REW, hur koppla för att analysera LFE?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

REW, hur koppla för att analysera LFE?

Inläggav Lennart » 2018-03-04 12:42

Tänkte försöka mig på en REW analys av frekvensgången för mina 4 LFE subbasar? Har laptop, UMIK och REW programvara. Läst att man tar ut test ton från hörlursuttaget L/R och kopplar till bioreciever mm. ( Yamaha RX-A3070 ) Men, hur kopplar man så att endast LFE återges? Har ingen analog 5/7.1 ingång? Men har en massa HDMI ingångar:)

/Lennart

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: REW, hur koppla för att analysera LFE?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-04 13:12

Jag föreslår att du inte bara använder LFE-kanalen till dina subbar, utan låter dem även köra basregistret från övriga högtalare. Eller, hur har du kopplat?

Som du skriver, kan du inte mata in en analog signal på någon analog ingång. Det du skulle kunna göra är att koppla om och bara använda en vanlig stereoingång och köra preout på t ex vänster (frontar ställda på Large).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: REW, hur koppla för att analysera LFE?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-04 13:15

Jag föreslår att du inte bara använder LFE-kanalen till dina subbar, utan låter dem även köra basregistret från övriga högtalare. Eller, hur har du kopplat?

Som du skriver, kan du inte mata in en analog signal på någon analog ingång. Det du skulle kunna göra är att koppla om och bara använda en vanlig stereoingång och köra preout på t ex vänster (frontar ställda på Large).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: REW, hur koppla för att analysera LFE?

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-04 16:12

Det borde funka om du ställer in receivern i läge BOTH eller motsvarande så att all bas alltid återges både via frontkanalerna och till subwoofer. Sedan kan du helt enkelt koppla bort högtalarkabeln till fronthögtalarna och bara mäta på subbarna.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: REW, hur koppla för att analysera LFE?

Inläggav Lennart » 2018-03-04 17:53

Får nog köra med en "work around" Har en dSpeaker Dual-Core 2.0 som hanterar LFE och får nog ansluta mot dess analoga ingång och styra utnivån från laptop/rew.
Borde fungera eller?

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: REW, hur koppla för att analysera LFE?

Inläggav Lennart » 2018-03-06 15:16

Det finns en färdig lösning för HDMI gränssnitt :)

https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-hdmi-on-windows

/Lennart


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 18 gäster