Nyare B/W högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-03-02 20:03

Cortado skrev:
Tangband skrev:
Några saker är intressanta som kanske inte Toole tar upp: utveckling av högtalare som ska placeras i vanliga bostadsrum och huruvida man bör utveckla högtalare i mono eller stereouppställning.


Jopp. Det Voecks skriver om mono kontra stereo i lyssningstesterna kommer från Toole. Seså, beställ nu! Jag läser den nya utgåvan nu med lite lagom låg prio. :)


Umeå bibliotek har den hemma, bara att låna. (de tog hem den på min "begäran" :) )
Senast redigerad av Kraniet 2018-03-02 20:03, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav jonasp » 2018-03-02 20:03

Jag håller med Cortado (igen), läs boken. Och skaffa dig mätmöjlighet. Och börja experimentera och lära dig på riktigt. Det är både roligt och givande!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-03-02 20:05

jonasp skrev:Jag håller med Cortado (igen), läs boken. Och skaffa dig mätmöjlighet. Och börja experimentera och lära dig på riktigt. Det är både roligt och givande!


Testing Loudspeakers av Joseph Dappolito är också bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav jonasp » 2018-03-02 20:06

Kraniet skrev:
jonasp skrev:Jag håller med Cortado (igen), läs boken. Och skaffa dig mätmöjlighet. Och börja experimentera och lära dig på riktigt. Det är både roligt och givande!


Testing Loudspeakers av Joseph Dappolito är också bra.

Återfinns inte i mitt bibliotek.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav jonasp » 2018-03-02 20:08

IngOehman skrev:För att något skall kunna återge bra så krävs det att det "mäter bra", men vad mäter bra betyder när det gäller högtalare, är nog en av de mest missförstådda sakerna i branschen.

För att man skall kunna avgöra om något "mäter bra" så behövs två saker:

1. Kunskap om hur det skall mäta för att återge bra via stereosystem och rum. (Dessvärre verkar de allra flesta använda "rakt i ekofritt rum, är rätt" som substitut till kunskap.)

2. Många mätningar, inte en. En högtalares egenskaper kan inte sammanfattas med en kurva.

Det sista behöver kanske förtydligas. En mätning kan räcka för att man skall kunna säga att en högtalare är en usel återgivare, men det behövs massor av mätningar för att det skall vara rimligt att gissa att den kan vara bra.

Men hur många mätningar man än utgår ifrån så kan de aldrig bevisa att en högtalare är en bra musikåtergivare.

Lyssningstester av avancerat slag kan göra det. Lyssningstester av enkelt slag kan berätta att man gillar en högtalare. Och för många är det viktigare än att återgivningen är ursprungstrogen. Alla har inte samma krav.


Sammanfattning:

1. Glöm inte att lyssna,

2. Övertolka inte mätningar som kvalitetsbevis. I bästa fall så visar de att just det mätta inte är ett problem.


Vh, iö

Håller med om allt ovanstående.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Cortado » 2018-03-02 22:30

Kraniet skrev:
jonasp skrev:Jag håller med Cortado (igen), läs boken. Och skaffa dig mätmöjlighet. Och börja experimentera och lära dig på riktigt. Det är både roligt och givande!


Testing Loudspeakers av Joseph Dappolito är också bra.


Jo, den är säkert bra.. men den är inte skitlätt att hitta. Vill minnas att jag köpte den från antingen amazon eller från parts-express.. och den gick på typ 800.. sen lånade jag ut den innan jag själv läst den. :D

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav music4ever » 2018-03-03 01:55

Morello skrev:Därtill skall inte glömmas distorsion och såklart mycket annat.-


För mig, som okunnig lekman, så tycker jag fokuset ofta verkar vara frekvensgången, ofta från en vinkel, när man talar om mätningar för högtalare. Självklart är det viktig info men olika sorters distorsion brukar sällan komma upp. Mäter ens Stereophile distorsionen på högtalarna?
Och jag antar att det finns flera olika sorters "distorsion" som man kan mäta.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav jonasp » 2018-03-03 07:58

Tidningen Audio testade förr distortion, upp till mycket höga nivåer. Det är en stor del i arbetet när jag testar högtalarelement. Många väljs bort...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-03-03 09:10

Soundstage är nog den tidning som mäter mest uttömmande. De använder NRCs anläggning som är en av de mest avancerade i världen som jag förstår det. Det mäter ungefär samma vinklar som tex Harman gruppen.
Som av en händelse så mäter också många Kanadensiska högtalarmärken väldigt lika varandra. (Axiom, PSB, Bryston osv)

https://www.soundstage.com/index.php?op ... Itemid=140
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Tangband » 2018-03-03 09:17

Kraniet skrev:Soundstage är nog den tidning som mäter mest uttömmande. De använder NRCs anläggning som är en av de mest avancerade i världen som jag förstår det. Det mäter ungefär samma vinklar som tex Harman gruppen.
Som av en händelse så mäter också många Kanadensiska högtalarmärken väldigt lika varandra. (Axiom, PSB, Bryston osv)

https://www.soundstage.com/index.php?op ... Itemid=140

Jo, de har ju även dist mätningar som är intressanta, och här ser man tex att i många fall med metallmembran så är disten generellt lägre i mellanbasen än högtalare med poly eller pappersmembran. Ganska intressant läsning.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-03-05 14:02

Här är lite lyssningsintryck från ett par högtalare där B&W 704 S2 kommenteras

In the Listening Window graph, which averages five frequency measurements, you can see a 7dB rise from around 2.5 to 3.5kHz, and another peak at around 9kHz. These measurements weren’t taken until after I’d written my review, but it’s nearly impossible to miss this behavior in everyday listening. Voices, particularly of women, sounded strident and thin, even glassy, through the 704 S2. The speaker provided immense amounts of low-level detail, but this severely contoured midrange made airier voices sound sharp, and brass instruments brash and splashy. This spotlighting meant that aspects of the sound -- and the music -- were recessed or even obscured. To be fair, certain recordings sounded sensational, the B&Ws’ prominent mid-treble producing huge soundstages, and certain artists whose voices weren’t as colored by the Continuum driver were resolved with shocking detail and delicacy -- but those were the exceptions. It’s difficult to be ambivalent about a loudspeaker like this. That midrange is the speaker’s heart and soul, and I imagine that most listeners will either adore it or detest it. But if you’re anything like me, your feelings about B&W’s 704 S2 may pivot from one extreme to the other, depending on the recording played.


Beskrivningen är precis så som jag föreställer mig att det låter utifrån mätningen.

http://www.soundstageaccess.com/index.p ... itor-audio
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Nattlorden » 2018-03-05 14:40

Kraniet skrev:Soundstage är nog den tidning som mäter mest uttömmande. De använder NRCs anläggning som är en av de mest avancerade i världen som jag förstår det. Det mäter ungefär samma vinklar som tex Harman gruppen.
Som av en händelse så mäter också många Kanadensiska högtalarmärken väldigt lika varandra. (Axiom, PSB, Bryston osv)

https://www.soundstage.com/index.php?op ... Itemid=140


Man fick en god fingervisning om varför Guru:n skall stå emot vägg när de mätte den utan någon sådan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav IngOehman » 2018-03-05 22:23

Ja, och det visar hur svårt det är att göra mätningar som är meningsfulla för den vanlige konsumenten.

Att se hur en högtalare mäter i ett ekofritt rum är förvisso meningsfullt för en trkniskt insatt konstruktör (som även gör relevantare mätningar) men tämmigen menkngslös info för en normal hifi-konsument som ju inte kommer att lyssna på det som kurvorna visar.

De olika mätningarna som olika tidskrifter gjort på QM10 visar även med önskvärd tydlighet hur svårt det är att som konsument vända sig till mätresultat - varenda tidskrift presenterar olika resultat! Fascinerande nog är lyssningsraspporterna mera överensstämmande.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Morello » 2018-03-05 22:27

Vilken eller vilka blaskor utöver Soundstage har mätt på Guru Q10?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav MichaelG » 2018-03-25 13:18

Härom veckan hade jag möjligheten att närvara på en demo av B&W 800 D3 på HiFiklubben här i Göteborg. Det spelades bara en låt som jag var bekant med ljudet på (Take a walk on the wild side) övriga inspelningar var för mig okända. Delar av basen var något för framhävd, exempelvis lät piano/flygel inget vidare i basregistret. Detta kan ha berott på att högtalarna vid lyssningstillfället kompletterats med en subwoofer och det kan naturligtvis också bero på rummet/placeringen. Jag har svårt att tänka mig (=tror inte) att högtalarna har denna grundfärgning. I mellanregister/diskant märkte jag dock inget påtagligt problem. Jag hörde inga tendenser till den hårdhet/vasshet som en del personer i tråden uppmärksammat. Kan de ha lyssnat på ett oinspelat, eller dåligt placerat par tro? När jag kom hem lyssnade jag på de demolåtar jag kom ihåg via Spotify och märkte inte heller något större påtaglig skillnad mot demonstationen annat än att basen var bättre.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Tangband » 2018-03-25 18:57

MichaelG skrev:Härom veckan hade jag möjligheten att närvara på en demo av B&W 800 D3 på HiFiklubben här i Göteborg. Det spelades bara en låt som jag var bekant med ljudet på (Take a walk on the wild side) övriga inspelningar var för mig okända. Delar av basen var något för framhävd, exempelvis lät piano/flygel inget vidare i basregistret. Detta kan ha berott på att högtalarna vid lyssningstillfället kompletterats med en subwoofer och det kan naturligtvis också bero på rummet/placeringen. Jag har svårt att tänka mig (=tror inte) att högtalarna har denna grundfärgning. I mellanregister/diskant märkte jag dock inget påtagligt problem. Jag hörde inga tendenser till den hårdhet/vasshet som en del personer i tråden uppmärksammat. Kan de ha lyssnat på ett oinspelat, eller dåligt placerat par tro? När jag kom hem lyssnade jag på de demolåtar jag kom ihåg via Spotify och märkte inte heller något större påtaglig skillnad mot demonstationen annat än att basen var bättre.


Jo jag tyckte nog att, i mitt fall 704 s2 modellen också lät riktigt fint, trots att den uppenbart mäter mindre bra on axis.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav DVD-ai » 2018-03-26 19:42

Jag tänkte först att det var brist på inspelning av högtalarna som orsakade det jag hörde på mässan, jag talade med en av dom som demade och han sade att dom skulle vara inspelade ?!
Det var en vasshet/ skärande essighet som inte kan härledas till bara rummet utan det var garanterat något med högtalarna, detta då det hördes likartat oavsett min egen placering i rummet (och jag testade att gå runt i den stora lokalen samt sitta/stå).

Jag tyckte dock att det var märkligt och hade svårt att förstå hur B&W kunde göra något som lät sådär, jag tänker no fortfarande att det säkert var något "fel" på dom jag hörde :)
Det jag hörde var den som heter 802 men även en annan moddel som jag inte har någon koll på alls, den senare hörde jag dock mycket snabbt påväg ut bara så väljer att inte ha någon uppfattning om hur det lät.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Dynamic » 2020-04-21 10:44

Årets trådbump, men..

Är det någon som vet vart man kan hitta mätningar på den gamla 704´an?
Skulle vara intressant, dels för att jämföra mot den nya, men även för att jag själv kom över ett par billiga nyligen som jag är överraskande nöjd med.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Perfector » 2020-04-21 11:09

Dynamic skrev:Årets trådbump, men..

Är det någon som vet vart man kan hitta mätningar på den gamla 704´an?
Skulle vara intressant, dels för att jämföra mot den nya, men även för att jag själv kom över ett par billiga nyligen som jag är överraskande nöjd med.

Man ska aldrig skåda given häst i mun, sa man förr :-)
Njut och var glad att dom förnöjer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Dynamic » 2020-04-22 12:13

Perfector skrev:Man ska aldrig skåda given häst i mun, sa man förr :-)
Njut och var glad att dom förnöjer.


Jag tänker njuta oavsett :)
Det är alltså gamla modellen jag kommit över. Hittade mätning på gamla 705 som såg trevlig ut och det borde ju bete sig ganska lika i de övre registren.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Kraniet » 2020-04-22 15:47

Skulle tro de mäter bättre iaf om man ska gå efter den mindre 705

Såhär mäter 705
Bild
Möjligen något för mycket energi i diskantområdet för min smak men annars är det ju en stor förbättring mot de nya 704 S2.

Exemplarisk kontroll på spridning
Bild

https://www.stereophile.com/content/bw- ... asurements

Varför B&Ws nya högtalare mäter så "dåligt" är ju för att de använder första ordningens filter.

edit:

Ett annat test men här av 703

Ser kanske inte lika kul ut. Man vill nog gärna ha öronen något över diskantnivån.
Bild
Fig.2: B&W 703, pseudo-anechoic response at 15° above (red) and 15° below (blue) tweeter.

https://www.soundandvision.com/content/ ... asurements
Senast redigerad av Kraniet 2020-04-22 15:54, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Tangband » 2020-04-22 15:52

Kraniet skrev:Skulle tro de mäter bättre iaf om man ska gå efter den mindre 705

Såhär mäter 705
[ Bild ]

Exemplarisk kontroll på spridning
[ Bild ]

https://www.stereophile.com/content/bw- ... asurements

Varför B&Ws nya högtalare mäter så "dåligt" är ju för att de använder första ordningens filter.


Jo, detdär märker man själv då man testar 6 dB filter . Det är svårt att få fina mätkurvor .
Men vissa saker i ljudet påverkar möjligen till det positiva . Min uppfattning efter att ha testat allt från 1:a ordningen ( med notch ) till 6:e ordningen är att det finns nackdelar och fördelar med alla de där branthets-talen. Ljudmässigt.

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Dynamic » 2020-04-23 08:18

Kraniet skrev:Skulle tro de mäter bättre iaf om man ska gå efter den mindre 705

Såhär mäter 705
[ Bild ]
Möjligen något för mycket energi i diskantområdet för min smak men annars är det ju en stor förbättring mot de nya 704 S2.

Exemplarisk kontroll på spridning
[ Bild ]

https://www.stereophile.com/content/bw- ... asurements

Varför B&Ws nya högtalare mäter så "dåligt" är ju för att de använder första ordningens filter.

edit:

Ett annat test men här av 703

Ser kanske inte lika kul ut. Man vill nog gärna ha öronen något över diskantnivån.
[ Bild ]
Fig.2: B&W 703, pseudo-anechoic response at 15° above (red) and 15° below (blue) tweeter.

https://www.soundandvision.com/content/ ... asurements


Intressant! Jag upplever inte gamla 704´an som överdriven i diskanten på något sätt. Nästan åt andra hållet men det kan väl iofs bero på lyssningsrummet.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Tangband » 2020-04-23 16:11

En försiktig inflikning.... Det kanske beror på din klangliga referens ?

Jag vill betona det verkliga i att vi alla, utan undantag, får en undermedveten bias där vår egen anläggning och rum blir nån slags klanglig referens. Detta innebär att en sporadisk lyssning i en butik jämförs omedvetet med den egna anläggningen och har högtalarna i butiken en höjd eller sänkt diskant så påverkar det intrycken väldigt mycket.

Min erfarenhet är att en lyssning kring 30 minuter minst eller mer krävs för att ”tvätta bort” den egna anläggningens och egna rummets färgningar som man vant sig vid.
Det är av praktiska orsaker därför svårt att bedöma ljudet i en butik på ett objektivt sätt.
Man måste nog lyssna på nya högtalare hemma ett antal timmar i sitt eget rum.

Det bästa är därför, tror jag, att istället jämföra ljudet med levande musik, dvs hur det låter i konsertlokalen live. :)

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Dynamic » 2020-04-24 09:29

Tangband skrev:En försiktig inflikning.... Det kanske beror på din klangliga referens ?

Jag vill betona det verkliga i att vi alla, utan undantag, får en undermedveten bias där vår egen anläggning och rum blir nån slags klanglig referens. Detta innebär att en sporadisk lyssning i en butik jämförs omedvetet med den egna anläggningen och har högtalarna i butiken en höjd eller sänkt diskant så påverkar det intrycken väldigt mycket.

Min erfarenhet är att en lyssning kring 30 minuter minst eller mer krävs för att ”tvätta bort” den egna anläggningens och egna rummets färgningar som man vant sig vid.
Det är av praktiska orsaker därför svårt att bedöma ljudet i en butik på ett objektivt sätt.
Man måste nog lyssna på nya högtalare hemma ett antal timmar i sitt eget rum.

Det bästa är därför, tror jag, att istället jämföra ljudet med levande musik, dvs hur det låter i konsertlokalen live. :)


Så kan det kanske vara! Innan använde jag ett par B&W CDM1 NT i samma rum som låter väldigt likt 704´an förutom i basregistret. I förra hemmet huserade ett par OA51.2 men i det rummet lät allt för diskantrikt istället.
CDM1´orna gillar jag så mycket att jag inte kunnat göra mig av med dem. De står i gästrummet nu :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-24 19:06

Nyare B&W:er verkar låta lite hur som helst. Förr hade de lite mer styr på konstruktionerna, innan de som hette Nautilus kom. Jag lyssnade på en större modell med diamantdiskant (800-någonting eller 802-någonting). De lät "glittrigt" och subjektivt inte otrevligt. Tyvärr återkom samma glittrighet oavsett vilken musik man spelade. Jag kan tänka mig att är man mer vanlig konsument och inte har någon direkt koll så köper man det så att säga. Jag kan tänka mig att man gillar soundet. Men efter ett tag när man identifierat vad som pågår...

...då är man inte lika glad längre.

Om man inte tror på vad jag skriver så är det bara att kolla upp mätningar på olika modeller genom årens lopp.
//Johan Lindroos

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Nyare B/W högtalare

Inläggav Goldfinger » 2020-04-26 00:02

Johan_Lindroos skrev:Nyare B&W:er verkar låta lite hur som helst. Förr hade de lite mer styr på konstruktionerna, innan de som hette Nautilus kom. Jag lyssnade på en större modell med diamantdiskant (800-någonting eller 802-någonting). De lät "glittrigt" och subjektivt inte otrevligt. Tyvärr återkom samma glittrighet oavsett vilken musik man spelade. Jag kan tänka mig att är man mer vanlig konsument och inte har någon direkt koll så köper man det så att säga. Jag kan tänka mig att man gillar soundet. Men efter ett tag när man identifierat vad som pågår...

...då är man inte lika glad längre.

Om man inte tror på vad jag skriver så är det bara att kolla upp mätningar på olika modeller genom årens lopp.


Jag upplever det lite som ett tidsfel i toppen, väldigt viktlöst och luftigt men med sämre fokus, lite dålig förmåga att följa inspelningarnas olikheter, vet ej om det kan vara en kamfiltereffekt?
Den modell jag upplevt som bäst var nog två-vägaren Signature Diamond som såg ut som ett periskop ungefär, de kändes klart mer sömlösa över delningen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster