Takvinkeln?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Takvinkeln?

Inläggav JanA Igen » 2018-03-10 14:33

Av naturliga skäl så handla de flesta diskussioner om högtalarplacering om avstånd från golv och väggar.
Men vad händer om vi vänder blicken uppåt och lite oortodoxt sätter upp ett par stora basreflexlådor i taket med rätt vinkel ner mot hotspoten ?

Jag inbillar mig att det begriper inte högtalaren och därför så spelar den lika bra i taket som på golvet, eller?
Senast redigerad av JanA Igen 2018-03-11 00:56, redigerad totalt 1 gång.
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Takvinkeln?

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-10 15:10

Högtalaren vet inte, men hörseln har inte samma respons uppåt som rakt fram, ljudreflexmönstret (rummet) blir annorlunda osv, så nog kommer det att höras skillnad.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Takvinkeln?

Inläggav JanA Igen » 2018-03-10 15:31

En vettig input helt klart, vi är väl byggda för att klara av och upptäcka faror i vår normala höjd främst.

Om man tänker så här då bortsett från eventuellt möblemang, rummet har 2,5 meter i takhöjd, högtalarna står på golvet med elementen 60-80 cm över golvet, alternativ hänger i takvinkeln antigen horisontellt eller lodrätt med basen närmast taket. Lyssnaren är 1,8 m lång och står upp och lyssnar eller sitter ner och lyssnar med öronen 1,2 m över golvet.

A. Golvplacering ger en höjdskillnad mellan element och öron på ca 40 cm sittande och ca 100 cm stående
B. Takplacering ger en höjdskillnad mellan element och öron på ca 100 cm sittande och ca 40 cm stående

Betyder inte det att man sittande i exempel A får samma upplevelse som stående i exempel B och vice versa?
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Takvinkeln?

Inläggav Perfector » 2018-03-10 15:32

JanA Igen skrev:En vettig input helt klart, vi är väl byggda för att klara av och upptäcka faror i vår normala höjd främst.

Om man tänker så här då bortsett från eventuellt möblemang, rummet har 2,5 meter i takhöjd, högtalarna står på golvet med elementen 60-80 cm över golvet, alternativ hänger i takvinkeln antigen horisontellt eller lodrätt med basen närmast taket. Lyssnaren är 1,8 m lång och står upp och lyssnar eller sitter ner och lyssnar med öronen 1,2 m över golvet.

A. Golvplacering ger en höjdskillnad mellan element och öron på ca 40 cm sittande och ca 100 cm stående
B. Takplacering ger en höjdskillnad mellan element och öron på ca 100 cm sittande och ca 40 cm stående

Betyder inte det att man sittande i exempel A får samma upplevelse som stående i exempel B och vice versa?

Höj och sänkbar stol kanske kan lösa problemet :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Takvinkeln?

Inläggav JanA Igen » 2018-03-10 15:36

Jag är inte så säker på att det är ett problem...särskilt om man till 95% står i lokalen i exempel B :wink:
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Takvinkeln?

Inläggav Perfector » 2018-03-10 15:43

JanA Igen skrev:Jag är inte så säker på att det är ett problem...särskilt om man till 95% står i lokalen i exempel B :wink:

Enda nackdelen jag kan se är att taket inte är möblerat och kan ge en massa spökresonanser och konstiga ljudstudsar som gör ljudet mindre njutbart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Takvinkeln?

Inläggav JanA Igen » 2018-03-10 20:19

Inte möblerat i taket...då har du inte sett mitt garage...samtliga ytor är nyttjade till max det blir bra det här.
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Takvinkeln?

Inläggav Perfector » 2018-03-10 20:39

JanA Igen skrev:Inte möblerat i taket...då har du inte sett mitt garage...samtliga ytor är nyttjade till max det blir bra det här.

Tuta och kör
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Takvinkeln?

Inläggav jansch » 2018-03-10 22:45

Ser man det lite praktiskt så är ju tak i villor inga vidare bra avgränsningsytor för framförallt bas. (I lägenheter är det ju vanligtvis grannens golv som är tak hos mej och då är det ju inget problem).
Man får nog räkna med att basen blir lite tunnare och till viss del försvinner in i 30cm Rockwool....

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Takvinkeln?

Inläggav Cortado » 2018-03-11 00:10

En grej jag tänker på av JanA's fråga är att eftersom det handlar om stora basreflexlådor så tänker jag subwoofers även om det inte direkt framgår av hans inlägg. Om det är subbar så ser ju läget lite annorlunda ut, iom våglängder och sådant. Men om det ska vara "hela ljudet" så blir det nog väldigt tokigt, man kommer såklart höra att ljudet kommer uppifrån. Gissar att den upplevelsen i hifisammanhang är ovanlig och oortodox. :)

Perfector: Vad är en "spökresonans" och hur skiljer den sig mot en "vanlig" resonans?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Takvinkeln?

Inläggav Perfector » 2018-03-11 00:39

Cortado skrev:En grej jag tänker på av JanA's fråga är att eftersom det handlar om stora basreflexlådor så tänker jag subwoofers även om det inte direkt framgår av hans inlägg. Om det är subbar så ser ju läget lite annorlunda ut, iom våglängder och sådant. Men om det ska vara "hela ljudet" så blir det nog väldigt tokigt, man kommer såklart höra att ljudet kommer uppifrån. Gissar att den upplevelsen i hifisammanhang är ovanlig och oortodox. :)

Perfector: Vad är en "spökresonans" och hur skiljer den sig mot en "vanlig" resonans?

studsar som man inte får från en möblerad golvyta tex.
mattor och annat dämpar ju sådant i stor utsträckning medan en oklädd golv eller takyta kan förstärka och spöka rätt rejält.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Takvinkeln?

Inläggav JanA Igen » 2018-03-11 01:10

Nu har ni ju fattat var lådorna ska bo ;-)

Där finns extremt få raka rena ytor i någon omfattning oavsett nivå eller plan, det är i stort ett väl dämpat rum på 30 m2 och jag kommer naturligt att finnas intill hotspoten när jag jobbar där med vad det månde vara. Och helt ärligt så räcker ett "bara bra" ljud då väldigt långt.

Sedan går det ju att pausa i arbetet, ta en bira och bara lira musik sittande prick i och då njuta fullt ut, eller så öppnar jag upp porten flyttar ut stolen en bit och tittar ut över sjön medans musiken rullar nerför nejden. Lite som att vara på utomhuskonsert faktiskt...

Och ja, jag har inga grannar nära nog som störs heller, no limits!
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Takvinkeln?

Inläggav Perfector » 2018-03-11 01:21

JanA Igen skrev:Nu har ni ju fattat var lådorna ska bo ;-)

Där finns extremt få raka rena ytor i någon omfattning oavsett nivå eller plan, det är i stort ett väl dämpat rum på 30 m2 och jag kommer naturligt att finnas intill hotspoten när jag jobbar där med vad det månde vara. Och helt ärligt så räcker ett "bara bra" ljud då väldigt långt.

Sedan går det ju att pausa i arbetet, ta en bira och bara lira musik sittande prick i och då njuta fullt ut, eller så öppnar jag upp porten flyttar ut stolen en bit och tittar ut över sjön medans musiken rullar nerför nejden. Lite som att vara på utomhuskonsert faktiskt...

Och ja, jag har inga grannar nära nog som störs heller, no limits!

Som jag sa då, tuta och kör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Takvinkeln?

Inläggav Cortado » 2018-03-11 01:29

Postade detta och kände att jag ville ändra lite så jag tog bort inlägget typ 15 sek senare.. om nu någon hann se det.

Perfector skrev:
Cortado skrev:En grej jag tänker på av JanA's fråga är att eftersom det handlar om stora basreflexlådor så tänker jag subwoofers även om det inte direkt framgår av hans inlägg. Om det är subbar så ser ju läget lite annorlunda ut, iom våglängder och sådant. Men om det ska vara "hela ljudet" så blir det nog väldigt tokigt, man kommer såklart höra att ljudet kommer uppifrån. Gissar att den upplevelsen i hifisammanhang är ovanlig och oortodox. :)

Perfector: Vad är en "spökresonans" och hur skiljer den sig mot en "vanlig" resonans?


studsar som man inte får från en möblerad golvyta tex.
mattor och annat dämpar ju sådant i stor utsträckning medan en oklädd golv eller takyta kan förstärka och spöka rätt rejält.


Mja, ett möbelerat golv eller rum för den delen är varken reflexfri eller resonansfri. Spökfri dock men det är en annan femma. En ekofri kammare är väldigt nära att vara fri från alla tre, samtidigt. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Takvinkeln?

Inläggav DVD-ai » 2018-03-12 07:33

Hur vet du att spöken inte är extra förtjusta i/ håller till i ekofia kammare ?! :( :| :roll: 8O
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nikeb och 23 gäster