Harmangruppens dubbel-blindtester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav JM » 2018-03-04 23:17

Svante skrev:
Bill50x skrev:
Svante skrev:När man utvärderar en försöksuppställning måste man titta på hur bra den besvarar den fråga man ställer. Och som det verkar är frågan här hur försökspersonerna påverkas av att se eller inte se högtalaren. De visar på skillnader och alltså har man återigen visat att blindtestning är viktigt.

Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?

/ B


Igen, det beror på frågeställningen.

Jag tycker det är lite lustigt att man glömmer den så ofta.

Hur tänker du här?
Exemplifiera tack.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav distad » 2018-03-04 23:23

PerStromgren skrev:
FBK skrev:Skulle vara kul att vara blind för en stund och lyssna på flera olika högtalare för att se vad hjärnan föredrar för något.


Men... det går ju! Dra ihop några kompisar och deras högtalare, be om en ögonbindel och kör igång!

PS. Jag har funderat på att vända soffan med ryggen mot högtalarna och göra några experiment!

Har inga sk.Hifi kompisar längre och de få jag haft har gått till att ha en sådan där ljudlimpa under TV:n istället för en anläggning.... :roll: Det är inne med sådant nuförtiden.. :|
Jag ska nog nöja mig med att koppla in mitt gamla 2-kanalsförsteg i anläggningen igen i morgon då jag bara använt Hembiomaskinen som försteg länge nu och se hur jag upplever skillnaderna.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Svante » 2018-03-04 23:45

JM skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?

/ B


Igen, det beror på frågeställningen.

Jag tycker det är lite lustigt att man glömmer den så ofta.

Hur tänker du här?
Exemplifiera tack.

JM


Om man vill utvärdera hur synintrycket påverkar hörselintrycket behöver man göra både blind och öppen test, såsom Harmans test var gjort. Inget av dem är då mer korrekt, utan båda behövs för att besvara frågan. Om man vill utvärdera vilken högtalare som kommer att sälja bäst är kanske det öppna testet bäst. Om man vill utvärdera hur det låter är det blinda bäst.

Allt beror på frågan.

Om man ska hårdra det är test i sig inte korrekta eller inkorrekta, men de har olika värde för att besvara olika frågor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Almen » 2018-03-05 09:05

i skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?

/ B


Igen, det beror på frågeställningen.

Jag tycker det är lite lustigt att man glömmer den så ofta.


+1

Ja, det är fascinerande. Det finns ju många trådar om testning i allmänhet och blindtestning i synnerhet, och nästan alltid när man ställer frågan ("Men vad är det du vill ta reda på?") blir svaret något vagt "Njaa, jag vill jämföra X med Y...".
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Harryup » 2018-03-05 09:23

Håller med. Är väldigt vanligt i trådar här också att man tycker det är dåligt jobb om en grunka färgar hörbart trots att man inte vet om målet har varit att få den att låta precis som den gör. Neutralt är inte ofärgat för alla tillverkare utan kan istället vara mera lättlyssnat.

/Harryup

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Kraniet » 2018-03-05 10:00

De har ju använt sig främst av tränade lyssnare. Men resultatet är ganska likt även med otränade personer vilket syns i bilden. Jag är för dålig på statistik men resultatet är väldigt stabilt bland flertalet personer.
Men syftet är att få fram vilken högtalare som förvränger ljudet minst.

http://seanolive.blogspot.se/2009/

Bild

Högtalare A var den billigaste i testet Infinity Primus 360 vilken hos Stereophile mäter såhär:
Bild
Bild
Högtalare D är en Martin Logan
Kommer från youtubeklippet https://www.youtube.com/watch?time_cont ... sVO2PAp8M8

Jag hittar det inte nu men de har presenterat jämförande kurvor på olika högtalare och det är tydligt att en nästan rak on-axis och en jämt fallande on-axis mot högre frekvenser är det som föredras. Det finns dock en tröskelnivå vid vilken mer rak frekvensgång blir svår att skilja ut. Så exakt hur högtalaren ska mäta har de inte fått fram, däremot är trenden väldigt tydlig dvs det ska mäta rakt utan några "hot spots" eller dippar.


Såhär står det om träningen som de tränade lyssnarna får:
Harman's “How to Listen” Listener Training Program
Harman’s “How to Listen” is a new computer-based software application that helps Harman scientists efficiently train and select listeners used for psychoacoustic research and product evaluation. The self-administered program has 17 different training tasks that focus on four different attributes of sound quality: timbre (spectral effects), spatial attributes(localization and auditory imagery characteristics), dynamics, and nonlinear distortion artifacts. Each training task starts at a novice level, and gradually advances in difficulty based on the listeners’ performance. Constant feedback on the listener's responses is provided to improve their learning and performance. A presentation of the training software can be viewed in parts 1 and 2


Här finns lite info om hur de tycker det bör se ut i rummet

https://www.innerfidelity.com/content/a ... rget-curve

Den eftersträvansvärda rumskurvan som de kommit fram till är denna:
Bild
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Kraniet » 2018-03-05 11:00

Fast lite klurigt är det ju eftersom de pratar väldigt mycket om vad lyssningsgruppen föredrar. En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Cortado » 2018-03-05 11:23

Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?


Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Nattlorden » 2018-03-05 11:30

Om det visar sig bli en rejäl korrelation vid blind lyssning från folk som i öppen lyssning bekänner sig till olika preferenser, så är det en tung indikation att det inte är ljudet som gjort att man har olika preferenser.

Och får man en så tydlig indikation att det här är det som gillas - så vore det väl fantastiskt udda att bygga något annat? Sen kan det ju vara värt att realisera det på olika sätt då folk har sina visuella och märkespreferenser också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Kraniet » 2018-03-05 11:53

Cortado skrev:
Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?


Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?


Nja det vet jag inte det de lyssnar efter är

timbre (spectral effects), spatial attributes(localization and auditory imagery characteristics), dynamics, and nonlinear distortion artifacts


Materialet de använder är "vanlig" musik.

Att veta hur det låter i verkligheten kan vara förvirrande i vissa fall. tex upplever jag att en del musiker är ganska kassa på att höra om högtalaren gör ett bra jobb. Det kan vara uttalanden i stil med "Jag vet hur en fender ska låta och det där låter inte som en fender". Grejjen är att om inspelningen är taskigt gjord så att den inspelade fendern inte låter som en fender, då ska det inte låta som en fender! Andra misstag kan vara att de snöar in på de tekniska aspekterna i musiken och missar de ljudåtergivande aspekterna i själva återgivningsutrustningen.

Men inbitna "hifi-öron" kan också vara dåliga att ha i lyssnarpanelen. De kan ha utvecklat en ljudbias som gör att resultatet blir intetsägande, kan vara sånt som att "takten saknas", "eller ljudbilden är inte rätt" osv.
Oerfarna lyssnare som tränas verkar gemest användbart resultat.

I vilket fall är det nog bäst att läsa det Sean Olive skriver och det Toole presenterat i sin bok.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Almen » 2018-03-05 11:58

Harryup skrev:Håller med. Är väldigt vanligt i trådar här också att man tycker det är dåligt jobb om en grunka färgar hörbart trots att man inte vet om målet har varit att få den att låta precis som den gör.

Men det var inte det jag pratade om. Jag pratade om ett objektivt förhållningssätt vid testning, inte en subjektiv bedömning. Naturligtvis kan man få tycka att saker är bra eller dåliga oavsett konstruktörens intentioner. Vilka konstruktörer säger något annat än att deras burk skall låta precis som den gör?

Neutralt är inte ofärgat för alla tillverkare utan kan istället vara mera lättlyssnat.

Väldigt få tillverkare av spelare, försteg eller slutsteg går ut med att de vill färga insignalen för att göra den mer lättlyssnad.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Bill50x » 2018-03-05 11:58

Kraniet skrev:Andra misstag kan vara att de snöar in på de tekniska aspekterna i musiken och missar de ljudåtergivande aspekterna i själva återgivningsutrustningen.

Men tänk om ljudutrustningen faktiskt.se ändrar på de tekniska aspekterna i musiken? Att tex samspelet mellan basist och trummis försvinner och gruppen som spelar faktiskt.se framstår som sämre än vad de är. I ett sådant fall känns det lite petigt att analysera hur en stråke låter eller hur tydligt man hör tonsillerna fladdra. Det är väl ändå musiken som är det viktiga?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Svante » 2018-03-05 11:59

Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Morello » 2018-03-05 12:03

Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.


Är inte en rimlig ansats att lyssnare i genomsnitt faktiskt föredrar en adekvat/korrekt klang framför en färgad dito?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Svante » 2018-03-05 12:04

Bill50x skrev:
Kraniet skrev:Andra misstag kan vara att de snöar in på de tekniska aspekterna i musiken och missar de ljudåtergivande aspekterna i själva återgivningsutrustningen.

Men tänk om ljudutrustningen faktiskt.se ändrar på de tekniska aspekterna i musiken? Att tex samspelet mellan basist och trummis försvinner och gruppen som spelar faktiskt.se framstår som sämre än vad de är. I ett sådant fall känns det lite petigt att analysera hur en stråke låter eller hur tydligt man hör tonsillerna fladdra. Det är väl ändå musiken som är det viktiga?

/ B


Mm... Jag höll precis ett föredrag på LTS årsmöte om hur ljudteknisk utrustning kan påverka timingen mellan cymbal och baskagge i ett trumkomp. Men det handlade om mastering. I de sammanghangen är kompressorn seriemördaren, och hifiutrustningen hemma treåringen som slår lekkamraten i sandlådan, ursäkta analogin.

Man kan förstås fråga vad man vill, och den som vill fråga något bör inte hindras. Men man bör åtminstone veta vad frågan är, och efter experimentet så bör man fråga sig om man verkligen har svarat på frågan man ställde.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Svante » 2018-03-05 12:05

Morello skrev:
Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.


Är inte en rimlig ansats att lyssnare i genomsnitt faktiskt föredrar en adekvat/korrekt klang framför en färgad dito?


Tveksamt. Speciellt vid jämförande lyssning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Nattlorden » 2018-03-05 12:06

Bill50x skrev:
Kraniet skrev:Andra misstag kan vara att de snöar in på de tekniska aspekterna i musiken och missar de ljudåtergivande aspekterna i själva återgivningsutrustningen.

Men tänk om ljudutrustningen faktiskt.se ändrar på de tekniska aspekterna i musiken? Att tex samspelet mellan basist och trummis försvinner och gruppen som spelar faktiskt.se framstår som sämre än vad de är. I ett sådant fall känns det lite petigt att analysera hur en stråke låter eller hur tydligt man hör tonsillerna fladdra. Det är väl ändå musiken som är det viktiga?


Du skall ju inte bygga om högtalaren pga någon gjort ett tekniskt misstag i inspelningen/mixningen. I alla fall inte om det inte är generellt för alla inspelningar. Är det ett generellt fysikaliskt problem i högtalaren, så vore det sju självklart trevligt om det kunde fixas till.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Kraniet » 2018-03-05 12:24

Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.


Men deras forskning visar ju det motsatta. Personer med olika bakgrund väljer samma högtalare. Här är bilden jag satte in ovan igen..

Bild
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Kraniet » 2018-03-05 12:26

Svante skrev:
Morello skrev:
Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.


Är inte en rimlig ansats att lyssnare i genomsnitt faktiskt föredrar en adekvat/korrekt klang framför en färgad dito?


Tveksamt. Speciellt vid jämförande lyssning.


Återigen så är det ju precis det Harmangruppens forskning visar. Preferenserna skiljer sig inte åt mellan individer.

Are There Cross-Cultural Preferences in Sound Quality?
One of the oldest controversies in audio is the notion that different cultures or geographical regions of the world have different sound quality preferences [see reference 2]. For example, it is often claimed that Japanese listeners have different loudspeaker preferences than Americans due to differences in language, music, cultural practices and norms, and the acoustics of their homes. So far, very little formal research has done on this subject. In some preliminary studies, the author has found no significant differences in sound quality preferences for loudspeakers and automotive audio systems among Chinese, Japanese and American listeners.
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav JM » 2018-03-05 12:28

Morello skrev:
Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.


Är inte en rimlig ansats att lyssnare i genomsnitt faktiskt föredrar en adekvat/korrekt klang framför en färgad dito?

Floyd Toole/Sean Olive har vid flera tillfällen antytt att högtalare med framtestade raka tonkurvor är inte de som säljer bäst även om dubbel-blind testerna visar att de är bäst.

En variant av "Loudness War" vid jämförelse av högtalare verkar vara betydelsefull. I klippet ovan framkommer att Klipschhögtalarna med högverkningsgrad föredras vid icke ljudnivåjusterad vid jämförelse med mindre ljudstarka högtalare. Ofta verkligheten i butiken.
Fast, djup och tydlig bas står enligt Toole för ca 30 % av skälen till att föredra en högtalare.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Cortado » 2018-03-05 12:48

Kraniet - Ja, det där håller jag med om såklart. Tänkte inte ens på just det där med "Fenderfaktorn".. hehe.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Bill50x » 2018-03-05 12:55

Svante skrev:Man kan förstås fråga vad man vill, och den som vill fråga något bör inte hindras. Men man bör åtminstone veta vad frågan är, och efter experimentet så bör man fråga sig om man verkligen har svarat på frågan man ställde.

"Efter experimentet så bör man fråga sig om man verkligen har fått svar på frågan man ställde." menar du väl?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Bagaget » 2018-03-05 13:32

Cortado skrev:
Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?


Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?


Läste en tråd i ett annat forum om hur en person jobbat med sin utrustning och justering av pickup m.m. för att bli av med det ”jobbiga” s-ljudet till han gick på en live-tillställning och hörde samma ljud där...

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav JM » 2018-03-05 13:46

Bagaget skrev:
Cortado skrev:
Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?


Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?


Läste en tråd i ett annat forum om hur en person jobbat med sin utrustning och justering av pickup m.m. för att bli av med det ”jobbiga” s-ljudet till han gick på en live-tillställning och hörde samma ljud där...

Kan var hyperakusi. Botemedel - selektivt med PEQ sänka ljudstyrkan i aktuellt frekvensområde.
Vore kul med återkoppling - hade åtgärden effekt?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Harryup » 2018-03-05 13:58

Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.


Kanske inte även med programmaterialet utan i synnerhet med programmaterialet.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Svante » 2018-03-05 14:05

Kraniet skrev:
Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.


Men deras forskning visar ju det motsatta. Personer med olika bakgrund väljer samma högtalare. Här är bilden jag satte in ovan igen..

[ Bild ]
och hur var det 1974? Hur blir det 2025? Grafen visar medelvärden och inte individer. Jag säger inte att det inte kan vara lika utan att det kan vara olika under andra förutsättningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Harryup » 2018-03-05 14:06

Almen skrev:
Harryup skrev:Håller med. Är väldigt vanligt i trådar här också att man tycker det är dåligt jobb om en grunka färgar hörbart trots att man inte vet om målet har varit att få den att låta precis som den gör.

Men det var inte det jag pratade om. Jag pratade om ett objektivt förhållningssätt vid testning, inte en subjektiv bedömning. Naturligtvis kan man få tycka att saker är bra eller dåliga oavsett konstruktörens intentioner. Vilka konstruktörer säger något annat än att deras burk skall låta precis som den gör?

Neutralt är inte ofärgat för alla tillverkare utan kan istället vara mera lättlyssnat.

Väldigt få tillverkare av spelare, försteg eller slutsteg går ut med att de vill färga insignalen för att göra den mer lättlyssnad.


Nä, ofärgat är något som inte finns i HiFi-press normalt eller ifrån tillverkare. Man pratar mera om neutralt vilket för många här betyder ofärgat.
Men det behöver det inte betyda för en tillverkare. Neutral kan t.ex. betyda att allt man hör är ganska eller till stor grad ofärgat ifrån en utrustning, men det behöver inte betyda att oktaven mellan 20-40Hz finns med i nån större utsträckningen vilket på faktiskt skulle betyda en färgning då man inte kan höra den oktaven på "rätt" nivå.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Svante » 2018-03-05 14:12

Bill50x skrev:
Svante skrev:Man kan förstås fråga vad man vill, och den som vill fråga något bör inte hindras. Men man bör åtminstone veta vad frågan är, och efter experimentet så bör man fråga sig om man verkligen har svarat på frågan man ställde.

"Efter experimentet så bör man fråga sig om man verkligen har fått svar på frågan man ställde." menar du väl?

/ B


Ptja, jag tänker mig att man skaffar sig data så att man kan svara på frågan, men visst... :) Normalt skriver man ju en rapport och den bör innehålla ett svar på frågeställningen. Eller en ny fråga, så kan det också bli ibland.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Svante » 2018-03-05 14:21

Kraniet skrev:Men deras forskning visar ju det motsatta. Personer med olika bakgrund väljer samma högtalare. Här är bilden jag satte in ovan igen..


Diagrammet visar att rangordningen av medelvärdena är densamma för de fyra högtalarna. Medelvärdena däremot skiljer sig åt. Sen beror det förstås på vad man väljer för högtalare, tar man en hygglig hifihögtalare och jämför den med mobiltelefonljud så svarar nog folk lika. Jämför man två likvärdiga, men olika hifihögtalare kan det nog bli olika. Preferenstester är svårt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Harmangruppens dubbel-blindtester

Inläggav Cortado » 2018-03-05 14:22

Bagaget skrev:
Cortado skrev:
Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?


Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?


Läste en tråd i ett annat forum om hur en person jobbat med sin utrustning och justering av pickup m.m. för att bli av med det ”jobbiga” s-ljudet till han gick på en live-tillställning och hörde samma ljud där...


Haha, taskigt läge. Kanske får ta och justera öronen istället. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster