Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav AndersHa » 2018-02-23 12:03

Jag gissar att jag stött på ett problem med delning som flera andra torde ha med...

Min setup består av en Naim Nait 5i förstärkare - som inte har lågnivåutgång. Fronthögtalare som kan ses som fullregister samt en aktiv subwoofer med högnivåingång och justerbart filter (fas, frekvens och nivå). I mitt fall är högtalarna ett par Guru QM10 och subwoofern är en BK Electronics P12-300SB FF.

Mitt problem är att mätningar med REW och mätmik visar att fronthögtalarna hos mig har en roll off på strax över 30Hz och att subwooferns filter bara går att justera ner till 40Hz (40-120Hz). Ful-lösningen som självklart inte ger ett bra resultat är en parametrisk EQ innan förstärkaren. Testade denna setup i brist på annan lösning... Man skulle kunna tänka sig ett LPF för högnivå i serie till subben - men finns det bra sådana till rimlig kostnad? Eller finns andra lösningar som inte innebär byte av förstärkare?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Tangband » 2018-02-23 12:28

AndersHa skrev:Jag gissar att jag stött på ett problem med delning som flera andra torde ha med...

Min setup består av en Naim Nait 5i förstärkare - som inte har lågnivåutgång. Fronthögtalare som kan ses som fullregister samt en aktiv subwoofer med högnivåingång och justerbart filter (fas, frekvens och nivå). I mitt fall är högtalarna ett par Guru QM10 och subwoofern är en BK Electronics P12-300SB FF.

Mitt problem är att mätningar med REW och mätmik visar att fronthögtalarna hos mig har en roll off på strax över 30Hz och att subwooferns filter bara går att justera ner till 40Hz (40-120Hz). Ful-lösningen som självklart inte ger ett bra resultat är en parametrisk EQ innan förstärkaren. Testade denna setup i brist på annan lösning... Man skulle kunna tänka sig ett LPF för högnivå i serie till subben - men finns det bra sådana till rimlig kostnad? Eller finns andra lösningar som inte innebär byte av förstärkare?


Känner igen mig i detta, eftersom jag kört med en naim 5:a förr i tiden. Kanske en rel sub, typ t5 som rekommenderar högnivå ? Helst bör du dela frontarna också men det går ju inte med en sådan lösning.
Man blir helt enkelt lite handikappad med en naim 5, oaktat alla andra kvaliteter förstärkaren har.
Senast redigerad av Tangband 2018-02-23 12:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav paa » 2018-02-23 12:37

Jag tror inte att det blir så mycket roligare ljud även om du lyckas dela subben vid 30 Hz. Du behöver skära Guru högtalarna lite högre för att det ska ge nån valuta för investeringen. Då kommer man förstås in på passiva filter. En stor kondensator i serie med Guru högtalarna kanske eller kanske inte fungerar. Annars är det dags att sätta upp t.ex en pi60 (det finns även andra stora fullregisterhögtalare) på önskelistan, eller skaffa en ny förstärkare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-23 13:12

Tangband skrev:
AndersHa skrev:Jag gissar att jag stött på ett problem med delning som flera andra torde ha med...

Min setup består av en Naim Nait 5i förstärkare - som inte har lågnivåutgång. Fronthögtalare som kan ses som fullregister samt en aktiv subwoofer med högnivåingång och justerbart filter (fas, frekvens och nivå). I mitt fall är högtalarna ett par Guru QM10 och subwoofern är en BK Electronics P12-300SB FF.

Mitt problem är att mätningar med REW och mätmik visar att fronthögtalarna hos mig har en roll off på strax över 30Hz och att subwooferns filter bara går att justera ner till 40Hz (40-120Hz). Ful-lösningen som självklart inte ger ett bra resultat är en parametrisk EQ innan förstärkaren. Testade denna setup i brist på annan lösning... Man skulle kunna tänka sig ett LPF för högnivå i serie till subben - men finns det bra sådana till rimlig kostnad? Eller finns andra lösningar som inte innebär byte av förstärkare?


Känner igen mig i detta, eftersom jag kört med en naim 5:a förr i tiden. Kanske en rel sub, typ t5 som rekommenderar högnivå ? Helst bör du dela frontarna också men det går ju inte med en sådan lösning.
Man blir helt enkelt lite handikappad med en naim 5, oaktat alla andra kvaliteter förstärkaren har.



Bara för att RELs subbwåffrar inte rekommenderar högpassfilter, gör dem fortfarande inte till korrekt konstruerade produkter. :wink:

För att lösa problemet för dig och just din koppling, AndersHa, är mitt råd att inte använda subbwåffer. QM10 kan anses vara rätt så baskapabla som de är. Om du ändå önskar använda endast EN subbwåffer rekommenderar jag istället valfri hembioreciever där du ställer fronthögtalare som "small", delningsfrekvens runt 80 Hz, samt sedan ställer subbwåfferns delningsfrekvens på högsta möjliga. Sedan får du trixa med fasläget och/eller placeringen för att få den konstruktiva interferensen som bra som möjligt kring delningsfrekvensen.

Att bygga passiva högpassfilter som samtidigt är både branta och tillräckligt bra är väldigt kostsamt då det behövs stora värden på komponenterna samtidigt som koppatråden i spolen måste vara grov. Det kan vara både billigare lösning och bättre resultat genom att skaffa en hembioreceiver istället. Budgetsegmentet av hembiorecivrar är i grunden ofta liknande kretslösningar, men antalet finesser är nedskalat. Det är många som TROR att hembioreceivrar i allmänhet inte är lika bra som tvåkanaliga apparater till samma pris, men så är inte fallet.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav DVD-ai » 2018-02-23 13:18

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:
AndersHa skrev:Jag gissar att jag stött på ett problem med delning som flera andra torde ha med...

Min setup består av en Naim Nait 5i förstärkare - som inte har lågnivåutgång. Fronthögtalare som kan ses som fullregister samt en aktiv subwoofer med högnivåingång och justerbart filter (fas, frekvens och nivå). I mitt fall är högtalarna ett par Guru QM10 och subwoofern är en BK Electronics P12-300SB FF.

Mitt problem är att mätningar med REW och mätmik visar att fronthögtalarna hos mig har en roll off på strax över 30Hz och att subwooferns filter bara går att justera ner till 40Hz (40-120Hz). Ful-lösningen som självklart inte ger ett bra resultat är en parametrisk EQ innan förstärkaren. Testade denna setup i brist på annan lösning... Man skulle kunna tänka sig ett LPF för högnivå i serie till subben - men finns det bra sådana till rimlig kostnad? Eller finns andra lösningar som inte innebär byte av förstärkare?


Känner igen mig i detta, eftersom jag kört med en naim 5:a förr i tiden. Kanske en rel sub, typ t5 som rekommenderar högnivå ? Helst bör du dela frontarna också men det går ju inte med en sådan lösning.
Man blir helt enkelt lite handikappad med en naim 5, oaktat alla andra kvaliteter förstärkaren har.



Bara för att RELs subbwåffrar inte rekommenderar högpassfilter, gör dem fortfarande inte till korrekt konstruerade produkter. :wink:

För att lösa problemet för dig och just din koppling, AndersHa, är mitt råd att inte använda subbwåffer. QM10 kan anses vara rätt så baskapabla som de är. Om du ändå önskar använda endast EN subbwåffer rekommenderar jag istället valfri hembioreciever där du ställer fronthögtalare som "small", delningsfrekvens runt 80 Hz, samt sedan ställer subbwåfferns delningsfrekvens på högsta möjliga. Sedan får du trixa med fasläget och/eller placeringen för att få den konstruktiva interferensen som bra som möjligt kring delningsfrekvensen.

Att bygga passiva högpassfilter som samtidigt är både branta och tillräckligt bra är väldigt kostsamt då det behövs stora värden på komponenterna samtidigt som koppatråden i spolen måste vara grov. Det kan vara både billigare lösning och bättre resultat genom att skaffa en hembioreceiver istället. Budgetsegmentet av hembiorecivrar är i grunden ofta liknande kretslösningar, men antalet finesser är nedskalat. Det är många som TROR att hembioreceivrar i allmänhet inte är lika bra som tvåkanaliga apparater till samma pris, men så är inte fallet.


Det fetmarkerade mitt i texten: Hur tänker du nu ? :)

Borde inte en bra utgångspunkt vara typ 80Hz, delvis då dom flesta "subwoofers" inte låter något vidare kul högre upp?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-23 13:26

Man bör inte ha två lågpassfilter i serie med varandra med samma (eller näraliggande) filterfrekvens. Det skapar tajmningsproblem hos musiken (grupplöpstid). Musiken kan låta som om subben spelar i baktakt med topparna. Problemet kan minskas genom att höja subbwåfferns filterfrekvens till max, eller ännu hellre (om subben har det) använda den s.k. "LFE-ingången" om sådan finnes.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav AndersHa » 2018-02-23 15:29

paa skrev:Jag tror inte att det blir så mycket roligare ljud även om du lyckas dela subben vid 30 Hz. Du behöver skära Guru högtalarna lite högre för att det ska ge nån valuta för investeringen. Då kommer man förstås in på passiva filter. En stor kondensator i serie med Guru högtalarna kanske eller kanske inte fungerar. Annars är det dags att sätta upp t.ex en pi60 (det finns även andra stora fullregisterhögtalare) på önskelistan, eller skaffa en ny förstärkare.


Pi60 vore ju drömmen förstås, även om jag är frälst på Guru QM10. Men en övergång till Pi60 skulle nog inte vara så svår eftersom jag gissa att de liknar Guru. Jag saknar förstås den låga botten i QM10 som en bra sub kan ge - förstås därför jag skaffade BK'n :-) Men ska jag byta förstärkare måste den nya vara minst lika bra och spela minst lika musikaliskt som jag tycker Naimen gör. Jag har ingen aning åt vilket håll man bör sikta då utan att det drar iväg i pengar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-23 15:36

Apparater saknar inneboende musikalitet. :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav AndersHa » 2018-02-23 15:47

Johan_Lindroos skrev:Apparater saknar inneboende musikalitet. :wink:


Så sant! Apparater kan nog bara försämra den upplevda musikaliteten som fanns vid inspelningstillfället ;-) Men min upplevelse är att Naim-prylar är rätt bra på att inte försämra den aspekten vid återgivning av musik.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav AndersHa » 2018-02-23 15:52

Johan_Lindroos skrev:Man bör inte ha två lågpassfilter i serie med varandra med samma (eller näraliggande) filterfrekvens. Det skapar tajmningsproblem hos musiken (grupplöpstid). Musiken kan låta som om subben spelar i baktakt med topparna. Problemet kan minskas genom att höja subbwåfferns filterfrekvens till max, eller ännu hellre (om subben har det) använda den s.k. "LFE-ingången" om sådan finnes.


Bra poäng där med grupplöptiden! Jag kan slå av filtret helt i suben, men då måste ju det nya filtret även tillåta justering av fasen. Jag känner inte till om det finns såna bra lösningar för högnivå.

Men som "paa" skriver så kanske inte en delning vid 30Hz blir bra ändå, vilket jag håller med om. Baserat på mätningar av rummet i lyssningsposition tillsammans med realistiska placeringsalternativ av subben för att få bra upplevt ljud så tror jag en delning skulle behöva ligga på 60-80Hz.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav RMA » 2018-02-23 16:05

AndersHa skrev:
Johan_Lindroos skrev:Man bör inte ha två lågpassfilter i serie med varandra med samma (eller näraliggande) filterfrekvens. Det skapar tajmningsproblem hos musiken (grupplöpstid). Musiken kan låta som om subben spelar i baktakt med topparna. Problemet kan minskas genom att höja subbwåfferns filterfrekvens till max, eller ännu hellre (om subben har det) använda den s.k. "LFE-ingången" om sådan finnes.


Bra poäng där med grupplöptiden! Jag kan slå av filtret helt i suben, men då måste ju det nya filtret även tillåta justering av fasen. Jag känner inte till om det finns såna bra lösningar för högnivå.

Men som "paa" skriver så kanske inte en delning vid 30Hz blir bra ändå, vilket jag håller med om. Baserat på mätningar av rummet i lyssningsposition tillsammans med realistiska placeringsalternativ av subben för att få bra upplevt ljud så tror jag en delning skulle behöva ligga på 60-80Hz.

Det enklaste sättet att justera fasen i högnivå är ju att växla + och - på högtalar kabeln.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-23 16:08

AndersHa skrev:
Johan_Lindroos skrev:Man bör inte ha två lågpassfilter i serie med varandra med samma (eller näraliggande) filterfrekvens. Det skapar tajmningsproblem hos musiken (grupplöpstid). Musiken kan låta som om subben spelar i baktakt med topparna. Problemet kan minskas genom att höja subbwåfferns filterfrekvens till max, eller ännu hellre (om subben har det) använda den s.k. "LFE-ingången" om sådan finnes.


Bra poäng där med grupplöptiden! Jag kan slå av filtret helt i suben, men då måste ju det nya filtret även tillåta justering av fasen. Jag känner inte till om det finns såna bra lösningar för högnivå.

Men som "paa" skriver så kanske inte en delning vid 30Hz blir bra ändå, vilket jag håller med om. Baserat på mätningar av rummet i lyssningsposition tillsammans med realistiska placeringsalternativ av subben för att få bra upplevt ljud så tror jag en delning skulle behöva ligga på 60-80Hz.



1) Även högpassfilterfrekvensen är viktig. Alltså att den inte är för lågt satt. Syftet är till stor del att öka ljudtryckskapaciteten på topparna genom att minska konutslaget vid låga frekvenser. Det blir mindre distorsion då i mellanregistret om det är ett boomerelement, alltså ett element som hanterar både bas- och mellanregistret. QM10 har ett boomerelement.

2) Delning vid 30 Hz skulle bli som ett skämt! :wink: Det är aldrig så att filterflankerna är oändligt branta. Även subben har ett högpassfilterbeteende. Därav skulle subben knappt låta något.

3) Fasläget kan du justera ändå utan fasratt. Du kan enkelt vrida fasen 180 grader genom att vända på plus och minus på BÅDA högtalaranslutningarna för topparna. Du kan även justera fasläget väldigt noga om du har en hembioreceiver då det finns inställningar för olika avstånd på samtliga utsignaler.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Tangband » 2018-02-23 16:27

AndersHa skrev:
paa skrev:Jag tror inte att det blir så mycket roligare ljud även om du lyckas dela subben vid 30 Hz. Du behöver skära Guru högtalarna lite högre för att det ska ge nån valuta för investeringen. Då kommer man förstås in på passiva filter. En stor kondensator i serie med Guru högtalarna kanske eller kanske inte fungerar. Annars är det dags att sätta upp t.ex en pi60 (det finns även andra stora fullregisterhögtalare) på önskelistan, eller skaffa en ny förstärkare.


Pi60 vore ju drömmen förstås, även om jag är frälst på Guru QM10. Men en övergång till Pi60 skulle nog inte vara så svår eftersom jag gissa att de liknar Guru. Jag saknar förstås den låga botten i QM10 som en bra sub kan ge - förstås därför jag skaffade BK'n :-) Men ska jag byta förstärkare måste den nya vara minst lika bra och spela minst lika musikaliskt som jag tycker Naimen gör. Jag har ingen aning åt vilket håll man bör sikta då utan att det drar iväg i pengar.


Prova att låna hem lite olika förstärkare, det är tråkigt att säga till dig, men att Naimen saknar lågnivå ut är en rätt stor begränsning om du vill bygga ut anläggningen. Jag tycker därför Johans förslag om att köra guru som de är utan subwoofer är rätt bra, då kan du njuta av både högtalarna och förstärkaren som de är.

Min erfarenhet, är att om du ska börja vilja köra med subbar så kommer du nog så småningom hamna i nån slags aktiv drivning med nåt dsp filter . Där hamnade jag. Fronthögtalarna bör ju även delas nedåt i frekvens och 80 Hz är inte alltid perfekt. Ibland passar allt mellan 70-90 Hz kanske bättre. Och ibland 24 db/okt, ibland 18 db/okt, osv,osv...

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav AndersHa » 2018-02-23 16:30

Johan_Lindroos skrev:
1) Även högpassfilterfrekvensen är viktig. Alltså att den inte är för lågt satt. Syftet är till stor del att öka ljudtryckskapaciteten på topparna genom att minska konutslaget vid låga frekvenser. Det blir mindre distorsion då i mellanregistret om det är ett boomerelement, alltså ett element som hanterar både bas- och mellanregistret. QM10 har ett boomerelement.

2) Delning vid 30 Hz skulle bli som ett skämt! :wink: Det är aldrig så att filterflankerna är oändligt branta. Även subben har ett högpassfilterbeteende. Därav skulle subben knappt låta något.

3) Fasläget kan du justera ändå utan fasratt. Du kan enkelt vrida fasen 180 grader genom att vända på plus och minus på BÅDA högtalaranslutningarna för topparna. Du kan även justera fasläget väldigt noga om du har en hembioreceiver då det finns inställningar för olika avstånd på samtliga utsignaler.


Jo visst går det att vända fasen 180 grader genom polvändning, men jag vill nog ha möjlighet att justera noggrannare.

Jag har ett "bakgrundsprojekt" där jag håller på med en ny version av den DAC jag tagit fram för Raspberry Pi (kör volumio idag). Den nya versionen blir DACen + Raspberry Pi + förstärkarmodulen AMS0100. Det blir kanske ett tillägg att implementera ett bra filter mellan DACen och AMSen för frontarna och addera en lågnivåutgång för sub.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav AndersP » 2018-02-23 16:49

Man kan ta ut lågnivå ur högtalarutgångarna genom en enkel koppling med några motstånd. Letade efter en koppling jag har postat här förut, tagen från Siegried Linkwitz hemsida, men jag hittar den inte. Man bör kunna ta ut denna lågnivå oavsett om högtalare är inkopplade på utgången eller inte.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav DVD-ai » 2018-02-23 17:21

Johan_Lindroos skrev:Man bör inte ha två lågpassfilter i serie med varandra med samma (eller näraliggande) filterfrekvens. Det skapar tajmningsproblem hos musiken (grupplöpstid). Musiken kan låta som om subben spelar i baktakt med topparna. Problemet kan minskas genom att höja subbwåfferns filterfrekvens till max, eller ännu hellre (om subben har det) använda den s.k. "LFE-ingången" om sådan finnes.



Ja det är klart ! :)

Tolkade det du skrev (för jag läste slarvigt :P ) som att du menade att delningen i receivern skulle ställas så högt som möjligt ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-23 21:04

AndersHa skrev:
Johan_Lindroos skrev:
1) Även högpassfilterfrekvensen är viktig. Alltså att den inte är för lågt satt. Syftet är till stor del att öka ljudtryckskapaciteten på topparna genom att minska konutslaget vid låga frekvenser. Det blir mindre distorsion då i mellanregistret om det är ett boomerelement, alltså ett element som hanterar både bas- och mellanregistret. QM10 har ett boomerelement.

2) Delning vid 30 Hz skulle bli som ett skämt! :wink: Det är aldrig så att filterflankerna är oändligt branta. Även subben har ett högpassfilterbeteende. Därav skulle subben knappt låta något.

3) Fasläget kan du justera ändå utan fasratt. Du kan enkelt vrida fasen 180 grader genom att vända på plus och minus på BÅDA högtalaranslutningarna för topparna. Du kan även justera fasläget väldigt noga om du har en hembioreceiver då det finns inställningar för olika avstånd på samtliga utsignaler.


Jo visst går det att vända fasen 180 grader genom polvändning, men jag vill nog ha möjlighet att justera noggrannare.


Jag skrev ovan:
Du kan även justera fasläget väldigt noga om du har en hembioreceiver då det finns inställningar för olika avstånd på samtliga utsignaler.


Jag förtydligar. Man laborerar alltså med avstånden för att alltså justera fasläget och därav integrationen vid delningsfrekvensen.

Blev det klarare nu?

AndersHa skrev:Jag har ett "bakgrundsprojekt" där jag håller på med en ny version av den DAC jag tagit fram för Raspberry Pi (kör volumio idag). Den nya versionen blir DACen + Raspberry Pi + förstärkarmodulen AMS0100. Det blir kanske ett tillägg att implementera ett bra filter mellan DACen och AMSen för frontarna och addera en lågnivåutgång för sub.


Jag har egentligen ingen kommentar. Men jag kan kommentera att jag personligen gillar analoga aktiva delningsfilter bäst. Varför ska man annars skaffa sig en fin DAC, om man ändå efteråt smackar dit en DSP med tillhörande halvsunkig A/D-D/A-kedja? Fundera på det. :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav AndersHa » 2018-02-23 23:08

Johan_Lindroos skrev:
Jag förtydligar. Man laborerar alltså med avstånden för att alltså justera fasläget och därav integrationen vid delningsfrekvensen.

Blev det klarare nu?


Ber lite om ursäkt för att jag bara svarade på polvändningen. En hembioreceiver är inte aktuell för mig i denna setup.

Johan_Lindroos skrev:Jag har egentligen ingen kommentar. Men jag kan kommentera att jag personligen gillar analoga aktiva delningsfilter bäst. Varför ska man annars skaffa sig en fin DAC, om man ändå efteråt smackar dit en DSP med tillhörande halvsunkig A/D-D/A-kedja? Fundera på det. :wink:


Jag menade förstås ett analogt aktivt filter mellan DAC och förstärkare :-) Jag har gjort en DAC-lösning med omsampling (SRC), oscillator med mycket lågt fasbrus och väl filtrerad strömförsörjning för att ge DAC-kretsen (en AKM premium DAC) bästa möjliga förutsättningar. Efter DACen har jag en design med analog volymkontroll inspirerad av Bruno Putzeys relativt kända G Word-lösning. Så jag vill förstås fortsätta göra mitt bästa när det gäller att hitta en bra design av ett analogt aktivt högpassfilter. Bara att läsa in state-of-the-art i det området med. Tar gärna emot länkar eller förslag till bra lösningar att börja titta på.

Ingen DSP i nuvarande lösning, men jag var inne på Analog Devices SigmaDSP-krets ett tag. Testade deras utvecklingsverktyg som verkar riktigt trevligt! Men då för en inbyggd och konfigurerbar parametrisk EQ innan DAC och SRC.

/Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Nattlorden » 2018-02-23 23:26

Stäng filtret i suben och införskaffa ett cr80s från IÖ eller beg.marknaden.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav AndersHa » 2018-02-23 23:38

Nattlorden skrev:Stäng filtret i suben och införskaffa ett cr80s från IÖ eller beg.marknaden.


Intressant! Vet du vart man kan hitta info om cs80s?

/Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Nattlorden » 2018-02-23 23:41

AndersHa skrev:
Nattlorden skrev:Stäng filtret i suben och införskaffa ett cr80s från IÖ eller beg.marknaden.


Intressant! Vet du vart man kan hitta info om cs80s?


I Ingvars produktkatalog, det s.k. manifestet. Eller ringer man Mannen och frågar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav HenrikE » 2018-02-23 23:53

Nattlorden skrev:
AndersHa skrev:
Nattlorden skrev:Stäng filtret i suben och införskaffa ett cr80s från IÖ eller beg.marknaden.


Intressant! Vet du vart man kan hitta info om cs80s?


I Ingvars produktkatalog, det s.k. manifestet. Eller ringer man Mannen och frågar.

Hur hjälper ett cr80 om man inte kan komma åt signalen mellan för- och slusteg?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav Nattlorden » 2018-02-23 23:58

HenrikE skrev:
Nattlorden skrev:
AndersHa skrev:
Intressant! Vet du vart man kan hitta info om cs80s?


I Ingvars produktkatalog, det s.k. manifestet. Eller ringer man Mannen och frågar.

Hur hjälper ett cr80 om man inte kan komma åt signalen mellan för- och slusteg?


Har man ett cr80s och inte kommer åt signalen mellan för och slutsteg så byter man till för och slutsteg. Hjälper massor således! :D :D

(Alternativt ber jag om ursäkt för att inte läst hela tråden från första inlägget)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav paa » 2018-02-24 00:06

Om man vill integrera subwoofer(s) i systemet och inte kan få till delningen på ett bra sätt, utan går på en kraftig kompromiss, så är det av underordnad betydelse om den aktuella förstärkaren är perfekt eller bara mycket bra. Resultatet kommer i båda fall att bli undermåligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Delning mellan subwoofer och fronthögtalare med högnivå

Inläggav AndersHa » 2018-02-24 00:14

Nattlorden skrev:
I Ingvars produktkatalog, det s.k. manifestet. Eller ringer man Mannen och frågar.


Tackar :-)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster