en speakOn kabelkontakt i handen å har svårt att förstå hur den skulle kunna orsaka kortslutning i en hemma-anläggning. I allafallen inte med enkelhet . . . typ. 8O


Jag har inga kunskaper i ämnet, men det låter ju rimligt att våldsamma ryck och otillräckliga fastskruvningar är en liten risk hemma hos de flesta. Ingvar sa två saker: att speakon innebär en annan kortslutningsrisk än bananer (som sagt att kabeln lossar) och att detta inte var sällsynt (enligt hans observationer). Allt som allt menar jag att inlägget därför var skäligt meningsfullt och rogers invändning rimlig att invända emot.

RogerJoensson skrev:Om banankontaktsladdarna åker ut så kan de komma i kontakt med annat än varandra. En fungerande lösning finns dock på detta, som Ingvar också föreslog.

Att Speakon skulle vara ett värre problem än vanliga- eller kniv-banaer i hemmiljö vad gäller kortslutningsrisk, det köper jag inte. Jo det går så klart att skapa eller finna fall där man t ex lyckats att inte skruva ihop kontakten korrekt (eller där en hel PA-stack vält), men sådana fall eller motsvarande misslyckanden kan man säkert hitta oavsett kontakt bara letar ordentligt. Själv har jag lyckats orsaka kortslutning många gånger med labbkontakter av banantyp, men aldrig med speakondon.


För protokollet (vem antecknar, förresten?) har jag inte en annan uppfattning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 21:33

Jag också, men det beror ju även på sammanhang.

OM det sammanhang som Roger tänker sig är två helmetallbanankontakter med dålig passform (som lätt glider ur) monterade på en väldigt sladdrig kabel, så är det tvivelsutan en större risk än speakon. Då håller jag såklart med honom.

Menar han samma sak men med plastdelar där man håller i banankontakten så har han nog rätt fortfarande.

Men med EKK-kabel så blir läget ett annat, risken att metalldelarna skall slå ihop blir minimal.

Är det till och med säkerhetsbananer så är det typ omöjligt att det skall ske.


Så det beror på och det beror på mycket.

Om frågan är lämplighet av mjuk flerkardelig kabel och helmetall-banankontakt så säger jag att det är en veritabel katastrof. Eller rättare sagt katastofen hänger där och bara väntar på att få inträffa... därför avråder jag ifrån både flerkardeliga kablar och banankontakter med metallhölje. Jag rekommenderar enkardeligt och helst även säkerhetsknivbananer.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Svante » 2018-03-17 21:53

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:Man kan ju tänka helt fritt också. Hur borde en högtalarkabel, inklusive kontakter, vara konstruerad anno 2018?

Är det något fel den redan existerande Speakonkontakten förutom att den är ful och klumpig?
-För lågt kontakttryck (med ev dist etc som följd)?
-Den dåligt avlastningen (vilket med en någorlunda normal kabel förutsätter att man inte skruvat ihop den ordentligt)?
-Att den låser så att den inte åker ut om man drar i sladden?


Det jag har emot Speakon är nog just det stora och klumpiga. Man vill gärna att kontakten ska kunna få plats på baksidan av högtalaren, men att högtalaren tex hänger på en vägg. Speakon är i samma storlek som XLR, och passar bra till PA/scen, men hemma har man liksom mindre plats. Det skulle se fånigt ut med Speakon till en liten datorhögtalare tex. Nu är det väl inte nödvändigt med samma kontakt till små och stora högtalare, men samtidigt om det går, varför inte?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav hifikg » 2018-03-17 22:17

IngOehman skrev:Separation är inte alldeles entydigt, men det handlar alltså inte om separerade i betydelsen isärdragna till två disparata delar, när separeringen görs av ett hölje som är i ett stycke och ger ett givet avstånd mellan ledarna. Man kan ju lika gärna säga att ett sådan hölje håller ihop ledarna som att det håller isär dem. Hänger du med?


Jo, men vad är alternativet? Att man har en sladd för plus och en för minus helt utan sammankoppling? Finns såna (att köpa som färdiga högtalarkablar alltså) ? Tycker nog att en dryg centimeter mellan plus och minus är så mycket separation att de borde räknas som separerade. Och därmed "felaktiga". Å andra sidan har jag spelat med dem i snart 30 år så jag tror (!) att betydelsen, oavsett, är så liten att den är ohörbar. Åtminstone för mig.

Jag raljerade över den femstjärniga medlemmens uttalande, men så kommer du i egen hög och ger honom rätt, då kände jag att jag vill dubbelkolla. Får ta ett snack med Kent som krängde dem som extra tillbehör till OA-52 på den tiden det begav sig, de dyraste kablar jag någonsin köpt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 22:31

Du "tycker nog att en dryg centimeter mellan plus och minus är så mycket separation att de borde räknas som separerade", skriver du?

Jag förstår inte. Alla parkablars ledare är ju separerade.

På vad grundar du att 1 cm borde "räknas som separerade" på?

Ja, det är klart att de är separerade! De är 1 cm separerade om de är 1 cm separerade. Det är mera än 8 mm men väldigt mycket mindre än 1 meter.

Men ledarna i din kabel är ju inte separata (en kabel för + och en annan för -), de är ihopgjutna med höljet. En kabel med + och - separata är något annat - en som får ett odefinierat avstånd mellan dem. Det beror ju på hur man lägger kabeln.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-17 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav hifikg » 2018-03-17 22:36

Tänkte att det anses att + och - ska vara flätade längs kabeln. Givetvis ska de separeras vid ändarna. En meter separation har jag aldrig sett och när det närmar sig förstärkaren och högtalaren så måste ledarna vara rätt mycket närmare varandra. Tror du verkligen att det var så stora avstånd som den femstjärnige avsåg?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 22:37

"Det anses"?

Av vem då?

Vad han avsåg vet vi något om - nämligen att han avsåg SEPARATA ledare, det vill säga att de kan hamna på vilka avstånd från varandra som helst.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-17 22:39, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav hifikg » 2018-03-17 22:39

IngOehman skrev:"Det anses"?

Av vem då?


Vh, iö


Njae, du skrev

"Om man jämför en parledare med två separata ledare (samma längd) som inte är tvinnade tillsammans, så får den senare en många gånger högre induktans. När ledarna är nära varandra så kancellerar nämligen magnetfälten från de två ledarna varandra, och mindre energi går åt för att bygga upp och bryta ned ett magnetfält när strömmen växlar riktning. "

Fast nu funderar jag på om "den senare" avser den som är tvinnad... borde kanske inte ha tagit den där sista ölen... ha ha
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 22:47

Jag vet vad jag skrivit.

Men vad menar DU med det du skrev? Jag undrade alltså vad du menade med "det anses".

Du skrev: "det anses att + och - ska vara flätade längs kabeln".

Jag säger inte att det inte kan finnas någon som anser att ledarna skall "vara flätade längs kabeln", men du skrev "det anses" - precis som om det var en etablerad sanning att man måste fläta högtalarkablar. Varifrån kommer denna din uppfattning?


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-17 22:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav hifikg » 2018-03-17 22:52

IngOehman skrev:Jag vet vad jag skrivit.

Men vad menar DU med det du skrev? Jag undrade alltså vad du menade med "det anses".


Vh, iö


När du höll med om att separerade ledare var fel (det som den femstjärnige hade skrivit) och samtidigt skrev om tvinnade ledare så drog jag, kanske felaktigt, slutsatsen att det är att föredra (tvinnade alltså). Att du (och säkert andra förståsigpåare) anser det. Alltså anses det... fast nu funderar jag på om det var precis tvärtom, men då borde du inte ha hållit med det citerade...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 22:56

Jag vet att detta är impopulärt, men jag måste be dig att läsa det jag skrivit minst en gång till, helst noga, och att då INTE tolka in något som jag inte skriver.

Jag menar det jag skriver, men utgå inte ifrån att jag menar något annat. Gör inte tumregler av det.

- - -

Jag har INTE skrivit om tvinnade kablar! Tvärtom!

Jag har jämfört parledare med separata ledare.

Och för att du INTE skulle missförstå "separata ledare" så klargjorde jag specifikt att jag talade om separata ledare som INTE är tvinnade! Icketvinnad kabel alltså.


Skälet är att man när man tvinnat ihop två separata ledare ju inte har två separata längre, utan en parledare. Och då är ju problemet med att avståndet mellan dem kan bli vilket som helst, borta. Den blir som en vanlig parledare.

Ok?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav hifikg » 2018-03-18 00:59

Mmm... jag läser och försöker förstå, börjar ana

"En lång otvinnad kabel ger ett KLART hörbart diskanttapp jämfört med en tvinnad kabel.
Med otvinnad menar jag då inte otvinnad som t ex en vanlig parledare, utan att plus- och minusledaren är separata och separerade, alltså ligger långt ifrån varandra. "

Så ett avstånd på en cm är okej, men "långt ifrån varandra" är fel? Men finns det ens några sådana kablar? Mig veterligt har jag inte sett sådana saluföras. Sen kan jag förstås dela en kabel och dra den ena ganska långt från den andra innan de möts i ändarna, men det låter krystat. "En vanlig parledare" tolkar jag som en sladd/kabel med två ledare som ligger isolerade under samma hölje fram till de måste separeras för att platsa i respektive ingång på högtalare/förstärkare. I kabeln som jag avbildade går ledarna relativt långt från varandra (tycker jag) men kanske inte "långt ifrån varandra" i din mening. Den benämner du parledare, har jag förstått rätt nu?

Eller om jag gör så här. Vad kallas kablarna A, B, C och D? Är det troligt att någon konstruktion är hörbart sämre än någon annan?
Bilagor
ABCD.jpg
ABCD.jpg (118.5 KiB) Visad 3514 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav darkg » 2018-03-18 01:18

Om man drar isär förslagsvis B eller C får man vad Femstjärnige Herrn och IÖ (okänt antal stjärnor) menar med separata. Då blir induktansen både hög (om de inte av en fantastisk slump lägger sig tätt ihop och blir ett par ändå) och okänd (och antagligen varierande).

Den här kan du lägga in som komplement i din bildsvit:
2018-03-18 00_23_09-Køb Supra PLY 3.4 Wide Højttalerkabel - Pris pr. meter. på Av-Cables.dk.png
2018-03-18 00_23_09-Køb Supra PLY 3.4 Wide Højttalerkabel - Pris pr. meter. på Av-Cables.dk.png (180.89 KiB) Visad 3506 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav hifikg » 2018-03-18 02:05

darkg skrev:Om man drar isär förslagsvis B eller C får man vad Femstjärnige Herrn och IÖ (okänt antal stjärnor) menar med separata. Då blir induktansen både hög (om de inte av en fantastisk slump lägger sig tätt ihop och blir ett par ändå) och okänd (och antagligen varierande).

Den här kan du lägga in som komplement i din bildsvit:
2018-03-18 00_23_09-Køb Supra PLY 3.4 Wide Højttalerkabel - Pris pr. meter. på Av-Cables.dk.png


Tycker de ser ut som A, fast platta. Och flerkardeliga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav darkg » 2018-03-18 02:17

hifikg skrev:
darkg skrev:Om man drar isär förslagsvis B eller C får man vad Femstjärnige Herrn och IÖ (okänt antal stjärnor) menar med separata. Då blir induktansen både hög (om de inte av en fantastisk slump lägger sig tätt ihop och blir ett par ändå) och okänd (och antagligen varierande).

Den här kan du lägga in som komplement i din bildsvit:
2018-03-18 00_23_09-Køb Supra PLY 3.4 Wide Højttalerkabel - Pris pr. meter. på Av-Cables.dk.png


Tycker de ser ut som A, fast platta. Och flerkardeliga.


Ja, en av skillnaderna du är ute efter är hur platta de är, det vill säga hur separerade eller inte ledarna är, och dessa ovan är optimerade för låg induktans och därför kind mot kind, alltså till skillnad från vdh som satt dem ifrån varandra och det diskuterade fallet med helt separata (oparade) ledare. Så har vi hela skalan framför oss.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav mrGaskill » 2018-03-18 07:02

Men Svantes idé om en bra högtalarkontakt som är säker och smidig är ju rejält bra.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Svante » 2018-03-18 11:08

mrGaskill skrev:Men Svantes idé om en bra högtalarkontakt som är säker och smidig är ju rejält bra.


Alltså, det är första steget mot att ta fram en sådan, ja. Jag har ingen lösning, men har identifierat ett behov.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster