Hur satsar du dina pengar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast att lägga stor del av hifi-budgeten på för att det skall bli fint å leva?

Källapparaterna - detta är ju välkänt sedan urminnes tider - det går aldrig att förbättra en signal från en dålig källa!
4
3%
Förstärkeriet betyder mest! En dålig förstärkare förstör mer än några andra länkar.
5
4%
Kablarna är viktigast, det är där de musikaliskt viktiga skillnaderna hittas!
7
6%
Det är högtalarna som betyder mest!
78
62%
Ljudet påverkas mest av rummet, så det är där man måste satsa mest!
14
11%
Man skall lägga exakt lika mycket på alla de ovanstående delarna!
1
1%
Jag förstår inte frågan/jag förstår inte (eller tycker inte om) förslagen.
16
13%

Antal röster : 125

Användarvisningsbild
IngOehman

Hur satsar du dina pengar?

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 20:00

Jag har i några andra trådar, både nyligen och för längre sedan, diskuterat hur "viktiga" (dåliga) olika delar av kedjan är, och hur man därför rimligen bör satsa sina pengar.
:o
Är nu nyfiken på hur de flesta spenderar sina slantar, räknat i procent alltså. :P

Man kan ju dela upp i hur många kategorier som helst, eller hur få som helst, men dessa två förslag kör jag som utgångspunkt:

Få:
1 Elektronik och kablar
2 Högtalare
3 Rum

Många:
1 Käll-apparater
2 Interconnectkablar
3 Försteg
4 Effektförstärkare
5 Högtalarkablar
6 Fronthögtalare
7 Surroundhögtalare
8 Subwoofrar
9 Köpe-akustikgrunkor (inklusive möbler köpta med akustisk baktanke)
10 Bygge-akustikgrunkor (mer eller mindre stomfasta saker man bygger i rummet för att få det att låte fint)

Om du däröver lägger pengar på projektorer, dukar, mörkläggningsgardiner, biostolar, coca cola-kylar, popcorn-apparater och annat, så är det ju kul att veta det också! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-06-28 20:11

denna fråga är ju obesvarbar, så jag svarar inte via röstningen...men det är ju klart att högtalarna samt rummet är viktigast (men det betyder ju inte att man kan ha kass elektronik)

fick jag välja mellan kass elektronik samt bra talare eller tvärtom hade jag med lätthet valt bra högtalare...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-28 20:15

Jag satsar mest pengar på högtalarna. Dom i kombination med rummet är klart viktigast (jag vill helst inte separera högtalre och rum, utan vill försöka se det som en enhet. Därför har mina högtalare (hemmabyggen) vissa särdrag som är speciellt anpassade till det aktuella rummet.).
Men åtgärder i rummet är på min hobby-nivå billiga. Hemmabyggda absorbenter kostar inte mycket.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-06-28 20:38

Jag trodde alla visste att man börjar med kablarna för att sedan jobba sig vidare...

// Jonas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-28 20:40

Jag röstade med tvekan på högtalarna. Frågan är ju tvetydig, "Var lägger jag mina pengar" eller "Var borde man lägga pengarna".

Av flera anledningar har jag inte haft möjlighet till några vidlyftiga akustikbehandlingar eftersom rummet används till så mycket.

Att högtalarna och rummet är viktigare än resten* tar jag som en självklarhet.

*Resten inom min kontroll alltså. Att kvaliteten på fonogrammen kan vara bedrövlig struntar jag i här. Att välja rätt inspelningar kan annars göra minst lika stor skillnad som olika högtalare.

Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-28 20:44

Svante skrev:Att högtalarna och rummet är viktigare än resten* tar jag som en självklarhet.

Exakt - det fattas ett svarsalternativ helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-28 20:45

Spelar väl ingen roll var man lägger pengarna så länge prylarna iman skaffar inte färgar musiken hörbart? ;)

För övrigt har jag lagt mest krut på källan och jag är mycket nöjd.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-28 20:46

Högtalarna så vitt jag hört hittils. Inte hört så jättemycket prylar men det har varit störst skillnad mellan högtalare jag lyssnat på. De flesta förstärkare och spelare jag hört har låtit mer eller mindre bra men vissa högtalare har låtit riktigt kasst. Så man har väl funderat att såvida högtalarna är bra så blir det hyggligt i slutändan.

edit: just nu harjag pi60 + xbox + optisk toslink kabel köpt från power för 199:- + denon 2105 och ekk-kabel. nöjd 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 21:24

Intressant anläggning! :P

Jo, alltså, jag har märkt att de allra flesta hifi-köpare (kanske inte här på faktiskt dock) satsar en avsevärt större del av budgeten på elektronik än de gör på högtalare och lyssningsrum tillsammans.

Därför tråden.

Ibland brukar jag försöka vara lite dramatisk och hävda att rummet och högtalarna, var för sig, har lika stor eller större betydelse som all elektronik och alla kablar tillsammans. 1:1:1 alltså.

Nu kostar riktigt stora förstärkare en del pengar, men bortser man ifrån behovet att kunna spela de allra mesta ljudtryckskrävande inspeningarna så vete tusan om inte högtalare och rum betyder flera gånger mer än resten. Kanske man borde man sluta försöka vara "försiktig och inte alltför hifi-politiskt inkorrekt" och istället lägga vikten enligt:

Högtalare och rum tillsammans: 90%
Resten tillsammans: 10%

Men sådant vågar man förstås inte säga. :oops:

Sen är man förstås till syvende och sist i händerna på vilka apparater man "råkar" fynda på, och när i hifi-historien man befinner sig. Ibland kommer ju en eller annan apparat som är flerfaldigt bättre än andra med mycket större prislapp. Privärdheten är ju dessutom dramatiskt differensierad inom alla apparatkategorier.

Detta sammantaget gör, att en hifi-kedja med en källla+förstärkare för 30%, kablar för 50 % och högtalare och rum för 20% KAN definitivt vara en bättre återgivare än en annan hifi-kedja för lika många kronor, men med (den typsikt vettigare) fördelningen 25% - 5% - 70%

Som Svante antydde är dessutom inte sällan skivornas ljudkvalitet ett lika stort problem som högtalarna+rummet. I själva verket kan det vara 100-faldigt större i det enskilda fallet, för det går ju inte att göra jättemycket åt en jätteförstörd skiva (med musik man verkligen hade velat lyssna på) genom att fixa med kompenserande åtgärder senare i kedjan.

Alltså inte med mindre än att man blir tvungen att avstå från att spela den musik man vill höra, när den ges oss av skivbolaget i form av en sunkig inspelning. :cry:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-28 21:41, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-06-28 21:31

Mitt ständiga budskap är: Kvaliteten på ljudet påverkas mest av

Rummet
Högtalarna
Inspelning

Ett par riktgt bra högtalare är dyrare än ett riktigt bra rum är dyrare än en riktigt bra inspelning.

Så mest pengar bör läggas på högtalarna. 8) Såklart :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2005-06-28 21:43

Jäkligt svår fråga, personligen så sitter jag heller med ett fett slutsteg (manligare så :P ) till sura högtalare än tvärtom.

Men bara för att jag vill ha det så är man ju inte totalt väck som vissa tror bara för att man gör det valet.

M.a.o så måste att spela i harmoni, men det blir ju så mycket roligare med ett STORT slutsteg :D

Passar på att tacka ingvar här för demot igår, folket på jobbet hade aldrig hört mig så lyrsik som jag var idag 8O :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 21:51

På sätt och vis tycker jag det är svårast att avgöra vilken del som "behöver" vara dyrast där det per totalpeng skall bli så bra som möjligt.

Balansen blir ju lätt helt olika med billiga (men bra) högtalare och med dyra (och väldigt bra) högtalare.

Har man mycket billiga högtalare är det svårt att få rummet i proportion med hjälp av lika billiga rumsakustiska åtgärder.

Har man mycket dyra högtalare är det lätt att få plats med de rumsakustiska åtgärderna i budgeten dock.

Önskemålen på rummet är ju ungefär samma i båda fallen, men det är svårt att realisera dem med ett så stort ekonomiskt spann som högtalare finns inom.

Kanske kan man förenkla det till att konstatera att en parameter liksom "försvinner" när man tittar på rummet, nämligen den som har men linjäriteten och ljudtrycken att göra. Man gör sällan rum olika beroende på om de är avsedda för små ljudtryck eller för stora. Men skall man vara petig bör man faktiskt göra det (jag gör det alltid), eftersom kraven ökar när ljudtrycket gör det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 21:53

ryst skrev:Passar på att tacka ingvar här för demot igår, folket på jobbet hade aldrig hört mig så lyrsik som jag var idag 8O

Vem var du av de 6?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-06-28 22:01

Jag skulle helt klart lägga mest pengar på det jag lagt mest pengar på nu! Ochb det är skivor. Medelpriset på CD-skivorna är nog runt 100kr, och de är nästan 600st. Helt klart en av de bästa investeringar jag gjort efter det är väl piP, NAD 2200 och DN600F. De delar är jag mest nöjd med, och minst pengar har jag lagt på (trumvirvel) rummet! (rabbaddabiiiisch)

Dett för att jag inte känner för att göra något med rummet, och att det faktiskt låter helt ok med mina mått mätt ändå! (Ni får kalla mig dum och patetisk, men ni har kanske inte mina mått att mäta med helt enkelt...)

Den mest logiska ihopsättningen av en "högslut anläggning" bör väl annars vara på det sätt man ställer upp den:

Högtalare på rätt ställe, dämpning/öppning på rätt ställe, elektronik där den inte står ivägen och ser bra ut.

Men det kanske bara är jag som skulle vilja göra så? ;)

Mvh Jocke
admin

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-06-28 22:04

Frågan är omöjlig.
Det ligger dock en (gammal) visdom i "shit in - shit out" så jag röstade på det första alternativet. Om man kollar på Audio Notes site så stämmer det också. Deras högtalaralternativ är ju "löjligt" billiga i förhållande till apparaterna.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-06-28 22:10

Hej Ingvar,
intressant men svårbesvarad frågeställning.

Efter mina förutsättningar (lagen om plånbokens tomhet i förhållande till ambitionernas vidlyftighet) så blir mitt svar ett någorlunda eko av ovanstående svar:

Delar krutet mellan bra högtalare och rumsförbättrande åtgärder i första hand och försöker sedan lägga elektroniken på den bästa (minst hörbart färgande) nivån för de pengar som finns kvar, i andra hand.

Detta tankesättet gör ju ofta att man får max valuta för sin kosing och ibland kan matcha eller överträffa ljudet hos dyrare och mindre genomtänkta anläggningar.

Har en bekant med dyr, "fin" anläggning men stort kalt rum. Han får inte till det :roll: men har inte lust att fixa till rummet av estetiska skäl och menar att det MÅSTE finnas grejer som låter bra i det rummet :roll:.

Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-28 22:46

Jag vill själv sträva efter någon slags balans i systemet där ingen del halkar efter allt för mycket. Störst vinster har jag dock upplevt på högtalare och förstärkeri. En inte allt för dålig källa är dock ett krav för "bra ljud" :wink: enligt mig.

Sneglar inte så lite på en Benchmark DAC-1

Ps På frågan svarade jag högtalarna Ds
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2005-06-28 22:53

Av princip anser jag att elektroniken inte påverkar ljudet alls! Jag kommer att hålla fast vid denna princip till dess jag har råd eller lust att byta! (principen = framförallt har jag ingen lust att byta, men också för att jag blev övertygad redan för över tjugo år sedan att inget guldöra kan höra skillnad på kablar, förstärkare och annat om det håller någorlunda hyfsad kvalité)

Rummens påverkan är flera tiopotenser större, samma grejer i olika rum låter vanligtvis helt olika, inte nödvändigtvis bättre eller sämre men annorlunda. Men rummen är svåra att förändra, åtminstone om man har en familj.

Då återstår högtalarna, högtalare bör helt enkelt vara konstruerade så att de fungerar i vanliga rum! dvs. låter bra och inte dominerar möbleringen. De enda högtalare jag känner till med den ambitionen är Carlssonhögtalare.

Alla pengar bör läggas på skivor!

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-06-28 23:03

Hej IngOehman

För min egen del har jag nog börjat baklänges 8O

Först högtalare sen investerade jag CD-spelare sen förstärkare
Nu försöker jag förklara vad som behövs göras med rummet för att grejorna ska få blomma ut :wink:

Jag köper din filosofi att om man lär sig återgivningens matematik så kan man få ut väldigt mycket per investerad krona.

Jag tycker också det är beundransvärt att se ditt engagemang i dessa frågor.(har varit på två seminarium på Arken)

Jag tycker samtidigt det är intressant vad man är beredd att offra
bortom den bästa pris och prestanda-kombon!

Själv har jag runt 1000 cd-skivor,

Jag är beredd att offra 2 månadslöner för en CD-spelare
Jag är beredd att offra 2 månadslöner för en förstärkare
4 Månadslöner på Högtalare
1 månadslön kablage
1 månadslön Rumsakustik.
(Valde bort att tala om vad jag tjänar för att alla kan dra sin egen paralell till prestationen)
Det priset tycker jag det är värt för något som skänker så mycket glädje och ger så mycket energi förhoppningsvis livet ut.

Tyvärr så är man en dualistisk materialist och därför inte alltid rationell :oops:

Mvh Anders

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-28 23:14

faktiskt så kan man få trevliga ljudupplevelser av dataspelande i surroundljud så jag skulle nog lägga en del på spel 8)
halflife 2 var det en förträfflig stämning i t.ex.

kanske bara jag som är barnslig nog att lira en massa när jag har tid och inte har tid :)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-06-28 23:16

Just nu lägger jag mest pengar på skivor, men annars är det som de flesta skriver, högtalare och rum är det som man bör lägga mest krut på (även om det inte riktigt återspeglar mina egna prioriteringar...än! :oops: :P ).

Rent ekonomiskt kan ju skillnaderna vara annorlunda fördelade jämfört med vad som har mest betydelse för ljudåtergivningen men det är ju vanligtvis oundvikligt om man vill ha hög klass på ljudåtergivningen.
En bra förstärkare (ex. rotel 1090) och ett par fina högtalare (typ pi60) kostar ju ofta mer än ordentligt tilltagna rumsåtgärder.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 23:18

För skojs skull (och för att slippa starta en ny tråd) låt mig slänga in en ny fråga:

Är det rimligt att anläggningen kostar mer än skivsamlingen, eller vice versa?

Kanske är en proportion om skivsamling =90%, anäggning 10% rimlig?

Eller tvärtom? Jag har faktiskt träffat en person vars skivsamling uppgick till under 250 skivor, trots att anläggningen betingade över 1 000 000 kronor. Saken är den att det är en synnerligen sympatisk och klok person dessutom, och en som har stor glädje av sin apparatur. Han spelar även in musik själv och lyssnar väldigt mycket på radio. Har han fel?

Eller är det kanske som så att det inte går att ange någon "rimlig" proportion, eftersom anläggningen är en investering som man gör för att balansera mot FRAMTIDENS fongramsamling?

Vh, iö

PS: Utan att ha räknat noga tror jag min samling av inspelningar har kostat sisådär 500 000:-, medan anläggningen jag använder mest (jag har ju flera :oops: ) betingar 100 000:-, på't ungefär. Då kan den spela både musik och film skall tilläggas. :P

Men skiv-(och film)samlingen växer ju.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2005-06-28 23:23

IngOehman skrev:
ryst skrev:Passar på att tacka ingvar här för demot igår, folket på jobbet hade aldrig hört mig så lyrsik som jag var idag 8O

Vem var du av de 6?

Vh, iö

Typen med "långt" hår som spelade plattan med "Laleh".

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-06-28 23:27

Jag tycker sådana här tumregler är rätt kassa. :wink: Hur mycket pengar man bör lägga på varje del.

Det går ju tex inte att i någon praktisk mening konvertera hur viktigt för ljudet man tycker något är till rena investerade pengar.

Jag tycker tex högtalarna är normalt överlägset mest kritiska, rummet är normalt nästan lika kritiskt. Däremot lägger jag hellre pengar på högtalarna än "rummet". Förstärkarens återgivning tycker jag inte är i närheten lika kritisk, ändå kostar min förstärkare mer än högtalarna i inköp... Det kanske ger en fingervisning om att det inte är så enkelt att konvertera viktighet till andelen investerade pengar. :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-28 23:27

Mycket enkel fråga för mig. Högtalarna.

Inte rummet.

Enligt min åsikt kan ingen högtalare i världen fixa till ett dåligt rum. (lite kan det väl hjälpa men inte tillräckligt).

Inte heller kan ett bra rum fixa till en dålig högtalare.

Skillnaden mellan en bra och medioker högtalare är vida mycket större än mellan en bra och medioker signalkälla/förstärkare.

Allt annat spelar inte så stor roll i det hela om kvaliteten är anständig (och behöver inte alls vara dyrt).

Således satsar jag på högtalare i första hand och fixar rummet om det behövs.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-06-28 23:28

IngOehman skrev:
Eller tvärtom? Jag har faktiskt träffat en person vars skivsamling uppgick till under 250 skivor, trots att anläggningen betingade över 1 000 000 kronor.

Vh, iö

jag kan tycka det är rätt svårt å köpa musik...jag har väl inte heller mer än kanske max 300skivor... har tom svårt att "tjåla mp3" från dc för att hitta nya bra artister...

jag gillar mycket 70tals rock...å hur många bra inspelningar hittar man på cd nuförtiden med sånt då? typ ingen...

så islutändan ligger man ändå bara å lyssnar på dom skivor som är bra inspelade :roll:

norko

Re: Hur satsar du dina pengar?

Inläggav norko » 2005-06-28 23:28

IngOehman skrev:Är nu nyfiken på hur de flesta spenderar sina slantar, räknat i procent alltså. :P

1. Elektronik och kablar = 68.5% (tex kablar (4.3%), CD (13.2%), försteg (17.3%), slutsteg (23.8%))
2. Högtalare = 26.9% (fronthögtalare (17.8%), center (3.2%), surround (3.2%), subwoofer (2.7%))
3. Rum = 4.6%

Observera att eftersom vi bara räknar andelar här så behöver inte de där 4.6 %-en spenderade på rummet nödvändigtvis vara så himla lite i absoluta pengar. :D

Framöver så kommer andelen för nr 1 minska och för 2 och 3 öka. Nr 2 kommer nog att öka rejält.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-28 23:36

Tack för denna fina redovisning! :P

Klar å tydlig, och dessutom den första hittills! Du får högsta betyg (5) 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-28 23:55

IngOehman skrev:Är det rimligt att anläggningen kostar mer än skivsamlingen, eller vice versa?

Alltså, det beror ju på. Om man är ny i hifisvängen så skaffar man en anläggning och sin första skiva. Då är det inte rimligt att skivan kostar mer än anläggningen. Därefter växer ju skivsamlingen, av sig själv nästan. Anläggningen däremot byts ut, men skivorna har man kvar.

I alla fall jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-06-29 00:02

Högtalarna är givetvis viktigast och därefter rummet. Rummet vill jag dock inte inreda vare sig med en massa akustiskprylar eller heltäckningsmatta. En rejäl matta, vettig placering och möblering räcker för mig.
CD-spelaren behöver inte vara så dyr för att vara bra och likaså kablarna.
Förstärkeriet tycker jag är viktigt och jag som kör med en integrerad förstärkare där både försteg och slutsteg ska samsas i en låda lägger gärna en slant på den. Den blir lite som hjärtat eller mittpunkten av anläggningen skulle man kunna säga. :)
Senast redigerad av Marbrink 2005-06-29 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi