Harmangruppens dubbel-blindtester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Kraniet » 2018-03-05 14:46

Svante skrev:
Kraniet skrev:Men deras forskning visar ju det motsatta. Personer med olika bakgrund väljer samma högtalare. Här är bilden jag satte in ovan igen..


Diagrammet visar att rangordningen av medelvärdena är densamma för de fyra högtalarna. Medelvärdena däremot skiljer sig åt. Sen beror det förstås på vad man väljer för högtalare, tar man en hygglig hifihögtalare och jämför den med mobiltelefonljud så svarar nog folk lika. Jämför man två likvärdiga, men olika hifihögtalare kan det nog bli olika. Preferenstester är svårt.


Så verkar det ju. Dvs de verkar vara mest överens om att sålla ut den högtalare som mäter(låter) sämst medan det förstås är svårt att skilja på två högtalare som mäter/låter nästan likadant. Jag har fått intrycket av att det liksom finns tröskelvärden i preferenser. Dvs högtalare som mäter inom vissa gränsvärden för "klass A" hamnar konsekvent på en viss placering gentemot "klass B, C och D" högtalare.

De högtalare som presterar bäst i testerna mäter inte alla exakt likadant men på det stora hela är avvikelserna inom vissa toleranser. Har inga exakta siffror, det går ju läsa sig till. Men det handlar kanske om avvikelser om +/- 1,5 dB från 20-20 kHz. Nästa kategori har ett något större avvikelser osv ner till den sämsta kategorin. Det går säkert även att dela in frekvensbanden med olika toleranser.
Det är ju förenklat förstås men du förstår kanske hur jag menar.

Kontentan är att "klass A" högtalare alltid föredras framför de andra. Och det är förmodligen också bara för "klass A" som det är meningsfullt att fundera över effekterna av mono kontra stereo, stereosystemfel osv..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav hifikg » 2018-03-05 15:08

Jag har nog aldrig monolyssnat OA-52 när jag tänker på saken, men jag misstänker att EN sådan högtalare inte presterar särskilt bra. Någon som testat? Någon som har en hum om Stigs inställning? Har för mig att det var mono som gällde i början, men med spegelvända par lär det väl ändå vara stereo som utvärderats, eller? Om jag skulle gå in för att sälja högtalare i stora upplagor skulle jag vilja veta vilka högtalare som uppfattas som mäktigast och mest prisvärda i butiken, där styr nog synintrycket en hel del misstänker jag. Fast numera ska ljudanläggningar helst inte synas alls.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Nattlorden » 2018-03-05 15:34

hifikg skrev:Jag har nog aldrig monolyssnat OA-52 när jag tänker på saken, men jag misstänker att EN sådan högtalare inte presterar särskilt bra. Någon som testat? Någon som har en hum om Stigs inställning? Har för mig att det var mono som gällde i början, men med spegelvända par lär det väl ändå vara stereo som utvärderats, eller? Om jag skulle gå in för att sälja högtalare i stora upplagor skulle jag vilja veta vilka högtalare som uppfattas som mäktigast och mest prisvärda i butiken, där styr nog synintrycket en hel del misstänker jag. Fast numera ska ljudanläggningar helst inte synas alls.


Borde finnas lite geometriska problem med det... hur man ställer den framför sig och har tillräckligt mycket väggstöd för botten. Men det som är direktljud, inklusive de tidiga reflexer man vill ha - borde vara lika bra som från någon annan högtalare om uppställningen gick att göra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav darkg » 2018-03-05 15:36

Kraniet skrev:
Svante skrev:
Kraniet skrev:Men deras forskning visar ju det motsatta. Personer med olika bakgrund väljer samma högtalare. Här är bilden jag satte in ovan igen..


Diagrammet visar att rangordningen av medelvärdena är densamma för de fyra högtalarna. Medelvärdena däremot skiljer sig åt. Sen beror det förstås på vad man väljer för högtalare, tar man en hygglig hifihögtalare och jämför den med mobiltelefonljud så svarar nog folk lika. Jämför man två likvärdiga, men olika hifihögtalare kan det nog bli olika. Preferenstester är svårt.


Så verkar det ju. Dvs de verkar vara mest överens om att sålla ut den högtalare som mäter(låter) sämst --


Nä, alla [grupper] är överens om att A är bäst, två tycker inte att D är sämst :-) alla placerar A i samma 1,5-intervall medan intrycken av D sträcker sig över nästan 4,5 enheter.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Tangband » 2018-03-05 15:55

hifikg skrev:Jag har nog aldrig monolyssnat OA-52 när jag tänker på saken, men jag misstänker att EN sådan högtalare inte presterar särskilt bra. Någon som testat? Någon som har en hum om Stigs inställning? Har för mig att det var mono som gällde i början, men med spegelvända par lär det väl ändå vara stereo som utvärderats, eller? Om jag skulle gå in för att sälja högtalare i stora upplagor skulle jag vilja veta vilka högtalare som uppfattas som mäktigast och mest prisvärda i butiken, där styr nog synintrycket en hel del misstänker jag. Fast numera ska ljudanläggningar helst inte synas alls.


Ja, det vore intressant att veta vad Stig C tyckte , och om han använde monokoppling med en enda högtalare vid utvecklandet av högtalarna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Tangband » 2018-03-05 15:58

Kraniet skrev:Fast lite klurigt är det ju eftersom de pratar väldigt mycket om vad lyssningsgruppen föredrar. En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?


Ja, det där kanske visar på en svaghet i deras version av dubbelblint testande. Är det ljud som föredras av lyssningspanelen det minst färgade ljudet ? Vilken referens finns ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Tangband » 2018-03-05 16:03

Cortado skrev:
Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?


Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?

Hmm...Hur ska de kunna veta det ? Det skulle innebära att de var med vid inspelningstillfället och hörde just dessa musiker live, dessutom i just den lokal de spelade in i.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Kraniet » 2018-03-05 16:06

darkg skrev:
Kraniet skrev:
Svante skrev:
Diagrammet visar att rangordningen av medelvärdena är densamma för de fyra högtalarna. Medelvärdena däremot skiljer sig åt. Sen beror det förstås på vad man väljer för högtalare, tar man en hygglig hifihögtalare och jämför den med mobiltelefonljud så svarar nog folk lika. Jämför man två likvärdiga, men olika hifihögtalare kan det nog bli olika. Preferenstester är svårt.


Så verkar det ju. Dvs de verkar vara mest överens om att sålla ut den högtalare som mäter(låter) sämst --


Nä, alla [grupper] är överens om att A är bäst, två tycker inte att D är sämst :-) alla placerar A i samma 1,5-intervall medan intrycken av D sträcker sig över nästan 4,5 enheter.


Här är en annan bild där de jämfört flera lyssningsgrupper med en tränad grupp. Tycker det är ganska tydligt. Nu beror det ju på vilka högtalare som är med i testet förstås. P och I verkar alltså vara "hyggliga hifihögtalare" då enligt resonemanget ovan.
En intressant grej är att den tränade gruppen tycker sämre om alla högtalare jämfört med den otränade gruppen.

Bild

Däremot verkar det ju finnas en annan aspekt när det kommer till individer med extrem bias, tex stundenter som suttit i panelen.

The poor performance of the students was explained by their tendency to give all four loudspeakers very similar and high ratings. A likely explanation for this was that they experienced a level of sound quality that was much higher than their everyday common experience: compressed MP3 music reproduced through headphones. The good news is that the students seemed to appreciate the higher fidelity sound based on the high ratings. In time, they will hopefully seek out better quality audio systems.


http://seanolive.blogspot.se/2010/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Conan » 2018-03-05 17:14

darkg skrev:
Kraniet skrev:
Svante skrev:
Diagrammet visar att rangordningen av medelvärdena är densamma för de fyra högtalarna. Medelvärdena däremot skiljer sig åt. Sen beror det förstås på vad man väljer för högtalare, tar man en hygglig hifihögtalare och jämför den med mobiltelefonljud så svarar nog folk lika. Jämför man två likvärdiga, men olika hifihögtalare kan det nog bli olika. Preferenstester är svårt.


Så verkar det ju. Dvs de verkar vara mest överens om att sålla ut den högtalare som mäter(låter) sämst --


Nä, alla [grupper] är överens om att A är bäst, två tycker inte att D är sämst :-) alla placerar A i samma 1,5-intervall medan intrycken av D sträcker sig över nästan 4,5 enheter.


Nu skulle det vara intressant att veta hela testupplägget bakom det där. Det var ju en harman-högtalare som tydligt ”vann”; kan det vara så att just den högtalaren är framlyssnad att prestera objektivt bra i en viss testuppställning (t.ex. en sån där monotest som i bilderna) så är det ju inte underligt om den föredras i samma uppställning av andra lyssnare också. Tror inte harman skulle publicera nåt som säger att deras högtalare som är framlyssnade på ett tidsödande och kostsamt sätt, skulle prestera objektivt dåligt hos flertalet lyssnare.

I en lyssning hemma i ett normalt vardagsrum kanske det hade blivit ett helt annat resultat? Det förtäljer inte historien.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Kraniet » 2018-03-05 17:32

Conan skrev:
darkg skrev:
Kraniet skrev:
Så verkar det ju. Dvs de verkar vara mest överens om att sålla ut den högtalare som mäter(låter) sämst --


Nä, alla [grupper] är överens om att A är bäst, två tycker inte att D är sämst :-) alla placerar A i samma 1,5-intervall medan intrycken av D sträcker sig över nästan 4,5 enheter.


Nu skulle det vara intressant att veta hela testupplägget bakom det där. Det var ju en harman-högtalare som tydligt ”vann”; kan det vara så att just den högtalaren är framlyssnad att prestera objektivt bra i en viss testuppställning (t.ex. en sån där monotest som i bilderna) så är det ju inte underligt om den föredras i samma uppställning av andra lyssnare också. Tror inte harman skulle publicera nåt som säger att deras högtalare som är framlyssnade på ett tidsödande och kostsamt sätt, skulle prestera objektivt dåligt hos flertalet lyssnare.

I en lyssning hemma i ett normalt vardagsrum kanske det hade blivit ett helt annat resultat? Det förtäljer inte historien.


Jo det är ju frestande att tro det. Men jag har inte förstått det som att deras egna högtalare presterar automatiskt bättre. Däremot är de ofta utformade med den tonkurva som de kommit fram till att personer föredrar.
Många av konkurrenterna har ju inte en rak on-axis med jämnt fallande off-axis mot högra frekvenser.

Andra "NRC-märken" som PSB mfl mäter ju ofta likvärdigt och presterar antagligen lika bra i testet.
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tamburinifan och 11 gäster