MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav mrGaskill » 2018-03-18 12:23

God identfikation.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-18 12:51

hifikg skrev:Mmm... jag läser och försöker förstå, börjar ana

"En lång otvinnad kabel ger ett KLART hörbart diskanttapp jämfört med en tvinnad kabel.
Med otvinnad menar jag då inte otvinnad som t ex en vanlig parledare, utan att plus- och minusledaren är separata och separerade, alltså ligger långt ifrån varandra. "

Så ett avstånd på en cm är okej, men "långt ifrån varandra" är fel? Men finns det ens några sådana kablar? Mig veterligt har jag inte sett sådana saluföras. Sen kan jag förstås dela en kabel och dra den ena ganska långt från den andra innan de möts i ändarna, men det låter krystat. "En vanlig parledare" tolkar jag som en sladd/kabel med två ledare som ligger isolerade under samma hölje fram till de måste separeras för att platsa i respektive ingång på högtalare/förstärkare. I kabeln som jag avbildade går ledarna relativt långt från varandra (tycker jag) men kanske inte "långt ifrån varandra" i din mening. Den benämner du parledare, har jag förstått rätt nu?

Eller om jag gör så här. Vad kallas kablarna A, B, C och D? Är det troligt att någon konstruktion är hörbart sämre än någon annan?

Jag gör ett försök till...

ALLA kablar du visar bild på, har ett kontrollerat avstånd mellan ledarna. De är olika, men alla har avståndet under kontroll.

Du efterlyser någon sorts tumregel om vilket avstånd som är "rätt" eller "bäst", men det finns inget entydigt svar på den frågan, eftersom det beror på vilka egenskaper man vill att kabeln skall ha!

Detta kan i sin tur bero på sådana saker som t ex:

1. Hur lång kabeln är,

2. Vilken förstärkare man använder,

3, Vad högtalarna är konstruerade för att drivas via,

4. Hur högtalaren får se ut (enligt konsumenten),

Och så vidare...


DET FINNS INGET SVAR PÅ VAD SOM ÄR RÄTT PARAMETRAR!

Men - en kabel med separat plus- och minusledare saknar ENTYDIGA parametrar. DET är problemet - resultatet är inte förutsägbart. Det kan bli hur som helst (inom vissa gränser självklart). En högtalarkabeltillverkare som förstår fysiken gör därför inte så idiotiska kablar, eftersom det inte ens är säkert att höger och vänster kanals högtalarkabel kommer att bete sig likadant när man lämnar åt kunden att koppla ihop anläggningen.

Däremot kan man använda separata ledare för att bygga en förutsägbar kabel, t ex genom att tvinna ihop ledarna. Då motsvarar den en parledare med litet avstånd. Vill man göra en med större ledaravstånd måste man välja en annan teknik än vanlig tvinning, t ex ett gemensamt gjutet hölje, eller man kanske kan trä ett plastskumrör runt ena eller båda ledarna innan man tvinnar dem?

Men igen - det finns INTE ett entydigt svar på vilken induktans en högtalarkabel "skall ha", det kan behöva avgöras av förstärkartillverkaren (som inte vill se sin förstärkare oscillera) av högtalartillverkaren (som vill se sin högtaöare drivas vis den resistans och induktans den är konstruerad för) och av kunden (som av olika skäl kan föredra resultatet med den ena eller andra kabeln.

- - -

Avslutningsvis vill jag fråga dig, vad menade du när du skrev att den kabel du använder "inte låter"?

Påstår du att det inte kommer ljud (starkt nog för att du skall höra det) så tror jag ingen ifrågasätter det. Men om du hävdar att den inte ger hörbar påverkan så måste jag fråga dig vad du baserar den övertygelsen på? Om kabeln är kort så känns det troligt att den inte skall påverka så mycket att du hör det, men en längre kabel med så stort ledaravstånd (ehuru mycket mindre än det kan bli med helt fria ledare) brukar kunna höras påverka, framförallt då i diskantområdet. Men du har inte gjort några seriösa blinda studier på saken, eller hur? Du bara tycker att det låter bra, eller hur?

Det säger inte att kabeln inte påverkar. Det säger heller inte att den behöver påverka.

Min poäng är att jag vet att jag inte vet, men jag vågar gissa att du inte vet heller. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav hifikg » 2018-03-18 17:27

Jag vet bättre än att efterlysa tumregler på Faktiskt och särskilt i diskussioner med dig ;)
Nejdå, jag trodde att den femstjärnige var helt ute och cyklade. När hen skrev

"är det helt seprarerade + och - ledare? Om så är fallet är det en ganska bra indikation på att kabeltillverkaren är ute och cyklar!! Man ändrar nämligen kabelns överföringskarakteristik genom att lägga dem på olika sett, helt förkastligt mao!!"

som jag citerade. När du sedan höll med om att det var förkastligt, du skrev:

”Jag kan inte kommentera förtjäntheten av de fem stjärnorna, men det han skriver är helt riktigt. ”

blev jag förvånad. För mig betydde separerade ledare helt enkelt att de löpte bredvid varandra, parallellt, istället för att kramas, med eller utan pyjamas, hela vägen fram till målet. Nu börjar jag ana att separerade ledare är något helt annat. Du introducerade begreppet ”parledare” i ekvationen, där läste jag lite slarvigt och funderade inte så mycket på vad just det betydde, men börjar förstå att det är viktigt. Men jag känner att jag saknar ett exempel på en kabel som verkligen har helt separerade + och - ledare. vdH är inte sådan, det är bara en parledare med + och - åtskilda, rätt?

Att mina kablar inte låter baserar jag på empiri och i min grönaste ungdom gjorde jag lyssningstester på många saker, även kablar, men eftersom jag inte kunde höra skillnad ens när jag visste vilken kabel som var aktiv avstod jag säkert från blindtester. Jag jämförde t ex min, förhållandevis feta, vdH kabel med sån där sladd som användes för telefoni och den misshandlade jag så mycket att det bara var en enda pyttig kardel som hade kontakt med förstärkaren och lika lite i högtalardelen. Ändå kunde jag inte höra skillnad. Därmed var kablar en icke-fråga för mig ända till den där Coconutkabeln dök upp, ha ha… den förvirrade mig en hel del, men det redde ut sig det med. Så jag hävdar att jag vet att det inte går att höra skillnad på kablar som är hela och tillräckligt långa. Och det kommer jag göra till jag träffar någon som överbevisar mig utan att fuska. Jag skulle ganska lätt kunna göra det själv, baserat på några enkla ”tankeläsningslekar” som jag emellanåt använder som partytrick, så det gäller att sådant kan uteslutas. Det är väl dubbelblint det kallas när ingen vet vad som är anslutet och kan ”råka” säga något som leder lyssnaren i en viss riktning.

Vi behöver inte slita mer på tangentborden i den här frågan. Den är inte viktig. Jag hoppade till bara när du höll med den ”femstjärnige” :) Om någon vill visa en bild på en kabel med helt separerade + och - ledare vore det intressant, särskilt om det är något som marknadsförs för hifi-bruk :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Morello » 2018-03-18 17:51

Mot bakgrund av hur extraordinärt lite till och med en halvtafflig kabel ställer till med, så är det svårt att se relevansen med att lägga så mycket energi på att gaffla om dessa spörsmål.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav darkg » 2018-03-18 18:33

hifikg skrev: Om någon vill visa en bild på en kabel med helt separerade + och - ledare vore det intressant, särskilt om det är något som marknadsförs för hifi-bruk :)


Här är ett par (två par?) tämligen separata (inta bara separerade) även om de är hophållna:

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav jonasp » 2018-03-18 18:34

Morello skrev:Mot bakgrund av hur extraordinärt lite till och med en halvtafflig kabel ställer till med, så är det svårt att se relevansen med att lägga så mycket energi på att gaffla om dessa spörsmål.

Kablar berör uppenbarligen ännu!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav mrGaskill » 2018-03-18 18:46

Bild
Jag hade 2x3m av dylika. De lät lite laidback har jag något minne av. Kan det bero på särarten?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav hifikg » 2018-03-18 20:27

Berodde nog mycket mer på musiken och på din sinnesstämning :)
Tror jag. Fast jag VET förstås inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav mrGaskill » 2018-03-18 21:16

De är ju något isär, ledarna. Undrar hur det påverkar ljudet. Och om man kunde dra isär medans man lyssnade.... :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-18 23:18

Det är ganska typiskt att kablar med större ledaravstånd låter lite laidback - alltså lite avrullat.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-18 23:20

Morello skrev:Mot bakgrund av hur extraordinärt lite till och med en halvtafflig kabel ställer till med, så är det svårt att se relevansen med att lägga så mycket energi på att gaffla om dessa spörsmål.

Varför skriver du i tråden om du tycker så?

Med ditt inlägg visar du ju bara att du tycker tvärtom - att du vill lägga energi på att gaffla.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav AndersP » 2018-03-19 03:27

Hej allihop,
Jag har genom läsning på tåget till jobbet, på jobbet och hemma på min fritid försökt ta mig igenom hela tråden, men inte lyckats. Mycket gojja och lite content kan man väl sammanfatta det hela med. Därför är det möjligt att jag nu frågar om något som redan skrivits:
Vet någon hur man nu efter 25 år kan få tag i den kabel som beskrivs? Altså EKK 20x2x0,2mm2. Finns annan liknande som fyller samma funktion? Vore det bättre eller sämre att separera plus och minus som på bilderna här ovanför för att låta dom få elektrisk kontakt endast i avslutningen.

Ledsen för att återgå till trådämnet på detta sätt, men jag skulle gärna roa mig med att löda ihop kablarna och behöver då lämpligt material.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav mrGaskill » 2018-03-19 05:25

IngOehman skrev:Det är ganska typiskt att kablar med större ledaravstånd låter lite laidback - alltså lite avrullat.


Vh, iö

Tack. Då är är hörseln kanske i sin ordning. :-)
( Jag tyckte även att Ls signalkablar lät avrullade, men det är en annan historia.) :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Svante » 2018-03-19 08:30

AndersP skrev: Vore det bättre eller sämre att separera plus och minus som på bilderna här ovanför för att låta dom få elektrisk kontakt endast i avslutningen.


Huvudpoängen med kabeln är att "plus och minus" är så inflätade med varandra, att separera dem vore att helt ta bort idén med kabeln. Då skulle den bli en helt vanlig högtalarkabel, vilket i sin tur funkar bra det också :) . Den elektriska kontakten måste man ha i båda ändar, annars kan man ju inte använda alla ledarna..?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Nattlorden » 2018-03-19 10:14

hifikg skrev:Om någon vill visa en bild på en kabel med helt separerade + och - ledare vore det intressant, särskilt om det är något som marknadsförs för hifi-bruk :)


Har inte någon bild på dem, men mina Isoda-kablar är definitivt helt separerade. Dvs, det är inte en kabel - utan två. Kanske vore anledning att dra en krympslang över dem så de håller ihop lite med väldefinierat då med tanke på vad som skrivits i tråden.

Något uppenbart problem av dem har jag inte hört och ingen som har varit här har i alla fall påpekat något, så magnituden av problemet kan inte vara värst stor även om den inte är noll.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav paa » 2018-03-19 10:59

mrGaskill skrev:[ Bild ]
Jag hade 2x3m av dylika. De lät lite laidback har jag något minne av. Kan det bero på särarten?

Ju närmare ledarna ligger varann desto lägre induktans, men samtidigt högre kapacitans.
Separerar man ledarna så ökar induktansen och då blir det som en liten seriespole som dämpar diskanten (väldigt) lite.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav mrGaskill » 2018-03-19 12:28

Tack för förklaringen, paa och Oehman. Ledarna måste ju vara så mycket isär med flit antar jag. Dvs det har designats och labbats med avstånd för att få den lilla önskade filtereffekten. Spontant känns det som att man inte vill ha en avrullning. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-19 21:48

AndersP skrev:... EKK 20x2x0,2mm2. Finns annan liknande som fyller samma funktion?

EKK är och har alltid varit en kraftkabel av grövre dimension. Det måste stått fel i den ursprungliga texten från LTS.
Möjligen handlade det om EKKX som fanns med angiven spec/dimension (telekabel).
EKKX har senare ersatts av ELQXB, men den finns nog inte med exakt samma antal par.
Förmodligen finns ytterligare ersättare då kraven på material i kablar ändrats ofta på senare tid.

Edit: jag ser nu i de länkade bygginstruktionerna från LTS (i första posten i tråden), att där står den rätta kabeltypen EKKX, så det står alltså fel i artikeln (EKK).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav paa » 2018-03-21 09:45

AndersP skrev:Hej allihop,
Jag har genom läsning på tåget till jobbet, på jobbet och hemma på min fritid försökt ta mig igenom hela tråden, men inte lyckats. Mycket gojja och lite content kan man väl sammanfatta det hela med. Därför är det möjligt att jag nu frågar om något som redan skrivits:
Vet någon hur man nu efter 25 år kan få tag i den kabel som beskrivs? Altså EKK 20x2x0,2mm2. Finns annan liknande som fyller samma funktion? Vore det bättre eller sämre att separera plus och minus som på bilderna här ovanför för att låta dom få elektrisk kontakt endast i avslutningen.

Ledsen för att återgå till trådämnet på detta sätt, men jag skulle gärna roa mig med att löda ihop kablarna och behöver då lämpligt material.

Den här borde väl vara ganska lik:
https://www.elfa.se/sv/datakabel-oskaer ... p/15574961
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Morello » 2018-03-21 10:34

EKK betyder att kabeln är entrådig (inte bara enkardelig), har PVC-isolering samt mantel av PVC.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 11:08

Nej, EKK säger inget om hur många trådar kabeln har. Det berättar att den är enkardelig. Ett exempel på EKK-kabel är EKK 3x2,5 mm^2
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 11:12

paa skrev:
AndersP skrev:Hej allihop,
Jag har genom läsning på tåget till jobbet, på jobbet och hemma på min fritid försökt ta mig igenom hela tråden, men inte lyckats. Mycket gojja och lite content kan man väl sammanfatta det hela med. Därför är det möjligt att jag nu frågar om något som redan skrivits:
Vet någon hur man nu efter 25 år kan få tag i den kabel som beskrivs? Altså EKK 20x2x0,2mm2. Finns annan liknande som fyller samma funktion? Vore det bättre eller sämre att separera plus och minus som på bilderna här ovanför för att låta dom få elektrisk kontakt endast i avslutningen.

Ledsen för att återgå till trådämnet på detta sätt, men jag skulle gärna roa mig med att löda ihop kablarna och behöver då lämpligt material.

Den här borde väl vara ganska lik:
https://www.elfa.se/sv/datakabel-oskaer ... p/15574961

Prima förslag.

Den kan man bygga lågimpedanskabel av!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav darkg » 2018-03-21 15:28

IngOehman skrev:Nej, EKK säger inget om hur många trådar kabeln har. Det berättar att den är enkardelig. Ett exempel på EKK-kabel är EKK 3x2,5 mm^2


Ja, en EKK innehåller om jag förstår saken rätt ett antal EK. K som i PVC, första K ledarisoleringen, andra K mantelmaterialet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 22:10

Precis.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Morello » 2018-03-21 22:37

darkg skrev:
IngOehman skrev:Nej, EKK säger inget om hur många trådar kabeln har. Det berättar att den är enkardelig. Ett exempel på EKK-kabel är EKK 3x2,5 mm^2


Ja, en EKK innehåller om jag förstår saken rätt ett antal EK. K som i PVC, första K ledarisoleringen, andra K mantelmaterialet.


"E" betyder att varje ledare är entrådig. "K" betyder att det är PVC. I detta fall i såväl isoeringen till varje ledare som manteln.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Svante » 2018-03-22 00:19

Jag trodde att K betydde att det var PVC. :roll: :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-22 11:41

Om någon undrar vad de olika bokstäverna i kabeltypen betyder (t.ex. K som ju betyder PVC) så har Nexan en fin översikt här:
https://www.nexans.se/eservice/Sweden-s ... ngar_3.pdf

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-22 11:50

Det känns som om någon borde berätta att K berättar att PVC används, eftersom... det gått flera minuter sedan någon gjorde det sist.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav jonasp » 2018-03-22 11:52

Ni har fel allehopa. E är exakt, som i god återgivning, K är kaxig, som svår att böja, och K är kabel. Hallå liksom. :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav IngOehman » 2018-03-22 11:53

E måste väl ändå betyda extra!?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster